Moderator: Redaktörer
beyond skrev:roggaro skrev:javisst dämpning i bakväggen går bra och är än mer klassisk dämpning.
'live end dead end'
Äre inte tvärtom?
2-ch skrev:Det jag tänker på nu är det som ligger före dämpning och diffussion.
Visst, mattor och drapperier ska det bli, ny soffgrupp när jag hittar en tillräckligt liten. Men är det något annat viktigt att tänka på som jag missar.
Jag funderar hellre lite extra nu än när rummet väl är inrett och klart så att säga
Stereotypen skrev:Vad använder du dig av för högtalare?
paa skrev:Väggen som högtalarna står intill bör vara så stabil som möjligt. Om det är gipsvägg kan det vara en bra ide att slå på en skivtjocklek eller två extra på väggen.
Hur ser innertaket ut?2-ch skrev:Har under hårt spelande kännt på väggen om den flexar, men den håller sig ganska lugn. Det kan man tyvärr inte säga om golvet på planet ovanför
paa skrev:Hur ser innertaket ut?
Vävspänt?
Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Ja, men du har väl studiomonitorer hemma, ino?
Komorok skrev:Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Jepp, jag har Ino, men inte studiovarianterna.
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Vad skiljer dem åt?
Objektivisten skrev:Komorok skrev:Objektivisten skrev:Komorok skrev:Jag tycker att live-end, dead-end fungerar mycket bra hemma generellt.
Vad skiljer dem åt?
Adhoc skrev:Rent allmänt är det bra om rummet är symmetriskt map dörrar och fönster och även att sidoväggarnas är lika, alltså inte den ena i betong och den andra en reglad vägg av enklare typ. Finns det en rumsände som inte har dörr eller fönster inom området där man kan förvänta sig en första reflex från fronthögtalarna, skulle jag ställa dom där.
Ska rummet ha dubbel funktion som vardagsrum också eller blir det mer renodlat ljud / biorum?
2-ch skrev:paa skrev:Hur ser innertaket ut?
Vävspänt?
Gipsskivor/reglar/golvspån/parkett.
paa skrev:Kan det vara möjligt att slå på lockpanel i taket, liknande som ino brukar rekommendera? Det skulle både kunna stabilisera den tunna gipsskivan, samt även diffussera takreflexen. Kolla några reportage från ino-rum, så syns det nog hur man kan göra med taket.
2-ch skrev:Jag trodde att dom skulle vara åt andra hållet, tvärs över inte längst med.
paa skrev:Hassesolos bygge finns beskrivet här:
http://www.minhembio.com/hassesolo/81567/
Där verkar det bara vara dom yttre lockbräderna som läggs till, och det gamla gipstaket får agera inre lockbräder.
Det funkar säker bra det också.
2-ch skrev:Snip
Rummet ska även i fortsättningen ha dubbel funktion dels som umgängesrum där man myser vid brasan och dels som lyssningsrum, men helt fritt från film. Så det är inte ett dedikerat ljudrum. Det får bli i nästa boende![]()
3 av väggarna är av samma typ (gips/isolering/betong), den fjärde finns inte ännu men den blir en gipsad innervägg.
Det är både fönster och altandörr bredvid ena högtalaren. Tyvärr kan jag inte vända på uppsättningen för då kommer man inte in i rummet annat än från utsidan.
Förstareflexen hade jag hoppats att sammetsgardinen som ska upp skulle ta hand om.
Adhoc skrev:Jag tror det blir att acceptera begränsningarna, gilla läget och göra det bästa av situationen.
2-ch skrev:...den fjärde finns inte ännu men den blir en gipsad innervägg.
Johan_Lindroos skrev:2-ch skrev:...den fjärde finns inte ännu men den blir en gipsad innervägg.
Men här har du ju oanade möjligheter att göra något annat än en "vanlig" vägg! Fundera på saken.
Adhoc skrev:8 m gardin kommer däremot göra mycket för hur dämpat rummet upplevs. På gott och ont ...
Komorok skrev:Om du gör den nya väggen genomsläpplig och tjockt dämpad och med
plankor på insidan med lite avstånd emellan så kan du ju dämpa av lite
av dina basproblem kanske? Samtidigt kommer de högre frekvenserna
att studsa på plankorna och se till att ljudet inte blir dött.
2-ch skrev:Komorok skrev:Om du gör den nya väggen genomsläpplig och tjockt dämpad och med
plankor på insidan med lite avstånd emellan så kan du ju dämpa av lite
av dina basproblem kanske? Samtidigt kommer de högre frekvenserna
att studsa på plankorna och se till att ljudet inte blir dött.
Det låter inte dumt alls. Men hur tjockt är tjockt?
I ena nedre hörnet på väggen går det även att få till en låda på baksidan under trappan om 800-1000 liter. Det utrymmet kanske går att nyttja till något vettigt.
bassman skrev:Kika på min tråd där jag byggde Ino-rummet. Du kanske kan snappa upp lite grejer därifrån. Basfällan osv..
2-ch skrev:bassman skrev:Kika på min tråd där jag byggde Ino-rummet. Du kanske kan snappa upp lite grejer därifrån. Basfällan osv..
Jag har kikat på det, ett riktigt seriöst bygge. Men vilken vägg är det du pratar om?
2-ch skrev:Johan_Lindroos skrev:2-ch skrev:...den fjärde finns inte ännu men den blir en gipsad innervägg.
Men här har du ju oanade möjligheter att göra något annat än en "vanlig" vägg! Fundera på saken.
Berätta gärna mer om hur du tänker
Jag är inne på en ljudisolerande vägg + dörr med en bokhylla och framför den min lyssningsplats. Men inget är köpt och allt kan ändras än så länge.
Johan_Lindroos skrev:Om den väggen ska vara ljudisolerad är det svårt att göra något "roligt" av den. Om du inte behöver ljudisoleringen där, är du ju mer fri att göra något som gagnar ljudet. Men det är något du måste bestämma dig för, alltså ljudisolera eller inte.
2-ch skrev:Johan_Lindroos skrev:Om den väggen ska vara ljudisolerad är det svårt att göra något "roligt" av den. Om du inte behöver ljudisoleringen där, är du ju mer fri att göra något som gagnar ljudet. Men det är något du måste bestämma dig för, alltså ljudisolera eller inte.
Sen så har jag inte det tryck i basen som jag rimligtvis borde ha. Så om någon vill studera en ubereffektiv basfälla passa på nu innan jag bygger om.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster