Moderator: Redaktörer
janixa skrev:Vad är egentligen sanningen om hur bra olika högtalarkablar låter,är det bara skitsnack eller är dyra kablar mycket bättre än billiga?
janixa
MagnusÖstberg skrev:Du blev medlem på forumet 2007 och ställer den frågan?
Beakungen skrev:janixa skrev:Vad är egentligen sanningen om hur bra olika högtalarkablar låter,är det bara skitsnack eller är dyra kablar mycket bättre än billiga?
janixa
Min erfarenhet är att dyra kablar tillför skillnad och att det oftast blir bättre. Dock inte enorma skillnader utan ganska små.
Det viktigaste för mig är att jag inte tycker det är värt pengarna utan lägger hellre de på något annat skoj.
Jocke skrev:Beakungen skrev:janixa skrev:Vad är egentligen sanningen om hur bra olika högtalarkablar låter,är det bara skitsnack eller är dyra kablar mycket bättre än billiga?
janixa
Min erfarenhet är att dyra kablar tillför skillnad och att det oftast blir bättre. Dock inte enorma skillnader utan ganska små.
Det viktigaste för mig är att jag inte tycker det är värt pengarna utan lägger hellre de på något annat skoj.
Jag tycker precis tvärt om - hör du skillnad på kablar är det fel på dem...!!! Tror det var IÖ som skrev det i Musik och Ljudteknik på 80-talet!
Köp musik för pengarna i stället eller de högtalare du egentligen vill ha!
Kalejdokom skrev:Man blir så frestad att göra inlägg i sådana här trådar, men för helgfridens skull låter jag bli.
Dessvärre är det väl sannolikt så att det sitter ett hänglås på tråden, senast på påskdagens morgon - trevlig helg!
Jocke skrev:Jag tycker precis tvärt om - hör du skillnad på kablar är det fel på dem...!!! Tror det var IÖ som skrev det i Musik och Ljudteknik på 80-talet!
janixa skrev:Vad är egentligen sanningen om hur bra olika högtalarkablar låter,är det bara skitsnack eller är dyra kablar mycket bättre än billiga?
janixa
paa skrev:Varför valde du rubriken "Högtalarkabelhysteri", samtidigt som du ställer frågan till synes förutsättningslöst?
sprudel skrev:Det är alldeles för sällan som konstruktören av högtalaren ger rekommendationer av den kabel han räknat in i konstruktionen, endast IÖ vad jag vet.
sprudel skrev:...Det är alldeles för sällan som konstruktören av högtalaren ger rekommendationer av den kabel han räknat in i konstruktionen, endast IÖ vad jag vet. ...

Nefilim skrev:"Undrar hur jag ska kunna ordna mat till mina barn denna och
kommande veckor"?
(Somalisk mor).
janixa skrev:Jag valde den rubriken av anledning att priserna är ju sanslöst höga för många av kablarna.
janixa
meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot.
Nog kan man ha saker för det egna egot utan behov av att visa upp dem.hifikg skrev:meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot.
Utgår från att du testat... båda föremålen e ju sådana som sällan visas upp, inte som en flashig bil eller guldsmycken runt halsen.
MagnusÖstberg skrev:Nog kan man ha saker för det egna egot utan behov av att visa upp dem.hifikg skrev:meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot.
Utgår från att du testat... båda föremålen e ju sådana som sällan visas upp, inte som en flashig bil eller guldsmycken runt halsen.
Flint skrev:Vi som inte gillar dyra kablar - vi behöver inte köpa dom.
Flint skrev:Dom har rätt att köpa svindyra kablar om dom vill, oavsett orsak.
Snusmumriken skrev:Flint skrev:Dom har rätt att köpa svindyra kablar om dom vill, oavsett orsak.
Ja? Vi lever tack och lov i ett fritt samhälle, inte på Kuba.
Men nu var frågan om dyrkablar är bättre än billiga, inget annat.
Snusmumriken skrev:Flint skrev:Dom har rätt att köpa svindyra kablar om dom vill, oavsett orsak.
AndersP skrev:Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.
FBK skrev:AndersP skrev:Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.
Grov generalisering. En arbetskamrat åkte på en hjärtinfarkt, och han åt ordentligt, ej rökare,dricker ingen alkohol,rörde på sig och skötte sig allmänt och ändå blev det så. Och sedan så finns det ingen dyr medicin som är någon allmän kur som håller bort en hjärtinfarkt, fanns det så skulle problemet hjärtinfarkt inte finnas.
meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot.
meanmachine skrev:Jag gillar svindyra kablar.Det är omöjligt för mig att tänka mig att leva med biltemakabel och det spelar ingen roll om det låter likadant.
FBK skrev:AndersP skrev:Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.
Grov generalisering. En arbetskamrat åkte på en hjärtinfarkt, och han åt ordentligt, ej rökare,dricker ingen alkohol,rörde på sig och skötte sig allmänt och ändå blev det så. Och sedan så finns det ingen dyr medicin som är någon allmän kur som håller bort en hjärtinfarkt, fanns det så skulle problemet hjärtinfarkt inte finnas.
Läste lite snabbt visst, stod tendens att välja, sorry AndersP.Flint skrev:FBK skrev:AndersP skrev:Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.
Nej, men det ligger mycket i jämförelsen som exempel på mänskligt beteende. Att blunda för fakta och hellre försöka köpa sig fri. Alla kanske inte gör det men ganska många skulle jag tro. Jag går själv inte fri här.
janixa
Vee-Eight skrev:Det är nog snarare så att priset aldrig nånsin kan vara en teknisk parameter på hur bra ngt funkar. Väldigt bra högtalarkablar kan mkt väl kosta skjortfabrik.
MagnusÖstberg skrev:Verkligen!Objektivisten skrev:Ett par MIT Oracle till bra pris: http://www.hifistallet.se/hifi/andrahand/mit-oracle-ma----
Hur länge har du kört dom själv och till vilken kringutrustning?
Funderar på att slå till, men bor så låg bort att hemlån nog inte funkar. Kan du rekommendera dem rakt av eller krävs det någon sorts anpassning?
Såg att de hade ett visningsexemplar också för 175000 vilket måste vara ett klipp då nypriset är 275000.
http://www.hifistallet.se/hifi/visningsexemplar/mit-oracle-ma-
Är det ett bättre köp kanske än det här begagnade paret för 49000 (nypris 179000)?
Båda är 2x3 meter långa.
Vet du om de ändrat kabeln men behållt samma namn? Tänker på att nypriset diffar ca 100 lök mellan den beggade kabeln och visningsexet.
Eller är det den kontrollerade inbränningen av experterna i butiken som är orsaken till diffen, eller det att den ena har spadar och den andra stift? Vilket rekommenderar du? Vilket använder du?
celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet
är ert enda mål tycks vara att vinna billiga poäng och verka vara nån slags moralens riddare och gör det uselt
jag har nu sagt mitt och är inte ett dugg intresserad att diskutera detta mer
celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet
är ert enda mål tycks vara att vinna billiga poäng och verka vara nån slags moralens riddare och gör det uselt
Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet
Jag tycker det är en j-a skillnad! Har någon enda människa någonsin hävdat den exklusiva klockan håller tiden bättre, att man lättare kommer i tid och blir en mästare på tajming? Blir upplevelsen av tid större eller annorlunda på något sätt?
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet
Jag tycker det är en j-a skillnad! Har någon enda människa någonsin hävdat den exklusiva klockan håller tiden bättre, att man lättare kommer i tid och blir en mästare på tajming? Blir upplevelsen av tid större eller annorlunda på något sätt?
Du drar in en paremeter till, marknadsföringen, men den är väl varken klockan eller kabeln ansvarig för?
MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.
Kanske blir lite mindre försäljning i premieprissegmentet?
Någon som vet hur det går för Jorma, vår svensk i det segmentet?
Men det är ju jättebra, kanske finns möjlighet att öka marginalerna med 10% till om han har tur.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.
Pratade med Jorma på mässan och det går alldeles utmärkt för honom igen. Han har vunnit ett flertal priser för sina produkter så han betalar av på den svenska utlandsskulden. Hoppas det går riktigt bra för honom i fortsättningen också.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Men det är ju jättebra, kanske finns möjlighet att öka marginalerna med 10% till om han har tur.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.
Pratade med Jorma på mässan och det går alldeles utmärkt för honom igen. Han har vunnit ett flertal priser för sina produkter så han betalar av på den svenska utlandsskulden. Hoppas det går riktigt bra för honom i fortsättningen också.
mvh/Harryup
Snusmumriken skrev:celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet
Så dyrkablar har inte med ljudet att göra utan det är bara bling-bling, som klockor ungefär? Jag tror jag förstår.
Kablar brukar man väl i och för sig gömma undan så att de inte syns, men det kanske man inte skall göra då. Utan de skall man visa upp, precis som ungdomar drar ner byxorna för att visa upp sina märkeskalsonger.
Nu är du ute och cyklar. Det var IFK jag ville spela i, det är IFK Norrköping jag vill se spelaHarryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Men det är ju jättebra, kanske finns möjlighet att öka marginalerna med 10% till om han har tur.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.
mvh/Harryup
Det får vi hoppas. Men det är inte bara att sitta hemma på kammaren och vänta på order. Han har massor med resdagar också så jag missunnar honom verkligen inte att tjäna pengar. Och kabelmaskinerna och tänger för olika ämnen kostar också massor så är man liten får man nog ligga i.
Så visst finns det kostnader.
Men rätt pris är det pris folk betalar. Är kabeln för billig så kanske den säljer sämre för då verkar den inte vara så bra som andra dyrare. Och fortfarande vet jag ingen som köper kablar utan att låna dom först, om man sen gillar dom och nån annan tycker dom är dyrar så är det ju bara upp till var och en att fritt tycka.
Jag tycker ju t.ex. att Aik-biljetter är billiga oavsett vad dom kostar medans du Osten fått för dig att det skall finnas något värde i att se IFK Göteborg spela. Visst är det konstigt.
Glad Påsk
Harryup
Snusmumriken skrev:celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet
Så dyrkablar har inte med ljudet att göra utan det är bara bling-bling, som klockor ungefär? Jag tror jag förstår.
Kablar brukar man väl i och för sig gömma undan så att de inte syns, men det kanske man inte skall göra då. Utan de skall man visa upp, precis som ungdomar drar ner byxorna för att visa upp sina märkeskalsonger.
Kimpost skrev:Jag har inget emot Jorma, och jag missunnar inte honom ekonomisk framgång, men hans kablar är ju överprissatt trams. Folk kan vara hur fria som helst att köpa sådant om de vill, men det hindrar ju inte mig från att tycka att kablarna är lurendrejeri.
Eller har han äntligen slutat att påstå att hans kablar har med ljudet att göra?
Den dagen dyr-kabeltillverkare, istället för att hänvisa till ljud-voodoo, börjar marknadsföra sig med "snyggaste, tjockaste ormarna som dina polare kommer att högakta dig", så är jag med dem fullt ut. Men tillsvidare fortsätter jag att tycka att det är idioti.
meanmachine skrev:Jag gömmer aldrig en kabel. Varför skall man gömma dem?
meanmachine skrev:Om du måste gömma frun när du får besök är det måhända fel fru för dig?
robert293 skrev:hur många här inne sitter på bra anläggningar och har faktiskt testat dyra kablar vs billiga med öppet sinne och inte bara har förutfattade meningar?
jag menar...det är ju gratis att låna hem.
celef skrev:jag har nu sagt mitt och är inte ett dugg intresserad att diskutera detta mer
robert293 skrev:hur många här inne sitter på bra anläggningar och har faktiskt testat dyra kablar vs billiga med öppet sinne och inte bara har förutfattade meningar?
hifikg skrev:
Men uppenbarligen så finns det de som kan. Intressant "kabeltest":
http://hifilasses.blogspot.se/2011/07/j ... -test.html
Där en femtusenkronors kabel fick systemet att låta mediokert medan en 24.000 kronors kabel levererade "sanningen" och musik! Fast då handlar det förstås om något så oomtvistat som strömkablar...
DQ-20 skrev:celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet
Ditt exempel är illa valt och antyder att du inte förstått problemet. Klocktillverkare brukar nämligen inte påstå att den för klockor centrala egenskapen tidhållningen är bättre. Detta till skillnad från dyrkabeltillverkare som bara brukar framhålla, eller åtminstone antyda så långt lagen tillåter, att deras kablar "låter bättre". Det är uppenbart för alla att de flesta billiga klockor visar tiden precis lika bra som de svindyra. Det är just att det är lyx som lyfts fram. Att det är hantverket som kostar eller att klockan är gjord av ädla metaller eller att den har vissa egenskaper som inte har med själva tidhållningen att göra, t.ex. att den är vattentät eller stöttålig. Eller att George Clooney har en. Inom den professionella sektorn finns det likheter för kablar, dvs. att man framhåller andra egenskaper än de som har med ljudet att göra, t.ex. hållbarhet, möjligheter med färgmärkning eller att de inte brinner med giftig rök.
Dyrkablar är bling-bling och jag skulle inte ha några som helst invändningar mot fenomenet om dyrkabeltillverkarna i likhet med dyrklocketilverkarna marknadförde dem som detta. Det är inte dummare att ha en klocka för 20000 kr än ett par högtalarkablar för 20000 kr, under förutsättning att man får ordentligt med bling-bling för pengarna och förstår att är det man betalar för.celef skrev:jag har nu sagt mitt och är inte ett dugg intresserad att diskutera detta mer
En döende mini-svan? I vilket fall som helst har jag lärt mig: osvuret är bäst.
/DQ-20
FBK skrev:Sedan tycker jag att celef exempel är klockrent och det är också skillnader mellan billiga och dyrare klockor, de billiga håller inte lika länge.
FBK skrev:Tycker det är roligt att det finns så mycket upprörda känslor emot kabeltillverkare som tex Jorma, hoppas han säljer miltals med kabel och tjänar storkovan på en massa stackare där ute som är förda bakom ljuset och som inte förstår sitt bästa(enligt en del).
FBK skrev:Ps. För egen del så har jag högtalarkablar för ca:250kr/m i mitt system.
Laila skrev:FBK skrev:Ps. För egen del så har jag högtalarkablar för ca:250kr/m i mitt system.
Lurad . . . ?
MagnusÖstberg skrev:Jag har en klocka som kostade hundra kronor 1980 som går exakt än idag.
Den har inbyggd miniräknare också.
MagnusÖstberg skrev:Jag har en klocka som kostade hundra kronor 1980 som går exakt än idag.
Den har inbyggd miniräknare också.
hifikg skrev:robert293 skrev:hur många här inne sitter på bra anläggningar och har faktiskt testat dyra kablar vs billiga med öppet sinne och inte bara har förutfattade meningar?
Jag lånar bara hem sådant som det finns en rimlig anledning att tro att jag kommer att köpa. En uppsättning kablar för en kvarts miljon skulle jag inte köpa ens om det revolutionerade mitt ljud fullständigt. Då finns det andra saker jag skulle prioritera högre för de slantarna. Fast visst skulle det vara skoj att få delta, i samband med någon mässa eller dylikt, i ett blindtest av dyrkablar. Eller få uppleva ett sådant med tvärsäkra dyrkabelanhängare som deltagare. Nog skulle jag blir rejält överraskad om någon kunde sortera kablarna i "rätt" ordning t ex, eller kunde skilja en normalt anständig kabel från en för 175.000 eller mer med en tydlig signifikans. (Nu är det förstås fullt möjligt om testpersonen är en modern Truxa eller Labero, fast då är det inte rent spel, så testet måste omgärdas av noggrann kontroll)
Men uppenbarligen så finns det de som kan. Intressant "kabeltest":
http://hifilasses.blogspot.se/2011/07/j ... -test.html
Där en femtusenkronors kabel fick systemet att låta mediokert medan en 24.000 kronors kabel levererade "sanningen" och musik! Fast då handlar det förstås om något så oomtvistat som strömkablar...
Snusmumriken skrev:meanmachine skrev:Jag gömmer aldrig en kabel. Varför skall man gömma dem?
Jaja, många av mina elkablar går i alla fall i rör som är inbyggda i betongen. Det är så man brukar göra, jag har inte funderat särskilt mycket på varför. Fråga en elektriker.meanmachine skrev:Om du måste gömma frun när du får besök är det måhända fel fru för dig?
Måhända. Men om du gömmer penisen när du går på stan är det förhoppningsvis inte pga att det är något fel på den!!
meanmachine skrev:...Om du mfl anser det vara humbug är det månne mest troligt att ni är fyllda av avund eller i avsaknad av empati och eller åtminstone i något slags förnekelse som ej ger utrymme till medglädje till dem som fylls av glädje över att ha köpte en fin dyr kabel.
jag anser det hemskt illa att leka hifi med ekk eller blitemasladdar eftersom det förstör det fina med vår hobby. Det månne vara så att det låter minst lika bra men vem tusan har inte estetik med som en parameter när man bygger hifi hemma. ...
... Är det så fel att det finns pengar att lägga på lite vardagslyx?
hifikg skrev:Edit: För övrigt håller jag med om att många lyssningsmiljöer som visas upp på hifisidor runt om i världen ser ruskigt trista ut, som ett ständigt pågående verkstadsprojekt eller en inrökt kvart. Mitt i dyngan tronar ett par vackra högtalare, fast inbjudande ser det inte ut.
MagnusÖstberg skrev:Det fixas med ferriter
Snusmumriken skrev:Så dyrkablar har inte med ljudet att göra utan det är bara bling-bling, som klockor ungefär? Jag tror jag förstår.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Edit: För övrigt håller jag med om att många lyssningsmiljöer som visas upp på hifisidor runt om i världen ser ruskigt trista ut, som ett ständigt pågående verkstadsprojekt eller en inrökt kvart. Mitt i dyngan tronar ett par vackra högtalare, fast inbjudande ser det inte ut.
Antar att du inte reagerar på uppställda designmöbelföretagliknande sterila miljöer där man undrar om där finns någon som över huvud taget bor på platsen?
Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Harryup skrev:Det som jag ser som mest tjatigt med kabeltrådar är att en hel del startas för att folk skall räddas ifrån bedrägeriet med dyra kablar, samtidigt som tråden startas här där extremt få använder några dyrare kablar. Vill man få motstånd och rädda folk så finns det bättre ställen att söka på. Att kablar kan låta olika är det väl ingen tvekan om så vad är problemet? Man måste inte köpa dyra saker om man inte vill, och man behöver inte tala om för andra att dom borde känna sig olyckliga för att dom blivit lurade. Samtidigt behöver man inte tiga om man vill diskutera något heller, men ibland så refereras det direkt till någon äldre tråd med texten "det där är redan diskuterat och utrett" så en ny kabeltråd där man inte tillför något nytt själv genom t.ex. kanske egna tester kanske inte är så ny?. Så för framtida nystartade trådar vore trevligt om det diskuterades något som hade just med hifi att göra för är det bara priset så kanske det inte är fullt så nytt.
Vilka kablar har ni funnit genom tester fungera bra och vilka skillnader har ni funnit?
Mvh/Harryup

MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Vad har märket för betydelse för ljudet?
Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Om man testat några stycken så vet man att vissa märken har en tendens att dra åt det mörkare, rundare hållet medan vissa andra drar åt det slankare, ljusare hållet. Exempel på det förstnämnda är vissa Purist och det senare stämmer rätt bra in på Nordost enligt min ringa mening.
hifikg skrev:Harryup skrev:Det som jag ser som mest tjatigt med kabeltrådar är att en hel del startas för att folk skall räddas ifrån bedrägeriet med dyra kablar, samtidigt som tråden startas här där extremt få använder några dyrare kablar. Vill man få motstånd och rädda folk så finns det bättre ställen att söka på. Att kablar kan låta olika är det väl ingen tvekan om så vad är problemet? Man måste inte köpa dyra saker om man inte vill, och man behöver inte tala om för andra att dom borde känna sig olyckliga för att dom blivit lurade. Samtidigt behöver man inte tiga om man vill diskutera något heller, men ibland så refereras det direkt till någon äldre tråd med texten "det där är redan diskuterat och utrett" så en ny kabeltråd där man inte tillför något nytt själv genom t.ex. kanske egna tester kanske inte är så ny?. Så för framtida nystartade trådar vore trevligt om det diskuterades något som hade just med hifi att göra för är det bara priset så kanske det inte är fullt så nytt.
Vilka kablar har ni funnit genom tester fungera bra och vilka skillnader har ni funnit?
Mvh/Harryup
Du skriver att det inte är någon tvekan om att kablar låter olika. Jag är ytterst tveksam. När jag skulle köpa högtalarkablar "på riktigt" en gång i tiden så skalade jag ner en lampsladd till en enda ledare och hörde ingen skillnad på den och en supra ply. Sedan gick jag till hökaren på hörnet (HiFi-Art) och köpte van den Hul kabel för rätt mycket pengar (har förträngt hur mycket) bara för säkerhets skull. De kablarna kör jag med än idag när det är möblerat så de räcker till. Ett tag hade jag behov av mycket längre kablar och då körde jag med någon Biltematråd, dessutom olika längder till vänster och höger högtalare. Skillnad? Nä. Fast vetskapen om att det var så gnagde lite, så nya skulle införskaffas, men då fick jag tips om annan möblering och då räckte v d H kablarna igen och på den vägen är det. Har ett par riktigt feta Monsterkablar också, men de är lite korta, så då måste slutsteget stå nära högtalarna och då krävs en lång kabel mellan försteg och slutsteg istället. Jag har även en hyfsat dyr USB-kabel från Wireworld (prislapp 1200 spänn) som jag fick så bra deal på så att jag inte kunde motstå den när jag köpte min DAC. Fast självklart hör jag ingen skillnad på den och den tre meter långa, gråa, USB-kabeln från Biltema. Beträffande den så håller jag med MM om att den pryder sin plats och lyser vackert röd och guldig, så lite feelgood skapar den, det kan jag medge. Ja, det gör nog högtalarkablarna också för all del.
Visst är den snygg?
MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Om man testat några stycken så vet man att vissa märken har en tendens att dra åt det mörkare, rundare hållet medan vissa andra drar åt det slankare, ljusare hållet. Exempel på det förstnämnda är vissa Purist och det senare stämmer rätt bra in på Nordost enligt min ringa mening.
Lite krydda på maten alltså.
Provat olika kondingar, spolar eller motstånd i serie med högtalarna också?
Rydberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt. De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Rydberg skrev: De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Rydberg skrev:...De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Inget fel på krydda, jag älskar chiliPanelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Precis på samma sätt som alla högtalare, förstärkare, etc färgar ljudet mer eller mindre
Det tror jag med.Rydberg skrev:Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt.
Stora ord, men fullt rimmliga då sådanna kablar brukar vara mångtrådiga och okontakterade. Skruvförbanden flyter och kontaktdist uppstår.Rydberg skrev:De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Harryup skrev:Rydberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:MagnusÖstberg skrev:Panelguy skrev:Det vore som sagt intressant att höra vilka "dyrkablar" ni testat hemma och om det i sådana fall var någon skillnad mot andra mindre dyra historier istället för att, som i många fall, bara ha förutfattade meningar om att "dyrkablar" är överprissatt ormolja.
Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt. De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Om man med en kombination kan få ökad renhet så är det ju bra, men jag skulle inte vilja använda kablarna son tonkontroll. Möblerar man om kan man ju behöva en annan tonkontroll. Däremot så vill man ju alltid ha ökad renhet.
Mvh/Harryup
hifikg skrev:Rydberg skrev:...De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Så stor skillnad att du skulle höra det i ett blindtest?
MagnusÖstberg skrev:Det tror jag med.Rydberg skrev:Det där var ju inte så lite provokativt sagt!Jag tror de flesta vill ha en så odistorderad överföring som möjligt faktiskt.
Stora ord, men fullt rimmliga då sådanna kablar brukar vara mångtrådiga och okontakterade. Skruvförbanden flyter och kontaktdist uppstår.Rydberg skrev:De bästa kablarna jag testat låter avgjort renare och mer detaljerade jämfört med SSSK, det skulle jag inte vilja kalla en krydda
Det krävs dock rätt bra förutsättningar för att de små effekterna skall upplevas så stora.
Själv tycker jag att skillnaden mellan NAD208 och Bryston är avgjort större. Och det trots lovorden för NAD
Milner skrev:En kabel är enn passiv komponent och kan således inte lägga till något, men däremot dra ifrån.
Bra kablar drar bort så lite som möjligt av den signalen som transporteras.
Flint skrev:Vi som inte gillar dyra kablar - vi behöver inte köpa dom.
P1200VB skrev:...Ta den här kabeln som exempel,
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm
Med ett pris på 52 papp får man verkligen hoppas att det de skriver om den stämmer också.
En timmes inspelning för att få optimala prestanda, undrar hur de har kommit fram till det?
Svante skrev:Flint skrev:Vi som inte gillar dyra kablar - vi behöver inte köpa dom.
Och vi som inte gillar LSD behöver inte köpa det, heller.
P1200VB skrev:Ta den här kabeln som exempel,
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm
Med ett pris på 52 papp får man verkligen hoppas att det de skriver om den stämmer också.
En timmes inspelning för att få optimala prestanda, undrar hur de har kommit fram till det?
P1200VB skrev: om det nu är så som många här inne säger, att det under normala omständigheter inte går att höra någon skillnad. Det är ju i så fall falsk marknadsföring och snudd på bedrägeri.
Svante skrev:Flint skrev:Vi som inte gillar dyra kablar - vi behöver inte köpa dom.
Denon LinkKimpost skrev:Hifiklubbens värsting, enligt mig själv, var när de sålde en stump Denon-nätverksladd för 5000 kr (eller om det var 6000 kr). Det fick mig att maila dem.
Inte angående priset i sig, utan på grund av den horribla marknadsföringen. Texten var löjeväckande.
Annars gillar jag också Hifiklubben.
Rydberg skrev:Svante skrev:Flint skrev:Vi som inte gillar dyra kablar - vi behöver inte köpa dom.
Har du testat?
Flint skrev:Bäst att tillägga eftersom Svante ev. syftar åt det hållet att jag aldrig någonsin har testat knark i någon form. Däremot har jag vid vissa högtidliga tillfällen och i finare sällskap druckit en och annan pilsner och även ibland tagit mig en whisky men dock aldrig bedrivit missbruk. Så blev det utrett. Tack för ordet.
Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.
Svante skrev:Rydberg skrev:Svante skrev:Flint skrev:Vi som inte gillar dyra kablar - vi behöver inte köpa dom.
Har du testat?
Nej, men jag har synpunkter på att det finns folk som tjänar grova pengar på andras oförstånd.
Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.
P1200VB skrev:Om man inte märker någon skillnad så varför lägga pengar på det över huvud taget bortsett från för utseendets skull? Den som tycker sig märka skillnad får väl pröjsa det han vill men att det skulle vara motiverat med någon sorts regel med en viss procentuell andel av hela anläggningens kostnad tycker jag bara verkar löjligt.
P1200VB skrev: men att det skulle vara motiverat med någon sorts regel med en viss procentuell andel av hela anläggningens kostnad tycker jag bara verkar löjligt.
Flint skrev:Snusmumriken skrev:Flint skrev:Dom har rätt att köpa svindyra kablar om dom vill, oavsett orsak.
Det kunde du väl ha frågat om på en gång utan en massa syftande antydningar.
Flint skrev:Svaret på den frågan är att det är upp till var och en att själv avgöra. Och därmed är frågan och tråden både fylld och tömd.
Vee-Eight skrev:Det är nog snarare så att priset aldrig nånsin kan vara en teknisk parameter på hur bra ngt funkar. Väldigt bra högtalarkablar kan mkt väl kosta skjortfabrik.
celef skrev:är ert enda mål tycks vara att vinna billiga poäng och verka vara nån slags moralens riddare och gör det uselt
Flint skrev:Dom krakar som gör så utan att ha råd med det får skylla sig själva. Det är deras problem.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.
Länk?
Conan skrev:Flint skrev:Dom krakar som gör så utan att ha råd med det får skylla sig själva. Det är deras problem.
Ja det där är ju ett uttalande som inte riktigt klickar med min solidaritet för mina medmänniskor.![]()
Folk som tar uppenbart puckade beslut mot bättre vetande är ju en sak, men hur ska en normalt hifi-intresserad person kunna ta ett balanserat besult om vilka kablar man ska köpa om alla från hifi-pressen till kabeltillverkare och handlaren berättar om vilka fantastska upplevelser som väntar om man bara hostar upp en viss summa pengar?
Det är fan ingen som helst skillnad på dyrkablar och virvlat vatten!![]()
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... er-rca.htm
http://www.jordstralningscentrum.se/vatten.htm
Flint skrev:Conan
Vi kanske istället har olika syn på vad marknadsekonomi innebär. En fri marknad innebär inte bara att kunden har rätt till ett fritt val. Det innebär också att säljare/företag får välja varor och metoder att sälja som dom vill så länge det sker inom lagens råmärken.
Conan skrev:OK det hela kanske bara kokar ner till att vi har olika syn på våra medmänniskor. Lägger man ansvaret på den som är "dum" nog att gå på reklam och "råd" från handlaren och hifi-pressen om dyrkablar eller virvlat vatten, eller lägger man ett betydande ansvar på de som - ganska medvetet och beräknande tror jag - försöker lura andra människor för egen vinnings skull.
Magnuz skrev:Conan skrev:OK det hela kanske bara kokar ner till att vi har olika syn på våra medmänniskor. Lägger man ansvaret på den som är "dum" nog att gå på reklam och "råd" från handlaren och hifi-pressen om dyrkablar eller virvlat vatten, eller lägger man ett betydande ansvar på de som - ganska medvetet och beräknande tror jag - försöker lura andra människor för egen vinnings skull.
Efter att ha sett en del förespråkare för virvlat vatten och liknande produkter lägga fram sina teorier tror jag inte längre att de luras medvetet. De tror faktiskt på riktigt på produkterna - hur absurt det än kan verka för oss andra. Jag tror detsamma gäller dyrkablar i stor utsträckning. Och så länge kunderna har tillgång till vettig information och det är ett medvetet val är det väl OK. Det tråkiga är möjligen att det speglar en okritisk och icke-skeptisk attityd som man kan anta även genomsyrar samhället i övrigt - också inom områden där det spelar större roll.
Så är det t.ex. en helt annan sak när det gäller medicin - där duger det inte att förespråkaren själv tror på produkten utan det måste finnas vetenskapligt stöd också.
meanmachine skrev:2. Vi genomlyser allt vetenskapligt och kräver total transparens av allt. Inget ansvar alls ligger på slutkonsument.
MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Du har rätt svårt att förstå antar jag, eller så är du bara väldigt dålig på retorik.meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Antar att du menar de som verkligen anser att valfrihet är fel.. Så +1 på dig.Kudos!!!
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Jag tror att många helt enkelt inte bryr sig eller haft tillfälle att leka med många olika kablar. Gör man det så hör man att det gör skillnad på varenda kabel man kopplar in. Allt är avhängigt stärkaren och högtalarna, en del mer, en del mindre. Det finns ljudliga signaturer beroende på kabelkonstruktion. Dyrast är inte alltid bäst men hos duktiga kabeltillverkare brukar man få bättre ljud ju mer man pröjsar. Många färgar hörbart men inte alltd på ett negativt sätt. Med rätt kabelval kan man få en budgetförstärkare att låta high-end, och tvärtom. Det är kul, stimulerande och kan vara extremt betydelsefullt för det musikaliska resultatet.
MagnusÖstberg skrev:Du har rätt svårt att förstå antar jag, eller så är du bara väldigt dålig på retorik.meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Antar att du menar de som verkligen anser att valfrihet är fel.. Så +1 på dig.Kudos!!!
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Jag tror att många helt enkelt inte bryr sig eller haft tillfälle att leka med många olika kablar. Gör man det så hör man att det gör skillnad på varenda kabel man kopplar in. Allt är avhängigt stärkaren och högtalarna, en del mer, en del mindre. Det finns ljudliga signaturer beroende på kabelkonstruktion. Dyrast är inte alltid bäst men hos duktiga kabeltillverkare brukar man få bättre ljud ju mer man pröjsar. Många färgar hörbart men inte alltd på ett negativt sätt. Med rätt kabelval kan man få en budgetförstärkare att låta high-end, och tvärtom. Det är kul, stimulerande och kan vara extremt betydelsefullt för det musikaliska resultatet.
MagnusÖstberg skrev: Allt är ju subjektivt, men det där inlägget kunde du skrivit utan att ta spjärn i mitt inlägg.
Flint skrev:Man kan inte ta ansvar för alla dumma i tillvaron. Det blir för mycket att göra och att hålla reda på. Tiden kommer inte att räcka till. Att dessutom varna för dyrkablar på det här forumet är att slå in vidöppna dörrar. Det handlar bara om präktighet och revansch efter egna dåliga köp. Skriv plakat och ställ er med dom utanför butikerna som säljer dyrkablar istället. Där kanske ni gör någon liten "nytta".
Med "dumma" menar jag dom som inte har råd med att köpa dyra kablar men gör det ändå. De som har råd med samma köp är däremot inte dumma. De gör bara ett personligt val och köper det dom vill och har definitivt rätt till det. Där ska ingen fjantig moralnisse lägga sig i.
Conan skrev:Men visst är det så att det finns viktigare saker att engarera sig för i världen än dyrkablar, men nu är det väl ändå ett diskussionsforum för hifi vi hamnat på eller hur...![]()
Flint skrev:meanmachine skrev:2. Vi genomlyser allt vetenskapligt och kräver total transparens av allt. Inget ansvar alls ligger på slutkonsument.
Och låter myndigheterna skapa regler för allt. T.ex. jag som lever på existensminimum har rätt att per månad köpa 63gram oxfilé och att köpa en LM3886 vart tredje år. Alla kvitton redovisas i deklarationen. Annars vite och i värsta fall frihetsberövande. Ett underbart liv för alla och helt fritt från cyniska företag och förvirrande val.
Du ser ett problem med att personer uttrycker sina åsikter?FBK skrev:Skulle vilja se dyrkabelhatarna stå med plakat utanför butiker,men det kommer inte hända då det i slutändan inte är något "stort" problem för dem utan man jagar bara billiga poäng.
meanmachine skrev:Flint skrev:Conan
Vi kanske istället har olika syn på vad marknadsekonomi innebär. En fri marknad innebär inte bara att kunden har rätt till ett fritt val. Det innebär också att säljare/företag får välja varor och metoder att sälja som dom vill så länge det sker inom lagens råmärken.
Medhåll ges. Det fria marknaden är just fri. Det är lika illa med politisk propaganda, Läkemedel som påstås göra under. Religioner som helar mm.
meanmachine skrev:Men det är en värld av möjligheter och den lägger stort ansvar på individen. Vi vet att man blir fet av skräpmat, att mediciner är farliga att ingen kan föryngra sig etc etc.
meanmachine skrev:Vi väljer alltför ofta att glömma bort oss i tvsoffa med värdelösa serier och låta oss trollas brot från verkligheten. Vi bedrar oss själva med att vi måste ha den senaste apparaten etc allt för att förblind de faktum att vi blir äldre, närmar oss döden och att jorden oundvikligen kommer att gå under
meanmachine skrev:Låt människa va fri och om den är dum nog eller medvetet dum att gå på Rolexreklam eller antigrynkmedel så be it. Det står var och en fri att välja vad och vem man vill bli lurad av.
Kimpost skrev:Flint skrev:meanmachine skrev:2. Vi genomlyser allt vetenskapligt och kräver total transparens av allt. Inget ansvar alls ligger på slutkonsument.
Och låter myndigheterna skapa regler för allt. T.ex. jag som lever på existensminimum har rätt att per månad köpa 63gram oxfilé och att köpa en LM3886 vart tredje år. Alla kvitton redovisas i deklarationen. Annars vite och i värsta fall frihetsberövande. Ett underbart liv för alla och helt fritt från cyniska företag och förvirrande val.
Jisses...
Eller så låter vi det vara fritt, som det är idag, och som alla här inne också vill att det ska fortsätta vara? Ingen här ropar efter förbud och regleringar!
En del människor kommer att ställa fria frågor om kablar, eller spikfötter, eller shaktistenar. Somliga kommer då att rekommendera folk att köpa, eller att testa, medan andra kommer att råda dem att låta bli.
Vad är problemet med den (nuvarande) ordningen?
hifikg skrev:Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.
De visar läckra bilder och svänger sig med allmänna termer om hur viktiga kablar är och räknar upp ett antal fakta om sin konstruktion. Därefter citerar de lyriska användare som "Mike Smith, Arizona" och liknande overifierbara källor. Givetvis citerar de även tester. Det verkliga mumbojumbot hittar man när man följer länken till deras hemsidor. Kimber verkar käcka med 60 dagars öppet köp.
En tanke med att annonsera "löjligt" dyra högtalarkablar (och andra kablar) är säkert att det blir mycket lättare att sälja "normalt" dyra kablar. Ett par hundra spänn per meter känns plötsligt som ett kap, fast det antagligen hade räckt med en tiondel av slantarna för samma ljud. Att det sedan finns en o annan som dessutom köper de "löjligt" dyra kablarna är bara en bonus, några volymprodukter lär de inte vara.
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Antar att du menar de som verkligen anser att valfrihet är fel..
Flint skrev:En fri marknad innebär inte bara att kunden har rätt till ett fritt val. Det innebär också att säljare/företag får välja varor och metoder att sälja som dom vill så länge det sker inom lagens råmärken.
meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:
Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Där trådar som syftar till inskränkt valfrihet hör hemma.
FBK skrev:Skulle vilja se dyrkabelhatarna stå med plakat utanför butiker, men det kommer inte hända då det i slutändan inte är något "stort" problem för dem utan man jagar bara billiga poäng.
meanmachine skrev:...Det står oerhörd smörtester om metallerna och skrivarna och fjädrar etc som kollrar bort mig och får mig att tro att en rolex är Cutting edge fast det egentligen är en dinosaurie...
Det där blev väldigt mysko citeringConan skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:
Det där skulle kunna bli en väldigt intressant diskussion en annan tid & plats!![]()
MagnusÖstberg skrev:Det där blev väldigt mysko citeringConan skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:
Det där skulle kunna bli en väldigt intressant diskussion en annan tid & plats!![]()
Harryup skrev:En sak som jag ser som ett litet problem är att det finns flera diskussioner i diskussionen;
Det finns ingen hörbar skillnad - Jo det finns hörbar skillnad
...
mvh/Harryup
Jocke skrev:Harryup skrev:En sak som jag ser som ett litet problem är att det finns flera diskussioner i diskussionen;
...
mvh/Harryup
Jag tror man bör göra skillnad på kvalitet och kvantitet i det här sammanhanget. Visst kan man höra skillnad på kablar men beror det i så fall inte på att kablarna inte är linjära och dessutom uppför sig på olika sätt beroende på hur belastningen (högtalarens impedans) ser ut?
Objektivisten skrev:Det här var ju kul t ex http://www.youtube.com/watch?list=UUEwsFFgCw_kFMvjbWsaUhgQ&feature=player_embedded&v=bgK87tmRVeY#!
Harryup skrev:Jocke skrev:Harryup skrev:En sak som jag ser som ett litet problem är att det finns flera diskussioner i diskussionen;
...
mvh/Harryup
Jag tror man bör göra skillnad på kvalitet och kvantitet i det här sammanhanget. Visst kan man höra skillnad på kablar men beror det i så fall inte på att kablarna inte är linjära och dessutom uppför sig på olika sätt beroende på hur belastningen (högtalarens impedans) ser ut?
Ja, och vad är problemet? Då finns ju en skillnad och då kan man utgå i diskussionen ifrån den. Blir väldigt krångligt om det finns folk ifrån samma sida som hävdar motsatser.
Dvs. kabelmotståndare som hävdar absolut ingen hörbar skillnad och kabelmotståndare som tycker att det kan visst finnas små eller försumbara skillnader eller skillnader som är olinjära osv.
Enklare om kabelmotståndare hävdar att det kan visst finnas skillnader men man kanske inte alltid kan höra dom i alla anläggningar. Sen får subjektiva värderingar helt enkelt gälla.
mvh/Harryup
Jocke skrev:Harryup skrev:Jocke skrev:Harryup skrev:En sak som jag ser som ett litet problem är att det finns flera diskussioner i diskussionen;
...
mvh/Harryup
Ja, och vad är problemet? Då finns ju en skillnad och då kan man utgå i diskussionen ifrån den. Blir väldigt krångligt om det finns folk ifrån samma sida som hävdar motsatser.
Dvs. kabelmotståndare som hävdar absolut ingen hörbar skillnad och kabelmotståndare som tycker att det kan visst finnas små eller försumbara skillnader eller skillnader som är olinjära osv.
Enklare om kabelmotståndare hävdar att det kan visst finnas skillnader men man kanske inte alltid kan höra dom i alla anläggningar. Sen får subjektiva värderingar helt enkelt gälla.
mvh/Harryup
Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar!
:)Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Det där blev väldigt mysko citeringConan skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:
Nejdå, MÖ du är avslöjad som att vara Flint. Era dispyter har bara varit täckmantel.
Jag gick på det.
Glad Påsk
Harryup
MagnusÖstberg skrev::)Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Det där blev väldigt mysko citeringConan skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:
Nejdå, MÖ du är avslöjad som att vara Flint. Era dispyter har bara varit täckmantel.
Jag gick på det.
Glad Påsk
Harryup
Ibland önskar jag att jag åtminstonde kunde lite av det Flint kan
Flint skrev:Jag är inte heller för eller motspråkare till dyrkablar men jag är för individens rätt till egna beslut utan att någon lägger sig i med feta pekpinnar.
Harryup skrev:Jocke skrev:Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar!
Nej så är det men kunde man åtminstonde slippa att det absolut inte finns någon skillnad så är det i vart fall enklare att diskutera.
Sen att det finns anläggningar som är imuna mot kabelskillnader är ju bra. Men skall man gå på att det räcker med att en hör för att det finns så finns det ju alla möjligheter att kunna komma överrens att det kan finnas skillnader.
mvh/Harryup
Jocke skrev:Flint skrev:Jag är inte heller för eller motspråkare till dyrkablar men jag är för individens rätt till egna beslut utan att någon lägger sig i med feta pekpinnar.
Tycker kanske att någon slags varudeklaration vore på sin plats!Harryup skrev:Jocke skrev:Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar!
Nej så är det men kunde man åtminstonde slippa att det absolut inte finns någon skillnad så är det i vart fall enklare att diskutera.
Sen att det finns anläggningar som är imuna mot kabelskillnader är ju bra. Men skall man gå på att det räcker med att en hör för att det finns så finns det ju alla möjligheter att kunna komma överrens att det kan finnas skillnader.
mvh/Harryup
Kanske är det inte konstigare än att folk hör olika saker ? Somliga kan detektera 0,1 dB skillnad i ett område medan andra kanske inte märker skillnad förrän vid 0,5...^^ Vid en annan frekvens kan det vara tvärtom...
Flint skrev:Det skulle bara försvåra för dig för då skulle du inte kunna vara sådär fyrkantig och förutsägbar som du är nu.
Flint skrev:Jag är inte heller för eller motspråkare till dyrkablar men jag är för individens rätt till egna beslut utan att någon lägger sig i med feta pekpinnar.
meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
Det heter förmynderi. Överförmynderi är en kontamination.
Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, bl.a. god man.
Harryup skrev:Harryup skrev:Jocke skrev:Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar!
mvh/HarryupJocke skrev:Kanske är det inte konstigare än att folk hör olika saker ? Somliga kan detektera 0,1 dB skillnad i ett område medan andra kanske inte märker skillnad förrän vid 0,5...^^ Vid en annan frekvens kan det vara tvärtom...
Precis och då vore det utmärkt om en del förnekare kunde inse att andra kan under andra omständigheter höra skillnader. Oavsett om det beror på defekter, missanpassning eller hugaligen kvalitéer. Men skillnader kan finnas. Så kan man sluta att hänvisa till Randi osv där man ju skall höra skillnader på kablar under som beter sig identiskt vilket ju säkert inte går eftersom ingen gjort det. Men det är en annan diskussion.
mvh/Harryup
CODY skrev:Endast barn har förmyndare, som i de allra flesta fall inte är övervakade av någon särskild eftersom det vanligen är barnets förälder som är förmyndare; förmynderskapet är en del av vårdnaden. Gode män är inte förmyndare.
Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.
mvh/Harryup
Du läser inte särskillt mycket du. Det är väl bra iof sig, men kom igen, hur många tusen exempel behöver du?Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.
mvh/Harryup
Om man gång på gång ifrån olika håll hävdar att reklamen inte stämmer så får man väl visa det på något sätt. Annars så kanske det är så att det inte hävdas så mycket egentligen utan att det är mera slogans så att säga.
Så skall man bemöta att man hävdar felaktiga saker så är det väl bra att påvisa det så att vi pratar om samma saker.
Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
Men det kanske det är, i så fall vad?
mvh/Harryup
Flint skrev:Kimpost
Klart att folk får ge varandra råd vad gäller kablar men trådarna om kablar övergår ju tyvärr rätt fort i rena korstågen mot dyrkablar.
MagnusÖstberg skrev: Du läser inte särskillt mycket du. Det är väl bra iof sig, men kom igen, hur många tusen exempel behöver du?
Jag är fortfarande åtminstonde lite övertygad om att du skämtar nu.
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev: Du läser inte särskillt mycket du. Det är väl bra iof sig, men kom igen, hur många tusen exempel behöver du?
Cut the crap och släng upp nåt genomsnittligt på bordet.
Vem har sagt något om generellt?Harryup skrev:Om en leverantör hävdar felaktigheter så är det ju inte kabelbranschen, så visa gärna att det är generellt gällande om det nu är det.
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Vem har sagt något om generellt?Harryup skrev:Om en leverantör hävdar felaktigheter så är det ju inte kabelbranschen, så visa gärna att det är generellt gällande om det nu är det.
mvh/Harryup
Supras sida har jag inget att anmärka på.
Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
JanBanan skrev:Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
Jag länkade i en tidigare kabelhatartråd till Supras hemsida där de hävdade att deras kablar var riktningskänsliga. Detta gillades inte alls av kabelhatarna eftersom en del av dem tydligen satt med Suprakablar.
Vet dock ej om informationen finns kvar.
Rydberg skrev:Objektivisten skrev:Det här var ju kul t ex http://www.youtube.com/watch?list=UUEwsFFgCw_kFMvjbWsaUhgQ&feature=player_embedded&v=bgK87tmRVeY#!
Tog mig faktiskt tid att lyssna igenom smörjan, bla bla bla, substanslös marknadsföringspladder. Man får ju verkligen hoppas att alla hundra meter kabel som användes vid inspelningarna även de är från MIT annars kan det ju inte låta bra.....
MagnusÖstberg skrev:JanBanan skrev:Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
Jag länkade i en tidigare kabelhatartråd till Supras hemsida där de hävdade att deras kablar var riktningskänsliga. Detta gillades inte alls av kabelhatarna eftersom en del av dem tydligen satt med Suprakablar.
Vet dock ej om informationen finns kvar.![]()
MagnusÖstberg skrev:JanBanan skrev:Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
Vet dock ej om informationen finns kvar.![]()
JanBanan skrev:Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev: Du läser inte särskillt mycket du. Det är väl bra iof sig, men kom igen, hur många tusen exempel behöver du?
Cut the crap och släng upp nåt genomsnittligt på bordet.
En av de mest underskattade och bortglömda delarna i signalkedjan är anslutningen mellan terminalerna på en högtalare med Bi amp möjligheter när de drivs singelwire. Som regel sitter det ett mässingbleck för att skapa kontakt mellan polerna. Detta bleck förzikar ljudet fruktansvärt. En bra Jumper är A O för att högtalarkabeln ska kunna visa sitt rätta jag.
Pris 2500-6000 kr beroende på utf.
Tidigare har man varit hänvisad till konventionella USB kablar som har varit avsedda för normal dataöverföring.
Vår USB-kablel är vad vi vet den första USB kabeln som lever upp till de krav vi i dag kan ställa på ljudåtergivning. Det är stor skillnad i ljudkvallité mot en konventionell USB.
Pris 1800-2500:-
http://www.myconfinedspace.com/2008/08/27/500-dollar-premium-denon-link-cable/
MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.
Objektivisten skrev:Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.
MagnusÖstberg skrev:Förstår inte denna hysteri om priset. Det måste ju vara jag som konsument som måste göra bedömningen om något passar in i min anläggning och om det är motiverat?![]()
Tar mig friheten att lyfta in Objektivistens köpråd och mina frågor till honom här i förhoppningen om att fler kloka forummedlemmar kan ge mig råd:MagnusÖstberg skrev:Verkligen!Objektivisten skrev:Ett par MIT Oracle till bra pris: http://www.hifistallet.se/hifi/andrahand/mit-oracle-ma----
Hur länge har du kört dom själv och till vilken kringutrustning?
Funderar på att slå till, men bor så låg bort att hemlån nog inte funkar. Kan du rekommendera dem rakt av eller krävs det någon sorts anpassning?
Såg att de hade ett visningsexemplar också för 175000 vilket måste vara ett klipp då nypriset är 275000.
http://www.hifistallet.se/hifi/visningsexemplar/mit-oracle-ma-
Är det ett bättre köp kanske än det här begagnade paret för 49000 (nypris 179000)?
Båda är 2x3 meter långa.
Vet du om de ändrat kabeln men behållt samma namn? Tänker på att nypriset diffar ca 100 lök mellan den beggade kabeln och visningsexet.
Eller är det den kontrollerade inbränningen av experterna i butiken som är orsaken till diffen, eller det att den ena har spadar och den andra stift? Vilket rekommenderar du? Vilket använder du?
Någon som har erfarenhet, direkt eller indirekt om dessa kablar?
Några synpunkter på om det finns en risk att köpa dom begagnade eller om man skall gå den trygga vägen och köpa visningsexemplaren?
Är det värt att pengarna att lägga 100 loppor (?) på att byta till bananer från spadar om man skulle köpa de begagnade (skillnaden på listpriset tänker jag på)?
Tanken är att använda dom mellan ett av mina Sansui B-2101 steg och mina hembyggda huvudhögtalare (över 250Hz) om det påverkar. Jag kan byta kontakten i lådorna om det behövs.
Objektivisten skrev:Rydberg skrev:Objektivisten skrev:Det här var ju kul t ex http://www.youtube.com/watch?list=UUEwsFFgCw_kFMvjbWsaUhgQ&feature=player_embedded&v=bgK87tmRVeY#!
Tog mig faktiskt tid att lyssna igenom smörjan, bla bla bla, substanslös marknadsföringspladder. Man får ju verkligen hoppas att alla hundra meter kabel som användes vid inspelningarna även de är från MIT annars kan det ju inte låta bra.....
Jag tycker det vore intressantare om du specifierade vad du tycker är fel, och varför. Än att bara hävda 'substanslös smörja'.
Man får inte glömma att man inlärningsmässigt lär sig uppskatta mycket tidigt hur saker och ting ''ska'' låta. Ungefär som den tekniskt bristfälliga vinylen som många älskar.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.
Oj, vilken märklig regel.
Men det är tankeväckande. Hur skulle man formulera en sådan tumregel (håll tyst nu Ingvar) Om det skulle vara någon vett och sans i det? Att alla delars signalpåverkan per krona skulle vara konstant?
(Återstår att definiera signalpåverkan, bara)
meanmachine skrev:Vilseledande reklam är ju knappast nått inom kabelhärvan?
Schamo
Mat
Läkemedel
Bilar
U name it.
Objektivisten skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.
Länk?
http://www.press-stop.se/
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.
Jomen det är jag absolut.
Jag har ställt frågor till dig, du kanske har tid att svara nu?
Men nu är du ingen god forumkamrat som hjälper andra att vandra rätt i djungeln.Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.
Du får ingen hjälp av mig, för du är inte seriös.
Harryup skrev:Om en kabelleverantör skriver att vår kabel A låter rent och klart så behöver ju inte det vara fel bara för att tusen andra gör det också....
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.
Vart betalar man in resterande summa om den perfekta kabeln råkar vara för billig? Och kan man ansöka om att få pengar tillbaka om man betalat för mycket?
Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.
mvh/Harryup
Flint skrev:Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.
Vart betalar man in resterande summa om den perfekta kabeln råkar vara för billig? Och kan man ansöka om att få pengar tillbaka om man betalat för mycket?
Det är bra reklam:
"Om du kan hitta den här varan till ett högre pris i någon butik får du komma in här igen och betala mellanskillnaden."
Conan skrev:Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.
mvh/Harryup
På hifiklubben om digitalkabeln Van Den Hul The FIRST Ultimate Mk II:
The FIRST Ultimate Mk II kan nämligen ge en kraftig transistorförstärkare ett tillskott av musikalisk själ som till och med kan få en rörfanatikers hjärta att smälta."
Jamen det är ju bara för sött...
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, [s]bl.a.[/s], förvaltare eller god man.
Edit: tillägg i fet stil. Som CODY påpekar nedan är begreppet förmyndare numera endast tillämpligt för omyndig barn sedan förfarande med omyndigförklaring avskaffades och ersattes med förvaltarskap. Rätt ska vara rätt när det gäller rätt.
meanmachine skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, [s]bl.a.[/s], förvaltare eller god man.
Edit: tillägg i fet stil. Som CODY påpekar nedan är begreppet förmyndare numera endast tillämpligt för omyndig barn sedan förfarande med omyndigförklaring avskaffades och ersattes med förvaltarskap. Rätt ska vara rätt när det gäller rätt.
Märka ord är den vekes sätt att hävda sig.
Objektivisten skrev:Har man inte hört en VdH The FIRST Ultimate i sitt system ska man inte uttala sig, den är speciell.
Svante skrev:meanmachine skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
Det heter "Att märka ord...".
Objektivisten skrev:Jag tycker det stämmer rätt bra.
meanmachine skrev:Min Open minds reference kostade 12995:- per par och det är riktigt bra högtalarkablarDet låter toppen. Kan inte säga annat.
Conan skrev:Objektivisten skrev:Jag tycker det stämmer rätt bra.
Upplever man så en så stor förbättring genom att byta digitalkabel handlar det antingen om att den gamla kabeln var felaktig, eller om ren placebo.
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Min Open minds reference kostade 12995:- per par och det är riktigt bra högtalarkablarDet låter toppen. Kan inte säga annat.
Perfekt!meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot.
Men...du är för smart för att ha betalt det. Hur mycket gav du?
Conan skrev:Objektivisten skrev:Jag tycker det stämmer rätt bra.
Upplever man så en så stor förbättring genom att byta digitalkabel handlar det antingen om att den gamla kabeln var felaktig, eller om ren placebo.
Att en digitalkabel med aldrig så mycket kolfiber skulle kunna förbättra ljudet så fantastiskt är fullständigt osannolikt, faktiskt på yttersta gränsen till omöjligheten.
Men du skojsar säker...
MagnusÖstberg skrev:Men nu är du ingen god forumkamrat som hjälper andra att vandra rätt i djungeln.Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.
Du får ingen hjälp av mig, för du är inte seriös.
Men jag tolkar det som att du inte har någon erfarenhet själv av det du rekommenderar och inga svar på frågorna.
Bra så, du gick väl på priset och inte produkten.
MagnusÖstberg skrev: ......
Är det värt att pengarna att lägga 100 loppor (?) på att byta till bananer från spadar om man skulle köpa de begagnade (skillnaden på listpriset tänker jag på)?
Tanken är att använda dom mellan ett av mina Sansui B-2101 steg och mina hembyggda huvudhögtalare (över 250Hz) om det påverkar. Jag kan byta kontakten i lådorna om det behövs.
petersteindl skrev:Jag kan inte svara på alla dina frågor, men, japp, det är synnerligen prisvärt att byta från spadar till bananer. Jag har några bananer som jag kan fixa dit för 100 000 kr. Som sagt, synnerligen prisvärt![]()
Jag kan fixa kontakterna i lådorna också. Även det är synnerligen prisvärt för 75 000 kr.
Som sagt, en typisk win - win affär.
MvH
Peter
Jocke skrev:Att alls satsa på något exklusivare än lampsladd är helt bortkastat med tanke på kvaliteten på dagens fonogram...
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Min Open minds reference kostade 12995:- per par och det är riktigt bra högtalarkablarDet låter toppen. Kan inte säga annat.
Perfekt!meanmachine skrev:Svindyra kablar är som en gulddildo. Det är lika skönt men känslan av lyx ger den fåfänge mer njutning till egot.
Men...du är för smart för att ha betalt det. Hur mycket gav du?
De följde med ett köp av högtalare en gång...
hifikg skrev:petersteindl skrev:Jag kan inte svara på alla dina frågor, men, japp, det är synnerligen prisvärt att byta från spadar till bananer. Jag har några bananer som jag kan fixa dit för 100 000 kr. Som sagt, synnerligen prisvärt![]()
Jag kan fixa kontakterna i lådorna också. Även det är synnerligen prisvärt för 75 000 kr.
Som sagt, en typisk win - win affär.
MvH
Peter
Vad rekommenderar du, som konstruktör, för kablar? Finns det någon miniminivå, förutom att de ska vara hela och tillräckligt långa?
Objektivisten skrev:Texten har 'klubben' använt för både signalkabel samt digitalkabel. Det trodde jag du förståd? Eftersom kabeln är specad på 75 Ohm fungerar den ypperligt som digitalkabel. Jag har aldrig hört den som digitalkabel, men tror på att karaktären bibehålls tills jag hört motsatsen.
Conan skrev:
Vad händer om man vänder kabeln; kan man få den lilla Audio Note rörhäcken att i alla aspekter bete sig som en Krell på 2 x 500 W?
meanmachine skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
MagnusÖstberg skrev:Nä, det blir ingen guldstjärna för Supra. Och det har inget att göra med att de är svenskar.
Hur ser texten ut för Ply?
MagnusÖstberg skrev:Hmm, inte ens fokusering på dess största förjänst.
JanBanan skrev:Rätt svar är Supra och en guldstjärna går till MÖ.
Om ovanstående hade kommit från en större kabeltillverkare typ MIT eller Transparent så är jag tämligen övertygad om att kritiken hade varit svidande från vissa forumister. Men nu handlar det om Supra, ett hederligt, pålitligt svenskt märke i samma tradition som t.ex. Carlsson, Sentec och Ino. Och då åker skygglapparna på. Hyckleri? Ja.
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
"Att märka ord är den svages sätt att hämnas", tror jag att det egentligen heter. Fast andemeningen är väl den samma.
/DQ-20
Almen skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
"Att märka ord är den svages sätt att hämnas", tror jag att det egentligen heter. Fast andemeningen är väl den samma.
/DQ-20
Jag tror det heter "Att märka ord är den dummes sätt att hämnas." V.S.B.
Å andra sidan kan man när meanmachine tar till ovanstående (vilket är oroväckande ofta - borde kanske stämma till eftertanke) kontra med att det i sin tur är den slarvige svarslöses sätt att erkänna sitt tillkortakommande.
Flint skrev:Almen skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
/DQ-20
Å andra sidan kan man när meanmachine tar till ovanstående (vilket är oroväckande ofta - borde kanske stämma till eftertanke) kontra med att det i sin tur är den slarvige svarslöses sätt att erkänna sitt tillkortakommande.
Du menar väl DQ-20 eftersom det är han som märker orden och inte meanmachine.
Allt klarnarJanBanan skrev:Äh, det spelar väl ingen roll vem man sparkar på så länge det känns bra?!
Flint skrev:Almen skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:DQ-20 skrev:meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?
/DQ-20
Du menar väl DQ-20...
JanBanan skrev:Äh, det spelar väl ingen roll vem man sparkar på så länge det känns bra?!
Behöver väl inte påpeka det självklara med att låta den ligga i frysen över natten?Objektivisten skrev:Hej, tycker ni jag ska förbereda 'The Ultimate' på nåt sätt innan testet, den är ju van med analog- och inte digitalsignaler?
Objektivisten skrev:Hej, tycker ni jag ska förbereda 'The Ultimate' på nåt sätt innan testet, den är ju van med analog- och inte digitalsignaler?
Objektivisten skrev:Hej, tycker ni jag ska förbereda 'The Ultimate' på nåt sätt innan testet, den är ju van med analog- och inte digitalsignaler?
petersteindl skrev:
Jag har ingen specifik kabel som jag rekommenderar. Var och en får lyssna efter sin egen preferens. Jag har hållit på så mycket med kablar att jag bara kan konstatera att inga regler är universella utan kabeln ser jag som en slags anpassning mellan apparater där apparaternas in och utimpedanser kommer in i bilden samt apparaternas upplevda ljud.
MvH
Peter
Kimpost skrev:petersteindl skrev:
Jag har ingen specifik kabel som jag rekommenderar. Var och en får lyssna efter sin egen preferens. Jag har hållit på så mycket med kablar att jag bara kan konstatera att inga regler är universella utan kabeln ser jag som en slags anpassning mellan apparater där apparaternas in och utimpedanser kommer in i bilden samt apparaternas upplevda ljud.
MvH
Peter
Vad använder du för kablage internt i äggen?
Nattlorden skrev:Kimpost skrev:petersteindl skrev:
MvH
Peter
Vad använder du för kablage internt i äggen?
Äggledare, självklart!
Väldigt sällan det pratas om Inos kablar, men visst är de braFlint skrev:Kimpost skrev:Flint, vad säger du? En praktiskt och jordnära människa som du måste väl kunna skratta åt strunt?
Jodå, men reklam är reklam oavsett om den blåser från nordost eller ino.
Objektivisten skrev:...Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.
Objektivisten skrev:Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.
Nattlorden skrev:Ja, inte för att en är bättre i alla fall, utan för att någon av dem degraderar överföringens kvalité...
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Ja, inte för att en är bättre i alla fall, utan för att någon av dem degraderar överföringens kvalité...
Är inte den som degraderar minst bättre än den andra då eller, i denna set-up? Du har en intressant argumentationsteknik.
P1200VB skrev:Faktum är att om man hör skillnad mellan olika digitalkablar så är det något som är trasigt eller felkonstruerat. Det skulle i så fall innebära att information går förlorad någon stans på vägen och i digitala sammanhang finns det väldigt bra lösningar på det. Hade det inte funnits det så hade vi tex inte kunnat använda oss av datorer eller internet för då hade all data blivit korrupt och felaktig, och detta gör vi ju som bekant dagligen.
P1200VB skrev:Men så länge varje etta och nolla kommer fram så kan det omöjligt bli bättre eller sämre, eller hur? Små störningar kan naturligtvis alltid leta sig in i en kabel men det ska en DA omvandlare kunna sortera bort, annars är den felkonstruerad. Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang så länge inte signalen är så dålig att omvandlaren inte längre kan känna igen ettorna och nollorna men det vill ganska mycket till.
P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...
Objektivisten skrev:P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...
Det här känner man inte till på Stereophile heller:![]()
Digital Data Interconnects
Analysis Plus Digital Oval: $190/1m
Replacing his older digital interconnects with the Analysis Plus Digital Oval resulted in improved dynamics, and more low-level detail, said ST. Current version fitted with RCA, XLR, or BNC connectors. (Vol.31 No.10)
Apogee Electronics Wyde-Eye: $59.95/0.5m; $69.95/1m; $79.95/2m; $89.95/3m; $99.95/5m; $109.95/10m $$$
"If you haven't heard this 110 ohm balanced data cable, you're missing out!" crows LL, adding that it's "more transparent, more musically honest than any I've heard-and it's ridiculously cheap!" JA is also impressed, and uses 50' lengths for his Stereophile recording sessions. KR, however, while agreeing that Wyde-Eye is an excellent value, notes that it is less transparent-sounding than the (much more expensive) Illuminations from Kimber. Also available for the same price in a 75 ohm version for S/PDIF applications, using Canare's true 75 ohm RCAs. (NR)
Canare DigiFlex Gold model RCAPOO3F: approx. $15.02/3ft $$$
Before you try any of the expensive coaxial links, CG advises trying this inexpensive, true 75 ohm cable with Canare crimp RCA connectors. He rates it as his first choice in a digital cable at any price, even preferring it to the Kimber AGDL. JA uses the 110-ohm version in various lengths for CD mastering. (Vol.16 No.7)
Kimber Orchid: $695/1m
Expensive, but the best AES/EBU link JA has used. J-10 loved the Orchid's midrange liquidity and detail, but preferred Illumination's S/PDIF cable overall. SD (almost) doesn't equivocate: "Probably the best out there for now....A stunner!" RH and RD are also fans. New lower price usefully brings this cable in reach of more music lovers. (Vol.19 No.5)
Kubala-Sosna Expression: $775/m, $210/additional meter
A KR favorite. See "Loudspeaker Cables." (Vol.29 No.7 Review) K
AudioQuest Optilink-5, Audience Au24, DH Labs Silver Sonic D-110.
Objektivisten skrev:P1200VB skrev:Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang...
Replacing his older digital interconnects with the Analysis Plus Digital Oval resulted in improved dynamics, and more low-level detail, said ST. Current version fitted with RCA, XLR, or BNC connectors. (Vol.31 No.10)
Apogee Electronics Wyde-Eye: $59.95/0.5m; $69.95/1m; $79.95/2m; $89.95/3m; $99.95/5m; $109.95/10m $$$
"If you haven't heard this 110 ohm balanced data cable, you're missing out!" crows LL, adding that it's "more transparent, more musically honest than any I've heard-and it's ridiculously cheap!" JA is also impressed, and uses 50' lengths for his Stereophile recording sessions. KR, however, while agreeing that Wyde-Eye is an excellent value, notes that it is less transparent-sounding than the (much more expensive) Illuminations from Kimber. Also available for the same price in a 75 ohm version for S/PDIF applications, using Canare's true 75 ohm RCAs. (NR)
Before you try any of the expensive coaxial links, CG advises trying this inexpensive, true 75 ohm cable with Canare crimp RCA connectors. He rates it as his first choice in a digital cable at any price, even preferring it to the Kimber AGDL. JA uses the 110-ohm version in various lengths for CD mastering. (Vol.16 No.7)
Expensive, but the best AES/EBU link JA has used. J-10 loved the Orchid's midrange liquidity and detail, but preferred Illumination's S/PDIF cable overall. SD (almost) doesn't equivocate: "Probably the best out there for now....A stunner!" RH and RD are also fans. New lower price usefully brings this cable in reach of more music lovers. (Vol.19 No.5)
idea skrev:Jovisst, allt som står på Internet är ju sant![]()
Men jag tror jag kan lite för mycket om analog och digital signalbehandling efter 30 års yrkesliv inom området för att ens orka bry mig om såna kommentarer. Synd bara att så många andra går på det.
idea skrev:Helt rätt man skall inte blint lita på "auktoriteter".
Det jag ville få fram var att argumenten mot detta i mina öron "skitsnack" tjatats om "till leda". Det är två helt olika fysikaliska domäner som inte har den kopplingen som Stereophile vill göra gällande - för att uttrycka det kort.
Eftersom jag hållt kurser i ämnet så kan jag uttrycka det långt också om någon skulle vilja få den versionen också.
phon skrev:Nu tänker jag byta ut högtalarkabeln till mina Sonab.
Det behövs en riktig kabel till så fina högtalare.
Harryup skrev:Jax skrev:Du får väl sälla dig till oss som inte orkar argumentera mot okunskap istället
Betyder det att du numera argumenterar för okunskap?
mvh/Harryup
P1200VB skrev:Med tanke på att man kan realtidstreama musik i CD kvalité i ända från Kina utan att information går förlorad så kan jag inte riktigt förstå varför det skulle bli problematiskt att göra samma sak via någon enstaka meter lång kabel i hemmamiljö? I så fall måste något vara rejält felkonstruerat.
P1200VB skrev:Med tanke på att man kan realtidstreama musik i CD kvalité i ända från Kina utan att information går förlorad så kan jag inte riktigt förstå varför det skulle bli problematiskt att göra samma sak via någon enstaka meter lång kabel i hemmamiljö? I så fall måste något vara rejält felkonstruerat.
Objektivisten skrev:Sådär. Grejerna fick värma upp sig nån timme innan test.
Kringutrustning:
Cambridge Azur 540 V2 (transport)
Cambridge DacMagic
Manley Stingray
Meadowlark Audio Swift
MIT Cables T2 (låg- samt högnivå)
Volymen ändrades inte och samma filter användes på DacMagic oberoende av digitalkabel. En skiva spelades (Peter Tosh 'Bush Doctor'), utvalda spår upprepade ggr. Testet gjordes öppet samt nyktert.
Frågeställning: Kan Objektivisten höra skillnad mellan en 'Van den Hul The Ultimate' samt en 'Nordost MoonGlo' (digitalkablar).
Vill Objektivisten höra skillnad? Svar: Inte nödvändigtvis.![]()
Jag började med att koppla in VdH och slogs omedelbart av hur bra det lät. Karaktären på ljudet kändes snörrät linjärt, med fin kropp, instrumenten klingade ut. Bytte till Nordost och upplevde ljudet som lite krispigare, kanske renare men samtidigt något tunnare och artificiellt, mindre bas. Kunde det verkligen stämma? Bytte fram och tillbaka, lyssnade ihärdigt och koncentrerat. Karaktärsskillnaderna höll i sig. Det lät onekligen bättre med VdH, mer naturligt och mindre 'digitalt' på nåt sätt. Kul test för mig.
Slutsats: Ja, jag kan höra skillnad på två olika digitalkablar.
P1200VB skrev:Men så länge varje etta och nolla kommer fram så kan det omöjligt bli bättre eller sämre, eller hur? Små störningar kan naturligtvis alltid leta sig in i en kabel men det ska en DA omvandlare kunna sortera bort, annars är den felkonstruerad. Störningar eller speciella egenskaper hos kablarna ska med andra ord inte kunna ha någon som helst inverkan i digitala sammanhang så länge inte signalen är så dålig att omvandlaren inte längre kan känna igen ettorna och nollorna men det vill ganska mycket till.
IngOehman skrev:I en digitalkabel däremot, så är perioderna korta (24/96 * 7.1 kanaler blir
t ex en bithastighet om sisådär 16 MHz, men till det kommer att man an-
vänder överföringsformat som är optimerade för att det oavsett musik-
signal inte kan bli en lång rad av nollor eller ettor, eftersom det skulle ställa
höga krav på LF-prestanda, vilket inte är önskvärt) och reflexerna kan
börja interferera på helt andra sätt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Överföringarnas bandbredd ÄR väsentligt bättre idag än den var för 20 år
sedan, och jitterundertryckningen är i ännu högre grad förbättrad hos alla
de apparater jag tittat
Vh, iö
Laila skrev:Så, även om du hör en skillnad i en(kontrollerad?) blindtest så
vet du helt säkert vad som "är bäst" av alternativen . . . ?
P1200VB skrev:Jag trodde man hade kommit så långt i utvecklingen att alla sådana problem var lösta sedan länge men jag hade tydligen fel.
P1200VB skrev:Det kan med andra ord kanske ändå finnas någon liten gnutta relevans i att inte köpa de allra billigaste kablarna även om det enligt mitt tycke verkar ganska fånigt att lägga några större summor.
P1200VB skrev:Fast det tycker jag o andra sidan när det gäller analoga kablar också (observera att detta är min högst personliga åsikt). Finner man ro i själen av dyrare kablar så ska man givetvis investera i sådana, i slutändan är det ändå vad man själv mår bäst av som är det rätta förutsatt att man inte blir lurad till det genom felaktig marknadsföring. Ska nog låna hem lite olika dyra kablar från Hi-Fi klubben vid tillfälle och anordna något blindtest hemma.

Nattlorden skrev:Har du fixat alla de stora problemen att åtgärda redan? Eller pratar vi extrem suboptimering här? Skulle du inte få ut väldigt mycket mer välljud på att lägga lika mycket pengar på att förbättra rummet?
NiklasF skrev:Det vet vi ju allihop att det ger mer, men det var ju inte frågan eller hur.
IngOehman skrev:I en digitalkabel däremot, så är perioderna korta (24/96 * 7.1 kanaler blir
signal inte kan bli en lång rad av nollor eller ettor, eftersom det skulle ställa
Nattlorden skrev:NiklasF skrev:Det vet vi ju allihop att det ger mer, men det var ju inte frågan eller hur.
Det är väl inte säkert att alla vet. Det var menat som en tankeväckare att inte ge sig på saker som är marginella och som kan vara helt fel optimering den dagen man gör något akustiskt.
Jax skrev:IngOehman skrev:I en digitalkabel däremot, så är perioderna korta (24/96 * 7.1 kanaler blir
Vid digital överföring där man växlar mellan 2 späningsnivåer är frekvensen eller bitraten inte lika intressant som stigtiden hos flankerna.
Jax skrev:Inom digital elektronikkonstruktion talar man om ett begrepp TEL, Transitional Electrical Length och är den längd där en ledare övergår från att vara en kopplingstråd till en transmissionsledning. TEL är hastigheten genom ledaren multiplicerad med signalens stigtid.
Jax skrev:Hastigheten i en 75 ohm koax med homogen PE-isolator är c:a 200 mm/ns.
Jax skrev:För en stigtid på 5 ns blir alltså TEL 1 meter. Tumregeln (jo det finns sådana) är att en ledning inte behöver termineras om den är 20% eller mindre av TEL.
Jax skrev:I dessa audiosammanhang är det inte helt onormalt med en längd på just 1 meter så om stigtiden på vår digitalsignal är 5 ns (inte helt orimligt men jag har aldrig mätt själv) så ska kabeln termineras i båda ändarna.
Jax skrev:Många ojar sig över RCA-konaktens odefinierade karakteristiska impedans men det har försvinnande liten betydelse då längden med den odefinierade delen är så mycket kortare än TEL.
Jax skrev:Vad gäller kabeln så är det bara 2 parametrar som är av intresse, karakteristiska impedansen och dämpningen. Utöver dessa ska den ha tillräckligt god skärmning. Allt annat är underordnat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster