Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Ursäkta, det skulle förstås vara ett frågetecken sist i rubriken, men det fick inte plats.
Jag har insett att jag värdesätter just upplösning väldigt högt.
Jag syftar nu INTE på någotslags överbetoning av vissa frekvensspann, utan att hela musiken återskapas med en god och realistisk detaljeringsgrad.
Men, vad ÄR nu upplösning?
Inom foto är det nog lättare att beskriva rent tekniskt, men när det gäller återskapat ljud?..
Min rubrik skall ses lite som en oteknisk beskrivning såklart, men man kanske kan beskriva själva upplevelsen på det sättet.
Strmbrg skrev:Ursäkta, det skulle förstås vara ett frågetecken sist i rubriken, men det fick inte plats.
Jag syftar nu INTE på någotslags överbetoning av vissa frekvensspann, utan att hela musiken återskapas med en god och realistisk detaljeringsgrad.
Inom foto är det nog lättare att beskriva rent tekniskt, men när det gäller återskapat ljud?..
Min rubrik skall ses lite som en oteknisk beskrivning såklart, men man kanske kan beskriva själva upplevelsen på det sättet.
Richard skrev:Strmbrg skrev:Ursäkta, det skulle förstås vara ett frågetecken sist i rubriken, men det fick inte plats.
Jag tycker du beskriver det väldigt bra som du gör i rubriken. Dålig artikulation ger toner som bluddrar in i varandra, melodiernas toner blir otydligare och därmed osäker perceived pitch och därmed sämre musikalisk njutning av fonogramet eller cd: n.
En transparent återgivning är en utopi med två kanaler, men du kan förbättra upplevelsen av perceived pitch genom biwiring och spikes under dina högtalare. Då kan man närma sig ett liveframträdande- musikaliskt menat, inte absolut transparent så som att eftersträva ett musikaliskt foto av inspelningen. Ett foto som i absolut transparensiver alltid blir blekare än liveframträdandet.
Richard skrev:Jag tycker du beskriver det väldigt bra som du gör i rubriken. Dålig artikulation ger toner som bluddrar in i varandra, melodiernas toner blir otydligare och därmed osäker perceived pitch och därmed sämre musikalisk njutning av fonogramet eller cd: n.
En transparent återgivning är en utopi med två kanaler, men du kan förbättra upplevelsen av perceived pitch genom biwiring och spikes under dina högtalare. Då kan man närma sig ett liveframträdande- musikaliskt menat, inte absolut transparent så som att eftersträva ett musikaliskt foto av inspelningen. Ett foto som i absolut transparensiver alltid blir blekare än liveframträdandet.
roggaro skrev:alltså om man går på (riktig) en live konsert i själva nuet s a s är det ju faktiskt så att man INTE kan förvänta sig en 'totalklang'/upplösning på en gång.. ety musiker och publik är inte de samma... iaf i sinnet. (som tidigare)
tycker att det är slående och faktiskt sant.
sen om man tar tjörvet hemma och att det helt plötsligt börjar låta falskt om oboerna eller vasst i stråkarna kan vi nog alla å en man finna härledningen till antingen bristande koncentration eller annan 'glappkontakt' i själva anläggningen.
tack för ordet
Strmbrg skrev:Zom Zackt:
Vad är det som styr graden av upplösning?
Svante skrev:
Det finns olika definitioner på upplösning, en är för AD/DA-omvandlare och då handlar det om antalet bitar.
Jag tror dock att det inte är det du menar, utan en upplevd separation och placering av olika ljudkällor i ljudbilden? Jag gissar att separationen beror av mängden distorsion. Har man olinjäriteter i signalvägen, och flera instrumentsignaler passerar genom olinjäriteten så kommer det att bildas IM-distorsion, det uppstår kombinationstoner som inte har med musiken att göra. Det uppstår en gröt av toner som gör att instrumenten inte blir separata individer. IM-disten klistrar liksom ihop dem med varandra så att de samvarierar. En ändring i ena instrumentets deltoner ger genomslag i IM-disten, och det gör den från båda hållen.
De från början välseparerade instrumenten blir en enda gröt.
Bla därför bör man undvika olinjär processning av en färdig 2-kanalsmix. Det låter mycket värre än processning av de enskilda kanalerna.
Richard skrev:Dålig artikulation ger toner som bluddrar in i varandra, melodiernas toner blir otydligare ...
Strmbrg skrev:Svante skrev:
Det finns olika definitioner på upplösning, en är för AD/DA-omvandlare och då handlar det om antalet bitar.
Jag tror dock att det inte är det du menar, utan en upplevd separation och placering av olika ljudkällor i ljudbilden? Jag gissar att separationen beror av mängden distorsion. Har man olinjäriteter i signalvägen, och flera instrumentsignaler passerar genom olinjäriteten så kommer det att bildas IM-distorsion, det uppstår kombinationstoner som inte har med musiken att göra. Det uppstår en gröt av toner som gör att instrumenten inte blir separata individer. IM-disten klistrar liksom ihop dem med varandra så att de samvarierar. En ändring i ena instrumentets deltoner ger genomslag i IM-disten, och det gör den från båda hållen.
De från början välseparerade instrumenten blir en enda gröt.
Bla därför bör man undvika olinjär processning av en färdig 2-kanalsmix. Det låter mycket värre än processning av de enskilda kanalerna.
IM, Intermodulationsdist, kanske man kan säga innefattar även tex:
Rummets inverkan
Bullret dvs "IIM" (intenintermodulation) som uppstår inne i en högtalarlådda
"Dumheter" som skapas i ett signaldrivet membran, pga dess - för syftet - ogynnsamma mekaniska beteende
Och förmodligen fler saker, såsom kanske från grundtonen perceptivt svårseparerade övertoner, i det som vi NORMALT definierar som "distorsion".
Strmbrg skrev:Jag tror att det KANSKE kan vara så att vi pratar om olika aspekter på urskiljbarhet. Innan jag upptäckte vad riktigt hög upplösning (kanske en lite mer teknisk term?) innebar för urskiljbarheten så kunde jag ju bara tala om det som något för mig abstrakt - eftersom jag inte hade hört det.
Om vi talar om urskiljbarhet i bemärkelsen att "här hör man verkligen hur basisten spelar och hur samspelet är med trummisen...", så tror jag att det är en helt annan aspekt på urskiljbarhet än den som jag försöker tala om. Ty, här kan det nog handla mer om en för just detta gynnsam tonkurva.
Kanske "frihet från akustisk opacitet" är mer beskrivande av vad jag åsyftar?
hcl skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att det KANSKE kan vara så att vi pratar om olika aspekter på urskiljbarhet. Innan jag upptäckte vad riktigt hög upplösning (kanske en lite mer teknisk term?) innebar för urskiljbarheten så kunde jag ju bara tala om det som något för mig abstrakt - eftersom jag inte hade hört det.
Om vi talar om urskiljbarhet i bemärkelsen att "här hör man verkligen hur basisten spelar och hur samspelet är med trummisen...", så tror jag att det är en helt annan aspekt på urskiljbarhet än den som jag försöker tala om. Ty, här kan det nog handla mer om en för just detta gynnsam tonkurva.
Kanske(?), men varför tror du vi syftar på olika saker?
Strmbrg skrev:hcl skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att det KANSKE kan vara så att vi pratar om olika aspekter på urskiljbarhet. Innan jag upptäckte vad riktigt hög upplösning (kanske en lite mer teknisk term?) innebar för urskiljbarheten så kunde jag ju bara tala om det som något för mig abstrakt - eftersom jag inte hade hört det.
Kanske(?), men varför tror du vi syftar på olika saker?
Snarare vill jag försöka säkerställa huruvida vi syftar på samma eller olika saker.
hcl skrev:Strmbrg skrev:hcl skrev:Kanske(?), men varför tror du vi syftar på olika saker?
Snarare vill jag försöka säkerställa huruvida vi syftar på samma eller olika saker.
Förmodligen syftar vi inte på exakt samma sak. Till det krävs ofta att man lyssnar tillsammans. Dock så håller jag med om att det mesta i hifi-väg är tämligen begränsande jämfört med det man upplever/uppfattar när man hör hur vältrakterade instrument verkligen kan ljuda - i verkligheten. Verkligheten är liksom svårslagen när det gäller detta och verkligen något eftersträvansvärt att söka återge på ett upplevelsemässigt tillfredsställande sätt.
Nattlorden skrev:Jag slås ofta av hur dåligt tredimensionell ljudbilden är live. Instrumentseparation och sådant blir oftast mycket lättare hemma.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster