Vid datorn kör jag Proson Sat31SA v.2 och Rumlbe R-8 v.2 som sub, där var det inte frågan om någon nogrann utvärdering utan jag gick på formfaktor och utseende(löjligt snygg pianofinish som passar till mina svarta datorer/datordelar, och att R-8 v.2 är ovanligt smal för att vara en 8" sub så att den passar väldigt bra bakom mitt datorbord)-
Till min överraskning låter det riktigt bra och jag är nöjd, datorrummet är litet så det behövs inga kraftiga grejor, och det är fråga om närfältslyssning med en högtalare på varje sida om skärmen. Proson-högtalarna har väldigt låg hörbar dist så de är inte alls oävna som närmonitorer. Satelliterna fick otroligt proffsiga dämpunderlag i form av de löstagbara ljuddämpningsplattor som sitter i datorchassiet Fractal Design R-3. En platta av den sorten under varje högtalare smälter dessutom in utseendemässigt.
En enkel affär
Vad gäller mer traditionell HiFi, det är 20-25 år sen jag var lika uppslukad av det som många forummedlemmar är nu. Men de högtalare som fortfarande står i vardagsrummet är en del av när jag trappade ner HiFi-intresset på den tiden. Jag hade då en rätt biffig anläggning som ofta böt skepnad, men under en period var jag tvungen att flytta runt och kunde inte ha tung HiFi i bagaget hela tiden. De sista större högtalare jag hade var Infinity RS3a med moddade delningsfilter för rakare frekvensgång och djupare bas. Modden var rekommenderad av samma kille som konstruerade Audio Pro-högtalarna på den tiden.
Allt såldes.
Men jag hade ett par mellanstora bokhyllehögtalare på jobbet som jag tyckte vann i längden i renhet och neutralitet dvs lät bra på annat än imponatormusik. På det mesta faktiskt. Så jag tog hem ett par bara för att ha något att spela på. Dom högtalarna blev kvar
Ingen panik att byta faktiskt, för de låter fortfarande helt ok i det mindre än ideala vardagsrum dom står i. Dock blev jag tvungen att byta basar för några år sen, eftersom skumkanterna på basarna sedvanligt hade vittrat bort. Jag var modig och böt till Seas-basar med gummikant, eftersom det är 2.5-vägare borde det inte påverka totalljudet alltför mycket(tänk att byta sub till ett par lösa 2-vägare). Och det gjorde det inte heller, det blev bara bättre djupbas.
Högtalarna är danska Avance Alpha-series, testades i danska High Fidelity 1989-90 nångång och fick bra betyg, och jag är nöjd. Det är alltså en sk 2.5-vägs högtalare dvs i princip en liten 2-vägare med ett 6.5" element och en 1" soft dome i en sluten låda som är "omgiven" runt om av en större basreflexlåda på ca. 50-60 liter med ett 8" element, som i princip bara ger basstöd. Baffeln är uatrnpåliggande och i rejält tjock MDF och basporten är riktad bakåt. Samtliga element är Vifa, det ser ut att vara exakt samma element som i Heybrook HB-1 från samma tid, och det sitter ett rätt komplicerat delningsfilter i med ganska många och rejäla komponenter på ett eget kretskort. Frekvensgången är uppgiven till 35-30000Hz. De har hela tiden stått på ett par 35-40cm höga Target-stativ, och det har de gjort i många olika boendemiljöer och alltid gjort bra ifrån sig. De har tom agerat toppar på trädgårdsdisko med 15" Jamo-burkar som dunka dunka-stöd, needless to say lät ljudet hundra gånger klarare än med bara Jamo-högtalarna även på fläsk-volym. Självklart har de själva inte tillräckligt med bas för att dunka i en trådgård, de är gjorda för normalstora vardagsrum.
Som sagt låter de tillräckligt bra, och är lagom stora, för att jag aldrig ska ha bekymrat mig med att byta ut dom. Förutom att byta basar till Seas är det enda jag gjort att måla om dom med mattsvart plåtfärg(lite gummiaktig, elastisk) för att dölja tidens tand. Snart kommer jag dock att få kanta om 6.5-tummarna eftersom även dom börjar se väl spröda ut i kanterna, där vågar jag nog inte byta element som jag gjorde med basarna eftersom det skulle bli en helt annan högtalare då. Så, antingen kanta, eller till slut helt nya högtalare.
Det som gjort att jag behållit dom så länge är naturligtvis mest för att jag alltid tyckt att de låtit tillräckligt bra, och att de alltid fått plats, men även för att jag gillar designfilosofin i högtalarna. De verkar vara gjorda på ett helt rätt sätt för den storleken.
Avance har sedermera, i likhet med en mängd danska högtalartillverkare, spottat ur sig en riklig modellflora med allt från billiga pakethögtalare till några state-of-the-art high-end experiment. Personligen skulle jag gärna lyssna på någon av de grövre Avance-högtalarna, vilket jag tyvärr aldrig fått tillfälle att göra. Hursomhelst har valet av högtalare i vardagsrummet ingen stor prioritet för mig, eftersom nästan allt lyssnande är framför datorn, i hörlurar eller i bilen