Problem med tvåkanalsljud, Rotel RSP1066

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dali

Problem med tvåkanalsljud, Rotel RSP1066

Inläggav dali » 2005-03-02 14:10

Har ett RSP 1066 försteg som jag ägt i snart tre år. I går kväll när jag skulle lyssna på CD så var ljudet som en klockradio, platt och i princip helt befriat från diskant och bas. Ungefär som om man lyssnar med hörlurar 10 cm från öronen.

Jag har provat andra källor än CD-spelaren och olika ingångar, både digitala och analoga och det påverkar alla källor/ingångar om man lyssnar i tvåkanalsläge. Aktiverar jag DD ProLogic eller någon annan form av bearbetning låter det normalt igen, oavsett källa/ingång.

Någon som har en idé om vad som kan vara problemet? Garantin har gått ut för länge sedan så jag måste betala kalaset själv ... :(
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2005-03-03 14:36

Hmm, det var inte försteget som krånglade. Otroligt nog så hade kontakterna till båda högtalarna oxiderat samtidigt ... 8O

Provade dra ur högtalarkablarna och sätta tillbaka dem, då kom hela ljudbilden tillbaka. Man lär sig något nytt varje dag.

EDIT: Att det lät "normalt" när jag körde DD ProLogic etc berodde på att centern kopplades in och dolde frontarnas platta ljud.
Har ingen relation till danska högtalare.

Återgå till Generellt om hifi