Audiophilia Neurosa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är DU drabbad av Audiophilia Neurosa?

Jag? Inte en chans!
17
23%
Ja, i någon utsträckning
37
51%
Ja, så mycket att det tar bort nöjet av att lyssna på musik.
2
3%
Har varit, men är inte längre.
17
23%

Antal röster : 73

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Audiophilia Neurosa

Inläggav hifikg » 2012-07-26 23:26

En annan tråd mynnade ut i en diskussion om Audiophilia Neurosa och huruvida vi alla på detta forum är mer eller mindre drabbade. Jag kan villigt erkänna att jag "lider" av en liten släng AN. Men det har varit mycket värre. Under tio år betecknade jag mig som "nykter audiofil" och sen trillade jag dit igen. Fast jag var ju betydligt mer neurotisk på den tiden, även om jag var (tyckte jag då) sunt skeptisk också. Jag gick inte på vad som helst, men det hindrade ju inte att jag och kompisen tog hem en sats klisterremsor från Svalander. Det var Peter van Belt som lanserat något som skulle klistras på skivor, elledningar och t o m vattenrör (!) för att skapa hifi-nirvana. Klisterremsorna såg ut som sådana där glittriga saker som man använde för att stripa gamla Amazoner (det var säkert sådana också). Sådana såldes i fem- o tiometerslängder på OK för någon tia. Belts prylar kostade flera tusen kronor per meter, men demokitet kostade nästan gratis vill jag minnas (hoppas jag). Vi tejpade, snurrade och lyssnade intensivt. Hörde vi någon som helst skillnad? Nä... så klart inte, men håll med om att det var lite neurotiskt att ens prova. Och en gång drabbad av Audiophilia Neurosa är för alltid drabbad, det ligger där och puttrar under ytan. En vacker dag slår jag kanske till på en hifi-katt eller någon esoterisk olja att gnugga mina kontakter med. Vem vet...

Är DU drabbad av AN i någon grad? Och hur definierar vi AN? I den andra tråden (http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=49970) finns förslag till definitioner och det finns även andra medlemmar som sagt sig vara drabbade, men den här tråden börjar från scratch.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-07-26 23:29

Värsta stadiet är nog när man börjar dissa tweak, kablar och hifi-möss. Då är man riktigt illa ute.

Svarade nej på frågan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-26 23:53

Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-07-27 05:17

Hm, jag har varit mer eller mindre besatt av ljudet, och har haft väldigt svårt att koncentrera mig på musiken.

Eftersom jag inte kan påstå att jag direkt trivdes i den situationen, så är jag väldigt glad över att det är ett passerat kapitel.

Jag var ju - EGENTLIGEN - inte speciellt road av vare sig tekniken, själva ljudegenskaperna eller apparaterna.
Jag ville ju bara få en givande musikupplevelse.
Men det fick jag nästan aldrig.

Kan väl passa på att nämna, att jag inte heller idag får så himla många jättegivande musikupplevelser - EGENTLIGEN...
Men, det bottnar nog snarast i att jag tycker att den mesta musiken är ganska trist och idelös
Egentligen...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-27 10:27

Tror det bottnar i altarfilosofin, att sitta å titta på anläggningen medan man lyssnar på musik.

Ställ undan pryttlarna och ställ storbildsskärmen där i stället.
Musikvideo är underskattat och även att titta på tv med ljudet genom huvudanläggningen är underskattat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-27 10:32

Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.

Om det inte låter dåligt för då kan man bli nervös och måste slå på något annat bara för att se så allt är korrekt :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-27 10:48

Jag "lider" nog av raka motsatsen av AN, men har inget fint namn på det. Eller vad kallar man det när man njuter av hur vacker och funktionell teknik för fram musiken på ett så fantastiskt sätt, intresserar sig för de ev små variationer och karaktärer i återgivningen man trots allt kan finna om man letar noga och frossar i en aldrig förr helt åtkomlig musikskatt?

Sluta upp med det där j-a tagelskjortelyssnandet, fram med tekniken och låt den existera i symbios med musiken istället för att betraktas som nåt elakt och nödvändigt ont som "är ivägen" för upplevelsen, det är ju tvärtom! Precis som instrument är en del av musikupplevelsen live så är "altaret" en del av hemmaupplevelsen! Njut av det ni har, speciellt ni som är så lyckligt lottade att ni kan skryta med vad ni har!

Jag börjar fanimej bli förbannad på den där puristattityden, musik är inte nåt eteriskt utan alltid förbundet med kropp, instrument, teknik. DEAL WITH IT!!!ffs :evil: :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-27 10:50

adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.

Bra där! tack för det :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-27 10:51

Har aldrig varit nervös över dåligt ljud. Har aldrig haft panik med att ens åtgärda kända fel. Hamnar snarare i att jag hellre lyssnar än bygger klart.
Mina nuvarande grejor började jag byta för 12 år sedan och kör fortfarande enligt samma plan. Anläggningen innan hade jag intakt i 11 år utan att byta något.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-27 11:05

adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.

+1 :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-27 11:27

Harryup skrev:Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.

mvh/Harryup

+ 1 .

Självklart har alla på detta forum en släng av AN.

Även nattlorden och IÖ. Inget konstigt med det.

Det är de prestigelösa som törs erkänna det.
Odogmatisk sekt- granskare

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-07-27 11:39

+1 ! Stämmer ganska bra på mig också !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-27 11:42

Det beror ju på hur du definierar det och vilka symptom som krävs.

Jag gör i alla fall saker helt annorlunda och rationellt idag jämfört med det eviga runtspringandet till butiker med plattor för att provlyssna en massa saker, läsande av tidningar, hemlån, vilt hoppande mellan olika högtalarprinciper osv som jag sysslade med förr i tiden. Så även om neurosen inte gått över helt, så är den förhållandevis dämpad.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-27 12:19

Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-07-27 12:22

Finns inget alternativ för min del i omröstningen då jag enbart testat lite kablar och kommer säkert göra det igen och Hifi-möss kommer däremot införskaffas i framtiden när det blir ett eget ljudrum, sedan om det blir bättre med dem vet jag inte, men alltid retar det någon om man har sådana stående på högtalarna 8)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-27 12:29

Ragnwald skrev:Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord. :)

Både ja och nej. Jag hade gärna hoppat över köpet av ett par 42000kronors-högtalare som bara tjänstgör som piedestaler sedan flera år tillbaka och lagt de slantarna på något vettigare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-27 13:11

Nattlorden skrev:

Både ja och nej. Jag hade gärna hoppat över köpet av ett par 42000kronors-högtalare som bara tjänstgör som piedestaler sedan flera år tillbaka och lagt de slantarna på något vettigare.

Du ser inte en fara i att " hitta hem " ? Går du aldrig in i hifibutiker och lyssnar på nya, bättre apparater ? Tekniken står ju inte still.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-07-27 13:28

Vi är nog en hel familj med Audio Damp eller nåt.

Musik spelas på minst 3 platser i huset av olika årsmodeller.

Och helst dygnet runt då vissa generationer verkar leva i en annan tidszon :? .

Själv gillar jag ju att bygga och det gör en nog imun mot AN.

Många usla konstruktioner har passerat :lol: .

Just nu förmedlas musiken av en mycket ineffektivt värmealstrande grushög 8O och rörförstärkaren står på sidanom.

Har gett upp tanken på perfekt lyssningsplats bobarheten får gå först.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-27 13:37

Richard skrev:Du ser inte en fara i att " hitta hem " ? Går du aldrig in i hifibutiker och lyssnar på nya, bättre apparater ? Tekniken står ju inte still.

Media behöver ta några ordentliga kliv framåt (eller bakåt) framför allt. Jag behöver definitivt inte ändra något så länge man producerar hårdkomprimerad 2-kanal.

Det området som är nödvändigt att hålla koll på teknikområdet är inom hembiosfären, inte inom 2-kanalsmusiken. Att dessutom ge sig på att fila på pyttepytteförändringar när det existerar massivt större förändringar via att lägga pengar på akustik vore suboptimering av rang.

Går jag in i en hifibutik och lyssnar så är tyvärr besvikelsen stor, det där nya bättre apparaterna har jag inte sett till. Lyssnade faktiskt på Dali Epicon 6 bara igår, kan säkert göra många lyckliga men lådljud i mellanregistret och glädjeavstämning i mellanbas går jag inte igång på oavsett hur fint övre registret mejslar ut detaljerna.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2012-07-27 18:07

Sitter ganska nöjd, tills jag besöker Konserthuset. Det är SÅ stor skillnad mellan vardagsrummet och livesituationen. Då drabbas jag av AN ochundrar vad som krävs för att det ska bli bätre. Är detinspelningarna eller anläggningen som behöver förbättras?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-27 18:30

jag lider i det lilla av an, men det är inget som syns eller som andra märker, jag har kontroll
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-27 22:15

celef skrev:jag lider i det lilla av an, men det är inget som syns eller som andra märker, jag har kontroll

Du är prestigelös, därför törs du erkänna att du är en av ALLA som reggat sig som medlemmar på detta forum som lider av AN, oavsett om det är teknikbögeri eller vanlig audiofil- sjuka.

De som inte är prestigelösa törs inte skriva att de lider av AN, fastän de gör det, självklart. Det är ju, förnekelsen som är den största boven.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-28 00:55

Har man bra gejjor behöver man inte fundera så mycket på det där med ljudet...
Rätt musik är viktigare än rätt ljud. Som tur är har jag både och.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-28 01:06

Max_Headroom skrev:Har man bra gejjor behöver man inte fundera så mycket på det där med ljudet...

Det är en subtil variant av AN, att leta musik som gör anläggningen bra. Been there, done that...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-28 01:10

Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil. 8O

Vad kallas den diagnosen?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-28 01:41

KarlXII skrev:Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil. 8O

Det är bara en avart av AN. Du vill förneka att du är drabbad, men tvekar för att du innerst inne vet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-28 02:57

hifikg skrev:
KarlXII skrev:Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil. 8O

Det är bara en avart av AN. Du vill förneka att du är drabbad, men tvekar för att du innerst inne vet.

Nejnej. Här tvekas inte, jag vill ju vara drabbad! :x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-07-28 06:32

Äh, förresten.

Audiofil, vette fan om jag var egentligen.
Snarare enbart nervös.
Eller, mer eller mindre jätte-upptagen med att grubbla över att jag aldrig fick till det.

Jag hade ju - för att spä på laxen en hel del - ingen lust att vare sig lägga ut fantasisummor eller frångå kravet på att utseendemässigt presentabelt vardagsrum.

Återstod gjorde ett evinnerligt vridande och flyttande på högtalare.
Det var närmast sjukt!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-28 07:50

Intressant är att hela 28% ( sic ! ) helt saknar självinsikt,och påstår att de inte har en släng av AN, men att de känner personer som har det.

Min fråga till dessa är, varför tillbringar ni då så mycket tid på detta forum då ? Ni har ju tom. reggat er här .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-28 11:33

Så du menar att bara för att man är medlem på ett forum så bör man klassas som att man har AN?

Jösses så många olika forum som jag är medlem på så borde jag ha en lista med psyikiska åkommor lika lång som armen :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-28 11:44

adzer skrev:Så du menar att bara för att man är medlem på ett forum så bör man klassas som att man har AN?

Jösses så många olika forum som jag är medlem på så borde jag ha en lista med psyikiska åkommor lika lång som armen :D

Ja... så är det.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-07-28 13:39

Om man lyssnar på anläggningen istället för på musiken så är man AN.
Dvs man lyssnar efter dist, bastapp, olinjäriteter, mm istället för att bara NJUTA.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-28 13:41

hassez skrev:Om man lyssnar på anläggningen istället för på musiken så är man AN.
Dvs man lyssnar efter dist, bastapp, olinjäriteter, mm istället för att bara NJUTA.

Och om man inte gör det, men ändå är medlem på faktiskt?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-07-28 14:05

adzer skrev:
hassez skrev:Om man lyssnar på anläggningen istället för på musiken så är man AN.

Och om man inte gör det, men ändå är medlem på faktiskt?[/quote/]

Då är man som jag, Schzisofren :D. När jag t.ex. Lyssnat på livemusik så vill jag jämföra, låter den där trumpeten som den gjorde i konsertlokalen?
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-28 14:09

hifikg skrev:
Max_Headroom skrev:Har man bra gejjor behöver man inte fundera så mycket på det där med ljudet...

Det är en subtil variant av AN, att leta musik som gör anläggningen bra. Been there, done that...

Hur menar du då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-28 14:19

"Musikintresserad"? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-02 22:13

Föbaskat många kloka inlägg i den här tråden. Bra att så många verkligen
vågar skriva att de led av sin AN. För AN är inget som tillför några positiva
komponenter i musiklyssningshobbyn.

Mitt favvo-inlägg så här långt är detta:

Ragnwald skrev:Tror det bottnar i altarfilosofin, att sitta å titta på anläggningen medan man lyssnar på musik.

Musikvideo är underskattat och även att titta på tv med ljudet genom huvudanläggningen är underskattat.

Helt enkelt för att jag tror att altarlyssning (det är väl jag som hittat på
det uttrycket tror jag) är en så tydlig indikation på att något är fel - när
man ställer någonting i vägen för musiken, utan att ens reflektera över
hur tokigt det är att göra det.

Det är ett bra varningstecken.

Däremot så tycker jag om även vanlig tvåkanalslyssning på musik (alltså
utan bild) är i allra högsta grad trevligt att ägna sig åt. Jag lyssnar gärna
i mörket eller med lite levande ljus tända.

Och inte sällan på P2 när jag vill slippa välja, och bara bli servad. 8) Vi har
ju några unikt bra musikradioproducenter i Sverige, specialicerade på mer
eller mindre spännande musik, och ibland får jag intrycket att många har
missat möjligheten att ta del av den rikedomen.

Tänker på program som Klingan, Gamla Delta, Kalejdoskop...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-02 22:19

Bra inställning. Du verkar lyckligt lottad och inte vara alls AN-drabbad.

Grattis.

adzer skrev:Om det inte låter dåligt för då kan man bli nervös och måste slå på något annat bara för att se så allt är korrekt :D

Lite som att man kan vilja öppna fönstret om man är osäker på om det
är skitigt eller om det bara är dimma ute? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-02 22:23

Richard skrev:
Harryup skrev:Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.

mvh/Harryup

+ 1 .

Ny retorisk lågnotering från din sida.

Du bestämmer vad alla har för problem - så det finns bara två
grupper; de som håller med dig och är prestigelösa, och de som
inte gör det och är oärliga...

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-02 22:25

jannemannen skrev:

+1 ! Stämmer ganska bra på mig också !

Mvh/Janne

Grattis till er båda!

Ni har en glädjefull och helt oneurotsk inställning verkar det, och ni gillar
dessutom båda apparater och musik verkar det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-02 22:34

Man kan inte få diagnosen AN hos en läkare så vad som enskilda tycker är AN eller inte är ju bara eget tyckande.
Det som enbart är en lekfull hobby för någon kan ju vara mycket kostsam långt över ens egna gränser för en annan.
Att sedan sitta och bedömma vad som är vad är ju bara subjektivt.
Just Audiophilaspekten ser jag som enbart ett skämtsamt tillägg.
Däremot neuroser är inget att skämta om.
Att leva över sina gränser kan rymmas inom många psykiska sjukdommar vare sig de är ekonomiska, eller kanske sociala.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-02 22:39

Man kan definitivt diagnosticeras som havandes en neuros.

Och den enda intressanta frågan är ju om man är drabbad av något. Och
den som lider av sitt tillstånd ÄR drabbad. Och om du inte tror på att det
finns sådana fall, så läs tråden så ser du flera vittnesmål om hur AN (i mild
eller mindre mild form, men definitivt AN) kan bli en belastning, en mer eller
mindre stor besatthet, som tar ifrån den drabbade den glädje av att lyssna
på musik som det startade med. Och i vissa fall kan det även drabba andra
saker, utöver musiklyssnandet.

----------------------------------------------------------------------------

Richard skrev:
Nattlorden skrev:

Du ser inte en fara i att " hitta hem " ? Går du aldrig in i hifibutiker och lyssnar på nya, bättre apparater ? Tekniken står ju inte still.

Tro mig Richard, det är inte farligt att hitta hem. ;)

Men din rädsla för att göra det, och din beskrivning av din mållösa jakt på
"bättre apparater" kanske berättar något, även för dig?

I verkligheten är utvecklingen överreklamerad, eller rättare sagt ryktena om
dess grad, är extremt överdriven. Den enda genuina revolutionen var när vi
lärde oss att lagra i digitala format, men även det stegets storlek skall inte
överdrivas. För mycket musik är det överkurs. I övrigt har utvecklingen varit
rätt så måttlig se senaste 30-40 åren.

Skulle man tro det som branschen (med några rätt så befriande undantag)
påstår så skulle dock dagens apparaters musikåtergivning vara typ 2 500
gånger bättre idag än de var för 35 år sedan.

För nog får man känslan av att det blir 25% bättre varje år om man tar del
av vad tillverkarna säger?

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-02 22:53

IngOehman skrev:Man kan definitivt diagnosticeras som havandes en neuros.

Känner du till något fall?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2012-08-02 23:00

Nej, det lider jag inte av. Jag kan njuta av musiken utan att tänka på eventuella brister i anläggningen.

Jag känner nu att det jag har kommer att fungera i några år framöver.

Det enda som jag är en liten aning nervös över är om jag ska få ihop piPs-byggsatsen :?

Vänlig Hälsing gflar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-03 00:15

IngOehman skrev:
Ragnwald skrev:Tror det bottnar i altarfilosofin, att sitta å titta på anläggningen medan man lyssnar på musik.

Struntprat! ;) :mrgreen: :P

Man kan i så fall precis lika gärna fritt påstå att det är en tydlig indikation på att något är fel när man ställer undan anläggingen i ett skåp för att man kan tänkas bli nervös och börjar tänka på fel på ljudet när man ser den.

I själva verket är det nog så att oavsett om man gömmer anläggingen eller inte, så har det inget med graden av AN att göra. Jag tror ingen glömmer bort vilken anläggning de äger bara för att de stoppar den i ett skåp, och det finns ingenting i det beteendet som granterar att man lyssnar mindre kritiskt ljudmässigt.

Man kan gömma för att slippa visuella störningsmoment i lyssnandet - inte för att motverka uppgraderingsnoja eller AN osv.

Sen kan man ju sätta på storbild till musiken men det är väl snarast (om något) ett argument för att visuella stimuli hjälper till att inte tänka på ljudkvalitet. En anläggning kan lika gärna associeras till själva musiken och musiklyssnandet, på ett på positivt sätt, som till ljudkvalitet och AN.

Hur det är får var och en svara på själv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 00:30

Jag tror du fullständigt missar de akustiska effekterna av alteret, eller inte riktigt förstår dem pholam, för om du hade gjort det så hade du då verkligen inte svarat på det där viset 8O :o :roll: :D :o :x :wink:

Jag lider nog mest...av att se de som lider av AN (gud vilken tid det tog innan jag fattade vad AN var för något förresten). De verkar ha jättesvårt att njuta av musiken och hör bara bristerna, och så förlorar de glädjen i att lyssna på musik..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-03 01:55

Näej! Nu mår jag faktiskt lite dåligt när jag tänker på alla de AN-drabbade där ute framför sina altare!
Jag tycker att vi alla som är frälsta i den rätta tron ber en bön för dessa olycksaliga människor:

Riven eder altare ned och kläden istället in edra förtappade väggar i Rockwool.
Gömmen undan edra apparater ty de stören eder musikupplevelse......

Nej skämt åsido så tycker jag nog att det dras lite väl stora växlar på att folk väljer att ha sina apparater synliga. Skulle detta vara ett varningstecken på en neuros 8O 8O 8O.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-03 02:12

När jag lyssnar släcker jag ner så mycket jag kan. Ryckte bort den elakt gröna lysdioden från 208:an och övriga apparater går att släcka ner helt vid lyssning. Det blir riktigt mörkt, så "altaret" syns inte, inte högtalarna heller och ingen kan höra var de står, de bara finns där och förmedlar en utomjordiskt skön ljudbild. Kanske skulle någon påstå att den är "bigger than life" eller nåt. Då skulle min AN få sig en släng igen. Det låter så bra att det nog inte är normalt. Kom just upp från lyssningsrummet efter att ha hört på Bill Evans "Portrait in Jazz" två gånger. Trodde inte mina öron första lyssningen, så det fick bli en till. Det kanske också är en indikation på AN. Och då kör jag ändå med skruvade banankontakter...

Bifogar en bild från aftonens lyssning:

Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-03 09:46

Den här diskussionen har vi ju tangerat förut men, beror inte AN på att man har svårt att acceptera just de brister som finns i anläggningen?
Vissa brister störs man mindre av, andra mer. En anläggning och rum tillsammans där de svåraccepterade bristerna är åtgärdade borde ju vara ett bra botemedel. Här finns säkert en hel del individuell preferens också.
Ett bra rum, stort och väl möblerat, med lagom absorption och diffusion, långt till första sidoreflexen, neutrala högtalare med låg dist, korta signalvägar, och bra musik. Då borde man vara hemma. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 09:48

IngOehman skrev:
Richard skrev:

mvh/Harryup

+ 1 .

Du bestämmer vad alla har för problem - så det finns bara två

Vh, iö

...fast nu gör du ju precis det du anklagar mig för.

Ser du inte grandet i ditt eget öga ?

Du bestämmer vilka som har AN och inte har det. Dessutom påstår du att du inte har det.

Sedan gratulerar du dem som lyssnar på musik som just du vill att de ska göra det. Och påstår att de som ägnar sig åt optimering av sin anläggning att inte lyssna på musik, utan vara sjukliga.

Det är ju skrattretande.

Jag menar, du hade väl aldrig kommit så långt i din kunskap om du inte redan från barnsben varit sjukligt intresserad av ljudåtergivning ?

Jag tror tvärtom ( är övertygad om det ) att " hitta hem" och bara välja apparater som någon, eller några på detta forum rekommenderat tvärtom är en farlig väg att gå.

Det riskerar att döda musikintresset. Det är väl bättre att lita på sin egen hörsel då man väljer apparater ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-03 09:52

Richard skrev:Jag tror tvärtom ( är övertygad om det ) att " hitta hem" och bara välja apparater som någon, eller några på detta forum rekommenderat tvärtom är en farlig väg att gå.

Det riskerar att döda musikintresset. Det är väl bättre att lita på sin egen hörsel då man väljer apparater ?

För min del har det signifikant ökat musikintresset att göra så, så det är ingen fråga du kan generalisera över. Tvärt om tror jag det är många som saknar den sortens hjälp... det är möjligt jag skulle kunna ha nått till en liknande punkt jag är idag, men inte på lika kort tid eller lika billigt.

Heck, bara en sådan enkel sak som hur mycket effekt som krävs... varför skulle man behöva läsa det till sig här - varför är inte det grundkunskap som tidningar och handlare förmedlar?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 09:57

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Struntprat! ;) :mrgreen: :P

Man kan i så fall precis lika gärna fritt påstå att det är en tydlig indikation på att något är fel när man ställer undan anläggingen i ett skåp för att man kan tänkas bli nervös och börjar tänka på fel på ljudet när man ser den.

I själva verket är det nog så att oavsett om man gömmer anläggingen eller inte, så har det inget med graden av AN att göra. Jag tror ingen glömmer bort vilken anläggning de äger bara för att de stoppar den i ett skåp, och det finns ingenting i det beteendet som granterar att man lyssnar mindre kritiskt ljudmässigt.

Man kan gömma för att slippa visuella störningsmoment i lyssnandet - inte för att motverka uppgraderingsnoja eller AN osv.

Sen kan man ju sätta på storbild till musiken men det är väl snarast (om något) ett argument för att visuella stimuli hjälper till att inte tänka på ljudkvalitet. En anläggning kan lika gärna associeras till själva musiken och musiklyssnandet, på ett på positivt sätt, som till ljudkvalitet och AN.

Hur det är får var och en svara på själv.

+1.

Kan bara hålla med Phloam i detta. Dessutom är det betydligt mera socialt att lyssna med tänd lampa. Det är ju befängt att någon ska påstå att " det är en varningslampa" att ha ljuset tänt då man lyssnar till musik.

Har alla hifihandlare AN då ?

De kränger ju inte sina apparater då det är mörkt, väl ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-03 10:46

Richard skrev:
IngOehman skrev:
Richard skrev:

mvh/Harryup

+ 1 .

Du bestämmer vad ALLA har för problem - så det finns bara två

Vh, iö

...fast nu gör du ju precis det du anklagar mig för.

Nej, det gjorde jag verkligen inte! :lol:

Richard skrev:Ser du inte grandet i ditt eget öga ?

Du verkar förvirrad.

Richard skrev:Du bestämmer vilka som har AN och inte har det.

Nej det gjorde jag verkligen inte. :lol:

Om du kollar tråden så ser du att var och en gör det själv. DU påstod
dock att alla har AN. Skippa sådana översättarfasoner, plz.

Jag säger att det kan var och en avgöra själv.

Richard skrev:Dessutom påstår du att du inte har det.

Ja!

Jag vet bäst om jag är drabbad eller inte. Du vet bäst om du är drabbad.
Men ingen av oss vet bättre än någon annan om de är drabbade eller inte.

Är det verkligen svårt att fatta?

Richard skrev:Sedan gratulerar du dem som lyssnar på musik som just du vill att de ska göra det.

Ännu något som du missförstått.

Jag gratulerar dem som enligt egen utsago är odrabbade, det vill säga som
inte lider och som har behållning av att lyssna på musik. Jag har ingen
annan vilja om andras relationer med musik och apparater än att de skall
slippa lida av det, utan iställen ha glädje av det. Ju mera desto bättre!

Jag har ingen varken uppfattning eller vilja överhuvudtaget om hur någon
skall lyssna på musik, annat än möjligen att jag önskar alla att vara fria
från religiösa övertygelser som tvingar dem att lyssna enligt från ovan
dikterade metoder.

Och om du läser vad jag och andra skriver så ser du att vissa av dem
jag gratulerat för att de undsluppit AN, inte alls delar mitt ointresse för
apparater. Men jag ser ju av det de skriver att de har glädje även av sitt
apparatintresse, så det är klart att jag gratulerar dem!

Så vad är det med dig egentligen? Varför beter du dig så här?

Richard skrev:Och påstår att de som ägnar sig åt optimering av sin anläggning att inte lyssna på musik, utan vara sjukliga.

Nej, nu hittar du på igen. Jag säger att det finns de som är det, och att
det är de som enligt sin egen uppfattning lider av det.

Varken du eller jag bör säga åt något annan om de lider av något eller
inte. Men du gör det ändå. :(

Läs den här tråden så ser du att det är så.

Richard skrev:Det är ju skrattretande.

Jag menar, du hade väl aldrig kommit så långt i din kunskap om du inte redan från barnsben varit sjukligt intresserad av ljudåtergivning ?

Man kan intresserad utan att vara det minsta drabbad av AN.

Och intresset kan ha många olika infallsvinklar också. Jag är intresserad
av musik. Och egentligen bara det (om vi håller oss till relaterade saker).

Återgivning är inte ett primärintresse för mig. Jag var inte det minsta
intresserad av "återgivning" (reflekterade knappt över vad det är ens,
innan jag fann att den kunde brista illa) innan jag insåg att den inte alltid
var så bra som man kunde önska.

Och när jag säger återgivning så menar jag konceptuellt, alltså inte appa-
raterna som sådana. De är bara medel.

Richard skrev:Jag tror tvärtom ( är övertygad om det ) att " hitta hem" och bara välja apparater som någon, eller några på detta forum rekommenderat tvärtom är en farlig väg att gå.

Helt absurd definition på "hitta hel". :o

"Hitta hem" trodde jag betydde att man var så färdig med sin anläggning
att man kunde börja använda den istället för att pula med den. På samma
sätt som man kan hitta hem med sitt glasögonrecept, och slippa gå till
optimkern varje dag för att undersöka om det inte kan ändras lite åt det
ena eller andra hållet...

De flesta normala människor skaffar ett recept på sin syn, och skaffar
sedan glasögon som man använder utan att reflektera över eventuella
brister med dem, till förmån för att titta på objekt på andra sådan dem.

Kort sagt titta.

Och så gör man tills det är uppenbart att man inte ser tillräckligt bra.

Man kanske ägnar en timma åt att reflektera över glasögonens optiska
kvalitet per 20 000 timmar som man ägnar åt att titta med dem. :)

Richard skrev:Det riskerar att döda musikintresset. Det är väl bättre att lita på sin egen hörsel då man väljer apparater ?

Ja, ibland. Det är upp till var och en att avgöra.

Om man litar på sin egen hörsel - och sen märker att resultatet blir att
man fastnar i vinkelvolten höll jag på att skriva, fastnar i en neuros där
man spenderar en massa tid, huvuddelen av tiden framför anläggningen,
åt att ifrågasätta sitt omdöme och sina val, och lyssnar om det inte är
dåligt ändå detman hör, det vill säga funderande på om man verkligen har
en tillräckligt bra anläggning, och dessutom pyssla med att ändra och
testa när man egentligen hellre hade suttit och lyssnat på musik, DÅ är
det väl snarast ett tecken på att man dödat musikintresset och skaffat
sig en situation som man inte alls ville hamna i. Om om så är fallet kan
ingen annan avgöra än en själv. Trivs man eller inte?

Läser du tråden så ser du på svaren att många faktiskt har hamnat i
situationer som tagit dem bort från musikintresset, och glädjande nog*
har många även insett det och kunnat ta sig ur det, och hittat tillbaka
till musiken! :)

Tror inte den intressanta frågan är om rätt metod är att låta på sin
hörsel eller något annat, utan om man hamnar rätt, det vill säga om
de mål man hade med att skaffa sig en musikanläggning blev uppfyllda.

Vilka målen är kan nog vara olika från person till person, men för mig har
det aldrig varit något annat än att kunna lyssna på musik.

Vh, iö

- - - - -

*Med "glädjande nog" så menar jag inte att jag har en åsikt om vad olika
människor skall vara intresserade av, bara att det gläder mig att de
är gladare när de tittat tillbaka, än de var innan de gjort det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-03 10:58

Blanda inte ihop det här dravlet med riktiga sjukdommar. Intensiv AN kan möjligen vara ett symptom på att allt inte står rätt till. En intensiv hobbyperson behöver inte ha en neuros medans andra som kan verka helt normala inom sin hobby kan ha en mängd svåra sjukdommar som inte synns här.
Jag tycker faktiskt att detta är en olustig tråd då lekmän börjar tro att de kan spela medicine doktorer också.
Och återigen AN är inte något som en doktor kommer ge någon som diagnos. Däremot finns det förstås en mängd vedertagna sjukdommar som t.ex. neuroser som inte är att leka med.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-03 11:06

Njae... det beror ju lite på vem du pratar med. Om man utgår ifrån Pavlovs
behaviorism, så är inte neuroser sjukdomar överhuvudtaget, utan ofrivilligt
(undermedvetet) inlära beteenden som kommit att drabba den utsatta.

I Freuds värld är neuroser inte heller sjukdomar i fysiologisk bemärkelse, utan
snarare tillstånd sprungna ur det omedvetna, en konflikt mellan jaget och
detet. En sorts självbildsdistorsion kanske man skulle kunna säga? Och be-
handlingen är inte för en sjukdom utan för ett normaltillstånd som dock har
drabbar den som hamnat i det. Psykoanalysen avsågs inte vara för sjuka,
utan för helt normala friska människor. En sorts friskvård helt enkelt.

Fråga amerikaner i New York om de går till en analytiker för att de är sjuka så
får vi se vad du får för svar. Det skall dock nämnas att just begreppet neuros
inte är så utbrett i just USA, eftersom den populäraste psykiatri-handboken
där, DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) i sin fjärde
(den aktuella) upplaga undviker ordet neuroser.

sprudel skrev:Den här diskussionen har vi ju tangerat förut men, beror inte AN på att man har svårt att acceptera just de brister som finns i anläggningen?

Det kan nog vara så, men jag tror även att det kan handla om en allmän
oro för fel, som kanske inte ens är verkliga, och om de är verkliga så är det
inte säkert att de har med anläggningen att göra.

Svårigheten att skilja mellan fel på anläggning och fonogram har vi talat om
tidigare, och läser man den här och andra trådar så är det uppenbart att det
finns de som på allvar tror/tycker att alla fonogram är "tillräckligt bra". Om
man har den inställningen så är det nog lätt att oroa sig för att något är fel
med anläggningen när vissa inspelningar låter mindre bra än man skulle önska.

Eller omvänt - om anläggningen är så maskerande att inget låter direkt dåligt,
är det ju väldigt många upplevelser från mera välljudande fonogram som
man går miste om. :(

I båda fallen så kan nog vägen bort från sådana ältanden vara att dels skaffa
sig en tillräckligt bra anläggning, men också skaffa sig insikt i att faktiskt inte
alla inspelningar är så bra som man skulle önska.

Vet och förstår man bara det, så är det lättare att slappna av och njuta av
musiken, eftersom man då inte längre behöver bekymra sig om att problemen
finns i den egna anläggning. :)

sprudel skrev:Vissa brister störs man mindre av, andra mer. En anläggning och rum tillsammans där de svåraccepterade bristerna är åtgärdade borde ju vara ett bra botemedel. Här finns säkert en hel del individuell preferens också.

Visst är det så.

Men jag tror som sagt inte att det räcker att tillse så att den egna anlägg-
ningen är tillräckligt bra. Men behöver veta och förstå att det kan finnas
brister i inspelningarna också.

Då inser man ju även att de är utanför ens kontroll, och man får acceptera
dem helt enkelt. Det man accepterat behöver man inte älta, utan man kan
luta sig tillbaka och njuta av musiken på fonogrammen! :)

sprudel skrev:Ett bra rum, stort och väl möblerat, med lagom absorption och diffusion, långt till första sidoreflexen, neutrala högtalare med låg dist, korta signalvägar, och bra musik. Då borde man vara hemma. :)

Ja.

Och jag trivs hemma. :)

P.D.Q. BACH snurrar i bakgrunden. Jag faller ut i ofrivilliga skratt. Tänk att
toner kan vara roliga.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-03 11:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 11:44

Stereotypen skrev:Näej! Nu mår jag faktiskt lite dåligt när jag tänker på alla de AN-drabbade där ute framför sina altare!
Jag tycker att vi alla som är frälsta i den rätta tron ber en bön för dessa olycksaliga människor:

Nej skämt åsido så tycker jag nog att det dras lite väl stora växlar på att folk väljer att ha sina apparater synliga. Skulle detta vara ett varningstecken på en neuros 8O 8O 8O.

Nej, mina aparater är synliga. Jag gillar det.

Men man behöver ju inte placera dem dumt.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 11:44

IÖ: dina retorisk grepp är effektiva, det medges.

Jag kan bara konstatera att för mig ( och många, de flesta ) är det viktigaste vad öronen säger än vad mätistrumenten eller vad någon forummedlem påstår hur det ska vara.

....så...... Lyssna själva!

Man kan aldrig diskutera sig fram vad god återgivning är, det måste upplevas med öronen.

:wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 11:46

Stereotypen skrev:Näej! Nu mår jag faktiskt lite dåligt när jag tänker på alla de AN-drabbade där ute framför sina altare!

Precis. Du väljer ju själv om du vill ha stereon framme eller ljuset tänt då du lyssnar.

Ingen ska väl säga åt dig om hur detta bör vara ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 11:47

Varför påstår du att IÖ inte använder öronen?

Jag har varit med vid ett par injusteringar han blivit ombedd att göra och jag kan bara konstatera att förhållandet mellan mätning och lyssning är runt 95% lyssning och 5% mätning...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-03 13:07

MagnusÖstberg skrev:Varför påstår du att IÖ inte använder öronen?

Jag har varit med vid ett par injusteringar han blivit ombedd att göra och jag kan bara konstatera att förhållandet mellan mätning och lyssning är runt 95% lyssning och 5% mätning...

Jag tycker det är sunt att göra det som behövs. Man behöver i regel mäta och man behöver lyssna om man håller på med installationer som jag ser det. Sen delar man upp det i för momentet lämpliga delar.
Har man däremot en färdig istallation och vill finlyssna till att optimera den kan det nog vara svårt att mäta det sista, särskilt som man subjektivt värderar när man är nöjd.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 13:08

+1

Mången är de som litar för mycket på vad en mikrofon tycker låter bra :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-03 13:28

MagnusÖstberg skrev:+1

ett litet råd, musik ska vara behagligt att lyssna på, du ska INTE sitta och tänka på vad du har i annläggningen. då har du hittat rätt för dig.
:roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 13:37

Var det rådet till mig? :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-03 13:45

Harryup skrev:Blanda inte ihop det här dravlet med riktiga sjukdommar. Intensiv AN kan möjligen vara ett symptom på att allt inte står rätt till. En intensiv hobbyperson behöver inte ha en neuros medans andra som kan verka helt normala inom sin hobby kan ha en mängd svåra sjukdommar som inte synns här.
Jag tycker faktiskt att detta är en olustig tråd då lekmän börjar tro att de kan spela medicine doktorer också.
Och återigen AN är inte något som en doktor kommer ge någon som diagnos. Däremot finns det förstås en mängd vedertagna sjukdommar som t.ex. neuroser som inte är att leka med.

mvh/Harryup

Jag e verkligen förvånad över allvaret som många tar den här tråden på. Själv jämställer jag AN med att vara lite nördig bara. Hur många människor utanför såna här forum vet vad deras högtalarkablar heter t ex?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 13:46

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-03 13:56

+2
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-08-03 13:58

Vad är AN? Jag trodde mer på kablar och fötter förr men inte längre. Inovationer som tillsynes trotsar fysikenslagar har jag aldrig trott på.

Jag vill fortfarande uppgradera högtalare, även om jag är nöjd nu, till uppenbara bättrr sådana, AN?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 14:08

Läs trådrubriken ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-03 14:10

Richard skrev:IÖ: dina retorisk grepp är effektiva, det medges.

Det var ju också en formulering...

Det jag formulerade kallas argument.

Visst är även giltiga argument ett exempel på retorik, men när du ställs inför
argument så kanske du skulle bemöta dem istället för att bara recensera dem
och prata om att de är retorik.

Du tappar liksom bort sakfrågan. Eller undviker den kanske snarare.

Richard skrev:Jag kan bara konstatera att för mig ( och många, de flesta ) är det viktigaste vad öronen säger än vad mätistrumenten eller vad någon forummedlem påstår hur det ska vara.

Ja, och?

Det gäller nog för alla.

Richard skrev:....så...... Lyssna själva!

Vem säger du det till? Gör inte alla redan det?

Richard skrev:Man kan aldrig diskutera sig fram vad god återgivning är, det måste upplevas med öronen.

:wink:

Nej, riktigt så enkelt är det inte.

Du skriver faktiskt "god återgivning", och vad du kan avgöra med öronen är
bara vad du tycker om det du hör. Inte hur god återgivningen är.

Du kan självklart vara ointresserad av återgivningen och bara bry dig om
upplevelsen av det ljud som skapas, och inget fel med det. Men genom att
använda ord som inte talar om huruvida du gillar ljudet, utan som säger
något om återgivningen så tar du ifrån eller försvårar för andra möjligheten
att diskutera återgivningen.

Det tycker jag är lite onödigt.

För lika mycket som andra respekterar din inställning, ditt mål och intresse,
tycker jag du skall respektera andras, och då behöver du sluta slå ihop de
olika begrepp som måste hållas isär för att även andras infallsvinklar skall
kunna ventileras.

Om någon t ex vill att högtalaren i huvudsak skall spela det som finns på
inspelningarna och därför är intresserad av att de inte skapar nya ljud som
beror av resonanser och olinjäriteter, så behöver de kunna använda åter-
givningsbegreppet, och det blir svårare när du missbrukar det och påstår att
något som du gillar, måste vara en god återgivning.

Är det viktigt för dig att hindra andra att kunna diskutera de aspekter på
återgivningen som intresserar dem? Eller varför fördunklar du begreppen?

Varför kan du inte nöja dig med att tala om vad du gillar och vad du ogillar?
Varför tar du ifrån dem som är intresserade av återgivningen möjligheten att
kunna diskutera det?

Förstår du vad jag skriver? Du har alla rätt att definiera dina egna preferen-
ser och att redovisa vad du gillar och ogillar, men du kommer även med en
massa påståenden som är falska, om hur det fungerar fysikaliskt, och därtill
så talar du om återgivning trots att du inte vet något om huruvuda det du
hör verkligen är givet åter (återgivet med små förvrängningar*), eller om du
bara tycker om ljudet.

Vh, iö

- - - - -

*Och bara så du inte misstolkar det jag skriver - jag talar INTE om några
mätningar utan UTESLUTANDE om ursprungstroheten sedd från ett hör-
perspektiv - alltså uppfattad likhet mellan ett original och en återgiven ver-
sion av samma sak.

Inga mätningar betyder ju någonting utan att de relateras till hörseln.

Och inget hörintryck utan referens visar återgivningens ackuratess. Då är
det bara vad man tycker om det subjektivt som innehålls.

Så i lyssningstester utan referens (all vanlig lyssning på musik) kan man
ALDRIG uttala sig om återgivningens ursprungstrohet. Så om du bara har
sådana att referera till så tycker jag du kan hålla dig till att berätta om det
du vet - alltså om du gillar det du hör eller inte.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-03 14:16

MagnusÖstberg skrev:+1

Hur kan man lite på vad en mikrofon tycker? Man kan inte ens få veta det.

Den har inget medvetanade och tycker därför ingenting överhuvudtaget.

Möjligen skulle man kunna lite på vad man tror att den tycker, om man är
en lite udda figur alltså, en som har föreställningsvärldar om döda tings
föreställningsvärldar. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 14:27

:D

Det är inte alltid lätt att följa ett sammanhang, du är förlåten ;)

//Mannen som talar med mikrofoner
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-03 14:31

Jag skojade lite. ;)

Men på lite större allvar kan jag väl hålla med dig om att man inte skall dra
slutsatser från mätningar innan man verkligen förstått vad de visar, och
framför allt vad de INTE visar.

Mikrofoner (+ resten av mätsystemen) saknar inte bara medvetande utan
också så viktiga egenskaper som intelligens och riktningsdiskriminerings-
förmåga.

OM man skall använda mätningar som hjälpmedel är det nästan nödvändigt
att först lära sig det man behöver veta om hur det BORDE mäta i aktuellt
rum för att representera en optimal ljudåtergivning i rummet, vilket verkligen
inte är de räta linjer som nybörjare (oavsett hur många år de sysslat med
hifi) ofta tror representerar en god återgivning.

Inte konstigt att många saknar förtroende för mätningar när så många har
ett förtroende för mätningarna som saknar all relevans. ;) Motreaktionen är
helt naturlig, och på sätt och vis befogad, även om det de som motreagerar
tror på, även det i sak i det här fallet är felaktigt.

Tumregelmotsatser till något som är fel men komplicerat, blir inte per definition
rätt, helt enkelt.
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Varför påstår du att IÖ inte använder öronen?

Jag tycker det är sunt att göra det som behövs. Man behöver i regel mäta och man behöver lyssna om man håller på med installationer som jag ser det. Sen delar man upp det i för momentet lämpliga delar.
Har man däremot en färdig istallation och vill finlyssna till att optimera den kan det nog vara svårt att mäta det sista, särskilt som man subjektivt värderar när man är nöjd.

mvh/Harryup

Ja, öronen kan i många, nästan alla fall, berätta att något nog måste vara fel.

Och i många fall kan man även få utmärkta ledtrådar till vad det är, men när
man så redan har diagnosticerat ett fel med hörseln kan mätinstrument ofta
vara en bra hjälp för att lista ut åtgärden.

Om man t ex hör att integrationen i en delning inte är bra är det i sig inte alls
säkert att man kan höra fasfelens riktning. Det är i själva verket omöjligt att
höra det, och vet man inte deras riktning så går det inte att veta i vilken rikt-
ning de behöver korrigeras.

Att höra att något är fel är helt enkelt inte samma sak som att veta VAD det
är som är fel, och utan att veta det sistnämnda kan det vara svårt att hitta
den rätta åtgärden.

Och då hamnar man lätt i en spiral där man aldrig kommer fram. Man ändrar
och justerar i all oändlighet men får aldrig någon konkret kunskap om hur nära
målet man är.

Man vet, med rätta, vad man hör, men får inte veta vad man skulle ha kunnat
få höra, om man hade förstått att agera stringentare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-04 01:21

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Man kan definitivt diagnosticeras som havandes en neuros.

Känner du till något fall?

Jag håller med PerStrömgren i att det inte handlar om någon verklig sjukdom, utan att jag bara uppfattar begreppet AN som en skämtsam benämning på den faktor som skapar HiFi-intresset.

För egentligen så bottnar ev. dåliga beteenden inte i själva fellyssnandet eller annat inom just HiFi - det handlar ju om att en från början maniskt/paranoid lagd person hade kunnat överdriva eller missbruka vilken hobby som helst.

Därför är det ju helt vansinnigt fel att säga till en person som förlörar huset p.g.a. kabelköp att det beror på "allvarlig Audiofilia Neurosa" när denne istället kanske har verkliga problem med personlighetstörningar eller sin livssituation eller dylikt.

Man kan hitta på en massa galna saker inom HiFi bara för att det är kul och ligga på rätt sida av "genialitet vs galenskap" - men de som hamnar snett behöver hjälp med sig själva och inte med hobbyn i fråga.

p.s. Harryup har alltså rätt - igen!! :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-04 03:15

Du krånglar till det alldeles i onödan. AN handlar BARA om de beteenden som
drabbar den som har dem, krångligare än så är det inte.

Om den som har ett beteende inte drabbas av det, så är det inget problem.

Att det finns fall där människor har drabbats av sina beteenden behöver du
bara läsa den här tråden för att få lära dig.

Men du förenklar också.

Att du förminskar/förvränger de i allra högsta grad verkliga problem som på
alldeles riktigt drabbar människor och gör att de i bästa fall bara tappar bort
musiken förhoppningsvis bara för en tid, men i värsta fall får mycket, mycket
värre problem, till "det som skapar HiFi-intresset", och tycker att detta är
skämtsamt, är trist att se.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-04 08:36

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-04 10:21

Även allvarliga saker går att skojja om. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-04 11:12

Hm, skall man spetsa till det, så finns det väl två olika grundmetoder med vilka man kan hantera Nevrosan.
Dessa kan rimligtvis kombineras i olika proportioner dessutom, men kan även köras singel.

1 Fokusera på att det är anläggningen, musikinspelningarna (,strömmen i eluttaget mm) och rummet som är problemet.
Ägna sedan kraft åt att bearbeta dessa yttre faktorer.

2 Fokusera på att det är JAG som lyssnare/upplevare som är problemet.
Ägna sedan kraft åt att bearbeta de inre faktorerna.

Jag gissar (utan att idas förklara varför just nu) att de flesta väljer alternativ nummer ett.
Och, valet/fokuset kan ju till viss grad bottna i hur man har definierat själva SLUT-SYFTET med hemma-musik-lyssnandet.

Öh, om man nu överhuvudtaget har funderat i de banorna.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2012-08-05 00:06

phloam skrev:Sen kan man ju sätta på storbild till musiken men det är väl snarast (om något) ett argument för att visuella stimuli hjälper till att inte tänka på ljudkvalitet.

Nja. För mig är det skillnad på OLIKA visuella stimuli. Jag glömmer inte tekniken bäst genom att samtidigt som jag lyssnar, utsätta mig för skisser på högtalaruppställningar eller mätkurvor. Jag föredrar apparater som inte syns, dels för att de så ofta är fula (för att de valts på andra än optisk-estetiska grunder) och dels för att det underlättar fokus på musiken. Några tända ljus i mörkret är trevligt! I själva verket njuter jag mest när jag blundar; till och med när det tillgängliga visuella stimulit utgörs av musiker på en scen, blundar jag helst för att njuta maximalt! (Det gör jag förresten när jag äter/dricker något gott också.)

På många konserter behöver man dock ha öronproppar för att kunna släppa fokus på hur illa tekniken fungerar, det tycker jag är väldigt märkligt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-05 01:58

E - visst är det skillnad, men jag utsätter mina känsliga sinnen för mätkurvor lika lite som för fula apparater under musiklyssnande :D

Jag väljer hifi som t.ex. har vackra mysiga VU-mätare (minst lika mysiga som stearinljus imho) och som dessutom låter bra - eftersom jag tycker om att låta tekniken mediera upplevelsen, istället för att se den som ett hinder. Man måste ju interagera med den, så varför inte göra det till nåt positivt?

Jag gillar egentligen alla hifi-apparater, eftersom de innebär bra musiklyssnande. Musiken gör dem vackra, även de fula :) Vilket inte hindrar mig från att välja utifrån egna preferenser när jag kan.

Inte heller skulle jag välja att se på OS på storbild om jag lyssnar på Bowie, men däremot skulle jag gärna låta en konsertfilm eller musikvideo bidra till helhetsupplevelsen.

Det är så mycket prat om, som du säger, att fokusera på musiken - men få tycks erkänna/inse att musikens värld är full av instrument, apparater, människor, ljusorglar, mikrofonstativ, som alla hjälper till att just fokusera på det väsentliga - men inom hifi råder nåt slags asketiskt ideal där man ska dväljas i mörker och vaddå, inbilla sig alla de där stimulerande och medierande artefakterna...? Doh! :)

Hifi har sina typiska musikföremål, precis som livemusiken, och jag skulle aldrig nånsin blunda för visuella intryck på konsert. Det ser jag som totalt kontraproduktivt...!

Men för att inte hamna off topic så menar jag att allt detta inte har med AN att göra - AN är en fråga om ens grundinställning till själva lyssnandet på hifi-återgivning öht, inte hur tar till sig musiken på bästa sätt. AN är om något så intimt kopplat till återgivning - och bara indirekt till musiklyssnandet som sådant.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re:

Inläggav hifikg » 2018-09-19 13:01

Strmbrg skrev:Hm, skall man spetsa till det, så finns det väl två olika grundmetoder med vilka man kan hantera Nevrosan.
Dessa kan rimligtvis kombineras i olika proportioner dessutom, men kan även köras singel.

1 Fokusera på att det är anläggningen, musikinspelningarna (,strömmen i eluttaget mm) och rummet som är problemet.
Ägna sedan kraft åt att bearbeta dessa yttre faktorer.

2 Fokusera på att det är JAG som lyssnare/upplevare som är problemet.
Ägna sedan kraft åt att bearbeta de inre faktorerna.

Jag gissar (utan att idas förklara varför just nu) att de flesta väljer alternativ nummer ett.
Och, valet/fokuset kan ju till viss grad bottna i hur man har definierat själva SLUT-SYFTET med hemma-musik-lyssnandet.

Öh, om man nu överhuvudtaget har funderat i de banorna.

Alternativ ett är rådande inom de flesta materialsporter. Det är så lätt att skylla på allt annat än sig själv. Om jag bara hade den senaste v-baren (gissa sport!) så skulle jag... o när man har det så är det något annat man bara måste ha, för sen... osv. Är hifi en materialsport? tja... ja.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Re:

Inläggav ErikAndersson » 2018-09-19 16:04

lemmts skrev:Sitter ganska nöjd, tills jag besöker Konserthuset. Det är SÅ stor skillnad mellan vardagsrummet och livesituationen. Då drabbas jag av AN ochundrar vad som krävs för att det ska bli bätre. Är detinspelningarna eller anläggningen som behöver förbättras?

Jag tycker Konserthuset har för tätt mellan bänkraderna, blir för jobbigt för mig efter en stund. Jag föredrar Berwaldhallen där kan jag sträcka ut benen ordentligt.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Re:

Inläggav hifikg » 2018-09-19 18:57

ErikAndersson skrev:
lemmts skrev:Sitter ganska nöjd, tills jag besöker Konserthuset. Det är SÅ stor skillnad mellan vardagsrummet och livesituationen. Då drabbas jag av AN ochundrar vad som krävs för att det ska bli bätre. Är detinspelningarna eller anläggningen som behöver förbättras?

Jag tycker Konserthuset har för tätt mellan bänkraderna, blir för jobbigt för mig efter en stund. Jag föredrar Berwaldhallen där kan jag sträcka ut benen ordentligt.

Dig har jag saknat Erik! Kul att se dig kommentera igen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Re:

Inläggav Bill50x » 2018-09-19 22:49

hifikg skrev:Dig har jag saknat Erik! Kul att se dig kommentera igen :)

+100

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell

Re: Audiophilia Neurosa

Inläggav Tell » 2018-09-19 23:21

Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-09-20 00:18

Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..

Sån är jag, köper nya högtalare ett par gånger per sekel t ex, snacka om överdrift och fast jag bytte slutsteg på 90-talet övervägde jag en gång att byta ut det istället för att reparera, men besinnade mig. Man får passa sig noga!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-09-20 07:53

hifikg skrev:
Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid.

Sån är jag, köper nya högtalare ett par gånger per sekel t ex, snacka om överdrift och fast jag bytte slutsteg på 90-talet övervägde jag en gång att byta ut det istället för att reparera, men besinnade mig. Man får passa sig noga!

Jag köpte på mig en begagnad Squeezebox för några hundralappar förra året, det var mitt första hifi-relaterade köp på nästan 20 år. Då köpte jag på mig en Linn-rigg (Kairn/LK140/Ikemi). Skivspelaren (Linn LP12) köpte jag i början på 90-talet och högtalarna 1978. Whoops, glömde att jag för två år sedan köpte ett par hörlurar för 399:- eftersom de gamla (Koss Porta Pro), som jag köpte 2004, gick sönder.

Seriöst nu, jag tycker det är roligare att lyssna på musik än att meka med apparater. För mig är det nästan en plåga att jämföra prylar. Det är betydligt roligare att jämföra några viner :-)

Men ljudåtergivning är intressant, går gärna till butiker och lyssnar/jämför. Riktigt intressant är det när man kan göra förbättringar som är gratis, typ högtalarplacering, rengöra kontakter, placering av skivspelare osv. Att springa och köpa nya högtalarkablar när jag inte är nöjd med ljudet eller byta till guldpläterade säkringar i elskåpet är inte riktigt min grej.

/ B

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2018-09-20 12:00

Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-09-20 13:21

ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!

Med tanke på hur The Dream låter ser jag fram emot de "betydande framsteg" ni gjort!

/ B

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-09-20 13:58

ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!

Vilken härlig inställning! Heja!!! :D :D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2018-09-20 14:16

Helt rätt Erik!
Jag är också pensionär. Jobbar vidare med det roliga - bygger IT-företag och lite klinik. Önskar jag hade mer tid till bygga någon högtalare eller återigen löda någon rörförstärkare efter någon konstruktörs ritning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-09-20 16:34

matssvensson skrev:

+1 :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-09-20 16:43

Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..

Men, om man gillar att göra det mest för sakens skull och inte inbillar sig att "det är problemet till någon slags missnöjet" så är det väll inte riktigt sant?

För min del så handlar det dock främst om att det är stora hörbart skillnader på olika lösningar akustiskt och dessa egenskaper vill jag ha, då kan det t. Ex. Krävas en genomsläpplig vägg eller fler basmoduler eller toppar som sprider på annat vis osv osv... :)
Elektroniken är för lätt att få tillräckligt bra tycker jag, rummet i kombination med högtalarna är jätte mycket knepigare att få att låta tillräckligt bra för att jag ska känna mig tillfreds.
Men nöjd som i "vill inte ändra något" har jag aldrig upplevt, det finns ju tydliga brister i alla anläggningar jag lyssnat till...
Dock handlar det mer om att acceptera bristerna eller inte, dom ja inte accepterar måste lösas och resten är okey och kan få vara kvar.

Så samtidigt som jag är helt tillfreds med ljudet hemma och trivs väldigt bra med att lyssna på musik med riktigt bra upplevelser som levereras till mig, så vill jag ändå testa saker.
Dom brister som är för stora är åtgärdade, dom brister som är okey återstår att se om jag kan göra något åt "bara för att" men med vetskapen om att jag inte lider med dom heller.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-09-20 17:12

Spanien, veranda och vin... va, va, var det för fel på det? :P Nej, helt rätt. Pula på.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-09-20 20:08

mrGaskill skrev:Spanien, veranda och vin... va, va, var det för fel på det? :P Nej, helt rätt. Pula på.

Det är också fin fint, det finns massor av olika fin fint :D
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-20 20:48

petersteindl skrev:
matssvensson skrev:

+1 :D

Mvh
Peter

+2 :)

Tell

Inläggav Tell » 2018-09-21 11:33

DVD-ai skrev:

Men, om man gillar att göra det mest för sakens skull och inte inbillar sig att "det är problemet till någon slags missnöjet" så är det väll inte riktigt sant?

För min del så handlar det dock främst om att det är stora hörbart skillnader på olika lösningar akustiskt och dessa egenskaper vill jag ha, då kan det t. Ex. Krävas en genomsläpplig vägg eller fler basmoduler eller toppar som sprider på annat vis osv osv... :)
Elektroniken är för lätt att få tillräckligt bra tycker jag, rummet i kombination med högtalarna är jätte mycket knepigare att få att låta tillräckligt bra för att jag ska känna mig tillfreds.
Men nöjd som i "vill inte ändra något" har jag aldrig upplevt, det finns ju tydliga brister i alla anläggningar jag lyssnat till...
Dock handlar det mer om att acceptera bristerna eller inte, dom ja inte accepterar måste lösas och resten är okey och kan få vara kvar.

Så samtidigt som jag är helt tillfreds med ljudet hemma och trivs väldigt bra med att lyssna på musik med riktigt bra upplevelser som levereras till mig, så vill jag ändå testa saker.
Dom brister som är för stora är åtgärdade, dom brister som är okey återstår att se om jag kan göra något åt "bara för att" men med vetskapen om att jag inte lider med dom heller.

Ja såklart, jag tog väl i lite extra bara för att jag precis råkat läsa nåt om nån högtalarkabel med inbyggd tesla-spole för 250kkr, man blir lite less då :P
För det finns såklart komponenter som ger skillnad, typ just högtalare, rum och också DSPs. Men inte nödvändigtvis att typ dyrare högtalare är bättre heller, utan bara annorlunda. Sen finns det såklart dom som håller på bara för att dom gillar teknik o det är ju också fine. Är väl lite där jag är nu också, jag gillar teknik o ser det lite som en utmaning att få ihop bra grejer på en liten budget, o jag tycker min anläggning låter nästan så bra det kan gå nu trots att jag inte ens lagt 10kkr. Jag tycker mig jag närmar diminishing returns punkten alltså. Skulle väl vara bättre rum och fler basar då. 130st 18"are hade nog varit lagom. Men jag nöjer mig rätt bra som det är nu ändå :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-21 17:23

Tell skrev:
DVD-ai skrev:

Ja såklart, jag tog väl i lite extra bara för att jag precis råkat läsa nåt om nån högtalarkabel med inbyggd tesla-spole för 250kkr, man blir lite less då :P
För det finns såklart komponenter som ger skillnad, typ just högtalare, rum och också DSPs. Men inte nödvändigtvis att typ dyrare högtalare är bättre heller, utan bara annorlunda. Sen finns det såklart dom som håller på bara för att dom gillar teknik o det är ju också fine. Är väl lite där jag är nu också, jag gillar teknik o ser det lite som en utmaning att få ihop bra grejer på en liten budget, o jag tycker min anläggning låter nästan så bra det kan gå nu trots att jag inte ens lagt 10kkr. Jag tycker mig jag närmar diminishing returns punkten alltså. Skulle väl vara bättre rum och fler basar då. 130st 18"are hade nog varit lagom. Men jag nöjer mig rätt bra som det är nu ändå :)

Tell, visst är det trevligt att priset sällan spelar stor roll, för det du beskriver stämmer förvånansvärt ofta. Jag ger själv inte mycket för superdyr hifi om den inte också låter svinbra. Jag har hört en sådan stativhögtalare som spelar brallorna av alla andra, vad man än bär in och jämför med - Linn akudorik exakt med katalystdacar. Superdyr (200000:- ) och superbra! :)
Sedan finns det en hel del passiva högtalare och lite färre aktiva burkar med rent löjliga prislappar som ibland inte heller ens låter bra, fast de kostar 100000:- . Det kan göra mig fundersam.

Men det är ju en fri marknad och utbudet är verkligen helt enormt. Det finns alla möjligheter att lyssna på nästan allt och eftersom du verkar lite yngre än mig själv så har du kanske mycket grejor som är olyssnade.
Det ska va kul med hifi :)

Du har även rätt i att de största skillnaderna ofta finns i just högtalarna, och många är överens om att dsp tekniken och aktiva filter är de senaste fem årens största verkliga ljudförbättrare, till rätt låg kostnad dessutom.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-09-22 09:04

Det man ska komma ihåg ovksä är att det kan ta väldigt lång tid att få till ljudet med en viss uppsättning i ett specifikt rum, så man ska inte ha brottom.
Jag upplever ofta att man kommer långt på 1vecka men fram kommer jag sällan inom kortare period än några månader.
Då jobbar jag oftast så att jag gör max en justering/dag utifrån en teoretiskt vettig utgångspunkt, men med tiden så lär man sig och hör egenskaper hos rummet som behöver hanteras och vartefter så är konceptet klart.
Jag har inte brottom med att rå till de helt rätt, men jag behöver dock lyckas med det inom sinom tid och just nu så är jag där att jag upplever ljudet hemma vara helt rätt sedan 2v tillbaka när jag gjorde sista justeringarna.
Då syftar jag på ”sista grova justeringarna” som behövdes för att allting ska vara på, upplevelsemässigt, rätt plats i rummet.

I detta rum så blev då resultatet att jag har bättre ljudbild än någonsin tidigare i något rum, det är en ren fröjd !
Dit hade jag inte kommit om jag varit nöjd med att det låter riktigt bra.
Lyssningsavståndet är större än i något tidigare bonde också, 4,10m landade det på nu och det är verkligen något som jag alltid upplevt varit fördelaktigt för bredare sweetspot samt stabilare ljudbild allmänt.

Jag tycker det är jätte roligt att testa och experimentera när man redan är ”framme”, fram till dess så är där en ovisshet om det kan bli bra nog och vad som behöver göras för att komma dit.
Vissa fel kan jag helt enkelt inte leva med om jag ska kunna njuta av musiken på det sätt som jag vill, jag är för perfektionistisk...
Är jag inte framme där jag problemfritt kan njuta så är det ett problem främst och först därefter att jag löst problemet så kan det utvecklas till att vara en rolig jakt på att optimera.

Det är jobbigt att vara fast i missnöjet och den frustrerande jakten på att komma dit att alls kunna lyssna, jag har själv varit där för några år sedan och jag kan inte rekommendera det till någon.
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-22 10:21

Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-09-22 19:25

Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset

Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? Det är ju bara, om ens det, ett svepskäl för att få syssla med nåt intressant och kul. Sen kanske man inte fattar det, men så måste det ändå vara, menar darkg. Det förklarar dessutom att irrationella tillvägagångssätt är populära.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-22 19:44

darkg skrev:
Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset

Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? .

Det där påståendet stämmer väl inte ? Det finns ju många på det här forumet som är besatt av att mäta eller lyssna fram det perfekta ljudet ? Inte minst konstruktörer ? :wink:

Jag antar att du var väldigt ironisk :D . Dethär forumet är ju fullt av ljud-nördar, mig själv inräknad.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-09-22 20:16

Tangband skrev:
darkg skrev:

Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? .

Det där påståendet stämmer väl inte ? Det finns ju många på det här forumet som är besatt av att mäta eller lyssna fram det perfekta ljudet ? Inte minst konstruktörer ? :wink:

Jag antar att du var väldigt ironisk :D . Dethär forumet är ju fullt av ljud-nördar, mig själv inräknad.

Jo, om än med ett leende tror jag att det bara är en skenbar förklaring till beteendet. Huvudsaken är att få hålla på. Som vilken hobby eller vilket nörderi som helst. Det kan teoretiskt vara så att jag projicerar.
Don’t just do something, sit there.

nigthdreamerssky

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 16:57

Jag kan emellanåt när jag inte känner mig tillfredställd med ljudet från skivan byta pickup eller prova skivan på en annan anläggning. Ibland händer det oftare än att jag hinner lyssna igenom hela skivan, skiva efter skiva..

Just nu har jag stört mig på att min canada pressning (Chrysalis) utav Blondie Parallel Lines inte lät tillfredställande och upptäcker att UK pressen utav Blondies Best of låter mycket behagligare och det gör även made in USA pressningen utav Autoamerican. Så nu tänker jag hålla utkik efter made in usa och UK pressar utav Parallel Lines och Eat To the Beat. Det roliga är att exempelvis Jethro Tull på Chrysalis Canadapressning låter riktigt bra.. mycket bättre än Sonet´s pressningen jag hade utav Aqualung. Men jag har ju hört/läst att man i Canada hade en tendens att använda masterskivan tills den gick sönder när det gällde massupplagor utav en artist.

nigthdreamerssky

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-14 17:09

nigthdreamerssky skrev:Jag kan emellanåt när jag inte känner mig tillfredställd med ljudet från skivan byta pickup eller prova skivan på en annan anläggning. Ibland händer det oftare än att jag hinner lyssna igenom hela skivan, skiva efter skiva..

Just nu har jag stört mig på att min canada pressning (Chrysalis) utav Blondie Parallel Lines inte lät tillfredställande och upptäcker att UK pressen utav Blondies Best of låter mycket behagligare och det gör även made in USA pressningen utav Autoamerican. Så nu tänker jag hålla utkik efter made in usa och UK pressar utav Parallel Lines och Eat To the Beat. Det roliga är att exempelvis Jethro Tull på Chrysalis Canadapressning låter riktigt bra.. mycket bättre än Sonet´s pressningen jag hade utav Aqualung. Men jag har ju hört/läst att man i Canada hade en tendens att använda masterskivan tills den gick sönder när det gällde massupplagor utav en artist.

P.s. Nu provade jag med min Ortofon X5a på Paralell Linen och fick ett klart acceptabelt resultat. Autoamerican och best of funkade bra med Grado ZF1 samt Kenwood N-39 pickuperna, men inte Canadapressarna.. Så där är det emellanåt, jag upptäcker alltid diverse avvikelser..

Återgå till Generellt om hifi