Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Väldigt många singlar efter 1979 har litet hål.
Nimrod skrev:Objektivisten skrev:Väldigt många singlar efter 1979 har litet hål.
Jo, det har du rätt i nu när jag tänker efter, men dom åttiotals-singlar jag har här hos mig just nu har stora hål.
Så jag ställer om frågan: Varför har så många singlar stora hål när dom inte varit i närheten av en jukebox?
Vee-Eight skrev:Har för mig att jag sett en brotch för skivor med för litet hål. Frågan är var...
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Har för mig att jag sett en brotch för skivor med för litet hål. Frågan är var...
Det är ju det motsatta problemet
En vanlig rundfil, som ju oftast har lite mindre dia i spetsen, är ett alldeles utmärkt val. Problemet kommer när man handskas med en ocentrerad skiva, då ska man ju inte ta bort lika mycket runt om. Den stora utmaningen kommer när skivan är olika ocentrerad (kanske tom i olika riktningar) på de båda sidorna...
/ B
Vee-Eight skrev:För ocentrerade skivor däremot finns inte mkt hjälp.
PerStromgren skrev:Vee-Eight skrev:För ocentrerade skivor däremot finns inte mkt hjälp.
Om det är hålet som är ocentrerat så kan man fixa saken med litet jobb, varje gång skivan sak spelas. Gör hålet exakt tillräckligt stort för att kunna få spindeln i centrum. Markera runt periferin var spindeln ska ligga an och lägg skivan så. Inte kul, men det går!
RogerGustavsson skrev:Frågan var väl inte om det lilla hålets diameter utan varför stora centrumhål på singlarna?
Vee-Eight skrev:Har för mig att jag sett en brotch för skivor med för litet hål. Frågan är var...
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Har för mig att jag sett en brotch för skivor med för litet hål. Frågan är var...
En rivare menar ni?
Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Har för mig att jag sett en brotch för skivor med för litet hål. Frågan är var...
En rivare menar ni?
Vilka?
Jag däremot menade en brotch, inget annat.
Morello skrev:Då har du lärt dig något nytt även denna dag.
I den konservativa urmakeribranschen använder man alltid termen rivare och även glättningsnål, vilken används för att göra hålet riktigt blankt och fint.
Bill50x skrev:Men idag görs det väl inga 7" singlar med stora hål?
/ B
Wiki skrev:Seeburg Corporation (kort Seeburg) grundades 1907 av svensken Justus P. Sjöberg som J.P. Seeburg Piano Co. i Chicago.
IngOehman skrev:Vaddå onödigt stora?
Men stort hål kan det spelas i alla sammanhang, men litet inte.
Klart en singel skall ha stort hål. En EP vete tusan, speciellt om
det är en 33 å 1/3-delare.
De som inte kan spela singlar med stort hål har ett utrustnings-
problem, det är inte singlarna med det stora hålet som är pro-
blemet.
Vh, iö
Vee-Eight skrev:Det större hålet kan ju inte heller komma som en komplett nyhet heller.

IngOehman skrev:Jukebox.
Hur kan man läsa denna tråd och missa det?
Vh, iö
Nimrod skrev:Vee-Eight skrev:Det större hålet kan ju inte heller komma som en komplett nyhet heller.
Nej såklart inte, min undran är varför man inte slutar med stort hål när behovet inte finns längre.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster