Det stora intresset för (små)sakerna, vad beror det på...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Det stora intresset för (små)sakerna, vad beror det på...

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 09:35

...tror ni?

Det poppar regelbundet upp nya trådar kring detta:
Det kan handla om skillnader mellan olika sätt att skicka data mellan apparater.
Det kan handla om vilket slags mellanlägg man skall ha mellan högtalare och golv.
Det kan handla om skillnader mellan CD-spelning och hårddisk-spelning.
Sladdar, naturligtvis...
Är "elen" bättre på natten?..

Listan kan göras väldigt lång, men gemensamt för flertalet av de frågor som avhandlas, diskuteras och tillägnas nya trådar, är att det handlar om småsaker.
Saker som är såpass små, att det inte ens råder samsyn kring huruvida det ens blir någon hörbar skillnad oavsett vad man väljer för metod.

-Det som fångar mitt intresse är inte alls om skillnaderna existerar. (De verkar ju vara så små, att eventuell existens är ointressant.)
Det intressanta tycker jag är ATT och VARFÖR intresset för dessa saker är såpass stort som det uppenbarligen är.
Senast redigerad av Strmbrg 2013-11-19 07:49, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-11-17 09:44

Därför att de stora sakerna är snabbt avhandlade?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 09:55

Bagaget skrev:Därför att de stora sakerna är snabbt avhandlade?

Tänkte faktiskt på just detta.
Det kan vara en möjlig förklaring. Åtminstone en förklaring till varför det ägnas väldigt mycket tid och text åt småsakerna jämfört med storsakerna.

Fast, ur ett annat perspektiv - det resultatinriktade - så borde det väl vara betydligt mer meningsfullt att fokusera på åtgärder som ger UPPENBARA resultat.

Eller, ÄR det så (tror vi) att vi har så himla bra anläggningar och rum att de stora sakerna redan är fixade?

Eller, handlar småsaksdiskussionerna EGENTLIGEN snarast om någonting helt ANNAT än välljudsskapandet?
Handlar småsaksfokuset kanske EGENTLIGEN om intresset för hur små skillnader jag förmår att höra?
Eller kan det till del handla om intresset för argumentationsteknik?
Eller hur elektronik, data och akustik FUNGERAR, snarare än vad det konkreta resultatet av "fungerandet" blir.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-11-17 10:00

Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).

Det är då enklare att "underhålla" hifi-intresset med småprylar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 10:09

Conan skrev:Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).

Också en mycket intressant infallsvinkel.
Ju mer jag tänker på det, desto väsentligare känns förklaringen.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-17 10:10

Conan skrev:Tvärtom, tror jag. De stora sakerna (akustik, högtalare, inspelningarna, förväntanseffekter mm) kräver stor förståelse eller stora insatser (ekonomi, ingrepp i boendemiljön, åsikter om estetiken från ev. bättre hälfter, självrannsakan mm).

Tror också detta. Sen är det väl så att även om skillnaderna objektivt är försvinnande små så kan väl den upplevda skilladen vara större, och det är ju också en form av verklighet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-17 10:21

Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 10:27

MichaelG skrev:Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde. :)

Hälsn. Michael

Nyfikenhet, absolut!
Och vissa saker är ju dessutom väldigt enkla att skifta, som exempelvis en kabel, ett underlägg eller som i ditt fall olika data-utgångar.
Det blir ju extremt mycket bökigare att skifta mellan ett normalmöblerat rum och ett akustikbehandlat, tex.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-17 10:31

Strmbrg skrev:

Det kan vara en möjlig förklaring. Åtminstone en förklaring till varför det ägnas väldigt mycket tid och text åt småsakerna jämfört med storsakerna.

Fast, ur ett annat perspektiv - det resultatinriktade - så borde det väl vara betydligt mer meningsfullt att fokusera på åtgärder som ger UPPENBARA resultat.

Tror som ni att det stora sakerna är enkla att greppa o klara av/ut.
Men de små kräver mer pill/tid o eftertanke. Även intellektuellt. Som någon skrev, nyfikenheten väcks.

MEN, även småsaker kan ge UPPENBARA resultat! bra rack stående på rätt ställe, kablar inte i ormbo, bra el, noggrant uppställda högtalare, programvaror, rippningar mm.

Och även små skillnader i ljudet kan ge stora upplevda förbättringar för den enskilde.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 10:45

sportbilsentusiasten skrev:
Strmbrg skrev:

Tror som ni att det stora sakerna är enkla att greppa o klara av/ut.
Men de små kräver mer pill/tid o eftertanke. Även intellektuellt. Som någon skrev, nyfikenheten väcks.

MEN, även småsaker kan ge UPPENBARA resultat! bra rack stående på rätt ställe, kablar inte i ormbo, bra el, noggrant uppställda högtalare, programvaror, rippningar mm.

Och även små skillnader i ljudet kan ge stora upplevda förbättringar för den enskilde.

Ja, och något som jag brukar försöka intressera mig för lite extra, är enkla åtgärder som ger påtagliga förbättringar.
Enkelheten skall då både innebära en liten kostnad och ett litet arbete.

-Ju mindre kostnad OCH arbete, desto mindre krav på förbättringens storlek.
Jag tänker nu exempelvis på hur jag har ställt böckerna i sidoväggsbokhyllorna i sneda rader. Det var så enkelt, och alldeles kostnadsfritt, att det egentligen inte spelar någon roll om det blev någon förbättring.

:)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-11-17 11:16

Strmbrg skrev:
MichaelG skrev:Intresse för små detaljer kan ju helt enkelt bero på nyfikenhet. I en annan tråd frågar jag om det finns några skillnader mellan hdmi o spdif helt enkelt för att jag tyckte mig höra sådana skillnader. Jag blev helt enkelt nyfiken på om någon visste något om detta. Vilket åtminstone ingen som skrivit i den tråden gjorde. :)

Hälsn. Michael

Nyfikenhet, absolut!
Och vissa saker är ju dessutom väldigt enkla att skifta, som exempelvis en kabel, ett underlägg eller som i ditt fall olika data-utgångar.
Det blir ju extremt mycket bökigare att skifta mellan ett normalmöblerat rum och ett akustikbehandlat, tex.

Ja, och tänk om man sedan vill testa en helt annan akustikbehandling i samma rum. Blint. Jag törs knappt flytta en pinal i mitt lyssningsrum, rädd för att magin ska försvinna. Ren tur att det funkar som det gör, men det gör det, så jag har bara smådetaljer kvar att fixa med :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-17 11:29

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-11-17 11:40

Jag tänkte direkt "för att det är sådant hifitidningarna skriver om". Och det är ju genom den kolorerade hifipressen många håller sig 'uppdaterade' (dvs felinformerade) om hifi. Och varför det skrivs om sådant där småttigt i hifipressen är förstås för att det dels är där vi är som mest utsatta för förväntanseffekter (särskilt hifiskribenter förefaller drabbade), dels för att det är i småsakerna som de verkligt stora marginalerna ligger för hifitillverkare (där jag betraktar rätt många som rena bondfångare, särskilt de stora kabeltillverkarna och "tweaks"-månglarna), och därför just inom dessa områden mycket annonsintäkter kommer finnas att hämta.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 11:48

Morgan skrev:Jag tänkte direkt "för att det är sådant hifitidningarna skriver om". Och det är ju genom den kolorerade hifipressen många håller sig 'uppdaterade' (dvs felinformerade) om hifi. Och varför det skrivs om sådant där småttigt i hifipressen är förstås för att det dels är där vi är som mest utsatta för förväntanseffekter (särskilt hifiskribenter förefaller drabbade), dels för att det är i småsakerna som de verkligt stora marginalerna ligger för hifitillverkare (där jag betraktar rätt många som rena bondfångare, särskilt de stora kabeltillverkarna och "tweaks"-månglarna), och därför just inom dessa områden mycket annonsintäkter kommer finnas att hämta.

Ja, och dessutom kanske det inte finns så mycket annat att skriva om?
Det händer ju väldigt lite i den här "ankdammen" egentligen - plus att vattnet sjunker, och många av ankorna flyger iväg (till helt andra intressen och prioriteringar).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-11-17 11:49

Det är relativt enkelt och billigt att pyzzla med. Och gör man något fel så blir det inte heller någon större katastrof utan låte i princip likadant som innan. Lite annorlunda, kanske, men det är inte säkert.

Skall man ge sig på att mecka med akustiken och kanske rent av bygga om rummet, och gör fel, kan man snabbt gå från ont till värre. Dessutom kräver dom 2 faktorer som påverkar mest (rum och högtalare) mer kunnskap rent allmänt.
Men på den gamla goda tiden, med gramofoner, så var ju det här med pick-up, tonarm och verk och få dom att funka ihop lite mer pyzzligt och det var det väl många som höll på med? Hur mycket som gick på måfå vet jag inte, det var till stor del före min tid. Men på 60-70-talen så var vl Hifi mer folksport än nu, och intresset verkar haft en annan inrikting. Mer teknisk, så att säga.

Intressant också om HiFi-pressen, och det stämmer ju. Dom flesta som skriver där är mest intresserade av att lyssna och tycka. Hur saker fungerar har man sällan någon större insikt i. Eller intresse av. Men folk verkar ju gilla tidningarna, så det är väl OK. Alla kan ju inte vara roade av hur det fungerar, utan
Gamla High Fidelity (20-25 år sedan) var kanske ett undantag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-17 11:56

Med risk för att bli väldigt tjatig - it's a hobby!!!! Hur kul vore det om allt gick att förklara rakt av utan minsta utrymme för egna tankar och idéer? "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.

Jag tror att det här på faktiskt.se finns en del som borde respektera denna aspekten mer istället för att peka med hela handen hela tiden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 12:08

Ja, jag har nog ganska tvivelsutan gått från hifi-hobbyist till att bli musikletare.
Har egentligen helt tappat intresset för att "hålla på med" hårdvaran.
Så har det varit nu i ganska många år. Så, det känns som ett hyfsat stabilt tillstånd.
(Tillståndet är allvarligt, men stabilt... :) )

Förr letade jag efter förbättringar i apparatur- och rumsdomänerna.
Nu letar jag efter förbättringar i musikdomänen.

Exemplvis letar jag för närvarande efter ljudmässigt tilltalande inspelningar av Sibelius symfonier.
Skall testa Chamber Orchestra of Europe med Berglund senare idag.

Men, men. Även i detta letande så är det ljudet som är i fokus. Jag gillar ju Sibbes symfonier, men vill gärna hitta inspelningar såpass goda att jag kan ta till mig musiken utan att distraheras av att ljudet stör mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-17 12:49

Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Personligen bryr jag mig inte om andras intressen.
Vill nån testa kablar, låt dom. Vill nån testa fötter, låt dom.
Däremot finns här ibland en messerbesserattityd att det inte kan göra skillnader. Klart det kan eller inte. Är man inte med i testen kan man ju inte bevisa att det inte gör skillnad just där och då av någon anledning.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-17 12:59

Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".
Däremot finns här ibland en messerbesserattityd att det inte kan göra skillnader. Klart det kan eller inte. Är man inte med i testen kan man ju inte bevisa att det inte gör skillnad just där och då av någon anledning.

Mvh/Harryup

+1
Respekt för andra,deras åsikter, erfarenheter och intresse - att det ska vara så svårt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-11-17 13:04

Jag tror att detta är en mycket möjlig anledning.

Personligen tycker jag att alla delar oavsett hur mycket de påverkar är intressanta att diskutera för att jag vill veta hur det ligger till.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-17 13:12

phloam skrev: "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.

Jag tror att det här på faktiskt.se finns en del som borde respektera denna aspekten mer istället för att peka med hela handen hela tiden.

Tror tyvärr att många i samhället är mer intresserade av att pracka på andra deras uppfattning än lyssna på andras tankar o erfarenheter!
Dessa individer har redan bestämt sig över vad som är rätt o fel - alla andra som tycker något annat "ska upplysas" och alla argument som talar för uppfattningen används som slagträ medan allt annat som talar emot förkastas. Dessutom är alla medel tydligen tillåtna att nyttja.
Ja man häpnar...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-17 14:13

Jag bryr mig inte så mycket om ifall det handpekas. Om det nu gör det. Har inte reflekterat så mycket över den där "sociala, positioneringsbiten".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 15:14

Harryup skrev:Det finns också ett stort intresse eller behov av att visa att man minsann inte är intresserad av andras "småsaker".

Mvh/Harryup

+1
Respekt för andra,deras åsikter, erfarenheter och intresse - att det ska vara så svårt.

Jag tycker det är trist att ni klankar ned på andra på det där sättet.

Vadan attityden?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-17 15:23

phloam skrev:Med risk för att bli väldigt tjatig - it's a hobby!!!! Hur kul vore det om allt gick att förklara rakt av utan minsta utrymme för egna tankar och idéer? "Så här ska du göra, inget snack" Skitkul.

Kommer osökt att tänka på ett avsnitt av Big Bang theroy, där Penny yttrar:

-Not knowing is part of the fun!

Och Sheldon svarar:

-Was that the motto of your community college?

(Ungefär, citerat ur minnet)

Vh, iö

- - - - -

PS, och för att undvika missförstånd, Penny hade självklart rätt, men VAD är
det som gör att hon hade rätt? Är hennes poäng att man inte VILL veta, eller
är det att något som man inte förstår är inspirerande att försöka lista ut?

Kort sagt - vad är målet?

Visst kan det vara kul att hitta saker man inte känner till, men finns det ett
egenvärde i att INTE söka svar - för att få fortsätta undra? :?
Senast redigerad av IngOehman 2013-11-18 02:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-18 01:21

IngOehman skrev:

Mvh/Harryup

+1

Jag tycker det är trist att ni klankar ned på andra på det där sättet.

Vadan attityden?

Vh, iö

Hur tänker du nu?
Att uppmana till respektfull hållning till andra, är det att att klanka ned?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-18 02:43

Era inlägg kommunicerar inget annat än den förakt ni känner för andra
människor, och att ni ser er som satta att tillrättavisa dem.

Vaddå "att det skall vara så svårt"? För vem då? Jag har inte sett att
några andra än ni har brustit med avseende på just respekt för andra.

Vh, iö

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-18 04:52

Mvh/Harryup

+1

Håller med men det är svårt att inte förolämpa någon om man påstår att denne hör hjärnspöken, och det finns en del udda grejer i denna hobby så jag tycker att faktiskt.se har en funktion. Hifi världens egen djävulens advokat, ett surt äpple som är värd sin vikt i guld.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 06:52

Kan vi inte försöka se på fenomenet lite mer sakligt och neutralt?
Att hålla på och angripa respektive gå i försvar, känns lite väl grunt för att det skall bli ett. intressant resonemang kring frågan.

Många tycks tro att en fråga av typen "Varför gör du sådär?" betyder "Det där du sysslar med är korkat!"

Visst, så kan jag också reagera, men det är ju inte alls säkert att frågeställaren menade så, utan frågade för att han var intresserad eller inte förstod.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-11-18 10:07

Det är ett manligt fenomen. En könslig egenskap.

Användarvisningsbild
Tony

Re: Det stora intresset för småsakerna, vad beror det på...

Inläggav Tony » 2013-11-18 12:10

Strmbrg skrev:...tror ni?

Det poppar regelbundet upp nya trådar kring detta:
Det kan handla om skillnader mellan olika sätt att skicka data mellan apparater.
Det kan handla om vilket slags mellanlägg man skall ha mellan högtalare och golv.
Det kan handla om skillnader mellan CD-spelning och hårddisk-spelning.
Sladdar, naturligtvis...
Är "elen" bättre på natten?..

Listan kan göras väldigt lång, men gemensamt för flertalet av de frågor som avhandlas, diskuteras och tillägnas nya trådar, är att det handlar om småsaker.
Saker som är såpass små, att det inte ens råder samsyn kring huruvida det ens blir någon hörbar skillnad oavsett vad man väljer för metod.

-Det som fångar mitt intresse är inte alls om skillnaderna existerar. (De verkar ju vara så små, att eventuell existens är ointressant.)
Det intressanta tycker jag är ATT och VARFÖR intresset för dessa saker är såpass stort som det uppenbarligen är.

For att parafrasera en god van till mig: "For att folk ar dumma i huvudet! Och nar man forklarar for dem att de ar dumma i huvudet sa begriper de inte det, for de ar dumma i huvudet!" :)
Eller om man inte ska vara sa politiskt okorrekt sa kan man val saga att det ligger i manniskans natur att forsoka hitta samband och losningar. Sen ar vi olika i vad vi tror pa, hur man ska hitta dit. En del av oss tror det ar en bra ide att lasa och kritiskt granska tidigare erkanda rön, andra av oss tycker det ar roligare att hoppa over den biten dar man forsoker forsta problemet innan man hoppar pa avsnittet att hitta en "lösning". Manga ganger sa tror folk att de har en chans att hitta pa den dar otroligt fantastiska snabba och enkla losningen pa komplexa problem, som ingen annan har lyckats hitta efter ar av forskning inom amnet.

Horoskop ar val ett ypperligt exempel pa hur "dumma" "folk" ar. Om "folk" inte kopte det tramset sa skulle det ha forsvunnit for lange sedan. Man tror det ar en bekvam och snabb "losning" pa ett komplicerat problem. (Hur man ska leva sitt liv.)

Manga med spelproblem har nog samma symptom: Man ar sa saker pa sin egna formaga att "överlista systemet" att man spenderar alla sina pengar pa att forsoka. Och misslyckas.

Lite samma sak med de som ar helt overtygade att kablar och andra sma saker med helt ovidkommande attribut (kan inte ens komma mig for att kalla manga av dem "egenskaper") har en sa stor paverkan att det overskuggar allt annat som ar matbart och erkant genom eoner av forskning och utveckling. Men hittar en enkel (och felaktig) snabb losning och man har överlistat systemet, bara for att man sjalv ar sa speciell.

Som jag ibland sager till folk med den installningen: Skillnaden mellan dig och mig ar att jag vill förstå problemet först, medans du vill hitta en losning utan att ha forstatt problemet. :-)

Tycker jag... Andra far tycka att det ar sa man ska tanka och gora. Men det ar bara for att de inte forstatt problemet an. :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 14:29

IngOehman skrev:

Eftersom du frågar: Det är inte nåt kunskapsmål som är det mest väsentliga (för den som har en hobby) men det finns inte heller någon önskan att "inte söka svar".

Som hobbyist vill man ligga i gränslandet (!) mellan fakta och egna idéer - eftersom det är mest stimulerande (roligt)! Man vill inte ha sanningar serverade på fat - "Här, detta är allt du behöver veta eftersom det är verifierbart, allt annat är trams och konstiga idéer", typ.

Tänk t.ex. en person som vill bygga stora skalenliga båtmodeller - inte fasen vill man ha ett paket med absolut färdigdefinierat slutresultat (en båt som blir precis exakt enligt byggbeskrivningen) - utan man vill ha en grund (delar, färg, material, beskrivning osv) som man sedan kan göra till en personlig, unik skapelse.

Inom HiFi handlar det om att med "de svar som finns" som grund ägna sig åt eget utforskande, egna tankar, egna lösningar - inte att använda verifierbara fakta för att ta död på detta..!

Tyvärr är utrymmet för egna spekulationer väldigt litet inom HiFi - men som tur är så finns det alltid en viss subjektiv dimension och där lever hobbyn. Jag tycker inte det är nåt dåligt som måste motarbetas utan tvärtom stöttas :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-18 15:40

bootstrap skrev:

Mvh/Harryup

+1

Håller med men det är svårt att inte förolämpa någon om man påstår att denne hör hjärnspöken, och det finns en del udda grejer i denna hobby så jag tycker att faktiskt.se har en funktion. Hifi världens egen djävulens advokat, ett surt äpple som är värd sin vikt i guld.

Håller med att faktiskt har en funktion, men som sagt man kan ju diskutera olika åsikter och utttrycka det där med hjärnspöken på ett vuxet sätt.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 15:58

bootstrap skrev:

Mvh/Harryup

+1

Håller med att faktiskt har en funktion, men som sagt man kan ju diskutera olika åsikter och utttrycka det där med hjärnspöken på ett vuxet sätt.

Problemet verkar vara att valdigt manga tycker att de har tolkningsforetrade pa vad nan annan skriver. For mig sa ar "hjarnspoken" inte ett speciellt nedsattande eller vardeladdat ord. Andra har ser det som en grov forolampning. Da uppstar problem. Och ofta, ofta sa vill man inte ens forsoka forsta eller forklara vad det ar som uppror en. Det verkar som man bara orkar skriva eller lasa en rad i varje inlagg och sen hugga pa det. Istallet for att ens forsoka se helheten och forsoka var snalla mot varann.
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 16:07

phloam skrev:
IngOehman skrev:

Eftersom du frågar: Det är inte nåt kunskapsmål som är det mest väsentliga (för den som har en hobby) men det finns inte heller någon önskan att "inte söka svar".

Som hobbyist vill man ligga i gränslandet (!) mellan fakta och egna idéer - eftersom det är mest stimulerande (roligt)! Man vill inte ha sanningar serverade på fat - "Här, detta är allt du behöver veta eftersom det är verifierbart, allt annat är trams och konstiga idéer", typ.

Tänk t.ex. en person som vill bygga stora skalenliga båtmodeller - inte fasen vill man ha ett paket med absolut färdigdefinierat slutresultat (en båt som blir precis exakt enligt byggbeskrivningen) - utan man vill ha en grund (delar, färg, material, beskrivning osv) som man sedan kan göra till en personlig, unik skapelse.

Inom HiFi handlar det om att med "de svar som finns" som grund ägna sig åt eget utforskande, egna tankar, egna lösningar - inte att använda verifierbara fakta för att ta död på detta..!

Tyvärr är utrymmet för egna spekulationer väldigt litet inom HiFi - men som tur är så finns det alltid en viss subjektiv dimension och där lever hobbyn. Jag tycker inte det är nåt dåligt som måste motarbetas utan tvärtom stöttas :)

Personligen haller jag inte med om ett endaste pastaende i ditt inlagg. Jag jobbar med min storsta hobby och jag vill bara lara mig mer, inte spekulera eller fantisera mera. Det skulle inte var sa bra for karriaren. :-)
HiFi kommer kanske pa tredje plats pa hobbylistan, men jag vill fortfarande forsta och lara mig mer fakta om den hobbyn.
Inom bada dessa intresseomrade (datorer och HiFi) sa finns det plats for tolkningar av vad man tycker om, utan att for den skull behova skara ner pa att forsoka lara sig mer fakta om nanting. Hur mycket man an kan sa finns det alltid utrymme for tolkningar med avseende pa ens egna preferenser.
Men jag ser det som en viktig grundlaggande paradigm att inte blanda ihop fakta och tyckande. Forst da tycker jag en hobby blir riktigt kul. Annars kallar jag det for tidsfordriv eller lek.
__
/ony

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-18 16:18

Tony skrev:
bootstrap skrev:

Mvh/Harryup

+1

Problemet verkar vara att valdigt manga tycker att de har tolkningsforetrade pa vad nan annan skriver. For mig sa ar "hjarnspoken" inte ett speciellt nedsattande eller vardeladdat ord. Andra har ser det som en grov forolampning. Da uppstar problem. Och ofta, ofta sa vill man inte ens forsoka forsta eller forklara vad det ar som uppror en. Det verkar som man bara orkar skriva eller lasa en rad i varje inlagg och sen hugga pa det. Istallet for att ens forsoka se helheten och forsoka var snalla mot varann.

Som tur är, är detta bara en hobby så inom ämnet är det inga problem att strunta i tolkningsföreträdet. Däremot bör man undvika pajkastningen. Jag kan också tänka mig att den som kastar första pajen upplever sig själv som offer. Då har man problemet att det inte finns en gärningsman och när dom förorättade får varningar etc. så upplevs det som ännu en kränkning.

Jag håller alltså med om att man måste vara artig och försöka tolka text positivt istället för negativt men faktiskt.se´s grundinställning i detta kan nog upplevas i sig som väldigt provocerande, att man inte blir trodd och någon annan kommer och säger vad det är du hör, det är ju ett recept för osämja!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-18 16:27

bootstrap skrev:Som tur är, är detta bara en hobby så inom ämnet är det inga problem att strunta i tolkningsföreträdet. Däremot bör man undvika pajkastningen. Jag kan också tänka mig att den som kastar första pajen upplever sig själv som offer. Då har man problemet att det inte finns en gärningsman och när dom förorättade får varningar etc. så upplevs det som ännu en kränkning.

Jag håller alltså med om att man måste vara artig och försöka tolka text positivt istället för negativt men faktiskt.se´s grundinställning i detta kan nog upplevas i sig som väldigt provocerande, att man inte blir trodd och någon annan kommer och säger vad det är du hör, det är ju ett recept för osämja!

Haller med i princip. Men jag har nog aldrig sett nat inlagg dar nagon sager till nan annan att de inte hort eller upplevt det de pastar sig. De ifragasatter bara vad som ar matbara fysikaliska egenskaper och vad som ar upplevelseegenskaper. (Problemet uppstar nar nan sager att det ar inte vetenskapliga fakta utan just en upplevelse och forsta personen tar det som ett personagrepp. Som om det skulle vara nat samre att uppleva nat rent subjektivt!)
Och att strunta i tolkningsforetradet ar ju bara att mucka gral. ;-)
__
/ony

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-18 17:00

Tony skrev:
bootstrap skrev:Som tur är, är detta bara en hobby så inom ämnet är det inga problem att strunta i tolkningsföreträdet. Däremot bör man undvika pajkastningen. Jag kan också tänka mig att den som kastar första pajen upplever sig själv som offer. Då har man problemet att det inte finns en gärningsman och när dom förorättade får varningar etc. så upplevs det som ännu en kränkning.

Haller med i princip. Men jag har nog aldrig sett nat inlagg dar nagon sager till nan annan att de inte hort eller upplevt det de pastar sig. De ifragasatter bara vad som ar matbara fysikaliska egenskaper och vad som ar upplevelseegenskaper. (Problemet uppstar nar nan sager att det ar inte vetenskapliga fakta utan just en upplevelse och forsta personen tar det som ett personagrepp. Som om det skulle vara nat samre att uppleva nat rent subjektivt!)
Och att strunta i tolkningsforetradet ar ju bara att mucka gral. ;-)

Det har jag inte heller sett man jag kan tänka mig att det kan tolkas på så sätt som jag skriver, är det inte så så vet jag inte vad det kan vara, surgubbar som letar gräl kanske :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 17:07

IngOehman skrev:Era inlägg kommunicerar inget annat än den förakt ni känner för andra
människor, och att ni ser er som satta att tillrättavisa dem.

Vaddå "att det skall vara så svårt"? För vem då? Jag har inte sett att
några andra än ni har brustit med avseende på just respekt för andra.

Vh, iö

Det är just detta som är bekymret. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-18 17:14

Tony skrev:
bootstrap skrev:

Mvh/Harryup

+1

Fasiken vad bra uttryckt!

Ja, att det finns hjärnspöken och att det kan vara bra att känna till dem,
är inget personpåhopp, det är en viktig del i sakfrågediskussionerna efter-
som man inte kan diskutera sakfrågan om vissa synpunkter inte är tillåtna.

Diskussionerna blir ständigt förstörda av att vissa nästan tysks vilja känna
sig kränkta, och tar sig rätten skylla andra för att inte vara ödmjuka.

Sakfrågor av alla slag bör ALLTID vara tillåtna, i varje fall på ett forum som
heter faktisk.se. Och suggestionseffekter är ett exempel på en sakfråga
som inte rimligen kan vara otillåten att diskutera bara för att vissa känner
sig påhoppade när andra är intresserade av sakförhållanden för att de skall
kunna bilda sig en uppfattning om vad som kan orsaka vad i den ena eller
andra situationen.

- - -

Att visa respekt för andras åsikter handlar INTE att acceptera något som
är felaktigt som korrekt eller som "bara en åsikt".

Åsikter hör till den subjektiva världen och när folk säger något som inte är
sakligt korrakt måste detta få diskuteras och inte ges "skydd" under före-
vändningen att det vara var en åsikt.

Att påstå något (ge sken av att det är någon objektivt man berättar om)
som inte stämmer BÖR betyda att man får acceptera att det uppstår en
diskussion om det.

Den som inte är beredd att Acceptera det bör kanske avstå ifrån att säga
dumheter, eller göra det någon annanstans - någonstans där respekt för
andra inte handlar och att hjälpa varandra att hitta kunskap, utan om att
låta folk få syssla med självbedrägeri utan att få hjälp att inse det.

För mig är det inte respekt att titta bort och låtsas som om det regnar när
någon är bedragen. Det är att visa sin förrakt för dem som man inte är be-
redd att ta diskussionen med. Den man respekterar talar man med och är
ärlig inför.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-18 17:51

IÖ, återigen...det handlar inte om VAD man får diskutera (allt får ju diskuteras) - nej det handlar om HUR man diskuterar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-18 18:26

T.ex. att envist kalla det andra skriver för dumheter trots negativa reaktioner och pajkastning med hänvisningen att man gör det av respekt. Det känns för mig lika konstigt och onödigt som att ge någon en smäll på käften när man säger något.

"Jag håller inte riktigt med, därför att...", duger gott och ger också en vänlig öppning till diskussion och till att kunna ta till sig det man säger. Man låser på så vis inte in någon känslomässigt i sitt egna resonemang och visar att man respekterar att någon annan har en annan uppfattning.

Intressant diskussion ni har förresten! :) Fast jag tycker att den är lite OT! 8)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 19:27

Med all respekt, men...

Suck, typ
Nu har det blivit slagsida åt det där "sociala hållet" lik förknådat. (Kränkningar, vad man får och inte får tycka etc.)
:?

Så, upphör gärna med det, tack.

---

Nå, åter till syftet med tråd-fan:
Jag noterar att hifi som hobby förs på tal. (Pholam har gjort det, och kanske fler.)
Här ser jag en uppenbar skiljelinje, om jag får spetsa till det lite:
1
Pulandet, experimenterandet, utvecklandet, säljandet och köpandet kring prylarna, tillbehören, fixandet med rummet, och vad dessa saker ger för effekt på ljudet och musikupplevelsen.
2
Musiklyssnandet.

Man kan ha nummer 1 som hobby, och man kan ha nummer 2 som hobby.
Man kan ha båda som hobby, och man kan ha enbart det ena eller det andra som hobby.

Man kan ha ambitionen att bli klar med nummer 1, och man kan ha önskan om att inte bli klar med nummer 1.
Man kan anse att man aldrig blir klar, och man kan mena att man visst kan bli klar.
Eller att man faktiskt redan har blivit klar. (Oavsett om någon annan tycker att det fattas en hel del i ens anläggning.)

Men, jag är inte säker på att "hifi som hobby" innebär samma sak för alla som säger sig ha hifi som hobby.

Återigen hamnar vi i en definitionsfråga, som vi kanske borde stanna upp vid innan vidare resonemang byggs på.

---

För egen del:

Jag ser egentligen inte hifi som en av mina hobbies för närvarande. Möjligen som en ganska liten hobby, då.

Jag ser däremot musikupptäckande som en ganska stor hobby just nu.
Endast om jag störs av något i hur det låter, så får jag "hifi-fokus".
Därför har jag i stort sett noll fokus på "hifin" så länge jag kan lyssna utan att störas av hur det låter.

"Pulandet" etcetera enligt punkt 1 ovan - som en hobby i sig självt - är närmast ickeexisterande för mig för närvarande.

Och, för säkerhets skull:
-Nej, jag ser inte ner på dem som tycker att det är jättekul med "Pulandet". Menar inte heller att det skulle på något vis vara "finare" att enbart bry sig om musiken.
Senast redigerad av Strmbrg 2013-11-18 19:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 19:31

Tja, om man skitit i byxan ordentligt ett antal gånger så är det ju en beklaglig strategi att med alla medel försöka få bajs till något som inte ger negativa associationer. Vad är det för fult med bajs? I GBG är vi forskningsledande avseende tarmflorans påverkan på olika sjukdomstillstånd. Dessa kunskaper har lett till att man "transplanterar" bakterieflora från en person till en annan i syfte att återställa en harmoniserad population. Det är väl fint. :)
Så då skulle man kunna tänka sig att man på faktiskt kan uttrycka sig att det du skriver är skit!
Men om mottagaren av denna vulgära omskrivning påtalar att han har en mer traditionell tolkning av ordet skit kanske omtolkaren borde ta det till sig.
Kan man tycka! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-18 19:34

@Strömberg!

Förlåt som f-n, du skrev och skickade ditt inlägg innan jag hann läsa det.
Lovar att inte OTA din tråd med mer skit! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 19:37

sprudel skrev:@Strömberg!

Förlåt som f-n, du skrev och skickade ditt inlägg innan jag hann läsa det.
Lovar att inte OTA din tråd med mer skit! :)

Inte för att jag begrep ditt inlägg om fekalierna, men det är lugnt ändå.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-18 19:44

Strmbrg skrev:Jag ser egentligen inte hifi som en av mina hobbies för närvarande. Möjligen som en ganska liten hobby, då.

Jag har en hel del saker att intressera mig för, men det lyckas mig inte riktigt att göra något tillräckligt mycket för att hobby ska vara rätt ord. Vi kanske får mynta ett ord som passar i jämviktspunkten mellan intresse och hobby? "Bihobby" kunde möjligen passa för alla som primärt är musikintresserade men / och engagerar sig i återgivningsaspekterna.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 19:50

darkg skrev:
Strmbrg skrev:Jag ser egentligen inte hifi som en av mina hobbies för närvarande. Möjligen som en ganska liten hobby, då.

Jag har en hel del saker att intressera mig för, men det lyckas mig inte riktigt att göra något tillräckligt mycket för att hobby ska vara rätt ord. Vi kanske får mynta ett ord som passar i jämviktspunkten mellan intresse och hobby? "Bihobby" kunde möjligen passa för alla som primärt är musikintresserade men / och engagerar sig i återgivningsaspekterna.

Hm, ja häromdagen formulerade jag följande kring mitt fotointresse:
"Jag ser kameran numera snarast som ett hål att titta igenom." Dvs för närvarande är själva prylen väldigt ointressant i sig själv.

Någonslags liknande inställning har jag nog fasen till ljudanläggningen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 19:55

Tony skrev:Personligen haller jag inte med om ett endaste pastaende i ditt inlagg. Jag jobbar med min storsta hobby och jag vill bara lara mig mer, inte spekulera eller fantisera mera. Det skulle inte var sa bra for karriaren. :-)
HiFi kommer kanske pa tredje plats pa hobbylistan, men jag vill fortfarande forsta och lara mig mer fakta om den hobbyn.
Inom bada dessa intresseomrade (datorer och HiFi) sa finns det plats for tolkningar av vad man tycker om, utan att for den skull behova skara ner pa att forsoka lara sig mer fakta om nanting. Hur mycket man an kan sa finns det alltid utrymme for tolkningar med avseende pa ens egna preferenser.
Men jag ser det som en viktig grundlaggande paradigm att inte blanda ihop fakta och tyckande. Forst da tycker jag en hobby blir riktigt kul. Annars kallar jag det for tidsfordriv eller lek.

Det är ju precis det jag försöker få fram - man vill lära sig mer SAMTIDIGT som det nånstans finns som du uttrycker det "utrymme för tolkningar" och preferenser. Om än litet.

Precis som du säger - inte blanda ihop dessa två, utan (som jag skrev) ha kunskap/vetenskap som grund för den egna synen.

Vad jag försökte uttrycka var att det inte finns något motsatsförhållande - man kan ha vetenskap som solid grund och ändå tillåta varandra att ha egna perspektiv på HiFi som hobby. Ungefär som när hifikg "vet" att nätkablar inte borde påverka men ändå kan tillåta sig att uppleva nåt annat. Det tycker jag är kul! Plus föra en sansad och trevlig diskussion om det hela.

På sistone har det annars varit lite väl mycket åt åsiktsinkvisition här på faktiskt.se - man får inte sprida felaktigheter osv. Det dödar på sikt nyfikenheten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 20:10

Strmbrg skrev:Nå, åter till syftet med tråd-fan:
Jag noterar att hifi som hobby förs på tal. (Pholam har gjort det, och kanske fler.)
Här ser jag en uppenbar skiljelinje, om jag får spetsa till det lite:
1
Pulandet, experimenterandet, utvecklandet, säljandet och köpandet kring prylarna, tillbehören, fixandet med rummet, och vad dessa saker ger för effekt på ljudet och musikupplevelsen.
2
Musiklyssnandet.

Jag ser det så här:

Hifi som hobby kan - i princip - ha två huvudinriktningar:

1 - Intresset av att uppnå så realistisk ljudåtergivning som någonsin möjligt, allt annat är ointressant. Inga egna idéer, bara vetenskap duger för att uppnå detta.

2. Allt som har att göra med HiFi är intressant och roligt - tekniken, vetenskapen, nostalgin, feelgoodfaktorn, ljudåtergivningen, variationen, tokiga idéer, mystiken. Fritt fram för egna tankar och vinklingar fast med vetenskaplig grund.

Observera att musikintresset är (som jag brukar hävda å det bestämdaste) ett eget separat intresse som kan existera helt fritt från båda ovanstående inriktningar.

I praktiken däremot, så blir det oftast en blandning av båda - man vill sträva efter bra ljud, för att spela musik på ett bra sätt, samtidigt som väldigt få egentligen är helt ointresserade av "allt annat".

Det är nog bara du själv :) och kanske IÖ som väldigt tydligt utesluter "apparatälskande" och annat såsom varandes ointressant ;)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-18 20:37

phloam skrev:På sistone har det annars varit lite väl mycket åt åsiktsinkvisition här på faktiskt.se - man får inte sprida felaktigheter osv. Det dödar på sikt nyfikenheten.

Det här får du precisera! Är det åsikter, fakta eller något annat du talar om (som förbjuds, förföljs)?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 20:37

Ja, jag har varit apprat-intresserad.

Men för min egen del så verkar det faktiskt så, att de perioder när musikintresset - egentligen förmågan att komma på nåt vettigt att lyssna på - sviktar så ökar mitt apparatintresse.
När musikintresset däremot är stort, och jag är nyfiken på musiken, så faller apparatintresset undan.

Sedan nämner du ambitionen att få det att låta så realistiskt som möjligt.
Där får man nog reservera sig för att orealismen kan finnas redan på det så kallade fonogrammet, och då är det förmodligen kört oavsett apparatur.
Du kanske egentligen menar "få det att återges så oförvrängt som möjligt"?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-18 20:40

Det är illa om musiken blir en så stor grej att själva apparaterna kommer i skymundan :x

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 20:41

Återigen:

Vänligen upphör med intrigerande, misstänksamhet, kränkthetskänslor och dylikt.

För resonemang!
Skit i den sociala biten, tack.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 21:05

darkg skrev:
phloam skrev:På sistone har det annars varit lite väl mycket åt åsiktsinkvisition här på faktiskt.se - man får inte sprida felaktigheter osv. Det dödar på sikt nyfikenheten.

Det här får du precisera! Är det åsikter, fakta eller något annat du talar om (som förbjuds, förföljs)?

Åsikter - om de till sitt innehåll kan förväxlas med dålig vetenskap, då är det fritt fram att basha, även om det helt uppenbart är fråga om personliga åsikter.

Nu när Richard har inaktiverat sig så finns det väl knappast kvar någon representant för den typen av kontoversiell ståndpunkt.

Edit: Sry Strmbrg :)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-11-18 21:29

Är en pickup avsedd för vinylskivor en småsak?
Den är fysiskt liten, men oerhört dominerande. Pickuper är kul att prova, men det börjar kosta nu när jag kommit upp i fleratusenkronorsklassen. Plus att den medför mer pill med skivspelaren och RIAAsteg och tonarm och vinklar och.....
När pillandet och plockandet är klart har jag glömt hur det lät innan och får börja om.
Men det låter alltid bättre efter än före - inbillar jag mig. :roll:
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-18 21:33

phloam skrev:Inom HiFi handlar det om att med "de svar som finns" som grund ägna sig åt eget utforskande, egna tankar, egna lösningar - inte att använda verifierbara fakta för att ta död på detta..!

Nej. Inte för mig. Hifi för mig handlar i princip endast om att kunna njuta av musiklyssning. Allt jämra pillande med apparater (och inköp av desamma) är inte en del av hobbyn, utan en tidsödande och kostbar nödvändighet för att kunna njuta av min hobby - musiklyssning.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 21:39

eksund skrev:Är en pickup avsedd för vinylskivor en småsak?
...

Nej, det tror jag nog inte man kan säga.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-18 21:42

bootstrap skrev:

Fast det där förstår jag inte. Om jag har en uppfattning om något (exempelvis något jag tycker mig höra) och någon upplyser mig om att jag har fel har jag två val:
1. Anse att vederbörande kan ha en poäng och försöka ta reda på mer om dennes ståndpunkt.
2. Anse att vederbörande har fel, eftersom argumentationen saknas, eller är ologisk, eller av andra orsaker.

Men varför i hela friden ska jag bli provocerad? Om det är någon som inte tror på mig och som inte kan ta (eller på ett vettigt sätt bemöta) mina argument - varför ska jag överhuvudtaget bry mig om vad denne anser? I mina ögon är det en mindre vetande och jag skulle aldrig drömma om att låta en mindre vetande förstöra mitt goda humör. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-18 21:55

MichaelG skrev:
phloam skrev:Inom HiFi handlar det om att med "de svar som finns" som grund ägna sig åt eget utforskande, egna tankar, egna lösningar - inte att använda verifierbara fakta för att ta död på detta..!

Nej. Inte för mig. Hifi för mig handlar i princip endast om att kunna njuta av musiklyssning. Allt jämra pillande med apparater (och inköp av desamma) är inte en del av hobbyn, utan en tidsödande och kostbar nödvändighet för att kunna njuta av min hobby - musiklyssning.

Hälsn. Michael

Nu skrev jag ovanstående med avseende på dem som har HiFi som hobby, genom ditt citat kan man tro att jag menar hifi öht...!

Om det är som du skriver för din del så har du ingen hifi-hobby alls, det är bara ett nödvändigt ont. Då gäller ju inte det jag skrev alls för dig :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-18 23:15

phloam skrev:
Nu skrev jag ovanstående med avseende på dem som har HiFi som hobby, genom ditt citat kan man tro att jag menar hifi öht...!

Om det är som du skriver för din del så har du ingen hifi-hobby alls, det är bara ett nödvändigt ont. Då gäller ju inte det jag skrev alls för dig :)

Vi har nog inte bara olika hobbies, vi har olika definition på Hifi också. Du menar prylar och jag menar välljud.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 23:24

Jag kan spetsa te'at lite och säga att hifi-prylarna är lite av ett nödvändigt ont för mig
Så har det absolut inte alltid varit, och det kanske kan ändra sig igen.
(Samma sak med foto-prylarna numera.)

Jag har jättesvårt för att vara jätteengagerad i både musiken och prylarna samtidigt.
Det har alltid varit en förskjutning framåtebaks längs en linje, med pryleriet i ena änden och musiken i den andra.
:?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-19 00:06

har nog gått åstad och blivit lite religiös på sistone och säger "som i det lilla så och i det stora"

alltså vad man gör i smått påverkar också hela faktorn :mrgreen: "kalla fakta" eller nåt i den stilen...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-19 00:50

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Kunde inte hålla med mera.

Det är exakt så för mig också.

Och jag ogillar när någon försöker berätta om vad "hifi handlar om" som
om det fanns ett enda sant svar, och han var satt att definiera det för
alla. Det är bättre att var och en får berätta själv om sig egen uppfatt-
ning - och låter andra göra detsamma.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-19 01:01

Strmbrg skrev:Ja, jag har varit apprat-intresserad.

Men för min egen del så verkar det faktiskt så, att de perioder när musikintresset - egentligen förmågan att komma på nåt vettigt att lyssna på - sviktar så ökar mitt apparatintresse.
När musikintresset däremot är stort, och jag är nyfiken på musiken, så faller apparatintresset undan.

Där får man nog reservera sig för att orealismen kan finnas redan på det så kallade fonogrammet, och då är det förmodligen kört oavsett apparatur.

Jag vill bara säga att jag uppskattar att du, som genom egen erfarenhet
är familjär med flera persoektiv, berättar om detta.

Ibland får jag nästan känslan att vissa vill förneka att apparater ens kan
komma i vägen för ett musikintresse, trots att det hela startat med just
musikintresset.

Jag säger inte att apparaterna, eller rättare sagt intresset för dem, måste
komma i vägen helt eller delvis för musiken, bara att jag sett det hända
många gånger.

Och jag har även sett många som tagit sig ur sådana (för dem) oönskade
perioder av apparatnojja, och som när de retrospektivt tittar på dem ser
dem som villovägar, som de inte avsåg hamna på från början.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 07:44

Tack Ingvar för att du delgav din uppskattning.

Nå, såhär i backspegeln...
8O
...Nää, såhär när jag SPENKAR i backspegeln bör det stå. Ty, vad skall jag IN i backspegeln att göra? Där inne ser jag ju ingenting...
Äh!
...så är det väldigt lustigt att minnas hur jag som liten parvel - typ sexton, sjutton bast - började intressera mig för hifiprylar:
Jag faschinerades av sakerna som sådana. Det fanns ju radiohandlare i vart och vartannat gathörn, och i vart tredje förortscentrum på den tiden.

Jag hade närapå NOLL intresse för musik.
8O
Men jag suktade oupphörligt efter de fina apparaterna som fanns i kataloger och butiker.
Min vardag upptogs faktiskt till väldigt stor del av katalogbläddrande, knappräknande och dagdrömmande om hur snygga grejorna var. Och vilket paket jag skulle plocka ihop när jag lyckats skrapa ihop några tusenlappar.

När jag till slut hade en liten anläggning, så funderade jag mer på att byta den matt-grå sargen på skivspelaren till en i jakaranda. (Fanns på Servex, Philipskoncernens reservdelslager på Gärdet.) än jag funderade på vad jag skulle köpa för plattor...

I skivbutiken kom jag nästan ALDRIG på vad jag skulle kolla efter.
Då gick jag till radioaffär'n istället.

Åsså går dumjäveln å tjackar ett snyggt kassettdäck!
Fast han knappt kan komma på nåt å spela in...

PS
Under några år på nittitalet satt jag oftare och putsade på objektiv än jag var ute och fotograferade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-19 10:43

IngOehman skrev:

musikintresset.

många gånger.

Vh, iö

Å andra sidan ska man inte glömma att vissa tycker apparaterna är det viktiga och att det inte är fel att ha den hobbyn..

Samt att andra har både apparater och musik som hobby.
Jag tillhör denna kategori. BÅDA är för mig viktiga.

Jag har som vissa förstår på mitt NIC visst intresse för bilar
8)
Men när det gäller bilar är mitt intresse i princip enbart att KÖRA. Dvs där har jag inte alls samma delade intresse.
Vet andra som BARA är intreserade av bilen (meka, samla bilar o delar, åka på utställning mm) och alls inte är roade av att köra.
Jag fattar inte varför...o de fattar inte varför det ska vara så kul att köra...men man är ju olika!

Därför känns detta citat märkligt
musikintresset.

Vadå komma ivägen?
Är kanske just så de vill ha det?
Allafall just DÅ.
Att de senare ändrar sig gör tidigare synsätt inte sämre eller fel.
Man kan ändra sig många gånger under livet. Men tror inte man ska se tillbaks och tycka att tidigare uppfattning var fel. De var ju säkert rätt för den enskillde just DÅ.
Är du med?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-19 10:49

Strmbrg skrev:Men jag suktade oupphörligt efter de fina apparaterna som fanns i kataloger och butiker.
Min vardag upptogs faktiskt till väldigt stor del av katalogbläddrande, knappräknande och dagdrömmande om hur snygga grejorna var. Och vilket paket jag skulle plocka ihop när jag lyckats skrapa ihop några tusenlappar.

När jag till slut hade en liten anläggning, så funderade jag mer på att byta den matt-grå sargen på skivspelaren till en i jakaranda. (Fanns på Servex, Philipskoncernens reservdelslager på Gärdet.) än jag funderade på vad jag skulle köpa för plattor...

Fast han knappt kan komma på nåt å spela in...

PS
Under några år på nittitalet satt jag oftare och putsade på objektiv än jag var ute och fotograferade.

Å andra sidan, var det inte just DET du tyckte var viktigast just DÅ?
Vad hade du tyckt om någon DÅ hade sagt "det du håller på med är inte rätt väg sörrö pysen men det har du ännu inte förstått sörrö" (notera orden sörrö hehe) och tvingat dig till att lyssna på musik o plåta?

Det finns väl inget rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-19 11:04

Det finns ju absolut en feelgoodstämning i att man är nöjd med apparaterna och lika att man kan störa sig i musiklyssnandet om man inte är det, oavsett anledning. Kan vara att man stör sig på fjärren eller avsaknad av, behöver ju inte vara att diskanten är en aningens beslöjad över 13,7 kHz.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 11:19

sportbilsentusiasten skrev:Å andra sidan, var det inte just DET du tyckte var viktigast just DÅ?
Vad hade du tyckt om någon DÅ hade sagt "det du håller på med är inte rätt väg sörrö pysen men det har du ännu inte förstått sörrö" (notera orden sörrö hehe) och tvingat dig till att lyssna på musik o plåta?

Jag förstår att du tycker något annat, men när jag höll på som värst och dräglade över nya apparater, var det en kompis till mig som frågade varför jag inte köpte fler skivor i stället. DET blev en ögonöppnare för mig.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 13:15

MichaelG skrev:
phloam skrev:

Vi har nog inte bara olika hobbies, vi har olika definition på Hifi också. Du menar prylar och jag menar välljud.

Missade du att jag skrev så här?

phloam skrev:
Jag ser det så här:

1 - Intresset av att uppnå så realistisk ljudåtergivning som någonsin möjligt, allt annat är ointressant. Inga egna idéer, bara vetenskap duger för att uppnå detta.

2. Allt som har att göra med HiFi är intressant och roligt - tekniken, vetenskapen, nostalgin, feelgoodfaktorn, ljudåtergivningen, variationen, tokiga idéer, mystiken. Fritt fram för egna tankar och vinklingar fast med vetenskaplig grund.

Observera att musikintresset är (som jag brukar hävda å det bestämdaste) ett eget separat intresse som kan existera helt fritt från båda ovanstående inriktningar.

Jag tycker alternativ 1 passar in på dig om du menar att välljud är din hobby.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-19 14:22

Om man nu är så ointresserad av hifi varför ägnar man då så mycket tid på att diskutera dessa saker på forum? Har man själva metadebatten om hifi som hobby som hobby då? Ingen kritik bara en reflektion.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:34

Hobby: Sanningsriddare *duckar* :mrgreen:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:38

phloam skrev:Missade du att jag skrev så här?

phloam skrev:
Jag ser det så här:

Jag tycker alternativ 1 passar in på dig om du menar att välljud är din hobby.

Nej det missade jag inte. Jag svarade på ditt "så har du ingen hifi-hobby alls". Jag menar att jag har det. Men att jag uppenbarligen definierar det på annat sätt än du bara. :)

Dina två huvudinriktningar känns främmande för mig och jag passar inte in i något av dem. Jag tar mig därför friheten att formulera en tredje huvudinriktning som passar för mig.

3. Hobbyn är att lyssna på musik och att musiken (=den akustiska) ska återges på ett för mig så naturtroget sätt som möjligt. Och att icke-akustisk musik ska låta så "bra" som möjligt. (Jag har inte funnit något motsatsförhållande härvidlag.) För att komma så nära denna återgivning som möjligt med alla de begränsningar som finns i bland annat ekonomi och boende, krävs kunskap, fantasi och kreativitet. Samt ett oerhört öppet sinne där jag är beredd att ompröva varje uppfattning och hypotes jag har som kan stå i vägen för min musiknjutning.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:41

Objektivisten skrev:Om man nu är så ointresserad av hifi varför ägnar man då så mycket tid på att diskutera dessa saker på forum? Har man själva metadebatten om hifi som hobby som hobby då? Ingen kritik bara en reflektion.

Vem är ointresserad av hifi här på forumet, menar du?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:52

MichaelG skrev:3. Hobbyn är att lyssna på musik och att musiken (=den akustiska) ska återges på ett för mig så naturtroget sätt som möjligt. Och att icke-akustisk musik ska låta så "bra" som möjligt. (Jag har inte funnit något motsatsförhållande härvidlag.) För att komma så nära denna återgivning som möjligt med alla de begränsningar som finns i bland annat ekonomi och boende, krävs kunskap, fantasi och kreativitet. Samt ett oerhört öppet sinne där jag är beredd att ompröva varje uppfattning och hypotes jag har som kan stå i vägen för min musiknjutning.

Hälsn. Michael

Jamen det där är ju min punkt 1 fast lite annorlunda formulerad bara :D

- Du har musiken och musiklyssnandet som hobby i sig (ok?)
- Du får förtydliga om du har som hobby att eftersträva naturtroget ljud eller om det bara är en förutsättning för musiken.
- Du använder vetenskap som grund för bra ljud och är öppen för nya tankar så länge de är vetenskapligt rimliga*

* Jag tror inte du med fantasi, kreativitet osv menar att du håller på med ormolja, am i right? ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:54

MichaelG skrev:
Objektivisten skrev:Om man nu är så ointresserad av hifi varför ägnar man då så mycket tid på att diskutera dessa saker på forum? Har man själva metadebatten om hifi som hobby som hobby då? Ingen kritik bara en reflektion.

Hälsn. Michael

Enligt egen uppgift är IÖ totalt ointresserad av tekniken. Det är bara en nödvändighet för att kunna spela musik och film.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:57

phloam skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Enligt egen uppgift är IÖ totalt ointresserad av tekniken. Det är bara en nödvändighet för att kunna spela musik och film.

Men då är vi ju där igen; Du sätter likhetstecken mellan hifi och tekniken. Jag är bara nyfiken - har du insett att vi är flera stycken här på Faktiskt som inte ser det på det sättet?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:58

phloam skrev:Jamen det där är ju min punkt 1 fast lite annorlunda formulerad bara :D

OK - whatever makes You happy... :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 15:08

MichaelG skrev:Men då är vi ju där igen; Du sätter likhetstecken mellan hifi och tekniken. Jag är bara nyfiken - har du insett att vi är flera stycken här på Faktiskt som inte ser det på det sättet?

Absolut, vi talar nog förbi varandra här lite... :)

Ett sista försök att förklara mig:

Man kan

a) Tycka om att lyssna på musik / vara intresserad av musik

b) vara intresserad av / tycka om att hålla på med tekniken bakom

c) vara intressera av/ ha som mål att uppnå så naturtroget ljud som möjligt

Sen uppstår förvirring då vi har individuella kombinationer av dessa intressen med olika grad av intresse för varje del :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 15:46

phloam skrev:Absolut, vi talar nog förbi varandra här lite... :)

Alltså - vi gör nog det. :wink: Jag tror vi skulle förstå varann bättre om vi vid tällfälle satt och lyssnade på bra (och bra återgiven) musik tillsammans öven typ en öl. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 15:53

:D Öl = faktor X som får allt att makea sense :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 19:27

Strmbrg skrev:Men jag suktade oupphörligt efter de fina apparaterna som fanns i kataloger och butiker.

Fast han knappt kan komma på nåt å spela in..

PS

Å andra sidan, var det inte just DET du tyckte var viktigast just DÅ?

Ja, jag var nog inte helt bekväm med det där att bara vara fascinerad av prylarna och ha närapå noll koll och intresse för musik. Det fanns en molande känsla i bakgrunden som sa mig att det var lite sjukt.

Nej, det finns inget rätt eller fel i vad man är intresserad av, såklart.
Nu upplever jag inte direkt att det moraliseras så mycket, och skulle det göra det så skiter jag nog helst i det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 19:31

För egen del så ägnar jag en hel del tid här just för att jag är ganska intresserad av själva debatten och filosoferandet. Inte primärt för att jag är intresserad av utrustningen.
Inte i nuläget i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 21:11

Det är en god reflektion. Tror nog den stämmer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-20 14:52

IngOehman skrev:

musikintresset.

många gånger.

Vh, iö

Å andra sidan ska man inte glömma att vissa tycker apparaterna är det viktiga och att det inte är fel att ha den hobbyn..

Samt att andra har både apparater och musik som hobby.
Jag tillhör denna kategori. BÅDA är för mig viktiga.

Jag har som vissa förstår på mitt NIC visst intresse för bilar
8)
Men när det gäller bilar är mitt intresse i princip enbart att KÖRA. Dvs där har jag inte alls samma delade intresse.
Vet andra som BARA är intreserade av bilen (meka, samla bilar o delar, åka på utställning mm) och alls inte är roade av att köra.
Jag fattar inte varför...o de fattar inte varför det ska vara så kul att köra...men man är ju olika!

Därför känns detta citat märkligt
musikintresset.

Vadå komma ivägen?
Är kanske just så de vill ha det?
Allafall just DÅ.
Att de senare ändrar sig gör tidigare synsätt inte sämre eller fel.
Man kan ändra sig många gånger under livet. Men tror inte man ska se tillbaks och tycka att tidigare uppfattning var fel. De var ju säkert rätt för den enskillde just DÅ.
Är du med?

Ja, självklart är jag med på att det KAN vara så. Det ser du ju om du läser
det jag skrev redan före dig. Du har ju till och med citerat det, så jag är
inte riktigt på det klara med varför du frågar.

Men om jag får gå tillbaka till AN-frågan: Är DU med på att det kan vara
som jag beskrev det? (Kan vara, inte måste vara alltid.)

Många här på faktiskt har gjort det till en stor sak att försöka förneka att
sådant finns, så jag är självklart nyfken på om de verkligen inte tror att AN-
problemet finns.

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi