Hur låter era huvudanläggningar på andra ställen i hemmet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Hur låter era huvudanläggningar på andra ställen i hemmet?

Inläggav Beakungen » 2012-05-22 12:29

Tjosan!

Blev lite nyfiken på just ovanstående fråga när jag läste i en annan tråd där det snabbt togs upp.

Ja hur låter det då i andra rum för er? Är det njutbart? Då pratar jag förstås om hur huvudanläggningen sprider ljudet till andra rum.

För mig är det ganska viktigt att det låter bra oavsett om jag sitter i sweetspot eller om jag står i köket och diskar.

Jag har visserligen en rad olika stereos och faktiskt en ganska fin dedikerad sovrumsanläggning, inget av detta ger mig dock samma njutning som huvudanläggningen i vardagsrummet :)

Själv låter det bra egentligen i vilket rum som helst. Står jag och diskar i köket så får jag en väldigt trevlig upplevelse likaså om jag ligger i badet. Nu har jag klart fördelen att ha en diskant bakåtriktade på mina högtalare vilket gör att jag verkligen får ett fylligt fint ljud bakåt som faktiskt inte saknar mycket alls.

Självklart låter det absolut bäst i sweetspot men jag får som sagt stor behållning i andra rum och spelar helst på huvudanläggningen istället för exempelvis den jag har i sovrummet (även om jag befinner mig i sovrummet istället för vardagsrummet).

Det enda stället man tappar en del på med mina högtalare är om man hamnar utanför dess ljudbild (om man sätter sig vid sidan av högtalarna) där sprider diskanterna inte jättebra och det blir lite mörkt ljud.

Så vad tycker ni och hur har ni det? Och framförallt lyckades jag forma frågan så att man över huvud taget förstår vad jag menar? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-22 12:31

Det finns ju konstigt nog en tråd... inte exakt lika men väldigt närbesläktad:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=620293
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-05-22 12:45

Det låter OMPF OMPF OMPF mest.
Rummet är ganska välisolerat så det är mest basen som låter i resten av huset.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-22 12:53

paa skrev:Det finns ju konstigt nog en tråd... inte exakt lika men väldigt närbesläktad:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=620293

Haha där ser man :) Då får vi se om något har ändrat sig sen sist :D

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-22 12:53

steveo1234 skrev:Det låter OMPF OMPF OMPF mest.

Hehe ja det kan jag förstå. Men den baskapaciteten så lyfter väll huset nästan när du vrider på rejält. Det är dock kanske inte så njutbart när man står och diskar :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-22 12:55

Hej Beakungen!

För mig så är det så att lyssningspositionen mitt i soffan ger en ljudpanorama som man inte kan få på någon annan position i vår lägenhet. Detta innebär inte att det låter dåligt på andra ställen. Vi kan ha på musik när vi sitter och äter vid vårt matbord. Vi har en öppen planlösning så man hör alldeles utmärkt. Fast jag har också mät på pråv hur det mäter vid matbordet. Sämre än man tror. Vill minnas att basen dominerar och att det är betydligt kurvigare i frekvensgången än i soffan. Jag vill minnas att jag blev förvånad öve mätresultatet. DEt borde låtit burkigare än vad vi upplever det som. Att det kan låta realistiskt och bra även utanför sweetspot tror jag att det är många som har erafenhet av. Men det är ju inte detsamma som stereo. Alltså en att det skapas en ljudbild med positioner i rummet (eller utanför bakom väggen).

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-05-22 13:01

Är mycket nöjd med ljudet i lyssnings/vardagsrum.
Är jag i sovrummet med stereon spelande i v-rum, så
upplever jag en del basförstärkningar där..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-22 13:07

Jo att man inte får en bra stereobild är så klart inte så konstigt.

Det jag har upplevt tidigare är att många highend högtalare (trots ganska öppen planlösning) har låtit väldigt instängt och jobbigt när man lämnar rummet och går in i ett angränsande rum.

Jag sätter ju gärna på en bra skiva höjer en del och vandrar runt i lghten och pular och har inga större problem med det. Lite mer bas får man på vissa ställen annars låter det behagligt.

Med en del av dessa highend högtalare så var det bara obehagligt. Exempelvis mina qrs cirrus lät katastrof utanför sweetspot. Riktigt dåligt ljud diskantfattigt och allmänt skränig i mellanregister och jobbigt.

Där blev man snarare förvånad när man gick in och satte sig och kunde konstatera att det låter ju bra. Men så fort man gick utanför rummet så blev det bara jobbigt igen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-05-22 13:08

Beakungen skrev:
steveo1234 skrev:Det låter OMPF OMPF OMPF mest.

Hehe ja det kan jag förstå. Men den baskapaciteten så lyfter väll huset nästan när du vrider på rejält. Det är dock kanske inte så njutbart när man står och diskar :wink:

Det borde vara detsamma för de flesta. Om anläggningen står i ett eget rum som har hyffsad dämpning mot resten av huset så är det mest basen som hörs.

Att ha igång den anläggningen och diska är ingen höjdare. Jag har en liten mysanläggning i vardagsrummet också (infinity-denon kombo) och den får vara igång när jag städar/diskar/pysslar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2012-05-22 13:14

Lyssningsrummet är ju självklart väl tillslutet...... I vadagsrummet ovanför vibrerar golvet och fönstren skallrar, men det hörs inte i lyssningsrummet...

Sedan finns ju förstås lounge-anläggningen i vardagsrummet så att man kan lyssna på tex P2 när man lagar mat eller vad man nu har för sig. Låter faktiskt ok även i de angränsande rummen men en alltför lång efterklangstid sätter nog gränsen för hur bra det kan bli.
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-22 13:39

Jag har just ingen sweet spot alls utan bara ett stort sweet field. :)

Det är rätt stort, sisådär 4 meter brett, lika många meter djupt och det
kan avlyssnas från valfri höjd som man normalt befinner sig på, allt från
halvliggande i soffan till gående runt i rummet.

Kommer man utanför detta (tänkte på fältet, men det gäller framförallt
när man kommer utanför rummet) så låter det ju successivt sämre och
sämre, precis på samma sätt som när man kommer utanför det när man
lyssnar på levande musik.

Jag gör det hellre inifrån konserthuset än från foajén.

Dock har jag prima motmedel i form av små högohmiga (~20 ohm) hög-
talare (piX) i andra rum, kopplade till samma anläggning, som kan kopplas
in med en enkel knapptryckning om man vill expandera lyssningsmiljön till
utanför vardagsrummet.

Jag använder det framförallt när jag lyssnar på radio och vill kunna röra
mig fritt runt hela lägenheten utan att missa något. Det fungerar väldigt
bra. Man får dock vara lite fiffig när man placerar dem.

Jag har dem kopplade dels till högtalarpar B på förstärkaren (så de går
att stänga av därifrån) men även med en extra brytare i de rum där de
sitter, i vilken det även sitter ett överbelastningsskydd.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-22 13:41

Hos mig låter det inget vidare i angränsande rum. Har ju dipoler och de trycker inte ut ljudet på samma sätt som lådhögtalare gör. Det finns en sweetspot i lyssningsrummet och där är den tonala balansen och ljudbilden på en helt annan nivå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-22 14:30

Tror mitt hus är snällt, det lät bra i rummen sidanom med Magnapan, med Canton Digital, med piP och nu också med pi60s-s
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-22 14:41

min anläggning låter apa i annat rum än det avsedda
Bikinitider

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-05-22 19:25

celef skrev:min anläggning låter apa i annat rum än det avsedda

Samma här.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-22 19:26

bakerman22 skrev:
celef skrev:min anläggning låter apa i annat rum än det avsedda

Samma här.

Så... vad är det som det är fel på - era högtalare eller ert hem? 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-22 19:36

Jag har bara ett rum som jag kan spela i eftersom jag sitter i en 2:a och det andra rummet är träverkstad, det som troligen anses vara sovrum. Hurusom, jag vänder med jämna mellanrum riktning på ljudet i mitt vardagsrum med 90 grader vilket i början orsakar kaos men som jag ganska snart vänjer mig vid och trivs med och detta oavsett villken vinkel jag är i. Så är det.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-05-22 19:45

Sweetspot är extremt litet. Man måste sitta precis i mitten med huvudet på exakt rätt plats, om man lyckats få högtalarna helt perfekt vinklade. Annars låter det ändå väldigt bra på de flesta platser i rummet, förutom nära väggar där det är för mycket bas, speciellt i hörn. Jag har aldrig lyssnat aktivt helt utanför rummet.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-05-22 20:12

Riktigt bra när jag står och skalar potatis i köket.
Får faktiskt (.se) också lite ljudbild vid matbordet i köket.
Lite extra basförstärkning när jag sitter och skiter med öppen dörr.
Funkar.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-22 20:32

Hur bra som helt, troligtvis. Men det handlar om två dagars flytt med en insats av två muskelbyggare, innan nästa rum kan avnjutas.

Fo har jag anläggningar i alla rum, som redan återger till belåtenhet. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-05-22 20:52

Ragnwald skrev:Fo har jag anläggningar i alla rum, som redan återger till belåtenhet. :wink:
det glömde jag nämna att så har jag det med i alla rum utom hallen, ibland tar vi ut badrumsstereon i hallen om vi ska vistas där längre stund.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-22 22:02

Jag blir ofta förvånad över hur coolt det låter när jag går in i rummet intill och diskar t ex. Även inne på muggen kan det låta riktigt bra med öppen dörr. Trots dipoler. Ändå har jag en väldigt tydligt markerad sweetspot när jag lyssnar på Quad-högtalarna, helt utan att det låter illa utanför densamma. Drar jag på Carlsson blir det förstås sweetspot i varenda hörn, även om jag står på huvudet. Sen har jag en lustig effekt i trapphuset till lyssningsrummet, där låter det ofta riktigt trevligt. Ibland när jag ska försöka ta mig ut ur lyssningsrummet så fastnar jag i trappan (jag låter ofta ljudanläggningen stå på och få spela färdigt den pågående CD´n när jag lämnar rummet) och bara står eller sitter o njuter ånyo. Och plötsligt är klockan fyra på morgonen. Kan bli jobbigt att ta sig upp vid sju då.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-05-22 22:33

Har draperier som tar mycket högfrekvent mellan våningplanen så en anläggning per våningsplan fungerar riktigt bra.
100% Digital

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-22 22:52

crion skrev:Har draperier som tar mycket högfrekvent mellan våningplanen så en anläggning per våningsplan fungerar riktigt bra.

Går de samtidigt med samma programmaterial?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-22 22:55

Jotack bara fint.
Fördelen med öppen planlösning. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-05-22 22:59

Spelar jag riktigt välgjorda inspelningar av kammarmusik eller annan musik där exekutörerna rimligen skulle få plats att spela i vardagsrummet på anläggningen, låter det i angränsade rum som när det spelas levande musik i vardagrumet. Med hemlånade konventionella högtalare i vardagsrummet låter det som det spelas högtalarmusik i vardagsrummet, d.v.s. diskantfattigt eftersom de allra flesta har en fallande energi(ton-)kurva i proportion till den avtagande diskantspridningen.

En egenhet är att när jag spelar elektronisk mysik med mycket energi i djupbasen på rejäl volym kan jag känna mig fysiskt illamående om jag står vid diskbänken, men inte i vardagsrummet, där jag har basresonanserna under ganska god kontroll.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-22 23:05

KarlXII skrev:
... öppen planlösning. :)

I Himlafiket flyger K12.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-05-22 23:06

Ragnwald skrev:
crion skrev:Har draperier som tar mycket högfrekvent mellan våningplanen så en anläggning per våningsplan fungerar riktigt bra.

Går de samtidigt med samma programmaterial?

Det är tanken när jag hittar en bra trådlös brygga. Tills dess får jag köra airfoil(pc) till två zoner vilket tyvärr är rätt kasst och hakar upp sig ibland.
100% Digital

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-23 23:30

Ok.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-24 07:05

Nattlorden skrev:Tror mitt hus är snällt, det lät bra i rummen sidanom med Magnapan, med Canton Digital, med piP och nu också med pi60s-s

Nattlorden skrev:Så... vad är det som det är fel på - era högtalare eller ert hem?

Med dipoler som Magnepan blir det inte så mycket spilljud åt sidorna. Hos mig ligger köket parallellt med vardagsrummet där dipolerna står.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-24 07:24

RogerGustavsson skrev:Med dipoler som Magnepan blir det inte så mycket spilljud åt sidorna. Hos mig ligger köket parallellt med vardagsrummet där dipolerna står.

Okej, då är det valfritt att byta högtalare eller kåk. :mrgreen:

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2012-05-25 17:22

Har valt bl.a. Annat högtalare så det skall låta bra även i köket, har öppen planlösning.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-05-25 17:39

När jag står i ett angränsande rum med dörren stängd mot lyssningsrummet så slås jag av hur balanserat det låter. Ingen mullrande bas trots att det i lyssningsrummet dunkar på bra i basen. Detta tycker jag är en stor fördel då jag kan spela på ganska bra på kvällen utan risk för att barnen skall vakna :)!
Jag älskar dipol-bas! :)

Återgå till Generellt om hifi