Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Jag börjar med en, som sprider en missuppfattning, nämligen att man inte kan höra skillnad på olika kablage i en setup.
Många vill ställa sig i ledet och påstå detta.
Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Det är snarare så att spikesförespårkarna har vetenskapen på sin sida i det här fallet. Alltså, de kan bevisa att spikes är bättre i en specifik uppställning, å sen håller de aldrig käft
Almen skrev:sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Jag börjar med en, som sprider en missuppfattning, nämligen att man inte kan höra skillnad på olika kablage i en setup.
Där hade du en dogm!Eller var det en halmgubbe?
AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Ja gör det. Kan du inte mäta om jorden är rund eller platt också för säkerhets skull
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Haha! Den gillade jag, observant vändning.![]()
Men, visst finns det en slags kanon av åsikter som saluförs på forumet som om de vore identitetstypiska för faktiskt-medlemmar?
Sådana fenomen uppkommer i alla sammanslutningar och du kan väl inte mena att det inte skulle ske på faktiskt.
Då hugger vi in på nästa spaning istället:
Man kan inte generalisera och säga att dyra high-end slusteg generellt är bättre än billigare NAD och Denon, eller Rotel. (som låter grått)
Hej hopp!
AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Det är snarare så att spikesförespårkarna har vetenskapen på sin sida i det här fallet. Alltså, de kan bevisa att spikes är bättre i en specifik uppställning, å sen håller de aldrig käft
Fast diskussionen handlade väl knappt inget om vad som lät bäst utan var till största del om hur fysiken bakom fungerade. Att högtalarna vibrerar mindre med mjukfötter framför spikes är fakta. Vad man sedan föredra är ju helt upp till var person.
Jag har dessutom inte vad jag kan komma ihåg sett någon påstå att mjukfötter alltid låter bäst för alla personer.
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Ja gör det. Kan du inte mäta om jorden är rund eller platt också för säkerhets skull
Det behövs inte alls. Det räcker att titta och den ser väldigt platt ut förum några knottror på ytan.
Förresten, hur skulle du visa att jorden är rund med övertygande bevisning?
Harryup skrev:En viss övertro finns att om det är "rätt" person som uttalar sig om något han inte testat så blir det en sanning i nästa led. Och då kan det gärna upprepas i tid och otid.
Harryup skrev:Att t.ex. mjukfötter alltid skulle vara bättre än hårda fötter är för mig en typisk dogm.
Harryup skrev:Irläran tar fasta på att hårda fötter är lika med spikar trots att man påpekar att utbudet är stort...
Harryup skrev:...och det är vibrationer i golvet som huvudpunkten.
Harryup skrev:Hur det verkligen låter är inte det viktigaste då man redan gjort klart att spikar vibrerar mera i sig och även för över vibrationer i golvet.
Harryup skrev:Några generella mätningar behövs inte utan det går bra att hänvisa till äldre ej upprepbara mätningar med oklara förutsättningar.
sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Haha! Den gillade jag, observant vändning.![]()
Men, visst finns det en slags kanon av åsikter som saluförs på forumet som om de vore identitetstypiska för faktiskt-medlemmar?
Sådana fenomen uppkommer i alla sammanslutningar och du kan väl inte mena att det inte skulle ske på faktiskt.
Då hugger vi in på nästa spaning istället:
Man kan inte generalisera och säga att dyra high-end slusteg generellt är bättre än billigare NAD och Denon, eller Rotel. (som låter grått)
Hej hopp!
Att säga att det är dumt att generalisera är väl ganska precis motsatsen till en dogm?
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Det behövs inte alls. Det räcker att titta och den ser väldigt platt ut förum några knottror på ytan.
Harryup skrev:Jag tror att det där är precis där det skiter sig i diskussionen.
Diskussionen handlar faktiskt precis om vad som låter bäst.
Richard har mig veterligen aldrig valt ut spikarna för att de vibrerar mindre.
Han har valt dom för att dom ger en bättre återgivning och sedan då drar slutsatsen om varför det kan vara så med att förklara att han anser dom står stadigare. Sen är han ett lovligt byte.
Jag har upprepade gånger påpekat den tveksamma slutledningen att det är endast sökande av vibrationeri golvet som påverkar ljudet och att det inte finns någon strikt koppling mellan lägre uppmätta vibrationer i golvet och att man automatiskt skulle fördra ljud ifrån högtalare stående på mjuka fötter.
Då slätas det över med att om man vill lyssna på vibrationer ifrån golvet som gör att man gillar musiken mer så är det helt ok.
I slutändan handlar alla diskussioner om vad som "låter bäst". Finns det något mer skäl än att inte störa grannarna för att definitivt använda mjuka fötter utan att provlyssna först?
Som jag ser det är det kvasivetenskapligt det som presenterats hitills, man har inte bevisat att det finns en koppling mellan mjuka fötter och att det ger ett "bättre" ljud i alla lägen. Och då menar jag ett ljud som i princip alla skulle föredra om det var blindtest. Någonstans antar man bara det och det finns ingen dokumenterad bevisning.
Till saken hör att jag inte heller rekommenderar spikar alls men heller inte mjukfötter till allt.
mvh/Harryup
sebatlh skrev:Hoho, där kom referensen till de ej upprepbara mätningarna
IÖ, vad jag menar är just det jag skrev.
Ta fram en uppställning där spikes fungerar bättre än mjukfötter, oavsett hur krystat det blir, och man motbevisar att "Mjukfötter är alltid bättre än spikes".
Du kan aldrig bevisa att mjukfötter alltid är bättre än spikes. Varför brukar du tjata om
Sammanhanget är Komoroks fråga om mätningar skulle få slut på debatten. Jag tror inte det på grund av anledningen jag skrev ovan.
Harryup skrev:en dogm till;
för att förstärka sin trovärdighet i diskussioner så blir man gärna personlig då man skall ställa saker till rätta. Ofta i nedlåtande ton.
Harryup skrev:AndreasArvidsson skrev:sebatlh skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Fast diskussionen handlade väl knappt inget om vad som lät bäst utan var till största del om hur fysiken bakom fungerade. Att högtalarna vibrerar mindre med mjukfötter framför spikes är fakta. Vad man sedan föredra är ju helt upp till var person.
Jag har dessutom inte vad jag kan komma ihåg sett någon påstå att mjukfötter alltid låter bäst för alla personer.
Jag tror att det där är precis där det skiter sig i diskussionen.
Diskussionen handlar faktiskt precis om vad som låter bäst.

schmutziger skrev:Då är det betydligt mer irriterande om en disussion börjar o sen skiter ena parten att svara på frågor som uppkommer kring dennes påståenden.
aisopos skrev:schmutziger skrev:Då är det betydligt mer irriterande om en disussion börjar o sen skiter ena parten att svara på frågor som uppkommer kring dennes påståenden.
Nja, om det är en diskussion som har urartat, håller på att urarta eller kan misstänkas
komma att urarta så är det väl tvärtom.
Mycket moget och bra att kliva åt sidan och sluta diskutera.
Ja och samma sak om man börjar misstänka att man aldrig kommer förstå varandra.
aisopos skrev:schmutziger skrev:Då är det betydligt mer irriterande om en disussion börjar o sen skiter ena parten att svara på frågor som uppkommer kring dennes påståenden.
Nja, om det är en diskussion som har urartat, håller på att urarta eller kan misstänkas
komma att urarta så är det väl tvärtom.
Mycket moget och bra att kliva åt sidan och sluta diskutera.
Ja och samma sak om man börjar misstänka att man aldrig kommer förstå varandra.
shifts skrev:Får man fråga vad en sådan här tråd fyller för syfte? Rota lite dålig stämning i leden?
sprudel skrev:shifts skrev:Får man fråga vad en sådan här tråd fyller för syfte? Rota lite dålig stämning i leden?
( jag kunde svarat dig något annat men avstår och skriver istället följande, och då kan du kanske inse vad jag först tänkte skriva )
Tack!
Men den insinuationen höll inte alls.
Snarare är syftet att en betraktelse av de fenomen som uppstår när människor formeras kring gemensamma intressen och har olika erfarenheter, olika syn på lösningar kompletterat med olika former av kompensationsbehov mm kan göra att de som formeras kanake kan göra en egen betraktelse och se sig själv i perspektiv. ( Världsrekord i lång mening?)
sebatlh skrev:Hoho, där kom referensen till de ej upprepbara mätningarna
sebatlh skrev:IÖ, vad jag menar är just det jag skrev.
Ta fram en uppställning där spikes fungerar bättre än mjukfötter, oavsett hur krystat det blir, och man motbevisar att "Mjukfötter är alltid bättre än spikes".
sebatlh skrev:Du kan aldrig bevisa att mjukfötter alltid är bättre än spikes. Varför brukar du tjata om
sebatlh skrev:Sammanhanget är Komoroks fråga om mätningar skulle få slut på debatten. Jag tror inte det på grund av anledningen jag skrev ovan.
schmutziger skrev:Då är det betydligt mer irriterande om en disussion börjar o sen skiter ena parten att svara på frågor som uppkommer kring dennes påståenden.
Svante skrev:Det kan uppstå vetenskapligt baserade dogmer också. Alltså, bara för att något vilar på vetenskaplig grund kan det fel- eller övertolkas så att påståendet inte är giltigt under de förutsättningar man påstår.
Ett exempel på det är väl "att det inte går att höra skillnad på kablar". Det gör det visst om förhållandena är gynnsamma för detektion. Påståendet vilar på vetenskaplig grund såtillvida att påverkan från en riktigt utförd kabelförbindelse kan få en signalpåverkan som man vet är (långt) mindre än sådant som precis har genererat hörbarhet i andra experiment.
Sen glömmer man det där med "riktigt utförd" och generaliserar påståendet till att man aldrig kan höra skillnad på kablar. Då finns det vetenskapliga där som en visserligen övertolkad, men ändå vetenskaplig grund.
Man kan basera lögner på sanningar, men sanningarna måste förvanskas så att de inte är sanningar längre. Men lögnerna som uppstår är fortfarande baserade på sanningarna.
shifts skrev:Får man fråga vad en sådan här tråd fyller för syfte? Rota lite dålig stämning i leden?
Svante skrev:Det kan uppstå vetenskapligt baserade dogmer också. Alltså, bara för att något vilar på vetenskaplig grund kan det fel- eller övertolkas så att påståendet inte är giltigt under de förutsättningar man påstår.
Svante skrev:Ett exempel på det är väl "att det inte går att höra skillnad på kablar". Det gör det visst om förhållandena är gynnsamma för detektion. Påståendet vilar på vetenskaplig grund såtillvida att påverkan från en riktigt utförd kabelförbindelse kan få en signalpåverkan som man vet är (långt) mindre än sådant som precis har genererat hörbarhet i andra experiment.
Svante skrev:Sen glömmer man det där med "riktigt utförd" och generaliserar påståendet till att man aldrig kan höra skillnad på kablar. Då finns det vetenskapliga där som en visserligen övertolkad, men ändå vetenskaplig grund.
Svante skrev:Man kan basera lögner på sanningar, men sanningarna måste förvanskas så att de inte är sanningar längre. Men lögnerna som uppstår är fortfarande baserade på sanningarna.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Det kan uppstå vetenskapligt baserade dogmer också. Alltså, bara för att något vilar på vetenskaplig grund kan det fel- eller övertolkas så att påståendet inte är giltigt under de förutsättningar man påstår.
Dogmen är antitesen till (natur)vetenskapen, trots att de även uppstår inom denna. Dogmer inom vetenskapen har nog främst att göra med att man tar något för givet. En vetenskaplig hållning karaktäriseras ju av tvivel. När detta tvivel försvinner så till den grad att en tanke inte längre kan ifrågasättas har man väl fått en dogm. Tänker jag mig.
/DQ-20
Objektivisten skrev:Att distorsion är ondska. Att högtalare är viktigaste komponenten. Att fokus bör ligga på systemets basförmåga.
Sanny_X skrev:Objektivisten skrev:Att distorsion är ondska. Att högtalare är viktigaste komponenten. Att fokus bör ligga på systemets basförmåga.
Numera vet väl alla att bara två av dessa stämmer.
Harryup skrev:Jag ser tråden som intressant av hur vi diskuterar runt olika ämnen.
Inte så att vi behöver lösa kablar och fötter i denna tråd. Men väl hur vi hanterar skillnader.
Som jag ser det så var t.ex. spiktråden ett bevis på hur en subjektiv notering förklarades "bort" med "objektiva fakta" för att man sen vill avkräva den som gjorde inlägget ett bevis för att en grupp enade debattörer här skulle ha fel. Så att den subjektiva upplevelsen bortförklarades med att den var "fel" eftersom det förklarades tekniskt felaktigt.
Så min inställning är att lite väl mycket subjektiva upplevelser bortförklaras genom att de görs objektiva för att sedan förkastas som felaktiga.
Harryup skrev:Det intressanta borde vara ett se om den subjektiva upplevelsen har något stöd i mätningar. (Och det har den säkert många ggr om man mäter rätt saker).
Harryup skrev:schmutziger skrev:Då är det betydligt mer irriterande om en disussion börjar o sen skiter ena parten att svara på frågor som uppkommer kring dennes påståenden.
Fast jag kan se det som en del av härskartekniken att man ställer tekniska frågor som man vet att den andra inte kan svara på.
Harryup skrev:Det är nämligen skillnader på hur personliga svaren blir efter vad som sagts tidigare i andra trådar. Vilket är synd eftersom man helst skulle svarat utifrån trådämnet.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:sebatlh skrev:Hoho, där kom referensen till de ej upprepbara mätningarna :D
Jag refererade inte till några ej upprepbara mätningar, jag refererade inte till
några mätningar överhuvudtaget.
sebatlh skrev:IÖ, vad jag menar är just det jag skrev.
Och?
Vem har skrivit något sådant?
AndreasArvidsson skrev:Just den dogman(heter det så?) har jag nog aldrig sett yttrats faktiskt.
Det är väldigt stor skillnad på att vissa billigare sladdar duger väl och att det inte går att höra skillnad mellan några sladdar
AndreasArvidsson skrev:Sanny_X skrev:Objektivisten skrev:Att distorsion är ondska. Att högtalare är viktigaste komponenten. Att fokus bör ligga på systemets basförmåga.
Numera vet väl alla att bara två av dessa stämmer.
Jag håller bara med om en av dem
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Just den dogman(heter det så?) har jag nog aldrig sett yttrats faktiskt.
Det är väldigt stor skillnad på att vissa billigare sladdar duger väl och att det inte går att höra skillnad mellan några sladdar
Det håller jag med om. Men varför duger då de billigare?
AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Just den dogman(heter det så?) har jag nog aldrig sett yttrats faktiskt.
Det håller jag med om. Men varför duger då de billigare?
För att de låter bra nog. Dvs skillnaden mellan dessa och de riktigt dyra är såpass liten att man hellre lägger de resurserna på delar av lyssningskedjan där de gör större nytta.
Detta betyder inte detta att alla billiga kabalr duger eller att alla dyra är bättre. Det finns kablar som är mer eller mindre lämpliga i alla prissegment.
sprudel skrev:Jag har ingen erfarenhet av riktigt svindyra kablar, men mellandyra har jag provat. Det blev annat ljud, men inte till det bättre, enligt min uppfattning.
Dock hade det varit kul att testa någon svindyr Nordost, liksom att dricka ett rödvin för 4000 spänn!
AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:Jag har ingen erfarenhet av riktigt svindyra kablar, men mellandyra har jag provat. Det blev annat ljud, men inte till det bättre, enligt min uppfattning.
Dock hade det varit kul att testa någon svindyr Nordost, liksom att dricka ett rödvin för 4000 spänn!
Jag har hört en hel del dyra kablar, men inte under kontrollerade former. Problemet som jag ser det är att om man inte gör riktiga blindlyssningar så är resultaten väldigt opålitliga. Jag har själv lyckats lura mig själv många gånger gällande de flesta sinnen. Om alla är så lättpåverkade vet jag inte, men jag litar inte på mig själv så mycket att jag skulle göra ett utlåtande bara för att dett upplevs bättre. Då skall skillnaderna vara dag och natt för att jag skall våga det.
För min egen del har jag självklart en del åsikter hur jag "tror att det är", men dessa håller jag för mig själv då jag inte kan stå bakom dem till fullo.
Martin skrev:Jag såg en diskussion om spikfötter som exempel. Flera personer var ihärdiga och krävde svar hur spikfötterna minskar vibrationerna i golvet. (det var alltså deras utgångspunkt: mindre vibrationer=bättre ljud).
Svaret blev till slut: nej, det är inte alls det jag vill, att det ska vara så lite vibrationer som möjligt. Jag ville bara ha en bra känsla av närvaro och pitch i instrumenten.
Då har man alltså pratat förbi varandra tycker jag. Några försöker styra in diskussionen åt ett håll som den andre inte hade tänkt sig. Och det utifrån deras synvinkel på hur man får bra ljud. Han hade en annan synvinkel, men den var inte godtagbar.
sprudel skrev:Där är vi olika.![]()
I min egen setup är jag ytterst känslig, och det står jag för.
Är det därför menar du som om en del ställer samma frågor/påståenden om och om igen utan att ens reflektera (eller ens läsa) de svaren som de tidigare fått?Harryup skrev:schmutziger skrev:Då är det betydligt mer irriterande om en disussion börjar o sen skiter ena parten att svara på frågor som uppkommer kring dennes påståenden.
Fast jag kan se det som en del av härskartekniken att man ställer tekniska frågor som man vet att den andra inte kan svara på.
Det är nämligen skillnader på hur personliga svaren blir efter vad som sagts tidigare i andra trådar. Vilket är synd eftersom man helst skulle svarat utifrån trådämnet.
mvh/Harryup
Objektivisten skrev:Att distorsion är ondska. Att högtalare är viktigaste komponenten. Att fokus bör ligga på systemets basförmåga.
Martin skrev:Visst det kan ha tekniska aspekter inblandat i diskussionen. Egentligen är det inte det jag menar teknik kontra upplevelse. Jag menar att det är lätt att genom att ta på sig en vit rock försöka sätta agendan utifrån sina egna synsätt och perspektiv. Låt oss säga vision om vad diskussionen ska handla om. Och man hänvisar då till kunskapsargumentet att det är den riktningen man själv har tänkt som diskussionen måste ta.
För då kan man diskvalificera alla påståenden som den andra säger som osanna utifrån sin egna standard. Det är ju jag som har vetenskapsrocken på mig. Då dikterar man villkoren i diskussionen, förmodligen omedvetet men det är vad som händer som jag ser det.
Kan man lägga av sig rocken (rätten att avgöra vad som är godkända argument i diskussionen), och försöka förstå den andres perspektiv och synsätt, ja, då kan man komma framåt och kanske tom lära sig något nytt tillsammans istället för att bara upprepa gamla etablerade sanningar och prata förbi varandra.
frågare skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
undervisare skrev:forumdeltagare skrev:Vad är det du tänkt bevisa? Tror det blir svårt att komma överens om en relevant frågeställning till att börja med.frågare skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Vad menar du med detta?
Att spikfotsförspråkarna har vetenskapen på sin sida är ett av de mera absurda
påståenden jag läst här på mycket länge.
- - -
I stort sett vartenda påstående som har kommit från det lägret har falsifierats
med just vetenskapliga studier av hur det fungerar på riktigt.
- - -
Några exempel på påståenden (inte nödvändigtvis ordagranna) som förekom-
mit om spikfötter:
1. Spikfötter skapar en mekanisk jordning som gör att högtalarna står stilla
när de står på spikar.
(Verklighet: De skapar stämgaffeleffekter som gör att högtalarna som regel
rör sig MYCKET mera om man ställer dem på spikfötter än de hade gjort om
de svävat helt fritt.)
2. Spikfötter skapar en mekanisk likriktarfunktion som gör att vibrationer bara
kan gå från högtalaren och ned i golvet så de försvinner.
(Verklighet: En förbindning mellan ett plant golv och en hård spets är inte på
något sätt likriktande (även om säkert någon tycker att det ser lite ut som en
diod-symbol). Krafter förmedlas lika väl i båda riktningarna.
Energi försvinner inte i och med att den når golvet, golvet den utan bildar våg-
rörelser som kan stråla ut som ljud, den som inte tror på den bör knacka på
golvet och lyssna - hördes det något?
Att högtalarna skulle stå mera stilla av att energin flyttas till ett nytt ställe är
dessutom helt felaktigt då röreserna hos en frihängande högtalare inte repre-
senterar någon väldefinierad energinivå, snarare är det tvårtom - utan något
yttre resonanssystem så stannar allt samtidigt som musiksignalen gör det.
Det finns ingen mystisk "vibrationsenergi" som skapas vid musikspelning som
är entydig, oundviklag och faktisk och som måste ledas iväg någonstans. Så-
dana vanföreställningar är bara födda ut en otillräckligt förståelse för den fysik
som styr högtalarnas rörelser. Energi kan dock skapas och lagras i resonans-
system, som t ex de som uppstår då man ställer högtalare på spikfötter.
För tydlighetens skull skall jag berätta att jag talar om högtalarens solidrörelser,
inte eventuella resonanser i själva högtalarekabinettet, som är en fråga för sig.)
Här ser man tydligt hur dogm och verklighet står mer eller mindre i motsats-
förhållande till varandra.
sprudel skrev:Kan du spana några dogmer som sprids på faktiskt?
Spana, spana!
IngOehman skrev:Tror nästan att vi måste börja med att definiera dogm.
En dogm är i normalfallet en bindande formulering av en religiös sanning.
Något som framstår som rätt och riktigt', lärosats som fastslagits på ett förpliktande sätt, men som inte vilar på bevis eller logiska resonemang.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Att distorsion är ondska. Att högtalare är viktigaste komponenten. Att fokus bör ligga på systemets basförmåga.
- Att distorsion är ondska
Det är en eller flera medlemmars personliga preferenser. Stämmer verkligen som generellt påstående.
...
MagnusÖstberg skrev:Martin skrev:Visst det kan ha tekniska aspekter inblandat i diskussionen. Egentligen är det inte det jag menar teknik kontra upplevelse. Jag menar att det är lätt att genom att ta på sig en vit rock försöka sätta agendan utifrån sina egna synsätt och perspektiv. Låt oss säga vision om vad diskussionen ska handla om. Och man hänvisar då till kunskapsargumentet att det är den riktningen man själv har tänkt som diskussionen måste ta.
För då kan man diskvalificera alla påståenden som den andra säger som osanna utifrån sin egna standard. Det är ju jag som har vetenskapsrocken på mig. Då dikterar man villkoren i diskussionen, förmodligen omedvetet men det är vad som händer som jag ser det.
Kan man lägga av sig rocken (rätten att avgöra vad som är godkända argument i diskussionen), och försöka förstå den andres perspektiv och synsätt, ja, då kan man komma framåt och kanske tom lära sig något nytt tillsammans istället för att bara upprepa gamla etablerade sanningar och prata förbi varandra.
Men är det verkligen så samtalet brukar utvecklas, är inte det ett direkt oriktigt påstående?
Du får gärna hänvisa till en enda tråd där det skett.
Martin skrev:Margnus: Ja man kan hävda att det är precis så du gör nu. Du tar på dig att avgöra att det jag säger inte är sant. Ur ett sanningsperspektiv, istället för att ta till dig av poängen. På det sättet försöker du diktera villkoren för diskussionen.
Tack för att du uppmärksammade mig på att jag missat ett ord. Det ändrar betydelsen rätt ordentligt i mitt inlägg. Det räcker inte med att tänka på ett ord, det måste nog skrivas ner också. Jag justerar!petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Att distorsion är ondska. Att högtalare är viktigaste komponenten. Att fokus bör ligga på systemets basförmåga.
Det är en eller flera medlemmars personliga preferenser. Stämmer verkligen som generellt påstående.
...
Inte alls. Om man t.ex ser på THD beror denna på att naturlagarna ser ut som de görDå skulle i så fall naturlagarna vara ondska.
Eller ta elgitarrer och lite olika ljudförvrängare. Är det ondska? Är det ondska att lägga på övertoner på gitarrens grundton?
Mvh
Peter
MagnusÖstberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Martin skrev:Visst det kan ha tekniska aspekter inblandat i diskussionen. Egentligen är det inte det jag menar teknik kontra upplevelse. Jag menar att det är lätt att genom att ta på sig en vit rock försöka sätta agendan utifrån sina egna synsätt och perspektiv. Låt oss säga vision om vad diskussionen ska handla om. Och man hänvisar då till kunskapsargumentet att det är den riktningen man själv har tänkt som diskussionen måste ta.
Men är det verkligen så samtalet brukar utvecklas, är inte det ett direkt oriktigt påstående?
Du får gärna hänvisa till en enda tråd där det skett.
Det blir mycket enklare om vi har med oss det som stod, därför kopierar jag in det innan jag svarar dig. Hoppas det är okej?Martin skrev:Margnus: Ja man kan hävda att det är precis så du gör nu. Du tar på dig att avgöra att det jag säger inte är sant. Ur ett sanningsperspektiv, istället för att ta till dig av poängen. På det sättet försöker du diktera villkoren för diskussionen.
Jag ifrågasätter om det du upplever verkligen har bäring, och ber dig exemplifiera det du upplever genom att be om exempel. På så vis kan jag ta del av ett konkret exempel med syftet att bättre förstå hur du kan se det så annorlunda.
Tycker du det är fel att försöka förstå dig? Jag vill att du skall veta att det framstår så för mig som det då du upplever att jag försöker diktera villkoren. Tack för den återkopplingen.
Det framställer det som att min fråga har ett dunkelt - ja rent av fult - syfte. Vad skulle isåfall poängen för mig för mig att svara dig på ett sådant vis? Du får gärna svara på det. Det är iallafall inte min mening att diktera samtalet - hoppas det är klargjort nu - och mina formuleringar är långt ifrån att vara krav. Det är en inbjudan att hjälpa mig förstå dig bättre.
Om jag varit dig skulle jag snarare nappat på min önskan. Jag skulle tagit chansen till en fruktbar diskussion för att få fram min poäng så att du (och kanske fler) förstår min tankegång - för det skulle varit min poäng med att göra inlägget från början. Varför skulle jag överhuvudtaget gjort inlägget från början annars?
Så resonerar jag.
Vill du hjälpa mig med det får du gärna utveckla dig så kan jag förklara vad jag eventuellt ser annorlunda, eller så låter du det bara vara.
Jag vill inte tvinga på dig att svara på frågan om den är obekväm eller diktera villkoren för meningsutbytet. Det är inte därför jag replikerade.
MagnusÖstberg skrev:Tack för att du uppmärksammade mig på att jag missat ett ord. Det ändrar betydelsen rätt ordentligt i mitt inlägg. Det räcker inte med att tänka på ett ord, det måste nog skrivas ner också. Jag justerar!petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Att distorsion är ondska. Att högtalare är viktigaste komponenten. Att fokus bör ligga på systemets basförmåga.
...
Inte alls. Om man t.ex ser på THD beror denna på att naturlagarna ser ut som de görDå skulle i så fall naturlagarna vara ondska.
Eller ta elgitarrer och lite olika ljudförvrängare. Är det ondska? Är det ondska att lägga på övertoner på gitarrens grundton?
Mvh
Peter
Formuleringen verkar Objektivisten ha lånat av en medlems signaturtext.
Martin skrev:Drar jag slutsatsen att du inte är villig att förstå min poäng.
Martin skrev:Ja, det stämmer. Skillnaden är väl att jag är medveten om det.sebatlh skrev:Martin, försöker inte du styra diskussionen lite nu?Det ingår ju lite i rollen som. (maktgalen) MODERATOR!
+1AndreasArvidsson skrev:Martin skrev:Ja, det stämmer. Skillnaden är väl att jag är medveten om det.sebatlh skrev:Martin, försöker inte du styra diskussionen lite nu?Det ingår ju lite i rollen som. (maktgalen) MODERATOR!
Glad att du gillar ditt jobb
Om det ändå vore så... Ni har så svårt att låta bli att dansa.MagnusÖstberg skrev:+1AndreasArvidsson skrev:Martin skrev:Ja, det stämmer. Skillnaden är väl att jag är medveten om det.sebatlh skrev:Martin, försöker inte du styra diskussionen lite nu?Det ingår ju lite i rollen som. (maktgalen) MODERATOR!
Glad att du gillar ditt jobb
Men han får dansa själv.
sebatlh skrev:IngOehman skrev:sebatlh skrev:Hoho, där kom referensen till de ej upprepbara mätningarna
Jag refererade inte till några ej upprepbara mätningar, jag refererade inte till
några mätningar överhuvudtaget.
Jo, du sa att du hade gjort uppemot 100 mätningar.
sebatlh skrev:Du refererar ganska ofta till mätningar du har gjort utan att ge några detaljer. Det är såklart ok, men bristen på detaljer gör dem oupprepbara för oss som läser.
sebatlh skrev:sebatlh skrev:IÖ, vad jag menar är just det jag skrev.
Och?
Vem har skrivit något sådant?
Jag skrev så
sebatlh skrev:Nej men det här är ett av problemen med spikfotsdiskussionen. Parterna verkar prata förbi varandra.
Hur som så redogjorde jag för min uppfattning om hur en eventuell mätsession skulle uppfattas av "dom andra".
Men jag kan ha missuppfattat situationen då högtalarfötter inte är mitt största intresse direkt.
sebatlh skrev:Spikfotsförespråkare har vetenskapen på sin sida i den meningen att det är svårt att bevisa saker (vad som är bäst etc).
sebatlh skrev:Det öppnar upp för kommentarer i stil med "prova både och" etc. Och *det* har jag faktiskt läst flera gånger.
sebatlh skrev:Alltså, om man ska argumentera från en vetenskaplig position, då öppnar man upp sig för en massa trams. Så är det bara
IngOehman skrev:Harryup skrev:Jag ser tråden som intressant av hur vi diskuterar runt olika ämnen.
Inte så att vi behöver lösa kablar och fötter i denna tråd. Men väl hur vi hanterar skillnader.
Som jag ser det så var t.ex. spiktråden ett bevis på hur en subjektiv notering förklarades "bort" med "objektiva fakta" för att man sen vill avkräva den som gjorde inlägget ett bevis för att en grupp enade debattörer här skulle ha fel. Så att den subjektiva upplevelsen bortförklarades med att den var "fel" eftersom det förklarades tekniskt felaktigt.
Så min inställning är att lite väl mycket subjektiva upplevelser bortförklaras genom att de görs objektiva för att sedan förkastas som felaktiga.
Nej, så är det inte. (på nästan allt)
Vh, iö
IngOehman skrev:Det var där för jag lade till "på nästan allt". Att det du säger är din uppfattning
är det ifrågasätter jag inte.
Vh, i
Harryup skrev:Men du glömde att lägga till att det är din uppfattning att jag har fel.
Harryup skrev:Stor komik.
Du anser nu att det är svårt att diskutera saken för att jag inte ger exempel.
Harryup skrev:Anser du att ditt svar "Nej så är det inte"
tydliggör att du gärna vill ha ett exempel?
Harryup skrev:Och om du får ett exempel så kanske du ändrar uppfattning?
Harryup skrev:Trots att det är ett de-facto fel?
Harryup skrev:Anser du ens att det är en diskussion vi har?
Perka skrev:En "dogm" här och på en massa andra forum är väl att en bitperfekt digital signal är just perfekt i alla avseenden och helt opåverkbar (tills den omvandlas....).
//Per
Perka skrev:Visst är det så: bitperfekt är bitperfekt är bitperfekt! Men att det inte skulle kunna innebära att signalen plockar med sig störningar och skräp (som påverkar slutresultatet) är min spaning på en "dogm".
Rätt eller fel - ingen aning, men det gäller ju det mesta i den här tråden![]()
//Per
IngOehman skrev:Jag kan tycka att just frågan om vad som är det primära upphovet är en i sig
intressant komponent - sanningen som fanns, eller feltolkningen som sådan?
Jag menar nog att det är feltolkningen som är närmast kopplad till osanningen,
inte den eventuella sanning som fanns från början. Den ursprungliga behöver
ju inte vara sant ens för att en feltolkning skall bli falsk.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Perka skrev:En "dogm" här och på en massa andra forum är väl att en bitperfekt digital signal är just perfekt i alla avseenden och helt opåverkbar (tills den omvandlas....).
//Per
Det där får man utveckla lite om man inte vill förvanska sanningen. Jag tror att många både förenklar för mycket samt misstolkar hur det ligger till.
Den digitala strömmen är perfekt så länge den är bitperfekt, men det går självklart att förstöra strömmen så att den inte länge är bitperfekt.
Dvs en digital överföring är inte opåverkbar, men om den kommer fram bitperfekt så har den inte påverkats i överföringen.
Ovanstående är självklart också en förenkling. Exakt hur påverkan sker och vad resultaten blir är ett mycket längre inlägg som jag inte orkar gå in på nu.
Harryup skrev:AndreasArvidsson skrev:Perka skrev:En "dogm" här och på en massa andra forum är väl att en bitperfekt digital signal är just perfekt i alla avseenden och helt opåverkbar (tills den omvandlas....).
//Per
Det där får man utveckla lite om man inte vill förvanska sanningen. Jag tror att många både förenklar för mycket samt misstolkar hur det ligger till.
Den digitala strömmen är perfekt så länge den är bitperfekt, men det går självklart att förstöra strömmen så att den inte länge är bitperfekt.
Dvs en digital överföring är inte opåverkbar, men om den kommer fram bitperfekt så har den inte påverkats i överföringen.
Ovanstående är självklart också en förenkling. Exakt hur påverkan sker och vad resultaten blir är ett mycket längre inlägg som jag inte orkar gå in på nu.
Jag har i vart fall pratat med en dactillverkare direkt och läst information ifrån andra om att bitperfect innefattar inget om timing.
Det säger bara att rätt antal ettor och nollor mottagits men inte när.
Eller?
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Jag tycker den ser buktande ut, såpass att det känns ytterst rimligt att anta att den forsätter bukta och bildar ett klot om man följer ytan långt, långt.
Vh, iö
Nattlorden skrev:
Tänk om det grävt ut hos någon som samlade på skallar? Gammalt museum.
UnholyRishna skrev:Nattlorden skrev:
Tänk om det grävt ut hos någon som samlade på skallar? Gammalt museum.
Helt enkelt många variabler som är omöjliga att känna till, då det var så förbaskat längesen. Ingen som lever som kan berätta.
förväntat sektsvarAndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
ja och sedan skall de straffas mycket hårtphloam skrev:Så vad är poängen med allt detta, ska vi ha en paragraf som säger att man inte får skriva något som kan anses vara baserat på en dogm? Eller vad?
matså skrev:ja och sedan skall de straffas mycket hårtphloam skrev:Så vad är poängen med allt detta, ska vi ha en paragraf som säger att man inte får skriva något som kan anses vara baserat på en dogm? Eller vad?
matså skrev:förväntat sektsvarAndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Ja gör det. Kan du inte mäta om jorden är rund eller platt också för säkerhets skulljag duckar
här får vi avbryta för ett meddelande hm professor Ingvar. Det påminner mig om Emelie mattelärare vill att barnen förklara varför de kom på svaret inte bara säga det rätta svaret. Ursäkta OT tillbaks till studion!IngOehman skrev:Njae, förstår man vetenskap så förstår man att modeller inte är absoluta.
Den som vilar mot dem och kommer med absoluta påståenden gör därför
alltid en feltolkning och förbryter sig mot de vetenskapliga principerna.
Det kan man göra, och det görs ibland utan att det är något att uppröra
sig över, men om man samtidigt specifikt påstår att det är vetenskapligt så
är jag mera tveksam.
Och jag vill nog påstå att dogmer uppkommer som följd av i varje fall tre
saker - ovetenskaplighet, sociala OCH psykologiska mekanismer. De två
senare är i själva verket inte helt obesläktade.
Hur man är vänder och vrider på det är dogmer ändå vad de är - religiösa
sanningar, alltså påståenden som vilar på tro och övertygelse till skillnad
från kunskap och förstånd. De är ofta nära släkt med tumregler även om
de kan vara komplicerade. Det är ju aldrig tumregler. Men båda delar en
egenskap - de påstår saker utan att berätta varför. De bygger på att man
skall lära sig utantill istället för att förstå (vilket ju inte är så konstigt då ju
oriktigheter inte går att förstå med mindre mindre än att man förstår att
de är felaktiga.)
Jag avråder från dogmatik.
Vh, iö
jag skämtade bara. Förlåt om du tog det hårt.AndreasArvidsson skrev:matså skrev:förväntat sektsvarAndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Ja gör det. Kan du inte mäta om jorden är rund eller platt också för säkerhets skulljag duckar
Sektsvar![]()
Det där tar jag som ett personangrepp. Admin sparka ut honom är ni snälla.
matså skrev:jag skämtade bara. Förlåt om du tog det hårt.
oj jag så inte lilla gubben därnereAndreasArvidsson skrev:matså skrev:förväntat sektsvarAndreasArvidsson skrev:Komorok skrev:Skulle tjatet om spikes sluta om jag gjorde mätningar?
Sektsvar![]()
Det där tar jag som ett personangrepp. Admin sparka ut honom är ni snälla.
Martin skrev:Jag såg en diskussion om spikfötter som exempel. Flera personer var ihärdiga och krävde svar hur spikfötterna minskar vibrationerna i golvet. (det var alltså deras utgångspunkt: mindre vibrationer=bättre ljud).
Svaret blev till slut: nej, det är inte alls det jag vill, att det ska vara så lite vibrationer som möjligt. Jag ville bara ha en bra känsla av närvaro och pitch i instrumenten.
Då har man alltså pratat förbi varandra tycker jag. Några försöker styra in diskussionen åt ett håll som den andre inte hade tänkt sig. Och det utifrån deras synvinkel på hur man får bra ljud. Han hade en annan synvinkel, men den var inte godtagbar.
Det är väl bara ett exempel i mängden där vetenskapståget försöker hävda rätten att sätta agendan i diskussionen. Och jag tycker det kan te sig ganska otrevligt i många fall. Inte alltid, men ofta. Man är intre riktigt känslig för andras perspektiv, bakgrund och uppfattningar. Inte intresserad egentligen av andras uppfattningar utan är intresserad av att just tvinga in en ens eget perspektiv på agendan diskussionen.
Och det genom att åberopa vetenskaplighet och kunskap. För att föra diskussionen framåt. Det blir lite motsägelsefullt kan jag tycka. Diskussionen och kunskapen förs ju inte framåt.
ja precis alla vet ju att spikes är bäst. Hade mjukfötter innan men det burrade men så köpte dyra spike och nu låter det som paradiset.IngOehman skrev:shifts skrev:Får man fråga vad en sådan här tråd fyller för syfte? Rota lite dålig stämning i leden?
Ja, man undrar ju när tråden inleds med en halmgubbe.
Ett påstående om att många vill ställa sig i ett led som jag
inte sett att någon i verkligheten har ställt sig i, någonsin.
Bara den påhittade halmgubben står där, ensam.
Vh, iö
håller fullständigt med. Det här handlar om dogmer i inte fiske.KarlXII skrev:Mats är ute och trollfiskar ser jag. Hoppas det inte blir något napp.
Richard skrev:Det är inte heller mindre, eller mera vibrationer som går ned i golvet som gör att spikes upplevs som låtande mera pitch - korrekt ( tycker jag ) .
Richard skrev:Var och en kan lätt höra att spikes är att föredra, om man lyssnar till hur musikens toner låter, inte bara " ljudet av musiken" .
sprudel skrev:IngOehman skrev:Jag tycker den ser buktande ut, såpass att det känns ytterst rimligt att anta att den forsätter bukta och bildar ett klot om man följer ytan långt, långt.
Vh, iö
Lite OT blir det nu, om horisontens krökning, ursäkta.
Nähäa du Ingvar!
Jorden ser platt ut! Om jag befinner mig på tex Härmanö huvud, gissar 50 m över havsnivå, och ser horisonten över havet nästan 180 grader så ser den platt ut. Jag ser, skulle jag gissa kanske 2mil i varje riktning pga ljussgenomsläppligheten.
Hur många grader av jordens rundning är det? 4 mil av 4000 mil och många grader kan du uppfatta som en rundning?
1/1000 del av 360 grader tror jag inte man kan uppfatta som en krökning.
Sedan böjs väl ljuset av lufttryck och temperaturskillnader men det gör nog inte så mycket i sammanhanget.
Jag har funderat på att spänna ett snöre framför mig för att att ha en raklinje att förhålla mig till just för att studera om jag kan uppfatta någon krökning av horisonten. Bekymret är att jag kan inte titta i 180 grader, då borde jag varit konfigirerad som Marty Feldman, och det är jag inte.
MichaelG skrev:Richard skrev:Var och en kan lätt höra att spikes är att föredra, om man lyssnar till hur musikens toner låter, inte bara " ljudet av musiken" .
Nej, ditt påstående är falskt.
MichaelG skrev:Richard skrev:Var och en kan lätt höra att spikes är att föredra, om man lyssnar till hur musikens toner låter, inte bara " ljudet av musiken" .
Nej, ditt påstående är falskt.
Svante skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Jag tycker den ser buktande ut, såpass att det känns ytterst rimligt att anta att den forsätter bukta och bildar ett klot om man följer ytan långt, långt.
Vh, iö
Nähäa du Ingvar!
Jorden ser platt ut! Om jag befinner mig på tex Härmanö huvud, gissar 50 m över havsnivå, och ser horisonten över havet nästan 180 grader så ser den platt ut. Jag ser, skulle jag gissa kanske 2mil i varje riktning pga ljussgenomsläppligheten.
Hur många grader av jordens rundning är det? 4 mil av 4000 mil och många grader kan du uppfatta som en rundning?
Sedan böjs väl ljuset av lufttryck och temperaturskillnader men det gör nog inte så mycket i sammanhanget.
Jag har funderat på att spänna ett snöre framför mig för att att ha en raklinje att förhålla mig till just för att studera om jag kan uppfatta någon krökning av horisonten. Bekymret är att jag kan inte titta i 180 grader, då borde jag varit konfigirerad som Marty Feldman, och det är jag inte.
Befinner du dig 50 meter över havsnivån bör du med jordens krökning se ungefär sqrt(2*6370000*50+50*50)=25 km i vardera riktningen. Det faktum att du inte ser längre är ett bevis på att jorden är krökt och dessutom att den har just den radie den har.
BPM skrev:Jag tycker det börjar bli en dogm att faktiskt bara består av en massa dogmer..
KarlXII skrev:MichaelG skrev:KarlXII skrev:Sedär ja.
Ska jag tolka det som att du tycker att Richard är en knäppgök och jag är en riddare? Eller avsåg du något annat?
Nej. Mer en skoj "apropå..."
sprudel skrev:Svante skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Jag tycker den ser buktande ut, såpass att det känns ytterst rimligt att anta att den forsätter bukta och bildar ett klot om man följer ytan långt, långt.
Vh, iö
Nähäa du Ingvar!
Befinner du dig 50 meter över havsnivån bör du med jordens krökning se ungefär sqrt(2*6370000*50+50*50)=25 km i vardera riktningen. Det faktum att du inte ser längre är ett bevis på att jorden är krökt och dessutom att den har just den radie den har.
Jodå, men min poäng var om du kunde uppfatta krökningen, alltså att horisonten inte ter sig rak!
matså skrev:IngOehman skrev:Njae, förstår man vetenskap så förstår man att modeller inte är absoluta.
Den som vilar mot dem och kommer med absoluta påståenden gör därför
alltid en feltolkning och förbryter sig mot de vetenskapliga principerna.
Det kan man göra, och det görs ibland utan att det är något att uppröra
sig över, men om man samtidigt specifikt påstår att det är vetenskapligt så
är jag mera tveksam.
Och jag vill nog påstå att dogmer uppkommer som följd av i varje fall tre
saker - ovetenskaplighet, sociala OCH psykologiska mekanismer. De två
senare är i själva verket inte helt obesläktade.
Hur man är vänder och vrider på det är dogmer ändå vad de är - religiösa
sanningar, alltså påståenden som vilar på tro och övertygelse till skillnad
från kunskap och förstånd. De är ofta nära släkt med tumregler även om
de kan vara komplicerade. Det är ju aldrig tumregler. Men båda delar en
egenskap - de påstår saker utan att berätta varför. De bygger på att man
skall lära sig utantill istället för att förstå (vilket ju inte är så konstigt då ju
oriktigheter inte går att förstå med mindre mindre än att man förstår att
de är felaktiga.)
Jag avråder från dogmatik.
Vh, iö
här får vi avbryta för ett meddelande hm professor Ingvar. Det påminner mig om Emelie mattelärare vill att barnen förklara varför de kom på svaret inte bara säga det rätta svaret. Ursäkta OT tillbaks till studion!
KarlXII skrev:MichaelG skrev:KarlXII skrev:Sedär ja.
Ska jag tolka det som att du tycker att Richard är en knäppgök och jag är en riddare? Eller avsåg du något annat?
Nej. Mer en skoj "apropå..."
IngOehman skrev:matså skrev:här får vi avbryta för ett meddelande hm professor Ingvar. Det påminner mig om Emelie mattelärare vill att barnen förklara varför de kom på svaret inte bara säga det rätta svaret. Ursäkta OT tillbaks till studion!
Bra jämförelse där Mats!
Det är just det det handlar om, och det är just därför som resonemang om
vägen till svaret är viktigare än svaret själv, särskilt om målet är att få veta om den som svarar (/redogör för något) verkligen har förstått.
sprudel skrev:@Svante. Du kommer fram till precis det jag menade, kan vi uppfatta krökningen när vi ser på horisonten som en linje vilken går från vänster till höger.
Svante skrev:sprudel skrev:@Svante. Du kommer fram till precis det jag menade, kan vi uppfatta krökningen när vi ser på horisonten som en linje vilken går från vänster till höger.
Mm. Fast alltså, projektionen och bilden på näthinnan är ju krökt. Frågan är bara hur hjärnan tolkar det. Det finns ju mängder av uppställningar med raka saker som projiceras krökt på näthinnan, men hjärnan upplever inte att sakerna är krökta för det. Perception är knepigt.
Svante skrev:sprudel skrev:@Svante. Du kommer fram till precis det jag menade, kan vi uppfatta krökningen när vi ser på horisonten som en linje vilken går från vänster till höger.
Mm. Fast alltså, projektionen och bilden på näthinnan är ju krökt. Frågan är bara hur hjärnan tolkar det. Det finns ju mängder av uppställningar med raka saker som projiceras krökt på näthinnan, men hjärnan upplever inte att sakerna är krökta för det. Perception är knepigt.
Nattlorden skrev:Det tar inte så lång tid att vänja sig vid upp-och-ned-glasögon, det fixar man på en timme! (Fysik, dubbellektion)
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Det tar inte så lång tid att vänja sig vid upp-och-ned-glasögon, det fixar man på en timme! (Fysik, dubbellektion)
Kanske dags att du tar av dom nu.
UnholyRishna skrev:Får nog vara nått styvare än en centimeter/tumstock för att den inte ska bågna av sin egenvikt.
IngOehman skrev:UnholyRishna skrev:Får nog vara nått styvare än en centimeter/tumstock för att den inte ska bågna av sin egenvikt.
Men det var ju det som var poängen - min förhoppning var att med ett tanke-
experiment övertyga sprudel om att man ser skillnad mellan en tumstock som
ligger på en plan yta och en som är lyft och bågnar.
Det handlar i jordfallet inte om horisontens krökning (vilken är försumbar)
utan om perspektivets krökning.
- - -
Vitsen med tankeexperimentet är att han dessförinnan tycktes ha fastnat på
om man kan avgöra om horisonten är krökt eller rak, men det är ju inte alls
det det handlade om, det är en i sammanhanget helt ointressant fråga (det
kan man inte) eftersom det inte är genom att betrakta horisontens evenetuella
krökning som man finner svaret på om jorden är rund eller om den är rund.
(Som en pannkaka/som en boll).
Men han tycks inte ha förstått det jag skrev och varför jag skrev det, ännu.
Och inte du heller.
- - -
Nåja... Faktum kvarstår, med basla kunskap om Newtons fysik och lite simpel
trigonometri eller bara en halvt tränad intiuitiv förmåga som enda hjälp så är
det lätt att se att jorden är klotformad.
Och så är det, oavsett hur många som förstår det.
Och av detta skäl har mänskligheten (inte nödvändigtvis alla, men kunskapen
har funnits) känt till att jorden är klokformad i evinnerliga* tider. Hela iden att
det skulle vara modern kunskap är felaktig.
Vh, iö
- - - - -
*Läs - många tusen år.
Svante skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Jag tycker den ser buktande ut, såpass att det känns ytterst rimligt att anta att den forsätter bukta och bildar ett klot om man följer ytan långt, långt.
Vh, iö
Nähäa du Ingvar!
IngOehman skrev:Inser just att inte alla är så bra på att föreställa sig saker i huvudet...
Vh, iö
zartok skrev:Så... ni diskuterar om jorden är rund eller platt? Ur-dogmen
sprudel skrev:IngOehman skrev:Inser just att inte alla är så bra på att föreställa sig saker i huvudet...
Vh, iö
Som du beter dig!![]()
Nu är det tyvärr så att du fortfarande missförstår frågeställningen, men jag avstår från att vidare föra en diskussion. Beklagligt är det.
IngOehman skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Inser just att inte alla är så bra på att föreställa sig saker i huvudet...
Vh, iö
Som du beter dig!![]()
Nu är det tyvärr så att du fortfarande missförstår frågeställningen, men jag avstår från att vidare föra en diskussion. Beklagligt är det.
![]()
Vad menar du?
Jag ville hjälpa de som tycker det är svårt att föreställa sig saker i huvudet och
skapade ett par bilder för att visa skillnaden, och du blir otrevlig.
Och jag känner inte till något annat missförstånd än att du kommenterade mitt
tidigare inlägg som om du trott att jag skrivit något om horisontens krökning.
Det har jag inte gjort. Du missförstod det jag skrev om vad det är som gör att
man ser att jorden är krökt.
Kanske förstår du det fortfarande inte? Svårt att veta när du responderar
med
otrevligheter och inget annat.
Men - jag skriver ju inte inlägg bara för att du skall läsa dem och jag hoppas att
i varje fall någon hade nytta av illustrationerna.
Vh, iö
- - - - -
PS. Och sen vill jag nog påstå att den platta jorden som rådande uppfattning inte
är en dogm i vanlig bemärkelse. Det är en faktoid.
Det har nog aldrig varit en utbredd uppfattning att jorden är platt. Inte på många
tusen år i varje fall.
Tron att man har trott det, kan möjligen ses som en dogm.
KarlXII skrev:Egentligen är antagandet att jorden är platt rena löjan även i ett ovetenskapligt eller antikt perspektiv. Man har seglat långt bortom horisonten länge. Är kusten bergig är det ju inga problem med att se att de liksom blir mindre och mindre höga ju längre ut man kommer. Dessutom försvinner skeppen ur sikte ganska fort om man står på land. Man ser ju inte ens till Gotland till exempel. Märkligt...
sprudel skrev:IngOehman skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Inser just att inte alla är så bra på att föreställa sig saker i huvudet...
Vh, iö
Som du beter dig!![]()
![]()
Vad menar du?
Jag ville hjälpa de som tycker det är svårt att föreställa sig saker i huvudet och
Och jag känner inte till något annat missförstånd än att du kommenterade mitt
tidigare inlägg som om du trott att jag skrivit något om horisontens krökning.
Det har jag inte gjort. Du missförstod det jag skrev om vad det är som gör att
man ser att jorden är krökt.
Kanske förstår du det fortfarande inte? Svårt att veta när du responderar
med
otrevligheter och inget annat.
Men - jag skriver ju inte inlägg bara för att du skall läsa dem och jag hoppas att
i varje fall någon hade nytta av illustrationerna.
Vh, iö
- - - - -
PS. Och sen vill jag nog påstå att den platta jorden som rådande uppfattning inte
är en dogm i vanlig bemärkelse. Det är en faktoid.
Det har nog aldrig varit en utbredd uppfattning att jorden är platt. Inte på många
tusen år i varje fall.
Tron att man har trott det, kan möjligen ses som en dogm.
Hmm!
Du ser inte då att det du skriver kan tas som en förolämpning?
sprudel skrev:"Inser just att inte alla är så bra på att föreställa sig saker i huvudet..."
Så tog jag det. Menar du att du inte menar det på det viset, så tar jag tillbaka min lilla dj-ul omedelbart. Jag blev förvånad att du uttryckte dig som du gjorde samtidigt som du gjort dig omsorg att konstruera en bild.
Då hoppas jag vi klarat av den biten. Missförstånd.
sprudel skrev:Min fundering var, och är, att om man befinner sig på en bergknalle och ser havets horisont framför sig som en linje från vänster till höger. Kan man då uppfatta att horisonten inte är spikrak?
sprudel skrev:Min tanke är att man inte kan det med horisontlinjen som utgåpngspunkt därför att din sikt är så liten del av jordens omkrets. Däremot kan man sluta sig till det med fartyg som "försvinner" osv.
Finns andra sätt att bevisa det, den som fått äran i historieböckerna är Erathostenes som gjorde ett trevligt experiment redan före Jesus tid.
Bara att Googla.
IngOehman skrev:Nästan vad som helst kan tas som en förolämpning för den som vill bli kränkt
(inklusive det jag just skrev). Men jag avser aldrig förolämpa folk, och jag är
heller inte en sådan person som dömer någon baserad varken på kön, ålder,
hudfärg, IQ eller några andra förmågor.
Människor är olika bara, och att inte alla är lika bra på att visualisera saker är
ju inte svårt att bli varse, bara att titta på hur bra olika människor är på att
teckna. Vissa är sämre på det, vissa är sämre på att tåla solen, vissa är sämre
på att föda barn (helt oförmögna rent av, män alltså) och vissa har inte hunnit
uppleva så mycket ännu, medan andra har hunnit glömma mer än andra har
hunnit uppleva.
Så är det bara, och att det är som det är, och man förstår det, betyder inte att man ser ned på någon på grund av hur det är. För mig är en människa så
oerhört mycket mera än att kunna eller förstå det ena eller andra. Så det var
verkligen INTE menat som en förolämpning.
Jag ägnar mig inte åt sådant.
IngOehman skrev:![]()
Vad menar du?
.
Det är alltid vi som skall skärpa oss, den store IÖ gör aldrig fel. Hell Öhman!IngOehman skrev:Det här böjar bli lite larvigt.
Skärp er.
Vh, iö
Det där är en förolämpning. Du skriver att vi är larviga. Jag menar detta på fullaste allvar, Ingvar. När du skriver att folk är larviga så är det en förolämpning även om du tycker att vi är det.IngOehman skrev:Det här böjar bli lite larvigt.
Skärp er.
Vh, iö
Morello skrev:...fullkomligt obegripligt.
Vilken djävla sandlådetråd.
Somliga verkar inte kunna skilja på orsak och verkan drar de mest knasiga slutsatser!
---
...så befängt och dumt att man häpnar.
Kom igen nu grabbar, ta er upp ur sandlådan och tänk rationellt, vilket man kan förvänta sig av vuxna människor utan begåvningshandikapp.
matså skrev:Nu skall göra en sak som vissa aldrig kommer att göra. Jag hade fel, myten kommer ifrån en 1800-tals bok. Märkligt o fantastiskt att denna plattmatchen kunde få så stort fäste.![]()
Martin skrev:Almen: Så det är ok att kalla folk för dumma i huvudet om du anser att de är det? Jag har aldrig varit så lite överens om något.
Jag pratar om principen att vara okänslig inför att andra kan ta illa upp om man säger något nedlåtande om dem (även om man inte menar det nedlåtande utan bara tycker att det är en deklaration av sanningen).Almen skrev:Martin skrev:Almen: Så det är ok att kalla folk för dumma i huvudet om du anser att de är det? Jag har aldrig varit så lite överens om något.
Vem har pratat om "dumma i huvudet"? Jag ser mig inte som dum i huvudet bara för att jag i vissa avseenden saknar den förmågan.
Martin skrev:Jag pratar om principen att vara okänslig inför att andra kan ta illa upp om man säger något nedlåtande om dem (även om man inte menar det nedlåtande utan bara tycker att det är en deklaration av sanningen).Almen skrev:Martin skrev:Almen: Så det är ok att kalla folk för dumma i huvudet om du anser att de är det? Jag har aldrig varit så lite överens om något.
Vem har pratat om "dumma i huvudet"? Jag ser mig inte som dum i huvudet bara för att jag i vissa avseenden saknar den förmågan.
Jag menar ju inget illa. Jag vill bara få dig att inse din begränsing att förstå att du sårar andra. (precis enligt ditt eget resonemang så skulle det jag gör mot dig vara ok och inte en förolämpning, folk är ju som de är).IngOehman skrev:Martin skrev:Jag pratar om principen att vara okänslig inför att andra kan ta illa upp om man säger något nedlåtande om dem (även om man inte menar det nedlåtande utan bara tycker att det är en deklaration av sanningen).Almen skrev:Martin skrev:Almen: Så det är ok att kalla folk för dumma i huvudet om du anser att de är det? Jag har aldrig varit så lite överens om något.
Kallar du mig okänslig!![]()
Jag tar väldigt illa upp av dina ovänliga inlägg. Vänligen sluta upp med dem.
Vh, iö
Almen skrev:Håller absolut inte med Martin och Morello. Själv har jag några bekanta som i vissa avseenden har en mig fullständigt överlägsen förmåga att visualisera saker i huvudet. Jag känner mig vare sig korkad eller kränkt, varken av att själv inse det eller av att de vet att så är fallet.
Enda sättet att bli kränkt av det är väl om man inte inser sina egna begränsningar - eller andras styrkor.
Och Morello, ärligt talat - skall det komma från dig?Morello skrev:...fullkomligt obegripligt.
Vilken djävla sandlådetråd.
Somliga verkar inte kunna skilja på orsak och verkan drar de mest knasiga slutsatser!
---
...så befängt och dumt att man häpnar.
Kom igen nu grabbar, ta er upp ur sandlådan och tänk rationellt, vilket man kan förvänta sig av vuxna människor utan begåvningshandikapp.
Den senaste i en rad av många... Är du ironisk?
Det där var en riktigt grov förolämpning på mig Ingvar. Jag förstår ju att du blir sårad av att jag skriver negativa saker om dina förmågor. Men du förstår ju inte att andra blir sårade av det.IngOehman skrev:Martin skrev:Jag pratar om principen att vara okänslig inför att andra kan ta illa upp om man säger något nedlåtande om dem (även om man inte menar det nedlåtande utan bara tycker att det är en deklaration av sanningen).Almen skrev:Martin skrev:Almen: Så det är ok att kalla folk för dumma i huvudet om du anser att de är det? Jag har aldrig varit så lite överens om något.
Jag tar väldigt illa upp av dina ovänliga inlägg. Vänligen sluta upp med
dem.
Så beter du dig. Jag visar det bara som ett exempel.
- - -
Din bedömning av vad som är nedlåtande är ingen universell sanning (du
talar om att något inte är menat att vara nedlåtande men att det ÄR det;
"säger något nedlåtande").
Snarare är det min uppfattning att du har en svaghet med avseende på
detta, du har en oförmåga att göra rimliga bedömningar av sådana saker,
du är inte bra på att förstå hur andra människor känner och trampar där-
för ofta på folk utan att förstå att du gör det. Även live.
Men jag tror faktiskt att du vet om detta, intellektuellt. Att du känner till
att du har en svaghet därvidlag, men du är blind för när det händer.
Vh, iö
Martin skrev:Jag menar ju inget illa. Jag vill bara få dig att inse din begränsing att förstå att du sårar andra. (precis enligt ditt eget resonemang så skulle det jag gör mot dig vara ok och inte en förolämpning, folk är ju som de är).IngOehman skrev:Martin skrev:Jag pratar om principen att vara okänslig inför att andra kan ta illa upp om man säger något nedlåtande om dem (även om man inte menar det nedlåtande utan bara tycker att det är en deklaration av sanningen).Almen skrev:Martin skrev:Almen: Så det är ok att kalla folk för dumma i huvudet om du anser att de är det? Jag har aldrig varit så lite överens om något.
Jag tar väldigt illa upp av dina ovänliga inlägg. Vänligen sluta upp med dem.
Vh, iö
sprudel skrev:IngOehman skrev:Inser just att inte alla är så bra på att föreställa sig saker i huvudet...
Vh, iö
Som du beter dig!
DQ-20 skrev:sprudel skrev:IngOehman skrev:Inser just att inte alla är så bra på att föreställa sig saker i huvudet...
Vh, iö
Som du beter dig!
Du behöver inte dra upp det i näsan, som morsan brukade säga. I det här fallet ser jag ingen anledning att fara ut mot IÖ på det där viset. Låter mer som gammal ost av andra kommentarer att döma. Själv har jag relativt lågt IQ och blev hjälpt av bilden. Lågt IQ har jag främst för att jag har lite problem med att föreställa mig geometriska former och mönster i huvudet, inte pga av att jag är "dum i huvudet". I ett IQ-test drar det dock ned poängen märkbart. En tröst i bedrövelsen är att man kan träna upp den förmågan men eftersom Mensa inte tillhör de föreningar som jag önskar medlemskap i ids jag inte. Än.
/DQ-20
DQ-20 skrev:En tröst i bedrövelsen är att man kan träna upp den förmågan men eftersom Mensa inte tillhör de föreningar som jag önskar medlemskap i ids jag inte. Än.
/DQ-20
Jag kan ju säga att du har fullständigt fel där. Och det där med att härma andras beteende har blivit rekursivt nu.IngOehman skrev:Det är mindre positivt att du inte inser varken att din bedömning inte är en
universell sanning, eller inser att jag skrev "Kallar du mig okänslig!" för
att du skulle få se hur det såg ut när JAG beter mig som du gjorde.
IngOehman skrev:
Tror nog han sitter och tittar fascinerat på trådens utveckling, precis som
jag.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vill bara för protokollet nämna att vi är helt cool, den gode Sprudel och jag
alltså.
Tror nog han sitter och tittar fascinerat på trådens utveckling, precis som
jag.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: jonasz och 24 gäster