Vilken "vits" är det med dämpning av kabinett?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
computerwelt

Vilken "vits" är det med dämpning av kabinett?

Inläggav computerwelt » 2013-02-18 11:51

Jag har under åren knåpat ihop en del baslådor för bilbruk, och man fick ofta tipset att "stoppa i lite dämpning i lådan också". Med risk för att hänga ut sig själv som totalt okunnig, så undrar jag helt seriöst vad dämpning av ett kabinett har för exakt funktion. Egentligen.

För många år sedan fick jag förklarat för mig att "man lurar elementet att lådan är mindre än vad den faktiskt är". Ungefär, detta är fritt taget ur ett, säkerligen, 20 år gammalt minne från en diskussion.

Och då blir ju den naturliga följdfrågan; varför vill man lura ett element att lådan är mindre? Är det i såfall inte lika bra att bygga ett mindre kabinett från början? Men, eftersom "alla" stoppar in dämpning i sina lådor, så måste den ju ha en viktig ("framforskad") funktion. Det enda jag kan komma på är att dämpmaterialet fungerar som någon slags stötdämpare, då luften strömmandes genom ett dämpmaterial, torde röra sig långsammare än i "fri luft". Är det så, eller är det en helt annan funktion det har?

Går det räkna ut mängden dämpmaterial och vilken densitet det ska ha, eller kör man på hederliga tumregler?

I basar för bilbruk (här pratas tidigt 90-tal), så jag lyssnat på både dämpade och helt odämpade lådor (båda av basreflexkonstruktion), men jag kan inte minnas att jag tyckt den ena spelat bättre än den andra. Hörselminnet är förvisso otroligt kort, men i alla fall.

Går detta (tydligt) detektera? "Ja, här hörs ju tydligt att du bara stoppat in ett halvt kilo dämpning istället för 2. Skärpning!"?

Jag är visserligen ny användare här på forat, men jag har trots det läst med stort intresse som oregistrerad. Då jag vet att det finns en hel del kunnigt folk här, så vore jag tacksam om någon orkar bemöda sig att förklara (eller länka) hur det faktiskt fungerar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-18 12:25

En tråd som går på tionde året: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1107&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Det var den äldsta jag hittade, finns nog fler. Välkommen in! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vilken "vits" är det med dämpning av kabinett?

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-18 12:29

computerwelt skrev:För många år sedan fick jag förklarat för mig att "man lurar elementet att lådan är mindre än vad den faktiskt är".

Nej, tvärt om. En fullt dämpad sluten låda uppleves som ungefär 40% större av elementet. En basreflexlåda brukar vara halvdämpad och upplevs också större än den verkliga volymen. Resten av ämnet behandlas kanske i länken i inlägget ovan.

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2013-02-18 23:22

Almen skrev:En tråd som går på tionde året: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1107&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Det var den äldsta jag hittade, finns nog fler. Välkommen in! :)

Skickligt av mig att göra nybörjarfel 1A; missa att det faktiskt finns en sökfunktion! :oops: Tack för hjälpen! Den måste naturligtvis läsas igenom omgående. Tackar dessutom för välkomnandet. Hoppas jag inte gör fler tabbar nu bara :lol:

RogerGustavsson skrev:Nej, tvärt om. En fullt dämpad sluten låda uppleves som ungefär 40% större av elementet. En basreflexlåda brukar vara halvdämpad och upplevs också större än den verkliga volymen. Resten av ämnet behandlas kanske i länken i inlägget ovan.

Då mindes jag rätt, fast tvärtom. Nu när du säger det, så stämmer det med mitt minne också. Man lurar således elementet att kabinettet är större än vad det egentligen är. Varför man vill lura det vet jag dock ännu inte. Men förhoppningsvis snart. Eller åtminstone inom någon timme. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-19 00:09

Större låda innebär oftast möjlighet till att spela lägre frekvenser utan kompensering (=höja volymen).

Välkommen förresten, gillar ditt nickname.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-19 00:11

Välkommen.
Ja, sökfunktionen är "kul".
Sök på "moff" och sök på "isotermisera", så hittar du säkert lite mer läsning.

Glöm inte att kryssa i: "Visa resultat som Inlägg", och kryssa i "Sök efter alla ord", om du väljer två eller tre sökord annars blir det bara pannkaka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-19 00:38

Dämpmaterial i en låda ger åtminstone tre effekter.

1. Luften isotermiseras, dvs den blir inte varm (à la cykelpump) när den trycks ihop eller kall när den dras isär, vilket gör att mottrycket från lådan blir mindre. Lådan verkar skenbart större alt. man klarar sig med en mindre låda.

2. Man tillför friktionsförluster, vilket gör att resonanser i kaviteten dämpas. Utan dämpmaterial blir det som resonanser i ett kalt badrum inuti lådan, fast vid högre frekvenser.

3. Friktionsförlusterna tar även ner högtalarens Q-värde, vilket ibland är önskvärt, ibland inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-19 00:48

Allrams moffar-tråd är fin läsning: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=40658

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2013-02-26 13:15

tvett skrev:Större låda innebär oftast möjlighet till att spela lägre frekvenser utan kompensering (=höja volymen).

Välkommen förresten, gillar ditt nickname.

Tack för det klargörandet. Och detta är väl alltså tack vare att elementet tror att lådvolymen är större än vad den egentligen är, om jag fattat det hela korrekt?

Och, tack för välkomnandet. Jag gillar också mitt nickname :lol:

Svante skrev:Dämpmaterial i en låda ger åtminstone tre effekter.

1. Luften isotermiseras, dvs den blir inte varm (à la cykelpump) när den trycks ihop eller kall när den dras isär, vilket gör att mottrycket från lådan blir mindre. Lådan verkar skenbart större alt. man klarar sig med en mindre låda.

2. Man tillför friktionsförluster, vilket gör att resonanser i kaviteten dämpas. Utan dämpmaterial blir det som resonanser i ett kalt badrum inuti lådan, fast vid högre frekvenser.

3. Friktionsförlusterna tar även ner högtalarens Q-värde, vilket ibland är önskvärt, ibland inte.

Tack för svaret! Är det dämpmaterialet som ser till att luften "kyls ned" alltså? Nu minns jag inte riktigt vad Q-värdet är "bra för", men det får jag försöka läsa mig till.

Aerob skrev:Allrams moffar-tråd är fin läsning
Det var en riktigt bra och (relativt) lättbegriplig tråd. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-26 13:41

computerwelt skrev:Är det dämpmaterialet som ser till att luften "kyls ned" alltså?

Eller värms upp! Dämpmaterialet utjämnar temperaturen. Elementet går ju som bekant både utåt och inåt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2013-02-26 13:59

DQ-20 skrev:
computerwelt skrev:Är det dämpmaterialet som ser till att luften "kyls ned" alltså?

Eller värms upp! Dämpmaterialet utjämnar temperaturen. Elementet går ju som bekant både utåt och inåt.

/DQ-20

Ah, naturligtvis, så är det ju! Tack för klargörandet.

Återgå till Generellt om hifi