Konstlast för linjedel och hörlursteg ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe

Konstlast för linjedel och hörlursteg ?

Inläggav MrQaffe » 2012-06-23 01:20

Finns det någon konstlast som man kan härma linjeingångar och hörlurar av olika typer med?
Det kanske vore intressant att ha en burk som kunde ge de värsta fallen av olika last för att testa småprylar också, eller är olika linjeingångars och hörlurars egenskaper något man kan efterlikna på något "generellt" sätt med bara en typ av last som ger ett bra resultat som stämmer oavsett vad man kopplar in?
Och vad är egentligen spridningen i elektriska egenskaper mellan "ytterlägena" inom linjeingångar och lurar ?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-23 09:37

Jag ser en motsägelse i din fråga:
...någon konstlast (ental) mot ...linjeingångar och hörlurar av olika typer...
Det finns ju en gammal proffs-standard med impedansmatchad 600 ohm transformatorbalanserad signalöverföring sedan rör-tiden.

Vill man ha en "stygg" test både för linjeutgångar och hörlursutgångar kan man naturligtvis lasta dem med 600 ohm.
Mycket få moderna apparater skulle ge speciellt snygga mätvärden i denna last.
Jag anser att i de flesta fall skulle det vara vara suboptimering att göra om linje och hörlursutgångar så att de presterar bättre i 600 ohm, än att se vilka belastningar dagens linjeingångar och hörlurar utgör.

Dagens hörlurar har i allmänhet lägre impedans (8-50 ohm) än de hade för 30 år sedan (upp till 600 ohm), troligen för att få tillräcklig volym från diverse batteridrivna musikspelare.
Min förra förförstärkare hade en ett rejält drivsteg bakom sin hörlursutgång med egen volymkontroll som utan vidare kunde driva mina AKG K240 på 600 ohm till mer än tillräcklig ljudnivå.
Det gör tyvärr inte min nuvarande förförstärkare. AKG har sänkt impedansen betydligt i sina senare varianter av K240.

Med mina gamla K240 kunde man i princip koppla i sig och provlyssna direkt på en linjeutgång, om den var gjord för impedansmatchad 600 ohm transformatorbalanserad signalöverföring sedan.

Enligt min uppfattning har den gamla gemensamma nämnaren med 600 ohm för både linje och hörlurar har inte funnits i praktiken på flera decennnier.
Linjeutgångarna optimeras för 10-100 kohm och hörlursutgången för 8-50 ohm.
Testar man hörlursutgångar endast med 600 ohms last kan konstruktioner med alldeles för låg strömkapacitet för att driva 8 ohms lurar slinka igenom.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-06-23 15:45

Jo det förekommer ju en del hörlursförstärkare med ganska dålig drivförmåga och det blir inte så snyggt resultat.
Att linjeingångar varierar en hel del är också rätt uppenbart, men är en 600ohm trafoingång det värsta som finns? finns det kanske nån pryl som är en kapacitiv last eller olinjär på nått sätt?
Angående ental och pluralfrågan så var det kanske mest ett tänk att man kanske kunde göra en fysisk burk och bara växla mellan olika laster via en omkopplare eftersom det inte blir stora effekter som ska hanteras om det nu inte går att göra en "optimalt" svår men ändå realistisk last för line in och hörlurar.
Men vad är egentligen ytterlägena i elektriska egenskaper ? 600-50000 ohm förekommer ofta på line in, men hur är det med kapacitans? Sitter det filter direkt på ingången på någon produkt som påverkar drivänden ?
Och vad händer när man växlar balanserat och obalanserat ?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-23 16:43

MrQaffe skrev:... men är en 600ohm trafoingång det värsta som finns?

Ja, jag tror faktiskt det.
Kanske har jag för dålig fantasi men en linjeingång uppfattar jag att är något som finns på en aktiv burk, av något slag.
Därmed finns alla möjlighter att konstruera en linjeingång som inte har några kapacitiva eller induktiva hyss.
Jo, nu kom jag på ett fall.
En bekant som har ett par subwoofrar tycker att högpassfiltret inte är transparent nog, så han använder bara det aktiva delninsgfiltrets lågpass-del.
På toppsystemets slutstegsingångar har han satt kondenatorer i serie, vars värden han räknat fram i förhållande impedanserna hos ut- repektive ingångarna).

Förstegets "Main Out" ska då driva delningsfiltret parallellt med toppsystemens slutsteg som fått extra kondenatorer på ingången.
Det kanske är en värre last än en 600 ohms linjetrafo?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-23 18:13

lennartj skrev:Förstegets "Main Out" ska då driva delningsfiltret parallellt med toppsystemens slutsteg som fått extra kondenatorer på ingången.
Det kanske är en värre last än en 600 ohms linjetrafo?

Nja, det tror jag inte. Har kört så i åratal tidigare och kommer snart att göra det igen. Lågpassdelen går via ett aktivt fjärde ordningens filter och högpassdelen går direkt till de andra slutstegskanalerna, blir att flytta upp avskärningen till lämpligt värde genom att minska på en kondensator på ingången.

Normalt arbetar linjestegen ihöga impedanser men en del slutsteg kan vara lågimpetiva och ha rätthögakapacitans.

Hörlursutgångar kör ofta mot lägre impedanser och där krävs mer resurser.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-06-25 00:01

Om nu en trafo ev är värsta lasten för ett linjesteg, vilken trafo är "styggast" finns det nån "billig skittrafo" man kan använda?
Och lurar, de har ju ibland en del filter för "passiv eq" och hur uppför sig mer exotiska modeller som audeze ?

Användarvisningsbild
lennartj

Skit?

Inläggav lennartj » 2012-06-25 01:00

Denna borde kvala, åtminstone prismässigt (under 10 Euro).
http://www.thomann.de/se/millenium_die_dibox_passiv.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-25 08:38

MrQaffe skrev:Och lurar, de har ju ibland en del filter för "passiv eq" och hur uppför sig mer exotiska modeller som audeze ?

De lurarna motsvarar en resistiv last.

http://graphs.headphone.com/graphCompar ... =0&graphID[]=3438

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-25 09:22

RogerGustavsson skrev:
MrQaffe skrev:Och lurar, de har ju ibland en del filter för "passiv eq" och hur uppför sig mer exotiska modeller som audeze ?

De lurarna motsvarar en resistiv last.

http://graphs.headphone.com/graphCompar ... =0&graphID[]=3438

Den lasten är lätt. Verkar som om den har samma teknik som våra lurar Yamaha HP-1.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-25 12:15

Flint skrev:Den lasten är lätt. Verkar som om den har samma teknik som våra lurar Yamaha HP-1.

Inte helt men det är ju besläktat. Om man gjort impedansmätningen med bättre upplösning tror jag att man hade sett någon resonans i basen, förmodligen obetydlig men ändå.

Återgå till Generellt om hifi