dessa att försvinna när många rippar sin musik till en dator,
och/eller lysnnar via Spotify.
För mig är en CD-spelare historia numer. Samma sak gäller
att spela CD-skivor på sin DVD-spelare.
(Skrev några fler alternativ som försvann..)
Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Själv har jag inte haft någon CD-spelare på snart 3 år.![]()
OM jag mot förmodan skulle behöva spela en CD-skiva så gör
jag det på min DVD-spelare, eller dator..
Strmbrg skrev:Jag surnade till då den USB-drivna hårddisk, på vilken jag lagt in all den klassiska musik jag lånat på biblioteken, plötsligt la av.
Nefilim skrev:PerStromgren skrev:CD är mycket enklare, och kan aldrig krångla
Vad?? Kan aldrig krångal?? Inte min erfarenhet precis.
oyegie skrev:Här hemma spelas 95% av musiken från spotify.
Nefilim skrev:Ja hur är det eg med vinyl? Är det verkligen så bra som vissa tycker.
Har inte vinylskivor stora begränsningar när det gäller frekvensomfånget?
Så är då vinyl bättre än det digitala medierna? Tror inte det..
Nefilim skrev:Ja hur är det med CD-spelare? Som jag förstått så börjar
dessa att försvinna när många rippar sin musik till en dator,
och/eller lysnnar via Spotify.
För mig är en CD-spelare historia numer. Samma sak gäller
att spela CD-skivor på sin DVD-spelare.
(Skrev några fler alternativ som försvann..)
2-ch skrev:100 eller 0% går inte att välja mellan. CD:n snurrar ju då och då men mest är det SB och min egna samling FLAC eller spottan som står för musiken.
Tycker Spotify för det mesta har ypperlig ljudkvalitet, mycket tveksamt om jag skulle pricka det i en blindtest faktiskt.
Så nog är CD spelare på väg nedåt i detta hem. Dåremot vill jag ha en gammal toppmatad bara för att.
PerStromgren skrev:
Min Marantz CD-80 (anno -89) [...]
Koffe skrev:PerStromgren skrev:
Marantz CD-80... kan det bli snyggare än så?. Wow.
Jansson skrev:Koffe skrev:PerStromgren skrev:
![]()
Ja
Nefilim skrev:Ja hur är det eg med vinyl? Är det verkligen så bra som vissa tycker.
Har inte vinylskivor stora begränsningar när det gäller frekvensomfånget?
Så är då vinyl bättre än det digitala medierna? Tror inte det..
KarlXII skrev:Jansson skrev:Koffe skrev:PerStromgren skrev:
![]()
Ja
+1.
Jansson skrev:2-ch.
Fiska upp en CDS 2.
phloam skrev:Jag samlar på CD-spelare. Särskilt bärbara sådana. Och allra helst av märket Technics
darkg skrev:Det finns onekligen någonting i akten att ta fram skivan och stoppa i den och lyssna på den. Jag har slutat, men det är inte utan saknad, och då hade jag ändå aldrig någon stor samling.
darkg skrev:darkg skrev:Det finns onekligen någonting i akten att ta fram skivan och stoppa i den och lyssna på den. Jag har slutat, men det är inte utan saknad, och då hade jag ändå aldrig någon stor samling.
Jag har beslutat mig för att återfalla.
mx skrev:darkg skrev:darkg skrev:Det finns onekligen någonting i akten att ta fram skivan och stoppa i den och lyssna på den. Jag har slutat, men det är inte utan saknad, och då hade jag ändå aldrig någon stor samling.
Jag har beslutat mig för att återfalla.
Ska du börja spela CD eller vinyl?
Jag kör i princip allt ! LP, CD, musikfiler från HTPC'n, Spotify från HTPC'n....
Det ena behöver ju inte utesluta det andra brukar jag säga.
Mvh/Janne
mx skrev:misanplass skrev:phloam skrev:Jag samlar på CD-spelare. Särskilt bärbara sådana. Och allra helst av märket Technics
Trevlig hobby!
mx skrev:Problemet med CD-skivor är ju att det är "lika omständigt" som vinyl, fast utan känslan.
RogerGustavsson skrev:Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra.
Är det?
celef skrev:jag tycker det är bättre känsla i cd och jag tycker till och med att det låter lite bättre, ungefär som vinylen för vissa
men vid okritisk lyssning funkar spotify kanon
film ser jag på tv eller vhs
RogerGustavsson skrev:mx skrev:Problemet med CD-skivor är ju att det är "lika omständigt" som vinyl, fast utan känslan.
Nja, så omständigt är det väl inte med CD? Är ju inte speciellt vanligt att via fjärr kunna sköta en vinylspelare av rang. Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra. Vad är det för känsla vinylen har jämfört med andra signalbärare?
PekkaJohansson skrev:Optimalt för den som vill ha både ljudkvalitet och läsbarhet är att lyssna på cd och titta på lp-konvolutet.
Med vänlig hälsning
Pekka
penke62 skrev:Jag var i cd:ns ungdom, och är fortfarande till viss del förundrade över att man inte förpackade skivan i en plastficka i det vanliga lp-fodralet. Det bästa av två världar.
RogerGustavsson skrev:mx skrev:Problemet med CD-skivor är ju att det är "lika omständigt" som vinyl, fast utan känslan.
Nja, så omständigt är det väl inte med CD? Är ju inte speciellt vanligt att via fjärr kunna sköta en vinylspelare av rang. Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra. Vad är det för känsla vinylen har jämfört med andra signalbärare?
petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-ray
Laila skrev:Själver så har ja en externer billiger blu-ray-spelare . . . låter sketabraer . . . typ
darkg skrev:petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-rayLaila skrev:Själver så har ja en externer billiger blu-ray-spelare . . . låter sketabraer . . . typ
Det är rationellt, och så har jag gjort och tänkt. Men jag insåg just att det är trevligare att peta in en skiva i en riktig cd-spelare.
mx skrev:Vad är en riktig CD-spelare?
darkg skrev:mx skrev:Vad är en riktig CD-spelare?
Jag utgår från att man förstår rätt väl vad som menas i sammanhangetäven om det går att göra nog så giltiga invändningar, rent formellt eller analytiskt liksom.
mx skrev:darkg skrev:petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-rayLaila skrev:Själver så har ja en externer billiger blu-ray-spelare . . . låter sketabraer . . . typ
Det är rationellt, och så har jag gjort och tänkt. Men jag insåg just att det är trevligare att peta in en skiva i en riktig cd-spelare.
Vad är en riktig CD-spelare? En spelare som kan spela CD-skivor måste ju ändå
kunna räknas till kategorin riktig CD-spelare?
mx skrev:petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-ray
Fast den kan nog allt spela CD också.
petersteindl skrev:mx skrev:petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-ray
Japp, den klarar även att spela av en cdMen den klarar inte LP eller stenkaka, inte ens att spela en EP.
Mvh
Peter
mx skrev:petersteindl skrev:mx skrev:petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-ray
Japp, den klarar även att spela av en cdMen den klarar inte LP eller stenkaka, inte ens att spela en EP.
Mvh
Peter
Många artister kallar ju sina CD med få låtar på för EP.
mx skrev:darkg skrev:mx skrev:Vad är en riktig CD-spelare?
Jag utgår från att man förstår rätt väl vad som menas i sammanhangetäven om det går att göra nog så giltiga invändningar, rent formellt eller analytiskt liksom.
En spelare som enbart spelar CD och är väldigt dyr?
darkg skrev:en riktig CD-spelare
genstruktur skrev:Jag kör till 99% cd skivor i min cd spelare.
2-ch skrev:genstruktur skrev:Jag kör till 99% cd skivor i min cd spelare.
Nu återstår den stora frågan... vad kör du i cd spelaren den där sista procenten
2-ch skrev:genstruktur skrev:Jag kör till 99% cd skivor i min cd spelare.
Nu återstår den stora frågan... vad kör du i cd spelaren den där sista procenten
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster