av PekkaJohansson » 2005-03-03 11:19
Ur återgivningssynpunkt har ELS:erna, i likhet med andra dipoler, problem med utstrålningen bakåt. Men att bevara hifi-historia kan ju vara trevligt i sig! Quadarna är definitivt värda att bevara om du är beredd att lägga ner lite jobb på dem. Jag har själv gjort en hel del renoveringsarbete på de gamla ESL-erna, för att i slutändan använda stackade par (två på varje sida).
Koppla ur strömförsörjningen åtminstone några timmar innan du arbetar med Quadarna!
Om du ska lyssna aktivt på dem, och inte bryr dig om att ha dem i originalskick (rött och vitt låter inte som original!) kan du kasta metallgrillarna och köra med glest högtalartyg som du spänner runt ramarna. Tändstickor fungerar perfekt att fästa med i spåren på baksidan! Tänk bara på att du exponerar dig och omgivningen för höga spänningar!
Rengöring är aldrig fel. Torka av elementen försiktigt med en fuktad trasa.
Koppla in och lyssna på dem. Om de är tysta när du inte spelar och du vid spelning kan urskilja rent ljud från de sex separata elementen borde det vara lugnt.
Om så inte är fallet: kolla först om skyddsplasten till elementen gått sönder. Mindre repor och hål kan hjälpas med en liten bit tunn tejp, t ex packtejp. Om det finns stora revor måste du byta ut hela skyddsplasten. Jag behövde inte göra det, men en bekant använde tjock gladpack av den typen man har i charkdiskar.
Om ett element pyser kan det bero på överslag mellan plattorna, vilket yttrar sig genom att ett hål frätts i den svarta film som sitter mellan plattorna. Metallen är ofta lätt missfärgad kring ett sådant hål. Här kan man med lite tur klara sig genom att peta med något litet vasst föremål, och på så vis stoppa pysandet. Därefter lagar man som sagt skyddsplasten med en liten tejpbit.
Quadarna bör placeras riktade rakt fram med mitten i öronhöjd. Jag satte mina på tre högar gjorda av fem tegelstegar, en hög för vardera benet. Snyggare är kanske att snickra till något y-format stativ och fästa i det mellersta av de tre skruvhålen för trälisterna på sidorna.
Vissa har gett sig på transformatorerna, anslutningsterminalerna och dioderna. Jag skulle råda dig att avstå om allt ändå fungerar.
Var mycket försiktig med Quadarna eftersom det som sagt rör sig om mycket höga spänningar! Koppla alltid ur dem i mycket god tid innan du ska arbeta med dem!
Det finns en hel del tips både på nätet och i gamla hifi-tidningar om hur man tar hand om sina 57:or.
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson