Micromega Tempo1 blinkar dco

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Micromega Tempo1 blinkar dco

Inläggav VresiBerba » 2012-03-01 12:51

Vill bara först säga att jag är VÄLDIGT novis när det gäller elektronik.

Min gamla Micromega Tempo 1 har börjat blinka dco (DC offset) i dispayen. Vad kan detta bero på? Jag har mätt utångarna och höger kanal visar runt 12 milliampere medans vänster ligger runt 6.

Jag vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta då jag älskar denna förstärkare.
Senast redigerad av VresiBerba 2013-10-11 23:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-03-01 22:00

Till att börja med ska du mäta Volt (DC) och inte ampere på utgången.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-01 22:09

Vinylcalle skrev:Till att börja med ska du mäta Volt (DC) och inte ampere på utgången.

MvH Carl

Sorry, jag skrev fel, jag menade förstås millivolt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-03-02 00:20

VresiBerba skrev:
Vinylcalle skrev:Till att börja med ska du mäta Volt (DC) och inte ampere på utgången.

MvH Carl

Sorry, jag skrev fel, jag menade förstås millivolt.

Nu är jag ju inte så bevandrad i nyare apparater men i äldre är det inte helt ovanligt att det går att justera DC-offset. Även om det finns tror jag inte det skulle lösa ditt problem.
Förmodligen är något sönder i den. Är du duktig på elektronik och reparationer av det. Sätt igång och felsök.
Är du inte det leta upp någon som kan det. Jag vet åtminstone ett företag 8) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-03-02 09:13

Du kan ju kolla den här länken:
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/96303-dc-offset-problem-micromega-amp.html

Jag skulle kollat säkringarna, de har jag fått byta ett antal gånger. Det finns på min Tempo 2, en vid nätkontaktens anslutning och en inne i apparaten i bakre delen av chassit.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-13 18:55

sprudel skrev:Du kan ju kolla den här länken:
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/96303-dc-offset-problem-micromega-amp.html

Jag skulle kollat säkringarna, de har jag fått byta ett antal gånger. Det finns på min Tempo 2, en vid nätkontaktens anslutning och en inne i apparaten i bakre delen av chassit.

Jag har kollat alla säkringar och alla är hela. Jag är som sagt väldigt novis på området så det verkar osannolikt att jag kan fixa detta själv. Finns det någon som vet om man kan lämna in den till någon som skulle kunna fixa det åt mig?

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-13 18:58

Vinylcalle skrev:Är du duktig på elektronik och reparationer av det. Sätt igång och felsök. Är du inte det leta upp någon som kan det. Jag vet åtminstone ett företag 8) .

MvH Carl

Kan du rekommendera någon som kan göra det åt mig?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-03-21 12:18

Jag skulle vilja påstå att det är den digitala delen av dcpåutgången skyddet som lagt av, 12mV vs 6mV DC på utångarna är fullt normalt, vissa anser att upp till 100mV DC på utgångarna är fullt acceptabelt.

Om du bor i närheten av Härnösand så skulle jag kunna ta en titt, även om jag inte heller är så begovad i dessa digitalstyrda stärkare.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-22 20:39

Tekko skrev:Om du bor i närheten av Härnösand så skulle jag kunna ta en titt, även om jag inte heller är så begovad i dessa digitalstyrda stärkare.

Tyvärr, jag bor i göteborg. Men tack för erbjudandet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-03-23 00:44

Tekko skrev:Jag skulle vilja påstå att det är den digitala delen av dcpåutgången skyddet som lagt av, 12mV vs 6mV DC på utångarna är fullt normalt, vissa anser att upp till 100mV DC på utgångarna är fullt acceptabelt.

Om du bor i närheten av Härnösand så skulle jag kunna ta en titt, även om jag inte heller är så begovad i dessa digitalstyrda stärkare.

Hmm vågar man verkligen lita på dom mätningarna. Det är ju inte orimligt att förstärkaren har ett relä som slagit ifrån och att ingen riktigt signal når utgångarna. Men sen är jag inte expert på reparationer heller. Sådant har jag kollegor till :D.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
OA

Inläggav OA » 2012-04-05 23:01

Hej Vresiberba,
har inte lusläst alla inlägg om detta men med erfarenhet av ett
Tempo P försteg som också blinkade DCO kan det vara som följer.
Så länge inget ryker eller att någon säkring går vid tillslag så låt den
stå på och blinka ett tag (1minut eller så) eller längre. Till slut lägger
den av och blinka och slår på utgångarna förutsatt att interndatorn anser att allt är ok. Ha inget inkopplat på utgången under testet men
du kan ju kolla men en voltmeter inställd på DC och kolla att där inte ligger mer än +/- 20mV när den förhoppningsvis gått igång. När den
väl gjort det så kommer den inte att blinka DCO nästa gång du slår på den, lycka till! Fin stärkare f.ö.
Mvh,
Bo H.

Användarvisningsbild
OA

Inläggav OA » 2013-10-07 12:51

OA skrev:Hej Vresiberba,
har inte lusläst alla inlägg om detta men med erfarenhet av ett
Tempo P försteg som också blinkade DCO kan det vara som följer.
Så länge inget ryker eller att någon säkring går vid tillslag så låt den
stå på och blinka ett tag (1minut eller så) eller längre. Till slut lägger
den av och blinka och slår på utgångarna förutsatt att interndatorn anser att allt är ok. Ha inget inkopplat på utgången under testet men
du kan ju kolla men en voltmeter inställd på DC och kolla att där inte ligger mer än +/- 20mV när den förhoppningsvis gått igång. När den
väl gjort det så kommer den inte att blinka DCO nästa gång du slår på den, lycka till! Fin stärkare f.ö.
Mvh,
Bo H.

Well, hur gick det ?

OA

Användarvisningsbild
thezunk

Inläggav thezunk » 2013-10-07 22:39

Ta kontakt med hifi agenten tror dom har importen på micromega;)

Användarvisningsbild
OA

Inläggav OA » 2013-10-08 07:50

Men innan han gör det vore det det kul att veta hur det gick eller hur,
eller var det ett dåligt tips kanske?
OA

thezunk skrev:Ta kontakt med hifi agenten tror dom har importen på micromega;)

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2013-10-11 23:15

Hur det gick? Nä, jag mätte och pillade lite med jag såg ingenting abnormalt. Jag gav upp, men den står här hemma i garderoben.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-10-12 08:35

Tråkigt att höra, både tempo1 och tempo 2 är välljudande apparater.
Min tempo2 försörjer mina piM med den äran, men kanske får stå tillbaka för en Leben om det visar sig att den passar mina smaklökar ännu bättre.
PMa mig om du har intresse att förvalta min Tempo 2 isället för att den blir stående i garderoben. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi