Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Utveckla gärna.
Och för gärna på tal om det redan finns en tråd om detta.
Jag är ju så glömsk...
Mats skrev:Strmbrg skrev:Utveckla gärna.
Jag är ju så glömsk...
maximal prestanda för en viss tillgänglig summa pengar/tid är ett väldigt mycket mer relevant resonemang för mig än "good enough".
Mats skrev:Strmbrg skrev:Utveckla gärna.
Jag är ju så glömsk...
maximal prestanda för en viss tillgänglig summa pengar/tid är ett väldigt mycket mer relevant resonemang för mig än "good enough".
"Mäter" genom att lyssna. Det är (vid en given tidpunkt) maximalt när jag valt ut det enligt mig bäst ljudande alternativet av de alternativ som jämförts inom ramen för en viss angiven budget och resursram (timmar).Strmbrg skrev:Mats skrev:Strmbrg skrev:Utveckla gärna.
Jag är ju så glömsk...
Hur "mäter" du det?
När är det maximalt?
Det låter här hemma härligt okomplicerat och lagom "dåligt men inte illa" så att man inte kan bry sig för mycket om ljudet men utan att det låter så kasst att musiken förvanskas.
Alltså helt perfekt!
hifikg skrev:... Så här på sommaren ägnar jag mindre tid åt min ljudanläggning än under den mörka årstiden. Är det normalt? Kanske borde bli en egen omröstningsfråga.
sprudel skrev:...
Regnar det hos dig Strömberg? Här med, annars hade jag varit ute med flugspöna istället för att hänga här!
2-ch skrev:När jag kan njuta av musiken.
En simpel anläggning kan duga fint.
hifikg skrev:Så här på sommaren ägnar jag mindre tid åt min ljudanläggning än under den mörka årstiden. Är det normalt?
xeizo skrev:Ser man till HiFi-intresset istället för till musiken så finns naturligtvis inte "tillräckligt bra", det går att uppgradera i all oändlighet, det är ett intresse i sig själv som INTE skall förväxlas med musikintresset. Det är två helt skilda sidor av nästan samma mynt
KarlXII skrev:Lyssnade på en kör i Vasaparken för några dagar sen.
För tunn bas och avrullad diskant. Undermåligt. Gick hem besviken.
Panelguy skrev:...HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. ...
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:...HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. ...
Nä, ska jag döma av egen erfarenhet, så är jag beredd att hålla med.
Jag har - när jag blickar bakåt - aldrig varit både musik- OCH hifiintresserad samtidigt.
Det blir alltid en rejäl slagsida åt endera hållet.
celef skrev:När det låter tillräckligt bra å jag svävar på lätta moln tar jag fram en inspelning med skitljud och jag är nere i dyngan igen
Det är bara religiösa som är lyckliga jämt
Panelguy skrev:xeizo skrev:Ser man till HiFi-intresset istället för till musiken så finns naturligtvis inte "tillräckligt bra", det går att uppgradera i all oändlighet, det är ett intresse i sig själv som INTE skall förväxlas med musikintresset. Det är två helt skilda sidor av nästan samma mynt
Uppgraderingshysteri är något som är svårt att ta sig ur då det som sagt ALLTID kan bli bättre/annorlunda. HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. Jag är lite avundsjuk på vissa jag känner som har enorma skivsamlingar som de avnjuter i högst modesta anläggningar..... utan en tanke på att köpa nya klass-A slutsteg
KarlXII skrev:Lyssnade på en kör i Vasaparken för några dagar sen.
För tunn bas och avrullad diskant. Undermåligt. Gick hem besviken.
Klart man blir besviken när de inte kan sjunga "på ett transparent sätt".
Nibbler skrev:För några år sedan satt jag på min rast och slappade på kontoret. För underhållningen stod en Grundig "cd-bergsprängare" köpt för snart 15 år sedan för 695 spänn. Jag satt där med slutna ögon och tänkte, herregud det här måste vara världens bästa låt. Låten gick rakt in i min stjäl och jag var så lycklig. Tänk Ferdinand och lukta på blommorna lycklig här.
Den där händelsen fick mig att börja tänka och även om tankeprocessen inte är helt klar än så svarade jag en ganska medioker återgivning. Vilket jag såg att jag var ensam om att ha röstat på.
DVD-ai skrev:För mig är tillräckligt bra när jag kan acceptera återgivningen som den är, så det handlar mer om min egen inställning än något annat...
Objektivt så låter det skit hemma hos mig, men jag tycker det är tillräckligt bra!
Allt blir vad man gör det till !
phloam skrev:Frågan är inkomplett - tillräckligt bra för musiklyssnande, eller tillräckligt bra för närvaroupplevelse?
Alexi skrev:Det här är dn fråga jag brottats med mig själv mentalt senaste tiden. När jag testar olika produkter, vist kan jag vagt förnimma skillnaden. Mellan två riktigt bra produkter och avgöra vilken som är bättre. Men är den där andra produkten, som visserligen inte är helt felfri, tillräckligt bra? Skulle jag kunna leva med en sådan minimal brist att jag oftast inte ens kan höra den? Speciellt om man börjar mäta in parametrar som pris...
Men jag kommer alltid till samma slutsats. För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
Alexi skrev:För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
nja eftersom jag skiter i skullnader jag inte kan höra. Jag pratar bara om de små skillnader jag faktiskt kan höra. Men även de är svåra att bedömma hur viktiga de är.phloam skrev:Alexi skrev:För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
feelgood = audiofili neurosa???![]()
när det gäller sådant är jag alltid fanatiskt lycklig (inte perfekt, jag är inte strange)(givakt matså).celef skrev:När det låter tillräckligt bra å jag svävar på lätta moln tar jag fram en inspelning med skitljud och jag är nere i dyngan igen
Det är bara religiösa som är lyckliga jämt
Alexi skrev:Men jag kommer alltid till samma slutsats. För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
Svante skrev:Alexi skrev:Men jag kommer alltid till samma slutsats. För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
Det där är intressant. Själv tänker jag nog att en anläggning inte KAN förmedla ursprungsupplevelsen. Insikten om att man inte når 100 % på den objektiva sujektivitetsskalanutan kanske bara 80 % gör att jag ganska lätt att leva med 79 %. Eller tom 70 %.
Detta i musiklyssningsmod.
Sen när man funderar över tekniken är det förstås roligt att förbättra och förstå, men det är synd om den driften sätter sig så i ryggmärgen att man inte nöjer sig med 80 %, om det nu är det bästa som går.
Strmbrg skrev:Man kan väl knappast ens ange var på en skala mellan noll och hundra procent ens ljud befinner sig?
Det blir ju en massa parametrar som måste få olika tyngd, och rimligen måste man ävenledes blanda in upplevelse-aspekten i det hela. Dvs hur tolerant man är för fel av en himla massa slag, och kanske hur god förmåga man har att korrigera felen så att upplevelsen blir god.
Strmbrg skrev:Svante skrev:Alexi skrev:Men jag kommer alltid till samma slutsats. För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
Det där är intressant. Själv tänker jag nog att en anläggning inte KAN förmedla ursprungsupplevelsen. Insikten om att man inte når 100 % på den objektiva sujektivitetsskalanutan kanske bara 80 % gör att jag ganska lätt att leva med 79 %. Eller tom 70 %.
Detta i musiklyssningsmod.
Sen när man funderar över tekniken är det förstås roligt att förbättra och förstå, men det är synd om den driften sätter sig så i ryggmärgen att man inte nöjer sig med 80 %, om det nu är det bästa som går.
Man kan väl knappast ens ange var på en skala mellan noll och hundra procent ens ljud befinner sig?
Det blir ju en massa parametrar som måste få olika tyngd, och rimligen måste man ävenledes blanda in upplevelse-aspekten i det hela. Dvs hur tolerant man är för fel av en himla massa slag, och kanske hur god förmåga man har att korrigera felen så att upplevelsen blir god.
Nattlorden skrev:Om man ändån vill ge det en liten fundering, så börja med en liten klockradio och fundera över hur bra/dåliga parametrarna är på den. Trots allt måste den få ganska högt, för den fixar en stor del av tonomfånget, inga direkta tids/rytmfel, det går att höra vad som spelas rätt bra osv. Skall man höfta till med något så låt oss ge den 50% (vilket kan var för lågt).
Hoppar man sedan upp till ingångshifi... så bör vi där vara uppe på kanske 80% av vad som är möjligt... och sen böjer vår prestandakurva av asymptotiskt mot den teoretiska maxgränsen. Så även om vi tycker vi uppgraderat oss rejält, så är inte närmandet 100% speciellt stort. Det kanske läggs ut 10000-tals kronor på några tiondels procent?
Svante skrev:Innan man säger hur många procent något är så måste man definiera vad det är procent av. Det är en del av arbetet att ge en skala reliablitet.
Jag skulle kunna tänka mig en skala där procentsatsen säger hur stor andel av befolkningen som luras att det verkligen är ett riktigt framträdande. Då tror jag att klockradion får nära 0 %. Superduperstereon kanske får 50-80 % beroende på förhållanden, etc.
Vid valet av skala finns inget rätt eller fel, men jag tror att alltför många inte ens reflekterar över vad procentsatsen betyder.
sicket snack, vem fan sitter nöjd med en klockradio? De där sista dyra procenten, det är vad ett gott vin gör till såsen, skillnaden mellan ett mörat kött o inte.Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Man kan väl knappast ens ange var på en skala mellan noll och hundra procent ens ljud befinner sig?
Om man ändån vill ge det en liten fundering, så börja med en liten klockradio och fundera över hur bra/dåliga parametrarna är på den. Trots allt måste den få ganska högt, för den fixar en stor del av tonomfånget, inga direkta tids/rytmfel, det går att höra vad som spelas rätt bra osv. Skall man höfta till med något så låt oss ge den 50% (vilket kan var för lågt).
Hoppar man sedan upp till ingångshifi... så bör vi där vara uppe på kanske 80% av vad som är möjligt... och sen böjer vår prestandakurva av asymptotiskt mot den teoretiska maxgränsen. Så även om vi tycker vi uppgraderat oss rejält, så är inte närmandet 100% speciellt stort. Det kanske läggs ut 10000-tals kronor på några tiondels procent?
matså skrev:sicket snack, vem fan sitter nöjd med en klockradio? De där sista dyra procenten, det är vad ett gott vin gör till såsen, skillnaden mellan ett mörat kött o inte.
Strmbrg skrev:Hur förstår man en streckgubbe?
Hur många procent rätt är den?
aha tur att jag är vacker då.Nattlorden skrev:matså skrev:sicket snack, vem fan sitter nöjd med en klockradio? De där sista dyra procenten, det är vad ett gott vin gör till såsen, skillnaden mellan ett mörat kött o inte.
Det har inte diskutterats nöjdhet. Läs en gång till.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster