Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Jag läste detta någonstans. Stämmer det och i sådana fall varför?
Max_Headroom skrev:Vad är det för inspelningskiva?
JB skrev:Varför inte bara spela in högtalarna med vanlig bastung musik på lämplig volym?
Sånna där inspelningsskivor känns bara som ett försöka att tjäna lätta pengar från audiofiler =P
bensnake skrev:Max_Headroom skrev:Vad är det för inspelningskiva?
En skiva med sinustoner och brus. Extremt lågfrekvent varvas med extremt högfrekvent och allt däremellan. Purist Audio Design har en dylik i sitt sortiment. Heter "System Enhancer" eller nåt...
Ragnwald skrev:Precis.
Jag har lyssnat på en 2000Hz sinus hela kvällen, underbart ren 0,001% dist.
Funderar nu på att höja till 7000Hz en stund.
Och kanske det kan luta åt en dubbelsinus, framåt småtimmarna.
Harryup skrev:Allt som används på fel sett är väl skadligt men poängen med inspelningsskivor är ju att man kan spela in något medans man kanske är på jobbet. Så skadan för en själv behöver kanske inte bli betydande?
Mvh/Harryup
phon skrev:Man kan tillverka speciella inspelningshögtalare som säljs och används tillsammans med inspelningsskivorna.
När allt är inspelat och klart kan man lagra undan dessa högtalare och skivan, och istället koncentrera sig på musiklyssning genom dom vanliga högtalarna.
Jag känner flera audiofiler som tycker om blodig biff.celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
Max_Headroom skrev:celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
Det kan bero på att det som är det normala inom HiFi går ut på att antingen hålla på med rena bluffproduker, eller manipulera ljudet på olika sätt (ofta utan att den som håller på med det har en aning om vad som egentligen pågår).
Max_Headroom skrev:celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
Det kan bero på att det som är det normala inom HiFi går ut på att antingen hålla på med rena bluffproduker, eller manipulera ljudet på olika sätt (ofta utan att den som håller på med det har en aning om vad som egentligen pågår).
MagnusÖstberg skrev:Jag känner flera audiofiler som tycker om blodig biff.celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
MagnusÖstberg skrev:Vi kan konstatera att de är skit på alla plan. Case closed.
adzer skrev:celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
För att den "normala" audiovärlden består av säljare och recensenter jämfört med faktiskt som består av till mycket fysiker och konstruktörer. Inte alls konstigt att en säljare och en fysiker har olika åsikt om vad som är bäst för en signalöverföring.
Jag vet vem jag litar på iaf.
adzer skrev:För att den "normala" audiovärlden består av säljare och recensenter jämfört med faktiskt som består av till mycket fysiker och konstruktörer. .
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Vi kan konstatera att de är skit på alla plan. Case closed.
Menar du att du har kollat alla?
Bra för oss andra att nån gör jobbet, eftersom kollar man inte så skulle ju kanske nån kunna bestå av en perfekt lämplig blandning som kanske nån med faktisknivå på kunskaperna gjort.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Har du lyssnat på nån apparat uttryckligen byggd av säljare?
Annars så lär väl fysiker konstruera skit också eftersom apparater tre olika.
Mvh/Harryup
JanBanan skrev:Så du tror att fysiker och konstruktörer har bättre hörsel?
adzer skrev:Harryup skrev:Har du lyssnat på nån apparat uttryckligen byggd av säljare?
Annars så lär väl fysiker konstruera skit också eftersom apparater tre olika.
Mvh/Harryup
Ingen aning faktiskt, kanske jag gjort.
Ja och din poäng är? Jag har aldrig sagt att fysiker gör perfekta prylar. Det jag säger är att pratar vi om fysiska företeelser så litar jag inte på en säljare som försöker kränga på mig produkter för detta ändamål.
Panelguy skrev:Tror du verkligen på fullt allvar att folk som köper stora dyra system är så otroligt korkade och lättlurade att de köper något bara för en slipad säljare säger att "det här är bra serru".
Min erfarenhet är en helt annan där folk litar på vad de hör och inte en säljare som försöker kränga nå´t skräp. Sedan finns det ju faktiskt seriösa säljare också.....
adzer skrev:Min poäng är att bara för att något står i en musiktidning eller att en säljare sagt att det är så betyder absolut inte att det är sant. Det hoppas jag alla inser.
adzer skrev:celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
För att den "normala" audiovärlden består av säljare och recensenter jämfört med faktiskt som består av till mycket fysiker och konstruktörer. Inte alls konstigt att en säljare och en fysiker har olika åsikt om vad som är bäst för en signalöverföring.
Jag vet vem jag litar på iaf.
JanBanan skrev:adzer skrev:Min poäng är att bara för att något står i en musiktidning eller att en säljare sagt att det är så betyder absolut inte att det är sant. Det hoppas jag alla inser.
Men om en fysiker och/eller konstruktör på faktiskt.se har sagt något så är det en absolut sanning?
bensnake skrev:Vem har pratat om säljare och recensenter? Jag pratar om produkterna som finns på marknaden.
Jag tror inte riktigt att du själv inser att du här förefaller precis lika indoktrinerad som de som du påstår går på alla "bluffprodukter"...
MagnusÖstberg skrev:Adazer - har du inget vettigare att göra nu?
adzer skrev:bensnake skrev:Vem har pratat om säljare och recensenter? Jag pratar om produkterna som finns på marknaden.
Jag tror inte riktigt att du själv inser att du här förefaller precis lika indoktrinerad som de som du påstår går på alla "bluffprodukter"...
Då du var såpass implicit med din beskrivning av "audiovärlden" så antog jag att det var media och butiker som du åsyftade. Om det var något annat så föklara gärna detta.
Ja självklart är det produkterna vi pratar om, men vem är det i "audiovärlden" som anser att dessa produkter som faktiskt "dissar" är bra?
Det må vara att du uppfattar det så. Jag köper det som jag anser mig veta kommer vara en förbättring. Inte för att en säljare påstår att det är så.
bensnake skrev:Just "audiovärlden" var väl ditt och inte mitt ord? Mig veterligen har jag inte, åtminstone inte i denna tråd eller någon annan heller om jag tänker efter, implicit eller ej, beskrivit eller försökt definiera just "audiovärlden". Tror jag.
Panelguy skrev:Max_Headroom skrev:celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
Du menar att det bara är ett litet fåtal faktianer som sett ljuset, resten är lurade.
bensnake skrev:Max_Headroom skrev:celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
Om du skulle våga dig på en höftning ungefär hur stor del av hifi-marknaden som håller på med rena bluffprodukter och/eller manipulerar ljudet utan att ha en aning om vad som pågår, vad skulle du komma fram till för siffra? Svara i hela procent. Motivera.
Ideas I suggest to caress your ears
Bass kicks and hi hats molest the snare
Sounds as orgasmic with the melodies in there
Make me aerodynamic in the evening air
adzer skrev:bensnake skrev:Just "audiovärlden" var väl ditt och inte mitt ord? Mig veterligen har jag inte, åtminstone inte i denna tråd eller någon annan heller om jag tänker efter, implicit eller ej, beskrivit eller försökt definiera just "audiovärlden". Tror jag.
Det var celef som skrev "audiovärlden" från början. Var där diskussionen startade.
Läste fel. Trodde det var celef som svarade. Var således inte riktat mot dig.
bensnake skrev:Tur för dig, det...![]()
Jag är ändå lite nyfiken på hur du gör ditt urval av vilka du litar på. Litar du på en Denonkonstruktör? Wilson? Onkyo? Krell? Yamaha? O&G? Ino? Varför/varför inte? Jag jävlas inte, är bara nyfiken.
Max_Headroom skrev:bensnake skrev:Max_Headroom skrev:celef skrev:allt som den normala audiovärlden anser vara rätt och riktigt ska dissas av faktiskt.se, jämnt jämnt jämnt jämnt jämnt...
Om du skulle våga dig på en höftning ungefär hur stor del av hifi-marknaden som håller på med rena bluffprodukter och/eller manipulerar ljudet utan att ha en aning om vad som pågår, vad skulle du komma fram till för siffra? Svara i hela procent. Motivera.
Inte nu. Jag skulle förståss kunna göra det, men tänker istället ägna kvällen åt att pilla på mina synthsizers istället.Ideas I suggest to caress your ears
Bass kicks and hi hats molest the snare
Sounds as orgasmic with the melodies in there
Make me aerodynamic in the evening air
adzer skrev:bensnake skrev:Tur för dig, det...![]()
Jag är ändå lite nyfiken på hur du gör ditt urval av vilka du litar på. Litar du på en Denonkonstruktör? Wilson? Onkyo? Krell? Yamaha? O&G? Ino? Varför/varför inte? Jag jävlas inte, är bara nyfiken.
Hehe, där kom jag undan
Absolut fråga på du. Jag tar inte illa upp.
Jag litar inte på ett företag på det sättet. En person som pratar i form av en representant för ett företag är fortfarande en säljare/pr människa i mina ögon.
Jag litar på människor som jag vet är duktiga. Tex så är det så att efter många år så lär man känna folk på detta forum. Man vet vad de kan, vad de tycker. Flertalet har man träffat i verkligheten. Vissa av dessa människor litar jag på för att jag vet att de vet vad de pratar om.
Att blint lita på allt som ett företag säger skulle jag aldrig göra.
bensnake skrev:Tror du att du, på samma sätt, skulle kunna börja lita på andra konstruktörer om du fick möjlighet att "lära känna" dem?
adzer skrev:bensnake skrev:Tror du att du, på samma sätt, skulle kunna börja lita på andra konstruktörer om du fick möjlighet att "lära känna" dem?
Absolut. Jag värderar kunskap(och självklart andra egenskaper hos en individ). Om en person uppvisar detta tillsammans med ett bra omdömme under en längre period så får de min tillit. Iaf gällande ämnet som de har denna kunskap inom.
Så oavsett var en person jobbar så påverkar inte detta min tillit. Ett jobb är bara ett jobb. Bara för att du är anställd på ett företag behöver du inte hålla med om alla företagets offentliga ställningstaganden.
Det är vad du åstakommer(både gällande konstruktioner och kommunikation) som imponerar på mig.
adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
bensnake skrev:Vi fortsätter anställningsintervjun...
Anser du dig besitta erforderlig kunskap att till fullo och adekvat utvärdera andras kunskap?
JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
Såja det är bättre att veta än tro, ta och hejda bokvagnen när den drar förbi cellen, låna en bok så kommer du säkert att lära dig något du med...
JanBanan skrev:Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
Såja det är bättre att veta än tro, ta och hejda bokvagnen när den drar förbi cellen, låna en bok så kommer du säkert att lära dig något du med...
Och vad vet du då?
Tengil skrev:JanBanan skrev:Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
Och vad vet du då?
Jag vet massor av saker din lille stackare
adzer skrev:Nöjd så?
Tengil skrev:JanBanan skrev:Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
Och vad vet du då?
Jag vet massor av saker din lille stackare
bensnake skrev:Jadå, du sköter dig fint. Jag tycker att du svarar utförligt och, som jag uppfattar det, från hjärtat (eller hjärnan).![]()
Vad jag vill belysa är att man kan betrakta fysiska faktum och fenomen utifrån olika infallsvinklar och att det ena sättet inte per definition måste vara bättre än något annat.
Det finns ibland lite för mycket skitnödig von Oben-mentalitet bland vissa av medlemmarna här, ehuru några är avsevärt mycket mer skitnödiga än andra. Det är dock helt i sin ordning, så länge man är medveten om fenomenet och har förmågan att dra rimliga växlar utifrån det. Det är ju kul med dynamik...
Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
celef skrev:Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
varför bråkar du i alla inlägg du skriver?
Undrar jag med, lite översittar varning här!celef skrev:Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
DS skrev:Att du vänder plättar på MC kanskeTengil skrev:single_malt skrev:En öm tå?
Hur menar du
Är det därför DU gör det?JanBanan skrev:celef skrev:Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
För att han är dum i huvudet, kanske?
MagnusÖstberg skrev:Är det därför DU gör det?JanBanan skrev:celef skrev:Tengil skrev:JanBanan skrev:adzer skrev:Vill folk köpa dyrkablar, inspelningsskivor och ormolja så varsegod jag tänker inte stoppa er.
Jag som trodde
För att han är dum i huvudet, kanske?
bensnake skrev:Jag läste detta någonstans. Stämmer det och i sådana fall varför?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster