Hur får jag bättre radiomottagning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mdlarsson

Hur får jag bättre radiomottagning?

Inläggav mdlarsson » 2005-01-17 14:01

Jag har tidigare använt kabelradio, men ända sen jag fick "tre hål i väggen" så suger mottagningen. Vanlig fmantenn funkar dåligt efter som jag bor bakom ett berg. Skulle en antennförstärkare hjälpa? Hur bra är antenner som Godar FM-1a eller Magnum dynalab ST-2 FM.
Andra förslag?

Daniel

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-17 14:35

Klaga hos kabelleverantören - om nu ett av de tre uttagen ska vara FM-radio...

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
bchi

Re: Hur får jag bättre radiomottagning?

Inläggav bchi » 2005-01-17 14:37

Har du tre hål i väggen har du kanske comhem och då kanske du har digitalbox. Genom den har man ju i alla fall P1-P3 av bra kvalitet.
Annars har jag nog inga bra förslag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Hur får jag bättre radiomottagning?

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-17 15:46

Bra är dipolantenn som man sätter på taket. T.ex finns det ypperligt fina grejor från Triax som krossar allt vad sprötantenner heter. Allra bäst är FM-antenner av Yagi/Uda-typ men de är extremt riktade, finns också från Triax. Men det är mindre troligt att du behöver en sådan.

Digitalt via Comhem är inte nödvändigtvis bättre än taget från luften. Jag vet ej om jag har mandat att berätta här exakt hur den tekniska lösningen ser ut som Teracom levererar, så vi lämnar det för stunden.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mdlarsson

Inläggav mdlarsson » 2005-01-18 02:35

Jag bor i lägenhet så det måste vara innomhuslösningar. Jag har inte digitaltv och kommer nog inte skaffa det på ett tag. Ja, det ska vara fmradio i ett av "hålen" så jag kan ju alltid ringa till kabellev. men det verkar som alla i huset har fått kass fm i kabeln efter "uppgraderingen". Om kabeln inte går att fixa är dessa bra alternativ Godar FM-1a eller Magnum dynalab ST-2 FM.? Finns det andra??

Daniel

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-19 00:06

Nu vet jag ju inte var du bor eller hur det ser ut lokalt där, men värt att tänka på är att de "stora" programmen här, SR1,2,3,4 sänder horisontellt polariserat i Stockholm medan lokal/reklamkanalerna sänder vertikalt. Det är också rätt stor skillnad på nivån mellan de förra och de senare.

Det finns dipoler som är "vikta" i liggande Z-form, dessa fungerar väldigt bra, speciellt tillsammans med ett filter som dämpar de starkare kanalerna. Fodrar trimning med instrument. Nu är väl inte ditt problem för starka signaler kanske. Kommer inte ihåg fabrikatet nu, men nåt känt är det, kanske just Triax.

Annars gäller det gamla vanliga för antenner, upp och ut, så fritt som möjligt, helst fri sikt till sändaren, är det riktverkan på antennen så skall den vridas rätt också. Lägenhet, ut genom fönstret mäste väl gå? Kan du inte ringa nån installatör som har nåt att mäta med? Även små förflyttningar kan göra underverk, precis som med högtalare.

Det går inte att förstärka en signal som inte finns från början, eller som är ordentligt dålig. Ja förstås, är den dålig blir den dålig fast starkare, alltså nivån går upp men inte kvaliten. Det är inte signalnivå man vill ha i första hand, det är signalnivå ovanför bruset man vill ha. Tunern din kanske har nån mätfunktion i sig?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-19 10:47

Håller med, släng ut antennen utomhus.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-19 11:15

Jag har monterat en Magnum Dynalab ST-2 FM på ett icke 100% optimalt sätt utanför mitt fönster - det slår ComHem med hästlänger trots den inte optimala placeringen. Denna Magnum Dynalab ST-2 FM antenn kan du bl.a. köpa hos ELFA.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2005-01-20 23:52

Magnum Dynalab på Elfa, det var en nyhet för mig. Tackar!

/Mattias

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2005-01-21 10:11

Prova att själv bygga en antenn innan du går och köper en.
Det är enkelt ! (frekvensavstämnd dipol)
Om du har en favoritstation som du brukar lyssna på så stämmer du av dipolen på just den frekvensen.
Gör så här:
300/ (delat i frekvensen) säg 105 mhz =2,857.......
2,857 / 2 (halvvåg) = 1,428 * 0,98 (vid kabelarea 1,5) = 1,399
1,399 detta dipolens hela längd.
Dela med 2 ggr = 0,699 eller 0,7 m.
Dipolens trådar skall alltså vara 2*70 cm !
Får du ingen bra mottagning med denna så är det bara ett som gäller. Antennen MÅSTE högre upp eller sitta någon annanstans.
En vikt dipol eller en 3-elemenst sk yagi hjälper kanske något.
Men för att erhålla en bra mottagning så måste det nästan vara brusfritt med dipolen, för att en ev, förstärkare skall ha någon effekt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-21 10:46

Edit: Jag flyttade min fråga, som var lite bredvid trådens ämne, till en ny tråd.
Senast redigerad av paa 2005-01-22 17:34, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-21 11:06

Matix skrev:Magnum Dynalab på Elfa, det var en nyhet för mig. Tackar!

/Mattias

Den antennen är dock försedd med en rejält tilltagen prislapp...
Vet inte om den har några speciella fördelar i förhållande till konventionella antenner (som kostar bråkdelen) annat än just storleken. Är det åter en "marknadsföringsgrej" från USA?
Har själv en 2.5m lång FM-antenn från Kathrein sedan 70-talet. Hög förstärkning och bra fram-back förhållande. Dessvärre kan du inte använda sådana på husfasaden men det finns ju mindre typer. Helst ska antennen också komma en bit ut från fasaden.

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2005-01-21 12:20

Håller med rogergustavsson i det här fallet.
Verkar mest vara försäljningshumbugg.
Den funkar säkert, men är den bättre än en vanlig dipol ? Tveksamt !
En rundstrålande antenn har en max antennvinst, hur den än är konstruerad.Saken blir inte bättre av att den har en sk jordplansspole.En riktantenn däremot kan byggas ut med i princip hur många direktorer som helst. (= högre antennvinst)
Om priset kan bara säjas en sak ! 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-21 21:35

Man jämför alltid med en isotrop strålare, det är i-et i dBi. En sådan strålar som en sfär. En "rundstrålande" antenn är ofta en halvvågsdipol eller en 1/4 vågs jordplansantenn. Dom strålar likadant, det ser ut som en munk eller flottyr-ring. Det ger +3 dBi.

Man kan ha olika antennvinst även på rundstrålande antenner, en 5/8 har högre gain än en halvvåg, ca +5 dBi. Högre gain är lika med plattare lob, munken är plattare men når längre ut. Finns ingen gratis lunch här heller.

En Yagi har ännu plattare lob, och den är dessutom inte symmetrisk vilket är samma sak som riktverkan. Kan ha 10, 15, kanske +20 dBi i bästa fall, men smal lob då alltså.

I mobiltelefonsammanhang var det vanligt förr med stackade antenner på biltaken, en 1/4-våg med en 1/2-våg ovanför, det är de här rostfria spröten med en "korv" en bit upp, Dom hade ytterligare nån dB mer gain, = plattare lob.

Fortfarande rundstrålande, men att något är rundstrålande innebär inte att det inte har riktverkan, bara att denna verkan är i vertikalplanet istället (för en vertikal antenn).

Man kan stacka fler antenner, för varje fördubbling av antalet antenner får man +3 dB. Ungefär som att stacka högtalare, och det här med riktverkan i H- och E-plan gäller där också.

ST-2 är en ändmatad halvågsantenn och har inga signalmässiga fördelar jämfört med en vanlig dipol. Man får vara lite försiktig vid placeringen, ändarna (på en dipol) har spänningsmax och är högimpediva, och därför känsliga för omgivning. Fördelen med den här antennen är att det går ganska enkelt att få ut den fritt i luften vid en fönstermontering.

En dipol av ett par kablar får ca 75 ohm matning. En vikt dipol, vikt är när den har en extra tråd kopplad mellan ytterändarna, har 4 ggr högre impedans. Det använder man sig av vid Yagis, direktorer och reflektor sänker dipolens impedans till svåranvända nivåer.

Vikningen ger också en likströmsmässig kortslutning av dipolen vilket kan vara bra ur störningssynpunkt. Den brukar vara något okänsligare för placering och blir lite bredbandigare.

Vilken antenn man än väljer så gäller det att den tar emot samma polarisation som den antenn som sänder har, annars kan man tala om förluster. I stadsmiljö är inte polarisation entydigt.

En lättillverkad dipol som fungerar bra för FM-bandet kan man göra av en bit koax. Den är vikt, dvs kortsluten, men har ändå bra anpassning direkt mot en koaxialkabel. Så här ser den ut:

Kapa till en halv våglängd koax, ca 140 cm. (våghastigheten)

Dela höljet och skärmen mitt på, men inte mittledaren.

Kapa och koppla ihop skärm och mittledare 20 cm in från vardera ände, mittledarna fortsätter ensamma sista biten.

Koppla koaxen till tunern i mitten på dipolen mellan skärmarna. Skärmen till ena skärmen och mittledaren till andra skärmen, de som går åt varsitt håll alltså.

Du har nu tillverkat "The Double Coax Antenna"

Den går bra att räkna om för andra frekvenser, jag kör en trave sådana på 430 MHz sedan många år.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-01-22 13:55

Många har receivers med en balanserad 300-ohm som antenningång. Detta kan exploateras med en ännu enklare antenn.

Den görs av 300-ohm bandkabel. En stump klipps till och de båda trådarna i ändarna löds ihop. Längden ska vara c:a 0.9-0.95 av en halv våglängd. Sedan klipper man upp ena ledaren mitt på denna, på dessa båda ändar löder man fast mer 300-ohm bandkabel så lång som behövs till mottagaren. Resultatet är en vikt dipol.

Man kan bygga vidare på den, gör en 5% längre bandkabelbit på samma sätt men klipp inte upp den i mitten, placera den 0.3 våglängder bakom dipolen och parallellt med denna. Man har nu en enkel antenn med lite riktverkan, rikta matade dipolen mot sändaren. Man kan förbättra riktverkan med ytterligare ett element framför dipolen, 5% kortare och c:a 0.2 våglängder fram.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2005-01-23 21:27

Har tänkt i många år att skaffa en Magnum Dynalab ST-2 FM såfort jag skaffat radiodel. Nu står det en sådan här, men utomhusanteen får väntas. Det är en bit som kabel måste dras för att nå ut och det kommer inte bli snyggt som det ser ut här idag.
Kopplade in sådan enkel antenn och efter en del optimerande för P2 når jag en signalstyrka på 64 av 70 (dB). Är för tillfället rätt nöjd med det resultatet.

/Mattias

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-24 00:39

Jag såg färdiga bandkabeldipoler i nån affär, tror det var OnOff eller nåt, i små påsar. En sådan blir ju enklare om man har 300 ohm in. Annars kan man använda ett gammalt Radio/TV-filter (balun) och köra fram- eller baklänges för att transformera mellan 300 och 75 ohm. Eller göra en balun av en kvartsvågstraf av en bit koax.

edit: Det var på Biltema jag såg bandkabeldipolen, 19.90 kostar den. En liten undran kan man ju ha, det sitter en 75 ohms kontakt i änden, inte en med två små stift som det borde ha varit. 8O

Återgå till Generellt om hifi