Moderator: Redaktörer
mx skrev:En lösning jag funderat på är en NAS tillsammans med en liten dator från
Asus för 3 000 till 4 000 kr. Då kan den ju även spela upp film.
PerStromgren skrev:Jag funderar på att komplettera med en Squeezeboxradio för 800:- från Dustin.
bassman skrev:Egen musikserver.
PC. Windows 7 spelas genom JRiver, ljudet tappas optiskt till AVR 2308. Med fördel i FLAC-format.
Men en del MP3 320 slinker igenom också..
Funkar ganska OK utan allt för mycket bök å stök.
mx skrev:bassman skrev:Jag tycker att JRiver är en fantastisk mjukvara! Snygg och väldigt lätt att köra, ganska stadig i systemet.
Dessutom finns en bra app att köra det med nu också
Har du testat Plex Media Server?
mx skrev:Hur spelar ni upp er musik? Har ni datorn kopplad direkt till stereon? Strömmar
ni ljudet på något vis? Vad använder ni för hårdvara och mjukvara?
Själv funderar jag på att lagra all min musik på en NAS i hemmet så att flera
enheter ska kunna komma åt den. Men hur ska jag spela upp musiken? Om
den ligger på min MacBook kan jag skicka den via AirPlay till min Airport
Express. Men nu kommer den ju att ligga på en NAS. Jag är dessutom så
irriterad på iTunes att jag troligtvis kommer att överge programmet.
Är det bästa att köpa någon typ av lösning från Sonos, Linn? Squeezebox finns
väl inte kvar längre?
Struligt detta.
Har Logitech gått i konkurrs Richard? Det var en nyhet för mig.Richard skrev:mx skrev:Hur spelar ni upp er musik? Har ni datorn kopplad direkt till stereon? Strömmar
väl inte kvar längre?
Struligt detta.
Squeezebox konceptet är beroende av mjukvara från squeezeserver och det tycker jag är dumt.![]()
Den enda squeezeboxen som fungerar klockrent är väl den senaste touch där även wifin är bra . Men företaget har ju gått i KK. Det bästa med squeexebox duet som jag har nu är fjärren med skivomslag och info så du slipper en tv eller ipad då du kör musik. Touchen kan köras på samma sätt med tex en iphone.
Skulle jag köpa en nätverkspelare idag så skulle det troligen bli en naim unitiqute eller en cambridge n30 . Och en NAS. De dyrare nätverkspelarna låter dessutom en aning bättre som det verkar.
Ett scenario skulle vara en macmini som musiklagrare och en cambridge n30. Då kan du också köra film från macminin.
Cd: skivorna är bortställda sedan länge.
tvett skrev:Spotify i iPod touch 4th. (Alternativt Airfoil i MacBook Air.)
Airplay till Airport Express.
Toslink till receiver.
Det är som att fråga "när ni säger att ni använder skor, vad har ni för skor"mx skrev:När ni skriver NAS, vad har ni för NAS?
Sanny_X skrev:2st Netgear, en för film och en för musik
Sanny_X skrev:Jag har en gammal PC som kör Linux. Den funkar som brandvägg, torrentburk och server. Nackdelarna mot en NAS är (som jag ser det) att den tar lite mer plats och drar lite mer ström. Det kan jag leva med, med tanke på fördelarna.
Nej, det var bara en jävla upplysning om du hade intresse av information samlatmx skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns trådar om NAS
Finns trådar om det mesta. Ska jag hålla tyst och söka, menar du?
MagnusÖstberg skrev:Nej, det var bara en jävla upplysning om du hade intresse av information samlatmx skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns trådar om NAS
Finns trådar om det mesta. Ska jag hålla tyst och söka, menar du?![]()
MagnusÖstberg skrev:Sanny_X skrev:2st Netgear, en för film och en för musik
Så här skrev du 2008:Sanny_X skrev:Jag har en gammal PC som kör Linux. Den funkar som brandvägg, torrentburk och server. Nackdelarna mot en NAS är (som jag ser det) att den tar lite mer plats och drar lite mer ström. Det kan jag leva med, med tanke på fördelarna.
MagnusÖstberg skrev:Vad tror du han skulle ha informationen till?
MagnusÖstberg skrev:Du har redan sett en som gått från dator till färdig NAS...
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad tror du han skulle ha informationen till?
Jag uppfattade det som att han var intresserad av "konceptet" som sådant och ville ha förslag på lämpliga kandidater att använda som NAS. Men jag kanske missuppfattade honom.
Somchart skrev:Mac Mini
WD MyBook Thunderbolt 6 TB
Musik : iTunes (AIFF) + BitPerfect
Video : Plex
iTunes, musik, via optiskt ut till min Integra DHC-80.3
Plex, video+ljud, via HDMI till min Integra DHC-80.3
Fungerar ypperligt och allt är i princip knäpptyst.
Jag styr iTunes med iPhone/iPad likaså Plex, men har även Logitech DiNovo tangentbord samt Apples egna fjärr (den som följer med Apple TV) för att styra Plex.
NAS, jag rekommenderar Synology eller QNAP. Har själv ett antal Netgear Duo och Ultra men ingen av de har varit särskilt driftsäkra och känner därför inte att jag kan rekommendera Netgear.
mx skrev:Fast Mac Mini är kanske inte bra för att spela upp film? Har hört något om
någon bugg hos Intel som gör att filmen/ljudet blir osynkroniserat efter en
tid. Stämmer det?
shifts skrev:mx skrev:Fast Mac Mini är kanske inte bra för att spela upp film? Har hört något om
tid. Stämmer det?
Det är nog beroende av programvaran. Du tänker kanske på Apple TV som spelar upp i 24 fps och inte har möjlighet till 23.9xx fps?
adzer skrev:Plex är väldigt kraftigt baserat på xbmc med liknande funktionalitet. Det finns dock skillnader.
Testa och avgör vilken du föredrar.
mx skrev:adzer skrev:Plex är väldigt kraftigt baserat på xbmc med liknande funktionalitet. Det finns dock skillnader.
Testa och avgör vilken du föredrar.
OK, då förstår jag. Plex fungerar smidigt för mig i alla fall och det finns appar
till våra surfplattor och telefoner.
mx skrev:shifts skrev:mx skrev:Fast Mac Mini är kanske inte bra för att spela upp film? Har hört något om
tid. Stämmer det?
Det är nog beroende av programvaran. Du tänker kanske på Apple TV som spelar upp i 24 fps och inte har möjlighet till 23.9xx fps?
Det kanske jag gör. Är osäker. Har för mig att det gällde även datorer och inte
bara datorer från Apple.
mx skrev:Hur spelar ni upp er musik? Har ni datorn kopplad direkt till stereon? Strömmar
väl inte kvar längre?
Struligt detta.
talibankocken skrev:Sonos play3 i köket, sonos connect med optisk anslutning till förstärkaren. Styrs med valfri mobil eller surfplatta. Blir en connect amp i sovrummet också. Säkert inte bäst ljud, men kör mest spotify och 320kbs mp3. Slår dock allt i användar vänlighet och enkelhet.
väl inte kvar längre?
Struligt detta.
Fjonkalicious skrev:tvett skrev:Spotify i iPod touch 4th. (Alternativt Airfoil i MacBook Air.)
Airplay till Airport Express.
Toslink till receiver.
Bra lösning!
Rydberg skrev:Jag funderar att köpa detta system, Meridian Media Core 200 1TB och en iPad att styra med
mx skrev:Som lagring tänker du? Det går att lagra musik på en sådan, men den har
hemskt dålig prestanda att strömma från. Tror det tar cirka 30 minuter att
överföra 6 GB data trådlöst från den.
Rydberg skrev:Jag funderar att köpa detta system, Meridian Media Core 200 1TB och en iPad att styra med
shifts skrev:Rydberg skrev:Jag funderar att köpa detta system, Meridian Media Core 200 1TB och en iPad att styra med
Har också kollat på det, men ska det byggas ut det minsta lilla blir det så omotiverat jävla dyrt. Kan man koppla egna diskar till den där? Minns inte om jag såg det.

Harryup skrev:Rydberg skrev:Jag funderar att köpa detta system, Meridian Media Core 200 1TB och en iPad att styra med
[img]http://www.hometheater.com/images/Meridian-MC200.jpg[img]
Personligen känns det ju surt att betala hifif-priser för hårddiskar.
Jag vill lagra i en standardlösning så man kan växa i systemet.
Kan man ens köpa diskar om 5 år som passar i systemet?
Mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster