Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:Jag tycker hörseln är väldigt opålitlig, luktsinnet är mer pålitligt.
petersteindl skrev:Jag hittar inte. Man kan inte lita på något av sina sinnen vad det än vara må under vilka betingelser som helst. Hur skall man kunna lita på det man ser? Jag ser en blyertspenna men det kan vara en elefant. Jag tittar om det kommer en bil då man går över vägen och jag ser en bil komma i hög fart, men varför skall man lita på det. Det kan vara placebo. Då går man över och bilen tutar, åtminstone tror man att man möjligtvis hör tut, kanske. Det är inget att lita på. Men sedan tror man att man känner sig överkörd men det skall man inte lita på. Känselsinnet är övervärderat. Näe, sånt kan man inte lita på. Det är ju bara nåt subjektivt. Då är det bättre att man ringer föreningsmedlemmar, branschorganisationer, facktidskrifter och besserwisserförståsigpåare och frågar om man ser en bil och hör den tuta. Det kan ju vara placebo. Vad säger du? Jaha, om jag blindtestat. Nej men jag gör det nu så får vi se konfidensen. Ingen bil eller tutande är nollhypotesen och den måste ju provas. Så det är bara att gå.
Tut tut, eeeeeeeeeehh... tjong pang bom. ...
...Hur känns det? Jag känner ingenting, alltså har jag inte blivit överkörd. Det fanns ingen bil. Hurra, nollhypotesen vann.
Nej, lita aldrig på dina sinnen. Hur skall man veta att man t.ex. sitter i ett konserthus? Det kan man inte veta. Tänk på Popper. Det måste ju vetenskapligt bevisas först. Och det är ju svårt med alla teser, axiom och annat man måste ta hänsyn till. Är man överhuvudtaget vaken? Existerar nåt? Man får nog ringa kompisexperten och fråga.
MvH
Peter
Nasjo skrev:Flint skrev:Beskriv då med egna ord istället era trökskallar.
Nä, vi får vara snälla och låta hen bevisa det hen vill bevisa
mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Bara jag som även använder ögonen?
Till vad?
Till att avgöra om jag ska köpa en högtalare, förstärkare etc.
mx skrev:Bara jag som även använder ögonen?
celef skrev:jag tycker inte om att chansa när jag shoppar, och när jag shoppar blir jag lätt nervös och får tunnelseende och kan inte ordna intrycken, så recensioner i tidningar och inlägg på faktiskt.se är fantastiska hjälpmedel för mig att köpa rätt grejjer
Bara jag som även använder ögonen?![]()
JanBanan skrev:mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Bara jag som även använder ögonen?
Till vad?
Till att avgöra om jag ska köpa en högtalare, förstärkare etc.
Ja. Vi andra köper prylar i blindo.
Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.
+1
Flint skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.
+1
Så funkar nog alla. Det som skiljer mellan människor tycker jag är tolkningen av orsak och verkan.
Svante skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.
+1
Så funkar nog alla. Det som skiljer mellan människor tycker jag är tolkningen av orsak och verkan.
Det var väl mitt ställningstagande i den frågan jag beskrev, typ.
Harryup skrev:Jax skrev:Hittar inget passande alternativ.
Vad saknar du? Tänk på att jämförelsen gäller mot inre referensen och inte med hjälp av mätningar.
mvh/Harryup
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.
+1
Det var väl mitt ställningstagande i den frågan jag beskrev, typ.
Jodå. Jag ville bara betona att det inte är säkert att man tolkar rätt bara för att man försöker. Man kan ha missat något eller fastnat i fel trend.
Svante skrev:Jag söker samklang mellan det jag hör och det jag förstår. Det jag hör utblidar förståndet och förståndet håller perceptionen på mattan. Perceptionen får inte förklara, den bara är.
Däremot får perceptionen i sin dumma form styra valet av prylar.
Almen skrev:"Jag vet väl vad jag upplever!" (i betydelsen orsaken till upplevelsen) är ett inte ovanligt epistemologiskt misstag.
Flint skrev:Almen skrev:"Jag vet väl vad jag upplever!" (i betydelsen orsaken till upplevelsen) är ett inte ovanligt epistemologiskt misstag.
Håller med. Om folk lät det räcka med att lyssna och tycka om ljudet (i bemärkelsen "ha synpunkter på)") vore det lättare men nejdå, alla tolkar in sin egen halvdanna och trendiga tekniska "orsak" som förklaring hela tiden.
Flint skrev:Almen skrev:"Jag vet väl vad jag upplever!" (i betydelsen orsaken till upplevelsen) är ett inte ovanligt epistemologiskt misstag.
Håller med. Om folk lät det räcka med att lyssna och tycka om ljudet (i bemärkelsen "ha synpunkter på)") vore det lättare men nejdå, alla tolkar in sin egen halvdanna och trendiga tekniska "orsak" som förklaring hela tiden. Debatterna här på forumet är urexempel på det. Alla med lite tekniskt intresse tror sig ha "rätt". Det gäller hela skalan från RCA-pluggsanalytiker till tramsparensanalytiker.
Jocke skrev:Nu ger ju inte samma anläggning samma upplevelse från gång till annan...
Svante skrev:Flint skrev:Almen skrev:"Jag vet väl vad jag upplever!" (i betydelsen orsaken till upplevelsen) är ett inte ovanligt epistemologiskt misstag.
Håller med. Om folk lät det räcka med att lyssna och tycka om ljudet (i bemärkelsen "ha synpunkter på)") vore det lättare men nejdå, alla tolkar in sin egen halvdanna och trendiga tekniska "orsak" som förklaring hela tiden. Debatterna här på forumet är urexempel på det. Alla med lite tekniskt intresse tror sig ha "rätt". Det gäller hela skalan från RCA-pluggsanalytiker till tramsparensanalytiker.
Instämmer. Been there, done that. Det finns få saker som är så fördumande som när man just har börjat lära sig något och tror att man kan allt.
Och för den som nu tror att jag bara menar tonåringen med begynnande hifiintresse så är det inte så. Även som vuxen utsätts man för (alla borde iaf utsätta sig för) nya områden som man inte är expert inom. Då får man ta på sig ödmjukhetshatten.
Samtidigt så KAN det ju också vara så att man faktiskt ÄR expert på det som avhandlas. Fast även då är ödmjukhetshatten klädsam, för även en expert kan lära. Bästa sättet att göra det är att försöka förstå hur den andre tänker.
Objektivisten skrev:Jocke skrev:Nu ger ju inte samma anläggning samma upplevelse från gång till annan...
Det där har jag hört förr att många säger, men har jag väl trimmat in en anläggning tycker jag att den alltid låter förbannat bra, oberende av humör och annat.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster