Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Mmm, fast redan lillebror idag är tyvärr inte detsamma som den stora.
Hoppas iallafall att det är en höjdare.
MagnusÖstberg skrev:Mmm, fast redan lillebror idag är tyvärr inte detsamma som den stora.
.
Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
"8th August 2013: Pioneer DJ releases the S-DJ X series of active monitor speakers designed with dance music in mind. The S-DJ X models are loaded with high-quality speaker technology from Pioneer and pro audio sub-brand TADi to deliver accurate monitoring, a strong bass, and clear mid to high frequencies."
Alexi skrev:Jag tror Lydoblide läst slarvigt de med.
Pioneer säger att man använt teknologi från TAD, vilket man sedan förtydligar till: Tweeters have been installed with convex diffusers using “DECO” technology from the TAD Labs.
Ditt citat med fetmarkering:"8th August 2013: Pioneer DJ releases the S-DJ X series of active monitor speakers designed with dance music in mind. The S-DJ X models are loaded with high-quality speaker technology from Pioneer and pro audio sub-brand TADi to deliver accurate monitoring, a strong bass, and clear mid to high frequencies."
HauteParleur skrev:Pioneer äger TAD så det är ju rätt troligt att folk från TAD har varit inblandade i dessa om inte annat för att säkerställa att TADs goda rykte inte skadas.
Nattlorden skrev:HauteParleur skrev:Pioneer äger TAD så det är ju rätt troligt att folk från TAD har varit inblandade i dessa om inte annat för att säkerställa att TADs goda rykte inte skadas.
Jag tror inte det är så många som gör så stark koppling som du i frågan. De flesta tolkar nog att man inte kallar det för TAD som just beviset för att det inte är avsett att hålla den kvalitén... och ännu fler känner nog inte ens till kopplingen mellan dem, eller har hört talas om TAD alls...
HauteParleur skrev:Nattlorden skrev:HauteParleur skrev:Pioneer äger TAD så det är ju rätt troligt att folk från TAD har varit inblandade i dessa om inte annat för att säkerställa att TADs goda rykte inte skadas.
Jag tror inte det är så många som gör så stark koppling som du i frågan. De flesta tolkar nog att man inte kallar det för TAD som just beviset för att det inte är avsett att hålla den kvalitén... och ännu fler känner nog inte ens till kopplingen mellan dem, eller har hört talas om TAD alls...
Möjligt men jag vidhåller att dessa verkar vara riktigt bra för priset och att. TAD har varit. inblandade i mer än bara pluppen.
hifikg skrev:HauteParleur skrev:Nattlorden skrev:HauteParleur skrev:Pioneer äger TAD så det är ju rätt troligt att folk från TAD har varit inblandade i dessa om inte annat för att säkerställa att TADs goda rykte inte skadas.
Möjligt men jag vidhåller att dessa verkar vara riktigt bra för priset och att. TAD har varit. inblandade i mer än bara pluppen.
.
Fast är TAD så himla bra då?
Deras system, som kostar hur mycket som helst, låter förstås anständigt, men ändå.
Sanny_X skrev:Pioneer har fler högtalare med TAD element, riktade mot club-verksamhet[/url]
Harryup skrev:Pioneer har många gamla Exclusive högtalare med TAD element utan att man gör gällande att TAD varit inblandade. När de gäller de billigaste grejorna vet e tusan om det spelar någon roll.
mvh/Harryup
HauteParleur skrev:Sanny_X skrev:Pioneer har fler högtalare med TAD element, riktade mot club-verksamhet[/url]
De lär vara något i hästväg men väger väl ett ton och kostar säkert en halv miljon eller däromkring för ett"litet" system.
Sanny_X skrev:HauteParleur skrev:Sanny_X skrev:Pioneer har fler högtalare med TAD element, riktade mot club-verksamhet[/url]
De lär vara något i hästväg men väger väl ett ton och kostar säkert en halv miljon eller däromkring för ett"litet" system.
Hade hellre hört detta system än nåt som finns på Arken mässan.![]()
Lite skumt att "mellanbasarna" (15" i kvartsvåg) går ner till 50Hz och "Larry Levan hornen" (dubbel 18") också går ner till 50Hz. Trodde subbarna skulle gå djupare...
Sanny_X skrev:Hade hellre hört detta system än nåt som finns på Arken mässan.![]()
Lite skumt att "mellanbasarna" (15" i kvartsvåg) går ner till 50Hz och "Larry Levan hornen" (dubbel 18") också går ner till 50Hz. Trodde subbarna skulle gå djupare...
bassman skrev:
Komorok håller ju på med några rejäla PA-subbar som skulle spela djupt vet inte hur det gick med dom..
HauteParleur skrev:Sanny_X skrev:Hade hellre hört detta system än nåt som finns på Arken mässan.![]()
Det gör dom nog. Pioneer. specar nog ganska ärligt plus minus 3 dB. många andra tillverkare trixar ofta med siffrorna.

Sanny_X skrev:HauteParleur skrev:Sanny_X skrev:Pioneer har fler högtalare med TAD element, riktade mot club-verksamhet[/url]
Hade hellre hört detta system än nåt som finns på Arken mässan.![]()
Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
....
Det kan jag såklart inte, men om nu TAD varit mer involverade, varför står det då inte någonstans på Pioneers sida?Laila skrev:Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
....
Hur kan du vara så säker på det . . . ?
Sanny_X skrev:HauteParleur skrev:Sanny_X skrev:Hade hellre hört detta system än nåt som finns på Arken mässan.![]()
Det gör dom nog. Pioneer. specar nog ganska ärligt plus minus 3 dB. många andra tillverkare trixar ofta med siffrorna.
Jag tänkte mer att subbarna skulle gå djupare än mellanregistren.
Alexi skrev:Det kan jag såklart inte, men om nu TAD varit mer involverade, varför står det då inte någonstans på Pioneers sida?Laila skrev:Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
....
Enligt hemsidan iaf. Så är enda TAD tekniken den lilla pluppen på diskanten. Vad jag kunde hitta...Laila skrev:Alexi skrev:Det kan jag såklart inte, men om nu TAD varit mer involverade, varför står det då inte någonstans på Pioneers sida?Laila skrev:Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
....
Ingen aning faktiskt . . . typ.
Men HauteParleur skrev ju "med en del TAD teknik", å så verkade ju ha varit fallet, eller . . . ?
Alexi skrev:Enligt hemsidan iaf. Så är enda TAD tekniken den lilla pluppen på diskanten. Vad jag kunde hitta...Laila skrev:Alexi skrev:Det kan jag såklart inte, men om nu TAD varit mer involverade, varför står det då inte någonstans på Pioneers sida?Laila skrev:Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
....
Ingen aning faktiskt . . . typ.
Men HauteParleur skrev ju "med en del TAD teknik", å så verkade ju ha varit fallet, eller . . . ?
Nattlorden skrev:Jag tror du tror alltför mycket. Tro är den lägsta graden av vetande.
HauteParleur skrev:Nattlorden skrev:Jag tror du tror alltför mycket. Tro är den lägsta graden av vetande.
Det är bättre att tro rätt än att veta fel brukade en mycket vis man säga. Antar att du aldrig träfat honom?
single_malt skrev:Nattlorden skrev:Vi har flera träfat här hemma alltid.
Ga-ga-ga dumma..
ja och du är dryg.Nattlorden skrev:single_malt skrev:Nattlorden skrev:Vi har flera träfat här hemma alltid.
Ga-ga-ga dumma..
Du citerade fel post, det var den innan som dummade sig.
Nattlorden skrev:Om nu det är så att TS träffat Andrew Jones och fått lite inside info om högtalaren i fråga som inte Pioneer skyltar med, så hade det väl varit lämpligare att skriva så och göra det ett tips att lyssna på, så hade det blivit lite positiv spin på tråden istället för att som nu verkat vara chansartade gissningar. Som tips alltså. Det vore ju bara roligt om det kom en riktigt bra Pioneer på marknaden för vettiga pengar.
Alexi skrev:Jag håller med om att det vore kul med en bra aktiv högtalare för bara 4500kr. Men jag tror man satsat på hissad bas, för att passa DJ å dansmusik...
HauteParleur skrev:Det finns redan rätt många bra monitorer för och under 4500 paret konstigt nog så sitter det ofta bättre element i aktiva monitorer än i hifihögtalare till samma pris trots att det alltså ingår förstärkare i de aktiva högtalarna.
HK430 skrev:HauteParleur skrev:Det finns redan rätt många bra monitorer för och under 4500 paret konstigt nog så sitter det ofta bättre element i aktiva monitorer än i hifihögtalare till samma pris trots att det alltså ingår förstärkare i de aktiva högtalarna.
exempel? inte frågat utav illvilja, men jag letar högtalare och det mesta är intressant, speciellt om jag slipper köpa nytt slutsteg
Fjonkalicious skrev:Jag har haft ett par yamha hs-80m. Den diskanten skojar man inte bort, ajajajaj.
HauteParleur skrev:Fjonkalicious skrev:Jag har haft ett par yamha hs-80m. Den diskanten skojar man inte bort, ajajajaj.
De är ju rätt icke förlåtande och ärliga jämfört med många hifihögtalare men illa låter knappast diskanten om inte originalmaterialet är dåligt inspelad eller om de står i en dålig miljö. Hur var de kopplade och i viken miljö stod dom? Provade du att justera diskanten med inställningsswitchen på baksidan?
Fjonkalicious skrev:HauteParleur skrev:Fjonkalicious skrev:Jag har haft ett par yamha hs-80m. Den diskanten skojar man inte bort, ajajajaj.
De är ju rätt icke förlåtande och ärliga jämfört med många hifihögtalare men illa låter knappast diskanten om inte originalmaterialet är dåligt inspelad eller om de står i en dålig miljö. Hur var de kopplade och i viken miljö stod dom? Provade du att justera diskanten med inställningsswitchen på baksidan?
Nedställd diskant i det lägsta läget. Det handlade inte om att vara förlåtande utan snarare avvikande godtagbar frekvensgång och distortion.
Körde dom från en macbook pro, line out, närfält vid skrivbordet till datorn. Miljön var tunga gardiner bakom högtalarna, i mitt sovrum med stor säng, täcken osv.
Snygga men inget under av ljudkvalité.
HK430 skrev:DVD-ai skrev:Undrar om den kan vara i nivå med ATC SCM11 ?
Det tycker jag är en trevlig högtalare för ca 10-12kkr
bättre än i6? de kostar ungefär samma i rå mdf
Fjonkalicious skrev:Jag har haft ett par yamha hs-80m. Den diskanten skojar man inte bort, ajajajaj.
Beakungen skrev:Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.
HauteParleur skrev:Beakungen skrev:Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.
Hur drev du dom? En del lyckas ju med att få aktiva högtalare att dista genom att överstyra ingångarna t.e.x. genom att de använder hörlursutgångar att driva högtalarna med.
HK430 skrev:DVD-ai skrev:Undrar om den kan vara i nivå med ATC SCM11 ?
Det tycker jag är en trevlig högtalare för ca 10-12kkr
bättre än i6? de kostar ungefär samma i rå mdf
Beakungen skrev:HauteParleur skrev:Beakungen skrev:Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.
Hur drev du dom? En del lyckas ju med att få aktiva högtalare att dista genom att överstyra ingångarna t.e.x. genom att de använder hörlursutgångar att driva högtalarna med.
Dessa drevs på två sätt. Antingen via mitt externa ljudkort avsett för att koppla aktiva monitorer till eller via mitt försteg. Hur jag än vände och vred på det så lät de förskräckligt i diskanten.
Men så kan jag heller aldrig minnas att jag hört en yamaha-högtalare som låtit bra
HauteParleur skrev:Beakungen skrev:Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.
Komorok skrev:Vad skulle hörlursutgång eller ej ha med utstyrning att göra? Är det inte hur starkt högtalarna spelar och hur illa eller bra de låter som blir avgörande? Jag förstår inte resonemanget där. Aktiva högtalare har väl en fast gain, eller? Har aktiva högtalares ingångar låg impedans som gör att hörlursförstärkare inte klarar dem?
Beakungen skrev:HauteParleur skrev:Beakungen skrev:Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.
Dessa drevs på två sätt. Antingen via mitt externa ljudkort avsett för att koppla aktiva monitorer till eller via mitt försteg. Hur jag än vände och vred på det så lät de förskräckligt i diskanten.
Men så kan jag heller aldrig minnas att jag hört en yamaha-högtalare som låtit bra
HauteParleur skrev:Komorok skrev:Vad skulle hörlursutgång eller ej ha med utstyrning att göra? Är det inte hur starkt högtalarna spelar och hur illa eller bra de låter som blir avgörande? Jag förstår inte resonemanget där. Aktiva högtalare har väl en fast gain, eller? Har aktiva högtalares ingångar låg impedans som gör att hörlursförstärkare inte klarar dem?
Beror lite på vilka aktiva monitorer det handlar om. Det är relativt lätt att missmatcha nivåer när det ska kopplas ihop.
Komorok skrev:HauteParleur skrev:Komorok skrev:Vad skulle hörlursutgång eller ej ha med utstyrning att göra? Är det inte hur starkt högtalarna spelar och hur illa eller bra de låter som blir avgörande? Jag förstår inte resonemanget där. Aktiva högtalare har väl en fast gain, eller? Har aktiva högtalares ingångar låg impedans som gör att hörlursförstärkare inte klarar dem?
Beror lite på vilka aktiva monitorer det handlar om. Det är relativt lätt att missmatcha nivåer när det ska kopplas ihop.
Hur? Hörlursutgången är ju kopplad till en volymkontroll. Blir det för starkt drar man ju ned volymen. Hur menar du att nivåerna skulle missmatchas? Jag förstår ärligt talat inte. Upplys mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster