Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Inläggav avr7000 » 2012-10-27 01:58

Hur kan vi, hifiintresserade, Hifibranchen i form av Hifi-affärer, tillverkare etc. säkra tillväxten av nya hifiintresserade i den mängd som behövs för att undvika att hela detta intresse sakta dör Ifååån-döden...

Diskutera...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 02:28

Det beror på vad du (man) menar med iphone-döden :)

Jag tror att iphone, laptops etc kan vara positivt ur hifisynpunkt - om man förmedlar en grundsyn attt dessa saker kan och skall fungera som säkra källor för digital signal av hög kvalitet (vilket det ju i praktiken är).

Problemen ligger idag snarare i ändarna av kedjan - kvalitet på musikfiler, inspelningar, högtaleri/förstärkare.....

Och ett stort problem är att det säljs så mycket fruktansvärda skitlurar (då menar jag inte apple original eller dyl (som faktiskt är relativt bra) utan kopior och annat rent skräp. Eller nöjer sig med en billig dockningshögtalare istället för att inse hur bra telefonen kan låta med riktigt förstärkare/högtalare.

Ordna aha-upplevelser för ungdomar på nåt sätt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 03:55

För mig var iPhone, eller egentligen iPod, början till vägen tillbaka till hifi-träsket. Jag var helnöjd med att gå runt med musiksamlingen i öronen i nästan tio år medan den vanliga anläggningen samlade damm, eller t o m såldes bort bit för bit. Så ville jag lyssna "på riktigt" igen och då fick jag skola in mig på DAC-världen och plötsligt började jag snurra svarta skivor igen, för att göra en lång historia kort. (Den långa finns i min medlemspresentation)

Jag tror att den digitala tekniken, i form av iPhone, iPad och iPod och inte minst Macdatorer kommer att gagna musik- och välljudsintresset. Det är där "räddningen" finns, om nu hobbyn behöver räddas. På samma sätt som digitalfoto gjorde fotobranschen pånyttfödd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-27 04:34

vet bara att jag själv ratar allt som ska sitta i öronen (även öronproppar när inte sömnen infinner sig) eller på huvudet, runt öronen.. gäller även mössa/hatt varianter, men munkhuva går däremot bra :wink:

EDIT: nu är ju jag gammal i gården (tillhör liksom inte hunkhuvegenerationen) men undrar just om OP blev nöjd med svaret :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-27 07:25

Jag tror att det viktigaste är att inte göra som skiv- och filmindustrin länge gjort och motarbeta teknikens framfart. Det dröjde alldeles för länge innan musik och filmnedladdningsgenerationen fick några vettiga alternativ. Nu finns Spotify där kvalitet på musiken är ett krav från konsumenterna och jag tror bara att den kommer förbättras. Nedladdning av musik som någon privatperson rippat i varierad kvalitet (ofta usel) är nu näst intill obefintlig.

Filmtjänsterna tycker i alla fall jag inte riktigt hänger med ännu och det finns inte något klockrent alternativ därute. Detta tror jag absolut har att göra med att det motarbetas för att filmindustrin självklart vill tjäna pengar. Men jag tror att de med ett bra alternativ i paritet med Spotify skulle tjäna mer pengar. Jag tror det är många fler som har Spotify premium för 99 kr i månaden än vad det var personer som köpte skivor för 99kr i månaden. Spotify movies vore en bra ny tjänst för dem att utveckla tycker jag.

Dessutom tror jag att genom att erbjuda möjligheten att lyssna på en stor mängd musik av olika genrer både ökar och breddar musikintresset för ett flertal. Min känsla är också att många (unga) har fått ett ökat intresse och att t.ex. vinylen har fått ett uppsving igen. Detta tror jag har skett genom Spotify som ger möjlighet till utforskning och sedan köper några, inklusive mig själv sina favoritplattor på vinyl. Jag själv har Spotify premium. köper mer skivor (LP), hifiutrustning och går på mer konserter än någonsin tidigare.

Får man musik i bättre kvalitet och får ett större intresse är mitt antagande att dessa också vill ha en bra musikförmedlare i form av förstärkeri och högtalare. Jag tror Iphonen snarare kan vara positiv än något som dödar intresset enligt samma resonemang som tidigare. Jag tror inte att någon vill ha hörlurar dygnet runt utan vill nog ha samma kvalitet när de lyssnar på musik i sin anläggning. Men samtidigt tror jag att mobiliteten när det gäller musiklyssning är viktig och hörlursförsäljningen antar jag har gått framåt och kanske kommer fortsätta göra det.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 07:30

Först och främst så ger man sina kids ett musikintresse.

Man ger dom något hyfsat att spela på, min största har.
B&W ( dom där med kilarna i som man aldrig kommer ihåg namnet på )
Velodyne SPL 1200
Yamaha dsp a2
Samt en dator som källa.

Självklart får det spelas på stora stereon med.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-27 08:49

ungdomar gillar normalt inte sådant som gamla gubbar gillar, stora dyra energislukande monsteranläggningar har därför stendött

jag tror hiendföretagen därför bör se över sitt produktsortiment och downsiza men samtidigt öka antalet apparatfunktioner
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-27 09:02

Jag vet inte om jag kan komma på NÅGON gång då motarbetning har varit speciellt framgångsrikt.
Alltså OAVSETT vad det handlat om.

Jag ser dock inte detta med ett tynande hifi-intresse hos "populasen" som ett problem.
Men det är mer en känsla jag har, än något som jag kommer att försöka bevisa. Ty, det känner jag inte att jag klarar av att göra.

1
I grunden är jag EGENTLIGEN bara mån om att åtminstone jag SJÄLV får ägna mig åt det JAG är intresserad av.
Alltså, ÄVEN om det bara skulle finnas fyra stereoanläggningar kvar i hela Stockholm, så stör det inte mig så jättemycket, så länge JAG kan ägna mig åt mitt intresse.
Det var det grundläggande det. Från min personliga horisont.

2
Ett stort PLUS är om det finns många andra som delar mitt intresse. Sådant är ju utvecklande. Forum som detta kan leva vidare och jag kan dela med mig av saker och ting.

3
Jag känner dock INGET behov av att fungera som något slags "missionär" för välljud:
Att "dagens ungdomar" (och kanske de flesta andra också) inte verkar bry sig alls lika mycket som jag själv om ljudkvalitet etcetera, låter jag vara som det är med.
Jag menar, det enda jag skulle kunna åstadkomma - med RIMLIG insats - är sannolikt att bli frustrerad över sakernas tillstånd.
Och det känns inte speciellt lockande.

4
Om antalet affärer som säljer vettig hifi minskar, så är det ju bara naturligt. Och inget jag oroar mig speciellt mycket för heller.
Åtminstone inte så länge jag inte behöver skaffa något nytt.
Ty, själva KÖPANDET och BYTANDET som beståndsdel i hifi-intresset, har jag egentligen lämnat bakom mig. Verkar det i alla fall som.

5
Jag väljer att gilla läget hellre än att frustreras.
Jag har ju mitt.
Det FINNS CD-skivor att få tag på.
Det FINNS bibliotek med bra utbud. Åtminstone av den musik jag tilltalas av.

6
Vill andra lyssna på musik på ett sätt som JAG inte skulle vilja lyssna på ens med TÅNG, så får de naturligtvis göra det.

---

Frågan är om det är av OMTANKE om andra, eller om det är av EGOISM om man vill få "populasen" att höja ribborna för sina krav på ljudkvalitet.

EGENTLIGEN, alltså...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 09:12

+1

Jag kommer dessutom aldrig att ha råd med att handla något annat än bottenskrap alt. bygga själv så mitt bidrag till det som kallas HiFi kan aldrig få något genomslag och påverka någon annan.

Sen anser jag att HiFi har utvecklats åt fel håll till mer prylb¤geri med en massa subbor och kanaler och filmtjafs och skit. HiFi för mig är en hyfsad tvåkanalanläggning med signalkälla, stärkare och ett par vettiga högtalare. Det räcker.
Senast redigerad av Flint 2012-10-27 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-27 09:22

Flint: Inte helt sant då jag tror aktiviteter du gör här blir ringar på vattnet som kan påverka andra medlemmar. Nu handlade iofs tråden om en ny generation.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 09:28

shifts skrev:Flint: Inte helt sant då jag tror aktiviteter du gör här blir ringar på vattnet som kan påverka andra medlemmar. Nu handlade iofs tråden om en ny generation.

Det är ev. möjligt men jag tror att många uppfattar mig som en broms också eftersom jag inte hänger på och uppmuntrar t.ex. lågbasräjset. Jag tycker att HiFi och försälningstrender är olika saker. Men nytillskottet av HiFi-nyttjarne är förstås också ett kommersiellt "problem" eftersom prylarna i regel måste anskaffas och vad finns att köpa, jo det som är trend just nu och det som mest diskuteras.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-27 10:00

Flint skrev:
shifts skrev:Flint: Inte helt sant då jag tror aktiviteter du gör här blir ringar på vattnet som kan påverka andra medlemmar. Nu handlade iofs tråden om en ny generation.

Det är ev. möjligt men jag tror att många uppfattar mig som en broms också eftersom jag inte hänger på och uppmuntrar t.ex. lågbasräjset. Jag tycker att HiFi och försälningstrender är olika saker. Men nytillskottet av HiFi-nyttjarne är förstås också ett kommersiellt "problem" eftersom prylarna i regel måste anskaffas och vad finns att köpa, jo det som är trend just nu och det som mest diskuteras.

Men Flint, hifi handlar väl inte om pengar och förmågan att konsumera. Enklaste grejerna jag medverkade till att någon införskaffade kostade 3500 kr för stärkare och högtalare med liten sub. Nytt och lät hel OK. Det vore en lögn om jag sade att mina grejer lät 40 gånger bättre. Så är det inte.

Läser ju dina inlägg med behållning även om det vid ngt tillfälle blir lite grinigt och bitigt. Kör på för attan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 10:02

Det är popolärt bland gamla rävar, förståsigpåare och besserwissare att skälla om HiFi-mässor i största allmänhet men jag tror att dom gör en ganska stor nytta för tillväxten inom HiFi och efterhand lockar över hörlurslyssnarna till att vilja lyssna även lite större och rejälare. Kanske.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 10:04

Kronkan
Du får ta det onda med det goda i mina inlägg. Så gör jag med dina.

Men nu handlar inte tråden om mig så jag vill inte se några fler kommentarer i den riktningen. Punkt!

//

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 10:30

Sen tror jag att Euphonia-audioforum.se gör stor nytta med sina alltid suveräna och proffsiga bildreportage.

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... p?act=home

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Inläggav aisopos » 2012-10-27 10:31

avr7000 skrev:Hur kan vi, hifiintresserade, Hifibranchen i form av Hifi-affärer, tillverkare etc. säkra tillväxten av nya hifiintresserade i den mängd som behövs för att undvika att hela detta intresse sakta dör Ifååån-döden...

Diskutera...

Stefan

Kan modern genteknik vara lösningen ....?
Eller kloning, fungerade det med Dolly så ... :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-27 10:55

Med Ifåååndöden menade jag att t ex mina döttrar tidigare "gärna" lyssnade på musik genom telefonens högtalare...

Eller att de lyssnar i Lap-topens högtalare...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-27 11:37

Jag tror att den helt unga generationen skall läggas åt sidan. Det är en period i livet där det är så mycket nya intryck så det går inte att påverka.

I övrigt när det gäller hifi så upplever jag det som två olika spelplaner. Där hifileverantörerna inte vill spela på en spelplan, den där den yngre generationen står.

För att vinna nästa generation krävs utveckling. På den digitala sidan händer det mycket men i själva återgivningsledet står ett gäng gamla gubbar och försöker kränga lådor allt vad dom kan.

Men egentligen händer det en del, kanske inte hifi men ljudåtergivningsmässigt. Se på den massiva invasionen av ipod-dockor. Nästa steg är airplay.

Men ett steg i rätt riktning är väl att låta det bli mer normalt. I dagsläget gillar vi hifinördar att det är speciellt och lite udda. Tar vi ner garden lite och släpper in så kommer det gå bättre.

Men en av de stora sakerna är att möta dom på rätt spelplan. Det finns företag som jobbar i den riktningen och jag spår en god framtid för dom.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 11:40

Jag tror att ungdomar är pragmatiska, det är inte "fel" för dem att lyssna i pyttehögtalare av flera skäl, t.ex. så kan hifi-ljud vara ganska påträngande och jobbigt för andra i familjen med mullrande bas eller hög volym. Smidigt och finns med överallt. De viktiga är som sagt att de lyssnar på musik öht :)

Viktigt är kanske att de har någon kontaktpunkt med hur bra det kan låta i rummet, så de får uppleva det också...!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-27 11:51

Men spelar det någon roll var man lyssnar? För min del tycker jag att det är bra att mina söner och deras kompisar spelar musik och framför allt idrottar.
Jag har aldrig tvingat dom att sitta ner och lyssna i sweetspot. Dom har inte tiden och intresset för det. Spotify är ju bra för musikintresset men att skivaffärer dör spelar ingen roll för musikintresset. Att dom dör beror ju på att folk fulnedladdar så det har ju inget med musikkonsumptionen att göra. Jag är inte övertygad om att musikintresset generellt minskar, tror det ökar snarare. När jag växte upp så köpte man en ny LP-i månaden. Mina ungar kan lyssna på precis allt när som helst.
Att handlare dör beror ju på att "riktigt bra" Hifi kostar väsentligt mer nu. Kommer ihåg att när jag blev intresserad kunde jag köpa en Breuer för runt 3.500 och jag behövde spara i dryga 2 månader för att ha råd men tyckte det var lite mycket pengar. Idag tror jag en motsvarande Breuer/Brinkmann kostar runt 60-70' och det kommer ta aningen längre än 2 månader för att spara ihop. Och mina ungar är inte i närheten av att ens tänka tanken på att sådana pengar är ens rimmliga för en bra HiFi-produkt.
Dom går en del på konserter och det är det naturliga ljudet för dom. Om en förstärkare färgar lite hörbart är inget problem för referensen för vad som är ofärgat finns inte.
Det låter olika på olika konserter i olika konserthus så det naturliga ljudet är att det låter olika överallt, inte att det är ofärgat.
Och ja dom hör levande musik ibland och det låter ju olika också ifrån plats till plats så hur något kan låta naturligt ofärgat är en gåta för dom.
Olika kul ljud tycker dom dock att det är på olika ställen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 12:52

avr7000 skrev:Med Ifåååndöden menade jag att t ex mina döttrar tidigare "gärna" lyssnade på musik genom telefonens högtalare...

Eller att de lyssnar i Lap-topens högtalare...

Om de trivs med det så är det väl gott och väl så. En MacBook Pro, ett par hyfsade datorhögtalare och unga öron är en kombination som säkert fungerar bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 12:56

Själv blev jag glatt överraskad när min dotter belade mina OA-52:or med säljförbud när hon märkte att jag började lyssna på ESL-63 på heltid. Helst ville hon ha dem på en gång, men det får bli över min döda kropp en vacker dag. Det tyder, tycker jag, på ett visst intresse för välljud. Eller så tänker hon sälja dem dyrt och köpa kläder för pengarna... ha ha

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 12:57

Vi själva började väl en gång med ganska enkla grejer. Vissa går vidare och blir lättlurade HiFi-nördar. Det är bra som det är.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 13:09

Sen tror jag att de där HiFi-tävlingarna där vissa går ihop i grupper och tävlar om vem/vilka som Gökar bäst är nyrekryterande men bara om de åtföljs av snygga bildreportage. Annars stannar aktivitetetn inom gruppen. HiFi ska visas upp för att synas.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-27 13:18

Göka borde ju annars vara bra för att trygga återväxten tycker man. Risken är ju dock stor att man gökar i en för liten grupp och får negativa effekter p g a inavel. Kanske är vi redan där.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-27 13:19

Flint skrev:Vi själva började väl en gång med ganska enkla grejer. Vissa går vidare och blir lättlurade HiFi-nördar. Det är bra som det är.

Det är lite det jag menar...

Om man för 20 år sedan fick ett par JPW minimonitor och en liten förstärkare så tror jag det har större möjlighet till välljud (inkl. ljudbild med bra utplacerade högtalare) jämfört med en Iphone limpa.

Stefan

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 13:26

Barn/ungdomar tar intryck av omgivningen. Om det finns en skaplig ljudanläggning i familjen är grunden lagd för ett kanske kommande intresse och behov av välljud men kanske via några enklare tidsenliga telefonvarianter. Det gäller att gå före med ett gott exempel och visa att man själv bryr sig om välljud men att undvika att tvinga det på andra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 13:27

Flint, det där med att synas kanske är viktigare än man tror, bra sagt. Vi pratar om WAF och gömmer undan för att det inte ska störa oss själva...

Kanske att man skulle göra hifi till en tjejgrej istället, så vi får vackra praktiska anläggningar som man inreder med och använder i vardagen? Så att hifi inte blir en bortglömd gubbgrej i garaget/gillestugan* :roll:

* vågar inte skriva "källare" :D ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 13:30

phloam skrev:Flint, det där med att synas kanske är viktigare än man tror, bra sagt. Vi pratar om WAF och gömmer undan för att det inte ska störa oss själva...

Kanske att man skulle göra hifi till en tjejgrej istället, så vi får vackra praktiska anläggningar som man inreder med och använder i vardagen? Så att hifi inte blir en bortglömd gubbgrej i garaget/gillestugan* :roll:

Min studio/lyssningsrum är min "man-cave" och jag har slutat tjatat på hustrun att hon ska besöka den. I lägenheten har vi en liten, hyfsat välljudande Audio Pro "anläggning"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 13:31

Göka i en man-cave, det låter inte bra för återväxten som sagt :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 13:33

phloam skrev:Göka i en man-cave, det låter inte bra för återväxten som sagt :D

ha, ha, i min cave gökas det nog ibland, men då handlar det inte om guldöron... (det händer att besökare övernattar där, kanske jag ska förtydliga med)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 13:36

phloam skrev:Flint, det där med att synas kanske är viktigare än man tror, bra sagt. Vi pratar om WAF och gömmer undan för att det inte ska störa oss själva...

Njae. Om man ska sprida gubbhifiintresse bör man nog hellre visa gubbHiFiprylar än tjejstereoprylar. Men att visa upp faller nog mer inom normal marknadsföringsprincip generellt. Det gäller att tala om att man finns. I det här fallet att HiFi överhuvudtaget finns kvar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 14:25

Igår hade jag besök av en representant för den yngre generationen. Hon diggade analogljud och lärde sig hantera LP-skivor

Bild

Premiärvisning av mitt 70-talsfynd också, 70-, 80- och 90-tal i skön förening.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-10-27 15:16

Det finns tyvär för många myter som skapats genom åren och allt som oftast så hör man att man måste lägga 30 eller 50 tusen + för att få en bra anläggning.
En annan är att dom som är/blir intresserade sitter och analyserar allt som ljuder från anläggningen och då endast klassisk eller jazz som får spelas (eller det ända som kan spelas).
Och frågar någon om råd inom 10.000kr klassen så rekommenderar man inte något för 30.000, då är man bara respektlös och ohjälpsam mot den som frågar.

Då tar folk hellre och går in till Siba och köper första bästa och står ut med att film/musik återgivningen är känns alment ointressant eller mediokert.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-27 16:25

Harryup skrev: Att handlare dör beror ju på att "riktigt bra" Hifi kostar väsentligt mer nu. Kommer ihåg att när jag blev intresserad kunde jag köpa en Breuer för runt 3.500 och jag behövde spara i dryga 2 månader för att ha råd men tyckte det var lite mycket pengar. Idag tror jag en motsvarande Breuer/Brinkmann kostar runt 60-70' och det kommer ta aningen längre än 2 månader för att spara ihop. Och mina ungar är inte i närheten av att ens tänka tanken på att sådana pengar är ens rimmliga för en bra HiFi-produkt.

Ja det känns verkligen som att "riktigt bra" HiFi har blivit betydligt dyrare än tidigt 80-tal då jag började intressera mig för "high-end".
Jag tror de flesta i den yngre generationen inte ens har råd att drömma om "high-end" i dagens läge.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-27 16:50

Tålamodet saknas nog hos ganska många nuförtiden.

Det skall ju hända saker i rask takt hela tiden, annars blir det jobbigt.
Hörde för övrigt att ungarna numera blir otåliga av gamla barnprogram. Det går för långsamt och händer för lite.

Att då sitta ner mittemellan två högtalare och bara lyssna, i en himla massa minuter, det är nog rätt svårt - eller snarare icke-lockande för de senare generationerna.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-27 17:04

Strmbrg skrev:Tålamodet saknas nog hos ganska många nuförtiden.

Hörde för övrigt att ungarna numera blir otåliga av gamla barnprogram. Det går för långsamt och händer för lite.

Tror heller inte många äldre idag klarar av en långsam historia som Slas "Vem älskar Yngve Frej". Långa partier där folk sitter tysta och en klocka hörs ticka gör folk nervösa :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-27 18:39

Att då sitta ner mittemellan två högtalare och bara lyssna, i en himla massa minuter, det är nog rätt svårt - eller snarare icke-lockande för de senare generationerna.

Det där är helt sant. Jag vet bara hur jag själv och mina vänner brukar media. Inte är det att sitta stilla och bara lyssna. utan man chattar, äter, pratar osv.. samtidigt.

Ibland när jag är på humör så kan jag sitta och endast njuta av musiken en bra stund, men det är verkligen inte var dag. Mina vänner som är mindre musikintresserade gör det nog extremt sällan skulle jag gissa på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 18:41

Musiken har spelat ut sin roll annat än som gungfly till partydroger.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 18:43

Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 18:45

Flint skrev:Musiken har spelat ut sin roll annat än som gungfly till partydroger.

Tar du det där igen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 18:48

NiklasF skrev:
Flint skrev:Musiken har spelat ut sin roll annat än som gungfly till partydroger.

Tar du det där igen?

Nej. Mest blodtryckspysande och det blir man inte speciellt danssugen av. Tur det för jag totalvägrar dans. Har aldrig knarkat men berätta gärna du hur det känns. Jag ser på musikens funktion globalt i slamhället.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 18:54

NiklasF skrev:Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?

En stund varje dag. Kanske inte med rödvin i varje läge, men även det, alternativt whisky eller en öl, hyfsat ofta. En stund varierar mellan 45 minuter och sex timmar. Ofta på småtimmarna när det är tyst och lugnt och man ändå inte kan ringa någon eller göra något av allt det där andra viktiga som man "borde" göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 18:56

NiklasF skrev:

Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?

Det vet du väl bäst själv.

Eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 18:58

dennis skrev:Det finns tyvär för många myter som skapats genom åren och allt som oftast så hör man att man måste lägga 30 eller 50 tusen + för att få en bra anläggning.
En annan är att dom som är/blir intresserade sitter och analyserar allt som ljuder från anläggningen och då endast klassisk eller jazz som får spelas (eller det ända som kan spelas).
Och frågar någon om råd inom 10.000kr klassen så rekommenderar man inte något för 30.000, då är man bara respektlös och ohjälpsam mot den som frågar.

Då tar folk hellre och går in till Siba och köper första bästa och står ut med att film/musik återgivningen är känns alment ointressant eller mediokert.

Jag brukar råda både mig själv och andra att leta efter bra begagnade prylar. Det har inte hänt så mycket genom årtiondena vad gäller ljudkvalitet. För tiotusen kan man få en hel del välljud om man gör så.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 19:09

Flint skrev:
NiklasF skrev:

Tar du det där igen?

Nej. Mest blodtryckspysande och det blir man inte speciellt danssugen av. Tur det för jag totalvägrar dans. Har aldrig knarkat men berätta gärna du hur det känns. Jag ser på musikens funktion globalt i slamhället.

En bra grej är att ungdomar väl fortfarande vallfärdar till festivaler (många äldre också för den delen), det gås på konserter, dansas på klubbar och ravepartyn. Sweetspot är framför datorn eller i lurarna, i övrigt är musiken närvarande överallt man vill.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 19:15

Flint skrev:
NiklasF skrev:

Tar du det där igen?

Jag fattar inget av ditt dravel, antyder du att jag knarkar eller vad är du ute efter?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 19:16

hifikg skrev:
NiklasF skrev:Om sanningen skall fram så är det väl ändå rätt sällan vi sitter sådär, huset tomt och ett glas rött, nersläckt och bara andas ut och njuter av en bra platta.

Eller?

En stund varje dag. Kanske inte med rödvin i varje läge, men även det, alternativt whisky eller en öl, hyfsat ofta. En stund varierar mellan 45 minuter och sex timmar. Ofta på småtimmarna när det är tyst och lugnt och man ändå inte kan ringa någon eller göra något av allt det där andra viktiga som man "borde" göra.

Imponerande faktiskt, rätt sällan jag finner dom där kvällarna där jag har ro att lyssa ordentligt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-27 20:08

Flint skrev: HiFi för mig är en hyfsad tvåkanalanläggning med signalkälla, stärkare och ett par vettiga högtalare. Det räcker.

Det inte bara räcker: Det är det bästa. En massa högtalare, avencerade förstärkare med 58 funktioner som man måste läsa instruktionsboken (maskinöversatt från japanska till engelska till svenska) för att kanske förstå något av.... Det blir för krånligt, för tekniskt. Folk (dvs jag) vill inte ha sånt. Det ska vara enkelt. Det skall vara bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-27 20:12

Jag håller också med om att det skall vara enkelt. Finns ingen anledning att krångla till det för användaren i onödan.
Jag vill dock ha mängder med funktioner och inställningar så att jag kan anpassa allt helt efter hur jag vill ha det.
En enkel analog 2kanalsförstärkare, cd-spelare och ett par högtalare räcker således inte till mina behov.

Bra då att det finns många olika produkter på marknaden så alla kan skaffa det som passar dem bäst :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-27 21:20

NiklasF skrev:

Eller?

Mja, mer sällan nu än för ett par år sedan förvisso.
Men det beror för min del mer på att jag sysslar med annat än att jag inte har tid och möjlighet.

Fast, jag skulle ALDRIG hålla mig med de prylar jag har om jag inte hade den möjligheten och ett ljudrum som jag får vara ifred i.

Användarvisningsbild
Jonas

Re: Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Inläggav Jonas » 2012-10-27 22:02

avr7000 skrev:Hur kan vi, hifiintresserade, Hifibranchen i form av Hifi-affärer, tillverkare etc. säkra tillväxten av nya hifiintresserade i den mängd som behövs för att undvika att hela detta intresse sakta dör Ifååån-döden...

Diskutera...

Stefan

Man ser till att dom får lyssna på massor med olika sorters musik, och välja musik själva utan att någon kritiserar. Sedan tar man med dom på så mycket levande musik som möjligt(så att dom börjar att få en egen inre referens), så småningom kommer dom själva säga vad dom vill höra och hur det bör låta.
Samtidigt så låter man dom få vara med att renovera diverse Carlssonhögtalare med lödkolven i handen.......
Sedan så slutar det med att när pappa tröttnat på att låna ut sina piP så länsas spargrisen för att köpa ett par egna.
Frågor på det... :wink:

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2012-10-27 22:57

När jag gick i klass 9 mellan 93-94 så var vi ett antal musikintresserade i klassen. Vi satt och gjorde skivbeställningar tillsammans, lånade skivor av varandra och satt på ungdomsgården och spisade musik på håltimmar. En hel del av oss spelade också ett instrument och i band. Det fanns helt enkelt ingenting annat att göra ute på landet. Musik eller fotboll, det var bara att välja.

I en klass på 25 ungar så var det jag, Axel, Jonas, Robert, Christina, Josefine, Johan, Andreas och säkert någon till som hade nämnt musik som sina topp 3 intressen.

Idag när jag frågar mina unga elever var deras intresse är så svarar dom antingen fotboll, kompisar (var nu det är för ett jävla intresse... antagligen är det en omskrivning för sprit) eller dator. Dom elever som svarat musik dom senaste 5 åren kan jag räkna på mina 10 fingrar.

Det finns så mycket annat idag som lockar (läs dator) och så länge inte intresset för musik finns så finns det nog ingen bra grogrund heller. Flerkanalsljud kan vara ett undantag men det är väl sällan hifi vi pratar om då.

Det var bara mina högst personliga tankar kring detta och jag märker att min åsikt skiljer sig markant från tidigare inlägg men sen har jag också alltid fått höra att jag är egensinnig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-27 23:40

Fast i "dator" är det nog mycket youtube och spotify som ingår, även om man inte klassar musik som fristående intresse...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2012-10-27 23:53

Nattlorden skrev:Fast i "dator" är det nog mycket youtube och spotify som ingår, även om man inte klassar musik som fristående intresse...

Spel skulle jag vilja påstå.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-27 23:59

Hej Stefan och övriga!

En synnerligen intressant och viktig fråga du ställer. Jag tror att frågan rymmer så många delfrågor och underavdelningar att jag inte ens tänker försöka besvara den särskilt uttömmande i skrivande stund. Några reflektioner har jag dock.

Hi-fi som område är inte synkroniserat med de senaste dryga tjugo årens mest ”moderna” teknikutveckling. Där finns ju datorerna, mobilerna och lite hemmabio i utkanten.

Samtidigt tror jag att musikintresset i en eller annan form är minst lika stort som någonsin tidigare och det även oavsett åldrar. Men om musiklyssning genom den mest använda tekniken i första hand kommer att handla om kvantitetskonsumtion som är gratis eller extremt billig, då är hi-fi-möjligheterna för flertalet redan från början begränsade.

Jag tänker mig att intresse för en djupare musikupplevelse och en aktiv prioritering av lyssnandet är svårförenat med dagens teknik och sätt att musikkonsumera. I denna soppa finns också den kommersiella popmusikens (i vid genrebemärkelse) allt sämre ljudkvalitet via bland annat loudness war som en joker och hi-fi-motverkande kraft.

Kanske kommer hi-fi i betydelsen den har för mig, och som jag förstår saken för flertalet på Faktiskt, att fortsätta vara en statistiskt sett udda social företeelse. Men jag både vill tro och tror (önsketänker?) att musikupplevelser av djupare slag tillsammans med högre ljudkvalitet ur återgivningssynvinkel kommer att intressera allt fler. Ska det ske måste fred slutas i loudness-kriget och vansinnet att minska toppfaktorn för att kunna höja genomsnittsnivån bli omöjligt. Det kommer att ske när EBU R 128 implementeras. Så har redan skett i många länder och väldigt många fler är tydligen på gång.
Senast redigerad av Claes 2012-10-28 12:52, redigerad totalt 1 gång.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-28 00:22

Jag tror det är mycket mer en fråga om resultatet av tvåvägs kommunikationsmöjligheter via nätet, än att det finns en massa olika tekniska prylar som sådana, som förändrat handlingsmönstret fullständigt.
Ren konsumtion av media och konst har blivit lite medeltida, liksom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-28 00:33

paa skrev:Jag tror det är mycket mer en fråga om resultatet av tvåvägs kommunikationsmöjligheter via nätet, än att det finns en massa olika tekniska prylar som sådana, som förändrat handlingsmönstret fullständigt.
Ren konsumtion av media och konst har blivit lite medeltida, liksom.

Har en skön Pugh-afton, medan andra säkert har en pub-afton. Blev lite inspirerad av "Så mycket bättre" och spelar igenom mina fyra Pugh CD, snacka om medeltid... ha ha... fast jag levde ju då. Körde Pugh 1968-1978 för runt i bilen till kassetten stals vid ett inbrott :-(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-28 00:44

Är det kanske så att antalet hifinördar är ungefär konstant, men att antalet musiklyssnare har ökat, totalt sett? Förr i världen var det bökigare att lyssna, alla måste sitta hemma vid någon apparat, och man kunde inte välja musiken själv om man inte köpte en massa skivor. Numera kan alla lyssna på vad de vill i mobilen på bussen.

Det är väl klart att musiklyssnandet ökar då, men samtidigt kan man kanske inte vänta sig att alla lyssnar med samma entusiasm som en entusiast gör.

Så även om vi är lika många så blir vi en allt mindre del av marknaden.

Kanske?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-28 00:52

Finns väl inte mycket som inte uppfyller den gamla HiFi-normen, så alla lyssnar nästan alltid på "hifi", sen är vi några som vill ha ännu mer och det är vi som blir allt sällsyntare. Kanske?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-28 02:04

Jag skulle tippa att det är mer än 1 miljon konsertbesök, totalt sett per år i Sverige. Räknar man sedan alla som sjunger i kör och alla som spelar instrument, så får man en ganska stor intressesfär vad gäller levande musik.

Beror den stora mängden livelyssnande på att man är intresserad av musik och att musik live på konsert ger en så pass bra underhållning att man prioriterar detta framför att göra annat?

Är det så att dessa personer egentligen anser att återgiven musik i stereon är bortkastad tid och egentligen sitter de hellre framför datorn istället eller med lurar.

Alla konsertbesök och allt musicerande beror väl på att man faktiskt gillar musik.

Jag tror att musiken via stereon med dess kvalitet upplevs vara för torftig. Det är en handfull entusiaster som ibland lyssnar på musik lite då och då på sin fina stereo.

Människan har en inneboende drivkraft som väljer att göra det som attraherar mest för stunden och att avstå att göra det som är mindre intressant för stunden.

Om de så kallade hifiapparaternas ljudspridande inte lyckas fånga intresset tillräckligt mycket i förhållande till annat, så finns i alla fall konsertbesök som lockar, men även att göra annat, istället för att lyssna på stereon.

På den tiden det begav sig, så var stereon fundamentet som allt kretsade runt. Flyttade man hemifrån så var det första som installerades på nya platsen stereon och kom det inget ljud från grammofonen så började kallsvetten rinna.

Inget ljud, jag dör. Allt annat inklusive att äta blev helt plötsligt sekundärt. Inget ljud, ingen musik. Vad är det för fel? Varför funkar det inte? Man kanske skall trycka på den där knappen? Trycka: Trudilutt, trudilutt. Ahhh, musik... så, nu kan jag bära in sängen och köksgrejerna och därefter fixa lite krubb och lyssna på musik i lugn och ro. Finns egentligen det tillstånd som kallas lugn och ro kvar?

Idag är detta utbytt mot uppkoppling på internet. Funkar inte internet så fokuseras allt på att få det att funka. Internet är det nya som tagit över människans fritid. Datamanicken har tagit över och musik på burk har blivit ett brus och livekonsert är denna tillfälliga musiklyx som man kan leva på ett tag.

Restaurangbesök och semester och friskvård är andra aspiranter på människors attraktionskraft som är starkare än den ljudåtergivning som står till buds. Allt slåss om uppmärksamhet. Tik, tak, tik, tak och varje tickande innebär någon form av tidsfördriv som man gör istället för att välja göra något annat. Att skriva här eller att läsa här eller på fejjan tar också tid i anspråk.

Det kanske är så att ljudåtergivningen har gått i stå som förnöjelse och hamnat på efterkälke vad gäller att ge den upplevelse som innebär att man skulle prioritera detta istället för annat.

Allt som tar människans tid i anspråk pockar på människans uppmärksamhet konkurrerar om människans tid och de vuxna väljer precis som barnen, nämligen att göra det roligaste för stunden på deras fritid d v s under den tid som står till buds.

Summa summarum. Ett ljud hemma som ger denna livekänsla kan kanske vara en lösning. Men det går inte att lura någon på konfekten. Är det roligare att gå på krogen så kommer man att göra det istället för att sitta i sweetspot hemma och koncentrera sig på ljudåtergivning eller på musik som inte ger den underhållning som man egentligen vill ha.

Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?

mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2012-10-28 08:49, redigerad totalt 2 gånger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-28 02:24

Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-28 03:02

Objektivisten skrev:Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.

I vilket avseende? Är det musiken som är ointressant? Är det själva ljudet på CD, jootjoob eller spåttifaj? Eller nå annat?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-28 10:20

petersteindl skrev:
Objektivisten skrev:Kanske mjukvaran ändå blivit för ointressant.

I vilket avseende? Är det musiken som är ointressant? Är det själva ljudet på CD, jootjoob eller spåttifaj? Eller nå annat?

Mvh
Peter

Jag menade musiken, inget annat.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-28 10:39

Peter:

Håller med om allt du skrev tidigare, bra analys. :)

Jag tror att det har gått från att musiken är "grejjen" till att musiken är en av flera "grejjer" man får ur datorn, film, tv, facebook, twitter, bloggar, m.m.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-28 12:51

Paa, jag tror du har väldigt rätt i att möjligheten till tvåvägskommunikation som alternativ till passivt mottagande är en nyckelfaktor i förutsättningarnas förändring över tid.

Svante, kanske är hi-fi-nördantalet ungefär konstant eller marginellt minskande. Och då blir ju din analys rimlig. Intressanta följdfrågor blir då om det är möjligt att få fler ytligt musikkonsumerande att fördjupa sitt musikintresse och musiklyssnande; samt i så fall om det finns något vi kan göra för att bidra till att så sker.

Peter, jag tolkar dig som att du liksom jag är inne på att musikintresset i övergripande mening har varit och alltjämt är förhållandevis stort. Samtidigt är kvalitetslyssnande en aktivitet som konkurerar med andra aktiviteter vilka totalt sett blivit fler. Du är också inne på tanken att hur bra det faktiskt låter vid kvalificerad musiklyssning torde påverka våra prioriteringar. Om det aldrig låter bättre än en trasig mobiltelefon hur vi än bär oss åt det sannolikt att intresset för kvalificerad musiklyssning kommer att minska och försvinna.

Här tar jag tillfället att åter nämna inspelningarnas betydelse för den totala musikupplevelsen och ljudkvaliteten ur återgivningssynvinkel. Om ljudutrustning och ljudproduktioner i huvudsak inriktas mot passiv bakgrundslyssning minskar den enskilde lyssnares skäl att intressera sig för hi-fi och fördjupade musikupplevelser.

Kanske är det så att konsertbesök framstår som något helt annat; ett alternativ värdigt att konkurera med så fascinerande företeelser som dataspel och dokusåpor. Men samtidigt något som upplevs som så väsensskilt från passiv musiklyssning att många inte ens ser det som ett alternativt sätt att njuta av musik på utan mer som något fundamentalt annorlunda.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-28 13:48

Claes! en god sammanfattning och reflektioner över en del inlägg.

Förutsättningarna har ändrats dramatiskt för stereomarknaden. När jag var ung på 60-talet och början på 70-talet var en skivspelare, bandspelare och band och skivor vad en ung människa kunde äga. Lite posters också. Förutom en säng skrivbord och bokhylla. Hela mänsklighetens kultur tog en kraftig böj i och med detta. Annat som p-piller gjorde att musik och kulturella uttryck tog sig nya former.

Så då skulle alla ha en musikanläggning i någon form och en hel del skaffade sig en stereo.

Idag frågar inte tonåringar och de första åren efter 20 efter en stereoanläggning. De har en dator, iphone eventuellt ett par fristående högtalare. Visst använder de grejerna till att lyssna och dela musik men det är ju så mycket mer såsom nämnts i tråden.

Frågan om en kvalificerad musikanläggning kommer eventuellt senare idag. Men har den så kallade marknaden överhuvudtaget grepp och vilja att leverera vad dessa vill ha i form av musik och nödvändiga prylar för att leverera ett ljud, livstil och användarvänlighet som den potentiella kunden vill ha.

VAr ute med min son. HAn är 32 och vi ville ge honom en skivspelare och Akkelis hade en begagnad till ett pris som vi kan tänkas betala för en födelsdags- eller julklapp. Vi åkte och lyssnade och då har ju en egen stereo (rör) hyggliga högtalare samt en dac. Han föredrar vinylljudet som han anser vi har hemma alla gånger -"då blir jag lycklig".

Till slut lyssnade vi på en bergmanskivspelare för 128 000 k. Funkar ju dåligt som present för en vanlig medelklass. Åsså lyssnade vi på en mängd annat och förde en diskussion kring materiel, pu och vad vi hörde. Uppenbarligen ville han ha en upplevelse av luft. Och min anläggnings uttryck verkar vara riktmärket.

Väl hemma fick Popsnöret och jag ta oss en funderare. Vilken väg skall vi tillsammans med honom gå för att utveckla en kvalificerad musikåtergivning.

För mig så blev det igår uppenbart att vinyl inte är vägen för honom i första hand utan att streamat skall det vara. Det kommer men cd-perioden är inte ännu riktigt avslutat och att den nya tekniken är ntesärdeles spridd. Men jag får ju leta i detta hörn efter present. Om det finns något på acceptabel prisnivå.

Åsså skall ju grejerna vara estetiskt tilltalande och kunna fungera i den generations hem.

Så lösnngen är ju att markndaden skall kunna leverera välinspelad och ntressant musik över nätet samt att det finns maskiner som hemifrån lagrar och spelar upp musiken på ett användarvänligt sätt. Datamaskinen kommer på sikt inte vara den viktigaste musikkomponentet utan det blir separata nätverksspelare. Och köparna är något äldre som bildar hem och som vill ha lätt-tillgänglig musik ,brukarvänliga funktioner och snyggt utseende.

Lite reflektioner

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2012-10-28 14:34

Hej Kronkan!

Tänkvärda reflektioner du tar upp. Jag gick inte in på kvaliteten på strömmad och nedladdad musik men tänker som du att den frågan torde vara fundamental. Eftersom de flesta yngre i huvudsak får sitt ljud via dator kommer det jag skrev i mitt förra inlägg att gälla även i detta sammanhang.

Låter allt ljud via dator som en trasig mobiltelefon så lär intresset för kvalificerad musiklyssning minska och försvinna. Glädjande nog har problemet uppmärksammats och det pågår i denna stund omfattande globalt standardiseringsarbete för att motverka nämnda risker.

Vad det konkret handlar om är att det måste standardiseras om en medelvärdesbegränsning för all världens ljudspelande apparater möjliggörande för transientdynamiken att förbli ostympad. Om så sker blir välljud åter en påverkansfaktor av betydelse. I stället för att kriga och tävla om ljudnivå (loudness war) vid en given volyminställning så blir ljudkvaliteten det avgörande.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-28 15:17

petersteindl skrev:Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?

Tänkvärt inlägg. När jag således tänker efter :) så tror jag att man måste gå till botten med hur det hänger ihop - musikintresset (som ju är stort idag som alltid) och intresset för särskilt verklighetstrogen återgivning.

Vi hifi-intresserade har kanske ett specialintresse som går ut på att kunna återge något "som på riktigt". Oavsett musiken, ärligt talat. Medan den vanlige musiklyssnaren i bästa fall vill att det ska låta "bra" (eller "fett", eller "som det ska") för att kunna ta till sig musiken på ett ok sätt. Men utan krav på perfektion eller "verklighetsnära" återgivning i sig.

Motivationen för den vanlige lyssnaren vore att man njuter bättre av musiken om man investerar i en bra anläggning. Samt att man går ett steg längre och lockar med den ultimata musikupplevelsen, om man har en "Live"-kapabel anläggning.

Men frågan är om man idag lyssnar mer för att "hänga med" än för att få "den ultimata upplevelsen"? Innehållet, och det jättestora utbudet, är kanske prioriterat framför kvalitén på upplevelsen.

Man vill inte ha dåligt ljud kanske, men orkar man söka ännu mer perfektion (utan att bli nördig) när ljudet är så pass bra som det är även i vardaglig teknik?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-28 15:33

Claes skrev:Hej Kronkan!

Tänkvärda reflektioner du tar upp. Jag gick inte in på kvaliteten på strömmad och nedladdad musik men tänker som du att den frågan torde vara fundamental. Eftersom de flesta yngre i huvudsak får sitt ljud via dator kommer det jag skrev i mitt förra inlägg att gälla även i detta sammanhang.

Låter allt ljud via dator som en trasig mobiltelefon så lär intresset för kvalificerad musiklyssning minska och försvinna. Glädjande nog har problemet uppmärksammats och det pågår i denna stund omfattande globalt standardiseringsarbete för att motverka nämnda risker.

Vad det konkret handlar om är att det måste standardiseras om en medelvärdesbegränsning för all världens ljudspelande apparater möjliggörande för transientdynamiken att förbli ostympad. Om så sker blir välljud åter en påverkansfaktor av betydelse. I stället för att kriga och tävla om ljudnivå (loudness war) vid en given volyminställning så blir ljudkvaliteten det avgörande.

Tack Claes!
Håller helt med dig om att dagens behandling av musik måste ändras från skapande av ett musak(uttryck) med kompression till mera fulla uttryck av musik. Men i andra trådar så verkar det ibland som jag motverkar detta. Inte alls men ibland handlar det ju om att processa musik så att specifika sound och uttryck skall åstadkommas.
Tror att köp av separata apparater för musikåtergivning kommer att ske senare i livet än när den skedde i min generation.
När det sker så kommer det att byggas anläggningar kring streamad musiksignal. Då kommer det att handla om nätverkspelare som är snygga, användarvänliga och där några kommer att ha goda kvalitéer som musikåtergivare.
Den som hoppar till detta lämnar till stor del spotify och nya leverantörer av mjukvaran musiken dyker upp. Bara lite lösa reflektioner. Men som förr blir det inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-28 15:55

Kronkan skrev: Frågan om en kvalificerad musikanläggning kommer eventuellt senare idag. Men har den så kallade marknaden överhuvudtaget grepp och vilja att leverera vad dessa vill ha i form av musik och nödvändiga prylar för att leverera ett ljud, livstil och användarvänlighet som den potentiella kunden vill ha.

VAr ute med min son. HAn är 32 och vi ville ge honom en skivspelare och Akkelis hade en begagnad till ett pris som vi kan tänkas betala för en födelsdags- eller julklapp. Vi åkte och lyssnade och då har ju en egen stereo (rör) hyggliga högtalare samt en dac. Han föredrar vinylljudet som han anser vi har hemma alla gånger -"då blir jag lycklig".

Till slut lyssnade vi på en bergmanskivspelare för 128 000 k. Funkar ju dåligt som present för en vanlig medelklass. Åsså lyssnade vi på en mängd annat och förde en diskussion kring materiel, pu och vad vi hörde. Uppenbarligen ville han ha en upplevelse av luft. Och min anläggnings uttryck verkar vara riktmärket.

Väl hemma fick Popsnöret och jag ta oss en funderare. Vilken väg skall vi tillsammans med honom gå för att utveckla en kvalificerad musikåtergivning.

För mig så blev det igår uppenbart att vinyl inte är vägen för honom i första hand utan att streamat skall det vara. Det kommer men cd-perioden är inte ännu riktigt avslutat och att den nya tekniken är ntesärdeles spridd. Men jag får ju leta i detta hörn efter present. Om det finns något på acceptabel prisnivå.

Åsså skall ju grejerna vara estetiskt tilltalande och kunna fungera i den generations hem.

Så lösnngen är ju att markndaden skall kunna leverera välinspelad och ntressant musik över nätet samt att det finns maskiner som hemifrån lagrar och spelar upp musiken på ett användarvänligt sätt.

Datamaskinen kommer på sikt inte vara den viktigaste musikkomponentet utan det blir separata nätverksspelare. Och köparna är något äldre som bildar hem och som vill ha lätt-tillgänglig musik ,brukarvänliga funktioner och snyggt utseende.

Lite reflektioner

Hej kronkan

Jag tar fasta på några saker du nämner, bryter ut dessa och vänder på ordningen samt fetar i blått en som jag ser det essentiell punkt för att musik skall ge ett mervärde utöver det vanliga.

Han föredrar vinylljudet som han anser vi har hemma alla gånger.

Uppenbarligen vill han ha en upplevelse av luft!

Vinyl är inte vägen för honom i första hand utan att streamat skall det vara.

Åsså skall grejerna vara estetiskt tilltalande och kunna fungera i den generationens hem.

Köparna är något äldre som bildar hem och som vill ha lätt-tillgänglig musik ,brukarvänliga funktioner och snyggt utseende.

Lösnngen är att markndaden skall kunna leverera välinspelad och intressant musik över nätet samt att det finns maskiner som hemifrån lagrar och spelar upp musiken på ett användarvänligt sätt.

Men har den så kallade marknaden överhuvudtaget grepp och vilja att leverera vad dessa vill ha i form av musik och nödvändiga prylar för att leverera ett ljud, en livstil och användarvänlighet som den potentiella kunden vill ha?

Nu kommer vi till en sak som jag tror är essentiell, nämligen UPPLEVELSE AV LUFT. Den första frågan man kan ställa sig är, vad har upplevelse av luft med musik att göra? Egentligen ingenting, blir mitt svar. Men, tydligen är det så att upplevelse av luft är ett tillägg till musikupplevelse som är viktig i sammanhanget då musik skall konsumeras. Det är alltså en ingrediens som höjer upplevelsen. Frågan är då, om man driver detta till sin spets och lyckas åstadkomma en luftighet eller upplevelse av luft som man har live med akustiska instrument eller med bra PA, kommer musiklyssnandet då att kunna bryta en barriär så att musiken griper tag och omsluter lyssnaren som helt plötsligt vill ha mer och prioriterar om bland sina intressen?

Luftighet är en slags upplevd parameter som är som en gäckande och svårfångad filur. Tekniker brukar säga att det är bara att öka THD så blir ljudet luftigare. Rörförstärkare tabuförklaras och konstruerar man en rörförstärkare med mycket låg THD så skulle ljudet upplevas instängt med brist på luft. Jag köper inte det resonemanget rakt av.

Vad är luft, inom ljudåtergivningssammanhang? Den fysikaliska förklaringen kan ventileras i annan tråd, men frågan kan ställas i samband med frågeställningen i denna tråd och visst svar kan ges.

Jag är helt övertygad om att din grabb inte är ensam i sin syn på detta spörsmål och det sätter en stor prägel på dagens musikkonsumtion, tror jag.

Luft brukar ibland vara synonymt med frihet, frigjort, fritt, obundet, svävande, omslutande och allerstädes närvarande, även inuti människan och med livet, med det levande.

Motsatsen till luft är att det låter dött, instängt, bundet, krystat osv.

I livesammanhang är det företrädelsevis luft och levande. Då playback införs, så minskar detta levande och en själslig upplevelse går förlorad i jämförelse.

Kan det vara så att mycket av dagens musik i sig har brist på luft? Jag tror Objektivisten har ett svar som måste beaktas.

Luft och rymd är två begrepp som ger musik ett stort upplevelsemässigt mervärde, förutom att musiken skall vara bra.

En annan sak som kan beaktas är att musik står i kontrast till är verbal kommunikation. Då man lyssnar på musik så pratar man inte med varandra. Musiken står för informationen till hörseln. Då man använder synen så kan man prata med varandra och det kan bli en mer utåtriktad sysselsättning. Att lyssna på musik är mer inåtvänd. Det kanske är så att generationen just nu vill ha mer utåtriktad upplevelse på sin fritid? Då träffar man polarna på krogen, eller hemma istället.

En utåtriktad företeelse i samband med musik är dans. Dansas det idag? Hur många hifinördar gillar att dansa? Ähum... Att fylla dansgolvet är lättare med bra ljud.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-28 17:15

jag tror på reklam

reklam är a och o här

bilder på stökiga ungdomsrum och halvnakna tjejjer istället för det rådande bistra mentalsjukhushusidealinredningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-28 23:06

Hej Peter!
Ett intressant inlägg.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ur Peters inlägg:
”Kan det vara så att mycket av dagens musik i sig har brist på luft? Jag tror Objektivisten har ett svar som måste beaktas.

Luft och rymd är två begrepp som ger musik ett stort upplevelsemässigt mervärde, förutom att musiken skall vara bra. ”
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jag har i höst har ägnat den stora delen av vinylköpen till att försöka få ihop en liten samling Blue Note och med förbehållet att de skall vara första gången utgivna före 1965. Så det blir naturligt för mig att lägga ut en länk till en film om detta legendariska bolag med ett kvalitetstänkande i hela produktionen. Då fanns det också etablerade kanaler ut till ”kunden”. Åsså gick det nog att dansa till väldigt mycket av Blue Note även om jag där saknar en del erfarenheter.
https://www.youtube.com/watch?v=KrHldDh74dI
Men idag går det väl inte till så här.

Men behov av bra musik, goda inspelningar och bra anläggningar finns. Så det handlar om att kunna ha något att sälja, kanaler o s v. Och detta vet du ju också

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-29 12:50

Imho så behöver man inte göra det så krångligt.
Om man lyssnar på musik hemma och ger barnen ett musikintresse så är man en bra bit på väg.
Om man har en välljudande anläggning hemma som barnen får bruka och vänja sig vid så har man kommit ett steg till på vägen.
De lär sig att tycka om musik, att lyssna på musik och hur musik kan återges hemma.

Vanans makt är stor och när de senare hamnar i en miljö där det låter trist så kommer de att fråga sig själva hur de ska få det lika bra som hemma hos föräldrarna.

Om man ser till att ungarna får en egen bra anläggning så finns det en chans att kompisarna vänjer sig vid välljud också.

Om man vill ändra på något i samhället så tror jag att stressen är en stor bov. Allt ska gå snabbt och helst på springande fot. Man måste lära sig att stanna upp och ta sig tid att njuta av livet, att kunna spendera en längre stund med en aktivitet.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 13:18

dennis skrev:Det finns tyvär för många myter som skapats genom åren och allt som oftast så hör man att man måste lägga 30 eller 50 tusen + för att få en bra anläggning.

Panelguy skrev:
Harryup skrev: Att handlare dör beror ju på att "riktigt bra" Hifi kostar väsentligt mer nu. Kommer ihåg att när jag blev intresserad kunde jag köpa en Breuer för runt 3.500 och jag behövde spara i dryga 2 månader för att ha råd men tyckte det var lite mycket pengar. Idag tror jag en motsvarande Breuer/Brinkmann kostar runt 60-70' och det kommer ta aningen längre än 2 månader för att spara ihop. Och mina ungar är inte i närheten av att ens tänka tanken på att sådana pengar är ens rimmliga för en bra HiFi-produkt.

Ja det känns verkligen som att "riktigt bra" HiFi har blivit betydligt dyrare än tidigt 80-tal då jag började intressera mig för "high-end".
Jag tror de flesta i den yngre generationen inte ens har råd att drömma om "high-end" i dagens läge.

Jag tycker tvärs om. Bra hifi har aldrig varit billigare!

Visst, det finns mycket som är dåligt, men även idag kan man få bra grejer även till vettigt pris. Visst, bra dyrt är bättre än bra billigt, men det som är bäst i de lägre prisklasserna är ändå väldigt bra jämfört med det mesta - oavsett pris.

Ta t.ex. en Sneaky DS och ett par vettiga högtalare i budgetprisklassen. Bättre än de flesta CD-spelare (oavsett pris) och med inbyggt slutsteg, och modernt (tillåter streaming från PC, MAC eller NAS samt har stöder Airplay från iProdukter). Visst man kan inte spela så taket lyfter, men det räcker ändå långt. Säkert klockrent ihop med ett par piP.

En kompis har en Sneaky DS som källa i ett ganska seriöst hemsystem och det spelar riktigt bra (Sneaky:n ersatte en Squeezebox och t.o.m. frun i huset kommenterade med att den var mycket bättre - större förbättring än då de bytte från 32" TV till 42" Panasonic plasma).

Har man redan dator kan man få till en komplett anläggning för ca. 10000 kr (beg. något under och nytt något över) som spelar skjortan av väldigt många dyra system.

Bild

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 13:54

petersteindl skrev:Jag skulle tippa att det är mer än 1 miljon konsertbesök, totalt sett per år i Sverige. Räknar man sedan alla som sjunger i kör och alla som spelar instrument, så får man en ganska stor intressesfär vad gäller levande musik.

Beror den stora mängden livelyssnande på att man är intresserad av musik och att musik live på konsert ger en så pass bra underhållning att man prioriterar detta framför att göra annat?

Är det så att dessa personer egentligen anser att återgiven musik i stereon är bortkastad tid och egentligen sitter de hellre framför datorn istället eller med lurar.

Alla konsertbesök och allt musicerande beror väl på att man faktiskt gillar musik.

Jag tror att musiken via stereon med dess kvalitet upplevs vara för torftig. Det är en handfull entusiaster som ibland lyssnar på musik lite då och då på sin fina stereo.

Människan har en inneboende drivkraft som väljer att göra det som attraherar mest för stunden och att avstå att göra det som är mindre intressant för stunden.

Om de så kallade hifiapparaternas ljudspridande inte lyckas fånga intresset tillräckligt mycket i förhållande till annat, så finns i alla fall konsertbesök som lockar, men även att göra annat, istället för att lyssna på stereon.

På den tiden det begav sig, så var stereon fundamentet som allt kretsade runt. Flyttade man hemifrån så var det första som installerades på nya platsen stereon och kom det inget ljud från grammofonen så började kallsvetten rinna.

Inget ljud, jag dör. Allt annat inklusive att äta blev helt plötsligt sekundärt. Inget ljud, ingen musik. Vad är det för fel? Varför funkar det inte? Man kanske skall trycka på den där knappen? Trycka: Trudilutt, trudilutt. Ahhh, musik... så, nu kan jag bära in sängen och köksgrejerna och därefter fixa lite krubb och lyssna på musik i lugn och ro. Finns egentligen det tillstånd som kallas lugn och ro kvar?

Idag är detta utbytt mot uppkoppling på internet. Funkar inte internet så fokuseras allt på att få det att funka. Internet är det nya som tagit över människans fritid. Datamanicken har tagit över och musik på burk har blivit ett brus och livekonsert är denna tillfälliga musiklyx som man kan leva på ett tag.

Restaurangbesök och semester och friskvård är andra aspiranter på människors attraktionskraft som är starkare än den ljudåtergivning som står till buds. Allt slåss om uppmärksamhet. Tik, tak, tik, tak och varje tickande innebär någon form av tidsfördriv som man gör istället för att välja göra något annat. Att skriva här eller att läsa här eller på fejjan tar också tid i anspråk.

Det kanske är så att ljudåtergivningen har gått i stå som förnöjelse och hamnat på efterkälke vad gäller att ge den upplevelse som innebär att man skulle prioritera detta istället för annat.

Allt som tar människans tid i anspråk pockar på människans uppmärksamhet konkurrerar om människans tid och de vuxna väljer precis som barnen, nämligen att göra det roligaste för stunden på deras fritid d v s under den tid som står till buds.

Summa summarum. Ett ljud hemma som ger denna livekänsla kan kanske vara en lösning. Men det går inte att lura någon på konfekten. Är det roligare att gå på krogen så kommer man att göra det istället för att sitta i sweetspot hemma och koncentrera sig på ljudåtergivning eller på musik som inte ger den underhållning som man egentligen vill ha.

Frågan är, hur prioriterar man sitt tidsfördriv och varför används stereon mindre?

mvh
Peter

En miljon besök verkar vara i underkant, men desto bättre! F.ö. skitbra inlägg!

Enligt 2006 års SCBs statistik över konsertbesökare så besökte, minst en gång per år, 7,1
miljoner människor någon form av konsert i Sverige (SCB, 2006).

Återför fokus på musikåtergivning till upplevelsekvalitet istället för bäst siffror (distorsion eller företagsvinst - välj själv). I inspelningsledet behövs också en uppryckning. Konkurrens med musikalisk kvalitet i.st.f. ljudnivå... Kräver att folka har prylar där kvalitet märks, så det behövs någon slags uppryckning över hela linjen.

Även live tycker jag det varierar väl mycket idag. Ibland är det grymt bra (då oftast i lite mindre sammanhang - Nefertiti i Göteborg är ett bra exempel på bra). Ibland är det inte speciellt engagerande och speciellt dåligt kan det vara då man skall spela för mycket folk, t.ex. i samband med kulturkalaset i Göteborg. Att det oftare drar åt sämre även live idag kanske hänger ihop med den allmänna kvalitetsomedvetenheten?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-04 13:59

Det finns bara ett sätt att säkra återväxten av hifi-intresserade:

Se till att så många unga människor som möjligt får ta del av
upplevelserna som en god musikförmedling kan ge.

Ja inte bara musik, utan all ljud och bild.

- - -

Det kanske inte är ett bra sätt om målet är att göra människor till
apparatintresserade bytarnördar*, men om man vill öppna öron, för
vad en hög fidelitet (snarare än apparaterna som objekt) kan ge
anläggningens ägare i form av musiklyssningsnjutning, så tror jag
det är både det enda och bästa man kan göra.

De flesta människor tycker om musik och de har därför potential att
bry sig om ljudkvalitet - men drivkraften att verkligen skaffa sig en
högpresterande anläggning är ju villkorad att man fått upp ögonen
för vilken upplevelse som är möjlig.

Och problemet idag är att de flesta unga inte har fått uppleva det.

- - -

Vad som är största hindret vet jag inte, men jag tror att problemen
är intrikat ihopvävda. Men den utveckling som vi sett med avseende
på loudness war har en stor roll i dramat.

Men denna tråd handlare ju om vad som kan göras för att säkra åter-
växten, så kanske borde det startas en annan tråd om vad som idag
hindrar och har sett till att återväxten är så dålig?

Vh, iö

- - - - -

*Det är ju en kategori för sig, som förvisso gynnar branschen genom
att konsumera så extremt mycket, men jag tror ändå att en bredare
bas, många som köper bra saker, är vad som behövs för att branschen
skall komma igen.

Med bred bas menar jag en värld där i stort sätt alla normala människor
bryr sig om ljudkvalitet så pass att de skaffar en god musikanläggning
(för många år framåt).

Man kan uttrycka samma sak som att man i en hifi-braig värld ser att
människor spenderar en större del av sin tid på att lyssna på musik,
och kanske se film i sin hemmabio.
Senast redigerad av IngOehman 2012-11-04 15:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 14:07

celef skrev:jag tror på reklam

reklam är a och o här

bilder på stökiga ungdomsrum och halvnakna tjejjer istället för det rådande bistra mentalsjukhushusidealinredningen

Reklam är säkert helt nödvändigt, men reklam utan underliggande substans eller sanning faller platt till slut.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 14:29

IngOehman skrev:Det finns bara ett sätt att säkra återväxten av hifi-intresserade:

Se till att så många unga människor som möjligt får ta del av
upplevelserna som en god musikförmedling kan ge.

- - -

Det kanske inte är ett bra sätt om målet är att göra människor till
apparatintresserade bytarnördar, men om man vill öppna öron, för
vad en hög fidelitet (snarare än apparaterna som objekt) kan ge
anläggningens ägare i form av musiklyssningsnjutning, så tror jag
det är både det enda och bästa man kan göra.

De flesta människor tycker om musik och de har därför potential att
bry sig om ljudkvalitet - men drivkraften att verkligen skaffa sig en
högpresterande anläggning är ju villkorad att man fått upp ögonen
för vilken upplevelse som är möjlig.

Och problemet idag är att de flesta unga inte har fått uppleva det.

- - -

Vad som är största hindret vet jag inte, men jag tror att problemen
är intrikat ihopvävda. Men den utveckling som vi sett med avseende
på loudness war har en stor roll i dramat.

Men denna tråd handlare ju om vad som kan göras för att säkra åter-
växten, så kanske borde det startas en annan tråd om vad som idag
hindrar och har sett till att återväxten är så dålig?

I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra. Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.
Senast redigerad av prolinn 2012-11-04 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 14:30

celef skrev: mentalsjukhushusidealinredningen

:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-04 15:37

prolinn skrev:
IngOehman skrev:Diverse text om att VI som har hört god musikåtergivning behöver visa dem som inte har gjort det, hur fantastiskt det kan vara...

I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.

Okej, jag delar inte din erfarenhet.

Min erfarenhet är snarare de fullständigt motsatta - att ALLA normala
människor blir "hifi-positiva" och väljer att skaffa en bättre anläggning
efter att man har spelat lite musik för dem.

Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av
musiken och gör att du sett de reaktioner du beskriver?

prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.

Fast hifi-branschen kan väl inte skyllas för de reaktioner som du sett?

Hifi-branschen kan ju inte spela musik för människor utan att de kommer
in i butikerna - och problemet är ju att de flesta idag inte ens söker sig
dit utan de skaffar sin "anläggning" i datorbutiken.

Vad jag talar om är att VI skall spela musik för människor, alltså för våra
vänner, bekanta och släktingar - alltså de av dem som inte ännu har in-
sett hur stor glädjen kan vara av att spela musik.

Vh, iö

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-04 18:23

IngOehman skrev:
prolinn skrev:
IngOehman skrev:Diverse text om att VI som har hört god musikåtergivning behöver visa dem som inte har gjort det, hur fantastiskt det kan vara...

I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.

prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.

Vh, iö

Trist debatteknik, men det får stå för dig! Har man förstånd nog kan man välja att förstå eller inte. Du påminde mig i vilket fall om varför jag inte vare sig läst eller skrivit på faktiskt.se på väldigt länge. Tråkigt!

Givetvis rör mina reflektioner min syn på hifi-branschen som sådan, en hållning som tydligen allmänheten delar och som självaste branschen inte tycks förstå. Finns det ingen grund för allmänhetens uppträdande? Jag tror det. Branschen har kört i diket och diskuterar djup ljudbild, separerade instrument och bla bla istället för musikaliska kvaliteter. Allmänheten har vänt branschen ryggen. Säkert av flera anledningar, men att branschen inte har något ansvar ter sig enfaldigt att tro.

F.ö. En bedövande majoritet av mina närmaste vänner har idag anläggningar som, i mitt tycke återger musik på ett sätt som engagerar och lockar till ytterligare musikaliska utsvävningar. Flera har bett om tips vid ev. inköp och jag tolkar det som att även de är nöjda med vad de köpt och med de råd de fått.
Senast redigerad av prolinn 2012-11-04 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-04 18:27

En bättre upplevelse av musiken är ett luddigt begrepp. Det kan ju vara ett trevligt sällskap eller något annat.

Jag tror det största hindret för intresse för bra ljud är exkluderande av andra sätt och idéer att hitta sina egna vägar dit, det näst största är när man försöker få någon att hoppa in där man själv är för tillfället.

Man har bytt apparater i 20år och ska försöka visa att det är skillnad mellan 2 olika CD-spelare för någon som i huvudsak lyssnar via sin smartphone eller TV. Man är så långt ifrån varandra att det blir krock direkt. "det där är inget för mig" är den lättaste slutsatsen man kan dra.

Då spelar det nästan ingen roll om det låter riktigt skapligt.

Att visa sina dyra kablar kan nog skrämma bort de flesta också: "måste man ha sådana där, då är det inget för mig".
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 18:43

IngOehman skrev:Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av

Vill man odla ett generellt hifi-intresse hos ungdomar så kanske man inte bör göra allt för att avmystifiera denna hobby och polemisera så hårt mot de som råkar ha andra åsikter inom ramen för detta intresse.

Ingen ungdom kommer att lockas av nåt som inte är kul, och då kanske vinyltokar och kabelmystiker och apparatälskare är en viktig del av det som behövs för att ta steget in i denna märkliga värld :)

Sen kan de ju faktiskt själva få välja hur deras fortsatta resa ska se ut, istf att inta nån slags "frälsa dem ifrån missljud"-attityd och styra in dem på nåt slags "gå direkt till blindtest och transparens"-spår.

Vi kanske istället ska fråga oss vad som är kul med denna hobby och vad som är intressant - om vi nu vill ha fler engagerade och inte alienera genom att framhålla nån slags snustorr perfektionism/vetenskaplighet som det enda rätta.

Edit: Martin, precis, skrev detta samtidigt :) (hitta egna vägar)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-04 18:46

min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk

tvapparater däremot verkar folk jäkligt intresserade av, och dom verkar få vara hur stora som helst

folk har även väldigt stora datoranläggningar, ofta riktigt feta altare

stereon har längre inget utrymme

trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja
Bikinitider

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-04 18:56

celef skrev:min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk

tvapparater däremot verkar folk jäkligt intresserade av, och dom verkar få vara hur stora som helst

Jag får nog hålla med där. Det tycks som om väldigt få idag har tid och lust att sitta ner i sweetspot och lyssna på musik. Av de jag känner som är/har varit musikintresserade och har råd att köpa en anläggning av bättre sort står små minianläggningar från Siba :( . Bara det låter är man nöjd :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 19:00

celef skrev:trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja

Jo, detta är väl hörlursgenerationen om någon, så det kanske vore en bra inkörsport? Bättre lurar kan visa vad det handlar om, sen är stenen i rullning... :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-04 19:06

phloam skrev:
celef skrev:trist att läsa att så många verkar tycka att hörlurar inte kan erbjuda hög ljudkvalitet, vilket så klart är ren rappakalja

Jo, detta är väl hörlursgenerationen om någon, så det kanske vore en bra inkörsport? Bättre lurar kan visa vad det handlar om, sen är stenen i rullning... :)
Stora dyra lurar som accessoar! :) Inte bara sådana som är doppade i färg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-04 19:10

Cykla runt på stan med ett par Jecklin Float, det kanske skulle få en o annan att reagera :D

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-11-04 19:20

Panelguy skrev:
celef skrev:min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk

Jag får nog hålla med där. Det tycks som om väldigt få idag har tid och lust att sitta ner i sweetspot och lyssna på musik. Av de jag känner som är/har varit musikintresserade och har råd att köpa en anläggning av bättre sort står små minianläggningar från Siba :( . Bara det låter är man nöjd :wink:

Om en anläggning bara kan generera en god musikalisk upplevelse om man sitter i sweetspot, har jag full förståelse för att få är intresserade...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-04 19:41

Mats skrev:
Panelguy skrev:

Om en anläggning bara kan generera en god musikalisk upplevelse om man sitter i sweetspot, har jag full förståelse för att få är intresserade...

:D Right on spot.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-04 20:11

+1
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-04 20:50

Min anläggning kan ge en helt okey musikalisk upplevelse utifrån köket men vill jag verkligen lyssna på musik sitter jag i sweetspot. Går jag på konserthuset sitter jag heller inte på en balkong vid sidan av scenen.
Beror väl på vilka krav man har på "god musikalisk upplevelse" :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-04 20:55

Endast det bästa är gott nog. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-04 20:56

phloam skrev:Cykla runt på stan med ett par Jecklin Float, det kanske skulle få en o annan att reagera :D

Om rätt person gör det så skulle Jecklin Float sälja som smör i ett halvår och sedan skulle vi andra kunna köpa dem riktigt billigt på loppisar eller hitta dem i containrar, jämför Canada Goose jackor och dylikt *s*

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2012-11-04 21:24

hifikg skrev:[snip]

Om rätt person gör det så skulle Jecklin Float sälja som smör i ett halvår och sedan skulle vi andra kunna köpa dem riktigt billigt på loppisar eller hitta dem i containrar, jämför Canada Goose jackor och dylikt *s*

Hur länge till du kan bygga linjekällor av Dr Dre Beats loppisfynd? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-04 22:43

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:

Vh, iö

Trist debatteknik, men det får stå för dig! Har man förstånd nog kan man välja att förstå eller inte. Du påminde mig i vilket fall om varför jag inte vare sig läst eller skrivit på faktiskt.se på väldigt länge. Tråkigt!

Givetvis rör mina reflektioner min syn på hifi-branschen som sådan, en hållning som tydligen allmänheten delar och som självaste branschen inte tycks förstå. Finns det ingen grund för allmänhetens uppträdande? Jag tror det. Branschen har kört i diket och diskuterar djup ljudbild, separerade instrument och bla bla istället för musikaliska kvaliteter. Allmänheten har vänt branschen ryggen. Säkert av flera anledningar, men att branschen inte har något ansvar ter sig enfaldigt att tro.

F.ö. En bedövande majoritet av mina närmaste vänner har idag anläggningar som, i mitt tycke återger musik på ett sätt som engagerar och lockar till ytterligare musikaliska utsvävningar. Flera har bett om tips vid ev. inköp och jag tolkar det som att även de är nöjda med vad de köpt och med de råd de fått.

? ? ?

Jag förstår inte din reaktion.

Om det är som du säger i ditt F.ö. på slutet, så borde du väl inte ha något
problem alls med min enkla analys som säger att lösningen på ett fadt hifi-
intresse och dålig återväxt är att spela musik för så många unga männi-
skor som möjligt så att de får ta del av upplevelserna som en god musik-
förmedling kan ge
, eller?

- - -

Jag skrev om en god musikförmedling och du responderade med att skriva
om när man "...demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men
som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det
man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET
INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN."

Jag känner inte igen det du beskriver.

Och när du skriver att "en bedövande majoritet av mina närmaste vänner
har idag anläggningar som, i mitt tycke återger musik på ett sätt som
engagerar och lockar till ytterligare musikaliska utsvävningar. Flera har
bett om tips vid ev. inköp och jag tolkar det som att även de är nöjda
med vad de köpt och med de råd de fått"
, så vet jag inte vad det är för
problem som du stött på, eller när du gjort det. Om det låter bra både hos
dig och dina vänner, så kör! Vinn över ungdomarna!

- - -

För jag vidhåller - spela musik för unga människor som det finns skäl att
de inte fått uppleva återgiven musik som den kan vara!

Sålunda får vi en god återväxt.

Det gör jag, och praktiskt taget ALLA blir hifi-intresserade - och de börjar
inte bara bry sig om fideliteten som sådan och skaffar en god anläggning,
utan de börjar även spela musik för att det är kul!

Deras liv bli mera musikrikt helt enkelt. :)

Vh, iö

- - -

PS. Och igen: Vad det är som gjort att människor idag är mindre "med-
vetna" och i mindre grad aktiva musiklyssnare, det vet jag inte, men jag
tror att många faktorer är intrikat ihopvävda.

Jag tror INTE att det har klingat av alldeles av sig själv, utan att det finns
flera faktorer som ställt till det. Många talar om konkurrens från helt andra
saker som t ex datorer som stjäl både tid och en signifikant del av det eko-
nimisks utrymme som människor har. Men jag tror att den utveckling som
vi har sett med avseende på loudness war har en stor roll i dramat.

För att hög fidelitet i lyssningskedjan skall vara det stora värde som det
kan vara, så bör den ju vara i varje fall hyffsat hög även i inspelningsled.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-11-05 12:55

Jag fick så sent som igår en vädjan om att hjälpa en bekant med att hitta en anläggning.
Det som stod tydligt var att hon inte visste vad god återgivning är.
Hon är på "imponerande ljud" stadiet och då är surround väldigt lockande eftersom man tydligare får ut en "häftig" upplevelse vid filmtittande.
En annan poäng jag lyckades bena ut var att hifi är något mystiskt och hon trodde inte att hon kunde höra någon skillnad på bra och mindre bra alternativt att bra ljud skulle vara jättedyrt.

Det skulle inte förvåna mig om hon är representativ för ganska stor del av folk här i landet.

Innan hon kan ta till sig vad hifi är så måste hon få en chans att själv uppleva det och kunna skapa en åsikt. Det måste avmystifieras och sedan visas att det inte behöver bli jättedyrt.

Det börjar med människan, inte apparaten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 13:02

markusA skrev:Jag fick så sent som igår en vädjan om att hjälpa en bekant med att hitta en anläggning.
Det som stod tydligt var att hon inte visste vad god återgivning är.
Hon är på "imponerande ljud" stadiet och då är surround väldigt lockande eftersom man tydligare får ut en "häftig" upplevelse vid filmtittande.
En annan poäng jag lyckades bena ut var att hifi är något mystiskt och hon trodde inte att hon kunde höra någon skillnad på bra och mindre bra alternativt att bra ljud skulle vara jättedyrt.

Det skulle inte förvåna mig om hon är representativ för ganska stor del av folk här i landet.

Innan hon kan ta till sig vad hifi är så måste hon få en chans att själv uppleva det och kunna skapa en åsikt. Det måste avmystifieras och sedan visas att det inte behöver bli jättedyrt.

Det börjar med människan, inte apparaten.

Intressant inlägg!
Men visst är det så att vi (alla?) har förutfattade meningar om vad en bra anläggning är. Och i slutänden är det väl så att vi faktiskt efterfrågar olika saker. En del tycker surround, med ljud som kommer från alla håll, är jättehäftigt. Andra kanske tycker att ljudet är det viktiga, varifrån det än kommer. Några kanske tycker att ljudet inte är det viktigaste utan att de musikaliska intentionerna förmedlas är det absolut viktigaste. Balansen mellan dessa fundament är absolut en personlig sak. Det viktigaste är att man själv blir medveten om vilka variabler/parametrar det finns och var ens egen åsikt/önskan finns.

/ B

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-11-05 13:12

+1 Bill50x, det var lite det jag var ute efter.
Innan man kan veta vad man egentligen vill ha så måste det skapas referensramar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-05 13:21

markusA skrev:+1 Bill50x, det var lite det jag var ute efter.
Innan man kan veta vad man egentligen vill ha så måste det skapas referensramar.

Precis en av de sakerna som jag drömmer om att hjälpa till med i mitt tänka hifimuseum/ljudnöjesfält. Har dock ännu inte fått någon finansiär som har några hundratals miljoner/par miljarder att skjuta till...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-05 13:51

Den största förtjänsten med mångkanal för filmtittande har haft är att alldeles vanliga människor har fått koll på att höger högtalare skall stå till höger och centern i mitten och vänster högtalare till vänster.
Sen kan folk börja lyssna i stereo och få en ljudbild överhuvudtaget.
Alldeles vanliga stormarknadskunder på 80-90 talet har inte haft så väldigt stor koll på att möblera för stereon. En viss skara i regel killar då som nu sitter ner i mitten medans vanliga familjer hade en högtalare under soffbordet och den andra bredvid tv'n. Och det är alla dessa kunder som är i majoritet som aldrig ens har hittat till en hifiaffär. Däremot kommer dom ihåg att dom gått förbi nån affär som visat nån pickup eller förstärkare i skyltfönstret som kostat 5 ggr mer än hela deras stereo och sen går man aldrig in där.
Så innan det går att rädda vanliga människors hifi-intresse så måste det skapas. Man gillar när det låter bra men koppling är inte så stark till att man måste ha en bra stereo då man inte sitter och lyssnar så mycket på musik. Kanske ett par riktigt bra lurar till iphonen är viktigare?
Jag har svårt att se att gruppen redan hifi-intresserade skall kunna rädda gruppen icke-just-nu-hifiintresserade. Hur har det gått att rädda tjejerna genom alla år? Jag vet med säkerhet en tjej som var/är hifi-intresserad och kände igen apparater och lyssnade aktivt efter förbättringar. Undrar om jag missat nån, tror inte det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-11-05 15:14

Panelguy skrev:Min anläggning kan ge en helt okey musikalisk upplevelse utifrån köket men vill jag verkligen lyssna på musik sitter jag i sweetspot. Går jag på konserthuset sitter jag heller inte på en balkong vid sidan av scenen.
Beror väl på vilka krav man har på "god musikalisk upplevelse" :wink:

Detta handlar nog inte om "vilka krav" man har i bemärkelsen "hur höga krav" man har utan snarare, som Bill är inne på, att olika personer har lite olika typer av krav.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-05 18:42

Jag tror att det inte bara kan handla om ljud, enbart - det måste vara en kombination av nåt konkret som är kopplat till ljudupplevelsen som sådan.

Vi kanske måste erkänna för oss själva först att detta med hifi faktiskt i hög grad hänger samman med intresse för teknik - vilket gör hifi till ett företrädesvis manligt fenomen.

Folk använder ju faktiskt massor av avancerad teknik utan att tänka på det - kan man få folk att koppla ihop kvaliteten på ljudet och musikupplevelsen med den tekniken (telefoner, datorer osv) så kanske man sår ett frö. Men för de flesta mediekonsumenter så är ljud ett medföljande påhäng, inte nåt man använder dedicerad teknik för (hifi-anläggning).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-05 19:40

vi på faktiskt gillar att snacka ljud med varandra, det upptar nog en väldans massa tid om man räknar på det, man kanske ska börja där, bjuda in kidsen att snacka lite ljud och bilar och mat och öl och inspelningsteknik här på faktiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-06 00:24

celef skrev:vi på faktiskt gillar att snacka ljud med varandra, det upptar nog en väldans massa tid om man räknar på det, man kanske ska börja där, bjuda in kidsen att snacka lite ljud och bilar och mat och öl och inspelningsteknik här på faktiskt

Absolut, under förutsättning att dom kan räkna med imaginära tal.
Att bara gilla musik räcker inte.
Tror där det går fel för dom flesta, dom vill "bara" spela musik då dom har tid för det. Vanliga människor typ tjejer, vill inte prata bilar hellar i nån större utsträckning. De tjejer jag känner som tycker att det är kul att fota vill kunna ta bilder, att byta objektiv osv. är inget måste. Kan man inte ta bilden för att man inte har en tillräcklig vidvinkel med så får man väl fota något annat. De tjejer jag känner som använder tekniska prylar är inte så kräsna att grejorna skall vara "bäst" ens i samma prisklass eftersom de aldrig skulle få för sig att jämföra grejor. Är dom någorlunda bra grejorna alltså så räcker det, är dom verkligen bra så är ju bara ännu lite roligare.
Undantaget kan vara mobiltelefoner som nästan är lite som ett smycke så det kan vara lite kul att den är fin.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-06 00:32

Ofattbart. 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 00:36

Tjejer måste vara från en annan planet va? :o

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-06 00:37

man kan ju alltid rekommendera 'faktiskt' som en kunskapsbas för intresserade youngsters :idea: :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-06 01:05

hifikg skrev:Tjejer måste vara från en annan planet va? :o
Dom är från samma planet men de skulle aldrig erkänna att de är tekniskt intresserade/duktiga. Inte ens de som lär sig använda olika datorprogram och håller på och fixar med sociala medier och foton mm.

De tror att de är nybörjare på datorer och inte fattar någonting. Vilket är lika konstigt som att alla killar tror att de är expert på datorer. Måste vara någon slags förväntning från födseln, vilken typ av uppmuntran man får.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 01:43

Martin skrev:
Dom är från samma planet men de skulle aldrig erkänna att de är tekniskt intresserade/duktiga. Inte ens de som lär sig använda olika datorprogram och håller på och fixar med sociala medier och foton mm.

De tror att de är nybörjare på datorer och inte fattar någonting. Vilket är lika konstigt som att alla killar tror att de är expert på datorer. Måste vara någon slags förväntning från födseln, vilken typ av uppmuntran man får.

Nä, det är faktiskt lite lustigt. Mig närstående, jämnåriga, kvinnoväsen svarar alltid NEJ på frågan om de kan, om det är något de inte gjort förut, även om de med stor sannolikhet kan det. Jag svarar nästan alltid ja, ända till det bevisats att jag verkligen inte kan. Det är en stor skillnad på inställning. Till min glädje så är min unga dotter som jag, hon tror verkligen hon kan allt och till råga på allt tror hon hon kan det bättre än far sin. Skitunge ;-)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-06 08:22

Ang. tjejer så är synen här snäv, eller så umgås ni med fel. På jobbet har jag ett fång som jobbar med retusch av reklambilder i Photoshop, kodar grymma Excel-dokument och bygger iCal-kalendrar som resten av jobbet använder, känner en tjej som var delaktig i köp av både Weiss-DAC och Focal-högtalare, som dessutom är en inbiten skivsamlare av udda musik. De krossar som jag ser merparten av de killar jag känner på flera områden som anses ägas av alla killar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-06 12:47

shifts skrev:Ang. tjejer så är synen här snäv, eller så umgås ni med fel. På jobbet har jag ett fång som jobbar med retusch av reklambilder i Photoshop, kodar grymma Excel-dokument och bygger iCal-kalendrar som resten av jobbet använder, känner en tjej som var delaktig i köp av både Weiss-DAC och Focal-högtalare, som dessutom är en inbiten skivsamlare av udda musik. De krossar som jag ser merparten av de killar jag känner på flera områden som anses ägas av alla killar.

Jag ser också de där tjejerna, men de erkänner sällan sig själva som tekniskt duktiga/intresserade och det är väl en stor skillnad mot flertalet killar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-06 13:36

shifts skrev:Ang. tjejer så är synen här snäv, eller så umgås ni med fel. På jobbet har jag ett fång som jobbar med retusch av reklambilder i Photoshop, kodar grymma Excel-dokument och bygger iCal-kalendrar som resten av jobbet använder, känner en tjej som var delaktig i köp av både Weiss-DAC och Focal-högtalare, som dessutom är en inbiten skivsamlare av udda musik. De krossar som jag ser merparten av de killar jag känner på flera områden som anses ägas av alla killar.

Ojdå, finns det kanske 2 tjejer då som är intresserade av vilka apparater som låter bra?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-06 13:53

hifikg skrev:
Martin skrev:

Nä, det är faktiskt lite lustigt. Mig närstående, jämnåriga, kvinnoväsen svarar alltid NEJ på frågan om de kan, om det är något de inte gjort förut, även om de med stor sannolikhet kan det. Jag svarar nästan alltid ja, ända till det bevisats att jag verkligen inte kan. Det är en stor skillnad på inställning. Till min glädje så är min unga dotter som jag, hon tror verkligen hon kan allt och till råga på allt tror hon hon kan det bättre än far sin. Skitunge ;-)

Jag känner inte riktigt igen den där bilden.

Visst, statistiskt ligger det kanske lite i det ni beskriver, men jag tycker
nog inte att det är särskilt vanligt med människor som säger att de kan
allt överhuvudtaget, oavsett kön.

Tycker de flesta är väldigt försiktiga med att förhäva sig. Däremot kanske
det finns lite skillnader mellan könen med avseende på att säga "jag kan
försöka" respektive "nä det där kan jag inte".

Men jag tror inte att tjejer är mindre benägna att vilja försöka, snarare är
det min erfarenhet att det är tvärtom.

Men visst finns det - igen statistiskt, en del skillnader med avseende på
VAD det är som män respektive kvinnor tror sig klara och gärna försöker
när de är väl medvetna om att de inte kan från början utan att de måste
analysera och lära sig på vägen.

Men att tjejer skulle vara mindre villiga att ge sig på saker de inte behär-
skar känner jag inte igen alls, de bara ger sig ut på andra tunna grenar än
män, igen statistiskt.

- - -

Och jag tror dessutom att det är en förenkling att tro att allt beror på vår
uppväxt, vad vi blivit indoktrinerade med med uppmuntran och motsatsen.

Visst kan sådana mekanismer spela en roll de också, men jag tror faktiskt
att arvet är mycket starkare, och om jag får tala för mig själv så tror jag
inte heller att vi är så simpla psykologiskt att vi väljer det vi blir uppmunt-
rade att välja och vice versa (avstår från det vi inte blir uppmuntrade att
göra).

Tror ofta att den omvända psykologin är starkare än den raka rent av. ;)

Men jag tycker å andra sidan inte att den sortsen pseudo-jämlikhet som
går ut på att samhället skall få se en statistiskt jämn fördelning, är något
att ha. Den jämlikhet som har ett värde på riktigt är den som är varje en
skild människas rättighet - att få välja fritt och slippa bli dömd baserat på
en massa fördomar.

Om sedan människor som fått den friheten väljer på att statistiskt snett
sett, så applåderar jag deras rätt att göra det också!

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-11-06 14:03

Jag tror (nästan säkert) att jag för över ett medvetande om musikåtergivning till min tös som är 17.

Men visst är det också viktigt att det ser ut för något. Hon spelar klämbox Denon 2105 och gillar sina OA12.3 Vill inte byta ut OA12 till något annat för "dom är så coola".

En polaret till henne ville ha likandan, men valde Cheops som stod i garaget och samlade damm..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-06 14:15

Känns som om det inte spelar någon roll hur teknikkunniga eller teknikanvändande tjejer än är, hifi riskerar ändå att vara en särpräglad killgrej. Precis som att bilintresse är en killgrej, hur mycket än tjejer kör bil eller intresserar sig för bilköp och biltekniK. Svårt att sätta fingret på.

Vi kanske mutar in detta område genom vår attityd på nåt omärkligt sätt. Och frågan blir då om ändrad attityd kan påverka återväxten?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-06 14:39

Det beror antagligen på i vilket sammanhang du befinner dig. På mitt jobb, som är tekniskt inriktat, är damerna givetvis kunniga inom sina arbetsområden som t.ex. stereobildhantering liknande. Deras arbetsledare kan inte göra deras jobb, inte jag heller. Däremot är de inte alls lika intresserade av teknik i allmänhet. Min hustrun är heller inte intresserad av teknik men hör givietvis skillnad på ljudanläggningar. Var ju inte direkt begeistrad när jag hämtade hem ett par Magnepan (frontalyta 180x65 cm) från Tyskland och riggade upp... Dock förvandlades humöret rätt snabbt när ljudet strömmade ut i rummet! Fick till och med placera dem där jag tyckte de presterade bäst och det är ju en bra bit ut i rummet med de högtalarna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-06 16:02

Harryup skrev:

Ojdå, finns det kanske 2 tjejer då som är intresserade av vilka apparater som låter bra?

mvh/Harry

Jag tycker bara inte man ska generalisera så. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-11-06 16:14

Kan inte påstå att jag är speciellt teknikintresserad. Däremot är jag mycket musikintresserad men begriper att jag måste förstå lite om processen som leder fram till välljud för att välljud ska uppstå. Hade det funnits en enkel plug and play-lösning som gett maximal (eller nära nog...) prestanda så hade jag solklart investerat och sen bara lyssnat (okej då, jag hade väl hållit utkik efter en ver. 2 också).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-06 16:22

shifts skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Jag tycker bara inte man ska generalisera så. ;)

Tja, om 99 % av hifi intresserade kunder i hifibutiker är män och 1 % är kvinnor, så kan man nog generalisera, som jag ser det. I realiteten är siffran nog ännu större för män. På hörlurar och tivoli är siffran helt annorlunda.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 16:29

Fast även om det är en stor flock huvudsakligen män som flockas här, så får vi ta en steg tillbaka och fundera över hur begränsad gruppen är. Ärligt, hur många hifi-intresserade män hittar ni egentligen på ert jobb? Och då menar jag inte att man är intresserad för att men en gång i livet köpt en stereoprylar i någon butik, utan att man är semi-aktiv på att byta runt i den.

Ta min far som exempel, visst köpte han en bang-reveiver, en bandare och en Dual-svarv och byggde sig ett par högtalare efter en ritning en bekant skickade vidare - men det var det, den anläggningen hade varit densamma 40 år senare om inte det föll på mig att hitta något annat när beon slutligen gav upp och att fixa dit en cd-spelare. Något intresse av apparaturen finns inte.

Jag jobbar med en stor flock datornördar och det nördas på andra saker privat på olika håll, men jag är ensam med något hifi-intresse - däremot har jag hjälpt några stycken till ett bra ljud som de sedan inte ändrat på.

Så även om vi här tycker att vi är många... vi är nog egentligen inte det...

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-11-06 19:13

Nattlorden skrev:Fast även om det är en stor flock huvudsakligen män som flockas här, så får vi ta en steg tillbaka och fundera över hur begränsad gruppen är. Ärligt, hur många hifi-intresserade män hittar ni egentligen på ert jobb? Och då menar jag inte att man är intresserad för att men en gång i livet köpt en stereoprylar i någon butik, utan att man är semi-aktiv på att byta runt i den.

Ta min far som exempel, visst köpte han en bang-reveiver, en bandare och en Dual-svarv och byggde sig ett par högtalare efter en ritning en bekant skickade vidare - men det var det, den anläggningen hade varit densamma 40 år senare om inte det föll på mig att hitta något annat när beon slutligen gav upp och att fixa dit en cd-spelare. Något intresse av apparaturen finns inte.

Jag jobbar med en stor flock datornördar och det nördas på andra saker privat på olika håll, men jag är ensam med något hifi-intresse - däremot har jag hjälpt några stycken till ett bra ljud som de sedan inte ändrat på.

Så även om vi här tycker att vi är många... vi är nog egentligen inte det...

Nattis
Det får +1 för om ens det räcker.....

Man kan undra sen vilken roll forumet har för att säkra återväxten
? lite patetiskt men ändå...

//Lech

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-06 19:15

+1, nattlorden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 19:49

Är återväxten viktig?
För vem?
Klart det vore skoj med hifi-intresserade töser i lyssningsrummet och på mässor.

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-06 19:51

Vad är då den egentliga differensen mellan män som uppskattar hifi och män som inte bryr sig? Kunde det lika gärna vara sportfiske eller nåt annat smalt intresse?

Om man jämför med just sportfiske så är ju njutningen förknippad med användandet av teknik (spö, drag, kastteknik etc - kul att fiska även utan att man fångar nåt alls) medan hifi har ett resultat som kan avnjutas helt fritt från tekniken (nån kommer på besök och säger "Wow vilket ljud!")

Men haken är kanske att den som enbart vill njuta av resultatet kanske inte blir ett dugg intresserad av att fiska, eller hifi* heller för den delen. Man gillar att äta fisk, eller lyssna på musik med bra ljud - men ingen återväxt för vare sig fiske- eller hifi-intresset som sådant.

Edit: * = d.v.s. det vi menar med hifi-intresse - intresse för tekniken bakom, och hur det är kopplat till resultatet, vilket kanske är själva nöjet med hifi som intresse...!

Är man "bara intresserad av bra ljud" (floskelvarning) så är man inte hifi-intresserad, m.a.o.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-06 20:03

Är återväxten viktig?
För vem?
Klart det vore skoj med hifi-intresserade töser i lyssningsrummet och på mässor.

återväxten är viktig för konsumtionens skull

svenska tillverkare av goda hifiapparater

det skulle vara snygga töser då
Bikinitider

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-11-06 21:06

Jag känner att jag gjort mitt. Lilleman här hemma blir lätt arg om han inte får gå ner i källaren å lyssna på musik där åtminstone tre ggr/vecka.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 21:15

celef skrev:
Är återväxten viktig?
För vem?

Då e ju vanliga hifi-entusiaster inte så bra. Jag, t ex, köpte ett par högtalare för 25 år sedan o de är fortfarande världens bästa (för mig). Ingen vidare konsument. Samma med slutsteg och skivspelare, drygt 20 år gamla pjäser. Då måste de som köper ljud som mode, accessoar eller inredningspryl vara en bättre målgrupp, krasst ekonomiskt. Herregud, vi på Faktiskt köper ju inte ens nya högtalare när de gamla spricker, vi renoverar! Vi e ju mer miljönissar än goda konsumenter.

Själv e jag rätt duktig på att konsumera skivor...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-11-06 21:18

Undrar om de har samma funderingar i frimärksamlar och modelljärnvägskretsar?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-06 21:43

hifikg skrev:
celef skrev:
Är återväxten viktig?
För vem?

Då e ju vanliga hifi-entusiaster inte så bra. Jag, t ex, köpte ett par högtalare för 25 år sedan o de är fortfarande världens bästa (för mig). Ingen vidare konsument. Samma med slutsteg och skivspelare, drygt 20 år gamla pjäser. Då måste de som köper ljud som mode, accessoar eller inredningspryl vara en bättre målgrupp, krasst ekonomiskt. Herregud, vi på Faktiskt köper ju inte ens nya högtalare när de gamla spricker, vi renoverar! Vi e ju mer miljönissar än goda konsumenter.

Själv e jag rätt duktig på att konsumera skivor...

det är rätt sällsynt att sitta på en anläggning som är 25 bast om man är ljudintresserad

jag skulle tro att 99,9% av faktisktianerna har köpt prylar till stereon i år
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-06 21:54

Nu har jag inte följt diskussionen, men mina privata funderingar har gått till att man får skilja på hype och intresse/hobby. Har pratat en del med 40-talister och däromkring, och det verkar som att på 70-talet var hifi och en cool stereo det som man verkligen sparade pengar till. Morsan sa att många av hennes manliga kollegor sparade en ansenlig del av lönen för att ngn gång ha råd med ett par Carlsson OA2212 till exempel. Mao, hifi för vanliga dödliga då var det motsvarande som vi materialistiskt längtar efter idag. Då var det hifi, nu är det tex båt, lägenhet med öppen planlösning, pooldäck etc.

Summa kardemumma så har nog "kärntruppen" och antalet som ingår däri varit tämligen oförändrad, dvs förhållandevis så var och är det väldigt få. Skall man titta i kristallkulan så tycker jag att man borde kanske bygga upp en hipsterlik hype runt tex det fysiska mediet, oavsett hur mkt vi svär över det nu. CD-skivan kommer bli morgondagens polykarbonat (materialmärkning: PC), suget efter PC-spelare kommer att öka. Då kommer antalet hifientusiaster öka, men bered er på att de försvinner lika fort iom nästa hype.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 22:09

polykarbonat? ...det föll rätt så väl på smaklökarna...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-06 22:11

Nattlorden skrev:polykarbonat? ...det föll rätt så väl på smaklökarna...

Du ser! Jag har startat en trend, det nya svarta! 8O :D :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 22:18

Vee-Eight skrev:
Nattlorden skrev:polykarbonat? ...det föll rätt så väl på smaklökarna...

Du ser! Jag har startat en trend, det nya svarta! 8O :D :wink:

Skall se om jag vågar prova det efter att jag lyssnat till slutet på Spotify. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-06 22:29

Under guldåren så var stereon en nyhet. Monoåtergivningen var inte givet att man lyssnade på genom en Quad ELS-57, en Quad 11 och en Quad II.
Nu blev det något som skilde sig ifrån att lyssna på tio-i-topp via bordsradion. Sen på åttiotalet var CD-spelaren en nyhet som inte ersatte något. Men lyssnar man "bara" på musik så har inget särskilt nytt hänt sedan CD-skivan introducerades. Finns inget ljudkvalité "hopp" för den vanliga konsumenten. Vill man titta på filmer så finns det ju en del nytt att köpa däremot. Nästa nya grej är väl att folk inte ens kommer köpa multikanal grejor eftersom öppna planlösningar gör att det inte finns några väggar att montera högtalare på/vid.
Så tillbaka till "multikanal limpor" under platttv'n så ingen kabeldragning igen.
Men sen finns det ju alltid en hoper människor som gillar verklig kvalité eller som orkar bry sig om kvalité och letar efter lite mer fulländning inom sin hobby.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-07 21:03

Ärsch främja vinylen, jag brukar rekommendera ett bra kassettdäck om man inte orkar med vinylskivor.
Jag förmedlas sällan några aha kännslor med digitala medier.
Dock så är det skönt om man lyssnar i hörlurar då man är mer brus och knasterkännslig då.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-07 21:34

eller lär dom att vi är rakt inne i 'vetandets tidsålder' å att eftertanke är lika viktigt som njutande av livets fröjder..

EDIT: Oops! vem va de som skrev så 8O

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-11-10 16:13

IngOehman skrev:
prolinn skrev:... Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.

Det är möjligt att detta inte gäller dig, men att det är vanligt, det är jag säker på. Varför? Jag kan nog inte räkna antalet gånger jag hört kommentaren från någon hifi-intresserads respektive "jovisst låter det bra, men det är ju inte värt pengarna! Musiken hörde man lika bra på våra gamla grejer." Ridå! Som jag tolkar det så håller en förhärskande majoritet av alla hifi-intresserade på med något annat än maximering av sin musikaliska upplevelse. Man fokuserar på apparater, på tekniska termer som man inte kan värdera, på hur ljuden av musik låter, men glömmer hur anläggningen förmedlar meningen med musiken och det är det som kritiken bottnar i. Går man in i istort sett vilken hifi-butik som helst så spelar försäljaren glatt upp något som i bästa fall låter fräckt, men ofta inte ens det. Det låter helt enkelt kasst, ur ett musikaliskt perspektiv! Vad musikerna spelar framgår lika bra eller bättre på en klockradio och försäljaren fattar noll, när man påpekar detta.

Även många som håller på med hifi tycker samma sak. Musiken hör man på vilken anläggning som helst, men en bra hifi-anläggning ger något annat. För mig är detta andra närmast ointressant! Jag vill ha en anläggning som förmedlar musiken så att jag förstår och känner musiken på samma sätt som man gör när man lyssnar live. Det gör man inte med vilken anläggning som helst! Väldigt få anläggningar förmår detta faktiskt.

Min poäng är att genomsnitts hifi-prylen helt enkelt inte är bra nog och att i stort sett vem som helst också hör detta. För många hifi-intresserade är det inte så. Man tycks ha andra målbilder för apparaterna och då kanske de är bra. För mig är det inte bra nog och tydligen gäller det även en majoritet av befolkningen. Det spelar ingen roll för en musikintresserad människa om anläggningen låter lite extra fint på något specifikt sätt om det inte också ger en tydlig förbättring av den musikupplevelse den musikintresserade är ute efter. Om musikupplevelsen är ungefär densamma, spelar det ingen roll om det låter si eller så. Icke hifi-intresserade är just det, inte intresserade av hifi. De kan mycket väl vara intresserade av musik och musikupplevelsen, men en anläggning som inte ger en tydligt starkare upplevelse är inte värd den musikintresserades uppmärksamhet. Jag vill ge denna kritik rätt då jag helt och fullt håller med. För mig är i stort sett all hifi värdelös. Ett fåtal fabrikat lyckas bra enligt min mening, men de flesta verkar helt vilsna och en majoritet av alla hifi-intresserade med dom.

IngOehman skrev:

...

PS. Och igen: Vad det är som gjort att människor idag är mindre "med-
vetna" och i mindre grad aktiva musiklyssnare, det vet jag inte, men jag
tror att många faktorer är intrikat ihopvävda.

Jag tror INTE att det har klingat av alldeles av sig själv, utan att det finns
flera faktorer som ställt till det. Många talar om konkurrens från helt andra
saker som t ex datorer som stjäl både tid och en signifikant del av det eko-
nimisks utrymme som människor har. Men jag tror att den utveckling som
vi har sett med avseende på loudness war har en stor roll i dramat.

Det är ju just det som är branschens fel. Hade de som lyssnat i butik omedelbart hört att det är bättre hade, tror kag, ryktet gått om just detta och medvetenheten hade ökat. Som det är idag är det tydligen omvänt. Att inte allt är branschens fel är väl klart, men jag tror branschen har ett mycket stort ansvar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-10 17:37

Vee-Eight skrev: Skall man titta i kristallkulan så tycker jag att man borde kanske bygga upp en hipsterlik hype runt tex det fysiska mediet, oavsett hur mkt vi svär över det nu.

Det finns det redan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi