Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Komorok skrev:...
Dags att låsa tråden Strmbrg?
Näe, men jag gillar dig ändå.
Strmbrg skrev:Ligger det - hemska tanke - prestige i att sprida och befästa den metod, som "man" valt att "klamra sig fast vid", eller kanske tom valt att identifiera sig med?
Strmbrg skrev:Jag får ofta intrycket av att det fäktas för en viss METOD att transportera elektronerna, som slutligen skall excitera någon form av luftkopplad vibrator.
Att det mer eller mindre handlar om att många BESTÄMMER sig för vilken metod för detta som är den rätta.
Och, inte minst att det ägnas en hel del "intellektuell energi" på att argumentera för just den metod som man valt att klamra sig fast vid.
Vad kommer sig detta metod-fokus, tror ni?
Och, varför är det så angeläget att få sin omgivning att "ge upp", och ansluta sig till ens eget metodval och sitt eget resomement?
KarlXII skrev:Strmbrg skrev:Ligger det - hemska tanke - prestige i att sprida och befästa den metod, som "man" valt att "klamra sig fast vid", eller kanske tom valt att identifiera sig med?
Vet inte, men ser fram mot dina insikter i frågan.
sprudel skrev:...
Har du någon mer fundering en sådan här behaglig lördagskväll så svarar jag gärna Strömberg.
Milner skrev:Transistorer, rörförstärkare som har den effekten jag vill ha kostar flera hundra tusen så det går bort.
Strmbrg skrev:KarlXII skrev:Strmbrg skrev:Ligger det - hemska tanke - prestige i att sprida och befästa den metod, som "man" valt att "klamra sig fast vid", eller kanske tom valt att identifiera sig med?
Vet inte, men ser fram mot dina insikter i frågan.
Ja! Jag tror att det gör det.
Ligger mycket prestige i det hela, alltså.
Och, att det sannolikt handlar en hel del om självkänsla att få erkänsla för sitt förhållningssätt.
Alltså, alldeles OAVSETT om förhållningssättet springer ur pur erfarenhet och påläsning, eller om det springer ur något annat.
Jag har aldrig förstått mig på prestige.
![]()
Tycker mest att den har egenskapen att vara i vägen.
Wiki skrev:Prestige är primärt ett sociologiskt begrepp och är ett mått på uppfattningen av hur kollektivet värderar en person eller en grupp. Begreppet prestige gränsar till heder, status och rang.
Adam Jacot de Boinod skrev:Prestige betyder från början trolleritrick på franska. Känslan av illusion banade väg för känslan av glamour vilket sedan tolkades mer snävt som social position eller välstånd.
SAOL skrev:Prestige: anseende, inflytande
hifikg skrev:Milner skrev:Transistorer, rörförstärkare som har den effekten jag vill ha kostar flera hundra tusen så det går bort.
Hur mycket effekt behöver du? Fast det kanske inte är samma som du vill ha förstås...

lennartj skrev:Snyggt med lampor bakom högtalarna, men även om det kan finnas fönster i andra änden av rummet får jag en märklig bunkerkänsla i den tredje bilden, som kan vara mysig på sitt sätt.
För egen del föredrar jag fri sikt ut
lennartj skrev:Snyggt med lampor bakom högtalarna, men även om det kan finnas fönster i andra änden av rummet får jag en märklig bunkerkänsla i den tredje bilden, som kan vara mysig på sitt sätt.
Harryup skrev:Kanske skulle tvättat fönstren då du ändå städade. Ser ju alldeles dimmigt ut utanför annars.
mvh/Harryup
stiv skrev:lennartj skrev:För egen del föredrar jag fri sikt ut
Ojj, Skansen, fin utsikt![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster