Jag vill veta allt om piP!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

HippHipp

Jag vill veta allt om piP!

Inläggav HippHipp » 2005-01-17 15:47

...men jag har ingen lust att trakassera Öhman med tusen frågor, så jag tänkte börja med att fråga er lite först. :wink:

Känsligheten ligger på endast 86db...hmmm, vad ställer det för krav på en eventuell förstärkare om man tänkt sig spela lite tuffare musik ibland? 100 Watt? 200 Watt? Någon som på rak arm kan rekommendera någon, förutom den "givna" LTS-favoriten NAD 208?

Hur stora är de rummen där ni har era piP? Räcker den till?

Är det någon här som beställt en lackad "i färg" så att säga, t ex svart, vit eller någon annan färg, eller är det någonting man måste fixa själv genom t ex bil/möbellackerare? Det där med "industrilack" är ju inte så upplysande, får väl fråga Öhman om ingen här kan ge ett bra svar.

Det var nog de grundläggande frågorna, fler kommer säkert!

Tacksam för svar!

Hej på er förresten, ny som jag är!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-17 15:57

Ingvar demar ju med en Denon hemmabioreceiver, 3805 tror jag det är. (Edit: Visade sig alltså vara AVR-2105)
Den har 90 W per kanal.
Det lät som det räckte hemskt långt när jag hälsade på i hans nya demorum. Imponerande helt enkelt.
Senast redigerad av paa 2005-01-17 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-17 16:21

Normalstort vardagsrum i hyffsat nybyggt hus... vad det nu kan vara - 25m2 kanske? Kan spela högre än jag önskar lyssna på under mer än fåtalet korta demo-sekunder... Inget problem att få lagom lyssningsvolym till att sitta våning över.

Har dock inte provat med min gamla 100W:are ännu, men skall göra det vid tillfälle. (Nu får de 500W via den givna kandidaten.)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Jag vill veta allt om piP!

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-17 16:28

Verkningsgraden och förstärkare?
Om du vill spela "tuffare musik" ibland så kanske du egentligen vill ha större högtalare, trots att piP är förbluffande ljudtryckskapabla för sin storlek. Men detta med förstärkareffekt är lite "både och". T.ex. kan man styra ut baselementet till sin fulla slaglängd med kanske bara 20(?) watt, men i högre frekvenser tål vanligtvis högtalare väsentligt mer under kortvariga tider. PiP är inte speciellt svårdrivna, men kanske inte passar ultimatast med single end 300B. Men vanliga transistorstärkare på 15 watt funkar till en viss gräns, precis som en på 1000 watt kan fungera, liksom både 15 watt kan elda diskantelement och 1000 watt kan elda baselement. Jag tycker att 50 - 100 watt kan vara "lagom". Bra vanliga och prisvärda förstärkare görs exempelvis av Rotel, Harman Kardon, och Denon.

Rumsstorlek?
Har inga piP själv, men personligen skulle jag inte använda dem till rum som är större än vardagsrum. De sprider nämligen ljudet väldigt mycket vilket gör att rummet påverkar onödigt mycket om det är ett stort lyssningsrum.

Färg?
Med industrilack menar Ingavr att man kan få den i precis vilken färg man vill med färgtypen industrilack som är ungefär halvmatt. Har du bara en NCS-färgkod så löser det sig.

P.S. Ingvar demar med en AVR-2105, inte AVR-3805. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-01-17 16:30

Tack alla för snabba och klarläggande svar!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-17 16:52

Johan_Lindroos skrev:P.S. Ingvar demar med en AVR-2105, inte AVR-3805. D.S.

Hmmm :? Demar inte Ingvar med en AVR-2105 som försteg till en NAD 208THX ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-17 16:54

Bamsefar skrev:

Nej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-17 16:59

paa skrev:
Bamsefar skrev:Hmmm :? Demar inte Ingvar med en AVR-2105 som försteg till en NAD 208THX ???

Nej!

Varför är den då alltid inkopplad ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-01-17 17:28

Bamsefar skrev:

Jo, det gjorde han åtminstone när jag var där. Vi pratade lite om det också.

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-17 17:50

Använder mina piP i ett rum på 22 kvm (som har öppningar mot annat rum) utan speciella dämpåtgärder än möblerna som står där. Har konstaterat att som mest pyttsas det ut 2x12V från slutsteget, blir väl 2x29W sinus i 5 ohm som ska vara piP impedans. Då är ljudnivån på lyssningsplatsen drygt 3 m från högtalarna i mesta laget för de allra flesta. Jag talar då om akustisk musik. Mera effekt ger så småningom överstyrning i basen. Specifikationen talar om 2x12.5 W för 104 dB/34Hz/1m/från ett par piP. Den som behöver mera nivå/lägre förvrängning/har större rum/är ljudtrycksfantiker etc. bör använda basmoduler eller köpa något annat. Kör själv med en basmodul (dock ej från Ino).
Det är viktigt att placera piP som det är tänkt, nära dämpad vägg. Jag har inte den möjligheten och då blir det bättre med basmodul.
Mina piP får hela frekvensomfånget och det är inte optimalt. Blir nog några basmoduler och delningsfilter från Ino någon gång....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-17 18:00

Bamsefar skrev:
paa skrev:
Bamsefar skrev:Hmmm :? Demar inte Ingvar med en AVR-2105 som försteg till en NAD 208THX ???

Nej!

Varför är den då alltid inkopplad ???

Den har varit urkopplat sedan renovering av demorummet 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-01-17 18:07

Aha, det verkar alltså inte som om man behöver dra till med ett par monoblock på flera 100 Watt. Trevligt. Vad tror ni om t ex Arcams förstärkare A65+ eller A80, A90? Primare har ju t ex A30.1 och I21. Troligt att de ur effektsynpunkt skulle räcka till?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-17 18:14

Jag testade piP med en Denon 50w och det funkade fint, lite mer kräm hade kanske varit att föredra även om det fungerade fint.

A80 eller A90 fungerar säkert kanon ihop med piP
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-17 18:41

Morello skrev:Den har varit urkopplat sedan renovering av demorummet 8)

Fast jag har å andra sidan inte lyssnat i det nyrenoverade rummet ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-17 18:45

Skall du spela riktigt starkt så tycker jag du ska skaffa större högtalare :) Jag vill ofta spela högre än vad dom stackarna klarar.......men då är det ganska högt :? 8)

Dom är bra på att charma tjejer också..........http://www.geocities.com/cc_dreamthief/hifi :lol: :lol: :P :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-01-17 18:53

Magnus skrev:Skall du spela riktigt starkt så tycker jag du ska skaffa större högtalare :) Jag vill ofta spela högre än vad dom stackarna klarar.......men då är det ganska högt :? 8)

Nja, högt och högt, men jag tänkte att det kunde vara roligt att spela lite högre ibland, men inte så att grannarna kommer och knackar på direkt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-17 19:20

Det var inga större problem att få dom och spela i 100dB i lyssningspositionen när Morello höll i ljudtryckmätaren....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-17 20:32

[quote="HippHipp
Nja, högt och högt, men jag tänkte att det kunde vara roligt att spela lite högre ibland, men inte så att grannarna kommer och knackar på direkt.[/quote]

Jo, visst är det så att ett par piP ändå kan få dina grannar komma rännandes. De har inga svårigheter att spela högre än dussinvarorna från stormarknaderna (ska vara uthärdligt också). Dessutom spelar de bas som kan störa grannfriden. Sedan är det frågan om vad du har tänkt ska sätta begränsningen, högtalarna eller förstärkaren? En kraftigare förstärkare betyder inte automatiskt att högtalaren spelar högre, förvrängningen stiger, det är väl ändå välljud du har tänkt dig? En Ino piP driven som fullregister hanterar inga hundratals watt in med välljud. Å andra sidan vet jag inte om det finns någon konkurrent i samma prisklass som gör det heller....

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-17 21:29

Mmmm fast jag hade ett par Profundus-X basmoduler som hjälpte till i de låga registren, å andra sidan var det bara 75 watts slutsteg inkopplat :roll: 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-18 09:37

Magnus skrev:Skall du spela riktigt starkt så tycker jag du ska skaffa större högtalare :) Jag vill ofta spela högre än vad dom stackarna klarar.......men då är det ganska högt :? 8)

På hur många 50 meters avstånd lyssnar du? Jag testade basens maximala slaglängd med lite E-type när matså var på besök och jag var lomhörd på det örat som var närmst! 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-01-18 11:51

Hej!

Jag lånar denna tråden lite, hoppas det är ok. :?

Jag har en Pioneer förstärkare 5-kanaler, c:a 7 år gammal och jag undrar om det ens är lönt att tänka på piP till denna. Här följer specifiktionerna på den:

Förstärkardelen
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 2 kanaler drivna)”
Stereo (1 kHz, T.H.D. 1 %, 6 Q) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 W + 110 W
Stereo (20 Hz - 20.000 Hz, T.H.D. 0,09 %, 6 ti)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1oow+1oow
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 5 kanaler drivna)
Surround
Främre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 ti)
Mitt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W (1 kHz, 1 %, 6 Sz)
Bakre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 fi)
Total harmonisk distorsion (båda kanalerna drivna)*
Stereo (20 Hz till 20.000 Hz, 6 Q, 100 W OUTPUT) . . . . . . 0,09 %
Dynamisk uteffekt (2 ti/4 ti/8 R) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 W/150 W/85 W
Ovanstående tekniska data gäller när nätspänningen är 230 V.

Jag är väldigt nyfiken på dessa piP och vore väldigt tacksam för svar.

MVH Kribban

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-19 10:39

Bamsefar skrev:Det var inga större problem att få dom och spela i 100dB i lyssningspositionen när Morello höll i ljudtryckmätaren....

Mätt i dB(A) eller dB(lin)? Det är stor skillnad nämligen. 100 dB(A) med musik är extremt stark, men 100 dB(lin) kan vara klart uthärdligt eftersom musik oftast domineras av lägre frekvenser än där hörseln har känslighetmaximum. Måttet dB(A) brukar vara det som enklare ljudnivåmätare kan mäta och är det som bäst korrellerar med upplevd ljudnivå (s.k. A-vägning).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-19 10:45

Kribban skrev:Hej!

Jag har en Pioneer förstärkare 5-kanaler, c:a 7 år gammal och jag undrar om det ens är lönt att tänka på piP till denna. Här följer specifiktionerna på den:

Förstärkardelen
Stereo (1 kHz, T.H.D. 1 %, 6 Q) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 W + 110 W
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1oow+1oow
Surround
Främre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 ti)
Mitt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W (1 kHz, 1 %, 6 Sz)
Bakre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 fi)
Dynamisk uteffekt (2 ti/4 ti/8 R) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 W/150 W/85 W

MVH Kribban

Med anledning av det som står högre upp i tråden hade du inte behövt ställa frågan. Dvs det går säkerligen bra med denna förstärkare. Varför oroa sig i onödan? Hade du velat koppla in ett par Apogee Scintilla eller Infinity Kappa 9 så hade du förstås haft anledning att vara orolig. :wink: Sedan hur ljudkvaliteten är hos din Pioneerförstärkare är ju en helt annan sak vilket sällan kan utläsas ur ett datablad. Tro inte för mycket på vad som står. Notera även att det står fel på några ställen det står t.ex. "6 fi", "6 ti", "6 Q", vilket alltså egentligen ska stå "ohm".

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-01-19 11:08

Johan_Lindroos skrev:
Kribban skrev:Hej!

Förstärkardelen
Surround

MVH Kribban

Med anledning av det som står högre upp i tråden hade du inte behövt ställa frågan. Dvs det går säkerligen bra med denna förstärkare. Varför oroa sig i onödan? Hade du velat koppla in ett par Apogee Scintilla eller Infinity Kappa 9 så hade du förstås haft anledning att vara orolig. :wink: Sedan hur ljudkvaliteten är hos din Pioneerförstärkare är ju en helt annan sak vilket sällan kan utläsas ur ett datablad. Tro inte för mycket på vad som står. Notera även att det står fel på några ställen det står t.ex. "6 fi", "6 ti", "6 Q", vilket alltså egentligen ska stå "ohm".

Tack för svaret. Det där med "ohm" hade jag faktiskt listat ut :lol: .

En tanke till bara.
Är inte detta forum till för att ställa frågor??

MVH Kribban

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-19 11:11

Johan_Lindroos skrev:
Bamsefar skrev:Det var inga större problem att få dom och spela i 100dB i lyssningspositionen när Morello höll i ljudtryckmätaren....

Mätt i dB(A) eller dB(lin)? Det är stor skillnad nämligen. 100 dB(A) med musik är extremt stark, men 100 dB(lin) kan vara klart uthärdligt eftersom musik oftast domineras av lägre frekvenser än där hörseln har känslighetmaximum. Måttet dB(A) brukar vara det som enklare ljudnivåmätare kan mäta och är det som bäst korrellerar med upplevd ljudnivå (s.k. A-vägning).

Bra fråga - minns inte riktigt vilket sätt Morello mätte på.... :? Musik var det, och högt.... Ingvar Öhman nämnde att det antagligen var 110 dB vid själva högtalarna 8O :?

Ljudtrycksmätaren är den som Elfa säljer: TES 1350
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-19 11:48

Kribban skrev:Tack för svaret. Det där med "ohm" hade jag faktiskt listat ut :lol: .

En tanke till bara.
Är inte detta forum till för att ställa frågor??

MVH Kribban

Visst ska man ställa frågor, men jag tycker i alla fall att du redan fått tillräckligt med info redan ovan att du egentligen inte behövt fråga.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-19 11:51

Bamsefar skrev:Bra fråga - minns inte riktigt vilket sätt Morello mätte på.... :? Musik var det, och högt.... Ingvar Öhman nämnde att det antagligen var 110 dB vid själva högtalarna 8O :?

Ljudtrycksmätaren är den som Elfa säljer: TES 1350

Ah, den mätaren mäter tydligen bara A- eller C-vägt. C-vägt är en annan kurva som mer liknar "lin" än vad "A" gör, men "C" har fortfarande en lite grann bortvägning av låga och höga frekvenser. Kanske Morello himself kan förtydliga vilken vägningskurva som utnyttjades?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-19 13:29

Utan att titta på något datablad över ljudnivåmätaren TES 350, det är väl också beroende av om mätverktyget mäter toppvärden eller ej. De flesta jag har sett har en mera VU-liknande funktion och då är visningen mera lämpad åt mera statiska förlopp. Har modifierat min RS-mätare för linjär mätkurva och man slås direkt av hur höga nivåerna är vid låga frekvenser. Mätning i bil ger väldigt höga störnivåer, i princip aldrig under 95-100 dB. Mätt som dB(A) får man värden på 70-75.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-19 13:52

Roger, du skulle inte kunna berätta lite om dina modifieringar av SPL-mätarn? Vilken modell är det?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-19 14:34

RogerGustavsson skrev:Utan att titta på något datablad över ljudnivåmätaren TES 350, det är väl också beroende av om mätverktyget mäter toppvärden eller ej. De flesta jag har sett har en mera VU-liknande funktion och då är visningen mera lämpad åt mera statiska förlopp. Har modifierat min RS-mätare för linjär mätkurva och man slås direkt av hur höga nivåerna är vid låga frekvenser. Mätning i bil ger väldigt höga störnivåer, i princip aldrig under 95-100 dB. Mätt som dB(A) får man värden på 70-75.

Vanliga ljudnivåmätare mäter normalt med tidsvägning "fast" eller "slow", alltså inte peakvärde el. likn. Tidsvägning "fast" korrelerar bäst (minst dåligt) med hur man uppfattar ljuds maximala ljudniv o. likn.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-19 22:07

Alexi!
Den elektroniska modifieringen av min Radio Schack 33-2050 ljudnivåmätare har jag gjort enligt Eric Wallins beskrivning på www.gti.net/wallin/audio/audio.html. Då får man rak kurva genom elektroniken 20-20000 Hz. Ljudnivåmätare har annars ett begränsat standardiserat omfång 32-8000 kHz. Oftast finns kurva A och C, mera sällan linjärt. Noteras bör väl att sådana här mätare inte mäter toppvärden utan har två långsammare tidsfönster. RS 33-2050 har dock en linjeutgång, så man kan spela in signalen på t.ex. dator och på så vis se toppvärdena om man önskar.

Jag har också bytt ut själva mikrofonkapseln. Satte en F-kontakt av chassiemodell där originalkapseln satt. Monterade en Panasonic WM-60 kapsel (är numera utgången) på en ca 15 cm lång antennkabel av koaxialtyp och skruvade på en F-kontakt i andra ändan. Vid mätning får man skruva på ”sprötet” (kabeln med antennen) på själva mätaren. Panasonic kapseln har något mindre utnivå, fick justera upp ca 4 dB via kalibreringsskruven på sidan för samma visning. Vitsen med Panasonic-kapseln är att den har bättre frekvensgång vid högre frekvenser. Typisk kurva är rak inom +/- 0.5 dB upp till ca 13 kHz, därefter faller den till ca -3 dB, åtminstone om man ska tro Ibf Akustik ( www.ibf-akustik.de) som kalibrerar sådana. De har också en typisk kurva för Radio Shacks originalkapsel. Josef Svalander har numer Panasonics WM-61 kapsel till försäljning, den har lite lägre brus men lär inte vara lika rakt i frekvensgången. Finns också en direkt ersättare till WM-60 kapseln från Chia-Ping med beteckningen NS-60A, minimiorder 10000 st via den svenska agenturen R&K Tech.

Återgå till Generellt om hifi