Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Bygga själv? http://sound.westhost.com/project84.htm
AndreasArvidsson skrev:Om inte miniDSP så kanske en Najda vore något?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=najda
DVD-ai skrev:AndreasArvidsson skrev:Om inte miniDSP så kanske en Najda vore något?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=najda
Hmm, kommer den i låda klar att koppla in och installera så är jag intresserad ^^
Elfsberg skrev:Finns det ingen vettig receiver med inbyggd PEQ?
Elfsberg skrev:Finns det ingen vettig receiver med inbyggd PEQ?
genstruktur skrev:Är väl kanske inte främst en eq, men Dspeaker antimode 2.0?
http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml
Naqref skrev:genstruktur skrev:Är väl kanske inte främst en eq, men Dspeaker antimode 2.0?
http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml
Bump.
Harryup skrev:En grunka som man skall lägga i signalkedjan som på ett ofärgat sätt färga ljudet är nog inte så lätt att bygga.
Kostar typ 8900:- ungefär, tycker nog det är väldigt rimligt i synnerhet mot vad det kan kosta att åtgärda "samma sak" med hjälp av absorbenter.
mvh/Harryup
DVD-ai skrev:1: Kan jag köra in fullrange i den och hämta ut fullrange, och ENBART göra ett ingrepp med EQ vid en eller ett par frekvenser ?
2: Kan jag göra det utan att det blir värsta delayen ? så att det blir helt mongo om jag tittar på t.ex. film ?! (ljud ur sync m.m.)
3: Vad kostar en MiniDSP som kan göra det JAG behöver (finns olika varioner som jag fattar det) och inte fem miljoner andra saker ?
4: Låter dom bra, alltså dom strular inte till ljudet på andra vis ?
Förutom att dissta EXTREMT äkligt vid för höga innivåer.... vilket jag inte lär råka ut för...
Så låter dom bra annars är alltså frågan ?
5: Är det "plugg och play" ? koppla in dator med programvara och ställa in den sedan köra ?
Inget "trollande" som behövs ?
Färdiga i lådor ? strömadapter ?
Vore ytterst tacksam för svar på dessa frågor
DVD-ai skrev:Njaaa, jag är trött på att "pula" jag vill att det ska vara smidigt ^^
men en MiniDSP då !
Jag orkar inte riktigt rota genom allt som finns att läsa om dom, kan npgon som har svaren ge mig dom på följande frågor bara.
så jag vet om jag ska bry min om MiniDPS'n ?!
1: Kan jag köra in fullrange i den och hämta ut fullrange, och ENBART göra ett ingrepp med EQ vid en eller ett par frekvenser ?
2: Kan jag göra det utan att det blir värsta delayen ? så att det blir helt mongo om jag tittar på t.ex. film ?! (ljud ur sync m.m.)
3: Vad kostar en MiniDSP som kan göra det JAG behöver (finns olika varioner som jag fattar det) och inte fem miljoner andra saker ?
Förutom att dissta EXTREMT äkligt vid för höga innivåer.... vilket jag inte lär råka ut för...
5: Är det "plugg och play" ? koppla in dator med programvara och ställa in den sedan köra ?
DVD-ai skrev:Jo alltså, att hela signalen måste passera genom EQ'n är ju en självklarhet, men jag vill alltså enbart påverka basen med den, rättare sagt ett smalt område i basen, allt annat vill jag lämna orört !
Dessutom så vore det ju trevligt om den inte hade några "hyss" för sig i övre register heller.
MiniDSP är jag lite spektisk mot... typ.
Jag skulle vilja ha några vred som man vrider på och dämpar det område man vill, så blir allting bra
men MiniDSP är en variant som jag sneglat lite på, skulle kunna vara något.
Måste bara smälta tanken på att orka strula med en sådan...
det finns inget annat ?
Gällande proffsprylar så jo, men dom är så jävla stora och klumpiga samt kräver en massa XLR hit och dit...
Men det är ett allternativ.
Beakungen skrev:Anthems hemmabioreceivrar ska tydligen vara helt magiska när det gäller peq!
De ska tydligen vara mil bättre än det som sitter i toppmodellerna från Denon, Onkyo, Yamaha osv.
Tydligen använder de sig av en pc externt för beräkningarna för att de ska kunna göras mer avancerade och korrekta!
http://www.anthemav.com/products/series=mrx-series/model=mrx-710/page=overview
Min nästa receiver blir en sådan
JonasW skrev:Beakungen skrev:Anthems hemmabioreceivrar ska tydligen vara helt magiska när det gäller peq!
De ska tydligen vara mil bättre än det som sitter i toppmodellerna från Denon, Onkyo, Yamaha osv.
Tydligen använder de sig av en pc externt för beräkningarna för att de ska kunna göras mer avancerade och korrekta!
http://www.anthemav.com/products/series=mrx-series/model=mrx-710/page=overview
Min nästa receiver blir en sådan
Nu nämner du både deras rumskorrigering samt PEQ. Rumskorrigeringen har jag läst ska vara bland de bättre, men de har även en helt manuell PEQ med valfri frekvens, Q-värde osv?
Johan_Lindroos skrev:DVD-ai skrev:Jo alltså, att hela signalen måste passera genom EQ'n är ju en självklarhet, men jag vill alltså enbart påverka basen med den, rättare sagt ett smalt område i basen, allt annat vill jag lämna orört !
Dessutom så vore det ju trevligt om den inte hade några "hyss" för sig i övre register heller.
MiniDSP är jag lite spektisk mot... typ.
Jag skulle vilja ha några vred som man vrider på och dämpar det område man vill, så blir allting bra
men MiniDSP är en variant som jag sneglat lite på, skulle kunna vara något.
Måste bara smälta tanken på att orka strula med en sådan...
det finns inget annat ?
Gällande proffsprylar så jo, men dom är så jävla stora och klumpiga samt kräver en massa XLR hit och dit...
Men det är ett allternativ.
Dags att du återgår till delade system är den självklara lösningen!![]()
Då kan du köra någon signalprocessorburk till enbart basmodulerna.
Eller så bygger du om pi60 till bajvajer och driver dem bi-ampat med signalprocessorburk på boomerelementet. Problemen blir då dock:
1) att du får en delay på boomern men inte till diskantelementet. Kan alltså drabba den akustiska integrationen allvarligt.
2) Processorburkens "sound" drappar hela bommerns arbetsområde.
sky_eye skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1594040#1594040
"Jag har ett Behringer FBQ2496 som jag vill byta bort. Jag har haft det som ett EQ mellan för och slutsteg. Inställningsmöjligheterna är helt grymma. Det kan även användas för att ta bort basbummel:-)
Racköronen är borttagna och ersatta med en rostfri plåt. Detta för att det ska se trevligare ut bland vanliga stereoprylar.
Bytes mot förslag. Gärna vinylspelare eller kablar eller varför inte något reparationsobjekt."
DVD-ai skrev:jag vill hitta en lösning för att EQ'a lågnivån på bara pi60s
DVD-ai skrev:nej jag har så bra och är så nöjd med mina signalkällor så jag vill inte stöka med det ^^
Och det är motsatsen till bosst jag är intresserad av.
Dämpa ca 4-5dB någonstans runt 40Hz
shifts skrev:Roger: Är det EQ:n/filtret du tipsat mig om förr? Tycker det verkar högintressant. Problemet är att bygga det, vilket för mig är ett stort problem. DVDai: Ska vi göra det ihop, så känner man sig bara hälften så dum?
DVD-ai skrev:nej jag har så bra och är så nöjd med mina signalkällor så jag vill inte stöka med det ^^
Piotr skrev:DVD-ai skrev:nej jag har så bra och är så nöjd med mina signalkällor så jag vill inte stöka med det ^^
Prova att dämpa basporten något med en strumpa eller en liten katt?
Dra ut högtalaren från vägg något?
Annars kan du ju använda en liten billig dator och ett ljudkort mellan för och slutsteg. Dvs. du kan fortfarande köra med alla dina källor via försteget.
Kanske du har en laptop som du kan testa med och har du inte ett bra ljudkort kanske du kan låna det?
Finns ju både för och nackdelar med en datoriserad lösning.
/Peter
NiklasF skrev:DVD-ai skrev:nej jag har så bra och är så nöjd med mina signalkällor så jag vill inte stöka med det ^^
Flytta fram högtalaren lite ifrån väggen så slipper du eq'n med största säkerhet.
DVD-ai skrev:Haha, NEJ det rör sig om MYCKET MER än 4-5dB som är problem, men mer än så tänker jag nog inte dämpa för det brukar jag inte tycka blir bra![]()
Alltså det blir "fel" på andra vis om man försöker att dämpa bort ett problem helt om det är stort, vilket detta är.
Så jag hoppas på att göra problemet mindre enbart inte bli av med det helt det är något jag vet är omöjligt utan att förstöra rummet totalt med fula absorbenter![]()
4-5dB är alltså enbart vad jag har tänkt att EQ'inte vad problemet är i praktiken, antagligen minst det dubbla ^^
AndreasArvidsson skrev:DVD-ai skrev:Njaaa, jag är trött på att "pula" jag vill att det ska vara smidigt ^^
men en MiniDSP då !
Jag orkar inte riktigt rota genom allt som finns att läsa om dom, kan npgon som har svaren ge mig dom på följande frågor bara.
så jag vet om jag ska bry min om MiniDPS'n ?!
1: Kan jag köra in fullrange i den och hämta ut fullrange, och ENBART göra ett ingrepp med EQ vid en eller ett par frekvenser ?
1. Ja inga problem alls.
2. Det blir viss fördröjning(ett par ms), men alla receivers som är värda att prata om har inställningar för avstånd/fördröjning av kanalerna var för sig så det är inget problem.
3. 1000-1200kr runt där.
4. Jag hör inga problem, men alla är inte överens där.
5. Mycket enkel att använda. Kör du fast så är det bara att höra av sig så fixar vi det.
Du köper miniDSPn i fördig låda och sedan köper du till en passande adapter.
Komorok skrev:Köp eller låna en miniDSP och testa om den duger eller ej. Den lär väl inte vara så svår att sälja vidare om den inte duger för dig tror jag.
paa skrev:Men om du kör hela registret igenom, så spelar väl inte några millisekunders fördröjning någon roll?
Kör du systemet till TV?
Johan_Lindroos skrev:DVD-ai, med de små ingrepp du ämnar göra, tycker jag att du skulle behöva en enkel analog parametrisk EQ med ett enda band. Det borde f-n inte vara en så krånglig burk, och den borde gå att konstruera så att den inte har några hyss för sig förutom det den är ämnad att EQ:a. Tyvärr har jag aldrig sett någon att köpa.
DVD-ai skrev:Ne nyfiken fråga, är det så att detta problem med disstorsion/överstyrning av MiniDSp enbart är för dom billigaste varianterna ?
Kan det undvikas med dom dyrare versionerna ?
AndreasArvidsson skrev:DVD-ai skrev:Ne nyfiken fråga, är det så att detta problem med disstorsion/överstyrning av MiniDSp enbart är för dom billigaste varianterna ?
Vilket problem är det? Menar du att man skickar in för hög signal så att enheten klipper så existerardet på samtliga. På vilken nivå denna befinner sig varierar dock.
Eller är det något annat du syftar på?
DVD-ai skrev:AndreasArvidsson skrev:DVD-ai skrev:Ne nyfiken fråga, är det så att detta problem med disstorsion/överstyrning av MiniDSp enbart är för dom billigaste varianterna ?
Vilket problem är det? Menar du att man skickar in för hög signal så att enheten klipper så existerardet på samtliga. På vilken nivå denna befinner sig varierar dock.
Eller är det något annat du syftar på?
ok, ne det var vad jag syftade på, så det är alltså vid olika nivåer som dom klipper beroende på modell ?
DVD-ai skrev:Ne nyfiken fråga, är det så att detta problem med disstorsion/överstyrning av MiniDSp enbart är för dom billigaste varianterna ?
Kaha skrev:DVD-ai skrev:Ne nyfiken fråga, är det så att detta problem med disstorsion/överstyrning av MiniDSp enbart är för dom billigaste varianterna ?
Problemet med de (den?) billigaste varianterna är att de bara kan lämna max 0,9V ut. Det gäller de (eller om det bara är en?) varianterna som bara behöver matas av USB ingången. Då sätter 5V matningen i USB gränsen för hur hög utnivån kan bli.
I andra miniDS:er så finns det en särskilld spänningsmatning som då är lite högre. I min balanserde miniDSP, så spänningsätts apparaten av en egen 12V matning. Den kan då ge 2V ut max. Om man har ett slutsteg med en fast ingångskänslighet är det möjligt att 0,9V inte kan styra ut slutsteget max.
Alla miniDSP:er jag känner till idag har ställbar känslighet på ingången på 0,9V eller 2V.
DVD-ai skrev:Jepp, jag såg![]()
Men det är så märkligt, jag kan inte hitta orsaken till detta och blir förbryllad...
Ska testa hos en polare tänkte jag
DVD-ai skrev:Jag behöver analoga prylar tyvärr...
Vilken "ska man ha" ?
Av dom miniDSP som finns ?
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Jag behöver analoga prylar tyvärr...
Vilken "ska man ha" ?
Av dom miniDSP som finns ?
Fast miniDSP är ju digital... + omvandlare på in- och utgångar.
Nu ska många ha en extern DAC av rang men den där miniDSP är ju en prisbillig grunka som borde påverka en del med kanske inte de allra bästa AD och DA som marknaden har att erbjuda? Det tycks inte vara ett problem alls för vissa men helt omöjligt för andra.
Harryup skrev:Utan att ha testat minidsp kan jag tänka mig att de rumsproblem den kan korrigera är väldigt mycket större än problemet med om apparaten färgar en aning i omvandlingarna.
Förmodligen färgar analogdelen också mer än själva digitalomvandlingen.
mvh/Harryup
DVD-ai skrev:Är inte detta en rätt trevlig pryl ?
Och denna borde ha bättre inbyggda DAC'ar också eller är jag ute och cyklar tro ?
http://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-an
AndreasArvidsson skrev:DVD-ai skrev:Är inte detta en rätt trevlig pryl ?
Och denna borde ha bättre inbyggda DAC'ar också eller är jag ute och cyklar tro ?
http://www.minidsp.com/products/opendrc-series/opendrc-an
Såg ganska trevlig ut. Den är ju knappast sämre iaf. Om man sedan hör någon skillnad låter jag vara osagt.
JonasW skrev:DVD-ai skrev:det är 2v versionen man ska ha av miniDSP om man köper en antar jag ?
Köper du obalanserade versionen så kan man tydligen öppna den och byta mellan 0.9V & 2V. Så det spelar nog ingen större roll.
DVD-ai skrev:JonasW skrev:DVD-ai skrev:det är 2v versionen man ska ha av miniDSP om man köper en antar jag ?
Köper du obalanserade versionen så kan man tydligen öppna den och byta mellan 0.9V & 2V. Så det spelar nog ingen större roll.
Okey, bra att veta
spuj skrev:DVD-ai skrev:JonasW skrev:DVD-ai skrev:det är 2v versionen man ska ha av miniDSP om man köper en antar jag ?
Okey, bra att veta
Kan även vara värt att nämna att det endast är den balanserade versionen som kan lämna 2V ut, den vanliga ger max 0.9V ut.
JohanM skrev:Nej! Inga återfall i stora basmodulträsket.
Får du ett sånt blir det hififörbud i 10 år.
HK430 skrev:DVD-ai skrev:Ljudtrycksmässigt klarar jag mig nästan På piP idag så.
Efter att ha drömt om y4, IB-lösningar, krakenhorn och totalt ha snöat in på svept volym så har jag kommit fram till ungefär samma sak, sånt får eventuellt bli senare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster