Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.
adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.
Harryup skrev:Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.
mvh/Harryup
Ragnwald skrev:Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord.
Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord.
Både ja och nej. Jag hade gärna hoppat över köpet av ett par 42000kronors-högtalare som bara tjänstgör som piedestaler sedan flera år tillbaka och lagt de slantarna på något vettigare.
Richard skrev:Du ser inte en fara i att " hitta hem " ? Går du aldrig in i hifibutiker och lyssnar på nya, bättre apparater ? Tekniken står ju inte still.
celef skrev:jag lider i det lilla av an, men det är inget som syns eller som andra märker, jag har kontroll
Max_Headroom skrev:Har man bra gejjor behöver man inte fundera så mycket på det där med ljudet...
Rätt musik är viktigare än rätt ljud. Som tur är har jag både och.
KarlXII skrev:Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil.![]()
Vad kallas den diagnosen?
hifikg skrev:KarlXII skrev:Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil.![]()
Det är bara en avart av AN. Du vill förneka att du är drabbad, men tvekar för att du innerst inne vet.
adzer skrev:Så du menar att bara för att man är medlem på ett forum så bör man klassas som att man har AN?
Jösses så många olika forum som jag är medlem på så borde jag ha en lista med psyikiska åkommor lika lång som armen
hassez skrev:Om man lyssnar på anläggningen istället för på musiken så är man AN.
Dvs man lyssnar efter dist, bastapp, olinjäriteter, mm istället för att bara NJUTA.
adzer skrev:hassez skrev:Om man lyssnar på anläggningen istället för på musiken så är man AN.
Dvs man lyssnar efter dist, bastapp, olinjäriteter, mm istället för att bara NJUTA.
hifikg skrev:Max_Headroom skrev:Har man bra gejjor behöver man inte fundera så mycket på det där med ljudet...
Rätt musik är viktigare än rätt ljud. Som tur är har jag både och.
Det är en subtil variant av AN, att leta musik som gör anläggningen bra. Been there, done that...
KarlXII skrev:Jag blir nervös när jag tänker på att jag kanske inte är audiofil.![]()
Ragnwald skrev:Tror det bottnar i altarfilosofin, att sitta å titta på anläggningen medan man lyssnar på musik.
Ställ undan pryttlarna och ställ storbildsskärmen där i stället.
Musikvideo är underskattat och även att titta på tv med ljudet genom huvudanläggningen är underskattat.
adzer skrev:Om det inte låter dåligt för då kan man bli nervös och måste slå på något annat bara för att se så allt är korrekt
Richard skrev:Harryup skrev:Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.
mvh/Harryup
+ 1 .
Självklart har alla på detta forum en släng av AN.
Även nattlorden och IÖ. Inget konstigt med det.
Det är de prestigelösa som törs erkänna det.
jannemannen skrev:adzer skrev:Jag älskar teknik och fysik så för mig är halva nöjet med Hi-FI att hålla på och pilla med prylar, men när jag sitter och lyssnar så är det sällan som jag tänker på elektroniken utan jag njuter av musiken.
+1 ! Stämmer ganska bra på mig också !
Mvh/Janne
Richard skrev:Nattlorden skrev:Ragnwald skrev:Antar att du ändå inte vill ha den erfarenheten ogjord.
Både ja och nej. Jag hade gärna hoppat över köpet av ett par 42000kronors-högtalare som bara tjänstgör som piedestaler sedan flera år tillbaka och lagt de slantarna på något vettigare.
Du ser inte en fara i att " hitta hem " ? Går du aldrig in i hifibutiker och lyssnar på nya, bättre apparater ? Tekniken står ju inte still.
IngOehman skrev:Man kan definitivt diagnosticeras som havandes en neuros.
IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Tror det bottnar i altarfilosofin, att sitta å titta på anläggningen medan man lyssnar på musik.
Musikvideo är underskattat och även att titta på tv med ljudet genom huvudanläggningen är underskattat.
Helt enkelt för att jag tror att altarlyssning (det är väl jag som hittat på
det uttrycket tror jag) är en så tydlig indikation på att något är fel - när
man ställer någonting i vägen för musiken, utan att ens reflektera över
hur tokigt det är att göra det.
Det är ett bra varningstecken.
IngOehman skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.
mvh/Harryup
+ 1 .
Ny retorisk lågnotering från din sida.
Du bestämmer vad alla har för problem - så det finns bara två
grupper; de som håller med dig och är prestigelösa, och de som
inte gör det och är oärliga...
Vh, iö
Richard skrev:Jag tror tvärtom ( är övertygad om det ) att " hitta hem" och bara välja apparater som någon, eller några på detta forum rekommenderat tvärtom är en farlig väg att gå.
Det riskerar att döda musikintresset. Det är väl bättre att lita på sin egen hörsel då man väljer apparater ?
phloam skrev:IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Tror det bottnar i altarfilosofin, att sitta å titta på anläggningen medan man lyssnar på musik.
Helt enkelt för att jag tror att altarlyssning (det är väl jag som hittat på
det uttrycket tror jag) är en så tydlig indikation på att något är fel - när
man ställer någonting i vägen för musiken, utan att ens reflektera över
hur tokigt det är att göra det.
Det är ett bra varningstecken.
Struntprat!![]()
![]()
Man kan i så fall precis lika gärna fritt påstå att det är en tydlig indikation på att något är fel när man ställer undan anläggingen i ett skåp för att man kan tänkas bli nervös och börjar tänka på fel på ljudet när man ser den.
I själva verket är det nog så att oavsett om man gömmer anläggingen eller inte, så har det inget med graden av AN att göra. Jag tror ingen glömmer bort vilken anläggning de äger bara för att de stoppar den i ett skåp, och det finns ingenting i det beteendet som granterar att man lyssnar mindre kritiskt ljudmässigt.
Man kan gömma för att slippa visuella störningsmoment i lyssnandet - inte för att motverka uppgraderingsnoja eller AN osv.
Sen kan man ju sätta på storbild till musiken men det är väl snarast (om något) ett argument för att visuella stimuli hjälper till att inte tänka på ljudkvalitet. En anläggning kan lika gärna associeras till själva musiken och musiklyssnandet, på ett på positivt sätt, som till ljudkvalitet och AN.
Hur det är får var och en svara på själv.
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Harryup skrev:Jag har AN eftersom jag skriver på en HiFi-site istället för gör något annat vettigt.
mvh/Harryup
+ 1 .
Ny retorisk lågnotering från din sida.
Du bestämmer vad ALLA har för problem - så det finns bara två
grupper; de som håller med dig och är prestigelösa, och de som
inte gör det och är oärliga...
Vh, iö
...fast nu gör du ju precis det du anklagar mig för.
Richard skrev:Ser du inte grandet i ditt eget öga ?
Richard skrev:Du bestämmer vilka som har AN och inte har det.
Richard skrev:Dessutom påstår du att du inte har det.
Richard skrev:Sedan gratulerar du dem som lyssnar på musik som just du vill att de ska göra det.
Richard skrev:Och påstår att de som ägnar sig åt optimering av sin anläggning att inte lyssna på musik, utan vara sjukliga.
Richard skrev:Det är ju skrattretande.
Jag menar, du hade väl aldrig kommit så långt i din kunskap om du inte redan från barnsben varit sjukligt intresserad av ljudåtergivning ?
Richard skrev:Jag tror tvärtom ( är övertygad om det ) att " hitta hem" och bara välja apparater som någon, eller några på detta forum rekommenderat tvärtom är en farlig väg att gå.
Richard skrev:Det riskerar att döda musikintresset. Det är väl bättre att lita på sin egen hörsel då man väljer apparater ?
sprudel skrev:Den här diskussionen har vi ju tangerat förut men, beror inte AN på att man har svårt att acceptera just de brister som finns i anläggningen?
sprudel skrev:Vissa brister störs man mindre av, andra mer. En anläggning och rum tillsammans där de svåraccepterade bristerna är åtgärdade borde ju vara ett bra botemedel. Här finns säkert en hel del individuell preferens också.
sprudel skrev:Ett bra rum, stort och väl möblerat, med lagom absorption och diffusion, långt till första sidoreflexen, neutrala högtalare med låg dist, korta signalvägar, och bra musik. Då borde man vara hemma.
Stereotypen skrev:Näej! Nu mår jag faktiskt lite dåligt när jag tänker på alla de AN-drabbade där ute framför sina altare!
Jag tycker att vi alla som är frälsta i den rätta tron ber en bön för dessa olycksaliga människor:
Riven eder altare ned och kläden istället in edra förtappade väggar i Rockwool.
Gömmen undan edra apparater ty de stören eder musikupplevelse......
Nej skämt åsido så tycker jag nog att det dras lite väl stora växlar på att folk väljer att ha sina apparater synliga. Skulle detta vara ett varningstecken på en neuros![]()
![]()
.
Stereotypen skrev:Näej! Nu mår jag faktiskt lite dåligt när jag tänker på alla de AN-drabbade där ute framför sina altare!
Jag tycker att vi alla som är frälsta i den rätta tron ber en bön för dessa olycksaliga människor:
Riven eder altare ned och kläden istället in edra förtappade väggar i Rockwool.
Gömmen undan edra apparater ty de stören eder musikupplevelse......
Nej skämt åsido så tycker jag nog att det dras lite väl stora växlar på att folk väljer att ha sina apparater synliga. Skulle detta vara ett varningstecken på en neuros![]()
![]()
.
MagnusÖstberg skrev:Varför påstår du att IÖ inte använder öronen?
Jag har varit med vid ett par injusteringar han blivit ombedd att göra och jag kan bara konstatera att förhållandet mellan mätning och lyssning är runt 95% lyssning och 5% mätning...
Harryup skrev:Blanda inte ihop det här dravlet med riktiga sjukdommar. Intensiv AN kan möjligen vara ett symptom på att allt inte står rätt till. En intensiv hobbyperson behöver inte ha en neuros medans andra som kan verka helt normala inom sin hobby kan ha en mängd svåra sjukdommar som inte synns här.
Jag tycker faktiskt att detta är en olustig tråd då lekmän börjar tro att de kan spela medicine doktorer också.
Och återigen AN är inte något som en doktor kommer ge någon som diagnos. Däremot finns det förstås en mängd vedertagna sjukdommar som t.ex. neuroser som inte är att leka med.
mvh/Harryup
Richard skrev:IÖ: dina retorisk grepp är effektiva, det medges.
Richard skrev:Jag kan bara konstatera att för mig ( och många, de flesta ) är det viktigaste vad öronen säger än vad mätistrumenten eller vad någon forummedlem påstår hur det ska vara.
Richard skrev:....så...... Lyssna själva!
Richard skrev:Man kan aldrig diskutera sig fram vad god återgivning är, det måste upplevas med öronen.
MagnusÖstberg skrev:+1
Mången är de som litar för mycket på vad en mikrofon tycker låter bra
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Varför påstår du att IÖ inte använder öronen?
Jag har varit med vid ett par injusteringar han blivit ombedd att göra och jag kan bara konstatera att förhållandet mellan mätning och lyssning är runt 95% lyssning och 5% mätning...
Jag tycker det är sunt att göra det som behövs. Man behöver i regel mäta och man behöver lyssna om man håller på med installationer som jag ser det. Sen delar man upp det i för momentet lämpliga delar.
Har man däremot en färdig istallation och vill finlyssna till att optimera den kan det nog vara svårt att mäta det sista, särskilt som man subjektivt värderar när man är nöjd.
mvh/Harryup
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Man kan definitivt diagnosticeras som havandes en neuros.
Känner du till något fall?
phloam skrev:Sen kan man ju sätta på storbild till musiken men det är väl snarast (om något) ett argument för att visuella stimuli hjälper till att inte tänka på ljudkvalitet.
Strmbrg skrev:Hm, skall man spetsa till det, så finns det väl två olika grundmetoder med vilka man kan hantera Nevrosan.
Dessa kan rimligtvis kombineras i olika proportioner dessutom, men kan även köras singel.
1 Fokusera på att det är anläggningen, musikinspelningarna (,strömmen i eluttaget mm) och rummet som är problemet.
Ägna sedan kraft åt att bearbeta dessa yttre faktorer.
2 Fokusera på att det är JAG som lyssnare/upplevare som är problemet.
Ägna sedan kraft åt att bearbeta de inre faktorerna.
Jag gissar (utan att idas förklara varför just nu) att de flesta väljer alternativ nummer ett.
Och, valet/fokuset kan ju till viss grad bottna i hur man har definierat själva SLUT-SYFTET med hemma-musik-lyssnandet.
Öh, om man nu överhuvudtaget har funderat i de banorna.
lemmts skrev:Sitter ganska nöjd, tills jag besöker Konserthuset. Det är SÅ stor skillnad mellan vardagsrummet och livesituationen. Då drabbas jag av AN ochundrar vad som krävs för att det ska bli bätre. Är detinspelningarna eller anläggningen som behöver förbättras?
ErikAndersson skrev:lemmts skrev:Sitter ganska nöjd, tills jag besöker Konserthuset. Det är SÅ stor skillnad mellan vardagsrummet och livesituationen. Då drabbas jag av AN ochundrar vad som krävs för att det ska bli bätre. Är detinspelningarna eller anläggningen som behöver förbättras?
Jag tycker Konserthuset har för tätt mellan bänkraderna, blir för jobbigt för mig efter en stund. Jag föredrar Berwaldhallen där kan jag sträcka ut benen ordentligt.
Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..
hifikg skrev:Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid.
Sån är jag, köper nya högtalare ett par gånger per sekel t ex, snacka om överdrift och fast jag bytte slutsteg på 90-talet övervägde jag en gång att byta ut det istället för att reparera, men besinnade mig. Man får passa sig noga!
ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!
ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!
matssvensson skrev:ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!
Vilken härlig inställning! Heja!!!![]()
Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..
mrGaskill skrev:Spanien, veranda och vin... va, va, var det för fel på det?Nej, helt rätt. Pula på.
petersteindl skrev:matssvensson skrev:ErikAndersson skrev:Nog är man lite tokig! Jag borde kanske göra som många andra pensionärer, flytta till Spanien och sitta på verandan och pimpla vin. Men jag är besatt att förbättra mina rörkonstruktioner att bli bättre och bättre. Det där med alla mystiska tillbehör ligger inte för mig, utan det är kretslösningar jag jobbar med att förbättra. Vad som händer på andra sidan nättransformatorn är oxå egalt för mig bara elleverantören levererar den ström och spänning jag betalar för. Jag har tvenne likasinnade som jag jobbar ihop med, och utan att skryta får jag säga att vi gjort mycket betydande framsteg. Om det blir något kommersiellt av detta i framtiden är tveksamt, men det är sköj!
Vilken härlig inställning! Heja!!!![]()
+1![]()
Mvh
Peter
DVD-ai skrev:Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..
Men, om man gillar att göra det mest för sakens skull och inte inbillar sig att "det är problemet till någon slags missnöjet" så är det väll inte riktigt sant?
För min del så handlar det dock främst om att det är stora hörbart skillnader på olika lösningar akustiskt och dessa egenskaper vill jag ha, då kan det t. Ex. Krävas en genomsläpplig vägg eller fler basmoduler eller toppar som sprider på annat vis osv osv...
Elektroniken är för lätt att få tillräckligt bra tycker jag, rummet i kombination med högtalarna är jätte mycket knepigare att få att låta tillräckligt bra för att jag ska känna mig tillfreds.
Men nöjd som i "vill inte ändra något" har jag aldrig upplevt, det finns ju tydliga brister i alla anläggningar jag lyssnat till...
Dock handlar det mer om att acceptera bristerna eller inte, dom ja inte accepterar måste lösas och resten är okey och kan få vara kvar.
Så samtidigt som jag är helt tillfreds med ljudet hemma och trivs väldigt bra med att lyssna på musik med riktigt bra upplevelser som levereras till mig, så vill jag ändå testa saker.
Dom brister som är för stora är åtgärdade, dom brister som är okey återstår att se om jag kan göra något åt "bara för att" men med vetskapen om att jag inte lider med dom heller.
Tell skrev:DVD-ai skrev:Tell skrev:Hah, skulle säga att dom flesta audiofiler lider av det Audiophilia Neurosa, även dom flesta här på faktiskt. Folk som desperat uppgraderar alla delar av sin anläggning hela tiden trots att dom är långt förbi gränsen där diminishing returns tar vid. Dom uppgraderar mest för fladdermössen utanför typ. Så dom läser tidningar, forum och på tillverkarnas hemsidor om nya grejer som ger si o så många promille lägre THD i basen den där kabeln ger, hur mycket luftigare diskant blir med den där förstärkaren o hur många picosek bättre jitter den där dacen skickar ut, o så köper dom dom där prylarna o låter placebon kicka in så jävla hårt så dom återigen hamnar i den där ljudnirvanan som dom så länge saknat. Sen några dagar senare när dom vant sig vid det nya ljudet dom har (aka undermedvetet märker att anläggningen fortfarande låter exakt likadant som innan) så ger dom sig återigen ut på jakt på forumen, tidningar osv igen för att hitta nån ny onödig pryl att kasta pengarna på. O dom enda som egentligen i slutändan tjänar nåt på det är tillverkarna. Sen om tillverkarna medvetet lurar konsumenterna eller om dom faktiskt lurar sig själva också vet jag inte. Finns nog av båda sorterna tyvärr, men jag vet ändå inte vilken av dom som är värst..
Men, om man gillar att göra det mest för sakens skull och inte inbillar sig att "det är problemet till någon slags missnöjet" så är det väll inte riktigt sant?
För min del så handlar det dock främst om att det är stora hörbart skillnader på olika lösningar akustiskt och dessa egenskaper vill jag ha, då kan det t. Ex. Krävas en genomsläpplig vägg eller fler basmoduler eller toppar som sprider på annat vis osv osv...
Elektroniken är för lätt att få tillräckligt bra tycker jag, rummet i kombination med högtalarna är jätte mycket knepigare att få att låta tillräckligt bra för att jag ska känna mig tillfreds.
Men nöjd som i "vill inte ändra något" har jag aldrig upplevt, det finns ju tydliga brister i alla anläggningar jag lyssnat till...
Dock handlar det mer om att acceptera bristerna eller inte, dom ja inte accepterar måste lösas och resten är okey och kan få vara kvar.
Så samtidigt som jag är helt tillfreds med ljudet hemma och trivs väldigt bra med att lyssna på musik med riktigt bra upplevelser som levereras till mig, så vill jag ändå testa saker.
Dom brister som är för stora är åtgärdade, dom brister som är okey återstår att se om jag kan göra något åt "bara för att" men med vetskapen om att jag inte lider med dom heller.
Ja såklart, jag tog väl i lite extra bara för att jag precis råkat läsa nåt om nån högtalarkabel med inbyggd tesla-spole för 250kkr, man blir lite less då
För det finns såklart komponenter som ger skillnad, typ just högtalare, rum och också DSPs. Men inte nödvändigtvis att typ dyrare högtalare är bättre heller, utan bara annorlunda. Sen finns det såklart dom som håller på bara för att dom gillar teknik o det är ju också fine. Är väl lite där jag är nu också, jag gillar teknik o ser det lite som en utmaning att få ihop bra grejer på en liten budget, o jag tycker min anläggning låter nästan så bra det kan gå nu trots att jag inte ens lagt 10kkr. Jag tycker mig jag närmar diminishing returns punkten alltså. Skulle väl vara bättre rum och fler basar då. 130st 18"are hade nog varit lagom. Men jag nöjer mig rätt bra som det är nu ändå
Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset
darkg skrev:Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset
Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? .
Tangband skrev:darkg skrev:Tangband skrev:Här är en skala. Man kanske kan se själv var man befinner sig . Jag tror hifi för många som hänger här skulle kunna jämföras med sportbilsintresse- dvs man nöjer sig inte med det billigaste och man är beredd att prova det som både är dyrt och kanske dåligt- pga intresset
Ingen är väl så besatt av bra ljud att hen i åratal sysslar med saken i hopp om att nå något lite längre mot perfektion? .
Det där påståendet stämmer väl inte ? Det finns ju många på det här forumet som är besatt av att mäta eller lyssna fram det perfekta ljudet ? Inte minst konstruktörer ?![]()
Jag antar att du var väldigt ironisk. Dethär forumet är ju fullt av ljud-nördar, mig själv inräknad.
nigthdreamerssky skrev:Jag kan emellanåt när jag inte känner mig tillfredställd med ljudet från skivan byta pickup eller prova skivan på en annan anläggning. Ibland händer det oftare än att jag hinner lyssna igenom hela skivan, skiva efter skiva..
Just nu har jag stört mig på att min canada pressning (Chrysalis) utav Blondie Parallel Lines inte lät tillfredställande och upptäcker att UK pressen utav Blondies Best of låter mycket behagligare och det gör även made in USA pressningen utav Autoamerican. Så nu tänker jag hålla utkik efter made in usa och UK pressar utav Parallel Lines och Eat To the Beat. Det roliga är att exempelvis Jethro Tull på Chrysalis Canadapressning låter riktigt bra.. mycket bättre än Sonet´s pressningen jag hade utav Aqualung. Men jag har ju hört/läst att man i Canada hade en tendens att använda masterskivan tills den gick sönder när det gällde massupplagor utav en artist.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster