Moderator: Redaktörer
boom skrev:Jag vill ha en sån detaljerad upplösning så att man kan höra en svett droppe som faller på miken.
Nattlorden skrev:boom skrev:Jag vill ha en sån detaljerad upplösning så att man kan höra en svett droppe som faller på miken.
Extremt hög kompression alltså.
boom skrev:troligen inte det kan man höra även vid hög dynamisk musik men jag är ledsen att du inte har fått uppleva det.
Nattlorden skrev:boom skrev:troligen inte det kan man höra även vid hög dynamisk musik men jag är ledsen att du inte har fått uppleva det.
Det är inte jag, det betyder att min anläggning är som den ska.
Om du kan höra extremt svaga detaljer i inspelningen samtidigt som medelnivån är hög, så är det kompression inblandad - annars har du inte en chans att höra det.
boom skrev:Det hörde jag för över 30 år sedan hur långt hade dom kommit med kompression på vinyl då????
Nattlorden skrev:boom skrev:Det hörde jag för över 30 år sedan hur långt hade dom kommit med kompression på vinyl då????
Det fanns något på den tiden som man inte använder längre som hette "rör" som fixar sådant alldeles utmärkt.
boom skrev:Nattlorden skrev:boom skrev:Det hörde jag för över 30 år sedan hur långt hade dom kommit med kompression på vinyl då????
Det fanns något på den tiden som man inte använder längre som hette "rör" som fixar sådant alldeles utmärkt.
Så man använder inte rör längre ??
Nattlorden skrev:boom skrev:Nattlorden skrev:boom skrev:Det hörde jag för över 30 år sedan hur långt hade dom kommit med kompression på vinyl då????
Så man använder inte rör längre ??
Nä.
boom skrev:Å fan det måste vara den största nyheten på länge du får väl meddela aftonblaskan om det då.
boom skrev:Var du läskunnig på 70talet
KorkSniff skrev:1.
Lättpåverkad. Litar på auktoriteter. Dåligt självförtroende.
Max_Headroom skrev:Köper bara det som fått "Bäst i Test" i Hifi & Musik.
FBK skrev:KorkSniff skrev:1.
Den borde vara med bland alternativen då det säkert finns folk som skulle klicka där.
Och alternativet Jag är bara intresserad av prylar som är neutrala i tester skulle väll vara neutrala enligt LTS, för 98% här skyr ju Hifi blaskor som pesten.
För egen del så fick det bli Har enbart dyra prylar för att imponera - skiter i musiken i brist på bättre alternativ.
MagnusÖstberg skrev:FBK skrev:KorkSniff skrev:1.
Den borde vara med bland alternativen då det säkert finns folk som skulle klicka där.
Och alternativet Jag är bara intresserad av prylar som är neutrala i tester skulle väll vara neutrala enligt LTS, för 98% här skyr ju Hifi blaskor som pesten.
För egen del så fick det bli Har enbart dyra prylar för att imponera - skiter i musiken i brist på bättre alternativ.
Jag hittade inget alternativ heller som passade.
Hade gärna kunnat bli: Köper bara prylar som är opopulära och prisvärda
steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?
Bra kan ju faktiskt vara annat än neutralt...
Nefilim skrev:steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?
Alternativ 2 passar väl in där. Typiskt faktiskt att det för vissa
ska frågeställningen ifrågasättas i stället för att bara svara
på frågorna i en omröstning.![]()
Jag skrev denna omröstning med en liten glimt i ögat.
Flint skrev:phloam skrev:Respekt till de som röstat alt. 4
Är du ironiskt? Det är inte svårt att gissa vad dom spelar med för prylar.
KarlXII skrev:Låt var och en bli salig på sin fason.
Jag förstår mig inte heller på genuint musikintresserade människor som inte har något vettigt att spela upp sina många skivor på.
Sitter där med något distande gammalt mög med en högtalare bakom soffan och en annan riktad åt köket, men det funkar antagligen åt dem.
Och det är ju bra.
Jocke skrev:
Håller med - det är också väldigt egendomligt! Har också svårt att förstå hur man får någon som helst behållning av att lyssna på musik i telefonen... utan lurar.
Flint skrev:Totalt ointresse för prylarna och intresse bara för musiken anser jag istället är mycket sunt och fördomsfritt. Ganska vanligt bland mycket musikaliska musiker, empiriskt vetenskapat.
Nefilim skrev:Jocke skrev:
Håller med - det är också väldigt egendomligt! Har också svårt att förstå hur man får någon som helst behållning av att lyssna på musik i telefonen... utan lurar.
Ja detta ser (hör) man då och då. Framförallt ungdomar.
adzer skrev:Flint skrev:Totalt ointresse för prylarna och intresse bara för musiken anser jag istället är mycket sunt och fördomsfritt. Ganska vanligt bland mycket musikaliska musiker, empiriskt vetenskapat.
Jo jag vet att det inte är helt ovanligt, men som musiker själv så har jag svårt att se hur man inte kan bry sig om instrumentet man spelar på. Det är ju inte så att de måste välja mellan instrument och musikglädje. Att ha ett riktigt bra instrument kan ju inte på något sätt vara negativt.
Jocke skrev:KarlXII skrev:Låt var och en bli salig på sin fason.
Jag förstår mig inte heller på genuint musikintresserade människor som inte har något vettigt att spela upp sina många skivor på.
Sitter där med något distande gammalt mög med en högtalare bakom soffan och en annan riktad åt köket, men det funkar antagligen åt dem.
Och det är ju bra.
RogerGustavsson skrev:Ja, musiker brukar vara noga med sina instrument som väljs med omsorg. Det är möjligt att det finns de som tar vad som råkar stå framme men är de i majoritet? Däremot kanske musikerna inte är så noga när musik ska reproduceras utan lyssnar förbi en bristfällig anläggning? Det är väl vad många av oss gör mer eller mindre medvetet?
adzer skrev:RogerGustavsson skrev:Ja, musiker brukar vara noga med sina instrument som väljs med omsorg. Det är möjligt att det finns de som tar vad som råkar stå framme men är de i majoritet? Däremot kanske musikerna inte är så noga när musik ska reproduceras utan lyssnar förbi en bristfällig anläggning? Det är väl vad många av oss gör mer eller mindre medvetet?
De flesta bryr sig mycket enligt min erfarenhet. Därför är det så udda att se någon som livnär sig på sitt spelande och som skulle kunna få i princip vilka instrument som helst, men som faktiskt inte bryr sig alls.
Ja när det gäller inspelningr så varierar det friskt. Vissa musiker bryr sig jätte mycket, medans vissa inte alls.
Flint skrev:Jag vet en trummis som låter likadant på vad han än spelar som man uppfattar det brevé. Även med sönderslagna skinn. Han kompenserar på det som fortfarande är helt så länge det nu varar. Men han är nog den ende där det verkligen är tydligt att instrumentet spelar noll roll.
Flint skrev:Jag vet en trummis som låter likadant på vad han än spelar som man uppfattar det brevé. Även med sönderslagna skinn. Han kompenserar på det som fortfarande är helt så länge det nu varar. Men han är nog den ende där det verkligen är tydligt att instrumentet spelar noll roll.
Flint skrev:adzer
Poängen är att det är underligt hur lite instrumentet betyder för totalintrycket när en duktig musiker hanterar det, som andra hör det.
KarlXII skrev:Flint skrev:Jag vet en trummis som låter likadant på vad han än spelar som man uppfattar det brevé. Även med sönderslagna skinn. Han kompenserar på det som fortfarande är helt så länge det nu varar. Men han är nog den ende där det verkligen är tydligt att instrumentet spelar noll roll.
Kan ju inte vara bra. Han lider ju av sameness.
DL skrev:Det där med musiker är intressant.
Känner ingen musiker som lever på musiken eller som försöker göra det som är speciellt brydd om musikåtergivning. Att instrumenten skall låta bra är viktigt, att inspelningen blir bra i studio (vilket innebär bra återgivet på studiomonitorerna!) är viktigt, men ljudet från en stereo är mindre viktigt. De kan bli imponerade av bra hifi men det brukar mer bli "de här högtalarna skulle jag vilja testa att mixa på" än ett eget intresse för en bra anläggning.
steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?
Vad betyder ens "neutral"?
Att allt man spelar låter lika?
Att det inte är för mycket dynamik?
Att återgivningen varken har bra diskant eller bas?
Neutral får mig att tänka på en grå eller beige vägg. Men musikåter-
givning är ju att ge åter, och det man ger åter (musiken) behöver ju
inte alls vara neutral, den kan vara proppfull av karaktärer!
Så återgivning handlar inte om att skapa en neutral karaktär, utan om
att att låta allting vara - att ge allt utrymme för musiken och inte för
anläggningen.
- - -
Om man talar i termer av återgivning tycker jag ord som transparent
eller ofärgad är bättre för att beskriva en ultimat sådan, eftersom de
ju säger något konkret om musiksignalens ursprungslikhet, att musik-
signalen inte har förvrängts.
Vh, iö
Flint skrev:Just det. Det beror alltså fortfarande på vad man anser är viktigast, den subjektiva åsikten/uppfattningen eller någon annans uppfattning om vad i det här fallet ordet neutral betyder och innebär.
Flint skrev:Jo du når fram med ditt budskap men jag delar inte din uppfattning i det här fallet heller. Jag försvara människans rätt att slippa fanatiker.
adzer skrev:Flint skrev:Jo du når fram med ditt budskap men jag delar inte din uppfattning i det här fallet heller. Jag försvara människans rätt att slippa fanatiker.
Fanatiskt försvarar människans rätt att slippa fanatiker?
mx skrev:Vad är neutrala saker egentligen? Det enda som kan vara neutralt är väl typ
en förstärkare i så fall, för högtalare låter ju alla olika. Antar att jag vill ha en
neutral förstärkare och neutrala filter. Sedan får högtalarna gärna färga ljudet
eller i alla fall inte ha en rak frekvensgång. Källan får också färga ibland. Gillar
min vinylspelare just därför.
IngOehman skrev:
Oavsett vilket så är det upp till var och en hur man vill se det.
Om man vill skilja mellan musiken och anläggningen, eller om man av
något skäl inte vill tänka så utan hellre vill se dem som en helhet, och
därför ogillar diskussioner om återgivning i betydelsen att ge åter, det
som var.
phloam skrev:Jag ser ingen vettig anledning att blanda ihop dessa synsätt, det förstör (som bekant) bara musikupplevelsen för konsumenten.
IngOehman skrev:Visst kan många föredra en färgning, som inte ens alltid behöver vara mild.
[...]
Flint skrev:shifts skrev:Tycker du bara försöka skapa opposition.
Det kanske behövs för att påminna vissa om verkligheten. Men jag föbjuder ingen att drömma utan varnar bara för fartblindhet.

Flint skrev:Men en konstruktör kan väl inte anta att alla kunder vill ha objektivt "inbillad ärlig" ljudåtergivning enligt någon sylvass trend. Det vore ju att sålla bort i stort sett alla kunder. En konstruktör på ett förtag måste ju rätta sig efter företagets mål att sälja så mycket som möjligt. Det är skillnad för hobbytillverkare som inte lever av det dom konstruerar.
mx skrev:Jag tror fortfarande inte att jag har förstått vad en neutral högtalare är.
IngOehman skrev:Inte jag heller, och det går ju inte att "förstå" heller, eftersom det inte är
något som är entydigt.
- - -
Däremot så kanske det går att få veta vad Nefilim menade med det? Det
är därför jag frågat honom om det, ett antal gånger. Jag håller tummarna
för att han har lust att svara på det såsmåningom.
Och vill han ha en ledande fråga så kan jag bli mera konkret:
Menar du Nefilim transparent/ofärgande när du skriver neutral om en an-
läggning, eller menar du en anläggning där man upplever resultatet som
något som någon kan välja att kalla "neutralt", kanske lite gråbeige, elller
nedtonat och utan sting och karaktär?
En transparent anläggning är ju rätt så entydigt - det är ju en som tillåter
att allt, även de extremaste av karaktärer från musiken kommer igenom. En
som inte ändrar musiksignalen på något sätt. Ehuru lite utopiskt så är det
lätt att definiera vad det betyder.
Neutral är svårare. Betyder det att anläggningen uppfattas vara neutral eller
att man uppfattar att musiken blir det efter att ha passerat anläggningen?
Vh, iö
Flint skrev:Att prata om en transparent anläggning som om den fanns är bara flum. Redovisa resultatet av en blindtest som tydligt visar att majoriteten föredrar det så kallade transparenta ljudet så ska jag börja ta begreppet på åtminstone lite allvar. Tills dess pratar du hypoteser, önsketänkande och marknadsföring.
Flint skrev:Jag försvara människans rätt att slippa fanatiker.
Flint skrev:Totalt ointresse för prylarna och intresse bara för musiken anser jag istället är mycket sunt och fördomsfritt. Ganska vanligt bland mycket musikaliska musiker, empiriskt vetenskapat.
shifts skrev:Med tanke på hur proportionerlig liten inverkan elektroniken har på det lyssnaren hör i slutänden, kan jag över huvud taget inte begripa varför en "inbillat ärlig" återgivning skulle vara orimligt att anta som ljuddesignmål. De flesta kunder bryr sig inte ett skit är mitt intryck.
shifts skrev:Tycker du bara försöka skapa opposition.
phloam skrev:Själv är jag bara audiofll i bemärkelse att musiken ska låta som och förmedla det som artisten avsett. Nån strävan efter total transparens eller neutralitet sig har jag inte.
PerStromgren skrev:Hur vet man om man är audiofil över huvud taget?![]()
Jag vet inte om jag är det.
phloam skrev:Jag tror praktiskt taget alla fattar vad som menas med "neutralt ljud".
phloam skrev:Inte "beige" och "karaktärslöst" utan just "relativt liten färgning". Inte heller att själva musiken skulle bli "neutral"
phloam skrev:Jag tycker också att "neutralt ljud" kan vara ett bättre ord i hifi-sammanhang än transparens som egentligen innebär ett specifikt och perfekt tillstånd, och som vanligtvis används för att beskriva ett ouppnåeligt mål.
phloam skrev:"Jag vill att det låter neutralt" är s.a.s. en mer realistisk approach än "Jag strävar efter transparens"
phloam skrev:Själv är jag bara audiofll i bemärkelse att musiken ska låta som och förmedla det som artisten avsett. Nån strävan efter total transparens eller neutralitet sig har jag inte.
phloam skrev:Även en ganska färgad återgivning kan uppfylla mitt krav - att artistens budskap når fram till fullo - med möjlighet till flera olika upplevelser av samma musikstycke utan att något går förlorat för mig.
phloam skrev:Tvärtom så ser jag det snarare som berikande att få lyssna på musik på så sätt att miljö, återgivning, förmedlande artefakter osv skapar unika musikupplevelser - utan att tumma i nån väsentlig grad på innehållet i musiken.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Hur vet man om man är audiofil över huvud taget?![]()
Ett annat ord är ljudbög. Eru'n sån där ljudbög?
IngOehman skrev:phloam skrev:Jag tror praktiskt taget alla fattar vad som menas med "neutralt ljud". Inte "beige" och "karaktärslöst" utan just "relativt liten färgning". Inte heller att själva musiken skulle bli "neutral"
Då rekommenderar jag dig att dyka ned i några årgångar hifi-tidskrifter så
tror jag nog att du kommer att få se att formuleringar i stil med "neutral och
lite tråkig" eller "på den lugna sidan av neutral" och "lite för neutral för min
smak" förekommer.
Och det är ju inget fel med det, men den som sätter likhetstecken mellan hur
man uppfattar att något låter och hur återgivningen defacto är blandar ihop
upplevelsen (som beror av både musiken, inspelningen och anläggningen) och
anläggningens återgivningsförmåga (som isolerat beskriver hur anläggningen
ändrar musiksignalen som matas in i den).
Det är därför olämpligt att säga saker som; "återgivningen är god, alltså låter
det bra". En god återgivning av något som låter riktigt illa låter ju illa, inte bra.
phloam skrev:Jag tycker också att "neutralt ljud" kan vara ett bättre ord i hifi-sammanhang än transparens som egentligen innebär ett specifikt och perfekt tillstånd, och som vanligtvis används för att beskriva ett ouppnåeligt mål.
Om du ser dem som synonymer måste du väl ändå hålla med om att varken
neutralitet och transparens behöver vara oändliga, de kan vara ofullständiga.
Varför är inte hög neutral och god transparens jämförbara.
Nog kan man tala om hur pass (i vilken grad) transparent en fönsterruta är?
Varför skulle man inte kunna göra det. Man tvättar både fönster och glas-
ögon för att de inte var tillräckligt transparenta. Och transparensen för syn-
ligt ljus blir ännu högre om man AR-behandlar glas.
Och att glasögonen har god transparens (bortsett ifrån slipningen som väl
oftast är huvudpoängen med dem) betyder inte att man bedömer att allt man
ser ser neutralt ut. Det beror ju på ljussättning, för att inte tala om objekten
själva.
Nej, jag håller inte med om att neutral är en bra synonym till transparent. Ett
neutralt glas kan dessutom betyda ett som är mjölkigt, men som inte är rött
eller grönt eller blått... på samma sätt som en neutralt ljud kan vara ett som
inte är ljust eller mörkt, men som kan vara illa odynamiskt.phloam skrev:"Jag vill att det låter neutralt" är s.a.s. en mer realistisk approach än "Jag strävar efter transparens"
Nej, helt neutral är lika orealistiskt som helt transparent, men som sagt:
Det är två skilda saker. En anläggning med hög transparens betyder inte att
det kommer att låta neutralt, det betyder att man i hög grad kommer att få
höra vad som ligger på fonogrammet, vilket kan vara allt annat än neutralt.
Men tack för att du tar fram det exemplet!
Det var ju utmärkt för att visa hur lätt det blir fel när man säger att "det låter
neutralt" när man egentligen inte menade att säga något om hur det låter
utan berätta om transparensen.phloam skrev:Själv är jag bara audiofll i bemärkelse att musiken ska låta som och förmedla det som artisten avsett. Nån strävan efter total transparens eller neutralitet sig har jag inte.
Annars kan man ju säga att man inte kan beskriva transparens så mycket
bättre än att säga just att man vill att "musiken skall låta som och förmedla
det som artisten avsett".
Det betyder ju exakt att man vill ha transparent förmedling av både musiken
till fonogrammet och av fonogrammets signaler till lyssningsrummet. Något
annat sätt att få det att låta som artisten tänkt och förmedla det han/hon/de
avsett, finns nog inte.
Jag delar för övrigt din vilja därvidlag.phloam skrev:Även en ganska färgad återgivning kan uppfylla mitt krav - att artistens budskap når fram till fullo - med möjlighet till flera olika upplevelser av samma musikstycke utan att något går förlorat för mig.
Men du skrev ju precis nyss att du vill att det skall låta som artisten avsett.
Vad hände med det?phloam skrev:Tvärtom så ser jag det snarare som berikande att få lyssna på musik på så sätt att miljö, återgivning, förmedlande artefakter osv skapar unika musikupplevelser - utan att tumma i nån väsentlig grad på innehållet i musiken.
Du är inkonsekvent.
Det du skrev nyss var att du ville att det skulle låta som artisten avsett, men
det du skriver nu kan ju betyda att du helt struntar i anläggningens egen-
skaper.
Exempelvis kan ju en klockradio duga alldeles utmärkt för att inte i väsentlig
grad tumma på innehåller i musiken. Och inget fel med det. Jag har själv ofta
stor behållning av musik även i mycket enkla anläggningar och menar att god
musik överlever det mesta.
Så jag håller med dig om att alla perspektiven finns, men jag tycker att du är
lite inkonsekvens.
Det är helt enkelt svårt att förstå vilken poängen är som du vill ha fram. Är
det att du vill att det skall låta som artisten avsett eller att du inte tycker att
det är viktigt att det gör det? Du skriver liksom båda sakerna.
- - -
Själv skriver jag varken eller - eftersom jag tycker mycket musik klarar sig
väldigt bra även genom väldigt enkla och högfärgande anläggningar sam-
tidigt som jag föredrar en så transparent återgivning som möjligt. Men det
är verkligen inget krav för att jag skall kunna uppskatta musik.
Vh, iö
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Hur vet man om man är audiofil över huvud taget?![]()
Nä, tror inte det... Ha' vart, kanske.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Hur vet man om man är audiofil över huvud taget?![]()
Nä, tror inte det... Ha' vart, kanske.
Du skriver ju på det här forumet och har konstiga grejjer hemma. Hur ser normalskapta människor på dig, tror du?
imac skrev:phloam skrev:Själv är jag bara audiofll i bemärkelse att musiken ska låta som och förmedla det som artisten avsett. Nån strävan efter total transparens eller neutralitet sig har jag inte.
Då är frågan hur man får till "som artisten avsett" ljudet?
Kanske kan lägga till hur den har blivit mastrad oxå
phloam skrev:Köp en vanlig hifi-anläggning. Eller en bergsprängare. Eller en iPhone. Hur många artister kan du räkna upp som uttalat kräver "Das Uber Total 100% BE THERE FFS Transparensissimusanläggung" för att deras verk ska fungera för lyssnaren?.
phloam skrev:@IÖ:
Nej, jag tycker inte att jag är inkonsekvent.
När jag skriver att "musiken ska låta som och förmedla det som artisten avsett" - så förtydligar jag det med att skriva att mitt krav är att artistens budskap når fram till fullo. Det är inte samma som att återgivningen ska vara transparent (för då hade jag skrivit det istället).
Tyvärr väljer du att fokusera på "musiken ska låta som..." och ser i det en transparenssträvan, men det är inte det jag avser (vilket jag trodde framgick av det efterföljande).
Igen - det är artistens intentioner som är det viktiga för mig - inte att ljudet ska vara transparent.
Vad gäller transparent vs neutral, så ser jag det som att en ruta fönsterglas är helt transparent, även om den är smutsig. Däremot är inte en frostad glasruta transparent, hur ren och ofärgad den än är
Alltså - det stör mig inte att se genom fönster som är lite olika mycket smutsade, det ger bara en unik upplevelse. Det stör inte den transparens som ett vanligt fönsterglas (vanlig hifi-anläggning) har då det går utmärkt att titta igenom. Jag måste alltså inte sträva efter "det perfekta fönsterglaset" för att njuta till fullo av utsikten, och lite smuts eller spindelväv kan för mig ge känsla och upplevelse snarare än att förstöra.
(Edit: ett vanligt glas är "neutralt" medan det perfekta glaset är "transparent" (i.e. fullständigt genomskinligt och omärkbart). För mig finns ingen "nästan transparent", bara Transparent (punkt). Antingen är det transparent eller så är det inte. Finns inget halvtransparent för mig, då väljer hellre nåt annat ord.)
Att sträva efter det mest perfekt plana och osynliga glas som finns, plus att hålla det så rent som möjligt, är för mig inte intressant. Det framstår för mig som grund för ett sterilt och överanalytiskt tittande (lyssnande).
Du behöver inte försöka sticka hål på mitt resonemang, för det är mitt eget och jag vet exakt vad jag pratar om. Om du inte förstår (som jag tror nadifierad gjorde utan problem) så får jag försöka förtydliga ytterligare
IngOehman skrev:Men jag bryr mig om ljudkvaliteten också och det beror nog till stor del på att
jag nog lyssnar på mera musik (och andra ljud) som faktiskt är beroende av
ljudkvalitet för att man skall ha maximal behållning av dem, än du gör.
phloam skrev:IngOehman skrev:Men jag bryr mig om ljudkvaliteten också och det beror nog till stor del på att
jag nog lyssnar på mera musik (och andra ljud) som faktiskt är beroende av
ljudkvalitet för att man skall ha maximal behållning av dem, än du gör.
Jag var beredd att låta det bero med ditt svar ända tills ovanstående.... Kan du ge exempel på sådan musik som är "beroende av ljudkvalitet för att man ska ha maxmal behållning..."? Jag är väldigt nyfiken på vad du menar här.
phloam skrev:F.ö. anser jag att man kan med fördel tala om "neutral återgivning" i stället för att tala om "delvis transparent återgivning" vilket bara låter högtravande. Kan jag få ett halvt ideal, tack, det blir lagom![]()
phloam skrev:Transparens är ett bra ord för att beskriva den utopi som är målet för en strävan för den som vill ha det så. Men att prata om "grader av transparens" eller liknande blir enligt mig lite, um, tragikomiskt och mest ett sätt att språkligen vidmakthålla vikten av detta ouppnåeliga ideal, eftersom det säkrar efterfrågan på dyra hifi-produkter. Fortfarande inte transparent? Dags att gå ett steg upp!
phloam skrev:Detta gäller alla hifi-tillverkare så behöver kanske bara känna dig träffad i den grad du använder ordet "transparent" mer än andra![]()
phloam skrev:Jag för min del har inte användning för det ordet, för mig duger det med "bra ljud", "neutral återgivning", "behaglig färgning" osv. Detta alldeles oavsett vilken musik jag lyssnar på. Man säljer inte hifi på att säga "neutralt ljud" för vilken bättre sterio har inte det?
IngOehman skrev:phloam skrev:Detta gäller alla hifi-tillverkare så behöver kanske bara känna dig träffad i den grad du använder ordet "transparent" mer än andra![]()
Träffad av vaddå?
Tror du jag bryr mig om vad du uppfattar som tragikomiskt? DET är tragi-
komiskt.![]()
Richard skrev:IÖ:
Musikalisk transparens uppstår då lyssnaren tolkar den musik som han lyssnar på. Tolkningen uppstår i lyssnarens hjärna. Det har väldigt litet med F/E lyssning och ofärgande apparater att göra.
Vad kan framkalla illusionen av musikalisk transparens, för den som lyssnar ? Vilka apparater och högtalare samt signalkällor krävs det ?
Det är högst individuellt.
Jag tror det är precis detta phloam menar.
Vinylcalle skrev:Nattlorden skrev:
Isoda HA-20
Det är en ovanligt snygg ledare, däremot är inte strumporna något särskilt upphetsande men iofs neutrala.
MvH Carl
Richard skrev:IÖ:
Musikalisk transparens uppstår då lyssnaren tolkar den musik som han lyssnar på. Tolkningen uppstår i lyssnarens hjärna. Det har väldigt litet med F/E lyssning och ofärgande apparater att göra.
Vad kan framkalla illusionen av musikalisk transparens, för den som lyssnar ? Vilka apparater och högtalare samt signalkällor krävs det ?
Det är högst individuellt.
Jag tror det är precis detta phloam menar.
IngOehman skrev:
All musik och alla ljud där man bedömer att vara-där-känslan är en viktigare
komponent än den är för typisk pop-musik.
phloam skrev:"Neutral" säger nåt om karaktären som finns - istället för att bara konstatera att nånting bara är "delvis transparent".
En "neutral" högtalare är inte nödvändigvis transparent, men färgningarna kan upplevas som "neutrala" (t.ex. i betydelsen icke störande för det artistiska innehållet).
Alltså finns det behov av ordet "neutral" i hifi-sammanhang precis som för ordet "transparens".
Att säga "delvis transparent" får alltså endast betydelsen "du har inte uppnått idealet mer än delvis" och syftar bara till att påpeka att någonting inte är prefekt. Doh. Bra för att frammana Audiofilia Neurosa.
phloam skrev:Jag tror praktiskt taget alla fattar vad som menas med "neutralt ljud". Inte "beige" och "karaktärslöst" utan just "relativt liten färgning". Inte heller att själva musiken skulle bli "neutral"
Jag tycker också att "neutralt ljud" kan vara ett bättre ord i hifi-sammanhang än transparens som egentligen innebär ett specifikt och perfekt tillstånd, och som vanligtvis används för att beskriva ett ouppnåeligt mål.
"Jag vill att det låter neutralt" är s.a.s. en mer realistisk approach än "Jag strävar efter transparens"
Själv är jag bara audiofll i bemärkelse att musiken ska låta som och förmedla det som artisten avsett. Nån strävan efter total transparens eller neutralitet sig har jag inte.
Även en ganska färgad återgivning kan uppfylla mitt krav - att artistens budskap når fram till fullo - med möjlighet till flera olika upplevelser av samma musikstycke utan att något går förlorat för mig.
Tvärtom så ser jag det snarare som berikande att få lyssna på musik på så sätt att miljö, återgivning, förmedlande artefakter osv skapar unika musikupplevelser - utan att tumma i nån väsentlig grad på innehållet i musiken.
phloam skrev:Jag menade "relativt liten färgning" i betydelsen "relativt betydelselös" - inte "relativt liten färgning" syftande på mängden färgning (liten, stor, mellan, delvis).
Beklagar om denna otydlighet ställde till det.
Nej, jag har inte ändrat mig ett dugg, däremot var(är) jag lite trött vid skrivandet så jag kanske har uttryckt mig på ett för dig svårtolkat sätt
IngOehman skrev: ...
Själv ser jag ingen poäng med att gradera ord på en endimensionell axel om
de betyder olika saker. Jag säger helt enkelt transparent när jag menar det
och neutral när jag menar det. Det funkar för mig.
...
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster