Börjar bekymra mig inför inkopplandet av mina XTZ-subbar så jag postade ett halvdesperat mail till XTZ, som svarade snabbt:
Vad kul att du har köpt två av våra subwoofers. Från hemmabioreceivern är det två separata subwooferutgångar eller två utgångar där signalen bara är delad? Vad är det för övriga högtalare du har som de ska integreras med? Hur ska de stå placerat i rummet? Tyvärr finns det inga grundinställningar som fungerar för alla, då det är mycket som kan påverkar. Där är rummet en stor del av detta.
Jag postar en guide över man ska gå till väga för att ställa in subwoofer med en hemmabioreceiver:
För att ställa in subwoofern optimalt bör fasen och volymen ställas in i början. Efter detta kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering om du har detta. För tyvärr klarar inte hemmabioreceivers av att justera basen helt optimalt med den automatiska kalibreringen. Detta är beroende på en för dålig mikrofon, för begränsade mätalgoritmer och inte tillräcklig processorkraft.
För en hemmabioreceiver kan du vrida upp delningsfrekvensen (Frequency) till max på subwoofern och dela i hemmabioreceiverns inställningar. Då är 80 Hz en standardfrekvens att utgå från och oftast det som är inställt från början. Låt High Pass på subwoofern stå på Off.
Börja sedan med att justera volymen så att subwoofern och fronthögtalarna spelar lika hög volym. Justera därefter fasen (Phase) så ni få så mycket bastryck som möjligt, då är det rätt fas. Nu kan volymen på basen vara hög, vrid då ner den så att det matchar volymen på fronthögtalarna.
När detta är klart kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering. Det kan t.ex. vara att testa olika volymer, delningsfrekvenser, fas och EQ-inställningar. Tänk på att i en hemmabioreceiver har du möglighet att göra vissa inställningar där med. Håll lite koll på vart du ställer in vad och gör inställningar på ett ställe, annars kan de ta ut varandra.
Om basen upplevs för bumlig kan du testa att sätta High Pass på On, då spelar subwoofern ingen bas under 40 Hz och basen kan upplevas som tajtare och rappare. I många rum är efterklangstiden lång, så även en bra subwoofer kan låta ”släpig”. Då är det bättre att begränsa nivån i djupbasen för att den gör mer skada än nytta.
För att en subwoofern ska optimeras helt perfekt ska ett mätsystem användas, där vår Room Analyzer II / II Pro är ett klockrent alternativ.
Ett sista tips är att ta dig tid att experimentera med olika inställningar till du har hitta det som passar dig.
Tveka inte att höra av dig om har fler frågor.
Mvh
XTZ AB
Väldigt snabb och bra service, må jag säga! Men innan jag går bort mig vill jag gärna ha fler tips och råd på vägen, känner att detta kommer bli svårt att få till i en handvändning...