Tolka hifi-floskler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2013-09-05 07:41

Sitter på buss nummer två idag o läser nya H&M. Där läser jag följande kommentar till en förstärkare: "Saknar lite jävlar anamma när du vill lyssna bredbent". Tolkning?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57397
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-09-05 07:44

Han saknar en spark i kulorna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2013-09-05 07:45

Tappar kraft och dynamik vid högre volympådrag.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-09-05 07:59

Den låter lite mesigt om man lyssnar uppsitten på en häst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2013-09-05 08:10

Jag får associationer till grabbig Springsteen-musik.

Hm, förresten... och nedanstående försvarar naturligtvis inte den citerade formuleringen,men:
Vad är det EGENTLIGEN som säger att ett antal mätvärden och grafiska uppställningar ger mer användbar information till Kreti om hur det lät? Oavsett korrekthet i beskrivningen, så förutsätter det ju att Kreti förmår omsätta siffrorna i en ljudkaraktär.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Svante » 2013-09-05 08:20

hifikg skrev:Sitter på buss nummer två idag o läser nya H&M. Där läser jag följande kommentar till en förstärkare: "Saknar lite jävlar anamma när du vill lyssna bredbent". Tolkning?


Tolkning? Att det är flumspråk. Obegripligt för den som inte satt bredvid honom i soffan och har kalibrerat sitt språk med honom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-05 08:22

Nog för att det är skrivet riktigt otydligt, men jag tolkar det som att det saknas kraft när man spelar tyngre musik starkt.

Lyssnar(och spelar) bredbent gör man till hårdrock :

Bild

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-05 08:51

Svante skrev:
hifikg skrev:Sitter på buss nummer två idag o läser nya H&M. Där läser jag följande kommentar till en förstärkare: "Saknar lite jävlar anamma när du vill lyssna bredbent". Tolkning?


Tolkning? Att det är flumspråk. Obegripligt för den som inte satt bredvid honom i soffan och har kalibrerat sitt språk med honom.


Inte det minsta flumigt om man är en rocker och gillar att spela högt och lirar luftgura till tunga riff.

Svante du är helt enkelt ingen sådan om jag tolkar ditt svar rätt? :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19097
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Max_Headroom » 2013-09-05 09:57

hifikg skrev:Sitter på buss nummer två idag o läser nya H&M. Där läser jag följande kommentar till en förstärkare: "Saknar lite jävlar anamma när du vill lyssna bredbent". Tolkning?


Dom syftar nog till att det inte svägner så bra när dom lyssnar på "Kuken står på Mats Olsson" av Eddie Meduza.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2126
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2013-09-05 10:12

Finns den tidningen fortfarande?? 8O

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 2012-03-06

Inläggav Simp_the_pimP » 2013-09-05 11:22

Tycker det kan va kul med såna uttryck.

Det behöver inte vara så jäkla allvarligt hela tiden.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35567
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-09-05 11:35

Det är roande att läsa hur man beskriver hur otroligt mycket bättre en av de tidigare bästa förstärkarna har blivit i senaste releasen.

Det kanske blir så om man fokuserar på superlativer, i stället för att försöka hitta de små nästan ohörbara förvrängningar som bra förstärkare har?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-05 11:43

adzer skrev:Nog för att det är skrivet riktigt otydligt, men jag tolkar det som att det saknas kraft när man spelar tyngre musik starkt.

Lyssnar(och spelar) bredbent gör man till hårdrock :


Fast kraft och tyngd finns det även inom en hel del stor symfonisk musik. Visserligen är den typen av musik mera spretig och dynamisk jämfört med hur hårdrocken brukar vara paketerad. Skillnaden i crestfaktor kan vara väldigt stor, upp mot 20 dB. Det kanske är så att många översätter kraft och tyngd med något som varar länge i tiden och på så vis avsätter en viss hörselavtrubbning?

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2126
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2013-09-05 12:37

Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Tony » 2013-09-05 14:44

hifikg skrev:Sitter på buss nummer två idag o läser nya H&M. Där läser jag följande kommentar till en förstärkare: "Saknar lite jävlar anamma när du vill lyssna bredbent". Tolkning?

Jag tolkar det som att du har akt buss tidigare idag och ar laskunnig? Eller kanske att det ar busslinje 2 du sitter pa... :lol:
Men om jag laser citatet sa sager det mig noll "in real money" om forstarkaren. Om man skriver texter for en bred publik med olika bakgrund, kunskapsnivaer och tolkningsformagor sa ar det ett vardelost uttryck. Det funkar att saga sant i en direkt konversation med nagon annan, men inte i en bredbent envagskommunikation. :roll:
For mig sa ar ser jag lathet i att man inte kan skriva battre an sa, som professionell journalist. Da menar jag "professionell" som i att man far betalt for att skriva.

Och, ja, mitt liv ar javligt besvarligt pa grund av min installning till hur jag ser pa att folk inte orkar uttrycka sig tillrackligt precist, nar det ar deras jobb att gora sa. Sitter ofta har och skaller pa nyheterna pa BBC. De gor en massa fel de med. De ar inte neutrala i sin rapportering och anvander ett sprak som ar oerhort tvetydigt. (Och det ar val darfor det tagit mig en manad att skriva ett 18 sidors dokument om testklassificering for datorsystem, att man maste skilja pa teknologisk taxonomi, teknisk meronomi och testlivscykelmeronomi)
Eller som jag sager till frun: Om du tycker det ar jobbigt med den lilla del av allt som kommer ut, tank dig hur det ar pa INSIDAN av mitt huvud! :P
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57397
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Nattlorden » 2013-09-05 14:48

Tony skrev:Eller som jag sager till frun: Om du tycker det ar jobbigt med den lilla del av allt som kommer ut, tank dig hur det ar pa INSIDAN av mitt huvud! :P


Briljant!

Påminner om Fredrik Backman
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2013-09-05 16:21

Borde faktiskt vara pekpinne i just skrevet på fackjournalister som uttrycker sig på det viset.

Åas....... någon som läser vin och matrecensioner?, även musikavlyssning kan ju tydas på samma sätt, även det är sinnliga upplevelser.

Så, det beror väl på vad man vill ha ut av det man läser, om det är en tekniskt exakt beskrivning eller en upplevelsebeskrivning från musikavlyssningen.

Känns som dendärgamlavanliga striden som blossar upp emellanåt. Rolig balansgång för en journalist :lol:
Musikälskande tekniker som är både obildad och vetgirig.

Lyssnar Xavian å lite hemmameck, Räjsar Peugeot, Äter gärna thaimat. Arbetar på ALT hiss.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-05 16:24

Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2013-09-05 16:33

Det där är nog bara en del av skaran, de som verkligen KAN något av de regelbundna skribenterna på faktiskt.se, vilket jag upplever vara sådär 4-5st av de som återkommer emellanåt, går gärna in på diskussioner om lyssningsupplevelser som har sitt ursprung i annat.

Det brukar uppstå mindre brandhärdar både härådär, men sålänge kunskap förmedlas tycker jag det är grymt :)

Finns ju inget roligare än när man på något hörn förstår hur saker hänger ihop.

Slutar ju för det mesta med att man sitter på sin dödsbädd å inser att man inte KAN NÅGOT ALLS, men... ändå :lol:
Musikälskande tekniker som är både obildad och vetgirig.

Lyssnar Xavian å lite hemmameck, Räjsar Peugeot, Äter gärna thaimat. Arbetar på ALT hiss.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-05 16:38

Man behöver väl inte kunna ett skit för att uppskatta/uppfatta en hifiupplevelse.

Skall man ha en doktors examen för att säga/skriva att det här det lät bra/kasst/ingen upplevelse/bra upplevelse :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2013-09-05 16:41

NiklasF skrev:Man behöver väl inte kunna ett skit för att uppskatta/uppfatta en hifiupplevelse.

Skall man ha en doktors examen för att säga/skriva att det här det lät bra/kasst/ingen upplevelse/bra upplevelse :?


Hoppas jag verkligen inte 8O
Musikälskande tekniker som är både obildad och vetgirig.

Lyssnar Xavian å lite hemmameck, Räjsar Peugeot, Äter gärna thaimat. Arbetar på ALT hiss.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-05 16:47

Tack! :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Inläggav Bagaget » 2013-09-05 16:49

snillet skrev:Borde faktiskt vara pekpinne i just skrevet på fackjournalister som uttrycker sig på det viset.

Åas....... någon som läser vin och matrecensioner?, även musikavlyssning kan ju tydas på samma sätt, även det är sinnliga upplevelser.

Så, det beror väl på vad man vill ha ut av det man läser, om det är en tekniskt exakt beskrivning eller en upplevelsebeskrivning från musikavlyssningen.

Känns som dendärgamlavanliga striden som blossar upp emellanåt. Rolig balansgång för en journalist :lol:


Vin och mat har dock en vedertagen nomenklatur där du även kan gå kurser och lära dig vilka smakuttryck som benämns med dessa namn.

Har svårt att se någon firma ställa upp 100-tals felaktiga ljudalstrare för att lära folk hur det låter...

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-09-05 16:58

NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*

Du, det har jag helt missat... Har inte sett nat inlagg som gar sadar.
Det jag ser har ar en ganska trakig debatt dar ena sidan havdar att man bor forsoka förstå vad man hor for att kunna gora en bedomning som ar overforbar pa nan storre publik och over nan langre tid, medans den andra sidan sager "*lalalala*Lyssnar inte! Jag tror bara pa det jag kanner just nu. Allt annat ar fel. Och om du sager nat anant ar du dum!"

Precis som inom fysiken sa finns det rum for bade tro och mer precisa tolkningar av upplevelser, men man bor nog inte lata tron overskugga de saker som faktiskt ar kvantiferbara.

Om jag bade vet vad jag tycker om och forstar vad det ar som leder dit sa finns det ingen motsats i det. "Matningar" tar val inte bort nanting av din upplevelse? Eller? Det ger det bara en mer vedertagen referensram som kan delas av flera. Det du beskriver som "Det varsta javla skalv jag upplevt" det kanske ar en jordbavning av magnituden 3, vilket sett i ljuset fran en matning inte ar mer ett litet skalv. For dig: Jattestort. For en normaljapan: Vardagsmat, inget att ens hoja pa ogonbrynen for.
Eller om vi drar analogin vidare: Hur jamfor man accelerationsprestanda pa bilar? Genom att nan tycker det kanns som en skitsnabb bil, eller genom att saga att den tar 8 sekunder fran 0 - 100 km/h? Man kan anvanda bada sakerna forstas: Den har bilen gor 0 - 100 km/h pa 8 sekunder och det kanns javligt snabbt.
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-09-05 17:06

NiklasF skrev:Man behöver väl inte kunna ett skit för att uppskatta/uppfatta en hifiupplevelse.

Nej, och du far uppskatta den hur mycket som helst! Och jag blir glad om det gor dig glad. Men det betyder inte att jag automatiskt haller med dig.
NiklasF skrev:Skall man ha en doktors examen för att säga/skriva att det här det lät bra/kasst/ingen upplevelse/bra upplevelse :?

Absolut inte! Akademiska studier passar inte alla manniskor. Men om man uttrycker en asikt sa far man val vara vara beredd pa att den testas av andra? Eller ska alla andra bara halla med som en skock får och prisa dig som auktoritet?

Det vi pratade om har var manniskor som har som JOBB att vara duktiga pa att skriva om hifi och att de borde ha vissa normer och krav att ga efter. Men det ar i och for sig bara min personliga asikt. Inget hugget i sten. Lika mycket som du far ha en asikt bor val jag fa ha min? Och jag har inga problem att diskutera och forsvara min asikt (som jag gor har). Bara for att jag inte delar din standpunkt betyder inte att jag sager att du ar en dalig manniska.
Senast redigerad av Tony 2013-09-05 17:16, redigerad totalt 1 gång.
__
/ony

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-05 17:11

Men om jag tycker att något låter bra, skall jag behöva försvara mig och förklara mig om VARFÖR jag tycker det låter bra då?
Varför i hela världen skulle någon annan "bara halla med som en skock får och prisa dig som auktoritet"?! :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-09-05 17:16

NiklasF skrev:Men om jag tycker att något låter bra, skall jag behöva försvara mig och förklara mig om VARFÖR jag tycker det låter bra då?

Du sager "forsvara" jag sager "forklara". Du far tycka att nat later hur bra som helst utan att forsvara det. Men om du uttrycker din asikt offentligt sa har val andra ratt att stalla fragor om det? De flesta problemen uppstar nar folk anvader ett skriftsprak som inte ar stringent nog. Som jag forsokte forklara i mina tidigare exempel. "Jag tycker det har ar det basta jag hort nagonsin" ar inte samtydigt med "Det har ar det basta ljudet nansin".
Senast redigerad av Tony 2013-09-05 17:17, redigerad totalt 1 gång.
__
/ony

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2013-09-05 17:17

Å... där börjar det, om man tillåter det.
Musikälskande tekniker som är både obildad och vetgirig.

Lyssnar Xavian å lite hemmameck, Räjsar Peugeot, Äter gärna thaimat. Arbetar på ALT hiss.

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-09-05 17:22

snillet skrev:Å... där börjar det, om man tillåter det.

Nejda, jag ska strax ga ut och mura om skorstenen, och sen glommer jag helt bort att jag ens sagt nat har. :lol:
Det ar den urgamla floskeln att varje manniska har ratt att uttala sin asikt offentligt hur som helst utan att bli ifragasatt. Jag sager att man far ha precis vilken asikt man vill, men om man pa nagot satt agerar pa sin tro/overtygelse/asikt sa maste man acceptera att det ifragasatts. Hela vart rattsvasende ar uppbyggt pa den grundpricipen, yttrandefrihet till trots. (Tänk "hets mot folkgrupp", for ett bra exempel.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-09-05 17:25

Glomde: Sorry hifikg for att ha kidnappat din trad! Det var daligt av mig. ber om ursakt att jag avvek fran amnet efter forsta inlagget. Bad, bad Tony! :|
__
/ony

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-05 18:31

paa skrev:Det är roande att läsa hur man beskriver hur otroligt mycket bättre en av de tidigare bästa förstärkarna har blivit i senaste releasen.

Det kanske blir så om man fokuserar på superlativer, i stället för att försöka hitta de små nästan ohörbara förvrängningar som bra förstärkare har?


Haha, ja. HIFI är det nya "vargen kommer!"

Tänk om det verkligen kommer en produkt som verkligen kapar allt
gammalt junk vid fotknölarna?!?! :)

Vem skulle tro på superlativen?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57397
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-09-05 18:48

paa skrev:Det är roande att läsa hur man beskriver hur otroligt mycket bättre en av de tidigare bästa förstärkarna har blivit i senaste releasen.

Det kanske blir så om man fokuserar på superlativer, i stället för att försöka hitta de små nästan ohörbara förvrängningar som bra förstärkare har?


Ja, det var det jag nästan fick en smocka i affär över en gång (har fått ursäkt, så det är utagerat). Jag reagerade på att superlativerna över hur mycket bättre den dyrare förstärkaren av två riktigt dyra påstods vara... Snarare än att det där lilla extra kostade väldigt mycket mer. "Minst dubbelt så bra" påstods och jag menade att han var väldigt stygg mot den 'billigare' då hälften så bra vore ett uselt omdöme om den 'billigare' (40000:- tror jag den kostade).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-09-05 19:12

I nya hm står det oxå om uppgraderingen till qln studio, numera mäter den helt perfekt, förut trodde man varje gång man mätte och lyssnade att högtalararen var pajj, tack att utvecklingen verkligen går fram å inte bak
Bikinitider

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1939
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2013-09-05 20:06

NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*


Kanske något för HiFi & Musik och andra att ta efter. Inga HiFi-floskler, endast mätningar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22804
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-05 20:12

NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*


Fast det vet ju alla här att mätningar ska tolkas också. En helt rak kurva är sällan det man vill ha. Frihet från distorsion är möjligen enklare att tolka som en bra egenskap men vilken typ av distorsion?

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-05 20:28

RogerGustavsson skrev:
NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*


Fast det vet ju alla här att mätningar ska tolkas också. En helt rak kurva är sällan det man vill ha. Frihet från distorsion är möjligen enklare att tolka som en bra egenskap men vilken typ av distorsion?


Försöker ju undvika att sätta folk i fack.

Men nu förstår du själv att du hamnade i faktisktnördsfacket va?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-09-05 20:44

NiklasF skrev:
RogerGustavsson skrev:
NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*


Fast det vet ju alla här att mätningar ska tolkas också. En helt rak kurva är sällan det man vill ha. Frihet från distorsion är möjligen enklare att tolka som en bra egenskap men vilken typ av distorsion?


Försöker ju undvika att sätta folk i fack.

Men nu förstår du själv att du hamnade i faktisktnördsfacket va?


The best place to be... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-09-05 20:53

Birger skrev:Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)


Jag får många sköna musiktips i H&M. Det är bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1939
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2013-09-05 21:15

Birger skrev:Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)


Hur vill du att "testerna" skall se ut? Ser du även Stereophile och TAS som humorblaskor?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Inläggav Bagaget » 2013-09-05 21:17

Såklart.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-09-05 21:20

Tony skrev:Glomde: Sorry hifikg for att ha kidnappat din trad! Det var daligt av mig. ber om ursakt att jag avvek fran amnet efter forsta inlagget. Bad, bad Tony! :|


Det e lugnt, jag hade hoppats på fler exempel på floskler, men det kanske kommer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2013-09-06 10:59

hifikg skrev:
Tony skrev:Glomde: Sorry hifikg for att ha kidnappat din trad! Det var daligt av mig. ber om ursakt att jag avvek fran amnet efter forsta inlagget. Bad, bad Tony! :|


Det e lugnt, jag hade hoppats på fler exempel på floskler, men det kanske kommer.

Far hoppas det!
Men inte fran mig, har sa gott som slutat lasa HiFitidningar. Frun jobbar pa ett foretag som designar och tillverkar digitalradio och natverksspelare och hon brukar ta hem diverse audio-, video- och mediatidningar. Men jag blir sa trott pa allt fluff och svammel att jag inte laser dem langre. Firman hon jobbar at har dragit tillbaks sina annonser fran en av de ledande brittiska HiFitidningarna, pa grund av just detta. De som tillverkare tycker den tidningen har gatt for langt med att bara ha losryckta asikter som mest matchar de storsta annonserna i det losnumret. Det ger dem inte en bra image att ha annonser i den tidningen.
__
/ony

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Tolka hifi-floskler

Inläggav p1plarson » 2013-09-14 16:24

Det är väl ändå ganska tydligt att det bredbenta
lyssnandet bäst utförs stadigt lutad mot en luftgittar...

Beträffande journalistiken är grundförutsättningen
att det säljs lösnummer och prenumerationer så
att annonsörerna finner det rimligt att sponsra
verksamheten.

Därför måste det vara kul att läsa. Även när
man bresar på benen ,-)

kör hårt
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57397
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-09-14 16:31

Panelguy skrev:
Birger skrev:Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)


Hur vill du att "testerna" skall se ut? Ser du även Stereophile och TAS som humorblaskor?


Stereophile är väl ganska ok om man struntar i artikeln och bara läser mätningen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Inläggav Bagaget » 2013-09-14 16:51

När jag meckat med min nya skivspelare surfade jag rätt mycket på Vinylengine och hittade bla det här underverket av transfererade(?) egenskaper :)

"Skivtallrik av *material* låter *material-igt*"

Laudanum skrev:I have used many types of platters. These are just general impressions.

Regular glass - "Clear", "glassy" but can be "hard" sounding and with a "green" cast.

Clear Acrylic - Not as "hard" sounding as glass but can be a bit "plasticky" and can sound "synthetic".

Smoked glass - Not as "clear" but "glassy" nonetheless and still can be "hard" but with a slightly veiled, "smokey" like sound.

Frosted acrylic - Again, not as "hard" a sound as glass, but missing that "glassy" quality. Also veiled compared to clear acrylic and a colder "frostier" type sonic character. Again, can sound "synthetic".

Black acrylic - Acrylics overall "softer" character compared to glass. Retains the "plasticy" (and sometimes "synthetic") sound of acyrlic but a much "darker" presentation overall.

Starfire Glass - Same sonic flavor overall as other glass platters, still a "hard" sound, but "glassy". However not veiled at all like the frosted glass and lacking the "green" cast of the standard glass platter. Very pure and "Crystal clear".

Bakelite - A bit unusual for a platter material. Warmer than the others, not as hard or glassy but not quite as dynamic. Non-fatiquing, almost with an organic/natural character. Perhaps a "woody" timbre is the best description.

MDF - "Woodier" character than Bakelite. Hint of "Natural" sonics but with a bit of a gummy or "gluey" dullness to the sound.

Metal platters - I will get into the different specific metal platters later, but they can tend to share a common "house sound". Almost a "metallic" character to varying degrees. Again, I'll leave them for later.

I have yet to audition a Delrin platter so I cannot comment there.

Just my opinions, please take them in the way in which they were intended :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57397
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-09-14 17:16

Typiskt exempel på hur placebo funkar... Inget rimligt i att utseende och ljudkarakär skulle följa varandra på det sättet. Mest komiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1939
Blev medlem: 2009-03-19

Inläggav Panelguy » 2013-09-14 18:01

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:
Birger skrev:Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)


Hur vill du att "testerna" skall se ut? Ser du även Stereophile och TAS som humorblaskor?


Stereophile är väl ganska ok om man struntar i artikeln och bara läser mätningen?


NiklasF är mao inte helt ute och cyklar :wink: ;

NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-10-09 17:55

Ny floskel att tolka då:

"Slår hårt och spelar ut"
"Får aldrig av sig boxhandskarna"

Och ja, båda omdömena gäller samma högtalare.

Tolkning?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav DQ-20 » 2013-10-09 19:10

Svante skrev:
hifikg skrev:Sitter på buss nummer två idag o läser nya H&M. Där läser jag följande kommentar till en förstärkare: "Saknar lite jävlar anamma när du vill lyssna bredbent". Tolkning?


Tolkning? Att det är flumspråk. Obegripligt för den som inte satt bredvid honom i soffan och har kalibrerat sitt språk med honom.


Det är det som är det fina! Han vill förmedla en känsla han hade, inte hur det lät.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-10-09 19:12

Nattlorden skrev:Typiskt exempel på hur placebo funkar... Inget rimligt i att utseende och ljudkarakär skulle följa varandra på det sättet. Mest komiskt.

Jag tror faktiskt att det ÄR komik. Rolig sådan dessutom.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2013-10-09 19:14

hifikg skrev:Ny floskel att tolka då:

"Slår hårt och spelar ut"
"Får aldrig av sig boxhandskarna"

Och ja, båda omdömena gäller samma högtalare.

Tolkning?


Tycker det är solklart. Varför frågar du? Säger mer än en vattenfallsmätning.

Låter som Max Scmeling, en hårdslående tysk, ''substance over style'' Kan det vara en Canton?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-13 17:27

Strmbrg skrev:Jag får associationer till grabbig Springsteen-musik.

Hm, förresten... och nedanstående försvarar naturligtvis inte den citerade formuleringen,men:
Vad är det EGENTLIGEN som säger att ett antal mätvärden och grafiska uppställningar ger mer användbar information till Kreti om hur det lät? Oavsett korrekthet i beskrivningen, så förutsätter det ju att Kreti förmår omsätta siffrorna i en ljudkaraktär.
+ 10000000
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2013-10-13 17:46

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:
Birger skrev:Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)


Hur vill du att "testerna" skall se ut? Ser du även Stereophile och TAS som humorblaskor?


Stereophile är väl ganska ok om man struntar i artikeln och bara läser mätningen?


NiklasF är mao inte helt ute och cyklar :wink: ;

NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.

*Suck*
om man bara skall ha mätningar så kommer många läsare att försvinna. Blir väldigt trist blir som att ha bra högtalare o bara lyssna på sinustoner hela tiden som en knäpp nörd.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-02 12:55

Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9651
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-11-02 15:45

"Spelglädje"
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav sprudel » 2023-11-02 16:35

Diana Krall står livs levande i rummet framför mig om jag släcker ljuset! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 35018
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Morello » 2023-11-02 16:36

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav petersteindl » 2023-11-02 16:44

sprudel skrev:Diana Krall står livs levande i rummet framför mig om jag släcker ljuset! :mrgreen:


+1, hon sitter och spelar piano och sjunger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-02 16:53

Ett axplock från några av de senaste högtalarrecensionerna från Stereophile:

"The listening experience was almost tactile. The Maestros' super-beefy low end and their unapologetic boisterousness might be a little too much for some listeners. In food terms, this speaker is the 16oz ribeye (saturated fat and all), not the lean 10oz sirloin. Me, I'm a ribeye man."

D.v.s. väl mycket bas även om jag blev ordentligt sugen på ett fint stycke nötkött - tur att helgen närmar sig.

https://www.stereophile.com/content/focal-maestro-utopia-evo-loudspeaker-page-2


"The Adams proved delicate and powerful at the same time, even on non-audiophile pop recordings. The Boo Radleys' "Thinking of Ways," from Giant Steps (16/44.1, Creation Records/Tidal), sounded heavenly, as if spun from silk."

D.v.s. huvudsakligen väl mycket övre diskant även om jag påminns om hur lent sidentyg faktiskt är.

https://www.stereophile.com/content/alta-audio-adam-loudspeaker-page-2


"The Blades' expansive view went well beyond immersive. It was transporting."

D.v.s. bred och ovanligt jämn spridning även om jag av någon anledning också kommer att tänka på de flyttgubbar som för inte alltför länge sedan utan minsta problem ställde in en blytung flygel i mitt vardagsrum.

https://www.stereophile.com/content/kef-blade-two-meta-loudspeaker-page-2
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17953
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Almen » 2023-11-02 17:00

I-or skrev:"The Adams proved delicate and powerful at the same time, even on non-audiophile pop recordings. The Boo Radleys' "Thinking of Ways," from Giant Steps (16/44.1, Creation Records/Tidal), sounded heavenly, as if spun from silk."

D.v.s. huvudsakligen väl mycket övre diskant även om jag påminns om hur lent sidentyg faktiskt är.

https://www.stereophile.com/content/alta-audio-adam-loudspeaker-page-2

JA tar till storsläggan i sågningen:
The Alta Audio Adam's measured performance is a mixed bag.
[---]
The resonances in the transmission lines that load the midrange unit and woofer may look worse than they sound [...] but I was bothered by their presence, nonetheless.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-02 17:05

Ja, en ren kalkonkonstruktion (jämför gärna med mätresultaten för KEF Blade Two Meta längst ned), men diskanten är uppenbarligen "len som siden"!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10439
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav distad » 2023-11-02 17:08

hifikg skrev:Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?

Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-02 18:04

FBK skrev:
hifikg skrev:Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?

Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?


Vet inte vad du syftar på, nog behövs en del uttryck när man beskriver ljud, men självsäkra högtalare säger inte så mycket. Mina 52.2 står o pöser och har fått höra att de är bäst så många gånger att de blivit lite dryga, men inte är de särskilt självsäkra inte, de börjar vibrera oroligt varje gång jag lyfter ner 63:orna :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10439
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav distad » 2023-11-02 18:46

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?

Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?


Vet inte vad du syftar på, nog behövs en del uttryck när man beskriver ljud, men självsäkra högtalare säger inte så mycket. Mina 52.2 står o pöser och har fått höra att de är bäst så många gånger att de blivit lite dryga, men inte är de särskilt självsäkra inte, de börjar vibrera oroligt varje gång jag lyfter ner 63:orna :)

Vet inte vad du syftar på... Det som du hänvisar till, så klart. Ljud är känslor, och inte fyrkantigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-02 20:11

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?


Vet inte vad du syftar på, nog behövs en del uttryck när man beskriver ljud, men självsäkra högtalare säger inte så mycket. Mina 52.2 står o pöser och har fått höra att de är bäst så många gånger att de blivit lite dryga, men inte är de särskilt självsäkra inte, de börjar vibrera oroligt varje gång jag lyfter ner 63:orna :)

Vet inte vad du syftar på... Det som du hänvisar till, så klart. Ljud är känslor, och inte fyrkantigt.


Tänkte inte på något som du skrivit när jag väckte tråden
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17953
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Almen » 2023-11-03 08:04

I-or skrev:Ja, en ren kalkonkonstruktion (jämför gärna med mätresultaten för KEF Blade Two Meta längst ned), men diskanten är uppenbarligen "len som siden"!

Jo, vissa subtila skillnader...

Alta Audio Adam:
Bild

KEF Blade Two Meta:
Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav eljulio » 2023-11-03 08:38

Jösses... det var rejäla skillnader... 8O

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9682
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav sprudel » 2023-11-03 08:49

Almen skrev:
I-or skrev:Ja, en ren kalkonkonstruktion (jämför gärna med mätresultaten för KEF Blade Two Meta längst ned), men diskanten är uppenbarligen "len som siden"!

Jo, vissa subtila skillnader...

Alta Audio Adam:
[ Bild ]

KEF Blade Two Meta:
[ Bild ]


Hmm! Har hört Kef Blade Two på mässa, det säger väl inte så mycket men mitt intryck harmonierar inte med mätningarna, snarare lät det som Alta Audio Adams graf.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1603
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav RJohan » 2023-11-03 09:28

sprudel skrev:Diana Krall står livs levande i rummet framför mig om jag släcker ljuset! :mrgreen:


Stavas det inte Diana Krell???

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 12:03

sprudel skrev:
Hmm! Har hört Kef Blade Two på mässa, det säger väl inte så mycket men mitt intryck harmonierar inte med mätningarna, snarare lät det som Alta Audio Adams graf.


Tja, mässförhållanden är sällan de bästa, men KEF Blade Two och KEF Blade Two Meta uppvisar vissa skillnader i frekvensgång (JA tycks dock ha ställt till det i sina närfältsmätningar i basen) och relativt stora skillnader i spridning trots likheten i namnen. För övrigt plågades KEF Blade Two av mycket hög distorsion i mellanregistret, vilket möjligen inte har åtgärdats i Meta-versionen.

thd_95db.gif
thd_95db.gif (31.13 KiB) Visad 691 gånger

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1540:nrc-measurements-kef-blade-two-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 13:10

Hm, vinfloskler är väl ungefär samma sak i grund och botten. Åtminstone för den som förmår se bort från detaljerna.
Eller överhuvudtaget allt som till större eller mindre del syftar till att lyfta fram sig själv på bekostnad av produkten. Konstkritiker?..

Jag tog upp liknelsen mellan hifi-recensioner och vindito på ett annat svenskt hififorum.
Det orsakade en explosiv reaktion från en av "ledarna" därest, enär vederbörande även vigt sitt liv åt just vinprovning.
Jag betedde mig ohemult kränkande, fick jag lära mig.

Å andra sidan: Att skapa en samhörighetskänsla genom att tillsammans göra sig lustig över andra är inget jag har något stort behov av.
Så ska jag bidra med floskler så får det bli självskapade sådana inte citerade.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Calleberg » 2023-11-03 13:24

Strmbrg skrev:Hm, vinfloskler är väl ungefär samma sak i grund och botten. Åtminstone för den som förmår se bort från detaljerna.
Eller överhuvudtaget allt som till större eller mindre del syftar till att lyfta fram sig själv på bekostnad av produkten. Konstkritiker?..

Jag tog upp liknelsen mellan hifi-recensioner och vindito på ett annat svenskt hififorum.
Det orsakade en explosiv reaktion från en av "ledarna" därest, enär vederbörande även vigt sitt liv åt just vinprovning.
Jag betedde mig ohemult kränkande, fick jag lära mig.

Å andra sidan: Att skapa en samhörighetskänsla genom att tillsammans göra sig lustig över andra är inget jag har något stort behov av.
Så ska jag bidra med floskler så får det bli självskapade sådana inte citerade.
:)


Har du sett Dokumentären om vinskojaren som blandade egna finviner och tryckte egna kopior av etiketterna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sour_Grapes_(2016_film)

En "ögonöppnare" (om man inte redan förstått hur landet ligger) vad det gäller det mänskliga psyket, inte bara i vindrickarsammanhang utan rent allmänmänskligt och då menar jag inte förfalskaren utan mer de "drabbade".
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 13:32

Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala överdrifter, fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 13:56

I-or skrev:Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.


I detta fall även mitt problem: Jag är sedan ett par år avstängd. Inte alls bara orsakat av det "utspillda vinet", utan att jag ställde fel frågor till fel personer ett antal gånger. Fick även bassning för att jag använde en del egna formuleringar och inte enbart de vedertagna.
Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.

Du skriver "Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang..."
Jag kan förstå ståndpunkten, men ser det snarare som en sätt av flera att hantera slikt.
Jag är nämligen inte alls övertygad om att det är just den moraliska förpliktelsen syftande till omtanke om "sin nästas" behov av vägledning och insiktshjälp.
Jag kan mycket väl tänka mig att det bland annat kan handla om att positionera sig. Utesluter ej heller att det kan handla om att man bara agerar utan att egentligen ha definierat sitt syfte med det. Kanske styrt av hormonella reaktioner på det man upplever som "bortitok".

Allteftersom åldersbaserad erfarenhet har påverkat, så inser jag allt oftare det meningslösa (låg verkningsgrad) i att fokusera min tid på att omvända dem som jag ganska lätt kan bedöma som svårbearbetade. Låt dem hållas, så länge konsekvenserna är hanterbara. Vad spelar det för roll vad just den där tokstollen skriver? Egentligen.
Därför har min tidigare betydligt högre grad av envetet forumtjafsande avtagit ganska avsevärt.

Ska nog spisa lite Vaughan Williams nu istället, trots det av någon förkylning eller vad det är ansatta hörselsystemet.

PS
Forumet vill jag erinra mig berömmer sig för sitt höga tak, acceptans och civiliserade stämning.
Att då fråga en av ledarna vad han egentligen vill åstadkomma med ett byggprojekt som handlade om att tillföra självbyggda basdipoler till ett par såvitt jag begrep icke-beskurna fullregistershögtalare. Det blev aggressivt. Sida upp och sida ner om det omständliga byggandet och extremt små detaljer i det hela, men inte något om syftet eller grundtanken. Kommentarer av "glada-tillrops-typen" flödar men om någon funderar över "fel" saker blir det stopp.

Samma sak här: Ty efter ett tags irritation och uppbragthet över avstängningen, kan jag ju ägna min tid åt något annat än att hänga på åtminstone det forumet.
Varför till varje pris övertyga de "oövertygbaraste"? Möjligen lockande som "halvkorkad, grabbig utmaning".

main-qimg-af664c4200eb2def4a7a974a33d842ff-lq.jpeg
main-qimg-af664c4200eb2def4a7a974a33d842ff-lq.jpeg (66.91 KiB) Visad 635 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-03 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 14:06

Calleberg skrev:
Strmbrg skrev:Hm, vinfloskler är väl ungefär samma sak i grund och botten. Åtminstone för den som förmår se bort från detaljerna.
Eller överhuvudtaget allt som till större eller mindre del syftar till att lyfta fram sig själv på bekostnad av produkten. Konstkritiker?..

Jag tog upp liknelsen mellan hifi-recensioner och vindito på ett annat svenskt hififorum.
Det orsakade en explosiv reaktion från en av "ledarna" därest, enär vederbörande även vigt sitt liv åt just vinprovning.
Jag betedde mig ohemult kränkande, fick jag lära mig.

Å andra sidan: Att skapa en samhörighetskänsla genom att tillsammans göra sig lustig över andra är inget jag har något stort behov av.
Så ska jag bidra med floskler så får det bli självskapade sådana inte citerade.
:)


Har du sett Dokumentären om vinskojaren som blandade egna finviner och tryckte egna kopior av etiketterna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sour_Grapes_(2016_film)

En "ögonöppnare" (om man inte redan förstått hur landet ligger) vad det gäller det mänskliga psyket, inte bara i vindrickarsammanhang utan rent allmänmänskligt och då menar jag inte förfalskaren utan mer de "drabbade".


Nä, tror inte jag sett den. Det finns en hel del i den stilen.
Aschberg körde whiskyblindtest i TV. Experterna var såklart inställda på frågeställningen: "Vilken whisky är det i de olika glasen?" De hade bindlar för ögonen och "lydde" frågan, dvs de ifrågasatte inte frågan. Det skulle de ha gjort, ty det var "hemkört brännvin" i ett av glasen.
Alla svarade emellertid enbart med olika whiskysorter.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 14:29

Strmbrg skrev:
I-or skrev:Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.


I detta fall även mitt problem: Jag är sedan ett par år avstängd. Inte alls bara orsakat av det "utspillda vinet", utan att jag ställde fel frågor till fel personer ett antal gånger. Fick även bassning för att jag använde en del egna formuleringar och inte enbart de vedertagna.
Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.

Du skriver "Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang..."
Jag kan förstå ståndpunkten, men ser det snarare som en sätt av flera att hantera slikt.
Jag är nämligen inte alls övertygad om att det är just den moraliska förpliktelsen syftande till omtanke om "sin nästas" behov av vägledning och insiktshjälp.
Jag kan mycket väl tänka mig att det bland annat kan handla om att positionera sig. Utesluter ej heller att det kan handla om att man bara agerar utan att egentligen ha definierat sitt syfte med det. Kanske styrt av hormonella reaktioner på det man upplever som "bortitok".

Allteftersom åldersbaserad erfarenhet har påverkat, så inser jag allt oftare det meningslösa (låg verkningsgrad) i att fokusera min tid på att omvända dem som jag ganska lätt kan bedöma som svårbearbetade. Låt dem hållas, så länge konsekvenserna är hanterbara. Vad spelar det för roll vad just den där tokstollen skriver? Egentligen.
Därför har min tidigare betydligt högre grad av envetet forumtjafsande avtagit ganska avsevärt.

Ska nog spisa lite Vaughan Williams nu istället, trots det av någon förkylning eller vad det är ansatta hörselsystemet.


Problemet med ditt synsätt är att det postmodernistska förnekandet av kunskap och auktoriteter sammanfattat som att "alla har rätt till sin egen beskrivning av verkligheten" har lett till mängder av haverier överallt i samhället idag. Om ingen säger emot när rena dumheter framhålls som fakta så hamnar man snart i den värsta av världar. Detta yttrar sig inte minst i den numer mycket utbredda s.k. cancel-kulturen.

Amatörpsykologiska spekulationer bör man för övrigt alltid avhålla sig ifrån.
Senast redigerad av I-or 2023-11-03 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-03 14:31

Det finns dålig whisky som bara smakar sprit, så det går nog att gissa på. Om någon däremot börjar orera om att det är en fin whisky så... men det får bli i en annan tråd. Har för mig att det finns whiskytrådar här också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 14:39

Att sitta här och såga emot tror jag är en tämligen verkningslös metod. Då de man inriktar sig på inte är exponerade.
Varför bör man avhålla sig från de spekulationer du åberopar? Är de per automatik felaktiga för att de kommer från en icke yrkesman?

Något som ur ett avsevärt mycket större perspektiv och med en avsevärt mycket större samhällelig vikt, vore att exempelvis lägga sin energi på att vända tendensen inom synen på "klimatet" än att försöka leka hjälte inom ett litet tynande intresse som hifi.
Det är min syn på det, dvs det är inget åberopat faktum.

Det där som numera kallas "postmodernt" att alla har rätt eftersom det inte finns någon stum referens är såklart trams. Det bottnar snarare i ett fokus på att inte kränka någon än på något annat. Eller även på att det är så jobbigt med konflikter. Eller kanske snarast på att det är så jobbigt att inte vara omtyckt.
Egoism alltså. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6408
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 14:45

Spekulation - funderande, gissning, tänkande, begrundan
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Calleberg » 2023-11-03 15:27

Strmbrg skrev:Att sitta här och såga emot tror jag är en tämligen verkningslös metod...


Åhå bara apparaterna föredras med japansk härkomst märker jag... :mrgreen:

Sorry men det är Fredag, fattar du det där dåliga gubbskämtet blir jag imponerad. :wink:

Ledtråd: I snickarboden.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17953
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Almen » 2023-11-03 16:00

I-or skrev:
Strmbrg skrev:
I-or skrev:Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.


I detta fall även mitt problem: Jag är sedan ett par år avstängd. Inte alls bara orsakat av det "utspillda vinet", utan att jag ställde fel frågor till fel personer ett antal gånger. Fick även bassning för att jag använde en del egna formuleringar och inte enbart de vedertagna.
Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.

Du skriver "Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang..."
Jag kan förstå ståndpunkten, men ser det snarare som en sätt av flera att hantera slikt.
Jag är nämligen inte alls övertygad om att det är just den moraliska förpliktelsen syftande till omtanke om "sin nästas" behov av vägledning och insiktshjälp.
Jag kan mycket väl tänka mig att det bland annat kan handla om att positionera sig. Utesluter ej heller att det kan handla om att man bara agerar utan att egentligen ha definierat sitt syfte med det. Kanske styrt av hormonella reaktioner på det man upplever som "bortitok".

Allteftersom åldersbaserad erfarenhet har påverkat, så inser jag allt oftare det meningslösa (låg verkningsgrad) i att fokusera min tid på att omvända dem som jag ganska lätt kan bedöma som svårbearbetade. Låt dem hållas, så länge konsekvenserna är hanterbara. Vad spelar det för roll vad just den där tokstollen skriver? Egentligen.
Därför har min tidigare betydligt högre grad av envetet forumtjafsande avtagit ganska avsevärt.

Ska nog spisa lite Vaughan Williams nu istället, trots det av någon förkylning eller vad det är ansatta hörselsystemet.


Problemet med ditt synsätt är att det postmodernistska förnekandet av kunskap och auktoriteter sammanfattat som att "alla har rätt till sin egen beskrivning av verkligheten" har lett till mängder av haverier överallt i samhället idag. Om ingen säger emot när rena dumheter framhålls som fakta så hamnar man snart i den värsta av världar. Detta yttrar sig inte minst i den numer mycket utbredda s.k. cancel-kulturen.

Ja, det är en intressant utveckling, när sökandet efter sanning och riktig kunskap ses som något negativt.

Amatörpsykologiska spekulationer bör man för övrigt alltid avhålla sig ifrån.

Jo, eller så drar man till med den här: Efter sig själv dömer man andra. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav petersteindl » 2023-11-03 18:07

Vad gäller vinprovning så vill jag nämna några saker. Det är ganska stor skillnad på att lyssningsjämföra olika högtalare eller hifi-produkter i gemen kontra vinprovning.
Vinprovning går ut på att känna igen viner och att sedan betygsätta enligt en inre värdeskala.
Att lyssningsjämföra högtalare eller hifi-produkter går mer ut på att jämföra med hur man upplever en akustisk musik/instrument-referens. Linnoider å andra hand jämför takten i musiken mellan olika apparater. Enligt dåvarande Linnimportör från 1982-93 så spelar det ingen som helst roll om en inspelad gitarr låter som en mandolin, bara takten i musiken är rätt. Allt annat än Linn är 100 % rytmförvirrat och kan inte förmedla någon som helst musik. Det är en axiomatiskförordning förkunnat genom dekret och är utgångspunkten.

Med vin är det inte på sådant sätt som med hifi. Jag har från 1975 druckit allehanda stora viner från olika vindistrikt och har ganska bra erfarenhet. Att använda ord för att beskriva viner har varit svårt. En kompis som är vinprovare och jobbat åt allehanda vinproducenter anordnade en vinprovning för lekmän för kanske 13-14 år sedan. Det var som en liten introduktion i ämnet. Vi fick prova vinerna och försöka svara på frågor där vi skulle gissa vinland. Allt var blindtest. Det var röda viner. Det var jättesvårt, trots att man uppfattade olika smak från vinerna. Spotta och skölja gällde hela tiden.

Nu gjorde han som så, att han därefter beskrev olika smaker med ord. Han gjorde det ganska ingående men med ett språk som vi lekmän kunde ta till oss. Han gav vägledning gällande smaker. Man måste skapa referenser för igenkänning. Spikar man det, så blir det mycket enklare.
Därefter gjordes en ny omgång blindtest där vi skulle gissa ursprungsland och vindruva. Nu visste vi vad man skulle försöka smaka, vad man smakmässigt skulle leta efter.

Efter att kunna sätta ord på det man upplever, så var det betydligt enklare att pricka rätt i blindtest. Man gick lätt från random eller snarast felgissning till över 90 % rätt. Det betyder att själva orden och uttrycken måste till för att kunna pricka in smakerna och även doften. Man måste få en introduktionskurs med god vägledning. Smaken var viktigare än doften i det testet. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur träffsäkert det blev efter man hade det vokabulära som en slags vägledning.

Sedan kan man gå vidare i att lära sig vinprovning med dess riktiga fackspråk och börja kunna särskilja vinerna och vindruvesort och vinland och vinområde. Efter man blivit halvalkis så kan man nog särskilja årgångar i blindtest.

Då det gäller Champagner så har Sverige sedan många år Världsmästaren i att pricka rätt i blindtest, Richard Juhlin.

Därefter kan man gå i skola för själva värderingen. Det är två helt skilda nervsystem. Det ena är att känna igen där minneför jämförelse och vokabulär för att uttrycka sig är viktiga ingredienser, det andra är värdering på en värdeskala från 0-10, eller 0-100.

Det har gjorts en hel del vetenskapliga tester i ämnet och speciellt i att känna och förklara smaker samt i att värdera. Man har alltså gjort tester i form av blindtest och i form av en slags öppna tester där man manipulerat vissa saker. Man har skrivit pris på flaskorna vid ett tillfälle och där exakt samma innehåll har varit i två skilda flaskor men med helt olika priser.
Då har det visat sig att försökspersonerna faktiskt skrivit samma saker gällande smakupplevelsen, men nästan alltid värderat den med dyrare flaskan högre än samma vin i den billigare flaskan. Man har även gjort magnetskanning på hjärnan genom hela testförfarandet och funnit skillnader i aktivitet beroende på värdering av vin eller igenkänning av smak. Man använder maskiner som fyller exakt lika mängd vin i glasen och håller reda på exakt temperatur och håller reda på exakt kroppsställning samt huvudställning eftersom det sker mätning av hjärnaktivitet samtidigt.

Det var oerhört intressant att läsa dessa testartiklar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1721
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav faema » 2023-11-03 18:29

På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39929
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav petersteindl » 2023-11-03 18:47

faema skrev:På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!


Det är nå nytt, har jag hört. D e ba te å bå jå lä.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav eljulio » 2023-11-03 18:50

Apropå floskler. Är det någon som har hört dessa skapeler? Sett mätningar?

https://perfect-sense.se/varumarken/kroma-atelier

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3461
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav eljulio » 2023-11-03 19:00

Postmodernismen var poppis runt millenieskiftet när jag läste marknadsföring på högskolan. Tiderna ändras lite som modet. Det går runt, runt. Just nu är allt relativt, men det går nog över... 8)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3341
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Calleberg » 2023-11-03 20:53

petersteindl skrev:
faema skrev:På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!


Det är nå nytt, har jag hört. D e ba te å bå jå lä.


Aha nå vå... oh la laa :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10439
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav distad » 2023-11-03 21:30

Strmbrg skrev:Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.


Det där är viktigt, förstår du inte det. 8O :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.

Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26820
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-03 21:46

eljulio skrev:Apropå floskler. Är det någon som har hört dessa skapeler? Sett mätningar?

https://perfect-sense.se/varumarken/kroma-atelier


Tycker mig känna igen logotypen, kanske från Ulfsunda? De slog mig inte med häpnad så de lämnade något ljudminne kvar i varje fall.
Det är det överhuvudtaget inte måna som lyckas med. Krävs en hög drivved för sådant!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1721
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav faema » 2023-11-05 09:45

Calleberg skrev:
petersteindl skrev:
faema skrev:På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!


Det är nå nytt, har jag hört. D e ba te å bå jå lä.


Aha nå vå... oh la laa :mrgreen:


An 3 bon vän

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-05 10:19

FBK skrev:
Strmbrg skrev:Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.


Det där är viktigt, förstår du inte det. 8O :wink:


Ja, det är det. Det kan uppenbarligen vara viktigt av tämligen skilda skäl, dock.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster