Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Ja, passa dig. Man kanske t.o.m kan nå koncensus...
paa skrev:Jag tycker ofta att dom spelar för dålig musik.
Bra musik är det viktigaste.
JM skrev:Inte helt sällan väcks tankar på hur andra borde fixa sitt ljud för att det skall låta bättre.
+1shifts skrev:"Varför låter det sämre hos andra?"
Gör det? Låter som en generell sanning, men den ställer jag inte upp på.
shifts skrev:"Varför låter det sämre hos andra?"
Gör det? Låter som en generell sanning, men den ställer jag inte upp på.
RogerGustavsson skrev:Efter att vid flera tillfällen hört liknande anläggningar i olika miljöer tror jag att rummet och högtalarnas och lyssnarens placering har störst betydelse för slutresultatet. Att ha "rätt" prylar räcker inte! Detta är rätt tydligt på många ljudmässor. Min lyssning på de imponerande Infinity Reference Standard V nyligen har stärkt min uppfattning.
celef skrev:Jag brukar reflektera över vilka kassa rum majoriteten av alla hififreaks har, dels är rummen fula (är det ingen som är åtminstone lite heminredningsintresserad?) och dels så står anläggningen jäkligt taskigt i rummet, det funkar aldrig
Oftast är det ägare till canton och von schweikert som har sämst rum
Synd för det finns ju potential till världklassåtergivning
Harryup skrev:Vad jag menar är att för att få bra ljud så tyvärr tar hobbyn för stor plats för att smälta in. Sen finns det olika fina rum men stereon är inte direkt osynlig i regel. Tänk om alla i en familj hade lika skrymmande hobbies.
Och jag ser ingen skillnad på om folk tror på kablar eller inte.
Mvh/Harryup
Jo, alltså jag förstod hur du resonerade och jag kan bara säga att jag sett fler exempel än sprudels. De noterar jag eftersom jag delar den ambitionen.Harryup skrev:Vad jag menar är att för att få bra ljud så tyvärr tar hobbyn för stor plats för att smälta in. Sen finns det olika fina rum men stereon är inte direkt osynlig i regel. Tänk om alla i en familj hade lika skrymmande hobbies.
Och jag ser ingen skillnad på om folk tror på kablar eller inte.
Mvh/Harryup
mx skrev:Tycker inte att ljudet är sämre hos andra, rent generellt.
JM skrev:mx skrev:Tycker inte att ljudet är sämre hos andra, rent generellt.
Klart att det inte generellt är sämre ljudupplevelse hos andra.
Händer det aldrig att du vid lyssning has andra tänker tankar på utifrån din erfarenhet att det finns alternativa lösningar. Lösningar som hos andra medfört en bättre ljudupplevelse.
Det är de tankarna jag är ute efter.
JM
phloam skrev:Man är ovan vid någon annans förutsättningar, imho.
petersteindl skrev:Var och en prioriterar på sitt eget sätt.
Johan_Lindroos skrev:Va, det är ju ljudrummet som ÄR vardagsrummet!Vad ska man annars med ett vardagsrum till?
dewpo skrev:Jag tycker mig kunna placera in de flesta hem i något av de tre nedanstående alternativen =>
1 Omöjlig planlösning, helt enkelt ingen möjlighet att placera någon typ av högtalare vettigt![]()
2 Ljudet får inte synas, och fyller inte heller rummet det är placerat i![]()
3 Huset bästa anläggning är förpassad till ett för litet pojkrum, där stora högtalare som kräver flera meters lyssnings avstånd huserar på 6-9 m²
Strmbrg skrev:Vad är en "Faktisktian"? Och vad innebär det att vara en dylik?
Tell skrev:Strmbrg skrev:Vad är en "Faktisktian"? Och vad innebär det att vara en dylik?
En ljudbög som har bättre koll på läget än vad gemene svensson har. Inte för att jag tycker alla här har sådär superbra koll iofs, men fortfarande bättre än många andra.
Strmbrg skrev:Tell skrev:Strmbrg skrev:Vad är en "Faktisktian"? Och vad innebär det att vara en dylik?
En ljudbög som har bättre koll på läget än vad gemene svensson har. Inte för att jag tycker alla här har sådär superbra koll iofs, men fortfarande bättre än många andra.
Åfan!
Vilken tur att man inte kvalar in då.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster