Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:Du är framme när du kan ha den volym du vill o aldrig känna dig nervös för basarnas välmående vid avgrundsbaspassager.
förutsatt att du tycker att det låter bra med vill säga
när spl kravet sitter så kan man ju börja fippla med placeringar om man inte kör med IB, blir lite mer omstädigt då kanske
Men måste man komma fram?
man kan ju få för sig att testa dipol istället osv osv osv.
skaffar man sig ett större toppsystem så kanske man börjar spela starkare o då måste man utöka basen osv osv osv
steveo1234 skrev:Hur vet man att man är framme egentligen? Jag har med varje ny baslösning trott att jag var framme vid målet och att det inte kunde bli bättre. Varje gång har jag haft fel.
Min första lösning som jag tyckte var riktigt bra var 4 stycken 8” i portad lösning. De klarade av att ge infrabas i den mängd att en tryckvåg gick igenom rummet. Jag tyckte att det var grymt bra. Helt perfekt liksom.
Sen provade jag en Energy XL10 tror jag den hette. En sluten 10” typ av billig modell. Den lät ju ännu bättre. Vidare några år senare så köpte jag en QLN sub12. Jäklar vad bra den var då. Fick fönsterna att skaka och allt och det kunde ju såklart inte bli bättre.
Därefter har det passerat ett flertal olika basar i huset. Slutna, portade, singlar, multiplar, DIY-lösningar….
Nu sitter jag med ett system, som jag ännu en gång, tror mig var framme med.
Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. Till min förvåning hörde jag ingen förbättring! Är det då man är framme och det inte längre går att förbättra bassystemet? Eller är det bara för att jag gjorde en för liten ökning? Finns det egentligen ett slut där det inte blir bättre? Hur vet man att man är framme där när man trott det så många gånger förr?
eljulio skrev:steveo1234 skrev:Hur vet man att man är framme egentligen? Jag har med varje ny baslösning trott att jag var framme vid målet och att det inte kunde bli bättre. Varje gång har jag haft fel.
Min första lösning som jag tyckte var riktigt bra var 4 stycken 8” i portad lösning. De klarade av att ge infrabas i den mängd att en tryckvåg gick igenom rummet. Jag tyckte att det var grymt bra. Helt perfekt liksom.
Sen provade jag en Energy XL10 tror jag den hette. En sluten 10” typ av billig modell. Den lät ju ännu bättre. Vidare några år senare så köpte jag en QLN sub12. Jäklar vad bra den var då. Fick fönsterna att skaka och allt och det kunde ju såklart inte bli bättre.
Därefter har det passerat ett flertal olika basar i huset. Slutna, portade, singlar, multiplar, DIY-lösningar….
Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. Till min förvåning hörde jag ingen förbättring! Är det då man är framme och det inte längre går att förbättra bassystemet? Eller är det bara för att jag gjorde en för liten ökning? Finns det egentligen ett slut där det inte blir bättre? Hur vet man att man är framme där när man trott det så många gånger förr?
Det här borde räcka... http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=50138
Bill50x skrev:Det är inte mängden bas som är kritisk, det är kvaliteten.
/ B
steveo1234 skrev:schmutziger skrev:Du är framme när du kan ha den volym du vill o aldrig känna dig nervös för basarnas välmående vid avgrundsbaspassager.
när spl kravet sitter så kan man ju börja fippla med placeringar om man inte kör med IB, blir lite mer omstädigt då kanske
skaffar man sig ett större toppsystem så kanske man börjar spela starkare o då måste man utöka basen osv osv osv
Det där håller jag inte med om. Många av de lösningarna jag haft, som sedan pensionerats, har haft egenskapen att jag kunde ha volymen jag vill ha utan att gå sönder (eller ens låta illa). Antingen så användes någon form av HP-filter eller en förstärkare som inte gav tillräckligt med effekt för att bottna basarna.
Min fundering har kanske ett drag av småfilosoferande av sig.
schmutziger skrev:steveo1234 skrev:schmutziger skrev:Du är framme när du kan ha den volym du vill o aldrig känna dig nervös för basarnas välmående vid avgrundsbaspassager.
Det där håller jag inte med om. Många av de lösningarna jag haft, som sedan pensionerats, har haft egenskapen att jag kunde ha volymen jag vill ha utan att gå sönder (eller ens låta illa). Antingen så användes någon form av HP-filter eller en förstärkare som inte gav tillräckligt med effekt för att bottna basarna.
?
missade du "förutsatt att man tycker det låter bra."?
För annars förstår jag inte vad du inte håller med om.
steveo1234 skrev:schmutziger skrev:steveo1234 skrev:schmutziger skrev:Du är framme när du kan ha den volym du vill o aldrig känna dig nervös för basarnas välmående vid avgrundsbaspassager.
?
Nästan alla system jag haft har jag tyckt låtit bra. Det är först när jag uppgraderade som jag insåg vad jag saknade.
steveo1234 skrev:Nästan alla system jag haft har jag tyckt låtit bra. Det är först när jag uppgraderade som jag insåg vad jag saknade.
Kraniet skrev:för mig så räcker det att simulera.
bestäm vilket SPL som behövs för det frekvensområde man vill åt, och sedan dimensionera så att bassystemet håller sig inom sitt linjära område.
Det svåra kan ju dock vara att avgöra vilken SPL som faktiskt behövs. Men det går ju lösa rent teoretiskt.
Själv har jag tex räknat med 85-90dB medelnivå med 20dB crest för hela systemet och lite extra i basområdet.
Sen går det nog att göra mer vad gäller kvalité i basområdet genom rätt placering och utjämning av resonanser i rummet. Så i ovan resonemang kommer ju antalet källor in och placering av dessa, utöver själva SPL-kravet.
edit: annars skulle jag nog tro att man var framme innan man ökade systemet 50% och inte hörde skillnad. Det intressanta är ju då att fundera på om hälften av det systemet hade varit nog. :)
schmutziger skrev:steveo1234 skrev:schmutziger skrev:steveo1234 skrev:schmutziger skrev:Du är framme när du kan ha den volym du vill o aldrig känna dig nervös för basarnas välmående vid avgrundsbaspassager.
?
Nästan alla system jag haft har jag tyckt låtit bra. Det är först när jag uppgraderade som jag insåg vad jag saknade.
Det här var lite intressant
jag förstår vad du menar, men varför uppgraderade du om du tyckte att det lät bra?
Du vet mao inte om det finns något än bättre där ute, som dipolbas, horn osv för dig?
steveo1234 skrev:IB´n däremot byggdes ohörd baserad på de egenskaper som en sådan lösning har.
Jag hade ju möjlighet att bygga en och då verkade dumt att låta bli..

steveo1234 skrev:Hur vet man att man är framme egentligen? Jag har med varje ny baslösning trott att jag var framme vid målet och att det inte kunde bli bättre. Varje gång har jag haft fel.
Oresound skrev:Den erforderliga kapaciteten för att överhuvudtaget höra något ökar lavinartat med minskad frekvens, sen ska det även låta som det ska.
"Baskänselgränsen" är inte inritat i diagrammet,
i nivå med "hörsmärtgränsen".
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Hur vet man att man är framme egentligen? Jag har med varje ny baslösning trott att jag var framme vid målet och att det inte kunde bli bättre. Varje gång har jag haft fel.
Du är framme när du inte längre tänker på basarna, utan på musiken.
Att komma fram är en fråga om att uppnå både tillräckliga fysikaliska
förutsättningar (för just dig) och om att nå tillräckligt personlig mental
utveckling. Kombinationen behöver uppnås.![]()
Vh, iö
markusA skrev:En högintressant fråga för min egen del och något jag länge funderat över.
Hur mycket behövs och hur mycket är nog?
IngOehman skrev:
Du är framme när du inte längre tänker på basarna, utan på musiken.
Att komma fram är en fråga om att uppnå både tillräckliga fysikaliska
förutsättningar (för just dig) och om att nå tillräckligt personlig mental
utveckling. Kombinationen behöver uppnås.![]()
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Sanning med modifikation.
Man kommer inte ifrån det faktum att det krävs luftpumpningsförmåga för att kunna återge de frekvenser man vill i djupbasen, men samtidigt är den förmågan inte vatten värd om den inte kan återges i rummet på ett njutbart vis. Och det ställer för att utrycka det milt - skitstora krav på implementering av såväl system som omtanke om de akustiska förutsättningarna.
steveo1234 skrev:För egen del är jag beredd att dra slutsatsen att 0,5liter VD per kvadratmeter yta i lyssningsrummet är nästan tillräckligt. 1liter Vd är det garanterat.För mig. Tror jag.
Men, jag tror att det är generaliserbart till de flesta öron och människor. Tumreglemässigt så det förslår.
Strmbrg skrev:Dock har jag inte nått så långt ännu att klockradion fyller mitt syfte, men bra vore det likafullt.
phloam skrev:Jo precis, om man lyssnar på musiken eller på återgivningen skulle man kunna säga. Basen kanske räcker för musiklyssnandet men inte för 100%-ig närvarokänsla, den klassiska problematiken
Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Jag kan inte tänka mig att det finns musik där inte de 20 (säg) mest potenta basriggarna här räcker. Och med räcka menar jag då att återge musiken som den låter på konsert, må det vara IM/Kraftwerk, Rammstein eller Stravinskij, utan hörbara defekter.
När det kommer till bioljud finns det väl ingen bortre gräns? Någon kan väl få för sig att filma en uppskjutning med bemannad rymdraket och vilja återge det?
Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Jag kan inte tänka mig att det finns musik där inte de 20 (säg) mest potenta basriggarna här räcker. Och med räcka menar jag då att återge musiken som den låter på konsert, må det vara IM/Kraftwerk, Rammstein eller Stravinskij, utan hörbara defekter.
När det kommer till bioljud finns det väl ingen bortre gräns? Någon kan väl få för sig att filma en uppskjutning med bemannad rymdraket och vilja återge det?
bakerman22 skrev:Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Jag håller med om man använder situationstecken i den meningen.
Inte annars.
Finns mer "musik" med info under 20Hz än det finns filmer.
JAG tycker inte att det som något har knåpat ihop på en dator är riktig musik. Det är ljud.
Musik framförs på instrument av musiker.
Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
bakerman22 skrev:JAG tycker inte att det som något har knåpat ihop på en dator är riktig musik. Det är ljud.
PerStromgren skrev:Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Som man kan lyssna på i en konsert?
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:JAG tycker inte att det som något har knåpat ihop på en dator är riktig musik. Det är ljud.
Datorn är Instrumentet. Alla andra var bara tafatta försök att kunna åstadkomma något i väntan på datorns ankomst.
bakerman22 skrev:PerStromgren skrev:Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Som man kan lyssna på i en konsert?
Många av dom där banden som bara spelar ljud åker runt och håller koncerter med en cd-spelare och folk som fular sej på scenen, ja.
Flint skrev:Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Visa statistiken som bekräftar din myt.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:JAG tycker inte att det som något har knåpat ihop på en dator är riktig musik. Det är ljud.
Datorn är Instrumentet. Alla andra var bara tafatta försök att kunna åstadkomma något i väntan på datorns ankomst.
PerStromgren skrev:Men du lyssnar på annat också, hoppas jag?![]()
Spelar du inte själv, förresten? På annat än dator, menar jag.
Flint skrev:Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
PerStromgren skrev:Men allvarligt! Blir det inte litet fånigt när man ska kunna spela alla plattor därute och måste bygga om kåken bara för att någon fåne tycker att det är kul att producera musik med starkt innehåll vid 3Hz? Allvarligt?
Bill50x skrev:Det är inte mängden bas som är kritisk, det är kvaliteten.
/ B
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Men du lyssnar på annat också, hoppas jag?![]()
Spelar du inte själv, förresten? På annat än dator, menar jag.
Det beror på hur du menar, både cdspelare och sonos är datorer, någon analog spelare har jag inte.
Jo, både gitarr och klaviatur, men det beror ju på att jag inte är bra nog att spela dator.hade jag kunnat riva av något via cubase som angus young hade blivit grön av avund över så hade jag självklart gjort det. (Nu kan jag iofs inte göra det på giarren heller, men det hör inte hit...)
bakerman22 skrev: Det tar ÅR av tragglande för att bli en duktig musiker.
Varenda finnig snoris kan dra ihop musik på en dator.
MagnusÖstberg skrev:Skulle påstå att det finns en bra gräns, och det är då vi riskerar att förstöra vår hörsel.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev: Det tar ÅR av tragglande för att bli en duktig musiker.
Ja precis, du har ju fattat. Det är ju musiken som är det viktiga, inte att någon lär sig traktera ett instrument. Inte fanken bryr jag mig som lyssnare hur det är gjort bara det är bra.
Bryr du dig när du hör Gibb-producerad Barbra Streisand att i vissa låtar kommer enstaka ord ur olika tagningar i strävan efter den perfekta fraseringen? Självklart inte.
bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:bakerman22 skrev: Det tar ÅR av tragglande för att bli en duktig musiker.
Ja precis, du har ju fattat. Det är ju musiken som är det viktiga, inte att någon lär sig traktera ett instrument. Inte fanken bryr jag mig som lyssnare hur det är gjort bara det är bra.
Bryr du dig när du hör Gibb-producerad Barbra Streisand att i vissa låtar kommer enstaka ord ur olika tagningar i strävan efter den perfekta fraseringen? Självklart inte.
Vem FAN lyssnar på Barbara Streisand !!?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=47372&list=fullFlint skrev:Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
bakerman22 skrev:Vem FAN lyssnar på Barbara Streisand !!?
Alexi skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=47372&list=fullFlint skrev:Alexi skrev:Nej, det är en myt. Finns mer musik med info under 20Hz än det finns filmer.PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Och ja finns gott om akustisk och klassisk musik i den tråden.
Bill50x skrev:-Palle- skrev:Jag tror att det alltid behövs mer bas än vad man från början trott...
Mer? Jag trodde det var "bättre" som var viktigt.
/ B
-Palle- skrev:Bill50x skrev:-Palle- skrev:Jag tror att det alltid behövs mer bas än vad man från början trott...
Det är ju svårt att få tillräckligt bra bas med endast en baslåda, det behövs mera bejsers än en för att uppnå vad jag anser är tillräckligt bra. Håller du inte med??
-Palle- skrev:Jag tror att det alltid behövs mer bas än vad man från början trott...
DVD-ai skrev:Åter till frågan:
Jag tror att man måste välja vad ens mål är, är målet att ha en anläggning utan begränsningar så kommer man per automatik att misslyckas...
Väljer man att målet är att anläggningen ska klara allting man kan tänkas vilja spela, och på bästa möjliga vis, ja då blir det dyrt och stort...
Men det är "görbart"
Bill50x skrev:-Palle- skrev:Bill50x skrev:-Palle- skrev:Jag tror att det alltid behövs mer bas än vad man från början trott...
Det är ju svårt att få tillräckligt bra bas med endast en baslåda, det behövs mera bejsers än en för att uppnå vad jag anser är tillräckligt bra. Håller du inte med??
Nä, jag håller inte med. Men det beror på vad man menar med "bra". Mer bas behöver inte betyda bättre. Om det sedan är nödvändigt med fler bashögtalare för att få en bättre bas så är det OK enligt mitt förmenande. Att ha fler lådor för att öka ljudtrycket i basen ser jag inte som speciellt viktigt. Men det beror ju givetvis på vad man vill uppnå.
/ B
KarlXII skrev:Att inte tro att man kompromissar är den största kompromissen av alla.
jonasp skrev:KarlXII skrev:Att inte tro att man kompromissar är den största kompromissen av alla.
Intressant ståndpunkt, men jag tror den är något axiomatisk. Menar du att det inte finns bassystem som är over-the-top, overkill?
KarlXII skrev:Att inte tro att man kompromissar är den största kompromissen av alla.
Komorok skrev:För att svara på trådfrågan:
Jag tror din tanke är rätt Steveo. Man är framme när systemets kapacitet är så avsevärd att ökningar av den inte märks som prestandaförbättring.
steveo1234 skrev:Komorok skrev:För att svara på trådfrågan:
Jag tror din tanke är rätt Steveo. Man är framme när systemets kapacitet är så avsevärd att ökningar av den inte märks som prestandaförbättring.
Då ger jag mig på en tumregel till:
Ett bassystem bör dimensioneras ungefär tio gånger mer kapabel än vad man från början tror att man behöver.
Sug på den :p
DVD-ai skrev:Och sedan så slänger man allt i soporna och tar fram sina piP...
steveo1234 skrev:Komorok skrev:För att svara på trådfrågan:
Ett bassystem bör dimensioneras ungefär tio gånger mer kapabel än vad man från början tror att man behöver.
Komorok skrev:steveo1234 skrev:Komorok skrev:För att svara på trådfrågan:
Tja, den stämmer nog ganska bra. I mitt fall trodde jag att pi60s skulle räcka. Den är två 9"are i varsin basreFELxlåda. Den kanske kan spela som en sluten 12"are med otroligt god vilja? Megabörje6 har 24st 12"are. Inte så långt ifrån din tumregel. Hur stämmer den in på dig?
steveo1234 skrev:Komorok skrev:steveo1234 skrev:Komorok skrev:För att svara på trådfrågan:
Tja, den stämmer nog ganska bra. I mitt fall trodde jag att pi60s skulle räcka. Den är två 9"are i varsin basreFELxlåda. Den kanske kan spela som en sluten 12"are med otroligt god vilja? Megabörje6 har 24st 12"are. Inte så långt ifrån din tumregel. Hur stämmer den in på dig?
I den twinholder variant som du har så spelar elementen i fas också? Det halverar ju isåfall den totala outputten (dvs antalet element som används för att flytta luft är 12st) men vinner i andratons (eller blir det tredjetons?) dist. Isåfall stämmer det riktigt bra.
När jag byggde min första DIY lösning (130liter 12" dayton titanic) så tyckte jag det var tillräckligt. Den rörde sig alltid inom Xmax. Den borde haft typ en liter eller kanske två i Vd. Nuvarande system ligger på knappt 20liter Vd så, tja, det stämmer ju faktiskt ganska bra för mig också.
BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
NiklasF skrev:All detta snack om svept luft, någon som har en susning om hur mycket mina rackare sveper?
Svs pb13u gånger två då.
jonasp skrev:Bill50x skrev:-Palle- skrev:Bill50x skrev:-Palle- skrev:Jag tror att det alltid behövs mer bas än vad man från början trott...
Nä, jag håller inte med. Men det beror på vad man menar med "bra". Mer bas behöver inte betyda bättre. Om det sedan är nödvändigt med fler bashögtalare för att få en bättre bas så är det OK enligt mitt förmenande. Att ha fler lådor för att öka ljudtrycket i basen ser jag inte som speciellt viktigt. Men det beror ju givetvis på vad man vill uppnå.
/ B
Fast just när det gäller bassystem är kvantitet en kvalitet också. Om man önskar djup, artikulerad och dynamisk bas åtminstone.
steveo1234 skrev:NiklasF skrev:All detta snack om svept luft, någon som har en susning om hur mycket mina rackare sveper?
Svs pb13u gånger två då.
De är portade lösningar? Då är den svepta luften frekvensberoende.
Vd=Xmax*Sd*2
, mät allt i dm så får du Vd i liter per automatik.
NiklasF skrev:All detta snack om svept luft, någon som har en susning om hur mycket mina rackare sveper?
Svs pb13u gånger två då.
Komorok skrev:NiklasF: Pump på dina bejsers: Jag jizzar 10l totalt.
Och så snart någon har jizzat måste någon förstås komma och bevisa att det är fel och voila: Du har ett korrekt svar.
Nattlorden skrev:NiklasF skrev:All detta snack om svept luft, någon som har en susning om hur mycket mina rackare sveper?
Svs pb13u gånger två då.
Bygg en tät låda runtom, med ett 1dm2 genomskinligt graderat rör ut och en lättrörlig plugg i röret, så är det bara att spela på och avläsa .
NiklasF skrev:Nattlorden skrev:NiklasF skrev:All detta snack om svept luft, någon som har en susning om hur mycket mina rackare sveper?
Svs pb13u gånger två då.
Bygg en tät låda runtom, med ett 1dm2 genomskinligt graderat rör ut och en lättrörlig plugg i röret, så är det bara att spela på och avläsa .
Hehe, ja varför inte lixom
Komorok skrev:Jag jizzar 10l totalt.
NiklasF skrev:Är xmax när dom slutat vara linjära eller när det säger stopp?
steveo1234 skrev:NiklasF skrev:Är xmax när dom slutat vara linjära eller när det säger stopp?
När de slutar arbeta linjärt. Enligt något mått. Det finns många olika definitioner...
steveo1234 skrev:markusA skrev:En högintressant fråga för min egen del och något jag länge funderat över.
För egen del är jag beredd att dra slutsatsen att 0,5liter VD per kvadratmeter yta i lyssningsrummet är nästan tillräckligt. 1liter Vd är det garanterat.För mig. Tror jag.
Men, jag tror att det är generaliserbart till de flesta öron och människor. Tumreglemässigt så det förslår.
steveo1234 skrev:BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
Ett ett litet/mellanstort rum så skulle jag gissa någonstans runt 2*12" element av bättre kvalisort.
NiklasF skrev:real 30-35mm xmax
Blir ett par liter till...
adzer skrev:Mina basar ger 16.8 liter inom xmax p-p. Känns ganska lagom för mig. Tror man klarar sig länge med det.
Komorok skrev:Jag jizzar 10l totalt.
jonasp skrev:adzer skrev:Mina basar ger 16.8 liter inom xmax p-p. Känns ganska lagom för mig. Tror man klarar sig länge med det.
Uj! Vad har du för slaglängd på dina basar egentligen?
JonasW skrev:Absolut, nu är det ju beroende på rum också. Men jag gissar att du har ett normalstort rum på +-20m2?
Mina dryga 9 liter räcker långt för min del (21m2), att bygga ut till det dubbla skulle mest vara en rolig grej, inte för att det behövs till vardags
Det är en skada det här
jonasp skrev:Uj! Vad har du för slaglängd på dina basar egentligen?
JonasW skrev:Största lyftet för min del var nog ändå inte förmågan att flytta mer luft än SVS PB13 jag hade, utan att det låter "mindre bas" flummigt sagt
De nya spelar så mycket tightare och kan delas betydligt högre. Sen att man slipper portshuffing ~15Hz skadade inte heller
-Palle- skrev:Komorok skrev:Jag jizzar 10l totalt.
Jizzes!!!
http://ars.els-cdn.com/content/image/1- ... 89-gr1.jpg
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Vem FAN lyssnar på Barbara Streisand !!?
Alla som inte låter sina fördomar komma ivägen för att njuta en underbar röst?
KorkSniff skrev:Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Vem FAN lyssnar på Barbara Streisand !!?
Alla som inte låter sina fördomar komma ivägen för att njuta en underbar röst?
+1
Strmbrg skrev:Hur mycket luft behöver flyttas för att Barbra Streisand skall komma till sin rättmätiga rätt?
Och - ej att förglömma: Var bör -3dB-punkten UPPÅT läggas, för att det skall fungera?
Jag googlade lite i frågan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Streisandeffekten
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:markusA skrev:En högintressant fråga för min egen del och något jag länge funderat över.
För egen del är jag beredd att dra slutsatsen att 0,5liter VD per kvadratmeter yta i lyssningsrummet är nästan tillräckligt. 1liter Vd är det garanterat.För mig. Tror jag.
Om du vill ange en pumpning som räcker för att nå ett ljudtryck vid
extremlåga frekvenser, så är det volymen på rummet (anslutande
volymer inkluderade) du behöver relatera pumpvolymen till, inte
arean.
Är det vid högre frekvenser så är det en lyssningsavståndsfråga.
Däremellan är det beroende på så många saker att man måste se
på det specifika fallet och den specifika frekvensen.
Vh, iö
BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
Ett ett litet/mellanstort rum så skulle jag gissa någonstans runt 2*12" element av bättre kvalisort.
Har idag 2st 50L lådor med en SLS 8 (gamla varianten med QTS 0.51) i varje som med lätt housecurve ger 20Hz på nivåer som räcker för mitt behov. Jag har dock 6st likadana lösa element. Skulle dessa 8st SLS 8 kunna ge bas neråt 13-15Hz på användbar nivå med EQ (i 25 kvadrat) eller pumpar de helt enkelt för lite luft? PA-steg är ju rätt billiga och MDF har jag gott om så man är sugen på att bygga lite. Nivån ifrån de 2 SLS-elementen räcker rätt bra för mig så länge de som nu är subsonicfiltrerade vid 20Hz men plockar jag bort filtret så hör man att det är ansträngt vid vissa filmer och viss musik så det behövs mer för infra. Jag behöver inte kunna spela så mycket högre, men djupare på samma nivå vore intressant att testa.
Räcker 2st 12" av en sort som är bättre lämpad för infra så går det för all del att bygga nytt men det vore ju smidigt att använda sig av vad man har. Funkar SLS 8 inte alls för ändamålet ens i antal om 8st så tar jag gärna emot förslag på alternativ.
steveo1234 skrev:BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
Har idag 2st 50L lådor med en SLS 8 (gamla varianten med QTS 0.51) i varje som med lätt housecurve ger 20Hz på nivåer som räcker för mitt behov. Jag har dock 6st likadana lösa element. Skulle dessa 8st SLS 8 kunna ge bas neråt 13-15Hz på användbar nivå med EQ (i 25 kvadrat) eller pumpar de helt enkelt för lite luft? PA-steg är ju rätt billiga och MDF har jag gott om så man är sugen på att bygga lite. Nivån ifrån de 2 SLS-elementen räcker rätt bra för mig så länge de som nu är subsonicfiltrerade vid 20Hz men plockar jag bort filtret så hör man att det är ansträngt vid vissa filmer och viss musik så det behövs mer för infra. Jag behöver inte kunna spela så mycket högre, men djupare på samma nivå vore intressant att testa.
Räcker 2st 12" av en sort som är bättre lämpad för infra så går det för all del att bygga nytt men det vore ju smidigt att använda sig av vad man har. Funkar SLS 8 inte alls för ändamålet ens i antal om 8st så tar jag gärna emot förslag på alternativ.
8 stycken SLS8 borde ha ungefär samma Vd som 2*12". Om det räcker är naturligtvis beroende av alla de vanliga parametrarna (hur tätt rum du har, och hur högt du behöver spela för att tycka det är "tillräckligt".
Med tanke på att du tycker att 2*SLS8 räcker för dina lyssningsnivåer så tror jag att det kan räcka. Med tanke på att du redan har dem så tycker jag faktiskt att du ska bygga en låda och sätta in alla 6 elementen. Bara på prov. MDF board är billigt och lådorna behöver ju ingen finish för att testa. Enklast är att bygga en låda och sätta tre element på höjd på en sidan och sen tre element på motsatta sidan.
Görbart för några hundralappar och några timmars arbete.
BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:steveo1234 skrev:BPM skrev:Det här med infrabas.. Vad krävs egentligen för att dessa frekvenser ska bli märkbara? Jag tänker på konarea, ljudtryck osv. Det handlar ju om bidraget dessa "kännbara" intryck gör för upplevelsen så var går gränsen för vad som behövs för ett fungerande infrasystem? Det kanske inte går att generalisera men några exempel vore kul att få se.
8 stycken SLS8 borde ha ungefär samma Vd som 2*12". Om det räcker är naturligtvis beroende av alla de vanliga parametrarna (hur tätt rum du har, och hur högt du behöver spela för att tycka det är "tillräckligt".
Med tanke på att du tycker att 2*SLS8 räcker för dina lyssningsnivåer så tror jag att det kan räcka. Med tanke på att du redan har dem så tycker jag faktiskt att du ska bygga en låda och sätta in alla 6 elementen. Bara på prov. MDF board är billigt och lådorna behöver ju ingen finish för att testa. Enklast är att bygga en låda och sätta tre element på höjd på en sidan och sen tre element på motsatta sidan.
Görbart för några hundralappar och några timmars arbete.
Börjar bygga låda ikväll, men jag testar att bygga 2st när jag ändå sågar och plockar ur basarna i de befintliga lådorna för testandet så jag får 4st i varje låda. Innermått på 25x35x120cm ger 105L minus elementen och några stag så det borde kunna funka bra slutet, och även kunna integreras smidigt i rummets främre hörn rent estetiskt. Har bara fluff av täckjacksfodertyp men i rejäla mängder..
Frågan är hur jag kopplar allt. Drömimpedansen vore 2 Ohm per låda (steget trivs bra med 2 Ohm i stereo) så det borde innebära en kombination av parallell -och seriekoppling..? Kan någon förklara hur jag når 2 Ohm (eller 4 som nog funkar bra nog) per låda vore det schysst. Ingen panik dock, för ska jag väl bygga så gör jag det stabilt nog för att kunna behållas direkt, så ett par dagar bort ligger nog första testen i alla fall..
jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
MagnusÖstberg skrev:jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
Jag, det tog tid. Kunde liksom inte mentalt få in att det skulle behövas en faktor 20 i lyftflyttningsförmåga under 150Hz
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
Jag, det tog tid. Kunde liksom inte mentalt få in att det skulle behövas en faktor 20 i lyftflyttningsförmåga under 150Hz
Vad är det du vill lyfta?
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:jonasp skrev:Hur många av er har försökt kvantifiera "vad som behövs" på något seriöst sätt?
Vad är det du vill lyfta?
petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Hur många ägg behövs för att matcha kapaciteten?
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
2
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
2
Ah, jag glömde spec:a storleken på äggen...
petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Mvh
Peter
Nicke skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Mvh
Peter
Amen Peter delge oss gärna lite lyssings info liksom,kan denna typ av konstruktion återge infrabas tex?? kommer ihåg att jag "tappade hakan" då jag läste om Bosses basar,undrar om inte det var samma tidpunkt då jag tog hem sveriges första B&W thx system ifrån hifiklubben i sundsvall .
petersteindl skrev:...
Men oavsett detta så var det mer musik i Bosses horn, förrutom på Marie Boine och indiantrumma som lät fantastiskt på min anläggning. Jag har aldrig hört denna typ av bas, varken förr eller senare.
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:...
Men oavsett detta så var det mer musik i Bosses horn, förrutom på Marie Boine och indiantrumma som lät fantastiskt på min anläggning. Jag har aldrig hört denna typ av bas, varken förr eller senare.
Den skivan, har varit en av mina referensplattor i många år.
petersteindl skrev: I mitt rum blev det infraSpelade jag 4 Hz så stog dörren till badrummet och slog några cm. det hördes ingen bas. Men badrumsdörren stod och slog. Sedan gick jag tillbaks in i vardagsrummet och ville spela så starkt det gick för att plåga badrumsdörren lite, men då såg jag att fönsterrutorna rörde sig in och ut så att jag trodde de skulle hoppa ut ur karmen. Det var bara att vrida ner istället. Jag hade kunnat spela betydligt starkare, men det hade kostat mer än vad jag då hade råd med.
Peter
DS skrev:Ragnwald skrev:petersteindl skrev:...
Den skivan, har varit en av mina referensplattor i många år.
Skivan heter?
petersteindl skrev:
Jag hade monsterbasar hemma ett tag där jag med lätthet kunde blåsa ut alla fönster i lägenheten och i grannens lägenhet. Det var bara tur att jag inte vred upp volymen mer. Det var 4 st TC-sounds 15" underhung i slutna lådor där 2 st var vid vägg och golv och 2 st var vid vägg och tak. Q-värde ställdes in för 0,5 och resonansfrekvensen var låg. I mitt rum blev det infraSpelade jag 4 Hz så stog dörren till badrummet och slog några cm. det hördes ingen bas. Men badrumsdörren stod och slog. Sedan gick jag tillbaks in i vardagsrummet och ville spela så starkt det gick för att plåga badrumsdörren lite, men då såg jag att fönsterrutorna rörde sig in och ut så att jag trodde de skulle hoppa ut ur karmen. Det var bara att vrida ner istället. Jag hade kunnat spela betydligt starkare, men det hade kostat mer än vad jag då hade råd med.
Peter
bakerman22 skrev:petersteindl skrev:
Jag hade monsterbasar hemma ett tag där jag med lätthet kunde blåsa ut alla fönster i lägenheten och i grannens lägenhet. Det var bara tur att jag inte vred upp volymen mer. Det var 4 st TC-sounds 15" underhung i slutna lådor där 2 st var vid vägg och golv och 2 st var vid vägg och tak. Q-värde ställdes in för 0,5 och resonansfrekvensen var låg. I mitt rum blev det infraSpelade jag 4 Hz så stog dörren till badrummet och slog några cm. det hördes ingen bas. Men badrumsdörren stod och slog. Sedan gick jag tillbaks in i vardagsrummet och ville spela så starkt det gick för att plåga badrumsdörren lite, men då såg jag att fönsterrutorna rörde sig in och ut så att jag trodde de skulle hoppa ut ur karmen. Det var bara att vrida ner istället. Jag hade kunnat spela betydligt starkare, men det hade kostat mer än vad jag då hade råd med.
Peter
Det är precis dom där berättelserna man läser om dom som har köpt en Proson Rumble 8.
Tipsar som vanligt om att byta ut dom spröda gamla englasfönstren mot något rejälare.
dac83 skrev:Har nästan alltid haft kraftigare bas system än vad resten av anlägningen klarar av i ljud nivå, men samtidigt så känns det dumt att sitta på värsta monstret som man väldigt sällan får rasta ordentligt!
Nattlorden skrev:Varför det? Ju mer tomgång du kör det på destu mer inom Xmax med låg dist är du.
dac83 skrev:Nattlorden skrev:Varför det? Ju mer tomgång du kör det på destu mer inom Xmax med låg dist är du.
det är klart det är så, sammtidigt känns det som att köra en ferrari med tegelsten mellan gas pedalen och mattan.
jag menar att det är "bra" men känns väldigt onödigt när man bara utnyttjar det högst sällan, men man slipper höra "klonk" ljud imellanåt!
petersteindl skrev:Nicke skrev:petersteindl skrev:Jodå, jag har lyssnad på Bosse Hanssons hornnågra gånger.
Mvh
Peter
Amen Peter delge oss gärna lite lyssings info liksom,kan denna typ av konstruktion återge infrabas tex?? kommer ihåg att jag "tappade hakan" då jag läste om Bosses basar,undrar om inte det var samma tidpunkt då jag tog hem sveriges första B&W thx system ifrån hifiklubben i sundsvall .
Vad är infrabas? Om du tar hem 200 man militärer i din lägenhet och dessa marscherar och gör ett samtidigt kraftfullt distinkt avstamp med ena foten så att det uppstår och går en distinkt tryckvåg genom hela huset så att huset efter tryckvågen står och gungar i golv, väggar och tak och du kan återge detta fullt realistiskt med din sterio, är det infraljud då? Är det tillräckligt god transientåtergivning då?
Jag kan nämna att på 70-talet specades en 15" bas från LEAB till Cerwin-Vega och detta var jag med om då jag jobbade på LEAB och detta element var tänkt som något utöver det vanliga. Det skulle vara för installationer på disco på den tiden, typ café Opera osv. Bosse Hansson köpte några sådana basar och hade dessa i sina bashorn.
Jag köpte kvartsvågspipor som Bosse hade ritat och använde dessa Cerwinbasar. Efter ett tag kom jag över gamla Siemens Klangfilmbasar 15" och bytte då ut mina Cerwinin mot dessa och då blev det fart på kalaset. Jag berättade detta för Bosse som också skaffade klangfilm 15" basar och monterade dessa istället i sina bashorn. Inte så dumt.
Jag har aldrig hört något liknande i basväg som Bosse presterade i sina bästa stunder.
Nu har jag andra saker på g. Vi får se hur det blir.
Mvh
Peter
dac83 skrev:Nattlorden skrev:Varför det? Ju mer tomgång du kör det på destu mer inom Xmax med låg dist är du.
det är klart det är så, sammtidigt känns det som att köra en ferrari med tegelsten mellan gas pedalen och mattan.
jag menar att det är "bra" men känns väldigt onödigt när man bara utnyttjar det högst sällan, men man slipper höra "klonk" ljud imellanåt!
PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
roggaro skrev:jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men tjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka![]()
steveo1234 skrev:...
Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. ...
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Måste man inte hålla isär bioljud och musik?
Nej det är faktiskt precis tvärtom.
Musik kan vara hur högljudd som helst och kan innehålla vilka ljud som
helst. Man kodar nämligen inte absolutnivå när man spelar in musik.
Filmljud däremot är ju reglerat och kodas i absolutnivå. Man bestämmer
precis hur starkt ljuden skall vara vid avspelning när man skapar sound-
tracket och man kan bara göra det fritt upp till en maxnivån som genom
standarden sätter en gräns för hur starka ljud som kan kodas. Närmare
bestämt upp till 115 dB i .1-kanalen och 105 dB i de andra kanalerna.
- - -
Men detta sagt så finns det förmodligen flera exempel på filmljud som
är svåra att återge såsom de är avsedda i basregistret, än av akustisk
musik, om vi utgår ifrån att den senare bara spelas upp så starkt som
producenterna tänkt sig under produktionen.
Talar vi om andra sorters ljudproduktioner (icke-klassisk musik) är det
svårt att säga något om vad som behövs för att spela upp det på riktig
nivå. Det finns ju ingen riktig nivå specificerad.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Sen beror det ju på hur man definierar "musik" också.
Ett blip ett blop och ett frekvenssvep ner till DC anser i alla fall inte jag vara musik.
Mycket av "musiken" som finns som går extremt djupt i basen anser jag bara vara "testljud" som är till för att testa bassystemens prestanda, men det finns kanske folk som lyssnar på sådant och tycker att det är bra.
Inte vet jag..
lech skrev:Bo:s basar Klangfilm KL.L406
Dom är ute till försäljning ( om dom inte redan är sålda )
Lech
lech skrev:Bo:s basar Klangfilm KL.L406
Dom är ute till försäljning ( om dom inte redan är sålda )
Lech
Flint skrev:roggaro skrev:jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men tjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka![]()
Det finns inte mycket lågbas i en akustisk gitarr när man hör den några meter bort i ett rum i verkligheten men närmickad kan det istället bli för mycket bas och låta luddigt. Det är svårt att spela in akustisk gitarr så att den låter vettigt.
bomellberg skrev:bakerman22 skrev:Sen beror det ju på hur man definierar "musik" också.
Ett blip ett blop och ett frekvenssvep ner till DC anser i alla fall inte jag vara musik.
Mycket av "musiken" som finns som går extremt djupt i basen anser jag bara vara "testljud" som är till för att testa bassystemens prestanda, men det finns kanske folk som lyssnar på sådant och tycker att det är bra.
Inte vet jag..
Bara vetskapen att sådan musik existerar får mig att vilja kunna återge den.
Men för ordningens skull: gillar du inte Trentemöller eller Krumelur? Allvar?
Strmbrg skrev:steveo1234 skrev:...
Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. ...
Vad innebär det?
Alexi skrev:För fem år sedan startade jag en tråd om vad som behövs för att realistiskt återge ett trumset live (ca 5 meter ifrån) och kom fram till att minimum för att återge en 24" baskagge som ger en SD på ~2919cm2.
Så om man räknar bara konarea så är det
> 8 st 10"are eller > 6 st 12"are. Men att minst ha samma konarea som en bastrumma känns helt naturligt om man ska lyssna på musik med trummor i.
Alexi skrev:Jag vill inte att konerna ska behöva röra sig mer än de ~5mm trummskinnet rör sig. För att hålla disten låg.
sprudel skrev:Flint skrev:roggaro skrev:jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men tjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka![]()
Det finns inte mycket lågbas i en akustisk gitarr när man hör den några meter bort i ett rum i verkligheten men närmickad kan det istället bli för mycket bas och låta luddigt. Det är svårt att spela in akustisk gitarr så att den låter vettigt.
Ja, det håller jag med om. Men ljuvliga instrument är det.
Flint skrev:Helt klart. Och ett effektivt kompinstrument. Går att (samtidigt) spela både rytm/trummor, bas och solo på beroende på vald spelstil och teknik.
bakerman22 skrev:Det är precis dom där berättelserna man läser om dom som har köpt en Proson Rumble 8.
Tipsar som vanligt om att byta ut dom spröda gamla englasfönstren mot något rejälare.
för att förenkla så kan vi utesluta alla skit element som distar hörbart direkt. Om vi enbart tittar på de absolut bästa elementen, så distar även de mer desto mer konen rör sig.KarlXII skrev:Alexi skrev:Jag vill inte att konerna ska behöva röra sig mer än de ~5mm trummskinnet rör sig. För att hålla disten låg.
Men stämmer det där verkligen?
Ett riktigt skitelement som slår +/- 1 mm kan ju ha högre distorsion än ett välbyggt element som slår +/- 10 mm?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], nuffe och 27 gäster