Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Låt signalkällan självt driva slutsteget via en passiv analog volymkontroll och jämför ljudet. Det säger en hel del.
Rydberg skrev:När jag gjorde tester mellan mitt Bryston BP25 och min Denon 3805 (använd som försteg) så var det stor skillnad till Brystons fördel, faktiskt större än jag trodde det skulle vara.
Piotr skrev:Jag vill nog vidare påstå att det inte heller är svårt att göra ett linjesteg som inte färgar.
hifikg skrev:Skulle jag vinna något på att koppla förbi försteget i min DAC och använda ett 200.000 kronors Krell istället?
Bill50x skrev:En smart lösning hade Aura. Ingen ingångsväljare utan ville man inte att tunern skulle låta samtidigt som man spelade vinyl så fick man helt enkelt stänga av den...
/ B
Bill50x skrev:Piotr skrev:Jag vill nog vidare påstå att det inte heller är svårt att göra ett linjesteg som inte färgar.
Med tanke på hur många försteg låter har jag svårt att tro dig. Speciellt billiga försteg borde vara gjorda "efter boken", dvs enkla lösningar som gör vad de ska. Inga färgningar utan man mäter helt enkelt att försteget är en buffert och orkar driva efterföljande slutsteg, att det isolerar de olika ingångarna från varandra, rak frekvensgång och allt det där som anses så viktigt...
En smart lösning hade Aura. Ingen ingångsväljare utan ville man inte att tunern skulle låta samtidigt som man spelade vinyl så fick man helt enkelt stänga av den...
/ B
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
Mao dessa två försteg borde ge ungefär samma prestanda?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Skulle jag vinna något på att koppla förbi försteget i min DAC och använda ett 200.000 kronors Krell istället?
Tja... Många antaganden som måste göras på en gång.
Först måste man anta att du vill att försteget inte skall göra annat än ändra volymen.
Sen måste man anta att en sak som är så dyr är det pga att det försökt göra precis det snarare än en specialframlyssnad färgning.
Och sen får man fundera över hur stort fel som din dac kan tänkas göra och huruvida att byta till något med ett mindre fel är hörbart.
Sen hade jag nog velat tänka tanken... Vad hade jag fått ut av de 200.000:- lagda på akustik/högtalare istället.
DQ-20 skrev:Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
Vet inte riktigt hur du tänker men det kan vi ju ta reda på. Om vi börjar med: vem menar du är klåpare?
/DQ-20
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:Idag kan vilken klåpare som helst bygga ett försteg i absolut toppklass tack vare fina IC-kretsar.
[img]http://www.holographicaudio.com/uploads/_CGSmartImage/pre25_frontLTB-63d4c87e474ee77e394578098211c27e.jpg[img]
[img]http://www.stereophile.com/images/archivesart/bould2010.jpg[img]
Nej, varför då? Dom olika tillverkarna kan ju ha helt olika målsättningar med sina respektive produkter.
Bill50x är säkert bara ute efter att provocera. Eller så vet han inte.DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Piotr skrev:Jag vill nog vidare påstå att det inte heller är svårt att göra ett linjesteg som inte färgar.
Med tanke på hur många försteg låter har jag svårt att tro dig. Speciellt billiga försteg borde vara gjorda "efter boken", dvs enkla lösningar som gör vad de ska. Inga färgningar utan man mäter helt enkelt att försteget är en buffert och orkar driva efterföljande slutsteg, att det isolerar de olika ingångarna från varandra, rak frekvensgång och allt det där som anses så viktigt...
En smart lösning hade Aura. Ingen ingångsväljare utan ville man inte att tunern skulle låta samtidigt som man spelade vinyl så fick man helt enkelt stänga av den...
/ B
Hur brukar du F/E-testa dina försteg? Eller kör du ABX?
/DQ-20
Morello skrev:Ett försteg är så mycket mer än bara en fråga om färg eller ej färg.
PRE25 från HA har mycket fina prestanda, men samtidigt finns det försteg med mer funktioner som tex. inbyggt RIAA, fjärr, tape-loop, balanserat in/ut, fler ingångar/utgångar osv osv osv.
Morello skrev:Ett försteg är så mycket mer än bara en fråga om färg eller ej färg.
PRE25 från HA har mycket fina prestanda, men samtidigt finns det försteg med mer funktioner som tex. inbyggt RIAA, fjärr, tape-loop, balanserat in/ut, fler ingångar/utgångar osv osv osv.
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:
Nej, varför då? Dom olika tillverkarna kan ju ha helt olika målsättningar med sina respektive produkter.
Så hur menar du att de skulle skilja? Menar du att bara för att Boulder-försteget är stort/dyrt färgar det?! Eller menar du att HA är sämre än klåpare?!
miaber skrev:Morello skrev:Ett försteg är så mycket mer än bara en fråga om färg eller ej färg.
Pre 25 finns med komplex fjärrkontroll.
http://www.holographicaudio.com/products/details/Preamplifier/pretwentyfive-remote.html
MagnusÖstberg skrev:Bill50x är säkert bara ute efter att provocera. Eller så vet han inte.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Med tanke på hur många försteg låter har jag svårt att tro dig. Speciellt billiga försteg borde vara gjorda "efter boken", dvs enkla lösningar som gör vad de ska.
Låter billiga försteg väldigt olika sinsemellan? Mer så än dyra försteg?
Bill50x skrev:
På senare tid har jag dock testat två Linn-försteg, inte blint men dock nivåanpassat. De jag jämförde var Kairn Pro och 5103 och det var en liten men tydlig skillnad mellan dem. 5103 var i alla avseenden bättre, snyggare ljud utan att förlora spänsten. Renare, tydligare i basen - ja helt enkelt bättre. Men handhavandemässigt skittrist med gummiknappar, ful låda, väsnande fläkt. Så jag valde att behålla Kairn Pro istället, större var inte skillnaderna än att jag kunde leva med dem. Och de hade samma begagnatvärde (trots att 5103 kostade mer än dubbelt så mycket som Kairn som nytt) och samma tillverkare så jag utesluter placebo. / B
phon skrev:Bill50x skrev:
På senare tid har jag dock testat två Linn-försteg, inte blint men dock nivåanpassat. De jag jämförde var Kairn Pro och 5103 och det var en liten men tydlig skillnad mellan dem. 5103 var i alla avseenden bättre, snyggare ljud utan att förlora spänsten. Renare, tydligare i basen - ja helt enkelt bättre. Men handhavandemässigt skittrist med gummiknappar, ful låda, väsnande fläkt. Så jag valde att behålla Kairn Pro istället, större var inte skillnaderna än att jag kunde leva med dem. Och de hade samma begagnatvärde (trots att 5103 kostade mer än dubbelt så mycket som Kairn som nytt) och samma tillverkare så jag utesluter placebo. / B
Lyssning i all ära, men hur MÄTER dom då?![]()
Jag skulle villja veta den absoluta spänstnivån för båda stegen, och se en kurva på den uppmätta snygghetsgraden i ljudet.
Skiljer sig spänsten åt vid olika frekvenser? Är snyggheten nivåberoende? Många frågor blir det.
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:
Så hur menar du att de skulle skilja? Menar du att bara för att Boulder-försteget är stort/dyrt färgar det?! Eller menar du att HA är sämre än klåpare?!
Tillverkaren kanske vill att det skall låta på ett visst sätt. Och så gör det det.
Men, som sagt; att bygga tekniskt sett bra försteg är enkelt. Om ett försteg har en tydlig ljudkarraktär så är det knappast av misstag, såvida det inte rör sig om väldigt billiga saker där man varit tvungen att spara pengar. Men får köra med 741or istället för OPA627, typ. Det skiljer väl en faktor 100 eller så i pris.
Eller så kan man strunta i den enkla vägen att använda någon annanst arbete (IC-kretsar) och bygga försteget med lösa komponenter. Det är förståss mycket svårare, men vi har ju sett genom historien att även det går att lyckas med.
I fallet med burkarna ovan så antar jag att dom har sina karraktärer, eller brist på sådan, helt enkelt för att den som konstruerat dom vill ha det så.
Rydberg skrev:Jag vet att pris inte är en prestandaparameter men HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jag vet att pris inte är en prestandaparameter men HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.
"...but within a minute of listening I was no longer concerned with the sound of the music. What the 2008 delivered was the music's meaning. That's what you get for $29,000: communication—a direct connection to the intentions of the musicians."
Låter ju som en beskrivning av en Linn-produkt. Och i det här sammanhanget är Linn rena budgetvalet![]()
/ B
Rydberg skrev:HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.
Rydberg skrev:Jag vet att pris inte är en prestandaparameter men HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.
Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
Rydberg skrev:Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.
Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
Har man ett utpris på 895€ och en låg serie så har man så klart kompromissat med saker, det är ju bara barnsligt att tro nått annat. Jag är dock inte förvånad över kommentaren, det är ju i gammal vanlig faktisktanda
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
Har man ett utpris på 895€ och en låg serie så har man så klart kompromissat med saker, det är ju bara barnsligt att tro nått annat. Jag är dock inte förvånad över kommentaren, det är ju i gammal vanlig faktisktanda
jonasp skrev:Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
För de som är barnsliga vore det kanske intressant om du kunde berätta exakt vad man kompromissat med i steget för €895?
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
Både gissande och oartig alltså.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
Ja Nattlorden, du är ju en kille man ska vara extra artig mot då du ju själv har en så förstående och ödmjuk inställning för det mesta
Rydberg skrev:
Jag skulle nog vilja säga ALLT! De har säkert optimerat inom de begränsningarna de haft dock. Så jag skulle vilja välja på frågan, finns det någon del i konstruktionen som inte skulle kunna göras teoretiskt bättre om man hade oändliga resurser?
jonasp skrev:Rydberg skrev:
Jag skulle nog vilja säga ALLT! De har säkert optimerat inom de begränsningarna de haft dock. Så jag skulle vilja välja på frågan, finns det någon del i konstruktionen som inte skulle kunna göras teoretiskt bättre om man hade oändliga resurser?
Men vet du egentligen?
Jag kan inte utesluta att jag inte kan höra skillnad på en Boulder för $36000 och en HA för €895 under ett blint test.
Är jag barnslig då?
Jag förstår inte riktigt din retorik, och jag förstår inte varför en HA för €895 inte skulle kunna vara ohörbart färgande.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Vet du att HA har kompromissat, eller bara gissar du?
Ja Nattlorden, du är ju en kille man ska vara extra artig mot då du ju själv har en så förstående och ödmjuk inställning för det mesta
Suck... jämtemot HA självklart...
jonasp skrev:Rydberg skrev:Jag skulle nog vilja säga ALLT! De har säkert optimerat inom de begränsningarna de haft dock. Så jag skulle vilja välja på frågan, finns det någon del i konstruktionen som inte skulle kunna göras teoretiskt bättre om man hade oändliga resurser?
Men vet du egentligen?
Jag kan inte utesluta att jag inte kan höra skillnad på en Boulder för $36000 och en HA för €895 under ett blint test.
Är jag barnslig då?
Jag förstår inte riktigt din retorik, och jag förstår inte varför en HA för €895 inte skulle kunna vara ohörbart färgande.
Rydberg skrev:Varför är det oartigt mot HA, det är väl i själva verket precis motsatsen.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Varför är det oartigt mot HA, det är väl i själva verket precis motsatsen.
Rydberg? Ja han är ju en kompromiss... Lät det trevligt?
Rydberg skrev:HA verkar ju fått fram en superb förförstärkare för små pengar men jag är övertygad om att det inte det är sista ordet i uppnårbar prestanda.
Rydberg skrev:Jo visst, NAD208 var ju sista ordet i renhet också...................NOT
Hur skulle det vara enkelt menar du?!
Rydberg skrev:Ja du är nog naiv/barnslig om du tror att ett utpris på 895€ i liten skala inte betyder att man gjort kompromisser. Att du inte skulle höra skillnad har väl inget med barnslighet att göra?!:? Eller finns det ett samband mellan hur bra man hör och hur lite barnslig man är? Fill me in here plz......
Rydberg skrev:Tror du själv att försteget hade sett likadant ut om det hade gjorts helt utan inskränkningar? HA har säkert gjort mycket medvetna val både vad beträffande konstruktion, tänkt plats på marknaden och en rad andra randvillkor.
Rydberg skrev:Inte för att det är så relevant kanske men låt oss mät dist hos HA Pre 25 vid 10V ut i 600 ohm och jämför sedan med kurvan nedan.![]()
Bill50x skrev:Men till slut dyker det alltid upp något som är bättre. Varför lär vi oss inget av detta?
steveo1234 skrev:Rydberg skrev:Jo visst, NAD208 var ju sista ordet i renhet också...................NOT
Nej, det är 208´an kanske inte. Jag vet faktiskt inte.
Hur det är enkelt? Det är "bara" att rigga ett (eller många) DBT och sen utvärdera över så lång tid som lyssnaren tycker sig behöva (2 sekunder eller 2 år).
Det är gjort många gånger nu och du har säkert sett de testerna på nätet.
EDIT: Jag såg en sida som sammanställt en massa DBT`er för något år sen. Synd att jag inte sparade den för där fanns många många tester.
Rydberg skrev:steveo1234 skrev:Rydberg skrev:Jo visst, NAD208 var ju sista ordet i renhet också...................NOT
Nej, det är 208´an kanske inte. Jag vet faktiskt inte.
Hur det är enkelt? Det är "bara" att rigga ett (eller många) DBT och sen utvärdera över så lång tid som lyssnaren tycker sig behöva (2 sekunder eller 2 år).
Det är gjort många gånger nu och du har säkert sett de testerna på nätet.
EDIT: Jag såg en sida som sammanställt en massa DBT`er för något år sen. Synd att jag inte sparade den för där fanns många många tester.
Att man inte hör skillnad betyder inte att det inte finns en skillnad, man kan inte säga någonting i strikt vetenskaplig mening efter ett nolltresultat.
Rydberg skrev:När jag gjorde tester mellan mitt Bryston BP25 och min Denon 3805 (använd som försteg) så var det stor skillnad till Brystons fördel, faktiskt större än jag trodde det skulle vara.
Richard skrev:Rydberg skrev:När jag gjorde tester mellan mitt Bryston BP25 och min Denon 3805 (använd som försteg) så var det stor skillnad till Brystons fördel, faktiskt större än jag trodde det skulle vara.
Ja, jag tror dig. Trots att båda säkert mäter väldigt bra.
Det finns alltså bättre förstärkare än hemmabioreceivers.
Nattlorden skrev:Att aldrig köpa något utan vänta på det bättre skall komma, varpå vi inte köper det utan väntar på nästa bättre... ?Bill50x skrev:Men till slut dyker det alltid upp något som är bättre. Varför lär vi oss inget av detta?
jonasp skrev:Rydberg skrev:Ja du är nog naiv/barnslig om du tror att ett utpris på 895€ i liten skala inte betyder att man gjort kompromisser. Att du inte skulle höra skillnad har väl inget med barnslighet att göra?!:? Eller finns det ett samband mellan hur bra man hör och hur lite barnslig man är? Fill me in here plz......
Det var du som drog in "barnslig" i diskussionen, inte jag. Tydligen är jag naiv också. Varför inte diskutera ämnet istället för att kalla folk för naiva och barnsliga?
Angående om HA har gjort några kompromisser eller ej vet vare sig du eller jag. Personligen gissar jag att HA har gjort exakt den produkt de velat göra, och sedan prissatt den efter kostnadsmetoden. Det går troligen att saluföra slutsteg i små volymer för betydligt lägre pris än så. Kanske hade man en prismålbild som var lägre eller högre.Rydberg skrev:Tror du själv att försteget hade sett likadant ut om det hade gjorts helt utan inskränkningar? HA har säkert gjort mycket medvetna val både vad beträffande konstruktion, tänkt plats på marknaden och en rad andra randvillkor.
Ja exakt, och om de träffat sin kravspecifikation har de ju inte kompromissat alls.Rydberg skrev:Inte för att det är så relevant kanske men låt oss mät dist hos HA Pre 25 vid 10V ut i 600 ohm och jämför sedan med kurvan nedan.![]()
Ingick distorsion vid 10V ut @ 600 Ohm i konstruktörens kravbild menar du?
Richard skrev:Det finns alltså bättre förstärkare än hemmabioreceivers.
steveo1234 skrev:Richard skrev:Rydberg skrev:När jag gjorde tester mellan mitt Bryston BP25 och min Denon 3805 (använd som försteg) så var det stor skillnad till Brystons fördel, faktiskt större än jag trodde det skulle vara.
Enskild upplevelse uppgraderad till universalsanning?
Bill50x skrev:Att vi idag inte kan skilja en 320k mp3 från en flac betyder inte att vi inte kan göra det imorgon.
Rydberg skrev:Inte för att det är så relevant kanske men låt oss mät dist hos HA Pre 25 vid 10V ut i 600 ohm och jämför sedan med kurvan nedan.![]()
Rydberg skrev:Nä det ingick kanske inte, det var kanske en av kompromisserna då den lasten typ aldrig kommer att förekomma.
Rydberg skrev:steveo1234 skrev:Richard skrev:Rydberg skrev:När jag gjorde tester mellan mitt Bryston BP25 och min Denon 3805 (använd som försteg) så var det stor skillnad till Brystons fördel, faktiskt större än jag trodde det skulle vara.
Att ha en utgångsimpedans om kiloohm är väl knappst ansett som optimalt vilket de flesta hemmabioreceivers har hos sina pre-out. Jag skulle nog valt någonstans mellan 50 och 100 ohm
steveo1234 skrev:Richard skrev:Rydberg skrev:När jag gjorde tester mellan mitt Bryston BP25 och min Denon 3805 (använd som försteg) så var det stor skillnad till Brystons fördel, faktiskt större än jag trodde det skulle vara.
Naqref skrev:Rydberg skrev:Inte för att det är så relevant kanske men låt oss mät dist hos HA Pre 25 vid 10V ut i 600 ohm och jämför sedan med kurvan nedan.![]()
Nu klarar inte HA Pre-25 10Vrms ut men väl 9V ut.
Mätningar har inte gjorts på de nivåerna eftersom det inte är relevant för inkoppling till normala slutsteg. Däremot har det gjorts oberoende mätningar på normala nivåer och om vi håller oss under 4V så ligger disten hos Pre-25 på en tiondel av det Bouldern presterar.
Naqref skrev:Rydberg skrev:Inte för att det är så relevant kanske men låt oss mät dist hos HA Pre 25 vid 10V ut i 600 ohm och jämför sedan med kurvan nedan.![]()
Mätningar har inte gjorts på de nivåerna eftersom det inte är relevant för inkoppling till normala slutsteg. Däremot har det gjorts oberoende mätningar på normala nivåer och om vi håller oss under 4V så ligger disten hos Pre-25 på en tiondel av det Bouldern presterar.
mangs skrev:Om man inte vill färga ljudet eller tillföra något, då borde en passiv-volymkontroll fungera bäst. kan man klara sig utan volymkontroll kan man ju plocka bort även den.
Fjonkalicious skrev:Naqref skrev:Rydberg skrev:Inte för att det är så relevant kanske men låt oss mät dist hos HA Pre 25 vid 10V ut i 600 ohm och jämför sedan med kurvan nedan.![]()
Vad konstigt. Bouldern måste ju vara bättre. Den är ju dyrare och har 30 mm tjock aluminiumfront.![]()
PappaBas skrev:Jag tycker det är tämligen enkelt? En pryl har vissa egenskaper. Dessa kan man värdera objektivt och subjektivt. Förekomsten av vissa egenskaper korrelerar statistiskt med väldigt olika styrkor till en drös andra parametrar. Olika mätningar, pris, konstruktör, företagsnamn,komponenter osv osv in till vilken färg på kalsongerna montören valde den dagen.
Dessa kan rangordnas efter korrelationsfaktor. Dock varierar styrkan på dessa korrelationsfaktorer beroende på en massa grupperingar och populationer. Hej hopp multivariatanalys.
Det är väl alla överens om? Det betyder att för en given snittpryl så kan man försöka värdera de olika parametrarna. Man väljer vilka man själv tycker är viktiga.
Det är alla överens om, snälla sluta med att försöka upphöja dem till universella sanningar?
Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Richard skrev:..men vad gör du om du märker att ett försteg spelar musiken bättre än holografic pre 25 ?
Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Ja visst om man tycker att utvecklingen stannade vid opa2134
Fjonkalicious skrev:Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Berätta mer om opa2134. Jag vet inget om den. Och det räcker inte med: "den är gammal" eller liknande. Utan allt du vet som gör att du inte tycker att den är bra.
Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Berätta mer om opa2134. Jag vet inget om den. Och det räcker inte med: "den är gammal" eller liknande. Utan allt du vet som gör att du inte tycker att den är bra.
Bra OP, sitter bland annat i mitt LTS-riaa
http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... A2134.html
Richard skrev:Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Ja, det finns många moderna, dyrare kretsar som låter och mäter bättre än opa 2134, även vid enkla överföringsfunktioner som linjesignalförstärkning inom hifi.
Därmed inte sagt att den är dålig. Men det finns bättre.
Richard skrev:Nej, visst.![]()
..men vad gör du om du märker att ett försteg spelar musiken bättre än holografic pre 25 ? Trots att det sistnämnda mäter bättre ?
Behåller du pre 25 :an bara för att den är tekniskt bättre med statiska mätningar ? Eller väljer du med örat och hjärtat, dvs väljer det försteg som gör att du upplever musiken bättre ?
Rydberg skrev:
Ja det var jag som förde in det i "debatten", även om jag i stor gillar det som skrivs på detta forum och själv har en rätt skeptisk hållning tycker jag ibland det bli lite väl tramsigt ibland. Det är inte skillnad på någonting och att göra spciallösningar med lågbrusiga nätdelar etc är bara fjamseri (om nu inte någon av forumets auktoriteter har sagt det). Varför gör exempelvis Ingvar ett CR80S och ett CR80ES?
Nä det ingick kanske inte, det var kanske en av kompromisserna då den lasten typ aldrig kommer att förekomma.
Fjonkalicious skrev:Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Bra OP, sitter bland annat i mitt LTS-riaa
http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... A2134.html
Men vad är det som gör att den inte duger?
Ja det var jag som förde in det i "debatten", även om jag i stor gillar det som skrivs på detta forum och själv har en rätt skeptisk hållning tycker jag ibland det bli lite väl tramsigt ibland. Det är inte skillnad på någonting och att göra spciallösningar med lågbrusiga nätdelar etc är bara fjamseri (om nu inte någon av forumets auktoriteter har sagt det). Varför gör exempelvis Ingvar ett CR80S och ett CR80ES?
Nä det ingick kanske inte, det var kanske en av kompromisserna då den lasten typ aldrig kommer att förekomma.
Fast rätt mycket med megagigantiska nätdelar är ju faktiskt trams!
Notera att jag inte menar att allt som skrivs på faktiskt är vettigt. Dock tycker jag man ska titta på en apparats pris och prestanda som två saker som inte behöver korrelera särskilt bra. Jag skulle vilja påstå att det i synnerhet gäller just förförstärkare eftersom det finns större chanser att få dem utomordentligt bra till en låg kostnad jämfört med andra apparater som t ex högtalare eller stora effektsteg.
Rydberg skrev:
Jag håller nog med dig om allt ovanstående egentligen. Har själv bara lust att betala för prestanda, användarvänlighet samt kvalitet.
Hade jag trott HA Pre 25 var sista ordet i prestanda hade jag definitivt suttit med det (även om det kanske saknar vissa funktioner jag vill ha).
Jag håller nog med dig om allt ovanstående egentligen. Har själv bara lust att betala för prestanda, användarvänlighet samt kvalitet.
Hade jag trott HA Pre 25 var sista ordet i prestanda hade jag definitivt suttit med det (även om det kanske saknar vissa funktioner jag vill ha).
Vilket försteg tror du är sista ropet då?
För egen del förväntar jag mig en tvättäkta dräpare från en viss klockentusiast på forumet.
mangs skrev:Låt säga att man har det perfekta ljudet i resten av sin setup och man bara lyssnar via en källa. Vilket funktion har försteget då utöver att kunna agera som volymkontroll och möjligtvis bättre impedansanpassning mellan slutsteg och källa/DAC etc?
Rydberg skrev:Vilka för och nackdelar det ger att packa massa trissor i en IC finns det bättre folk än mig att svara på, det blir ju billigare hur som helst.
Rydberg skrev:Det kan det nog finnas hos många, du har nog rätt därvidlag.
Mitt nuvarande försteg, inga IC i signalvägen utan diskret rätt igenom.
[img]fint%20försteg[/img]
Naqref skrev:Rydberg skrev:Det kan det nog finnas hos många, du har nog rätt därvidlag.
Meeeen där sitter ju tantaler. Fy sicket kompromissat bygge.![]()
Skämt å sido så ang diskussionen om kompromisser så är kompromisser bara det om det innebär att man inte når upp till målsättningen med bygget. Och i fallet med Pre-25 var målet rätt trivialt och det har dessutom uppnåtts och därmed har det inte förekommit några kompromisser. Simpelt som en kakbit.
Vad målsättningen var? Det skulle klara LTS f/e-test (eller något liknande test där man eliminerar alla subjektiva preferenser) utan att kunna detekteras.
Jansson skrev:@ Rydberg
Vad var det för kvaliteter hos detta försteg som gjorde att du valde just det?
Rydberg skrev:Naqref skrev:Rydberg skrev:Det kan det nog finnas hos många, du har nog rätt därvidlag.
Meeeen där sitter ju tantaler. Fy sicket kompromissat bygge.![]()
Skämt å sido så ang diskussionen om kompromisser så är kompromisser bara det om det innebär att man inte når upp till målsättningen med bygget. Och i fallet med Pre-25 var målet rätt trivialt och det har dessutom uppnåtts och därmed har det inte förekommit några kompromisser. Simpelt som en kakbit.
Vad målsättningen var? Det skulle klara LTS f/e-test (eller något liknande test där man eliminerar alla subjektiva preferenser) utan att kunna detekteras.
Precis, eller också optimering inom en viss budget
Det är ju en väldigt god målsättning ni hade. Är crosstalk, brus och andra prestanda i samma klass som den statiska distmätningen?
jonasp skrev:Jag som jobbar på ett företag som tar fram en hel del elektronik tycker att den däringa Brystonen ser rätt uråldrig ut... missförstå mig rätt, den har säkert fina audioprestanda, men att använda en massa gigantiska hålmonterade komponenter och de där gigantiska ledningsbanorna är lite... 1980.
Naqref skrev:jonasp skrev:Jag som jobbar på ett företag som tar fram en hel del elektronik tycker att den däringa Brystonen ser rätt uråldrig ut... missförstå mig rätt, den har säkert fina audioprestanda, men att använda en massa gigantiska hålmonterade komponenter och de där gigantiska ledningsbanorna är lite... 1980.
Icke att förglömma att det bara är enkelsidigt kort. Men frågan är om det påverkar prestanda?
jonasp skrev:Jag som jobbar på ett företag som tar fram en hel del elektronik tycker att den däringa Brystonen ser rätt uråldrig ut... missförstå mig rätt, den har säkert fina audioprestanda, men att använda en massa gigantiska hålmonterade komponenter och de där gigantiska ledningsbanorna är lite... 1980.

Naqref skrev:Fjonkalicious skrev:Dvs. en Alps-pot?
Alps blåa.
Rydberg skrev:Det är en ganska gammal konstruktion faktiskt så det är kanske inte så förvånande. Nuvarande BP26 är dock väldigt lika.
jonasp skrev:Dessutom: jag undrar om hifikabelmaffian godkänner den där bandkabeln!
jonasp skrev:Rydberg skrev:Det är en ganska gammal konstruktion faktiskt så det är kanske inte så förvånande. Nuvarande BP26 är dock väldigt lika.
If it works, don't fix it!
Jag undrar vad komponenter går lös på i denna konstruktion? Och vad mina underleverantörer skulle ta för att montera kortet och sätta det i en låda?? Hmm.....
Rydberg skrev:Jansson skrev:@ Rydberg
Vad var det för kvaliteter hos detta försteg som gjorde att du valde just det?
Jag botaniserade rätt friskt bland slutsteg för ett antal år sedan och efter att många märken passerat så var det Bryston som stod som vinnare kvar. Det lät helt rätt i mina öron med väldigt liten färgning (subjektivt). Senare gjorde LTS tester på 14B-SST och efter viss modifikation i utgångsfiltret så blev det bästa steget de testat någonsin.
Så det var ganska naturligt att skaffa ett försteg från Bryston också, de har en no nonsens attityd och deras garanti om 20år lovar god byggkvalitet.
Jag har länge varit sugen att testa ett annat högklassigt försteg för att se om det finns nått att hämta, typ Boulder, Halcro eller liknande. Min förhoppning är att O&G ska komma ut med ett försteg i samma klass som deras slutsteg.
Bill50x skrev:....
"Gigantiska" ledningsbanor beror ju förstås på vad man jämför med. Men ska man överföra strömmar utan begränsning kan det ju faktiskt kräva en viss bredd på ledningsbanorna.
/ B
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Jag vet att pris inte är en prestandaparameter men HA Pre 25 Remote kostar 895€ och Boulder 2010 kostar 36000$. Du tror inte man kan komma längre då man inte behöver kompromissa? Mätningarna visar ju att Boulder vet vad de håller på med.
Krestkort + komponenter till ett riktigt, rikigt bra försteg kostar mindre än 1000kr. I enstyck. Det blir förståss billigare om man tillverkar många.
Vad Boulder har för sig kan inte jag svara för.
Rydberg skrev:
Det har jag inte påstått, den duger säkert i massor av fall. Jag är dock övertygad om att man kan bygga både bättre och lågbrusigare medelst diskreta komponenter. Morellos state of the art riaa är byggt på detta sättet och inte med IC och det finns säkerligen en anledning till det.
Vilka för och nackdelar det ger att packa massa trissor i en IC finns det bättre folk än mig att svara på, det blir ju billigare hur som helst.
Mich skrev:Är det vanligt att försteg börjar dista mycket (klippa?) högt upp i frekvens, så som Boulder (kurvor tidigare i denna tråd)?
Jag antar att det bl.a. beror på den höga spänningen, eller? Alltså är det troligt att den börjar dista vid en högre frekvens om spänningen sänks?
//Michael
Jansson skrev:Kunskap kostar pengar inom audio?
Det gör det i alla fall i min bransch.
Bill50x skrev:Så kan man tycka. Pratade för några veckor sedan med en dam som var ansvarig för utvecklingen av elektronik för rymden, typ satelliter å sånt. Hon menade att man i sådan elektronik inte alls använde den senaste tekniken utan prioriterade driftsäkerhet, prestanda och funktion.
/ B
PappaBas skrev:Bill50x skrev:Så kan man tycka. Pratade för några veckor sedan med en dam som var ansvarig för utvecklingen av elektronik för rymden, typ satelliter å sånt. Hon menade att man i sådan elektronik inte alls använde den senaste tekniken utan prioriterade driftsäkerhet, prestanda och funktion.
Fast man får väl förutsätta att ditt vardagsrum inte skall utsättas för vare sig de mekaniska belastningar och de elektromagnetiska störningar som påverkar en satellit?Annars skulle jag verkligen klaga hos hyresvärden!
Bill50x skrev:
Vad jag menade, och kanske var lite otydlig med, är att man kan få avsedd prestanda utan att behöva ta till sig den senaste tekniken och de vassaste komponenterna.
/ B
Piotr skrev:Det är ju helt sant, men det blir dock typiskt dyrare än en mer modern mindre konstruktion. Det är ju fine för det finns ju en marknad för stora och dyra prylar även om samma eller bättre prestanda kan hittas i små, billiga moderna alternativ.
Panelguy skrev:Piotr skrev:Det är ju helt sant, men det blir dock typiskt dyrare än en mer modern mindre konstruktion. Det är ju fine för det finns ju en marknad för stora och dyra prylar även om samma eller bättre prestanda kan hittas i små, billiga moderna alternativ.
Om bättre prestanda är liktydigt med bättre ljud är det förvånande att det överhuvudtaget finns en marknad för stora och dyra prylar
Piotr skrev:Panelguy skrev:Piotr skrev:Det är ju helt sant, men det blir dock typiskt dyrare än en mer modern mindre konstruktion. Det är ju fine för det finns ju en marknad för stora och dyra prylar även om samma eller bättre prestanda kan hittas i små, billiga moderna alternativ.
Om bättre prestanda är liktydigt med bättre ljud är det förvånande att det överhuvudtaget finns en marknad för stora och dyra prylar
Nä varför det?
Dels vill många mer än funktion och sen är ju ignorans ett utbrett fenomen..
Det finns gott om produkter på marknaden (inte specifikt HiFi) som har fått en rejält ökad försäljning efter en skaplig prishöjning. Det är så människor fungerar. Man tror att det finns en direkt koppling mellan pris och prestanda vilket naturligtvis inte stämmer.
/Peter
Panelguy skrev:
En direkt koppling har jag aldrig trott på men en viss koppling vill jag nog säga att det trots allt finns.
Piotr skrev:Panelguy skrev:
En direkt koppling har jag aldrig trott på men en viss koppling vill jag nog säga att det trots allt finns.
Självklart finns det en viss koppling (åtminstone ibland) men det ändrar ju inte på något av det jag skrivit i tidigare inlägg.
/Peter
Piotr skrev:Rydberg skrev:
Det har jag inte påstått, den duger säkert i massor av fall. Jag är dock övertygad om att man kan bygga både bättre och lågbrusigare medelst diskreta komponenter. Morellos state of the art riaa är byggt på detta sättet och inte med IC och det finns säkerligen en anledning till det.
Vilka för och nackdelar det ger att packa massa trissor i en IC finns det bättre folk än mig att svara på, det blir ju billigare hur som helst.
Varför skulle man behöva ha lägre brus än ohörbart i en produkt för avspelning?
Känns inte helt relevant att jämföra RIAA eller mikrofonförstärkare med ett linjesteg. Linjesteget jobbar ju runt unity gain medan de förstnämnda kan jobba uppåt 60dB gain.. viss skillnad.
Fördelarna med att packa trissor i en liten förpackning (läs opamp i form av en IC) är flera men kan väl sammanfattas med att det i många applikationer ger klanderfri prestanda för fikapengar.
/Peter
Max_Headroom skrev:Jansson skrev:Kunskap kostar pengar inom audio?
Visst. Men olika lösningar kräver olika mycket och oilka typ av kunskap.
En del väljer en enkel lösnng, där man kan köpa andras kunskap och produktionsresurser billigt (IC-kretsar). Andra får sätta sig ned några 100 timmar och konstruera och testa fram en egen lösning som gör samma jobb som en du kan köpa färdig för 200 kr i form av en IC-krets.
Inom HiFi är det väldigt mycket snobberi, och många kunder är fixerade av HUR signalen tar sig genom appraten. Har den gått genom rör, lösa transistorer eller rent av IC-kretsar? Ja, det fråga man sig och betalar gärna 10000-tals kronor för att få en burk med just den tekniska lösning man gillar, just för att man fått för sig att just den tekniken är bäst.
TIllverkarna är ju inte dummare än att man anpassar sig till detta. Det är bra. För då finns bra apparater (och dåliga) i olika prisklasser allt efter kundens vilja att betala.
Rydberg skrev:Nej det finns ju ingen anledning, strait wire of gain är ju det jag vill ha (hela avspelningen utrustningen från källans utgång till högtalarterminalen). Är det så att HA's försteg är det så är det ju underbart, jag har definitivt bättre saker att lägga pengar på än "ickeprestanda". Tyvärr saknar det lite funktioner som jag vill ha. Sen är ju också frågan var man ska sätta sina prestandagränser. Jag skulle vilja ha ett rejäl buffer till "hörbarhetsgränsen" då denna ju inte kan vara perfekt definierad.
Jo du har såklart rätt i det, förstärkningen är ju väldigt mycket högre i ett RIAA så jämförelsen haltar ju en smula. Samma konstruktionsmetod skulle ju dock även har lägre brus i en linjeförstärkare så mätmässigt bättre hade det ju varit. Det är väl kanske det som är pudelns kärna, har vi koll på alla hörbarhetsgränser och alla faktorer som påverkar dem?
Jansson skrev:Max_Headroom skrev:Jansson skrev:Kunskap kostar pengar inom audio?
En del väljer en enkel lösnng, där man kan köpa andras kunskap och produktionsresurser billigt (IC-kretsar). Andra får sätta sig ned några 100 timmar och konstruera och testa fram en egen lösning som gör samma jobb som en du kan köpa färdig för 200 kr i form av en IC-krets.
Inom HiFi är det väldigt mycket snobberi, och många kunder är fixerade av HUR signalen tar sig genom appraten. Har den gått genom rör, lösa transistorer eller rent av IC-kretsar? Ja, det fråga man sig och betalar gärna 10000-tals kronor för att få en burk med just den tekniska lösning man gillar, just för att man fått för sig att just den tekniken är bäst.
TIllverkarna är ju inte dummare än att man anpassar sig till detta. Det är bra. För då finns bra apparater (och dåliga) i olika prisklasser allt efter kundens vilja att betala.
Jag tror jag förstår dit resonemang.
Eftersom jag inte besitter den tekniska kunskapen att kunna bedöma kretslösningar har jag som konsumentatt förlita mig på andra saker.
Tack för input Max.
Panelguy skrev:Jansson skrev:Max_Headroom skrev:Jansson skrev:Kunskap kostar pengar inom audio?
Eftersom jag inte besitter den tekniska kunskapen att kunna bedöma kretslösningar har jag som konsumentatt förlita mig på andra saker.
Tack för input Max.
Jag tycker man kommer långt med att lyssna hur det låter
Jansson skrev:Panelguy skrev:Jansson skrev:Max_Headroom skrev:Jansson skrev:Kunskap kostar pengar inom audio?
Tack för input Max.
Kan bara håla med.
Dock har jag mer och mer insett att förväntanseffekten inte kan negligeras, i alla fall inte för mig.
Därför tror jag att flera faktorer måste vägas in.
Ämnet är intressant.
Panelguy skrev:Jansson skrev:Max_Headroom skrev:Jansson skrev:Kunskap kostar pengar inom audio?
Tack för input Max.
Max_Headroom skrev:Panelguy skrev:Jansson skrev:Max_Headroom skrev:Jansson skrev:Kunskap kostar pengar inom audio?
Tack för input Max.
Jag håller inte med. Jag menar att det inte duger för ett försteg att enbart "låta bra". Det måste vara tekniskt bra också. Annars betalar i alla fall inte jag spciellt mycket. Men det är jag det.
Edit: Ja, jo. Man kommer långt med att lyssna hur det låter. Det håller jag med om. Man att komma långt är inte samma sak som ända fram.
Panelguy skrev:Jag skulle väl kanske inte heller lägga en större summa på ett för/slutsteg som uppenbart mäter dåligt. Å andra sidan mäter väl inte mina Magnepan 3.7 sådär imponerande bra men i mina öron låter de bättre än de flesta "lådor" jag hört som kostar upp till det tredubbla vilket trots allt är det viktigaste för mig
Piotr skrev:Panelguy skrev:Jag skulle väl kanske inte heller lägga en större summa på ett för/slutsteg som uppenbart mäter dåligt. Å andra sidan mäter väl inte mina Magnepan 3.7 sådär imponerande bra men i mina öron låter de bättre än de flesta "lådor" jag hört som kostar upp till det tredubbla vilket trots allt är det viktigaste för mig
På vilket sätt mäter dom inte bra menar du?
/Peter
Richard skrev:Nej, visst.![]()
..men vad gör du om du märker att ett försteg spelar musiken bättre än holografic pre 25 ? Trots att det sistnämnda mäter bättre ?
Behåller du pre 25 :an bara för att den är tekniskt bättre med statiska mätningar ? Eller väljer du med örat och hjärtat, dvs väljer det försteg som gör att du upplever musiken bättre ?
Laila skrev:Detta var trots allt ett utmärkt pedagogiskt* och illustrativt inlägg av iö, tycker jag . . .![]()
* Kanske även för Richard, kan tänkas . . . typ
ps.Per, du verkar att ha(fått) "ett horn i sidan" till Ingvar nånstans . . . ?
PerStromgren skrev:Laila skrev:Detta var trots allt ett utmärkt pedagogiskt* och illustrativt inlägg av iö, tycker jag . . .![]()
Inlägget hade varit precis lika bra och informativt utan att referera till någon annan, i mina ögon till och med bättre.
Det florerar rätt många horn av den typen här på faktiskt.
Tengil skrev:PerStromgren skrev:Laila skrev:Detta var trots allt ett utmärkt pedagogiskt* och illustrativt inlägg av iö, tycker jag . . .![]()
Inlägget hade varit precis lika bra och informativt utan att referera till någon annan, i mina ögon till och med bättre.
Vad menar du, åt Ingvar, i betydelsen att det går att snoppa av ett långt informativt inlägg, utan att bidra med någotsomhelst själv, bara för att fler skulle ha horn i sidan till Ingvar?
PerStromgren skrev:Laila skrev:Detta var trots allt ett utmärkt pedagogiskt* och illustrativt inlägg av iö, tycker jag . . .![]()
IngOehman skrev:Du skulle utan vidare kunna banta ned de flesta av dina inlägg med 100% utan att de skulle bli det minsta sämre. Det du just skrev t ex.
Varför inte bidra till tråden istället?
IngOehman skrev:Richard skrev:Nej, visst.![]()
Men om det är du som missförstått vad andra skriver och vad de önskar
sig från sin anläggning och sitt försteg då?
- - -
Jag har egentligen inget jag vill bidra med med avseende på svar på den
specifika fråga du ställer. Jag är inte ens säker på att du vill ha svar från
någon annan än den du kommenterade med ditt inlägg.
Däremot har jag några frågor som har med den fråga du ställer att göra.
- - -
Du talar om att välja, du talar om att mäta kontra att "välja med örat och
med hjärtat", men du uttrycker dig inte så att det går att veta vad det är
du menar.
Varken vad du menar med "mäter bättre" eller vad du menar med "spelar
musiken bättre". Det framgår inte ens varför du inte tycker att det är sam-
ma sak. Eller på vilka värderingsgrunder menar du man kan säga något om
huruvida en apparat mäter bra, om det inte är kopplat till hur den återger
musiken? Varför är det bra att det mäter på ett visst sätt om det inte är
bra när man ser till vad apparaten har i uppdrag att göra?
Kanske du inte tycker att hifi-anläggningar har som uppdrag att återge
musik?
- - -
Men innan jag går vidare: För diskussionens skull vill jag nog börja med att
neutralisera frågan, så att den slipper handla om något specifikt försteg.
Så - vi kan väl säga att det vi talar om är det hypotetiska försteget X. Ok?
- - -
Detta försteg X har några egenskaper som kan undersökas på många olika
sätt.
Man kan mäta på det, man kan lyssna på det (och på betydligt flera sätt
än ett dessutom), man kan läsa recensioner om det, man kan titta på det,
man kan betrakta förstegets prislapp, man kan kontemplera alla de funk-
tioner som det erbjuder, och så vidare...
Du talar om att använda öronen och hjärtat (men utan att berätta vad du
menar med det) kontra att bry sig om huruvida det "mäter bättre" (men
enligt vilken bedömare då?).
Kan du verkligen inte tänka dig andra sätt att betrakta saken på?
Vad är kriteriet för att försteget X skall vara bra?
- - -
Jag förmodar nu att det du talar om då du skriver att använda öronen och
hjärtat, är att lyssna på musik genom att spela fonogram på en anläggning
med försteget ingående.
Men du kan ju inte spela musik genom försteget allena, utan om du vill höra
musik så måste du ju spela fonogrammen genom en hel anläggning (som
om det då skulle gå att veta vad just försteget bidrar med). Så vad är det
du lyssnar på då egentligen?
Kan du säga att en anläggning där försteget X ingår behöver byta just för-
steg om du inte gillar det du hör? Varför är det just försteget som behöver
bytas?
Säg att du sen byter till ett annat försteg och föredrar det du hör då. Tror
du att du DÅ har visat att det nya försteget skulle få det att låta bättre i
alla anläggningar som haft försteget X?
Det har du inte. En annan anläggning med försteget X kan vara den bästa
anläggningen på planeten. Och försteget X kan vara perfekt. Men perfekt
kanske inte uppfattas som bäst i en anläggning med stora fel. Förstår man
inte det kan man byta sig helt vilse.
- - -
Och din ide att använda öron och hjärta jämför du sedan med att någon
sorts "mäter bra"-faktor, men utan att det framgår om du menar att det är
DU som gör bedömningen av när det mäter bra, baserat på att du "förstår
mätningarna" och kan översätta dem till hur försteget påverkar.
Eller vad är annars "mäta bra"? Är det månne bra att det mäter på vissa
sätt oavsett hur det påverkar musiksignalen?
"Mäta bra" betyder helt enkelt ingenting om man inte vet VAD det är som
är bra med att det mäter så. Samma sak kan sägas såhär: Mätningar finns
inte till för sin egen skull.
Ser du det månne på något annat sätt, eller vad får dig att tala om "mäta
bra" i betydelsen att mäta på något sätt som inte har någon koppling till hur
det låter? Vad är bra med en mätning som DU kallar bra?
- - -
Eller såhär:
Om du inte fattar vad mätningar visar och hur det som visas låter, så
hur tusan vet du om det mäter dåligt eller bra?
Om du anser att du fattar vad mätningar visar och förstår vad det de
visar betyder för musiken, varför motsätter du dig då värdet av mätningen?
Förstår du problemet? Du har satt du i en omöjlig sits:
Du kan inte underkänna mätningar som användbar information baserat på
att just DU inte förstår vad de visar. Det visar ju i så fall bara att det är
information som inte säger just dig något.
Och om du tvärtemot hävdar att du förstår vad de visar och vad det inne-
bär för ljudet - så kan du inte underkänna dem som info.
Din hållning fungerar helt enkelt inte. Den är inte logisk. För att du (eller
någon annan) skall kunna underkänna värdet av mätningar så behöver du
förstå dem, och den som gör det kan inte underkänna deras värde!
Vad du däremot skulle kunna göra är att berätta att de inte säger just dig
något, och att du därför inte har någon nytta av dem. Håller du dig till att
komma med sådana påståenden så tror jag inte någon invänder.
- - -
Så jag tror du behöver tänka om.
Om du skall kunna döma andras inställning så behöver du förstå vad andra
menar, och för att du skall kunna göra det så måste du ju veta och förstå
allt det som andra vet och förstår.
Du kan inte väga och bedöma deras slutsatser och grunderna för dem, om
du saknar stora delar av de kunskaper som de har, när de gör sina bedöm-
ningar.
- - -
Låt oss ponera att det är så här:
Nisse vill ha ett försteg som släpper igenom musiksignalen som ligger på fono-
grammet utan att påverka den, eller med så lite påverkan som möjligt.
(Jag förmodar nu att du tycker att det är okej att någon vill ha det. Du får
protestera om du inte tycker att den inställningen är okej.)
Har du tänkt på vad det kan betyda?
Om det är så, så kan det vara så att de skaffat sig en massa kunskap som
gjort att de är rimligt bra att bedöma vilka data på apparaten som gör den
hörbar - och som därför gör att de kan välja bort apparaten ifråga, för att
de VET att den inte kan ge det de vill ha av den.
Hänger du med?
Använda information (som man förstår vad den betyder) för att välja bort,
inte för att välja.
Förstår du skillnaden?
(Det är en skillnad som vilar på den första vetenskapliga tesen, förstår du
vad den säger, och varför den säger detta?)
- - -
Och kanske bryr de sig inte ens om mätningar alls i nästa steg. De kanske
bara tycker att mätningar duger för grovsållning, men när de sen skall till
att välja så kanske de anser att man behöver... lyssna!
Ja, lyssna.
Och när de skall lyssna, så kanske de förstår skillnaden mellan att lyssna
på en hel kedja och att lyssna på ett sätt som gör att de faktiskt får veta
något om en länk i kedjan.
Säg att de dessutom är mindre intresserade av hur en hel anläggning (där
försteget råkar vara med som en länk i kedjan) låter, men klart intresserade
av hur försteget som enskildhet påverkar signalen.
Förstår du skillnaden mellan dessa två saker?
I det första fallet lär man sig inte något om försteget, utan bara om hur
man uppfattar summan av de fonogram man spelar och just de apparater
som försteget samarbetar med. Även när det gäller dessa slutsatser så är
den kunskap man får begränsad till att vara helt subjektiv.
Man får veta vad man gillade det man hörde - summan, men man får inte
veta något om VAD i kedjan som bidragit med vad, och inte någonting om
hur likt ursprunget det man hört var.
- - -
Om några nu förstår alla dessa skillnader och VET att de vill ha ett försteg
som påverkar musiksignalerna så lite som möjligt, tror du inte att de då kan
tänkas kunna hitta på ett bättre sätt att lyssningsbedöma försteget?
(Och minns nu - de vill alltså veta hur försteget som enskildhet påverkar
musiken - inte hur det samarbetar, helt subjektivt bedömt, med både fono-
grammet och med alla de andra länkarna i kedjan.)
Alltså ett bättre sätt än att bara koppla in försteget i en godtycklig kedja
av apparater och spela musik.
Missförstå mig inte, det sistnämnda är en alldeles utmärkt slutkoll om den
"godtyckliga kedjan" istället är resten av de apparater som man tidigare
har valt ut, på ett lika intelligent sätt.
Men att komponera/sätta samman en anläggning genom att välja länk efter
länk utan att veta något annat om länkarna än det man hör när de sitter i
godtyckliga anläggningar, är en MYCKET dålig metod för att sätta samman
en anläggning.
- - -
Kanske är det i själva du som "mäter" (med en sladdrig skala och utan att
veta vad det är i kedjan som du mäter) när du glömmer bort musiken och
sätter dig och lyssnar enligt en massa mystiska instruktioner för att få ett
mått på någon obskyr kvalitet som du inte ens vet hur den var när musi-
kerna spelade inför inspelningen?
Och kanske det är de andra som lyssnar?
Vh, iö
- - - - - -
PS. Postar det ovanstående inlägget, medveten om att det inte är särskilt
bra formulerat, riktigt dåligt rent av. Men kanske förstår någon ändå vad
jag försöker få fram?
Alltså:
1. Att "mäta bra" inte betyder något innan man definierat vad bra betyder
och varför man kallar det bra.
2. Att "låta bra" inte heller betyder någonting innan man klargjort om man
talar om "hur man upplever musiken subjektivt" eller "hur lik ursprungshän-
delsen den återgivna musiken är".
Richard skrev:IngOehman skrev:Richard skrev:Nej, visst.![]()
Men om det är du som missförstått vad andra skriver och vad de önskar
sig från sin anläggning och sitt försteg då?...
...text...
...Alltså:
Tack för ett informativt inlägg, Ingvar !
Och tack för den vänliga formuleringen, det är ju inte alltid så på detta forum, där en del ägnar sig åt regelrätt mobbning av helt vanliga åsikter.
Richard skrev:Det är också intressant med mångas intressen av de frågor som du ställer till mig. Jag antar att det beror på att många är intresserade av hifi och vill få ut så mycket musik som möjligt ur sin anläggning.
Det hela handlar förstås om huruvida den som lyssnar tar till sig det musikaliska budskapet på lättaste sättet. Detta är något som kan verifieras gång på gång genom enkel lyssning.
Genom att lyssna till musikens melodier kan jag ta till mig musiken på ett enkelt sätt. Jag har gått från ett synsätt där jag verkligen försökt få ut allting som finns inspelat på skivan. Och kommit fram till att det är en utopi.
Richard skrev:Även om jag kan komma nära ( tex med dina goda högtalare pi60 och liknande ) så blir inspelningen alltid blekare än ett liveframträdande. Det kan bli ett hyfsat likt foto av den musikaliska begivenheten, men musiken låter alltid en smula blekare än liveframträdandet.
Richard skrev:Detta är väl inga nyheter för dig alls, du som tillbringat större delen av ditt liv med att försöka komma så långt som möjligt med " öppet fönster" filosofin. Ett hedervärt initiativ. Det jag kommit fram till, är att jag själv, i ett normalmöblerat vardagsrum, inte kan komma speciellt långt med en anläggning där alla delarna är " ofärgade" i F/E tester och samtidigt få maximal njutning av musiken jag lyssnar på.
Richard skrev:Jag struntar alltså numera om anläggningen är gjord av hönsskit och heter denver ingraverat på komponenterna.
Richard skrev:Det viktigaste för mig är att anläggningen kan kommunicera fram ett trovärdigt musikaliskt avtryck av den inspelning som ägde rum i studion.
Richard skrev:Med " trovärdigt " menar jag att jag gett upp tanken på ett transparent ljudideal, just därför att det inte går att få det, någonsin, oavsett prisklass.Återgivningen blir ju alltid sämre än inspelningen i studion eller konsertsalen.
Richard skrev:Kan anläggningen spela melodierna så tydligt som möjligt ( pitch- tydligt ) så blir det för mig lättare att återskapa musiken i huvudet och därmed få ut mera musikalisk behållning från skivorna.
Richard skrev:Med detta menar jag att JAG ACCEPTERAR en viss grad av färgning av återgivningen för att få den önskade effekten. Detta innebär att användandet av biwiring och spikes gillas av mig, eftersom melodiernas tydlighet då blir bättre på alla skivor. Biwiring gör att det bumlar mindre i basen- melodierna låter tydligare. Samma effekt kan nås av spikes.
Richard skrev:Det är liksom inga konstigheter. Det som är konstigt är att den uppfattade pitchen i mina monitor audio rx 6: or upplevs som bättre då elementen dras åt hårdare med bulten på baksidan på högtalaren. Det går att demonstrera väldigt enkelt. Handlar det om färgningar, där hårt åtdraget flyttar upp resonanserna i lådan högre i frekvens och därmed kanske förstärker den upplevda pitchen så det blir tydligare ?
Richard skrev:Jag vet inte - det jag vet är att hårt åtdraget låter tydligare, mindre bumligt och därmed gör att min musikupplevelse blir bättre eftersom melodierna UPPLEVS som tydligare återgivna. Detta är min upplevelse, och jag önskar att singlewire och mjuka fötter hade gjort musikupplevelsen bättre, men så är inte fallet.
Richard skrev:Detsamma gäller olika försteg, kanske är det så att jag numera skulle föredra det försteg som spelar melodierna tydligast, trots att det i lts tester visat sig vara icke- transparent. Det är tom. troligt.
Dessa åsikter och upplevelser är jag förvisso inte ensam om, utan de delas av Ivorisobarik samt Bill 50 x och till viss del av Petersteindl också.
Richard skrev:Åtminstone vet dessa tre exakt vad jag talar om.
Så.... Varför ens diskutera sådana här saker på ett hififorum ? Kanske för att många av oss just gillar att diskutera. Jag passar härmed på att be om ursäkt för eventuella övertramp i polemiken, jag tycker att du IÖ alltid varit ( och är ) sympatisk som person samt att du gör förträffliga högtalare för " öppet fönster lyssning" , kanske tom. De bästa som finns om jag vill uppleva inspelningen genom ett fönster.
Richard skrev:Nu vill jag alltså, som du begriper , uppleva musiken så tydligt det bara går rent melodiskt, och har därmed anammat andra principer än " öppet fönster" för att få fram dessa parametrar.
Richard skrev:Att de sammanfaller med Naims och Linns samt audiovectors filosofier beror på att de vid utvecklandet av sina högtalare använder den " perceived pitch" den " upplevda tonhöjden " som referens för vad som är bra musikkomponenter och vad som är bra för en kommunikativ upplevelse av högsta karat. Anläggningar där du hela tiden vill uppleva mera musik och lägger på nya skivor hela tiden.
jonasp skrev:Helt klart är diskreta komponenter lite av en "färgen på cykelstället"-effekt. Det är lätt att ha en åsikt om diskreta vs integrerade kretsar, klass A vs klass-AB, etc etc.
Det är mycket svårare att sätta sig in i de verkliga problemen och titta på en apparats reella prestanda.
En annan sak som jag tycker saknas i nästan alla försteg är en stereo-
reverse-knapp. Med en sådan kan man på ett ögonblick verifiera att en
obalans ligger i inspelningen och inte i anläggningen. En superbra finess,
och möjligen kan den till och med vara återfjädrande. Men då jag tycker
det är bra att kunna vända bakåfram på orkesterinspelningar som blivit
felvända (det finns faktiskt pop-inspelningar som drabbats av samma sak
också) så ha jag hellre en knapp som har fasta lägen.
Ett hörlursuttag med hörlurkorrektion tycker jag också alla försteg borde
ha, och inte nog med det - jag menar att de borde ha hörlurskorrektionen
i dubbel utgåva, så kan man göra inspelningar med korrektion för lyssning
i mobila sammanhang.
En annan sak jag kan tycka borde finnas på vartenda (tvåkanals-)försteg,
är en ambiofoni-dekoder. Allra coolast vore det om de även hade en liten
Men om jag får gå tillbaka till frågan om försteg så menar jag att ett som
intresserar mig såklart skall mäta bra, i betydelsen mäta på ett sätt som gör
att musiksignalen kommer genom det utan att förvanskas.
Men även motsatsen intresserar mig, alltså att försteget ger mig möjlighet
att förvanska musiksignalen på ett konstruktivt sätt. Egentligen talar jag då
bara om att förvanska signalen på fonogrammet, med avsikt att vränga den
tillbaka till något som kan förmodas vara mera ursprungslikt.
Jag skulle alltså gärna ha ett försteg som utöver att det i normalfallet kan
släppa igenom musiksignalen förvanskad, men också ha en mängd "signal-
konditioneringsmöjligheter".
Jag tycker vidare att de flesta försteg har på tok för få ingångar och att
de inte är speciellt ergonomiska. Det ser ofta ut som om tankar om symmetri,
ytlig enkelhet och material, fått större vikt än behov av praktiska och använd-
bara funktioner och ergonomi. Det tycker jag är väldigt synd.
Egentligen skulle jag helst vilja ha ett försteg som är gjort för att manövreras
direkt, men självklart får det ha fjärrkontroll, men volymkontrollen skall då
självklart vara ett vridreglage även på fjärren!
Och en display som med lättlästa siffror visar volyminställningen tycker jag
det skall finnas också.
lissajour-mätare, så man enkelt kan skilja mellan tids- och amplitudsskillnads-
inspelningar så man kan ge respektive sort (och mellanvarianter) optimala
förutsättningar i uppspelningen.
Nu är det ju inte vad IÖ, eller Lennartj önskar som är det viktiga, utan snarare vad vi som köpare/användare önskar.
PappaBas skrev:Integrerade så avses då färdiga OP-ampar jämfört med enskilda komponenter? Eller menar man integrerade som typ färdiga klass D IC?
PerStromgren skrev:Sedan jag läst Kalle Ståhls 80-artikel där han visar hur oerhört svårt det är att skilja en integrerad krets med OP-ampar från en rak sladd, är jag benägen att tro att det inte spelar någon som helst roll vilket konstruktören väljer. Åtminstone ur ett lyssningsperspektiv.
Morello skrev:Vill man göra ett RIAA-steg som fungerar både med MC- och MM-pickup, så är man hänvisad till en JFET-ingång. Vill man dessutom ha extremt lågt brus så hittar man inga färdiga OP's då riktigt lågbrusiga JFET-trissor tar för mycket plats på substratet.
Morello skrev:Att "förlänga" en OP med ett diskret (JFET, MOSFET eller BJT)ingångssteg är en alldeles utmärkt väg att gå! Se tex. Ingångdelen i NAD208.
markusA skrev:Det finns bra OP-ampar som låter bra men det finns också en herrejösses massa olika förstärkarkopplingar.
Om man vill ha en specifik topologi så kan man nog glömma op-amparna...
markusA skrev:Det finns som sagt väldigt många olika sätt att konstruera en förstärkare och alla val ger olika för och nackdelar. Det är upp till konstruktören att försöka fylla kravspec'en efter bästa förmåga.
Bill50x skrev:Nu är det ju inte vad IÖ, eller Lennartj önskar som är det viktiga, utan snarare vad vi som köpare/användare önskar. Många vill inte ens ha ett separat försteg utan en komplett förstärkare. Många vill inte ha en massa möjligheter med "miljoner" knappar på fronten, en massa kontakter på baksidan... Man vill kunna lyssna på musik - och enkelt kunna välja denna.
De som önskar kunna styra över återgivningen i högre grad än att förändra tonkurvan är försvinnande få, enligt min mening. De flesta, enligt min erfarenhet, är glada om det överhuvudtaget låter någonting utan att behöva tillkalla specialister.
/ B
Du skulle utan vidare kunna banta ned de flesta av dina inlägg med 100%
utan att de skulle bli det minsta sämre. Det du just skrev t ex.
Varför inte bidra till tråden istället
lech skrev:@ Bill50x
Jag håller med IÖ i detta fall. ( även om jag inte citerar annat än detta just nu )
IÖ skrev:
Tror du att dom flesta enligt DIN erfarenhet i så fall bryr sig om försteget är diskret uppbyggt eller med Op ampar i klump och parti i integrerad form. ?
Det viktiga enligt din erfarenhet är ju att det överhuvudtaget låter nånting .
Här gör ajfån ett gott jobb tycker jag..![]()
Jag tycker du diskvalifiserar dig själv men framförallt IÖ och Lennartj:s erfarenheter och önskemål.
Sköt om dig...
DQ-20 skrev:markusA skrev:Det finns bra OP-ampar som låter bra men det finns också en herrejösses massa olika förstärkarkopplingar.
Om man vill ha en specifik topologi så kan man nog glömma op-amparna...
För mig har topologi med den fysiska implementation att göra, men man kan fråga sig varför man vill ha just en viss kretslösning. Det känns rimligare att först bestämma sig för önskat resultat snarare än att bestämma sig för en viss lösning. Även om man kan koppla komponenter på olika sätt har de flesta förstärkare två ingångar, två matningar och en utgång. Det som är slående när man tittar på scheman är väl snarare likheterna än skillnaderna även om det då och då kommer något som är annorlunda (som i "udda").markusA skrev:Det finns som sagt väldigt många olika sätt att konstruera en förstärkare och alla val ger olika för och nackdelar. Det är upp till konstruktören att försöka fylla kravspec'en efter bästa förmåga.
Det där var väldigt svepande tycker jag. Vilka rimliga "problem" tycker du att en helt vanlig kretslösning med diffsteg, spänningsförstärkare, buffert och utgångsteg har? Och vilka avsteg måste man då göra för att "uppfylla kravspecen"?
/DQ-20
Bill50x skrev:lech skrev:@ Bill50x
Jag håller med IÖ i detta fall. ( även om jag inte citerar annat än detta just nu )
IÖ skrev:
Tror du att dom flesta enligt DIN erfarenhet i så fall bryr sig om försteget är diskret uppbyggt eller med Op ampar i klump och parti i integrerad form. ?
Det viktiga enligt din erfarenhet är ju att det överhuvudtaget låter nånting .
Här gör ajfån ett gott jobb tycker jag..![]()
Jag tycker du diskvalifiserar dig själv men framförallt IÖ och Lennartj:s erfarenheter och önskemål.
Sköt om dig...
Som vanligt är jag väl lite otydlig med mina tankar, sorry
Jag har absolut inget emot vare sig IÖ´s eller lennartj´s tankar/önskemål! Jag menar bara att de inte är allmängiltiga. Det finns många som har mycket specifika önskemål om såväl försteg som andra ingående komponenter/apparater i sin stereorigg. Och det är helt OK, inget fel i det. Jag har tidigare tagit del av lennartj´s krav på försteg och förstått att det ligger ljusår från mina krav, just därför att vi har olika behov. Så gäller ju även IÖ´s önskemål/krav.
Men jag tvivlar på att det är något som gemene man önskar. Jag har såväl tekniker som humanister i min bekantskapskrets, många är genuint musikintresserade. Men att sitta och fippla med en massa knappar för att ställa in hur "det ska låta" är dem helt främmande. Och precis så, blir det för krångligt med att sköta stereon sätter man sig hellre med sin iFån i favoritfåtöljen och lyssnar.
Och nej, ingen jag känner bryr sig om hur ett försteg (eller andra apparater) är konstruerat. För de flesta får innandömet gärna bestå av spagetti bara det låter bra. Men, har jag påstått något annat?
Huruvida det bästa för debatten är att man bantar sina inlägg till 100 % får stå för dig, IÖ hade åtminstone den goda smaken att bifoga ettSjälv kan du ju leva som du lär
![]()
/ B
markusA skrev:
Det jag vill få fram är väl mest att var man blir salig på sin tro och när det gäller hifi så är det så mycket mer än mätvärden man tittar på.
Många pratar om transparens och neutralt ljud men ändå upplever audiofiler världen över skillnader i ljudet.
Med tanke på hur många som tycker om rör så är knappast THD en superkritisk parameter när man kommit till en viss gräns.
Jag har aldrig påstått mig själv ha guldöron och det ska gudarna veta att jag har verkligen inte tillräckligt bra koll på elektroniken för att kunna tilldela olika kretslösningar distinkta ljudkarraktärer.
Oavsett så verkar de olika topologierna ha sina anhängare som svär vid att deras favorit är bäst.
IngOehman skrev:...
...
IngOehman skrev:- - - - - -
jag försöker få fram?
Alltså:
hifikg skrev:Kan någon sammanfatta? Kan jag fortsätta använda min DAC som försteg, dvs linjeväljare och volymkontroll eller bör jag leta upp ett häftigt McIntosh försteg för att bli lycklig? Tjuvläs nu inte min presentation, för då vet ni redan svaret.
prolinn skrev:IngOehman skrev:...
...
Nåja, om man förstått (konstaterat) att det inte råder någon korrelation mellan utfallet i någon specifik mätning och mätobjektets prestation med hänseende till mätobjetkets förmåga att inte påverka den musikinformation som någon lyssnare uppfattar vid musikspisningsanvändande av mätobjektet i fråga. Är det då inte rimligt att förklara mätningen som värdelös som selektionskriterie för om mätobjektet är lämpligt för musikspisning?
Om mätobjektet har lagom volym och lämplig ytstruktur kan mätmetoden vägning å andra sidan ge en indikation på om mätobjektet är lämpligt som dörrstopp, brevpress eller kanske bojsänke. Mätningar kan alltså vara både användbara och värdelösa, beroende på objekt, metod och sammanhang.IngOehman skrev:- - - - - -
jag försöker få fram?
Alltså:
Mätningar kan säkert vara bra och att lyssna är troligen bättre. Ännu bättre är det säkert om man förstår vad man mäter och kan reflektera över det man hör när man lyssnar.
För att tycka något ang. trådfrågan så är min åsikt att försteg har en mycket större påverkan på det ljudande resultatet än vad man (i varje fall jag) skulle tro. Med tanke på hur stor skillnad det kan vara mellan olika försteg är det inte orimligt att dra slutsatsen att det är ganska svårt att konstruera och tillverka ett riktigt bra försteg.
Hur stor påverkan försteg kan ha kanske även bör relateras till hur stor påverkan apparaterna före respektive efter kan ha. I det sammanhanget skulle jag säga att försteget påverkar klart mindre än signalkällan, men i
varjefall i lika stor utsträckning som slutsteget (givet att man inte driver slutsteget över sin kapacitet då det givetvis påverkar väldigt mycket). För att parafrasera på en känd dogm så skulle jag säga att det (inom någon form av begränsningar) är bättre att kombinera ett bättre försteg med ett sämre slutsteg än att kombinera ett bättre slutsteg med ett sämre försteg.
DQ-20 skrev:Morello skrev:Att "förlänga" en OP med ett diskret (JFET, MOSFET eller BJT)ingångssteg är en alldeles utmärkt väg att gå! Se tex. Ingångdelen i NAD208.
Här är ett annat (DIY) exempel. Men när man ser kretskorten kan man undra hur mycket som man vann med att använda opampar. Det är ganska fullt...
http://www.synaesthesia.ca/LNschematics.html
Många JFET:ar bli're....
/DQ-20
hifikg skrev:Kan någon sammanfatta? Kan jag fortsätta använda min DAC som försteg, dvs linjeväljare och volymkontroll eller bör jag leta upp ett häftigt McIntosh försteg för att bli lycklig? Tjuvläs nu inte min presentation, för då vet ni redan svaret.
Rydberg skrev:Jag har testat att köra min Benchmark DAC-1 direkt som försteg men det låter bättre i mina öron om man kopplar in den via Bryston-försteget.
Morello skrev:En ganska ful förlängning kan tyckas. AC-kopplingar osv osv.
Jag menar att man helt sonika förlänger med ett diskret diffsteg vars utgångar (drain/kollektor) driver plus- resp. minusingångarna på en OP.
Rydberg skrev:hifikg skrev:Kan någon sammanfatta? Kan jag fortsätta använda min DAC som försteg, dvs linjeväljare och volymkontroll eller bör jag leta upp ett häftigt McIntosh försteg för att bli lycklig? Tjuvläs nu inte min presentation, för då vet ni redan svaret.
Jag har testat att köra min Benchmark DAC-1 direkt som försteg men det låter bättre i mina öron om man kopplar in den via Bryston-försteget.
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jag har testat att köra min Benchmark DAC-1 direkt som försteg men det låter bättre i mina öron om man kopplar in den via Bryston-försteget.
Elektrisk anpassning?
Digital volymkontroll kass?
Trevlig färgning i försteget?
/ B
markusA skrev:Äsch, det är ju en synergieffekt vi lyssnar på.
Källan sätter ribban för hur bra det kan bli och efterföljande komponenter försämrar signalen i olika grad.
Ibland behövs det impedansanpassning och ibland förstärkning.
Richard skrev:Kombinerar du världens bästa försteg med ett dåligt slutsteg så kommer musikkvaliteten ändå att vara bättre än med ett dåligt försteg med världens bästa slutsteg.
Och.....
Världens bästa för och slutsteg kombinerat med en medioker signalkälla, tex pioneer 668 , spelar musiken klart sämre än en bättre signalkälla ( tex rega apollo ) med en dålig förstärkare. Här blir det lättare att följa melodierna.
Detta visar sig väldigt tydligt OM du du väljer att lyssna till musiken. Lyssnar man till ljud så spelar det ingen roll.
Rydberg skrev:Den är inte digital, det sitter en minimal pot i Benchmarken. Hur bra den är vet jag inte. På övriga frågor: ingen aning
Naqref skrev:Rydberg skrev:Den är inte digital, det sitter en minimal pot i Benchmarken. Hur bra den är vet jag inte. På övriga frågor: ingen aning
Inte speciellt bra. Den i din Bryston är betydligt bättre.
Richard skrev:Kombinerar du världens bästa försteg med ett dåligt slutsteg så kommer musikkvaliteten ändå att vara bättre än med ett dåligt försteg med världens bästa slutsteg.
Och.....
Världens bästa för och slutsteg kombinerat med en medioker signalkälla, tex pioneer 668 , spelar musiken klart sämre än en bättre signalkälla ( tex rega apollo ) med en dålig förstärkare. Här blir det lättare att följa melodierna.
Detta visar sig väldigt tydligt OM du du väljer att lyssna till musiken. Lyssnar man till ljud så spelar det ingen roll.
Morello skrev:Richard skrev:Kombinerar du världens bästa försteg med ett dåligt slutsteg så kommer musikkvaliteten ändå att vara bättre än med ett dåligt försteg med världens bästa slutsteg.
Och.....
Var hittar du alla dessa xxxpåståenden som saknar avstamp i någon form av analys?
Inlägg justerat. //V8
steveo1234 skrev:Richard skrev:Rydberg skrev:Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det?
Ja, det finns många moderna, dyrare kretsar som låter och mäter bättre än opa 2134, även vid enkla överföringsfunktioner som linjesignalförstärkning inom hifi.
Därmed inte sagt att den är dålig. Men det finns bättre.
Jag läser ditt påstående som att du menar att det är en erkänd sanning. Jag skulle vilja läsa mer om detta. Har du någon källa?
Naqref skrev:Richard skrev:Kombinerar du världens bästa försteg med ett dåligt slutsteg så kommer musikkvaliteten ändå att vara bättre än med ett dåligt försteg med världens bästa slutsteg.
Och.....
Om du slutar lyssna på sådana som försöker dig att lyssna bort något annat så kanske du kan komma till en helt annan insikt. Source first är analyserat grundligt och det spelar ingen roll var du har felen i kedjan. Det är storleken på felen som är avgörande och inte deras position.
prolinn skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Kombinerar du världens bästa försteg med ett dåligt slutsteg så kommer musikkvaliteten ändå att vara bättre än med ett dåligt försteg med världens bästa slutsteg.
Och.....
Om du slutar lyssna på sådana som försöker dig att lyssna bort något annat så kanske du kan komma till en helt annan insikt. Source first är analyserat grundligt och det spelar ingen roll var du har felen i kedjan. Det är storleken på felen som är avgörande och inte deras position.
Om felen är desamma så spelar introduktionspunkten mindre roll. Grejen är nog att olika delar i anläggningen kan ställa till med olika sorters fel. Källan är nog den del som kan fuckas-upp mest informationsmässigt medan högtalaren inte kan lägga till någon energi alls som inte kommer från själva insignalen. Försteg och slutsteg är olika känsliga för olika saker.
prolinn skrev:Om felen är desamma så spelar introduktionspunkten mindre roll. Grejen är nog att olika delar i anläggningen kan ställa till med olika sorters fel. Källan är nog den del som kan fuckas-upp mest informationsmässigt medan högtalaren inte kan lägga till någon energi alls som inte kommer från själva insignalen. Försteg och slutsteg är olika känsliga för olika saker.
Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.
Men jag skulle inte vilja försöka rangordna fel i storlek. Hur fasen stort är en högtalares fel om den bara går ner till 50Hz om man spelar Vivaldis flöjtkonserter?
Eller att Cd-spelaren bara går till drygt 20kHz? Eller FM-radions ≈ 15kHz? Eller är det kanske THD som skall jämföras?
Jag tycker snarare istället för att rangordna i storlek som bör man rangordna i vad som stör mest. Och det är ju dessutom ganska individuellt skulle jag gissa.
mvh/harryup
prolinn skrev:Om felen är desamma så spelar introduktionspunkten mindre roll. Grejen är nog att olika delar i anläggningen kan ställa till med olika sorters fel.
Piotr skrev:Högtalaren har å andra sidan den lilla delikata uppgiften att agera mellan två olika världar och har typiskt störst fel. Slutsteget har det inte lätt heller då den ju både ska ha koll på finliret samt agera kraftaggregat.. och detta in i en knepig last dvs. reaktiv och lågimpediv.
En signalkälla har det lite tufft iofs. men ett försteg är ju killen som sitter i baksätet och gäspar. Inga snabba signaler att hantera, lirar in en rent resistiv last, högohmig till på köpet.
sprudel skrev:Rydberg skrev:hifikg skrev:Kan någon sammanfatta? Kan jag fortsätta använda min DAC som försteg, dvs linjeväljare och volymkontroll eller bör jag leta upp ett häftigt McIntosh försteg för att bli lycklig? Tjuvläs nu inte min presentation, för då vet ni redan svaret.
Jag har testat att köra min Benchmark DAC-1 direkt som försteg men det låter bättre i mina öron om man kopplar in den via Bryston-försteget.
Aha! Jag har provat en rad olika försteg, inget har gett en bättre lyssningsupplevelse än när de inte varit där!
Nu använder ju jag cr 80es som försteg också, det sitter ju efter Lavry da 10 i kedjan.
Har du koll på utgångsimpedansen från Benchmark resp Bryston?
Min erfarenhet är också att för- och slutsteg från samma tillverkare brukar ge bra resultat, kanske en orsak att den kombon utmanövrerar Benchmarken.
Piotr skrev:Slutsteget har det inte lätt heller då den ju både ska ha koll på finliret samt agera kraftaggregat.. och detta in i en knepig last dvs. reaktiv och lågimpediv.
Kronkan skrev:Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.
Ja , det ligger något i det. Men inte ens när dessa principer var som aktuellast som under 70-talet så kändes de speciellt kloka. Lite ytliga regler om ”källan först”. Förklarar egentligen inget. Att något är först i kedjan och därför är viktigast är bara en förförelse utan förklaringsvärde.
Varje steg i en återgivningskedja skall ju förstås utifrån sina förutsättningar och inte utifrån var de kommer i kedjan.
RogerGustavsson skrev:I en kedja av återgivare är det den svagaste länken som sätter nivån på hur bra kedjan håller.
RogerGustavsson skrev:Source-first måste väl ligga före vinylavspelningen?
I en kedja av återgivare är det den svagaste länken som sätter nivån på hur bra kedjan håller.
Rydberg skrev:hifikg skrev:Kan någon sammanfatta? Kan jag fortsätta använda min DAC som försteg, dvs linjeväljare och volymkontroll eller bör jag leta upp ett häftigt McIntosh försteg för att bli lycklig? Tjuvläs nu inte min presentation, för då vet ni redan svaret.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.
Ja , det ligger något i det. Men inte ens när dessa principer var som aktuellast som under 70-talet så kändes de speciellt kloka. Lite ytliga regler om ”källan först”. Förklarar egentligen inget. Att något är först i kedjan och därför är viktigast är bara en förförelse utan förklaringsvärde.
Varje steg i en återgivningskedja skall ju förstås utifrån sina förutsättningar och inte utifrån var de kommer i kedjan.
Source-first måste väl ligga före vinylavspelningen?
I en kedja av återgivare är det den svagaste länken som sätter nivån på hur bra kedjan håller.
Bill50x skrev:Det är inget fel på source-first.
Bill50x skrev:En tredje variant är förstås att man förlitar sig på rena mätdata och struntar i att lyssna
hifikg skrev:Okej, rent intuitivt så verkar det bättre med färre prylar i en kedja, men om volymkontrollen är viktig, och det har jag sett att somliga hävdar, så kan det förklara saken. Ansluter jag min DAC via ett försteg kan jag koppla förbi den inbyggda volymkontrollen.
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Det är inget fel på source-first.
Det är verkligen inget fel på "Source First" som ett led i marknadsföringen av LP12. Det var ju i det sammanhanget som tankefiguren gavs spridning. Men man bör inte göra det till något det inte är, t.ex. en giltig logisk princip.Bill50x skrev:En tredje variant är förstås att man förlitar sig på rena mätdata och struntar i att lyssna
En fjärde variant är F/E-lyssning.
Bill50x skrev:hifikg skrev:... Ett försteg som man i vilket fall som helst behöver eftersom man ska koppla om mellan flera källor.
Men, volymkontrollen har sin del i det hela. I digitala apparater är den oftast digital, dvs upplösningen minskar i takt med att volymen sänks. Det är kanske inte så kritiskt eftersom man med lägre nivåer ändå inte har nytta av full upplösning men det är ändå en källa till (eventuellt) sämre ljud.
Kort sammanfattning: Ja, ett separat försteg kan ge bättre ljud trots att fler komponenter är inblandade
sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:Rydberg skrev:hifikg skrev:Kan någon sammanfatta? Kan jag fortsätta använda min DAC som försteg, dvs linjeväljare och volymkontroll eller bör jag leta upp ett häftigt McIntosh försteg för att bli lycklig? Tjuvläs nu inte min presentation, för då vet ni redan svaret.
Aha! Jag har provat en rad olika försteg, inget har gett en bättre lyssningsupplevelse än när de inte varit där!
Nu använder ju jag cr 80es som försteg också, det sitter ju efter Lavry da 10 i kedjan.
Har du koll på utgångsimpedansen från Benchmark resp Bryston?
Min erfarenhet är också att för- och slutsteg från samma tillverkare brukar ge bra resultat, kanske en orsak att den kombon utmanövrerar Benchmarken.
Var vi inte överens om att Klimax Kontrol+Solo var bättre än enbart Solo?
Dvs försteget hade positiv betydelse.
Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Det är inget fel på source-first.
Det är verkligen inget fel på "Source First" som ett led i marknadsföringen av LP12. Det var ju i det sammanhanget som tankefiguren gavs spridning. Men man bör inte göra det till något det inte är, t.ex. en giltig logisk princip.Bill50x skrev:En tredje variant är förstås att man förlitar sig på rena mätdata och struntar i att lyssna
Visst är source first en giltig logisk princip. Det betyder dock inte att den är giltig i alla lägen (allmängiltig).
F/e-lyssning har sina poänger men är begränsad till vissa apparater. Precis som alla andra (test-)modeller som A/B-test, source first, svagaste länken, blindtester osv. Alla har de sina för- och nackdelar.
/ B
Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Det är inget fel på source-first.
Visst är source first en giltig logisk princip. Det betyder dock inte att den är giltig i alla lägen (allmängiltig).
F/e-lyssning har sina poänger men är begränsad till vissa apparater. Precis som alla andra (test-)modeller som A/B-test, source first, svagaste länken, blindtester osv. Alla har de sina för- och nackdelar.
/ B
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.
Jag håller med, hur i hela helsefyr kan vinylspelaren vara "först" i en återgivningskedja? Det finns åtskilliga steg före vinylsvarven eller vad man nu har för signalkälla med utmärkt stor potential att sabotera återgivningen.
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Det är inget fel på source-first.
Här tarvas argument ser jag. Här är ett:
Snicksnickelisnicksnack! Va sa'ru nu'rå?
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Det är inget fel på source-first.
/ B
Här tarvas argument ser jag. Här är ett:
Snicksnickelisnicksnack! Va sa'ru nu'rå?
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.
Jag håller med, hur i hela helsefyr kan vinylspelaren vara "först" i en återgivningskedja? Det finns åtskilliga steg före vinylsvarven eller vad man nu har för signalkälla med utmärkt stor potential att sabotera återgivningen.
sprudel skrev:
Yepp! Linn slutsteg krävde sitt egna försteg för att låta bättre liksom McIntoch gjorde. Men de var inkopplade i serie efter cr80es och inte före cr80es och fungerade då som en integrerad förstärkare.
Harryup skrev:jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:Harryup skrev:Source-first har ju sitt ursprung i vinylavspelning och då gällde det i mycket stor utsträckning.
Vad menar du att du kan påverka i stegen innan då du köper en vinyl i en butik?
Självklart gäller det vad man själv kan påverka i sin anläggning hemma.
Att man skall ha en bra inspelning är ju önskvärt men det går inte att påverka om man inte köper en annan skiva. Men source-first är vad du som konsument kan påverka i ditt hem i anläggningen. Man köper heller inte sitt vardagsrum i en butik och man kan lyssna i lurar så signalkällan är först i kedjan som går att påverka.
mvh/Harryup
sportbilsentusiasten skrev:Först är givetvis artistens kompetens/framförande, men det som traditionellt avses är (lika "givetvis" som det första givetvis i meningen) det första DU som konsument kan påverka, dvs den apparat som spelar upp skivan.
Harryup skrev:Pratar vi vinyl är det ju väldigt uppenbart att har man förlorat något pga dålig spårning, dålig frekvensgång pga felaktig belastning, återkoppling etc så är det allvarliga fel som bara kan uppkomma i skivspelaren.
Jag kan inte se hur det skall kunna räddas senare.
Vi pratar ju inte om minimala skillnader som mellan hyggliga CD-spelare utan om ganska stora skillnader på den tiden då det fanns en uppsjö av skivspelare, och pickuper. Och nästan ingen kunde heller ställa in dom vettigt. Och om allt annat stämde så hade kunde köpt en idiotisk kombination av pickup och tonarm en del gånger då man köpte grejorna på olika ställen. Dessutom fanns ju knappt några vettiga slipningar och skillnader mellan olika exemplar var dessutom ganska stora.
Men jag förstår att det är svårt att tänka rätt om saker som hände innan man var född.
mvh/Harryup
jonasp skrev:Harryup skrev:Pratar vi vinyl är det ju väldigt uppenbart att har man förlorat något pga dålig spårning, dålig frekvensgång pga felaktig belastning, återkoppling etc så är det allvarliga fel som bara kan uppkomma i skivspelaren.
Vi pratar ju inte om minimala skillnader som mellan hyggliga CD-spelare utan om ganska stora skillnader på den tiden då det fanns en uppsjö av skivspelare, och pickuper. Och nästan ingen kunde heller ställa in dom vettigt. Och om allt annat stämde så hade kunde köpt en idiotisk kombination av pickup och tonarm en del gånger då man köpte grejorna på olika ställen. Dessutom fanns ju knappt några vettiga slipningar och skillnader mellan olika exemplar var dessutom ganska stora.
Men jag förstår att det är svårt att tänka rätt om saker som hände innan man var född.
mvh/Harryup
Men du liksom alla andra begriper att med 1. dåligt källmaterial har du ingen nytta av din perfekt inställda skivspelare, på precis samma vis som att din perfekta skivspelare inte gör någon som helst nytta när 2. högtalarna låter så illa att öronen viker ihop sig av distorsionen.
Kom igen nu, det här förstår alla.
Harryup skrev:Pratar vi vinyl är det ju väldigt uppenbart att har man förlorat något pga dålig spårning, dålig frekvensgång pga felaktig belastning, återkoppling etc så är det allvarliga fel som bara kan uppkomma i skivspelaren.
mvh/Harryup
jonasp skrev:sportbilsentusiasten skrev:Först är givetvis artistens kompetens/framförande, men det som traditionellt avses är (lika "givetvis" som det första givetvis i meningen) det första DU som konsument kan påverka, dvs den apparat som spelar upp skivan.
Att du som konsument inte kan påverka stegen före pressningen av vinylen (eller vad det nu är för källmaterial) betyder naturligtvis inte att de inte har någon betydelse.
Och i praktiken håller ju ALLA audiofiler och stereopulare på att jaga bra inspelningar. Vilket innebär att man visst kan påverka det.
jonasp skrev:Harryup skrev:Pratar vi vinyl är det ju väldigt uppenbart att har man förlorat något pga dålig spårning, dålig frekvensgång pga felaktig belastning, återkoppling etc så är det allvarliga fel som bara kan uppkomma i skivspelaren.
mvh/Harryup
Men du liksom alla andra begriper att med dåligt källmaterial har du ingen nytta av din perfekt inställda skivspelare, på precis samma vis som att din perfekta skivspelare inte gör någon som helst nytta när högtalarna låter så illa att öronen viker ihop sig av distorsionen.
Kom igen nu, det här förstår alla.
Harryup skrev:
På 1 svarar jo, man har alltid nytta av att inte försämra signalen. Det är en skröna att motsatsen skulle gälla.
Harryup skrev:Vill man hitta på orealistiska anledningar till att det inte skulle vara viktigt med en bra insignal så måste det vara ganska enkelt att hitta på flera skäl.
mvh/Harryup
sportbilsentusiasten skrev:MEN oavsett vilket, man inte kan göra något åt inspelningarna.
Att man man välja OLIKA inspelningar är liksom en annan sak. Ja menar om man vill maximera återgivningen av AC/DC orginalskivan hjälper det inte mycket att slänga på en kalasinspelning av N Lofgren...
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:MEN oavsett vilket, man inte kan göra något åt inspelningarna.
Att man man välja OLIKA inspelningar är liksom en annan sak. Ja menar om man vill maximera återgivningen av AC/DC orginalskivan hjälper det inte mycket att slänga på en kalasinspelning av N Lofgren...
Men det finns ofta olika utgåvor av samma artist/album. Där har man valmöjligheten att plocka det bästa.
jonasp skrev:Jag tycker bara inte man kan bortse från en massa viktiga bitar som har jättestor betydelse bara för att de inte är omedelbart påverkbara. Jag tycker det blir att krampaktigt klänga sig fast vid "source-first".
sportbilsentusiasten skrev:Den bästa inspelningen? Inte alls svårt, välj orginalet IMHO. Kan inte komma på något fall där jag tycker någon återutgåva är bättre.Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:MEN oavsett vilket, man inte kan göra något åt inspelningarna.
Men det finns ofta olika utgåvor av samma artist/album. Där har man valmöjligheten att plocka det bästa.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Okej, rent intuitivt så verkar det bättre med färre prylar i en kedja, men om volymkontrollen är viktig, och det har jag sett att somliga hävdar, så kan det förklara saken. Ansluter jag min DAC via ett försteg kan jag koppla förbi den inbyggda volymkontrollen.
Nu är det inte själva volymkontrollen som är problemet utan snarare drivningen från källan (cd-spelare/riaa/tuner/etc). Det finns en del passiva försteg, de består i princip bara av en ingångsomkopplare och en volymkontroll. Så länge källorna är dimensionerade för att direkt driva ett slutsteg funkar detta helt OK, kan absolut låta "världsklass" för en relativt liten peng.
Men en CD-spelare (typ) är oftast inte dimensionerad för att driva ett slutsteg. Snarare att fungera ihop med ett försteg, detta försteg fungerar då som en buffert och anpassning mot slutsteget.
Har man bara en (1) källa så spelar det naturligtvis ingen roll var anpassningen mot slutsteget ligger. Har man flera källor är det enklare/billigare att låta denna ligga i försteget. Ett försteg som man i vilket fall som helst behöver eftersom man ska koppla om mellan flera källor.
Men, volymkontrollen har sin del i det hela. I digitala apparater är den oftast digital, dvs upplösningen minskar i takt med att volymen sänks. Det är kanske inte så kritiskt eftersom man med lägre nivåer ändå inte har nytta av full upplösning men det är ändå en källa till (eventuellt) sämre ljud.
Kort sammanfattning: Ja, ett separat försteg kan ge bättre ljud trots att fler komponenter är inblandade
/ B
sportbilsentusiasten skrev:jonasp skrev:Jag tycker bara inte man kan bortse från en massa viktiga bitar som har jättestor betydelse bara för att de inte är omedelbart påverkbara. Jag tycker det blir att krampaktigt klänga sig fast vid "source-first".
Är väl ingen som bortser ifrån dessa bitar men det är mer konstruktivt att fokusera på vad man KAN göra för att återge en given inspelning - eller hur?
jonasp skrev:Däremot tycker JAG att när man säger "source first" och hänvisar till skivspelaren så är det som att skivspelaren (eller annan manick) skulle vara först i kedjan.
Överhuvudtaget tycker jag alla sådana här diskussioner (alltså vad som är viktigast/minst viktigt) är helt meningslöst eftersom det i praktiken finns utmärkta möjligheter att sabotera upplevelsen ganska fullständigt i samtliga led.
Harryup skrev:jonasp skrev:Däremot tycker JAG att när man säger "source first" och hänvisar till skivspelaren så är det som att skivspelaren (eller annan manick) skulle vara först i kedjan.
Överhuvudtaget tycker jag alla sådana här diskussioner (alltså vad som är viktigast/minst viktigt) är helt meningslöst eftersom det i praktiken finns utmärkta möjligheter att sabotera upplevelsen ganska fullständigt i samtliga led.
Ja, precis. I vinylavspelningsanläggningen är skivspelaren det första man kan köpa påverka signalen med. Om den är viktigast är en annan diskussion.
Men det man förlorat i skivspelaren går inte att återskapa senare.
Att det går att förstöra återgivningen i alla led är ju definitivt helt klart.
Men om man skall resonera utifrån att inte förlora kvalité som finns i vinylkällan så måste ju den bevaras i varje steg. Man kan inte återskapa något som förlorats. Är lite som samma diskussion som gäller en eq. Man kan inte ostraffat återskapa "rak" frekvensgång med en eq.
Men för att hålla sig till ämnet så är min erfarenhet att ett bra försteg kan låta bättre att ha emellan en högnivåkälla än att mata direkt till slutsteg.
För att veta om det gäller också CR80s så blir det ju lite väl krångligt då filtret är just ett filter och inte samma sak som ett försteg. Däremot skulle det väl gått att testa med att sätta det aktiva filtret mellan försteg och slutsteg där ju filter normalt kopplas in. Macen 2300 har väl också en särskild loop för att kunna koppla in filter i ?
mvh/Harryup
sprudel skrev:Diskussionen om source first är ju en logisk kullerbytta av rang anser jag. Endast avsedd att förvilla begreppen med en dold avsikt.
I en kedja spelar det ingen roll vilken länk som är sämst, den sämsta delen är den kritiska begränsningen av hela kedjans återgivning.
Att det är svårare att konstruera en del länkar än andra, att de kostar olika mycket i förhållande till sitt bidrag till den kritiska begränsningen är en helt annan femma.
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:jonasp skrev:Däremot tycker JAG att när man säger "source first" och hänvisar till skivspelaren så är det som att skivspelaren (eller annan manick) skulle vara först i kedjan.
Ja, precis. I vinylavspelningsanläggningen är skivspelaren det första man kan köpa påverka signalen med. Om den är viktigast är en annan diskussion.
Men om man skall resonera utifrån att inte förlora kvalité som finns i vinylkällan så måste ju den bevaras i varje steg. Man kan inte återskapa något som förlorats. Är lite som samma diskussion som gäller en eq. Man kan inte ostraffat återskapa "rak" frekvensgång med en eq.
Men för att hålla sig till ämnet så är min erfarenhet att ett bra försteg kan låta bättre att ha emellan en högnivåkälla än att mata direkt till slutsteg.
För att veta om det gäller också CR80s så blir det ju lite väl krångligt då filtret är just ett filter och inte samma sak som ett försteg. Däremot skulle det väl gått att testa med att sätta det aktiva filtret mellan försteg och slutsteg där ju filter normalt kopplas in. Macen 2300 har väl också en särskild loop för att kunna koppla in filter i ?
mvh/Harryup
Kanske har det redan dryftats...
Man kan ju också se det som så att man har en kedja av apparater som är ihopkopplade, så kan man lägga krutet på den del där ljudförsämringen är som värst. I sådana fall hamnar man då lätt på skivspelaren eftersom det är en del i kedjan där det ofta sker stora förvrängningar av alla möjliga slag. Dessutom är de viktiga att ställas in så bra som möjligt och setupen kan lätt hamna ur läge vid ovarsam hantering.
Sedan när det gäller cd-spelare, försteg och slutsteg exempelvis, så är de ju oftast långt bättre än en skivspelare i prestandahänseende.
Och sedan högtalare och lyssningsrummets akustiska egenskaper är ju ett avsnitt som det kan skrivas spaltmil om.
Som helhet tycker jag det kan vara vettigt att sätta in krutet där det finns störst risk för signalförämring, förutsatt att man har en tänkt budget. Om man har oändligt med pengar, så spelar det ju ingen större roll, då kan man hålla på med psykflumgrejor som man vill om man tycker det är skoj.
Men just skivspelare tycker jag har tenderat att senare åren ha hamnat i två olika prisklasser. Dels de prisvänliga som de flesta har råd med, och sedan verkar det ha blivit ett glapp i mellanprisklassen. Sedan finns det gott om skivspelare som är ganska kostsamma för gemene man.
Egentligen borde det inte vara så dyrt att göra en mojäng som snurrar med samma vinkelhastighet och har lågt skrammel. Det är väl här jag tycker mig se de mycket dyra verken som är lite overkill och kanske inte nödvändigtvis presterar hörbart bättre än en mer vettigt dimensionerad historia. Sedan har vi Linns filosofi som sade att det viktigaste var verket, sedan tonarmen, och sist pickupen. Men när man hålller på och mekar med skivspelare tycker jag mer att pickupen är viktigast. Det var ju en ganska sjuk kombo som ofta såldes i Linnbutikerna; en LP12:a med Basikarm och den billigaste pickupen. Linn Axis var en spelare jag tyckte var i mångt och mycket en bättre spelare än LP12. Axis och en jättefin pickup (ej nödvändigtvis en Linnpickis) kan tänkas vara bättre totalt sett för en mindre mängd pengar.
Blabla... nu orkar jag inte skriva mer.
Johan_Lindroos skrev:Man kan ju också se det som så att man har en kedja av apparater som är ihopkopplade, så kan man lägga krutet på den del där ljudförsämringen är som värst.
Piotr skrev:Vill bara försiktigt inflika att det kanske är mer precist att tala om vilken last en signalkälla klarar av (resistans och kapacitans) än att diskutera huruvida den är byggd för att driva ett slutsteg eller ej. Finns ju slutsteg med lågkapacitiv ingång och resistans på flera hundra kohm.
Kan heller inte se att en digital nivåjustering skulle resultera i (eventuellt) sämre ljud. Det krävs i min mening en direkt felaktighet/svaghet i konstruktionen/algoritmen för det.
En nivåjustering i 64 bitar flyttal ger kvantiseringsfel som ligger vid -180dBFS eller så och vid trunkering till 24 bitar till den moderna DAC'en trollas kvantiseringsdistortionen om till brus genom addering av dither. Detta brus ligger långt under det analoga bruset (som inte är hörbart i sig) i en DAC.
Så, med ett lämpligt utgångssteg i en DAC får man bäst prestanda (lägst distortion och brus) genom att justera nivå digitalt och koppla direkt till slutsteg.
Man kan visst hävda att man får sämre SNR på den analoga signalen ut från DAC'en om man sänkt nivån digitalt men man ska då komma ihåg att SNR är alltid tillräckligt så länge man inte hör bruset.. och det gör man alltså inte.
Vidare kan man nog förvänta sig att de flesta försteg adderar mer till systemets totala brus än vad en extra sväng med dither på ca -140dBFS ger.
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:jonasp skrev:Däremot tycker JAG att när man säger "source first" och hänvisar till skivspelaren så är det som att skivspelaren (eller annan manick) skulle vara först i kedjan.
mvh/Harryup
Kanske har det redan dryftats...
Man kan ju också se det som så att man har en kedja av apparater som är ihopkopplade, så kan man lägga krutet på den del där ljudförsämringen är som värst. I sådana fall hamnar man då lätt på skivspelaren eftersom det är en del i kedjan där det ofta sker stora förvrängningar av alla möjliga slag. Dessutom är de viktiga att ställas in så bra som möjligt och setupen kan lätt hamna ur läge vid ovarsam hantering.
Sedan när det gäller cd-spelare, försteg och slutsteg exempelvis, så är de ju oftast långt bättre än en skivspelare i prestandahänseende.
Och sedan högtalare och lyssningsrummets akustiska egenskaper är ju ett avsnitt som det kan skrivas spaltmil om.
Som helhet tycker jag det kan vara vettigt att sätta in krutet där det finns störst risk för signalförämring, förutsatt att man har en tänkt budget. Om man har oändligt med pengar, så spelar det ju ingen större roll, då kan man hålla på med psykflumgrejor som man vill om man tycker det är skoj.
Men just skivspelare tycker jag har tenderat att senare åren ha hamnat i två olika prisklasser. Dels de prisvänliga som de flesta har råd med, och sedan verkar det ha blivit ett glapp i mellanprisklassen. Sedan finns det gott om skivspelare som är ganska kostsamma för gemene man.
Egentligen borde det inte vara så dyrt att göra en mojäng som snurrar med samma vinkelhastighet och har lågt skrammel. Det är väl här jag tycker mig se de mycket dyra verken som är lite overkill och kanske inte nödvändigtvis presterar hörbart bättre än en mer vettigt dimensionerad historia. Sedan har vi Linns filosofi som sade att det viktigaste var verket, sedan tonarmen, och sist pickupen. Men när man hålller på och mekar med skivspelare tycker jag mer att pickupen är viktigast. Det var ju en ganska sjuk kombo som ofta såldes i Linnbutikerna; en LP12:a med Basikarm och den billigaste pickupen. Linn Axis var en spelare jag tyckte var i mångt och mycket en bättre spelare än LP12. Axis och en jättefin pickup (ej nödvändigtvis en Linnpickis) kan tänkas vara bättre totalt sett för en mindre mängd pengar.
Blabla... nu orkar jag inte skriva mer.

Harryup skrev:Dvs som jag minns det skiljer sig din 2300 ifrån t.ex. C34, C39.
Men det kan vara fel.
mvh/Harryup
While it does not have as many balanced inputs and outputs as the C2300, a quick call to Roger Stockholm at McIntosh revealed that the 60th anniversary C22 and the C2300 share a lot of DNA, and their core circuitry is virtually identical.
Harryup skrev:Lite vanskligt att veta vad man egentligen lyssnar på tycker jag. Lyssnar man på och jämför rakt igen apparater som alla fått optimala betingelser eller lyssnar man också efter missanpassningar och tillskriver apparaten dessa som sin signatur så att säga.
mvh/Harryup
lennartj skrev:När jag skulle köpa ny skivspelare 1984 hade Ljudbutiken, såvitt jag minns, fortfarande Linn-spelare i sortimentet. Min budget räckte inte till en maxad LP12 och jag anser än idag att mitt val, Systemdek IIS med Helius Standard arm och Goldring Electro II+ var mycket bättre än LP12 med Basik arm och pickup. Spelaren har använts i stort sett dagligen allt sedan dess och har tillräckliga kvaliteter för att svara med en kraftig förbättring av återgivningen när jag pensionerade min sista Goldring Electro II+ och bytte upp mig till Lyra Dorian via den förträffliga MC-ingången på mitt då nyligen införskaffade McIntosh C2300.
Ragnwald skrev:Richard skrev:Försteget är den komponent som påverkar musikupplevelsen näst mest i apparatkedjan hos konsumenten.
Detta kan lätt demonstreras genom att lyssna på musik.
Ja hur galet kan det bli egentligen?
Richard skrev:Försteget är den komponent som påverkar musikupplevelsen näst mest i apparatkedjan hos konsumenten.
Richard skrev:Detta kan lätt demonstreras genom att lyssna på musik.
Piotr skrev:Ja, dom flesta använder smartphone, dator eller mini/micro-stereo nuförtiden och där justerar man nivån i digitaldomän.
lech skrev:Suck!
BillX skrev tidigare i tråden.De flesta, enligt min erfarenhet, är glada om det överhuvudtaget låter någonting utan att behöva tillkalla specialister.
Och nej, ingen jag känner bryr sig om hur ett försteg (eller andra apparater) är konstruerat. För de flesta får innandömet gärna bestå av spagetti bara det låter bra. Men, har jag påstått något annat?
lech skrev:Dina inlägg vajar för vinden högst betydligt.
Suck 2Och nej, ingen jag känner bryr sig om hur ett försteg (eller andra apparater) är konstruerat. För de flesta får innandömet gärna bestå av spagetti bara det låter bra. Men, har jag påstått något annat?
Richard skrev:Ragnwald skrev:Richard skrev:Försteget är den komponent som påverkar musikupplevelsen näst mest i apparatkedjan hos konsumenten.
Ja, det är ju helsjukt att inte folk förstår detta.![]()
Du måste lyssna....![]()
![]()
Richard skrev:Ragnwald skrev:Richard skrev:Försteget är den komponent som påverkar musikupplevelsen näst mest i apparatkedjan hos konsumenten.
Du måste lyssna....![]()
![]()
Du måste lyssna....![]()
![]()
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:Ragnwald skrev:Richard skrev:Försteget är den komponent som påverkar musikupplevelsen näst mest i apparatkedjan hos konsumenten.
Du måste lyssna....![]()
![]()
Diit påstående ovan är så totalt befriat från argument, att det inte går att ta på allvar. Framför gärna dina argument. Det är klart att ingen förstår dig om du inte förklarar lite mer med argument vad du menar. Du skriver "Du måste lyssna" och "Detta kan lätt demonstreras genom att lyssna på musik" vilka inte duger som argumentaion.
Du måste lyssna....![]()
![]()
Max_Headroom skrev:Richard skrev:Detta kan lätt demonstreras genom att lyssna på musik.
Är det någon speicell musik som gäller då? Det är väl som vanligt med provlyssning, antar jag; Musiken skall inte vara för bra.
jonasp skrev:Richard skrev:Ragnwald skrev:Richard skrev:Försteget är den komponent som påverkar musikupplevelsen näst mest i apparatkedjan hos konsumenten.
Du måste lyssna....![]()
![]()
Exakt. Om man vågar lyssna kan man höra att mjukfötter kan låta bättre än spikes. Om man vågar lyssna kan man finna betydligt större fel i anläggningen än både "källan" (med linn-terminologi, vilket suger) eller försteget. Om man vågar lyssna kan man komma fram till att det är smartare att akustikreglera rummet eller möblera om innan man bryr sig om att pilla på signalkablaget.
Om man bara vågar lyssna! Kanske något att prova Richard, istället för att bara okritiskt svälja alla dumheter som man kan läsa i diverse företags marknadsföring och mindre nogräknad hifipress??
Richard skrev:![]()
Exakt ! Lyssna bör man. Tycker du det låter bra med tvättmaskinsfötter under högtalarna så kör så det ryker !
Men, jag tycker man borde vara kritisk inte bra mot företagsreklam och hifipress, utan även mot övriga auktoriteter. De kan också ibland ha fel.
Bill50x skrev:Bra inställning. Man ska döma efter sina egna öron och vara kritisk mot allt.
/ B
prolinn skrev:Naqref skrev:Richard skrev:Kombinerar du världens bästa försteg med ett dåligt slutsteg så kommer musikkvaliteten ändå att vara bättre än med ett dåligt försteg med världens bästa slutsteg.
Och.....
Om felen är desamma så spelar introduktionspunkten mindre roll. Grejen är nog att olika delar i anläggningen kan ställa till med olika sorters fel. Källan är nog den del som kan fuckas-upp mest informationsmässigt medan högtalaren inte kan lägga till någon energi alls som inte kommer från själva insignalen. Försteg och slutsteg är olika känsliga för olika saker.
hifikg skrev:Här erkänner man ju att det handlar om att betala för en känsla mer än ett rationellt köp. Och då ere ju feelgood man betalar för och det är väl okej, bara man vet om det så att säga.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 18 gäster