Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Trodde min vänstra högtalare hade spruckit under basintrot när jag lirade N.I.B av Black Sabbath. http://open.spotify.com/track/14dzi7uHzLNin0EW6UXaR8
Alexi skrev:Mätte på den och den har inte några jättehöga nivåer under 35H-40Hz. Jag tror det är ditt slutsteg som klipper.
Speciellt LP, versionen verkar ha rejäl crest: http://open.spotify.com/track/6wi58Uw2ONzRUuWnyZly9U
Edit: borde inte denna tråd ligga i musikstugan?
PekkaJohansson skrev:Jag provlyssnade som allra hastigast genom datorn och föll väl inte pladask. Har albumet ljudkvalitetsmässiga egenskaper som skulle motivera ett inköp av i mitt fall kompaktskivan? Med andra ord, kan man spela rejält högt innan det börjar låta illa?
Strmbrg skrev:Det tror jag inte att jag kan.
Förhoppningsvis gör det ingenting att det inte går.
Jag misstänker nämligen att jag inte VILL spela det så högt.
Alltså, bortsett från att jag inte vet vad som menas med hygglig nivå. Men jag utgår från att det betyder obehagligt högt.
PerStromgren skrev:Alexi skrev:Mätte på den och den har inte några jättehöga nivåer under 35H-40Hz. Jag tror det är ditt slutsteg som klipper.
Speciellt LP, versionen verkar ha rejäl crest: http://open.spotify.com/track/6wi58Uw2ONzRUuWnyZly9U
Det vore trevligt om det är slutsteget, det betyder att jag kunde kräma på en aning mer om jag byter upp mig!
Almen skrev:PerStromgren skrev:Alexi skrev:Mätte på den och den har inte några jättehöga nivåer under 35H-40Hz. Jag tror det är ditt slutsteg som klipper.
Det vore trevligt om det är slutsteget, det betyder att jag kunde kräma på en aning mer om jag byter upp mig!
Vad har du för steg nu?
Jaha jag trodde basarna i Gradient skulle vara kopplade i serie eftersom de är kopplade ur fas från varandra...PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Alexi skrev:Mätte på den och den har inte några jättehöga nivåer under 35H-40Hz. Jag tror det är ditt slutsteg som klipper.
Vad har du för steg nu?
Sentec PA8. Jag har basarna kopplade paralllellt (4 ohm), så jag har 100W per kanal enligt spec. Alexi, jag använder 606:orna till ESL63 över ca 110 Hz.
Alexi skrev:Jaha jag trodde basarna i Gradient skulle vara kopplade i serie eftersom de är kopplade ur fas från varandra...
Alexi skrev:Det kan ju också vara att elementen gått sönder, spela något annat med lite bas i och testa hur det låter.
bakerman22 skrev:Var helt säker på att det stod "Flight of the phoenix" när jag började läsa.
Vee-Eight skrev:Jajamensan. Både på Marshall´n och hifin.
OlA-68 skrev:nu får ni väl ändå skärpa er... springa runt och klaga på mässjazz och sedan ha funderingar på hurdetta låter i er stereo denär ju bara skapad för test
Alexi skrev:Om jag minns rätt har du en Quad 606, på 140W, som lätt väldigt luddigt i diskanten och avskuret i basen (från våra nät F/E-lyssningar).
hifikg skrev:OlA-68 skrev:nu får ni väl ändå skärpa er... springa runt och klaga på mässjazz och sedan ha funderingar på hurdetta låter i er stereo denär ju bara skapad för test
Tycker du att Bela Flec är mässjazz?
Vee-Eight skrev:hifikg skrev:OlA-68 skrev:nu får ni väl ändå skärpa er... springa runt och klaga på mässjazz och sedan ha funderingar på hurdetta låter i er stereo denär ju bara skapad för test
OlA har en poäng.
RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:Om jag minns rätt har du en Quad 606, på 140W, som lätt väldigt luddigt i diskanten och avskuret i basen (från våra nät F/E-lyssningar).
Det var väl med konstlasten? Quad-stegen verkar ge ett lite annat intryck med ESL-63. Var likadant med Stax-slutstegen som HiFi & Musik testade för många år sedan, med elektrostater fick de liv.
PerStromgren skrev:Vee-Eight skrev:hifikg skrev:OlA-68 skrev:nu får ni väl ändå skärpa er... springa runt och klaga på mässjazz och sedan ha funderingar på hurdetta låter i er stereo denär ju bara skapad för test
OlA har en poäng.
Ola har oftast en poäng, men Bela Fleck and The Flecktones tycker jag inte som artister platsar under den nedvärderande etiketten mässjazz.
Den här låten, möjligen, men anledningen till att jag tog upp det vara att jag lirade plattan och hoppade till när konerna kom farande och det lät så förskräckligt.
NiklasF skrev:Elbasen som är fet, eller vart i spåret skall man vara "rädd" kommer ju en skön kick som ligger lite högre i frekvens, är det den ni menar?
penke62 skrev:NiklasF skrev:Elbasen som är fet, eller vart i spåret skall man vara "rädd" kommer ju en skön kick som ligger lite högre i frekvens, är det den ni menar?
En elbas går ner till dryga 40Hz, om det inte är en annorlunnda stämning, eller en 5-strängad. Inget att vara rädd för, bara att fläska på rejält.
NiklasF skrev:penke62 skrev:NiklasF skrev:Elbasen som är fet, eller vart i spåret skall man vara "rädd" kommer ju en skön kick som ligger lite högre i frekvens, är det den ni menar?
En elbas går ner till dryga 40Hz, om det inte är en annorlunnda stämning, eller en 5-strängad. Inget att vara rädd för, bara att fläska på rejält.
Per hade ju problem någonstans i låten, därav min undran.
PerStromgren skrev:Ok, det verkar bara vara jag som har problem med den gode Bela... Då blir det väl till att uppgradera eller skruva ner.
PerStromgren skrev:Ok, det verkar bara vara jag som har problem med den gode Bela... Då blir det väl till att uppgradera eller skruva ner.
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Ok, det verkar bara vara jag som har problem med den gode Bela... Då blir det väl till att uppgradera eller skruva ner.
Du kanske menar något helt annat med starkt än jag gör t ex. Och jag har inte originalutgåvan, jag sitter med en samlingsskiva, den kanske är helt annorlunda.
tvett skrev:Komorok skrev:Låg på tredje spåret efter det aktuella när jag började tröttna på att vänta på det basiga partiet. Fanns ju ingen krävande bas.
Du har inte potent system nog, du hör inte det du borde höra.![]()
hifikg skrev:Nu spelar jag Bela Flec hänsynslöst starkt och det är inte utan att det påminner lite om svamparna. Jäkla drag.
phon skrev:hifikg skrev:Nu spelar jag Bela Flec hänsynslöst starkt och det är inte utan att det påminner lite om svamparna. Jäkla drag.
Va?
Han plonkar ju bara på den där gamla banjon. Inget drag alls. Funkar bra på mina Wiking PC-speakers ...
Alexi skrev:Mätte på den och den har inte några jättehöga nivåer under 35H-40Hz. Jag tror det är ditt slutsteg som klipper.
adzer skrev:PerStromgren skrev:Ok, det verkar bara vara jag som har problem med den gode Bela... Då blir det väl till att uppgradera eller skruva ner.
Ja det är ungefär de valen man har ifall kapaciteten inte räcker till.
Hur högt uppskattar du att du spelade?
OlA-68 skrev:nu får ni väl ändå skärpa er... springa runt och klaga på mässjazz och sedan ha funderingar på hurdetta låter i er stereo denär ju bara skapad för test
Komorok skrev:... eller Coh - Suppernature om du vill ha mer svårspelad bas.
KarlXII skrev:Har ni dB-mätaren igång rutinmässigt?
KarlXII skrev:Har ni dB-mätaren igång rutinmässigt?
PerStromgren skrev:Kan du spela Bela Fleck and the Flecktones titlelåt på plattan Flight of the Cosmic Hippo på någorlunda nivå?
Panelguy skrev:När det pratas dB-mätare, någon som kan rekommendera en enkel men bra sådan?
2-ch skrev:Panelguy skrev:När det pratas dB-mätare, någon som kan rekommendera en enkel men bra sådan?
Standardsvaret brukar bli radioshacks mätare.
Hejhejmatså skrev:hejsan Bernt!Bernt skrev:Kul låt!
15-tummarna rör sig 2 mm eller så.
Du får väl komma och kolla, det har du ju pratat om. Nu kör jag med 4 hornladdade 10" per kanal i stället, de rör sig kanske 1mm vid ohälsosam volym.NiklasF skrev:Om elementen knappt rör sig så drar ni väl ändå inte på något vidare
Conan skrev:Alexi skrev:Mätte på den och den har inte några jättehöga nivåer under 35H-40Hz. Jag tror det är ditt slutsteg som klipper.
Speciellt LP, versionen verkar ha rejäl crest: spotify:track:6wi58Uw2ONzRUuWnyZly9U
Ett par schyssta MasVis-kurvor borde väl då permanenta tråden under HiFi...![]()
Överst Reprise LP och sen "vanliga" versionen på flygande flodhästen. Båda inspelade från Spotify.
La sen till min favorit bland tokkomprimerade låtar "This World" med Selah Sue. Låten finns på Spotify - lyssna när refrängen kommer och titta på grafen...
JockeX skrev:joakimfors skrev:Har Spotify-gubbarna trimmat sönder nuvarande versioner?
Spotify trimmar inget på egen hand vad jag vet, de tar bara emot råmaterialet från skivbolagen och oggar till det.
joakimfors skrev:JockeX skrev:joakimfors skrev:Har Spotify-gubbarna trimmat sönder nuvarande versioner?
Spotify trimmar inget på egen hand vad jag vet, de tar bara emot råmaterialet från skivbolagen och oggar till det.
Visserligen, men de kanske har fått nytt "bättre" material. Iofs är det två olika sätt att analysera då Conan väl har samplat från line out medan jag dumpat rå PCM data från libspotify.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster