Nätkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur

Nätkablar

Inläggav Hotspur » 2003-10-07 17:22

Tänkte starta en tråd om ett riktigt kontroversiellt ämne, så håll nu huvudet kallt pojkar... :wink: Jag läser nämligen PS Audios svar på SoundStage! recension av PS Audio HCA-2 med stort intresse, där Paul McGowan skriver:

Power cords. Ah yes, the debate continues. Tom auditioned the HCA-2 with its stock 14-gauge power cord. This is not a bad cord, but we provide written caution against its use on a long-term basis for the reason that it just doesn't offer the full potential of the amplifier. We would assume anyone who owns an HCA-2 would want to receive the amp's full and considerable potential.

Connecting a Lab Cable, a Mini Lab, a Micro Lab Cable or for that matter any really good after-market power cord makes a tremendous improvement to the HCA-2. That improvement is far more pronounced on this particular amplifier than any other power amplifier I have ever seen.

//

Take our word for it: This amplifier, with a proper power cord and a few weeks of serious break-in will knock your socks off. What Tom experienced and wrote about will only be enhanced -- rather dramatically, I might add -- with the addition of a better power connection.

Jag investerade själv nyligen i Ljudmakarns egenbyggda nätkablar Master Snake One men har inte hunnit testa att koppla mellan vanliga standardkablar och dessa, något jag lär göra om/när systemet är komplett igen. Till dess skulle jag vilja höra era åsikter i ämnet, har du testat eller bytt till dedikerade hifi-nätkablar? Skriv gärna om era erfarenheter och åsikter!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-07 17:58

Jag testade att byta samtliga mina nätkablar mot Transparent och kunde absolut inte höra någon skillnad, vilket är föga förvånande 8)

8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2003-10-07 18:18

Jag har ingen som helst aning om det blir bättre/sämre/annorlunda om man byter nätkabel, men man kan inte låta bli att reagera över språkbruket i hifivärlden:

"a tremendous improvement "

"enhanced -- rather dramatically"

:evil:

Jag undrar då varför tillverkarna av hifiutrustning envisas med att inte skicka med bättre nätkablar? Sett till hela produktkostnaden så handlar det väl om några få procent högre pris för att få en "dramatisk" förbättring.

Eller handlar det egentligen om små nyansskillnader som det tar flera veckor att höra, om man alls gör det? Vad less man kan bli på överdrifternas och superlativens paradis: hifivärlden ... :roll:
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-07 18:21

Jag har inte provat nåt själv, men har läst följande:

- Apparter med dåliga nätdelar samt vissa rörförstärkare skulle kunna påverkas av nätkabeln, teoretiskt.

Annars är det ytterst osannolikt att dom sista 2 meterna sladd in i apparaten skulle påverka med tanke på alla kilometer kabel av olika typ på vägen dit. Mer rimligt är väl att nätkablar som inte är skärmade skulle kunna påverka mindre goda signlakablar om dessa dras bredvid varandra i närheten av t.ex. en förstärkare.
Sånt slipper man om man håller reda på kablarna. Starkström på ena sidan racket och signal på andra sidan.

Den som vill vara på den säkra sidan bör lämpligen skaffa en genrator att ha ute på gården och dra sin favoritkabel direkt ifrån den.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-07 18:31

dali: PS Audio svarar på din fråga så här (deras förklaring);

Why didn't we simply include a Lab Cable or high-end power cord with this amplifier if in fact it makes that much of an improvement? Well, to be honest, it was difficult enough to bring the HCA-2 to market at its target price of $1695 (a full $1000 less than any of its few competitors). To add a more expensive power cord would only raise that price. Besides, many people have an existing high-end power cord they are using to power whatever amplifier the HCA-2 will replace, and that would then be a waste of money to pay for another high-end cord if we included it.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-07 22:04

Har bytt kabel till försteg samt slutsteg, ända skillnaden jag märkte var att bruset mer eller mindre försvann ur slutsteget.

Ingen skillnad på ljudkaraktären mao, men sladdarna är iaf snyggare :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 22:13

ryst skrev:Ingen skillnad på ljudkaraktären mao, men sladdarna är iaf snyggare :D

Det duger som argument för en förmodad *mätnisse som mig! :)

Om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag JPC-2 är värd sina pengar bara p g a utseendet om man nu gillar det.!

*fast egentligen så orkar jag inte mäta någonting... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:22

Naqref: När din finanläggning är klar, kommer jag o hälsar på med mina kablar... Då tar vi en lyssning. OK? :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 22:24

Gör du det!

Jag kan ta dämppanelerna med hem till dig! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:30

Behövs inte, möbler räcker fint, men tack ändå. :P

-->www.carlssonplanet.com

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:31

så ta med en bokhylla istället ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 22:34

Vilken typ av böcker ska det vara i?

Jag har upptäckt att ekonomiböcker ger ett väldigt sövande ljud....
Teknikböcker ett rätt kliniskt men farmakologiböcker ett rätt stimulerande ljud...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-07 22:36

farmakologi tack :P

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-08 23:10

Jag bytte min kabel till stärkaren för några månader sedan.
Till en Supra LoRad. Jag kunde inte höra någon skillnad direkt.
Tyckte mig ana en aningens, aningens mer definierad bas, men skulle lik gärna vara mina förväntningar som "tvingade mig" att "höra" skillnad. :?
I varje fall, jag har dock inte slutat tro på att dessa nätkablar kan göra ljudmässiga förbättringar. Men i mitt fall kan jag inte säga att det blev märkbart bättre. Jag har ju inte testat någon annan kabel.
JPC 2.5 har ju fått väldigt goda omdömen både i hifipressen och av en hel del ägare. Någon som äger en sådan här?

Men en anledning till att skaffa LoRad förutom eventuella förbättringar av ljudet är att den ger ifrån sig betydligt mindre RF strålning och magnetfältet kring kablen är lägre vilket resulterar i att du får mindre magnetiska fält i din anläggnings rum vilket är bra för din hälsa och för dina signalkablar! :D
Dessutom är LoRad så en så pass billig kabel att det är värt det.

Synd bara att jenving envisas med sin blåljusa FULA färg.
:x

mvh,

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-08 23:30

hifirocker: jag kör med JPC2.5, läs vad jag skrev om mitt "intryck" några poster upp.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-08 23:58

ända skillnaden jag märkte var att bruset mer eller mindre försvann ur slutsteget

Är inte det en förändring/förbättring?
bara undrar.
upplevde föresten samma sak när jag testade JPC 2.5 till min LK1a
att bruset minskade vilket jag tror beror på att den skärmar så den inte stör råttboet av signalkablar.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-10-09 00:01

ryst: OK. Jag läste det, men minnet det är kort... :wink:

Det är intressant det där med att ditt brus försvann.
Kanske beror på att bättre nätkablar har fin skärmning och inte släpper in magnetiska fält från andra nätkablar osv osv.

Men du märkte inte några ljudmässiga förbättringar alls?
Rätt skumt, om man nu får tro vad HF skrev om JPC kabeln.
Men, men, det är ju en tidning. 8)

mvh,

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-09 00:33

Hej!

A*tt hifiapparatur i prisklass: (max några) hundratusentals kr, hanterande
frekvenser i lägre kHz skulle kräva nätkablar för tiotusentals kr samtidigt

som (nobelrelaterad) aparatur på A*´s vän´s arbetsplats i prisklass Mega
kr hanterande frekvenser i Mega Hz endast skulle kräva nätkabel modell:
Järnhandel doubledeluxe à 200 kr??

A*ntingen är 1st antal Nobelpristagare helt ute och cyklar och dagens "Hifi-
-kabelCharlataner" egentligen missförstådda Genier dignitet "Einstein/Tesla"!!
Eller $å :wink: !?

( Länge sedan man fritt (fick) kunde yttra sig i dylika spörsmål!( A* är
helt fascinerad utav dyyrkabler o dess psykosomaudiologiska inferno :wink: !))

Mvh A*[/b]

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-09 00:51

Hej!

Sen, att kostnaden för att "dra elen" till ovanstånde aparatur kostade mer
än alla LyxEsoteriska HifiNätkablar tillsammans, det... är 1st annan femmA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Mattias

Inläggav Mattias » 2003-10-09 06:32

Jag är rätt så övertygad om att man kan förbättra ljudet med en bra nätkabel. Att det sedan skulle bli betydligt bättre med väldigt dyra kablar är jag dock lite skeptisk till.

Använder själv Supras LoRad kabel vilket jag tycker var en vettigt investering till hyffsat pris. Någon skillnad blev det inte men å andra sidan har jag inte heller jordade uttag vilket förtar meningen med skärmen. Köpte dom mest för att jag fick kabeln billigt och ny eldragning står på listan för framtida investeringar så jag tänkte - varför inte ?

ps. Elfa har billig skärmad kabel

Bild

Artikelnr hos ELFA.
55-817-07 0.5 kvadrat mm. 23.40 + moms / m
55-818-30 0.75 kvadrat mm. 26.70 + moms / m
55-819-54 1.5 kvadrat mm. 32.70 + moms / m

Mvh // Mattias
» Driver DiyForum.net

Användarvisningsbild
majjen04

JPC 2,5

Inläggav majjen04 » 2003-10-09 09:18

hifirocker skrev:Jag bytte min kabel till stärkaren för några månader sedan.
Till en Supra LoRad. Jag kunde inte höra någon skillnad direkt.
Tyckte mig ana en aningens, aningens mer definierad bas, men skulle lik gärna vara mina förväntningar som "tvingade mig" att "höra" skillnad. :?
I varje fall, jag har dock inte slutat tro på att dessa nätkablar kan göra ljudmässiga förbättringar. Men i mitt fall kan jag inte säga att det blev märkbart bättre. Jag har ju inte testat någon annan kabel.
JPC 2.5 har ju fått väldigt goda omdömen både i hifipressen och av en hel del ägare. Någon som äger en sådan här?

mvh,

Hej Hifirocker!

Jag har 2 st JPC 2,5 kablar, dessa är fantastiskt snygga, tyvärr så fick jag inte någon som helst ljudförbättring av dem.
Använder dessa nu mellan radion och förstärkaren samt mellan förstärkaren och väggen. Kanske så låter det något bättre från radion, ingen annan än jag ,tror sig höra någon skillnad.
Placebo effekten är här mycket stor. Hade en sladd mellan cd- spelaren och förstärkaren också, det blev tyvärr lite mer brumm istället förvälljud där.
mvh
Kenth

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-09 10:41

hepcat skrev:
ända skillnaden jag märkte var att bruset mer eller mindre försvann ur slutsteget

Är inte det en förändring/förbättring?
bara undrar.
upplevde föresten samma sak när jag testade JPC 2.5 till min LK1a
att bruset minskade vilket jag tror beror på att den skärmar så den inte stör råttboet av signalkablar.

nja, jag tänkte mer att att "alla" säger att basen blev rappare & diskanten blev mer tydlig m.m.

Det är inget jag upplevde med min anläggningen, utan jag blev helt enkelt av med mitt brus från slutsteget.

Jag hörde aldrig bruset när jag lyssnade på musik innan heller utan bara när allt stod i standby.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-10-09 17:19

Mattias skrev:Någon skillnad blev det inte men å andra sidan har jag inte heller jordade uttag vilket förtar meningen med skärmen.

Skärmen är inte kopplad till jord. Jordkabeln är kopplad till jord. Så om du har jordade uttag eller ej spelar ingen roll för skärmen.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-09 17:35

Jo skärmen är kopplad till jord via den halvledande isoleringen på jordledaren i LoRad. Det är därför skärmen inte behöver kopplas.

/Erik

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-10-09 17:53

Aha, så är det inte på de kablar jag provat. Är Supra ensamma om det tro?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2003-10-09 17:54

Att kabeln är skärmad är ju iofs bra oavsett.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-09 17:55

Jepp Supra är ensamma om det! :)

På normala skärmade kablar skall skärmen kopplas till jord.

/Erik

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-10-09 18:10

Den övervägande meningen i denna tråd är hittills att strömkablar inte har någon betydelse. Eller rättare att det inte spelar någon roll vilken man har.

Jag har en helt annan uppfattning.

Först måste vi dock slå fast att hur mycket kablarna påverkar ljudet beror på tre saker. Först hur skitig strömmen är i just dina jack, sedan på vilken apparat du har och sist men inte minst på vilken strömkabel du kopplar in.

Jag var tämligen skeptiskt till dess att jag fick låna en gammal, inte allt för dyr Tiffanykabel. Jag kopplade den till mitt försteg (en gammal Quad 34) och fick en chock. Allt blev bättre. På den tiden var det bara denna del i anläggningen som hade en riktig nätbrunn. Allteftersom jag uppgraderat har jag också prövat med olika nätkablar. Alla låter de olika. Jag upplevde en kabel från HT som bättre än min gamla Tiffany, en nyare variant av Tiffany som likvärdig den från HT. Ett lika stort lyft som att gå från standard till gammal Tiffany var att gå från Ny Tiffany till Cardas Golden.

Hur de fungerar har jag ingen aning om, men det fungerar. Det blir lugnare, hårdhet försvinner utan att toner uteblir.

Jag har flyttat runt och bytt kablar, lyssnat, vinklat om högtalare osv, allt för att verkligen pröva vad som förefaller bäst för mitt system. Att jag skulle självsuggerera fram dessa skillnader på grund av att jag lagt ner en massa pengar på dyra nätkablar tror jag inte ett dugg på då jag faktiskt inte betalat mer för de bästa än de sämre.

Om jag idag skulle köpa ett nytt slutsteg så skulle jag på inga villkor välja ett med en dyr nätkabel, när jag redan har ett antal dyra och bra sådana.

Så mitt råd till er är att innan ni skopar ut nätkablar som hokus pokus prövar en dyrare kabel än Supra och Jormas billigaste.

PS. Jag kanske skall tillägga att jag även äger en Terminator 0.5 som jag initialt tyckte gjorde en hel del för ljudet. Efter uppgraderingar så står den urkopplad då den inte tillför något på någon pryl, den snarar stryper. Den stod länge och lös upp mitt rum med sin blå lampa, med bara skivspelarmotorn i. När jag tillslut drog ur den upptäckte jag att ljudet blev renare i övriga anläggning. Min uppfattning är att den störde övrig utrustning hur får någon av er mätkillar räkna ut. DS.

Mvh/gurin
Mina öron är mina mätinstrument.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-09 18:16

Kul gurin! Alltid uppfriskande med folk som "vågar" gå emot strömmen,
inte för sakens skull utan pga sina empiriska erfarenheter på området.

Jag skall själv skaffa mig en bestämd uppfattning i frågan snart, det
skall bli väldigt spännande att byta ut mina MSO mot standardkabel..

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-10-09 20:44

Gå emot strömmen är väl ledordet för den här diskussionen. :idea:

mvh/gurin

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2003-10-10 06:06

På dotterns Cambridge upplevdes en hörbar om inte jättestor förbättring rent ljudmässigt då vi bytte nätkabel från original till Supra reload. Mycket av bakgrundsbruss mm försvann + att det känns som om musiken flyter på bättre.

Had jag en anläggning i låt oss säga 100000Kr klassen hade jag nog investerat i nya nätkablar. I alla fall lånat hem och provat. :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-10 15:01

Min syn på nätkabel; Det som spelar roll är ifall kabeln är ordentligt skärmad eftersom fälten som uppstår när ström flyter genom en ledare kommer påverka andra närliggande kablar.
Med en god skärmning borde det upplevas som "en svartare bakgrund, mindre brus" vilket samtidigt mynnar ut i bättre dynamik.
Förövrigt är jag mycket skeptisk till upplevda egenskaper hos vissa personer som påstår "bättre bas, flyt, diskant, sterobild osv", dessa egenskapers påverkan ser jag ingen koppling till rent fysikaliskt.

Istället för att satsa stora pengar på kablar så vinnner man mycket mer på att skaffa sig en "powerplant" (dyr) som "skapar" en ny helt stabil spänning. Det ÄR skillnad.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-10 16:53

Hej C!

Precis A*´s mening!

Mvh A*

Användarvisningsbild
na3

nätisar.

Inläggav na3 » 2003-10-11 00:59

En dag råkade jag ha så ytterst lite att göra att jag tog mig i kragen och utförde ett a/b/a-test på mina 2 nätkablar.
En jorma-kabel och en audioquest ac 1.6 (tror jag den heter). Inga super-kablar om man tänker prismässigt sätt åtminstone. Dessa kopplades i tur och ordning till min förstärkare.
Och fastän jag är ganska skeptisk till nätkablars inverkan, så tycktes ljudet bli, som många ha skrivit tidigare, "tystare" svartare bakgrund,..lugnare :o
Denna förbättring skedde på audioquest-kabeln. Fick aldrig samma känsla med jorma. men men,.. Jag ska inte avfärda nätkabeln som en del i ett bra system förrän jag provat någon riktigt bra (läs; dyrare) :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-11 01:01

Om kabel även har en filteregenskaper (har alla kablar iof) t.ex. LP filter borde också spelar roll. Hur H(f), överföringsfunktionen, ska se ut för att var optimalt för en nätkabel har jag ingen aning om.

Själv står jag nog precis där C står MEN jag ska själv lyssna på några alternativ. De flesta som testat dyrare nätkablar upplever defacto bättre diskant, mjukare ljud, bättre definerad bas etc, att redan nu säga att alla de har fel vågar jag inte. Jag var likadant inställd till signal och högtalarkablar, nu vet jag hur mycket de kan lyfta en anläggning. Kanske det är nätkablar som står på tur för den gode Rydberg?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
na3

Inläggav na3 » 2003-10-11 01:13

Gode Rydberg> Står det El dorado härnäst på inköpslistan alltså? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-11 01:18

Nej, där blir det Nej, bestämt Nej, skräddaren säger Nej

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-10-11 11:23

Jag tror jag skall sticka ut hakan ännu mer och säga att här krävs det nog mer forskning. För mig är skillnaderna så uppbenbara att min slutsats måste bli att vi ännu inte riktigt vet vad vi skall mäta. Mitt förnuft säger nämligen att skillnader måste gå att mäta och eftersom många av er säger att vi inte kan det måste slutsatsen bli att vi inte mäter rätt saker.

Till Rydberg kan jag bara säga att bra nätkablar gör mer för systemet än svindyra signalkablar. Jag ser att du gillar Gryphon och jag tycker att när du skall testa nätkablar så se till att pröva Cardas Golden innan du bestämmer dig för något annat. De är visserligen inte de billigaste och säkerligen inte heller de bästa men…

Jag kan dock inte lova att du kommer att gilla dem eftersom vi inte har samma ljudideal. Jag är mosfet-kille.

Mvh/gurin

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-11 13:01

Gurin> Jag har testat Cardas Golden Reference, både högtalar- och signalkablar, riktigt bra kablar faktikst. Vi får se om jag även testar deras nätkablar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-11 13:53

Gurin, det går inte jämföra signalkablar och högtalarkablar med nätkabel vad gäller egenskaper. Nätkabelns uppgift är att endast transportera ström vid ett visst spänningsintervall (ca 215-230 V) och vid en bestämd frekvens (50 Hz) in till trafon. Har du en tillräcklig dimension på kopparkabel så är det redan optimalt. Det viktiga är skärmningen av kabeln vilket kommer att påverka de alstrade fälten som kan påverka närliggande elektronik samt kablar. I signalkablar och högtalarkablar har du helt andra förutsättningar både vad det gäller spänning, ström och frekvenser och helt andra variabler kommer in i bilden.
Att säga att det måste finnas fysikaliska samband som vi inte känner till än är tyvärr fel. Med den klassiska och moderna fysiken kan vi förklara alla dagens elektriska egenskaper.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-11 14:50

Callisto> Om nätspänningen skulle vara en ren 50Hz signal så stämmer ditt utlägg, nu är det emmelertid så att det finns höga multiplar av nätfrekvens på nätet vilket bland annat lysrör, steg lösa motorer etc orsakar. En kables överföringsfunktion kan hjälpa till att få bort dessa multiplar (LP-filteregenskaper). Skulle va kul att se en fft analys före en cardas nät kabel och efter.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-11 15:20

Det intressanta är väl vad som kommer ut i form av signal. Ett filter må fungera för dämpa transienter och brus men introducera brus på utsignalen. Apparater tenderar till att skicka ut störningar på nätet, men det som kommer in brukar om apparaten är korrekt konstruerad att effektivt filtreras av apparatens egna nätdel. Övertoner av 50 Hz (100, 150, 200 Hz etc) finns det ingen kabel eller passivt filter som filtrerar bort.

Det gamla testet som ni kanske sett...

http://hem.bredband.net/b113928/Surgefilter.htm

PS Audio har ganska relevant info.

http://www.psaudio.com/articles/power_conditioners.asp
http://www.psaudio.com/articles/ultimat ... graphs.asp

T

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-11 15:29

Rydberg; förvisso sant, men det är inte tal om några branta filteregenskaper i kablar som "sållar" bort dessa multiplar så extremt att du ska kunna höra det.

När man talar om nätkablar så måste man också tänka på att strömmen som kommer genom nätkabeln mats in i trafon som transformerar ner spänningen och höjer strömkapaciteten och sedan skickar spänningen/strömmen till kondensatorerna som funkar som reservoir och filter. Härifrån "dras" nu nödvändig energi som varierar beroende på effektuttag. Den här strömmen och spänningen kommer således ha mycket liten påverkan av nätkabelns funktion.

kommentarer?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-11 15:54

Jag menade nog multiplar som ligger mycket högre Thomas, om frånvaron av dessa sedan kan göra skillnad vet jag inte.

Användarvisningsbild
freann

Inläggav freann » 2003-10-11 22:34

I septembernumret av den tyska tidningen Stereo testar man ett större antal nätfilter av varierande typ. Mätningarna genomfördes i intervallet 0.15-30 Mhz.

Kan inflika att jag kör Cleas Ohlssons nätfilter (250 kr) med stor framgång på både cd och förstärkare. Har för mig att den skulle vara veksam över ca. 100kHz.

/Fredrik

Användarvisningsbild
gurin

Inläggav gurin » 2003-10-12 14:03

Callisto

För en vetenskapshistoriker som jag framstår ditt påstående ovan som totalt befängt. Helt i klass med ”Stoppa forskningen vi vet redan allt!” Dessutom gick min fundering egentligen ut på att vi förvisso mäter elektricitetens egenskaper men hur vet vi att det är just de egenskaperna som är de som är relevanta att mäta i det här fallet. Tänk om det är något annat!

Jag hävdar fortfarande att eftersom jag hör en skillnad måste denna skillnad bero på något och mitt tänkesätt, färjat av 1700-talets upplysning, säger mig att denna skillnad måste gå att mäta. Problemen har alltid varit att ta reda på vad som skall mätas och hur just det kan mätas.

Rydberg

Aha, du har redan prövat Cardas. Till min anläggning skulle jag nog inte välja Neutral Reference (men jag har inte prövat dem) utan Golden Cross. Jag skulle dessutom, vilket jag faktiskt har, köpa nätkablarna före de andra.

Mvh/gurin som nu åker bort några dagar och inte kan fortsätta denna debatt förrän efter hemkomsten

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-10-12 18:31

Gurin, har du funderat något över förväntningars påverkan på din uppfattning? Vad jag förstår är hjärnan så förskaffad att den är mycket kapabel att fylla igen luckor i verkligheten och se berg där det inte finns några. Sådana påverkningar är svåra att mäta. Men de går att plocka bort, om man vill komma åt hur ljudet är (eg. uppfattas utan störande input som vilka förväntningar man har, hur något ser ut o.s.v.), och inte hur det uppfattas i en normal situation.
Vad man kan reagera på är just denna hävdelse att det är kabeln i sig som utgör förändringen, och inte kabeln i kombination med förväntningar. (I en situation där man jämför två kablar som är vetenskapligt rimligt lika) :) Detta är viktigt för hur någon annan kommer att uppfatta produkten. Denne har ju knappast samma förväntningar.

Om man vill använda denna info eller inte för att komma fram till vilka prylar man vill ha, det är upp till var och en. Inget rätt eller fel finns. Saken är annan när man berättar det för andra. Då bör det framgå att det är hur man uppfattade det, inte att det är så. För det har man väldigt ofta inte tillräckligt med belägg för.

Sen kan man ju fundera över om jag har tillräckligt med belägg för ovanstående. 8O Man kan ju alltid ta det under beaktning. 8)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-12 20:37

Hej!

En annan aspekt är ju utifall det överhuvudtaget går att mäta de mera
exklusiva hifikablarna, då både mätapparaturen´s intern o nätkablage är
i en prisklass milsvida ifrån den esoteriska hifikabeln´s. Detta oavsett hur
dyr själva mätmaskinen nu än må vara! Kan man be dess konstruktörer
att "uppgradera" det egna spec ex med Nordost/Transparent trots att de
mätningar man ämnar göra, på papperet är (förhållandevis) super-simpla!?

Mvh A*

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2003-10-12 20:43

A*

:D :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-12 20:47

"då både mätapparaturen´s intern o nätkablage är
i en prisklass milsvida ifrån den esoteriska hifikabeln´s"

På vilket sätt påverkar priset dom fysiska egenskaperna?
Är man fräck (och det är man ju) så kan man helt enkelt kolla upp vad som kommer ur väggurtaget både via en vanlig kabel och en svindyr. Är det någon skillnad mät eller ljudmässigt? Sedan kan man ju analysera vad eventuella skillnader beror på. Själv har jag inte provat att mecka med nätkablar, varken provlyssnat eller mätt. Men det skulle vara kul att testa lite.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-12 21:06

Hej!

Först är ju frågan om det går att mäta esoteriskaHifikablar!? Om det nu ev
då skulle vara möjligt?, så har ingen (hitintills**) mätt efter rätt parametrar!

Enligt hifiPress samt andra HiFiForum så är hifikablar (i sort sett) bättre
desto dyrare de är, där kvalitet strikt (i sort sett) korelerar till pris!

** Enligt förespråkarna*** ( av esoteriskaHifikablar, v.s)
*** HifiPress samt andra HiFiForum (samt esoteriskHifikabelFörsäljarna :wink: )

Mvh A*

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-12 21:36

Nja, vad hifi-pressen skriver ska man inte gå efter. Dom skriver ju för att hålla uppe ett intresse så dom får sälja tidingar. Det är därför viktigt att det framgår i deras artiklar att nytt är bättre och dyrt är bättre. Ju dyrare destom bättre. Då måste folk hela tiden byta upp sig i pris och givetvis läsa hifi-tidningar för att hänga med i utvecklingen. Som konsumentinformation tycker jag hifi-blaskorna är värdelösa, men dom kan vara roliga ändå :-)

Hifi-tidningarna är dessutom beroende av annonsörer. Om dom skrev att det inte är skillnad på nätsladden du fick med och en som du kan köpa lös för 4000 spänn, då får dom inte in så värst mycket nätkabelannonser i fortsättningen... Kanske inte så mycket kabelannonser alls.

Hittils har jag bara läst om en som faktiskt hört skillnad på en apparat då nätkabel byttes till en "hifi-dito". Och då alltså test under kontrollerade former. Det var på en billig CD-spelare med smäckig nätdel som skillnaden kunde höras. Han testade också med sitt för- resp. slutsteg men där var det ingen skillnad alls.
Tyvärr har jag inte kvar texten eller länk till snubbens hemsida.

Ingen av hifi-blaskorna testar så vitt jag vet på annat sätt än enligt "koppla in, lyssna och tyck"- metoden. Och den duger liksom inte om man ska vara noggrann.

Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2003-10-12 22:00

Exakt köp möjligtvis skärmad kabel, vill du ha en snygg kabel be mormor alt, farmor virka en snygg strumpa :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-10-13 03:16

"Att säga att det måste finnas fysikaliska samband som vi inte känner till än är tyvärr fel. Med den klassiska och moderna fysiken kan vi förklara alla dagens elektriska egenskaper."

Varför tillverkar så många så dåliga grejor då? Och varför låter olika bra grejor olika? Under transistorns första år trodde man från många håll att rörgrejor var stenålder. Dom är ju i allmänhet helt underlägsna i mätningar men kan många ggr låta mycket bättre.

Jag ser på stereon som ett system, det som funkar (hörs) till det bättre i en anläggning behöver inte funka till det bättre i nästa.
Därför har jag lite svårt att förstå att man kan uttala sig generellt om saker då det gäller till slut tycke och smak samt anpassningar till omgivande utrustning.

Harryup

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-13 08:03

Ingen av hifi-blaskorna testar så vitt jag vet på annat sätt än enligt "koppla in, lyssna och tyck"- metoden. Och den duger liksom inte om man ska vara noggrann.

OK, detta exempel gäller nu hifi-blaskor. Men min fråga blir ändå: Hur noggrann måste man vara då? Om jag som enskild hifi-entusiast vill veta om min nya hifi-nätkabel gör ngn skillnad så är det ju just som du beskriver som man går tillväga. Varför skulle inte det duga för mig, måste allt som inte kan verifieras med mätningar vara placebo? I så fall behöver jag ju inte lyssna alls... :twisted:

PS: Ta mitt PS Audio-slutsteg som exempel. Det var så dåligt, enligt nån mätning, att en kunnig tekniker på forumet avrådde mig från att köpa det. Jag lydde lyckligtvis inte hans råd och är nu förstummad över de kvaliteter som slutsteget i fråga besitter.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-13 09:47

"För en vetenskapshistoriker som jag framstår ditt påstående ovan som totalt befängt. Helt i klass med ”Stoppa forskningen vi vet redan allt!” "- Knappast det jag säger. Jag säger att det är inga nya fenomen inom fysiken som uppträder bara för att du råkar ha en förstärkare i ena änden som är kopplad till nätspänning.
- Jag är själv forskare (Dr. materiefysik, halvledare), så vad gäller arbetsmetoder och kunskap så räcker det nog 8).
Däremot tror jag inte på "virvlat vatten" som vissa personer hävdar har andra egenskaper än vanligt vatten. Jag tror att du förstår parallellen. Det finns alltid folk som "tror" sig kunna märka skillnader....självsuggestion och liten kunskap inom berört område är oftast orsaken.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-13 09:55

fridefors...

Du får inte glömma att i hans mått är det ju precis det han inte vill ha. Han vill ju ha så låg dist som möjligt det är det ju inte i det steg du köppte. Sen om det låter bra eller inte spelar ju mindre roll i detta fall. Han sa ju inte att det lät illa utan att det distade mycket om jag inte mins helt fel.

Alla tycker vi olika helt enkelt.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-13 10:00

Fridefors, att lita på vad en tidning säger i ett utlåtande om t.ex en kabel är att vara lite naiv enligt mig. Tidskriften är givetvis beroende av annonsörer och skriver oftast goda omdömen för att inte förlora deras annonser.

En del tester är rent lurendrejeri enligt mig. Ta t.ex High Fidelity nr4 2003. Test av hifibänk "Audio magic Hepta".
I testen påstår de att genom att använda denna hifibänk så låter ljudet "ett mer frigjort och "kort" ljud, som att ta bort en slöja. Det kan i första vändan låta som om det saknas lite botten, men det tar blott kort tid att värdesätta den nya, torrare och mer neutrala återgivningen" 8O

Här sjönk High Fidelity i mina ögon. Sorgligt att folk tror på det bara

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-10-13 10:20

Hmm,
om jag kan mäta en skillnad men inte höra den, vad byter jag då? Öronen?
Om det nu skulle vara så att nån drabbas av placebo, gör det nåt om man blir nöjd på fel grunder? Har testat tillräckligt mycket genom åren för att inte förvånas av nått. Provat att skarva kablar med olika karaktär? Provat omagnetiska skruvar? Provat olika bord? Tynga ner en Cd-spelare? etc.
Tror hellre på nätkablar än att jag behöver diskant till 50kHz för att högtalarna skall vara SACD och DVD-Audio lämpliga, men dömmer inte ut andra som har en annan åsikt bara för att dom inte har en utbildning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-13 11:00

Harryup....

Jag tycker du gör helt rätt som bildar en egen uppfattning. Man får sammla på sig så mycket kunskap man kan ifrån båda läger och bilda sig en egen uppfattning helt enkelt.

Jag vet ingen som bara gör lite mätningar på en pryl och sen utalar sig om exakt hur den låter osv osv

Därimot så kan väl mätningar vara ett stöd för att förklara varför vissa saker låter som dom gör eller som dom inte gör. Efter som att det finns så otroligt mycket prylar på marknaden så kan man ju såklart inte testa allt så många resonerar nog att tiden inte räcker till och avfärdar en hel del igenom att kika på mätningar som verkligen sticker ut. Då behöver man ju inte ens testa prylen. Jag skulle tex inte tjacka ett slutsteg som bara ger 10w.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-13 11:17

harryup: "Och varför låter olika bra grejor olika?"

För att dom rent fysiskt uppför sig olika. Men, här kommer en kul grej som jag just kom på: Hur är det med olika exemplar av likadana apparater? Finns det hörbara skillnader även där?

"Om det nu skulle vara så att nån drabbas av placebo, gör det nåt om man blir nöjd på fel grunder?"

Nä, så länge man är nöjd själv är det bra. Som jag skrev på tråden om kablage: Allt som köps av nöjda ägare är uppenbart prisvärt, annars skulle ju inte grejjorna bil köpta. Att sedan jag inte vill betala många tusen för en produkt som jag anser mig kunna göra bättra själv för några hundringar, det är ju upp till mig. Dom som köper NordOst valhalla skulle antagligen tycka att mina EK-kablar låter skit.

fridefors: Hur nogrann måste man vara? Ja, vid alla former av tester (ljudgrejjor eller vad som helst) finns alltid en antal felkällor. Dessa felkällor måste reduceras så mycket det går. Ett sätt att testa nätkabel kan vara att be en polare skifta kabel slumpmässigt och du sitter och lyssnar. Han ska alltså inte berätta, eller på annat sätt visa vilken kabel som används. Det kan nog vara lämpligt att före ett sånt test även lyssna öppet på grejjorna så det blir lättare att känna igen obejketns karraktär (om dom har någon).

"måste allt som inte kan verifieras med mätningar vara placebo?"

Inte alls, mätutrustningen kan vara otillräcklig, man kan mäta fel saker etc.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-13 12:11

Jag var på en forumträff igår och testade bland annat att lyssna på min cdspelare med en svindyr nätkabel och en standard. Jag kunde inte höra någon direkt skillnad om jag ska va ärlig. Det var ju inte mitt system och i en annans system är det som sagt svårt att höra skillnader. Däremot var det ganska lätt att höra skillnad på Nordost ECO-3 behandlade skivor.
Ren skiva, spelade ett par min, ut med den, spraya, in med den, lyssna. Vi testade på ett antal skivor och via Wadia spelaren som vi hade till råds kunde man höra skillnaden varje gång. När vi bytte till min Meridian 588 kunde jag dock inte höra några skillnader, Meridianen buffra och klockar om didgitströmmen så det kanske är anledningen.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-13 12:14

Huvaligen, nu gäller det för undertecknad att
hålla tungan rätt i mun känner jag.. :twisted: :wink:

Max: Tack för bra svar! (även om jag inte håller med
om att just ditt föreslagna test-sätt med automatik
skulle vara bättre än mitt eget tyckande i min ensamhet.)

Callisto: Jag håller med dig i din skeptiska inställning
till hifi-tidningar i allmänhet, det gäller ju att ta på de
kritiska glasögonen så fort någon annan tycker till om
något som intresserar dig och bl.a. fråga sig:

Vad är syftet med testen?
Vem kan tjäna på åsikterna som skrivs?
Vad har man använt för metod? etc.

Besan: Nja, han avrådde mig faktiskt att köpa steget,
pga att det distade. Alltså tyckte han att låg dist var
viktigt, inte bara för honom själv utan även för mig...

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-13 12:47

För att hälla bensin på elden måste jag bara delge er följande info
som finns på Golden Age hemsida ang. PS Audios "high end-nätkabel"
Lab AC Power Cable II:

Prisexempel: 0,91m - 5 990 kr 1,82 m - 7 490 kr

”As soon as we put in the Lab II from the wall directly to the amp, the soundstage increased by at least 30%. Now think about that. Our jaws just dropped. That is not a little, but huge. Of course, there was so much more information being retrieved in that additional space. Just damn scary.” Lowell Graham.

..."That is not a little, but huge." Vem var det som tyckte
man skulle vara kritiskt inställd till hifi-blaskor? *fniss* 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-13 12:54

Rydberg: "Ren skiva, spelade ett par min, ut med den, spraya, in med den, lyssna. Vi testade på ett antal skivor och via Wadia spelaren som vi hade till råds kunde man höra skillnaden varje gång. När vi bytte till min Meridian 588 kunde jag dock inte höra några skillnader, Meridianen buffra och klockar om didgitströmmen så det kanske är anledningen."

Skillnad, ja... Men belv det bättre? Det skulle ju kunna vara så att nordost-stoffet gör det svårare för spelaren och din meridian klarar att hantera detta bättre. Jag själv skull inte vilja grisa ned mina skivor med nåt klet, oavsett om ljudet blir bättre. Tänk om skivan tar skada? Hur får jag tag i en ny. Idé: Man skulle kunna göra kopior på skivor och mecka med kopiorna. Då har man ju kvar orginalet om något går galet.

Fridfors: "även om jag inte håller med
om att just ditt föreslagna test-sätt med automatik
skulle vara bättre än mitt eget tyckande i min ensamhet.) "

Det är inte per automatik bättre heller, det beror alldels på vad man är ute efter :-)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-13 13:29

Max_Headroom> Ljudet blev klart bättre, lät som om rummet blev större, bakgrunden svartare samt att ljudet lugnade ner sig och blev mer "analogt" klingande. Ibland är det skillnader och bara för det är skillnad så är det bättre (verka folk tycka). I detta fall blev det annorlunda till det klart bättre.

Kletigt är det inte heller. Man sprayar alltså på textsidan och inte på avläsningssidan. Sprayar och torka ut med en trasa

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2003-10-13 14:03

För mig så är bla nätkablarna kanske bland det sista jag uppgraderar i en anläggning. Först måste jag komma tillrätta med rummets inverkan samt möblering, sedan hur anläggningen placeras och på vad, sedan bra kablage till apparatur och högtalare. Ev någon form av nätfilter, eventuellt och sedan kan jag börja titta på nätkablar.

Ungefär den rangordningen. Därmed tror jag inte att dom är helt oviktiga, framför inte i anläggningar från 100kkr och uppåt.

Ja just det ja det är jag som är Dan Brickman från hifimagasinet och forumet. Hej på er. Jag kommer antagligen att behöva vård för internetberoende om ett par år :lol:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-13 15:31

Ja Fridefors, det är en "djungel av okult där ute" :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-14 01:26

Hej!

A* finner egna tweaks stimulerande, grova & glimmande hifikablar är vackra
overkill & gedigna (dyra) hifiTing - i alla sammanhang - känns som ngt givet,
dock innan A* vet men framförallt innan A* rekomenderar hifiPrylar vill man
vara säker på sin sak!

Ex A* kan satsa sin högra arm på att han kan höra skillnad mellan godtycklig
högtalare nypris 1000kr resp bra 10k kr´s-högtalare (alt DIY för 10k kr :wink: )
Samtidigt skulle A* inte satsa ens liten del av högra handen´s lillfingernagel
på att han skulle kunna höra skillnad på hifikabel för 1000kr resp 10,000kr!!

( A*tt sen allas fruar kan pricka in 100 av 100 på hifikabelbyten även
om de t.o.m befinner sig i avgränsande rum, vem vet?... (inte A*! ;)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-14 02:08

Hej!

Förresten, tänk om ngn utav kabelBjässarna fick för sig att börja tillverka
hifikablar. Med deras forskningsmöjligheter**, kunnande o exceptionella
kapacitet att producera konstnadseffektivt vore det ju knappast ngn
omöjlighet att deras produkter skulle knäcka både Nordost samt Transparent
till 1/10-del av priset, förutsatt då att marknad för deras produkter finnes!

** Alltså inte HifikabelFöretag´s-"forskning", utan riktig sådan :mrgreen: :mrgreen: !!
( Förtydligande:
Seriös forskning kostar pengar! Hur begåvad en forskare än är så
måste han/hon få resurser. Bara o kunna mäta på kablar ordentligt
kräver apparatur dyrare än små HifikabelFöretag´s totala omsättning!
En "kabeljättes" forskning´s-budget överstiger stort HifikabelFöretag´s
hela omsättning!! All respekt för lyssna sig fram men hade lysssning varit
allrådande metod skulle vi idag ej ens ha uppfunnit högtalarelementet!! )

Mvh A*

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-14 07:05

Jag tänker inte gå in på om nätkablar gör det bättre eller sämre. Jag har kört lite olika prylar bla en jätte skiljetrafo på nästan 70kg som verkligen tog bort mitt mekaniska brum i mina slutsteg. Jag tror inte att jag hörde någon supersklinnad förutom brummet som försvann. Det kan faktiskt mycket väl varit en liten skillnad men den var för liten att märka om man inte bytte fram och tillbaka, det hade jag inte möjlighet till. Sen så finns det ju kablar med div filtrerande funktioner tex kanske man skulle kunna bygga in ett dcfilter i en kabel och då skulle man ju enkelt få bort ett sådant mekaninskt brum som jag hade i mina slutsteg :D

Problemt med nätkablar och liknande är ju att för ett gäng tusen kr kan du antagligen tjacka ett gäng dämppaneler som säkert gör tokigt mycket mer skillnad. Eller om man skall ha ännu fetar kablar och snacka 10-tusentals kronor så kan man säkert anpassa hela rummet och få en otrolig skillnad.

//jonas

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-14 09:07

Jag tycker att snacket om vad man kan göra med pengarna istället för att köpa dyrare kablar, är irrelevant. Hur billiga eller dyrare kablar du än köper går det ju alltid att lägga några tusenlappar på nåt annat oxå. Att lyssningsrummet påverkar ljudet mer än någon kabel är vi förstås både medvetna och överens om... :twisted:

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-10-14 09:21

Mattias skrev:Jag är rätt så övertygad om att man kan förbättra ljudet med en bra nätkabel. Att det sedan skulle bli betydligt bättre med väldigt dyra kablar är jag dock lite skeptisk till.

Använder själv Supras LoRad kabel vilket jag tycker var en vettigt investering till hyffsat pris. Någon skillnad blev det inte men å andra sidan har jag inte heller jordade uttag vilket förtar meningen med skärmen. Köpte dom mest för att jag fick kabeln billigt och ny eldragning står på listan för framtida investeringar så jag tänkte - varför inte ?

ps. Elfa har billig skärmad kabel

Bild

Artikelnr hos ELFA.
55-817-07 0.5 kvadrat mm. 23.40 + moms / m
55-818-30 0.75 kvadrat mm. 26.70 + moms / m
55-819-54 1.5 kvadrat mm. 32.70 + moms / m

Mvh // Mattias

Det är jag som "byggt" denna kabel !
Jag kunde inte höra någon som helst skillnad mot standardkabeln men snyggare är den !!!!! sedan så kommer jag MYCKET billigare undan än om jag köper den av någon självutnämnd Guru och den är förmodligen lika bra oxå.
:D

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-14 09:30

Konstigt kanske det är med nätkablar som gör att det låter bättre eller sämre.
Största skillnaden blir om man även har bytt nätkabel från proppskåpet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-10-14 11:25

Max_Headroom:
Skillnad på individer bland dacar är dramatisk. Vet fabrikat som sitter och matchar (nästan) varje komponent för att få båda kanalerna att låta och mäta lika. Transistorer sitter inkopplade i timmar innan man mäter på dom. Sedan spelas dom in under en vecka innan dom sluttestas. Samt att man har ett referensex man testar emot. Syns ju dock inte på komponenterna när man lyfter på locket.

Dan Brickman
Gu va synd att du inte är Dan Bäckman så att vi kunde löst det här med kablar en gång för alla.

Sedan ett problem är ju att en förbättring av utrustningen kanske avslöjar andra brister och så tycker man att det man testade inte var något bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-10-14 11:33

Är det någon som testat många olika nätkablar i olika anläggningar och alltid föredragit samma?

Harryup

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-14 14:19

Tja, dax att bika sig då.
bytte precis nätkabel på min sub och ta mig f-n, blev inte basen bättre, mer djup är det iaf 8O :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-14 14:58

Släppte vaxproppen... :D :D :wink:

Användarvisningsbild
freann

Inläggav freann » 2003-10-16 12:48

Hur vore det om man mätte kablar i dynamiska enheter som: impulssvar, TDH, intermodulationsdist., fasvridning, frekvensomfång etc, etc...

Just lånat hem 2st Kimber nätkablar. Steget från LoRad var *i mina öron* mycket stort. För cd:n var skillnaden tydlig redan vid första noten. Förstärkaren visade sig mer svårbedömd - visst var det bättre, men det krävs lite mer experiment (nätfilter etc.)

Någon sa tidigare att man inte kan få "mer" bas och diskant med nätkablar. I mitt vardagsrum stämmer det uttalandet definitivt inte.

/Fredrik

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-16 18:00

Steget från LoRad var *i mina öron* mycket stort. För cd:n var skillnaden tydlig redan vid första noten. Förstärkaren visade sig mer svårbedömd - visst var det bättre, men det krävs lite mer experiment (nätfilter etc.) .
]

Vad var det stor skillnad på om man får fråga 8O, och vad har du för utrustning i hela systemet.

Användarvisningsbild
freann

Inläggav freann » 2003-10-16 18:45

Callisto skrev:
Steget från LoRad var *i mina öron* mycket stort. För cd:n var skillnaden tydlig redan vid första noten. Förstärkaren visade sig mer svårbedömd - visst var det bättre, men det krävs lite mer experiment (nätfilter etc.) .
]

Vad var det stor skillnad på om man får fråga 8O, och vad har du för utrustning i hela systemet.

Hoppsan..!
Det verkar som att det här med nätström är lite magiskt... Det varierar i varje situation har jag märkt. Jag bor i ett hyreshus i södra stockholm som är från 50-talet. Elsystemet är *väldigt* skabbigt i kåken. En annan faktor är att jag inte har vare sig nya eller särskilt "hi end" grejjer:

Förstärkare: Accuphase e-206
Cd: Micromega Stage 2
Högtalare: Harbeth LS3/5a (www.ls35a.com)
Signalkabel: Van den Hul 102 Mk III + Bullet Plugs
Högtalarkabel: Kimber 4VS
Vibrationsinsiolering cd och förstärkare, fötter: DYI
Skyddstransformator till cd.

CD: Nättrafo+LoRad -> Kimber
Omedelbart större och luftigare ljud. Högre upplösning i bas men framför allt diskant. Första spåret jag spelade efter kabelbytet var en liveinspelning - skillnaden i återgivningen blev påtaglig redan innan första tonen pga. rums- och atmosförljuden kom fram bättre.
Större ljudbild innebär också bättre ljup i stereobilden. Bättre "kropp", alltså känsla av sångarens ansikte och rörelser samt intruments strolek

Förstärkare: LoRad -> Kimber: Samma som ovan fast åt det vassa hållet. Känner igen tendensen från originalkabeln. Experimenterar just nu (med framgång känns det som) med ett Clou Cable nätfilter. Kan ju vara så att det är förstärkaren egentliga karaktär som belyses med spotlight av en analytisk nätkabel..!

Alltså: jag ser nätkablar som vilka kablar som helst -det är skillnad. Om det blir bättre samt är prisvärt är en helt annan diskussion.

Ett tilägg: även förstärkare är känsliga för underlaget de placeras på..!

/Fredrik

PS. Lånade kablarna igår.

Användarvisningsbild
freann

Inläggav freann » 2003-10-16 20:50

...en stund lyssning senare...

Clou-filtert BORT! Överdämpat och inget djup i stereobilden. Flytta högtalarna några cm... Bättre. Djup, höjd och bredd. Dynamik, detaljer och röster på plats. Inget vasst. Kan vara så att kablarna behövdes spelas in lite...

Som sagt - så upplever JAG det hemma som MIG med MINA grejjer. Någon annan som har praktiska erfarenheter av nätkablar?

/Fredrik

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-10-29 05:05

:) Definitivt har nätkablar och elkablar betydelse, olika nätkablar ger olika ljudbild och kvalitet, kanske beror det på skärmningen, vad vet jag.
Nyligen fick jag jordat i mitt vardagsrum och en ny elcentral i hallen och både ljud och bild blev bättre, störningarna på tvn försvann till exempel som ett väldigt konkret exempel.
Bravo

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-29 14:37

Mina erfarenheter från nätkablar är följande:

Jag har bytt medlevererad apparatkabel till EKKJ 2,5 kvmm i ett antal apparater i 3 olika anläggningar. (Just EKKJ blev det eftersom jag hade sådana kvar från högtalarkablaget och eftersom de ju faktiskt är gjorda för att "transportera" ström.)
Kontakterna är "standard"kontakter från Claes Ohlsson (typ).

I anläggning 1 (relativt billig) lödde jag loss gamla kabeln och lödde på nya kabeln i den integrerade Rotelförstärkaren. Resultatet blev försumbart rent klangmässigt (=jag hörde ingen skillnad :)) på svaga till måttliga ljudnivåer. Däremot kan vi spela betydligt högre än förut utan att det låter ansträngt/komprimerat. Högtalarna är tung/svår -drivna QLN ONE.

I anläggning 2 (medeldyr) bytte jag kabeln till förförstärkaren (Harmony Design) och slutsteget (QUAD 405 ll). Dels kan jag efter detta spela något högre utan att det blir komprimerat/ansträngt, men musiken blir framförallt mer upplöst i hela registret och på alla volymnivåer. Jag skulle vilja beskriva skillnaden i uppslösning som påtaglig. Lyssnar man enskilt på olika delar i frekvensspannet skulle man kunna uttrycka det som "tightare bas" "fler detaljer i mellanregistret" "luftigare diskant" "mjukare och mer behaglig klang utan att detta inverkar menligt på vare sig detaljer eller rumsklang".

I anläggning 3 (60 000 + = dyr) bytte jag kabeln till CD-spelaren (12-15 Kkr-klassen) och till den integrerade förstärkaren (20+ Kkr). Här blev skillnaden mellan gammal och ny nätkabel minst. Det blev dock en liten men tydlig tendens till att kunna spela starkare innan komprimeringen sätter in.

Vad drar jag för slutsatser av detta?

- En anläggning kan uppvisa ljudmässiga skillnader beroende på vald nätkabel.
- EKKJ 2,5 kvmm fungerar bättre som nätkabel än en standardkabel.
- Byte av nätkabel spelar olika roll i olika anläggningar.
- Det verkar som om möjligheten att spela starkare utan reducerad ljudkvalitet är en genomgående vinst. (Med reservation för att 3 anläggningar kanske inte är ett fullständigt representativt urval. :wink: )
- De vittnesmål somliga ger om tightare bas etc kan stämma i vissa anläggningar.
- De vittnesmål somliga (andra) ger om i princip ingen skillnad kan stämma i vissa (andra) anläggningar.

Vänligen, Michael

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-09-04 16:16

Det kanske man skulle köpa då.., bra nätkablar :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-04 16:19

Ytterliggare ett lyft av en gammal tråd med syftet att röra runt i grytan?

Köp en kabel som når fram till apparaten. Det är mitt absolut bästa tips om den medföljande kabeln inte räcker.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-09-04 16:39

5 år. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-09-04 16:45

Hm konstigt nog har inte jag heller märkt någon skillnad. Konstigt för i hifivärlden finns det inga lurendrejare 8)

Men jag läste att en myndighet elller vad det nu var har kollat Sveriges kvalite på ström och den är inte så bra som man kunde hoppas. På vissa ställen är den sämre än på andra ställen. Detta har gjort så att apparater har gått sönder. Har ni fått era apparater förstörda pågrund av dålig el??

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/elvarme/artikel_671833.e24
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-09-04 18:26

MichaelG skrev:Mina erfarenheter från nätkablar är följande:
[Bla, bla, bla, bla...]

Vänligen, Michael

Vad är det för massa skit jag skrev för några år sedan?!

Och varför måste KK gräva fram sådant?!

Hälsn. Michael

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-09-04 18:29

MichaelG skrev:
[Bla, bla, bla, bla...]

Vänligen, Michael

Hälsn. Michael

Fanns det ingen sanning i detta då menar du?, jag som tänkte kolla efter nätkablar fann det intressant. Dock lite skeptisk är jag.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-09-04 18:50

ThePreTor1aN skrev:Fanns det ingen sanning i detta då menar du?, jag som tänkte kolla efter nätkablar fann det intressant. Dock lite skeptisk är jag.

Jodå - det är helt visst och sant att jag uppfattade det på detta sätt då. Jag hörde det jag hörde och redovisade detta så ärligt och koncist som möjligt.

Först när jag började blindtesta (efter tips på detta forum - och att blindtesta nätsladdar är enkelt; inga nivåer att ändra och ta hänsyn till, etc...) insåg jag att jag faktiskt inte hörde någon skillnad. Skillnaden jag hörde när jag visste vad som var inkopplat var visserligen liten - men tydlig. Den försvann emellertid helt när jag blindtestat. Och när jag väl var mentalt inställd på att det kanske inte fanns någon skillnad, har jag inte heller hört den.

Så kan det gå... :oops: 8) :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-09-04 19:40

Amen jisses.

Vad är detta?

Har någon sökt på alla "känsliga" ämnen för att starta bråk?

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-09-04 19:43

m_persson79 skrev:Amen jisses.

Vad är detta?

Har någon sökt på alla "känsliga" ämnen för att starta bråk?

Ja, det verkar inte bättre...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-04 19:51

MichaelG skrev:
[Bla, bla, bla, bla...]

Vänligen, Michael

Hälsn. Michael
Jag är oskyldig till grävandet :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-09-04 20:02

Kaffekoppen skrev:Jag är oskyldig till grävandet :)

Åh, förlåt! Jag såg fel. :oops: Det var ju ThePreTor1aN som grävt - och han är ju ny här, så då är det ju helt OK. (Även om jag önskar att någon annan än jag skrivit mitt gamla inlägg... :oops: )

Hälsn. Michael

Återgå till Generellt om hifi