Moderator: Redaktörer
dawen skrev:Ultralinjär? Knappast. De flesta andra produkterna från Behringer är långt ifrån linjära.
Audiomanikern skrev:Hej!
Svaret är att Behringer vara dååligt! (Om dem är bra är det för dem plankat b.l.a. Mackie!)
Mvh A*
Max_Headroom skrev:Man kan få ett PA steg med vettig uteffekt och bra data (bättre än somliga "High End" steg för hundratusentalskronor), vettiga finesser som kortslutningsskydd och temperaturövervakning, för långt under 10kkr. Med lite flyt kan man få ett på 2x200W för 5000. Enda problemet är fläktkylningen.
För en tillverkare kostar det max 50 spänn extra att byta fläkten mot kylflänsar. Och ovan nämda funktioner saknas ofta helt i HiFi-steg, och speciellt i dyra steg tycks dom vara extra frånvarande.
Så, vad är det som gör HiFi-stegen så dyra, om man ser till vad man får för pengarna. Billigaste vettiga HiFi-steg jag känner till kostar 16000 i sverige (kanske 11kkr i tyskland).
Skillnaden i pris kan inte motiveras med skillnad i prestanda, för där verar snarare PA-stegen i många fall vara bättre!
Kort sagt: Varför är Hifi steg så dyra, och varför får man så lita för pengarna?
Max_Headroom skrev:Man kan få ett PA steg med vettig uteffekt och bra data (bättre än somliga "High End" steg för hundratusentalskronor), vettiga finesser som kortslutningsskydd och temperaturövervakning, för långt under 10kkr. Med lite flyt kan man få ett på 2x200W för 5000. Enda problemet är fläktkylningen.
För en tillverkare kostar det max 50 spänn extra att byta fläkten mot kylflänsar. Och ovan nämda funktioner saknas ofta helt i HiFi-steg, och speciellt i dyra steg tycks dom vara extra frånvarande.
Så, vad är det som gör HiFi-stegen så dyra, om man ser till vad man får för pengarna. Billigaste vettiga HiFi-steg jag känner till kostar 16000 i sverige (kanske 11kkr i tyskland).
Skillnaden i pris kan inte motiveras med skillnad i prestanda, för där verar snarare PA-stegen i många fall vara bättre!
Kort sagt: Varför är Hifi steg så dyra, och varför får man så lita för pengarna?
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Man kan få ett PA steg med vettig uteffekt och bra data (bättre än somliga "High End" steg för hundratusentalskronor), vettiga finesser som kortslutningsskydd och temperaturövervakning, för långt under 10kkr. Med lite flyt kan man få ett på 2x200W för 5000. Enda problemet är fläktkylningen.
Enda problemet är alltså fläktkylningen? Säker på det? Har du synat något PA-steg närmare. Bara brusnivån brukar vara avskräckande hög.

Magnus skrev:
Peak inrush current (Soft start limited) 20 A 10 A
Det är ju maxströmmen som dras från nätet som avses. 230V~rhenrics skrev:Magnus skrev:
20 A var ju inte mycket att hänga i julgranen
rhenrics skrev:Magnus skrev:
Svante skrev:rhenrics skrev:Magnus skrev:
Ehhh, det där är nog inte vad som kommer ut, utan det som strömmar () in via nätsladden när man slår på förstärkaren. "Soft start" är väl en ledtråd.
Martin skrev:Det är ju maxströmmen som dras från nätet som avses. 230V~rhenrics skrev:Magnus skrev:
20 A var ju inte mycket att hänga i julgranen. Varför skulle man vilja ha hög sådan? då går ju säkringen..
rhenrics skrev:Förövrigt går väl de flesta säkringar om det ska strömma in 20 eller 10 A vid apparatpåslag, det kallar inte jag direkt "soft start".
Var står peak-current vid musiklyssning?
Relevansen ligger i att man får ett hum om hur stora säkringar och elkablar man behöver särskillt om man tex vill koppla in flera slutsteg.rhenrics skrev:Martin skrev:Det är ju maxströmmen som dras från nätet som avses. 230V~rhenrics skrev:Magnus skrev:
20 A var ju inte mycket att hänga i julgranen. Varför skulle man vilja ha hög sådan? då går ju säkringen..
Ja det har du nog rätt, men jag måste nog ändå ifrågasätta relevansen av en sådan uppgift.
zvenzzon skrev:rhenrics skrev:Förövrigt går väl de flesta säkringar om det ska strömma in 20 eller 10 A vid apparatpåslag, det kallar inte jag direkt "soft start".
Var står peak-current vid musiklyssning?
Nja, låt oss säga att slutsteget drar 20 Ampere i 3 sekunder vid påslag. För 10A säkringar är det endast de med karaktäristik FF (mycket snabb) och F (snabb) som brinner. Normalt kör man väl med tröga eller medeltröga säkringar hemma och de pallar väl 20 sekunder åtminstone vid den strömmen.
källa: elfa faktasidor
Martin skrev:Relevansen ligger i att man får ett hum om hur stora säkringar och elkablar man behöver särskillt om man tex vill koppla in flera slutsteg.rhenrics skrev:Martin skrev:Det är ju maxströmmen som dras från nätet som avses. 230V~rhenrics skrev:Magnus skrev:
Ja det har du nog rätt, men jag måste nog ändå ifrågasätta relevansen av en sådan uppgift.
Sen är det ju inte direkt enda datat man får.LAB har ju en hel lista på allt möjligt man ev. skulle vilja veta. Det är väl betryggande?
rhenrics skrev:Men jag lyckas inte hitta peak-current. Det är ju det enda viktiga just nu
Brukar du använda högtalare på 0.5ohm eller varför är det viktigt?rhenrics skrev:Martin skrev:Relevansen ligger i att man får ett hum om hur stora säkringar och elkablar man behöver särskillt om man tex vill koppla in flera slutsteg.rhenrics skrev:Martin skrev:Det är ju maxströmmen som dras från nätet som avses. 230V~rhenrics skrev:Magnus skrev:
Sen är det ju inte direkt enda datat man får.LAB har ju en hel lista på allt möjligt man ev. skulle vilja veta. Det är väl betryggande?
Men jag lyckas inte hitta peak-current. Det är ju det enda viktiga just nu
Jag har inga mätningar att tillgå, bara mina egna tester, och i princip varje ljudtekniker jag har diskuterat ämnet med.
Minns att Bink testade en EQ från Behringer i sitt stora EQtest, men jag har för mig att den inte presterade speciellt bra.
rhenrics skrev:Magnus skrev:
Jag har inga mätningar att tillgå, bara mina egna tester, och i princip varje ljudtekniker jag har diskuterat ämnet med.
Bink skrev:Watch out for transitional overshoot which you can see everywhere but best on 'Death To 100.' Check out the boost at around 140Hz even though you were cutting at 100Hz and below."
Haakan_W skrev:för att folk köper iaf (tyvärr)
Isidor skrev:Max,
Ett litet exempel på hur billigt det kan bli när ett budget-PA-företag bygger ett hifisteg:
http://www.behringer.com/A500/index.cfm?lang=ENG
Jag har naturligtvis ingen aning om konstruktionen verkligen är ultralinjär, men för det priset räcker det nästan om den överhuvudtaget fungerar. Ca 2 kkr för 2x230 W i 4 ohm.![]()
![]()
![]()
![]()
Fläktfri är den också.![]()
![]()
Morello skrev:
Enda problemet är alltså fläktkylningen? Säker på det? Har du synat något PA-steg närmare. Bara brusnivån brukar vara avskräckande hög.
rhenrics skrev:PA-steg brukar väl vara ganska lätta till vikten vilket borde påverka strömförsörjningsförmåga. De är ofta effektstarka, men hur strömstarka är de? Klarar de att driva andra högtalare än sådana med +100 dB/W/m, såsom PA-högtalare ofta har? Kan du ge något exempel där ett billigt PA-steg visar bättre prestanda (på pappret) än ett i 100kkr klassen?
dawen skrev:Max_Headroom: QSC's PLXserie borde du kika in! PLX 3002 har jag sett gå för en bit över 5k, och det är ett relativt välljudande steg (jag har tyvärr inte testat serien hemma, utan bara ute på jobb).
Har du synat något PA-steg närmare. Bara brusnivån brukar vara avskräckande hög.
Martin skrev:
Har provat ett antal Behringer produkter, och de har inte varit det minsta dåliga. Tvärtom förvånande bra! Trots att de är så billiga.
Ingo skrev:Martin skrev:
Har provat ett antal Behringer produkter, och de har inte varit det minsta dåliga. Tvärtom förvånande bra! Trots att de är så billiga.
Aha, då missförstod jag ditt inlägg ovan. Hursom helst så tycker vi olika. Dom är meningslösa eftersom dom inte är bra nog som verktyg betraktat. Priset oaktat.
Vad är det för burk du pratar om?Det som förbryllar mig är resonemanget när det läggs väldigt stora pengar på att få till riktig sub i vardagsrummet till hemmabion (som exempel) och sen slangar man in en burk i signalkedjan som i mina hifimässigt otränade öron låter massor. Och illa. Det verkar konstigt att tolerera en länk i en kedja som skjuter allt i sank. Speciellt när man lägger massor av pengar på resten av kedjan.
Martin skrev:Vad är det för burk du pratar om?Det som förbryllar mig är resonemanget när det läggs väldigt stora pengar på att få till riktig sub i vardagsrummet till hemmabion (som exempel) och sen slangar man in en burk i signalkedjan som i mina hifimässigt otränade öron låter massor. Och illa. Det verkar konstigt att tolerera en länk i en kedja som skjuter allt i sank. Speciellt när man lägger massor av pengar på resten av kedjan.
Om man använder den innan volymkontrollen så gör den det. Ärligt talat, jag skiter fullständigt i om någon förståsigpåare säger att signalen degraderas och att det måste låta illa. Som jag ser det så finns det ingen anledning till att det skulle vara så.Morello skrev:Martin skrev:Vad är det för burk du pratar om?Det som förbryllar mig är resonemanget när det läggs väldigt stora pengar på att få till riktig sub i vardagsrummet till hemmabion (som exempel) och sen slangar man in en burk i signalkedjan som i mina hifimässigt otränade öron låter massor. Och illa. Det verkar konstigt att tolerera en länk i en kedja som skjuter allt i sank. Speciellt när man lägger massor av pengar på resten av kedjan.
Gissningsvis EQ-burken som är sååå populär. Jag gillar den inte heller pga. att den är digital och att insignalen inte medger maximalt nyttjande av bit-djupet.
Det som förbryllar mig är resonemanget när det läggs väldigt stora pengar på att få till riktig sub i vardagsrummet till hemmabion (som exempel) och sen slangar man in en burk i signalkedjan som i mina hifimässigt otränade öron låter massor. Och illa. Det verkar konstigt att tolerera en länk i en kedja som skjuter allt i sank. Speciellt när man lägger massor av pengar på resten av kedjan.
rhenrics skrev:Max_Headroom skrev:Man kan få ett PA steg med vettig uteffekt och bra data (bättre än somliga "High End" steg för hundratusentalskronor), vettiga finesser som kortslutningsskydd och temperaturövervakning, för långt under 10kkr. Med lite flyt kan man få ett på 2x200W för 5000. Enda problemet är fläktkylningen.
PA-steg brukar väl vara ganska lätta till vikten vilket borde påverka strömförsörjningsförmåga. De är ofta effektstarka, men hur strömstarka är de? Klarar de att driva andra högtalare än sådana med +100 dB/W/m, såsom PA-högtalare ofta har? Kan du ge något exempel där ett billigt PA-steg visar bättre prestanda (på pappret) än ett i 100kkr klassen?
mike34 skrev:Dynamic precision PA402
http://www.dynamicprecision.no/Pages_UK ... ex_UK.html
Är det tillräcligt bra ? För orkesterbruk och HIFI ?
Sanny_X skrev:Om det bara är eq man vill ha stoppar man väl den mellan drive och dac?
Morello skrev: Jag vidhåller att EQ'n bör implementeras analogt.Finns det inga sådana burkar på marknaden idag?
Audiomanikern skrev:Morello skrev: Jag vidhåller att EQ'n bör implementeras analogt.Finns det inga sådana burkar på marknaden idag?
Jo, är väl uti analog-lägret somm dem riktigt bra (dock dyyra) eq:arna huserar!
(Nyligen har det till datordomänen kommit lite varianter utav någon "ny typ" av
"musikalisk" (o "faslinjär"?) eq så om några år ljuda Behringer 5 ggr bättre, måhända?)
Mvh A*
Håller med!När det gäller eq för en basmodul utmanar jag vem som helst att plocka ut exempelvis en DSP1124P i ett blindtest (utan aktiva filter förstås, med bortfiltrerade rumseffekter blir upplevelsen odelat positiv ). Här spelar det heller ingen som helst roll om man inte utnyttjar det fulla bitdjupet.
Som sagt, jag tog bara ett exempel, och detta var visst en öm tå.
Max_Headroom skrev:mike34 skrev:Dynamic precision PA402
http://www.dynamicprecision.no/Pages_UK ... ex_UK.html
Är det tillräcligt bra ? För orkesterbruk och HIFI ?
Troligen ett av dom bästa slutsteg som går att köpa. Enda felet är fläktkylningen. Men för PA så spelar ju det ingen roll, eller för hemma bruk om man kan placera steget så man slipper höra fläkten.
Läser jag rätt så skulle delayen vara klart under 10,4µS i mitt filter eftersom första inställbara delay motsvarar detta hopp.
lazyworm skrev:När man skickar in olika signaler i en Digital eller analog eq så kan man sen mäta allt på utgången av filtret, ett bra gjort analogt filter tror jag piskar ett digitalt på denna punkt men
om man istället ska gå på verkligheten så tror jag att den lilla mätskillnaden inte märks i verkligheten men har man en förförstärkare med < 0.001% dist och med bandbredd upp över 300kHz så kanske man inte vill stoppa in en "distmaskin" utan försöka åtgärda felen mha av akustiska åtgärder och analoga filter.
Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda ett digitalt filter för att dämpa min topp Vid runt 40Hz men jag tillverkar hellre en av Morellos notchkretsar, eller 2 i värsta fall
lazyworm skrev:Mitt system finns bara i fantasin närmaste månaderna
Återigen - bara att bygga. Och den skall kunna koka kaffe också.Morello skrev:Fick en idé![]()
Först köper man en Behringer och undersöker var man behöver notchar och vilka Q-värden samt vilken reduktion som behövs. När man gjort detta bygger man en icke-parametrisk EQ enligt följande:
1. Buffert
2. Seriemotstånd
3. Shuntkrets bestående av konding och gyrator samt ett mostånd.
4. Buffert
Denna krets kommer i passbandet att uppvisa ungefär -100dB THD om buffertkretsarna är tex. OPA134
Morello skrev:3. Shuntkrets bestående av konding och gyrator samt ett mostånd.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:3. Shuntkrets bestående av konding och gyrator samt ett mostånd.
Vad är en gyrator? Exempel?
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:3. Shuntkrets bestående av konding och gyrator samt ett mostånd.
Vad är en gyrator? Exempel?
En gyrator är en aktiv drossel, dvs en krets med motstånd, kondingar och en OP, vars ingångsimpedans är av typen jw.
NNord skrev:Gammal stöt![]()
Det ska jag säga om dig Morello, när du är 80 + och sitter med lödröken och konstruerar nått fräsigt triodslutsteg med anodkoppling via trissans emitter !
NNord skrev:Gammal stötDet ska jag säga om dig Morello, när du är 80 + och sitter med lödröken och...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster