Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
MagnusÖstberg skrev:Om jag var tillverkare skulle jag sätta priset så att avkastningen maximerades.
Jag tror det är precis så som de flesta gör.
tvett skrev:MagnusÖstberg skrev:Om jag var tillverkare skulle jag sätta priset så att avkastningen maximerades.
Jag tror det är precis så som de flesta gör.
Det omotiverade höga priset för somliga "high end"-saker kan nog härledas till det.
Vinylcalle skrev:Får inte säljaren det den vill ha betalt kan han ju välja att behålla det och det samma gäller köparen som kan strunta i att handla
phloam skrev:HiFi ska prissättas i enlighet med det mervärde den har/skapar hos användaren/köparen.
Detta mervärde kan omfatta en rad olika saker, ljudkvalitet är bara en i mängden.
tvett skrev:Vinylcalle skrev:Får inte säljaren det den vill ha betalt kan han ju välja att behålla det och det samma gäller köparen som kan strunta i att handla
Först måste vi skilja på nytt och begagnat. Enstyck eller marknadspositionering. Objektivistens fråga är intressantast när det gäller nytt, skulle jag säga, MÖs svar handlade om nytt, likaså mitt. Ditt svar ovan gäller när det kommer till begagnat i högsta grad skulle jag säga, och där håller jag med. Men för nytt handlar det om samma sak som för all annan kommers, att maximera vinsten, tyvärr.
Och mitt hat för hifi-branchen finns enbart i dina inlägg, varför är det så?
tvett skrev:Sa jag något om att man borde sälja för billigt? Vinsten är inte enbart marginalen på en produkt, utan hur många man säljer. Det jag pratar om är att maximera vinsten genom att sälja dyrare och färre. Det är så världen fungerar, jag la inga värderingar i det, förutom ett "tyvärr".
Sluta tillskriva mig åsikter och känslor. Vad är det för hat i att undra varför Audioconcepts inte skapar en tråd där de lägger alla sina "events", istället för att skapa flera trådar om samma produkt (vilket närmar sig reklam). Att jag bryr mig, är det ett hat mot branchen? Att jag bryr mig om hur illa du framstår när du pratar om kunder på nätet är det ett hat mot dig?
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
Så din stereo är inte värd ett öre?
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Allt som inte är bevisat transparent borde vara gratis.
Så din stereo är inte värd ett öre?
Jo, eftersom verkligheten inte följer min önskan så är den det. Men vore det inte trevligt om alla kunde få detsamma oavsett ekonomiska förutsättningar?
Trepip skrev:Börjar vi närma oss politik nu?
Nattlorden skrev:Trepip skrev:Börjar vi närma oss politik nu?
Så vitt jag vet finns inte hifi på något partis agenda, så nej.
adzer skrev:Tillgång och efterfrågan är väl ett ganska bra sätt att prissätta.
vr6jos skrev:adzer skrev:Tillgång och efterfrågan är väl ett ganska bra sätt att prissätta.
Jag var inne på nästan samma spår, nämligen tillverkningskostnad, tillgång och efterfrågan.
Kostar något t.ex. 10ts att tillverka tycker jag att ett pris på säg 80ts är orimligt. Är grejen omåttligt bra, sälj då ändlöst många för 20ts/st eller?
vr6jos skrev:Kostar något t.ex. 10ts att tillverka tycker jag att ett pris på säg 80ts är orimligt. Är grejen omåttligt bra, sälj då ändlöst många för 20ts/st eller?
vr6jos skrev:adzer skrev:Tillgång och efterfrågan är väl ett ganska bra sätt att prissätta.
Jag var inne på nästan samma spår, nämligen tillverkningskostnad, tillgång och efterfrågan.
Kostar något t.ex. 10ts att tillverka tycker jag att ett pris på säg 80ts är orimligt. Är grejen omåttligt bra, sälj då ändlöst många för 20ts/st eller?
bakerman22 skrev:Håller med om din tanke att sänka priset och sälja fler istället, men det är kanske bara inte tillverkningskostnaden man ska se till.
Dels kanske det ska finnas marginal på produkten i flera led, alltså många som vill tjäna pengar på den, och dels ligger det säkert en hel del timmar i utveckling på produkten
pingvinen skrev:Jag har skrivit det förut på faktiskt: priset har absolut ingenting med tillverkningskostnaden att göra.
vr6jos skrev:bakerman22 skrev:Håller med om din tanke att sänka priset och sälja fler istället, men det är kanske bara inte tillverkningskostnaden man ska se till.
Dels kanske det ska finnas marginal på produkten i flera led, alltså många som vill tjäna pengar på den, och dels ligger det säkert en hel del timmar i utveckling på produkten
Jo det har du helt rätt i att utvecklingskostaderna måste de så klart hämta hem. Jag jobbade länge i läkemedelsbranschen bl.a. med en liten produkt som heter Losec. Där har man ofta bortåt 20år i från första idé till produkt på marknaden så där måste man få hem pengarna innan patenten går ut och de utan utvecklingskostnader vill vara med och sälja sin generiska produkt.
Men jag gillar inte att de stora renommerade företagen efter att alla kostnader är täckta verkar lägga på åtskilliga % bara för att de är allmänt känt att deras produkter "kostar fläsk" och därför kan ta ut extra bara för att det går?!
bakerman22 skrev:vr6jos skrev:bakerman22 skrev:Håller med om din tanke att sänka priset och sälja fler istället, men det är kanske bara inte tillverkningskostnaden man ska se till.
Jo det har du helt rätt i att utvecklingskostaderna måste de så klart hämta hem. Jag jobbade länge i läkemedelsbranschen bl.a. med en liten produkt som heter Losec. Där har man ofta bortåt 20år i från första idé till produkt på marknaden så där måste man få hem pengarna innan patenten går ut och de utan utvecklingskostnader vill vara med och sälja sin generiska produkt.
Men jag gillar inte att de stora renommerade företagen efter att alla kostnader är täckta verkar lägga på åtskilliga % bara för att de är allmänt känt att deras produkter "kostar fläsk" och därför kan ta ut extra bara för att det går?!
Fast det behöver man väl inte vara megastor för?
Se till mina i56 t.ex. Det är lite mdf som ska slås ihop. Dom har ju givetvis ett schema på hur alla bitar ska kapas, och sen ska dom slås ihop och lackas. Sen ska det i tio element och två filter.
Det kostar knappast hundra lök. Inte ens 50. Betydligt mindre.
Men nu var dom ju värda dom pengarna tyckte jag, så därför köpte jag dom. Det är ju inte svårare än så.
Det är ju köparen som avgör om produkten är värd priset.
Är den inte det så ger man fan i att köpa den.
pingvinen skrev:Jag har skrivit det förut på faktiskt: priset har absolut ingenting med tillverkningskostnaden att göra.
CODY skrev:Hifi borde vara gratis. Man ska inte tro att man ska kunna försörja sig på en hobby. Vad skulle hända om alla bara sa upp sig och började vänta på att ens hifihobby skulle ge intäkter? Branschen har gjort bort sig och skjutit dig själv i foten. Den tillhandahåller inte billiga slusteg utan fläktar och inte heller finns det någon transparent Hifi så att man kan höra musiken som ljudteknikern ville. Den har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Då gäller gratis.
DQ-20 skrev:CODY skrev:Hifi borde vara gratis. Man ska inte tro att man ska kunna försörja sig på en hobby. Vad skulle hända om alla bara sa upp sig och började vänta på att ens hifihobby skulle ge intäkter? Branschen har gjort bort sig och skjutit dig själv i foten. Den tillhandahåller inte billiga slusteg utan fläktar och inte heller finns det någon transparent Hifi så att man kan höra musiken som ljudteknikern ville. Den har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Då gäller gratis.
Inte illa att få med alla sina "pet peeves" i ett inlägg!![]()
![]()
/DQ-20
PS. I like what you've done with your hair.
bakerman22 skrev:Se till mina i56 t.ex. Det är lite mdf som ska slås ihop. Dom har ju givetvis ett schema på hur alla bitar ska kapas, och sen ska dom slås ihop och lackas. Sen ska det i tio element och två filter.
Bill50x skrev:bakerman22 skrev:Se till mina i56 t.ex. Det är lite mdf som ska slås ihop. Dom har ju givetvis ett schema på hur alla bitar ska kapas, och sen ska dom slås ihop och lackas. Sen ska det i tio element och två filter.
Men som jag skrev tidigare, tillverkningskostnaden är ju bara en liten del av den totala kostnaden. Utvecklingen, tex, är knappast gratis och ju färre exemplar denna ska fördelas på, ju mer stiger (givetvis) priset på varje enskilt exemplar. Utvecklingskostnad 1 miljon fördelade på en (tänkt/uppskattad) försäljning av 1000 exemplar blir 1000 kronor per exemplar. På en miljon tillverkade enheter blir det 1 krona. Säger sig självt att det påverkar slutpriset...
/ B
UnholyRishna skrev:Någon skrev tidigare att priset kunde sänkas om serierna ökade. Det är ju sant, förutsett att det bara är ett begränsat antal tillverkare som gör det. Skulle alla tillverkare satsa på den strategin så skulle marknaden mättas väldigt fort. Jag tror nämligen inte att marknaden för tung Hi-Fi är oändligt stor. Således skulle alla tillverkare sitta med jättestora lager av billiga prylar som var omöjliga att sälja, då alla kunder redan hade köpt de prylar de behövde.
Dessutom så kan man ju tycka att vi här i västvärlden konsumerar tillräckligt mycket ändå. Tror inte att det ligger i "planetens intresse" att allt ska vara skitbilligt, med den "slit och släng-mentalitet" det troligtvis skulle innebära.
Intressanta tankar av faktiskt.se största hifi guru.Objektivisten skrev:Som rubriken lyder. Har tänkt på detta dag och natt i drygt en månad. Hjälp mig. Tack på förhand.
mikro skrev:UnholyRishna skrev:Någon skrev tidigare att priset kunde sänkas om serierna ökade. Det är ju sant, förutsett att det bara är ett begränsat antal tillverkare som gör det. Skulle alla tillverkare satsa på den strategin så skulle marknaden mättas väldigt fort. Jag tror nämligen inte att marknaden för tung Hi-Fi är oändligt stor. Således skulle alla tillverkare sitta med jättestora lager av billiga prylar som var omöjliga att sälja, då alla kunder redan hade köpt de prylar de behövde.
Dessutom så kan man ju tycka att vi här i västvärlden konsumerar tillräckligt mycket ändå. Tror inte att det ligger i "planetens intresse" att allt ska vara skitbilligt, med den "slit och släng-mentalitet" det troligtvis skulle innebära.
Nej, marknaden för "tung" hifi, om du med det menar dyr dito, är inte speciellt stor. Men det beror ju på att den är för dyr. Marknaden för hemelektronik som sådan, dvs förstärkare, högtalare etc är väl ändå hyfsat stor skulle jag gissa för att några välrenommerade högkvalitetstillverkare av hemelektronik skulle kunna öka sina serier och få ner priserna tillräckligt mycket (med bibehållen kvalitet) för att "kreti och pleti" ska få upp ögonen för vad bra hifi kan ge för mervärde om de lägger några tusenlappar till istället för att välja det billigaste skräpet på Elgiganten.
Om de där i56 kom ner till nivån 20000 kr istället skulle ju fler få njuta av ljudkvalitén.
UnholyRishna skrev:mikro skrev:UnholyRishna skrev:Någon skrev tidigare att priset kunde sänkas om serierna ökade. Det är ju sant, förutsett att det bara är ett begränsat antal tillverkare som gör det. Skulle alla tillverkare satsa på den strategin så skulle marknaden mättas väldigt fort. Jag tror nämligen inte att marknaden för tung Hi-Fi är oändligt stor. Således skulle alla tillverkare sitta med jättestora lager av billiga prylar som var omöjliga att sälja, då alla kunder redan hade köpt de prylar de behövde.
Nej, marknaden för "tung" hifi, om du med det menar dyr dito, är inte speciellt stor. Men det beror ju på att den är för dyr. Marknaden för hemelektronik som sådan, dvs förstärkare, högtalare etc är väl ändå hyfsat stor skulle jag gissa för att några välrenommerade högkvalitetstillverkare av hemelektronik skulle kunna öka sina serier och få ner priserna tillräckligt mycket (med bibehållen kvalitet) för att "kreti och pleti" ska få upp ögonen för vad bra hifi kan ge för mervärde om de lägger några tusenlappar till istället för att välja det billigaste skräpet på Elgiganten.
Om de där i56 kom ner till nivån 20000 kr istället skulle ju fler få njuta av ljudkvalitén.
Jag tror inte att "Kreti och Pleti" vill ha "tung HiFi" oavsett om den är billig eller ej. De vill ha kompakta Lifestyle-produkter som låter hyffsat och som inte syns. Eller så vill de ha en Soundbar under TV:n som simulerar multikanalsljud. De vill inte ha stora högtalare (dvs allt som är större än en Bose-sattelit),eller separata förstärkare som är 43cm breda och väger 20kilo. Således tror jag absolut att marknaden är alldeles för liten för att alla HiFi-tillverkare ska byta strategi. Och om nu inte alla kan köra på storserier, vilka är det då som bör göra det? Och det kommer ju i så fall fortfarande finnas en massa tillverkare med högt pris/prestanda-förhållande som folk kan gnälla över här på forumet.
UnholyRishna skrev:Med "tung HiFi" avser jag allt som är större och dyrare än tidigare nämnda "Life-style"- system. Dvs större stativare/golvhögtalare, separata apparater i full standardbredd såsom integrerade förstärkare, för/slutsteg, cd-spelare osv.
Och om det eftersöks tillverkare som säljer billiga förstärkare/recievers etc. så finns det ju redan en uppsjö. Exempel som Nad, Denon, Yamaha, osv osv. Och högtalare finns ju från Audio Pro, DLS, Dali, B&W, XTZ osv. osv. Vilket annat fabrikat är det som ska gå in och revolutionera lågprissegmentet anser du? Går det ens, efterssom nu ingen av tidigare nämnda verkar ha lyckats? Vill folk ens ha "ofärgande/neutrala" (dvs. HiFi) högtalare som kommer att göra att mycket av deras sönderproducerade musik kommer att låta mindre njutbart än via ett par gamla Genexxa?
mikro skrev:UnholyRishna skrev:Med "tung HiFi" avser jag allt som är större och dyrare än tidigare nämnda "Life-style"- system. Dvs större stativare/golvhögtalare, separata apparater i full standardbredd såsom integrerade förstärkare, för/slutsteg, cd-spelare osv.
Och om det eftersöks tillverkare som säljer billiga förstärkare/recievers etc. så finns det ju redan en uppsjö. Exempel som Nad, Denon, Yamaha, osv osv. Och högtalare finns ju från Audio Pro, DLS, Dali, B&W, XTZ osv. osv. Vilket annat fabrikat är det som ska gå in och revolutionera lågprissegmentet anser du? Går det ens, efterssom nu ingen av tidigare nämnda verkar ha lyckats? Vill folk ens ha "ofärgande/neutrala" (dvs. HiFi) högtalare som kommer att göra att mycket av deras sönderproducerade musik kommer att låta mindre njutbart än via ett par gamla Genexxa?
Det var inte "billiga" grejer per se jag var ute efter. Jag pratar om kvalitetsprylar inom respektive fabrikats sk high-end segment, dvs det yppersta de förmår att frambringa inom sitt respektive gebit, må det vara högtalare, förstärkare eller vad, och min åsikt där är att deras top-of-the-line produkter betingar alldeles för höga priser. Min tes är att man skulle kunna sänka priserna på dessa topp-produkter genom att öka antalet tillverkade enheter, och därmed kunna erbjuda den till flera köpare. Du motbevisar inte, iallafall inte i mitt tycke, den tesen genom att hävda att de allra flesta egentligen vill ha life-style produkter eller att det redan finns ett lågprissegment att vända sig till.
DQ-20 skrev:Jag tycker det prissätts för lite med vanlig prismärkningspistol. Jag vill ha mer vita, gula och röda lappar med pris (inkl. moms) påtryckt så man ser vad apparaterna kostar.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Jag tycker det prissätts för lite med vanlig prismärkningspistol. Jag vill ha mer vita, gula och röda lappar med pris (inkl. moms) påtryckt så man ser vad apparaterna kostar.
/DQ-20
Vinylcalle skrev:DQ-20 skrev:Jag tycker det prissätts för lite med vanlig prismärkningspistol. Jag vill ha mer vita, gula och röda lappar med pris (inkl. moms) påtryckt så man ser vad apparaterna kostar.
/DQ-20
Välkommen till Rehifi.
Angående diskussionerna om att sänka priser på high-end till stormarknadspriser så är det omöjligt på alla sett.
Har du hifi som intresse och värderar det så högt att du är beredd att lägga mycket pengar på det så kommer man göra det.
Tillverkarna möter med andra ord kunders önskan.
MvH Carl
Objektivisten skrev:DQ-20 skrev:Jag tycker det prissätts för lite med vanlig prismärkningspistol. Jag vill ha mer vita, gula och röda lappar med pris (inkl. moms) påtryckt så man ser vad apparaterna kostar.
/DQ-20
Vit lapp, ordinarie pris. Röd lapp, nedsatt pris. Gul lapp, vad representerar den, pissigt pris?
Svante skrev:pingvinen skrev:Jag har skrivit det förut på faktiskt: priset har absolut ingenting med tillverkningskostnaden att göra.
Nej priset bestäms av vad kunden är beredd att betala. Tillgängligheten däremot bestäms av vad tillverkningskostnaden är (i relation till vad kunden vill betala). Är den mer än vad kunden vill betala så blir det ingen tillverkning. Åtminstone inte på sikt.
DQ-20 skrev:Svante skrev:pingvinen skrev:Jag har skrivit det förut på faktiskt: priset har absolut ingenting med tillverkningskostnaden att göra.
Nej priset bestäms av vad kunden är beredd att betala. Tillgängligheten däremot bestäms av vad tillverkningskostnaden är (i relation till vad kunden vill betala). Är den mer än vad kunden vill betala så blir det ingen tillverkning. Åtminstone inte på sikt.
Priset bestäms av kundernas betalningsvilja OCH vad tillverkaren är villig att tillverka produkten för. För tillverkaren ingår naturligtvis tillverkningskostnaden som en faktor att ta hänsyn till. Alla kunder har inte samma betalningsvilja utan endast det kunder som tycker att varan är värd mer än den kostar kommer att köpa den. Om det inte finns någon kombination av omsatt volym och prisnivå där produktionen kan täcka sina kostnader kommer ingen produktion att ske. Om det endast finns en tillverkare kommer denna att agera under en monopolsliknande situation. Då baseras produktionsbesluten snarare på genomsnittskostnaden än på marginalkostnaden och priset blir högre och omsatt volym lägre. Det finns även blandvarianten som kallas monopolistiskt konkurrens.
/DQ-20
Andersh74 skrev:Arbetsvärdeläran eller marginalnytteteorin? Själv tycker jag arbetsvärdeläran är tilltalande. Då hade vi sluppit betala för varumärken. Fast nu är det kanske politik?![]()
Svante skrev:Nej, jag vill nog spetsa till det och säga att priset bestäms av vad kunden är beredd att betala, endast. Tillverkaren kan bara välja att sluta tillverka. Tillverkaren kan inte höja priset över vad kunden är beredd att betala, och kunden kan inte tvinga tillverkaren att tillverka. De kan bara locka varandra att göra det.
Kunden kan bara höja priset för att stimulera tillverkning, och tillverkaren kan bara strypa tillverkningen för att höja priset.
Fast det blir lite hårklyverier för de kommer ju överens om ett pris.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Nej, jag vill nog spetsa till det och säga att priset bestäms av vad kunden är beredd att betala, endast. Tillverkaren kan bara välja att sluta tillverka. Tillverkaren kan inte höja priset över vad kunden är beredd att betala, och kunden kan inte tvinga tillverkaren att tillverka. De kan bara locka varandra att göra det.
Kunden kan bara höja priset för att stimulera tillverkning, och tillverkaren kan bara strypa tillverkningen för att höja priset.
Fast det blir lite hårklyverier för de kommer ju överens om ett pris.
Det är inte hårklyverier utan en förutsättning för diskutera prisbildning. Man kan inte tala om ett marknadspris om det inte förekommer transaktioner. Om inga transaktioner sker finns heller inget "pris". Jämför med en aktiemarknad: det pris som noteras för en aktie gäller alltid det pris vid vilket minst en transaktion ägt rum.
Det är svårt att förstå hur en marknad fungerar om man utgår från en situation med endast en köpare, en säljare och en transaktion, som du verkade göra i ditt exempel. Om det finns flera köpare, flera säljare och flera transaktioner tillkommer en hel del "bells and whistles" och man måste tänka mer i abstrakta modeller istället för att utgå från konkreta enskilda fall. Marknadspris bestäms av köpare och säljare tillsammans eftersom det kräver att de handlar med varandra. Det är också värt att komma ihåg att den efterfrågade och utbjudna kvantiteten varierar med priset. Priset är för övrigt en "beroende variabel" och något som bildas i förhandlingar mellan köpare och säljare om vilken kvantitet som efterfrågas och utbjuds vid varje givet pris. Därav begreppet "prisbildning".
/DQ-20
celef skrev:Oavsett prisklass så känns det som att hifin är på väg att dö
Conan skrev:Kan man inte helt enkelt säga att priset på en vara är vad det kostar för kunden att få bära med sig prylen hem? Vad den summan i slutändan landar på är beroende av en mängd faktorer; kostnader i alla led (TK, transport, lager, butiker) återbetalning för RnD, profit i olika led och till sist marknadsläget med kundens betalningsvilja (upplevd prisvärdhet), konkurrens och ekonomiska läget i stort.
Hur man sen som potentiell köpare, eller bara utomstående betraktare, bedömer prisvärdheten på varan, kan ju variera kraftigt från person till person. Om man då tar Windows 8 Pro och ser att en OEM-licens kostar 1 200:- på Dustin, så får jag utifrån det efterfrågade priset bedöma om jag vill slanta upp för att få ett operativ till min nya dator eller inte.![]()
Hade jag då redan haft datorkomponenter för 20 000:- i varukorgen så hade säkert både 1 500:- och 2 000:- för operativet varit "ok" av ren nödvändighet (förutsatt att Dustin hade ungefär samma pris som andra handlare).
DQ-20 skrev:Objektivisten skrev:DQ-20 skrev:Jag tycker det prissätts för lite med vanlig prismärkningspistol. Jag vill ha mer vita, gula och röda lappar med pris (inkl. moms) påtryckt så man ser vad apparaterna kostar.
/DQ-20
Vit lapp, ordinarie pris. Röd lapp, nedsatt pris. Gul lapp, vad representerar den, pissigt pris?
Gula prismärkningslappar använder hifi-bussen som kommer till avlägsna orter på landet och säljer hifi varannan vecka. Det luktar konstigt i hifi-bussen och föraren är skum. Men de har billiga kassettband vars bäst-före-datum för länge sedan passerats. Jag köper en packe och spelar in låtlistor från Spotify och lyssnar på dem i den gamla Volvon. Livet på landet. Aahhhh....
/DQ-20
Svante skrev:--------------------------------------------------------------------------------
Conan skrev:
Kan man inte helt enkelt säga att priset på en vara är vad det kostar för kunden att få bära med sig prylen hem? Vad den summan i slutändan landar på är beroende av en mängd faktorer; kostnader i alla led (TK, transport, lager, butiker) återbetalning för RnD, profit i olika led och till sist marknadsläget med kundens betalningsvilja (upplevd prisvärdhet), konkurrens och ekonomiska läget i stort.
Hur man sen som potentiell köpare, eller bara utomstående betraktare, bedömer prisvärdheten på varan, kan ju variera kraftigt från person till person. Om man då tar Windows 8 Pro och ser att en OEM-licens kostar 1 200:- på Dustin, så får jag utifrån det efterfrågade priset bedöma om jag vill slanta upp för att få ett operativ till min nya dator eller inte. Wink
Hade jag då redan haft datorkomponenter för 20 000:- i varukorgen så hade säkert både 1 500:- och 2 000:- för operativet varit "ok" av ren nödvändighet (förutsatt att Dustin hade ungefär samma pris som andra handlare).
Första stycket: Jag menar att tillverkarens kostnader bara bestämmer om produkten blir tillverkad eller inte.
Andra och tredje stycket: Ja, just det, priset blir det som kunden är beredd att betala.
Svante skrev:Jag är kanske dum som argumenterar med dig,
Svante skrev:men det finns en möjlighet till aha-upplevelse med "mitt" synsätt tycker jag. Nämligen att priset kan vara och ofta är helt frikopplat från verklig tillverkningskostnad+utvecklingskostnad.
Svante skrev:Två exempel på det skulle kunna vara Microsoft Windows och Basta! Windows kostar antagligen mycket mer än vad den kostar att ta fram och distribuera. Med Basta! är det tvärtom, i varje fall om jag hade tagit ut lön för mina kvällspass. I båda fallen bestäms priset av vad kunden är beredd att betala.
PekkaJohansson skrev:Gamla tiders prislappar på begagnade ting är en förbannelse. Hur många fina ljudapparater och skivor har inte förstörts för att oförsiktiga handlare har tapetserat varorna med prislappar vars klister reagerar med träfanér, plastlaminat och papperskonvolut? Om jag hade suttit på lagstiftningsmakten hade jag av kulturhistoriska skäl förbjudit eländet.
Conan skrev:Ett annat exempel kan vara om du vill köpa min förförstärkare. Jag vill egentligen inte sälja, men om du betalar 15 000:- så får du köpa den. Här sätter jag priset oavsett din betalningsvilja.
Conan skrev:Ett annat exempel kan vara om du vill köpa min förförstärkare. Jag vill egentligen inte sälja, men om du betalar 15 000:- så får du köpa den. Här sätter
jag priset oavsett din betalningsvilja.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Två exempel på det skulle kunna vara Microsoft Windows och Basta! Windows kostar antagligen mycket mer än vad den kostar att ta fram och distribuera. Med Basta! är det tvärtom, i varje fall om jag hade tagit ut lön för mina kvällspass. I båda fallen bestäms priset av vad kunden är beredd att betala.
Basta! tillhör ett undantag och prissättningen beror på att du inte lever på den. Men de flesta produkter vi konsumerar är produceras av människor och företag som måste "gå runt" och betala marknadspris för produktionsfaktorerna.
Vad gäller Windows finns det flera problem. Dels vet inte vad den långsiktiga lönsamheten egentligen är - det kan balla ur helt för Windows och då står man där med oavskrivna utvecklingskostnader. Men den främsta orsaken är den monopolliknande ställning som Windows har och de inlåsningeffekter som finns och som marknaden lite "stel". Prissättning för monopol och perfekt konkurrens är ganska olika och existerande marknader befinner sig ofta på en glidande skala mellan dessa ytterligheter.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster