Moderator: Redaktörer
adzer skrev:"Bättre" är ju väldigt subjektivt, men är man ute efter att få inspelningen så lik det mål som ljudteknikern hade så bör man nog ha exakt samma rum och apparatur som han han hade. Men då måste man anta att ljudet blev exakt så som han hade tänkt sig vilket inte alltid är fallet.
PerStromgren skrev:adzer skrev:"Bättre" är ju väldigt subjektivt, men är man ute efter att få inspelningen så lik det mål som ljudteknikern hade så bör man nog ha exakt samma rum och apparatur som han han hade. Men då måste man anta att ljudet blev exakt så som han hade tänkt sig vilket inte alltid är fallet.
Kan man ha något annat mål? I så fall, varför har inte teknikern samma?
celef skrev:var det inte någon kvinnlig artist som kontrollyssnade sina inspelningar i sin toyota prius?
celef skrev:var det inte någon kvinnlig artist som kontrollyssnade sina inspelningar i sin toyota prius?
mycket musik avlyssnas även genom hörlurar, vilken hänsyn tas till det?
lurar låter ju precis som högtalare förbaskat olika, inte ens en puristisk hörlurssetup lär komma riktigt nära utan samma apparater
adzer skrev:PerStromgren skrev:adzer skrev:"Bättre" är ju väldigt subjektivt, men är man ute efter att få inspelningen så lik det mål som ljudteknikern hade så bör man nog ha exakt samma rum och apparatur som han han hade. Men då måste man anta att ljudet blev exakt så som han hade tänkt sig vilket inte alltid är fallet.
Kan man ha något annat mål? I så fall, varför har inte teknikern samma?
Alltså att få inspelningen att låta så likt hemma hos dig som det mål som ljudteknikern hade.
Var lite otydlig.
PerStromgren skrev:Hur tusan ska vi kunna veta vilket mål teknikern hade, då?
adzer skrev:celef skrev:var det inte någon kvinnlig artist som kontrollyssnade sina inspelningar i sin toyota prius?
Jo Robyn.
Nattlorden skrev:adzer skrev:celef skrev:var det inte någon kvinnlig artist som kontrollyssnade sina inspelningar i sin toyota prius?
Jo Robyn.
Likaså gjorde Björn&Benny... fast varken kvinnor eller Prius då.
paa skrev:Om monitorsystemet inte är distorsionsfritt så har ju inte teknikern/producenten någon möjlighet att ratta ljudet så att det blir just distorsionsfritt, även om han skulle tycka att det var bättre. Om det sedan kommer ut grejor på marknaden som har lägre distorsion, varför skulle det inte kunna låta bättre, även i ljudteknikerns/producentens öron?
adzer skrev:PerStromgren skrev:Hur tusan ska vi kunna veta vilket mål teknikern hade, då?
Om man precis som jag skrev utgår från att inspelningen blev precis så som teknikern ville och du har samma utrustning i samma rum så kommer du ju så nära hans mål som möjligt.
Men allt det hänger ju då på att inspelningen blev "perfekt" sas.
PerStromgren skrev:adzer skrev:PerStromgren skrev:Hur tusan ska vi kunna veta vilket mål teknikern hade, då?
Om man precis som jag skrev utgår från att inspelningen blev precis så som teknikern ville och du har samma utrustning i samma rum så kommer du ju så nära hans mål som möjligt.
Men allt det hänger ju då på att inspelningen blev "perfekt" sas.
Men det måste vi väl utgå ifrån, ändå? Att artisten/teknikern/producenten fick jobba tills de var nöjda?
phloam skrev:Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt?![]()
phloam skrev:Men musik genomgår ju ofta produktion, och i den fasen måste ju också monitorer användas. Vad teknikern sen gör med det hela är kanske mindre intressant för lyssnaren. Sorry, "there is no spoon"
adzer skrev:Nattlorden skrev:Likaså gjorde Björn&Benny... fast varken kvinnor eller Prius då.
Ok vad gjorde de då? Lyssnade på en billigare bandspelare menar du?
Bill50x skrev:phloam skrev:Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt?![]()
Nu är det väl inte bara frekvensgång som skiljer mellan olika högtalare?
/ B
phloam skrev:Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt?![]()
celef skrev:verkligen inte men troligen den egenskap som påverkar ljudet allra mest?Bill50x skrev:Nu är det väl inte bara frekvensgång som skiljer mellan olika högtalare?phloam skrev:Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt?![]()
Bill50x skrev:celef skrev:verkligen inte men troligen den egenskap som påverkar ljudet allra mest?Bill50x skrev:Nu är det väl inte bara frekvensgång som skiljer mellan olika högtalare?phloam skrev:Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt?![]()
Inte ens det. Kanske störst hörbar skillnad, men är denna viktigast?
/ B
mangs skrev:Det finns väl inget regelverk gällande det här utan det är tycke och smak som avgör. Olika producenter gäller att ta olika mycket hänsyn till rummet/anläggningen som musiken senare skall återges i.
Ibland har artisten något att säga till om men ofta vill skivbolaget ha sitt finger med och då är det oftast hög medelnivå (loudness war) som går före för att kunna särskilja sig i etern.
Sedan hur mixen läggs är ju lite av ett signum för många band. Hur kommer det sig annars att man nästan direkt kan höra vilket band som spelar en slumpvis ny låt bara man hör lite trumma eller gitarr. Musikstilen, visst men även hur instrumeneten låter och hur de harmonierar
eljulio skrev:mangs skrev:Det finns väl inget regelverk gällande det här utan det är tycke och smak som avgör. Olika producenter gäller att ta olika mycket hänsyn till rummet/anläggningen som musiken senare skall återges i.
Ibland har artisten något att säga till om men ofta vill skivbolaget ha sitt finger med och då är det oftast hög medelnivå (loudness war) som går före för att kunna särskilja sig i etern.
Sedan hur mixen läggs är ju lite av ett signum för många band. Hur kommer det sig annars att man nästan direkt kan höra vilket band som spelar en slumpvis ny låt bara man hör lite trumma eller gitarr. Musikstilen, visst men även hur instrumeneten låter och hur de harmonierar
+1 på det.
My morning jacket är ett utmärkt exempel med en väldigt tydlig ljudsignatur.
celef skrev:Vad kan vara viktigare än de mest hörbara felen?Bill50x skrev:Inte ens det. Kanske störst hörbar skillnad, men är denna viktigast?
celef skrev:du får det att låta som att en högtalares frekvenslinjäritet är en oviktig parameter och att det går lika bra med högtalare med stora avikelser, och så är det förstås inte, det visar ju studier och det lär man sig snart när man försöker mecka högtalare
IngOehman skrev:Och jag vågar faktiskt påstå att ÄVEN OM nästan alla inspelningstekniker
påverkas av monitorerna de använder (resultatet på fonogrammet blir lite
olika beroende på monitorernas egenskaper) så är det väldigt få som är
helt omedvetna om det.
Och vad jag vill ha sagt med det är att nästan alla duktiga inspelningstek-
niker "lär sig lyssningen" och strävar efter att med "mentalfiltrering" skaffa
sig en så bra uppfattning som de kan om hur fonogrammet låter i en ideal
högtalare, trots att högtalarna de använder inte är det[*].
- - -
Ljudtekniker är helt enkelt inte dumma. De låter inte bli att ta hänsyn till
det de vet om studions lyssning, alltså om vilka svagheter den har.
Många ljudtekniker är faktiskt skapligt immuna mot lyssningens påverkan,
och det är heller inte ovanligt att erfarna ljudtekniker spelar för dem känt
material på varje ny studios lyssning, innan de tycker att de kan fatta några
beslut baserat på vad de hör.
Och det skall heller inte bortses ifrån att det finns de som genom sin känne-
dom om mikrofoner, placeringar och processorer, kan jobba nästan helt och
hållet i [s]blindo[/s] dövo.
Det vill säga de klarar sig nästan utan helt någon kvalificerad lyssning över-
huvudtaget! Det räcker att de hör musiken akustiskt före mickarna, vet var
mickarna behöver stå, och att de sen ser utstyrningsinstrument och filkorvar.
Det är förstås inte ett idealiskt sätt att arbeta, men likväl vet jag många som
av olika skäl gör det från tid till annan. I varje fall fram till mix.
Bill50x skrev:
En något mörkare eller ljusare klang från högtalarna är däremot något man vänjer sig vid, speciellt om den klangen kommer från olika rum. Precis som jag skrev tidigare, örat/hjärnan är utvecklad för att bortse från omgivningens påverkan. Eller rättare, kan kalkylera med denna.
PerStromgren skrev:
Detta skulle väl rimligen innebära att också vi, vanliga konsumenter, kunde filtrera skivorna och höra hur de låter i en ideal högtalare? Jag undrar om det inte är just det vi gör, efter att ha hört mycket musik live och levt med högtalarna länge?
Vad säger ni?
lazpete skrev:Tveksamt, eftersom det nästan alltid händer en massa saker med det mixade materialet i efterhand, i det skedet som kallas mastring. Där görs olika låtar tills spår, men väldigt ofta används EQ i olika grad, och div kompressorer, som mer eller mindre ändrar karaktären på det inspelade materialet.
Lasse
celef skrev:PerStromgren skrev:
Detta skulle väl rimligen innebära att också vi, vanliga konsumenter, kunde filtrera skivorna och höra hur de låter i en ideal högtalare? Jag undrar om det inte är just det vi gör, efter att ha hört mycket musik live och levt med högtalarna länge?
Vad säger ni?
nä jag tror inte på det, för då tycker jag att det inte borde vara så kinkiga med val av högtalare, då skulle ju vilka högtalare som helst duga och så är det väl inte? men däremot kan vi nog kompensera för en del fel i skivorna om dessa hålls på en rimlig nivå, men spelar man skivan om och om igen som det säkert görs vid musikproducerandet så bör felen bli rejält tydliga och därmed åtgärdade
PerStromgren skrev:celef skrev:PerStromgren skrev:
Vad säger ni?
nä jag tror inte på det, för då tycker jag att det inte borde vara så kinkiga med val av högtalare, då skulle ju vilka högtalare som helst duga och så är det väl inte? men däremot kan vi nog kompensera för en del fel i skivorna om dessa hålls på en rimlig nivå, men spelar man skivan om och om igen som det säkert görs vid musikproducerandet så bör felen bli rejält tydliga och därmed åtgärdade
Vad tror du om IÖ:s uttalande ovan, då? Kan de göra det bättre än vi, tack are sin erfarenhet?
thombjon skrev:Vad jag har hört om detta från lite olika håll är att studiomonitorer ska låta så lika som möjligt i alla studior för teknikerna flyttar runt och de ska få ett liknade ljud oavsett vilken studio de arbetar i.
Alltså inte bästa ljud utan de ska uppfylla liknande ljud som andra studiohögtalare.
thombjon skrev:
Vad jag har hört om detta från lite olika håll är att studiomonitorer ska låta så lika som möjligt i alla studior för teknikerna flyttar runt och de ska få ett liknade ljud oavsett vilken studio de arbetar i.
Alltså inte bästa ljud utan de ska uppfylla liknande ljud som andra studiohögtalare.
är det verkligen så? jag trodde teknikerna var stationerade vid en studio medans musiker och producenter hoppar runt till studios efter deras hype
celef skrev:Bill50x skrev:celef skrev:jag borde äta mer fisk
Vad hindrar dig?
/ B
för det är så jäkla äckligt
PerStromgren skrev:
Jag menar alltså den lyssning som sker där materialet slutbehandlas och bestäms hur det ska låta.
phon skrev:PerStromgren skrev:
Jag menar alltså den lyssning som sker där materialet slutbehandlas och bestäms hur det ska låta.
Det som hörs i studions lyssning behöver ju inte alls vara lika det som sedan finns på skivan.
Man spelar väl inte in ljudet som hörs i studion och lägger det på skivan.
Om man har väldigt udda lyssning, och rattar till det material som man skickar vidare för pressning tills man tycker det låter bra i studion .... ja då kan det ju låta precis hursomhelst på skivan sen.
PerStromgren skrev:
Då har vi igen landat i premissen att artisten och producenten har nada kontroll på slutresultatet. Finns det något annat än anekdotiska bevis på att så verkligen är fallet?
Är det någon som har förstahandsinformation i ämnet?
phon skrev:PerStromgren skrev:
Då har vi igen landat i premissen att artisten och producenten har nada kontroll på slutresultatet. Finns det något annat än anekdotiska bevis på att så verkligen är fallet?
Nada kontroll, nä, det har dom väl inte, eller i så fall endast om lyssningen är riktigt usel.
Det är den kanske ibland, men om lyssningen ändå är någorlunda hyfsad så blir ju skivan ganska lik lyssningen, men det är fortfarande inte lyssningen som spelas in och skickas vidare.
Skivans fel blir inversen av lyssningens fel.
Är det tunn bas i lyssningen så kranar kanske artist/tekniker på basen lite extra för att får önskat ljud i studions lyssning.
Då blir det lite extra bas på skivan, tvärtemot lyssningen som hade lite tunn bas.
PerStromgren skrev:
lazpete skrev:PerStromgren skrev:
Nada kontroll, är kanske att ta i, men ytterst få har kontroll över mastringen. Den sköts allt som oftast av bolaget, och de artister jag känner, har inget med den att göra.
lazpete skrev:
Nada kontroll, är kanske att ta i, men ytterst få har kontroll över mastringen. Den sköts allt som oftast av bolaget, och de artister jag känner, har inget med den att göra.
phloam skrev:lazpete skrev:
Men kan det finnas skillnader mellan olika genrer? Mellan independentartister och poplulärmusik eller så? Jag har svårt att tänka mig att vissa artister med höga konstnärliga ambitioner inte har koll hela vägen (även om undantag finns på alla håll).
PerStromgren skrev:phloam skrev:lazpete skrev:
Men kan det finnas skillnader mellan olika genrer? Mellan independentartister och poplulärmusik eller så? Jag har svårt att tänka mig att vissa artister med höga konstnärliga ambitioner inte har koll hela vägen (även om undantag finns på alla håll).
Oftast verkar populärmusik användas som exempel. Jag hoppas - men vet inte - att konstmusik behandlas annorlunda.
Någon som vet?
lazpete skrev:PerStromgren skrev:phloam skrev:lazpete skrev:
Oftast verkar populärmusik användas som exempel. Jag hoppas - men vet inte - att konstmusik behandlas annorlunda.
Någon som vet?
Det är säkert så. Och det blir säkert vanligare, när fler och fler spelar in och distribuerar musik på helt andra sätt än via vinyl/cd.
Men i den stora pop/rock svängen, så sköts mastringen externt. Sterling sound gjorde tex den hemska Death Magnetic med Metallica. Den är dock bortplockad ur deras diskografi...
Lasse
celef skrev:men, nu handlar det väl inte om vad som låter bäst eller inte, frågan är väl mer vilket ljud är mest rätt, det jag hör i studion eller det jag hör i bilen eller i båten eller i hemmastereon?
henrikwiklund skrev:Läste tidigare i tråden om att ljudtekniker (jag är själv ljudtekniker) kan kompensera rum varpå det kändes som att det var en konstig grej.
Jag skulle vilja påstå att det är många som klarar av det. När ni lyssnar på känd musik på en annan anläggning (t.ex. hos kompis) upplever ju de flesta skillnader mellan hur det låter hemma och hos kompisen. Tar man bara med sig lite referenslåtar till studio så kan man ju ganska snabbt avgöra hur den skivan låter i förhållande till det man är van. Sen brukar iaf jag alltid med mig mina hörlurar för kontrollyssning.
Man ska ju dock inte underskatta möjligheten att mixa musiken i känd miljö. När man i mixning jobbar på detaljnivå är det ju givetvis viktigt att man känner till alla småbrister i systemet.
Och ang mastring.
Oftast mastrar ju inte den tekniker som mixat pga av att man det räknar mastring som ett sätt att "rädda inspelningen" från brister. Jag brukar ibland mastra mina egna mixningar men då vill man gärna att det gått en vecka utan att man lyssnat på låtarna så man kan lyssna på dem med "nya" öron.
Det optimala när man mastrar är ju om man helt slipper använda eq eller kompressorer men (som diskussionerna ofta handlar om) så krävs det ju oftast att man ser till volymen hamnar på på en betydligt högre nivå.
Som branschen ser ut nuförtiden så är det ju oftare artisterna som är uppdragsgivare än skivbolagen vilket innebär att många artister har väldigt stor kontroll över skapandet. Det är ofta som jag stöter på artister som först säger att dom INTE vill skivan söndermastrad (för att dom har hört att det är dåligt) men när det kommer till kritan är dom inte beredda att kompromissa med nivån. Med andra ord så sluter det ofta med mer komprimering/limitering än vad jag själv skulle välja som jag fått bestämma.
PerStromgren skrev:Ett gammalt ämne kanske kan tas ett varv till, med tanke på de diskussioner som dök upp i en granntråd jag just läste.
Jag tänker så här.
Den som bestämmer hur en skiva ska låta, må det vara artist, inspelningstekniker eller producent, bedömer inspelningen via någon slags lyssning. Jag gissar att det sker i en studio. När vederbörande är nöjd, innebär det att det låter så bra som det ska. Innebär inte det också att den monitor som används där och då är den ultimata återgivaren och att det inte går att få bättre? Jag menar bättre i meningen mer likt vad som avsågs i studion, må det vara fidelitet eller konstnärligt intryck.
Jag bortser nu ifrån
1. att skivköparen kanske vill lyssna starkare än vid monitorlyssning, samt
2. att det kan finnas usla garagestudior som inte har råd med "riktiga" monitorer, där artisten/teknikern/producenten måste gissa sig fram till ett resultat.
Just beat me.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster