Ljud spelas alltså enligt röda pilen.
Rummet ser för närvarande ut som "rum A". Riktiga mått är ungefär 6 meter långt & 5 meter brett. Förrådet i bakkant är alltså ca 3 meter. Jag tänker att förrådet i bakkant kan användas för att sluka bas. Förrådet kommer alltså att vara just ett förråd. Väggen mellan förråd och ljudrum är dock bärande så det går inte plocka bort den helt.
Fråga 1.
Hur kan/bör man bäst tänka detta förråd. Ska man tänka Helmholtz (med varierande mängd dämpning i "lådan", beroende på årstid) eller är det helt andra modeller man ska jobba med. Panelabsorbent?
Fråga 2:
Esteten & fysikern i mig säger att det hade vart bäst om man kunde få en öppning i varje hörn (som "Rum B") där man bygger någon typ av dörr som släpper igenom lågbasen. (Samtidigt misstänker jag att basen beter sig lite som vatten och smiter in där det finns ett hål och att man kan få en lika effektiv åtgärd enligt "rum A" om man vet vad man gör.)
Fråga 3:
Ljud studsar ju mellan parallella väggar men om man öppnar upp enligt "Rum B" och INTE täpper igen (dämpar) hålen måste man då räkna på att man ev. kan få stående vågor BÅDE på 6 meter samt på 9 meter ute i kanterna? Diskant & mellanregister är ju