Konvertera till Linn

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doze84

Konvertera till Linn

Inläggav doze84 » 2014-02-04 02:06

*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-02-04 02:20

Vem är du?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Konvertera till Linn

Inläggav Aerob » 2014-02-04 02:56

doze84 skrev:*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!

Ja, nu har majoriteten köpt Linn här på faktiskt.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-02-04 08:49

doze84 skrev:*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!

Hur har det gått själv; har du kommit på bättre tankar?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 09:04

Ja, det var ju också en fråga... Har du själv konverterat till Ino-högtalare?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2014-02-04 10:19

:D :D

Vad har du för Linn grejor Doze?

//Per

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-04 10:23

Jag redan en Linnklassik så det räcker så länge :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-02-04 12:13

...o jag har en Linn Basik vinylsvarv :)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-02-04 12:23

doze84 skrev:Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist.

Kanske?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-04 16:33

Nä men om du betalar så konverterar jag gladeligen. Jag tar ett Klimax
Exakt-system med en Sondek LP12, tack! Jag beundrar skottarna för mycket,
men jag har inte tänkt låta dem lura mig på mina pengar... det är de för snåla
för.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-04 16:41

Jag lyssnar på Linn gratis! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 17:05

Nimrod skrev:Jag lyssnar på Linn gratis! :D

Grattis!

/ B

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-04 17:41

Bill50x skrev:

Grattis!

/ B

Tack, lyssnar på Linn Classical webradio på Pioneer N-50 helt gratis. :wink:
Dom sänder med 320kbps. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 18:31

Nimrod skrev:
Bill50x skrev:
Grattis!

Tack, lyssnar på Linn Classical webradio på Pioneer N-50 helt gratis. :wink:
Dom sänder med 320kbps. :D

Japp, går bra med Squeezeboxen åxå :-)

/ B

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-04 18:41

Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-04 19:58

Högtalare med "rak" återgivning brukar väl just avslöja dåliga inspelningar.
Vad jag har fått höra så ska inte Maidens inspelningar vara några tekniska
underverk direkt.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-04 20:13

zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, ...

Helt klart en trålare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 21:12

zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.

Jag har dissat nästan alla Linnhögtalare, just för att dom inte låter speciellt bra. Det började redan med Kan på 70-talet, efterföljaren Sara likaså. 242 kan låta väldigt bra med "rätt" musik men annars inte och med tanke på priset är de rena katastrofen. Första gången jag tyckte det lät riktigt trevligt var på en musikafton hos HighFidelity (Sthlm) där de då nya Akubarik användes. Det lät riktigt trevligt och dessa ligger i typ samma prisklass som 242. Med inbyggda slutsteg typ 160 tusen. Senare har jag lyssnat på Linn Klimax Exakt och det är nog den bästa återgivning jag har hört, möjligen med undantag av ett par rördrivna Focal hos en kamrat. Men 340 tusen för ett par högtalare, om än aktiva så det räcker med en mobiltelefon som matning, är ändå i saftigaste laget. Men helt klart har Linn utvecklats och de kan idag även producera högtalare av klass.

/ B

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-04 21:20

Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.

Hmm, ska nog ta och få det fixat innan det är för sent.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-02-04 21:28

robotno skrev:Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.

Har inte tänkt på det tidigare men nu när jag testade och lyssnade nära lådans överkant så finns det lite brum till höger, det gör det.
Men som sagt, det är så svagt att hade du inte frågat så hade jag aldrig märkt det.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-02-04 21:37

Nimrod skrev:
robotno skrev:Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.

Har inte tänkt på det tidigare men nu när jag testade och lyssnade nära lådans överkant så finns det lite brum till höger, det gör det.
Men som sagt, det är så svagt att hade du inte frågat så hade jag aldrig märkt det.

Tackar för infon, tycker dock min kanske ligger nån nivå över acception.

Hoppas jag inte satt dig i något ofrivilligt helvetesirritationsläge nu bara. :wink:
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-04 21:43

My next naim will be Linn :wink:

Jag tycker att det är lite uppfriskande på något vis med dom där brittiska hifimärkena. Jag föredrar dessa alla dagar i veckan framför Ino/NAD grått :)

..fast ska jag vara helt ärlig så är dom nog mer uppfriskande än bra kanske 8)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-04 21:55

pinnen skrev:Ino/NAD grått

:lol: Väl talat!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-04 23:50

Bill50x skrev:
zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.

Jag har dissat nästan alla Linnhögtalare, just för att dom inte låter speciellt bra. Det började redan med Kan på 70-talet, efterföljaren Sara likaså. 242 kan låta väldigt bra med "rätt" musik men annars inte och med tanke på priset är de rena katastrofen. Första gången jag tyckte det lät riktigt trevligt var på en musikafton hos HighFidelity (Sthlm) där de då nya Akubarik användes. Det lät riktigt trevligt och dessa ligger i typ samma prisklass som 242. Med inbyggda slutsteg typ 160 tusen. Senare har jag lyssnat på Linn Klimax Exakt och det är nog den bästa återgivning jag har hört, möjligen med undantag av ett par rördrivna Focal hos en kamrat. Men 340 tusen för ett par högtalare, om än aktiva så det räcker med en mobiltelefon som matning, är ändå i saftigaste laget. Men helt klart har Linn utvecklats och de kan idag även producera högtalare av klass.

/ B

Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!! :-)

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2014-02-04 23:53

Objektivisten skrev:

Japp, tacka vet jag Linns färglada design!
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 00:04

JConsul skrev:
Objektivisten skrev:

Japp, tacka vet jag Linns färglada design!
Bild

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 00:07

Mats skrev:Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!! :-)

Hehe,jo, det var ju där jag lyssnade på Exakt andra gången. Och då kom ju också chefskonstruktören (till slut) på besök och berättade om utvecklingen av systemet.

/ B

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2014-02-05 00:10

Bill50x skrev:
Mats skrev:Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!! :-)

Hehe,jo, det var ju där jag lyssnade på Exakt andra gången. Och då kom ju också chefskonstruktören (till slut) på besök och berättade om utvecklingen av systemet.

/ B

Jag var nog där kvällen efter. Han vart ju försenad första kvällen pga oväder om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-05 10:49

Zeeall skrev:Vem är du?

En trevligare attityd skulle vara klädsamt.
doze84 har varit med på forumet länge och ägt, ev fortfarande äger Linn. Bara att söka i forumet om du är intresserad.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-05 10:51

Bill50x skrev:

/ B

Kul att ni uppskattar Exakt. Själv är jag inte övertygad ännu. Ska ge det fler chanser i mer bekant miljö innan jag uttalar mig närmare.
Tycker nämligen mitt Linnsystem är klart mer musikaliskt.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-05 11:10

Levererade Exaktsystemen någorlunda likvärdigt vid bägge visningarna?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 11:39

Ja, det tycker jag nog, möjligen något bättre hos HF. Men egentligen svårt att svara på eftersom musikval och lokal var så olika.

Helt klart är att Exakt lyfter bort en slöja mellan musiken och lyssnaren. Men om det, som Sportis antyder, sker på bekostnad av det musikaliska har jag svårt att avgöra. Kräver nog längre tids lyssning för att komma till någon slutsats, de ljudmässiga fördelarna är så bländande.

Vad jag gillar med systemet (Exakt) är att man inte använder en mätmikrofon och trimmar ljudet efter en eller flera positioner utan snarare anpassar ljudet efter rumsdimensioner. Och att hänsyn tas till de individuella elementen. Vad som bidrar mest till ljudskillnaden är jag inte hen nog att avgöra. I alla fall hos HF var det en avsevärd skillnad mellan "rak" återgivning och Exakt.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-05 13:06

Bill50x skrev: I alla fall hos HF var det en avsevärd skillnad mellan "rak" återgivning och Exakt.

/ B

Ja det är det, dock till med negativa med korrektionen inkopplad. Detta var hos P&S i göteborg. Även ägaren höll med.
Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.
Men vi ska tänka på att det brukar ta lite tid att slipa till ett nytt koncept så ge det något år och sedan en seriös installation så kanske!

Konseptet är intressant! Men kanske inte ännu helt färdigutvecklat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 13:09

sportbilsentusiasten skrev:Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.

Lyckos! Vad spelar du på idag?

/ B

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-05 13:30

doze84 skrev:Det var ju lite debatter sist.

Det var då, det. Nu är det helt annorlunda. Största samförstånd råder.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2014-02-05 14:22

Snarare tvärtom i mitt fall! Från Linn DS och aktiva 242:or till till Simple Audio (DS-koncept) och i övrigt Holographic elektronik med Ino prof-P2 och Ino piP(s).

Mer nöjd idag än tidigare!!Det enda som "stör" en aning är att jag är mer lyssningspositionsberoende idag än tidigare...möjligen har det med mitt omöjliga rum att göra (stor öppen planlösning och stenhårda krav på färg och form + obefintlig acceptans för akustiska tweaks som inte kommer från Svenskt Tenn eller Svenssons....")

Ska definitivt ta mig till Hifidelity för en provslyssning på Exakt dock - även om prisbilden avskräcker (mig) !

//Per

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-06 02:02

A242 har i mina öron låtit allt från krokodil till riktigt förbannat bra vid de tillfällen jag hört dem. En av de få gånger de spelat någorlunda i butik var hos Takt & Ton i Luleå och på omsorgsfullt utvalt material,kraftigt undermotoriserat. Som någon tidigare skrev,fantastiska på singer/songwriter material men festen tog slut när den precis börjat.

Akuratesteg,passiv drift och en ny KDS samt en äldre att jämföra med i gammal god Linnbutiksanda. En gammal Tunedemräv som besökte butiken brast ut i hånskratt och gick och tog sig en espresso i stället,menade att skillnaden mellan KDS och nya KDS var att det första var jättevärdelöst och med nya DS enbart värdelöst.

Bassman och undertecknad hörde ett annat par A242 installerat av en "Expert" här med ADS som källa. Som inledande försvar bör tilläggas att försteget,en Exotik,lämnat byggnaden och en Klimax Kontrol var på ingående.

Minns inte hela upplevelsen i detalj men Bassman kanske har någon reflektion? Det var hur som helst inte bra. Det var väldigt ljust och detaljerat,Led Zeppelinlåten vi hörde fick en påträngande banjoplockande dominans och total avsaknad av botten. Hade inte hört Linn på nästan 15 år vid tidpunkten och drog slutsatsen att Linn inte längre var någonting att ha.

För en tid sedan så hörde jag ånyo ett par A242,denna gång aktiva med Akurate slutsteg,Klimaxnivå på försteg och källa,allt av nyaste snitt. Meningen var att integrera en basmodul från Linn då ägaren kände att det saknades någonting. Samma expert hade "välsignat systemet" och tunat in högtalarna som på förra stället.

Linnsystemets husse var schysst och hade fixat käk till underteckad och min svåger. Vi satt i köket medan de andra grejade på i vardagsrummet. Det spelade så fruktansvärt mediokert att man störde sig på det. Vi spekulerade mellan tuggorna på om det var basmoulen som rörde till det så förbannat och bad slutligen om att de skulle stänga av lådan och plocka väck den, så att vi fick höra hur enbart A242 lirade.

Döm om vår förvåning när de säger att den är ej inkopplad. Det hela kändes inte så kul och jag minns att jag frågade om ägaren VERKLIGEN var nöjd och tyckte att det lirade. En snäll herre,synnerligen diplomatisk,svarade att han som sagt saknade någonting,kanske något som basmodulen skulle göra bot på? Brutalt ärligt förklarade jag att det lät förjävligt dåligt och att det var bortkastad tid att börja med en basmodul innan det lirar. Det var verkligen inte musikaliskt!

För att göra historien kortare så fick vi tillåtelse att häva Digital Interörs förbannelse och positionera högtalarna enligt The Tune Method.

Någon timme före midnatt så spelade A242 på ett sätt som var svårt att föreställa sig om man hört dem innan. Förmodligen bland det bästa jag hört!

Någon 345 kändes inte aktuellt efteråt. Innehavaren insåg efteråt, att han trott att det var så som det inledningsvis spelade,som det skulle låta.

Fruktansvärt! Blodet kokade på både mig och min svåger under hemresan. Vi fick iaf glädjas över att han till sist fick njuta av sina ca:600.000.-

Säger bara att man tyvärr inte kan vara säker på att Linnhandlaren vet vad denne pysslar med alla gånger,och därmed så kanske man får vatten på sin kvar hur dålig,ovärd exempelvis en högtalare är.

Hemskast av allt var Umeåresan som vi var på ungefär vid samma tidpunkt som A242 äventyret. Skulle hämta en Linn Kairn hos en kille och svängde förbi en snubbe med Komri,nya Solos,Klimax DS och Klimax Kontrol. (Kanske en femhundra tusen)

Innan hade vi karvat lite vinyl på en enkel LP12,kairn klout och Linn Tukan med god behållning hos Manfred som denne enkla Linnist hette.

Komri lät om möjligt ännu tristare än A242 om än det hördes igenom kakafonin att ingående bitar i systemet höll sjukt bra klass. Man blev bara trött och modfälld av att höra eländet.

Ånyo samma "Expert" som använt en metod som jag starkt betvivlar att vederbörande har något grepp om.

För att återgå till topic:
Fortfarande Frälst men frikyrklig:)

Linn-music for life

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-06 03:06

Hmm jag tycker Linns Exakt system verkar misstänkt likt svenska Diracs Live system?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-06 08:16

PappaBas skrev:Hmm jag tycker Linns Exakt system verkar misstänkt likt svenska Diracs Live system?

Aldrig hört talas om, berätta mer!

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-06 10:36

ivor-isobarik skrev:Bassman och undertecknad hörde ett annat par A242 installerat av en "Expert" här med ADS som källa. Som inledande försvar bör tilläggas att försteget,en Exotik,lämnat byggnaden och en Klimax Kontrol var på ingående.

Minns inte hela upplevelsen i detalj men Bassman kanske har någon reflektion? Det var hur som helst inte bra. Det var väldigt ljust och detaljerat,Led Zeppelinlåten vi hörde fick en påträngande banjoplockande dominans och total avsaknad av botten. Hade inte hört Linn på nästan 15 år vid tidpunkten och drog slutsatsen att Linn inte längre var någonting att ha.

ja just dom ja…

Finns det nåt jag har svårt för är när ljudbilden kollapsar och faller platt, det var det som störde mig mest när vi lyssnade på A242! Jag kan acceptera att det låter kakburk men jag vill absolut inte kunna peka ut i princip varje element om jag blundar :)

Jag fick ett smakprov av Keltik ett år senare hos samma person och det var en annan 5:a! Nu stod inte grejerna på samma ställe utan allt var vänt 45* men det rockade fint!

Det coolaste med Linn är namnen. Sug på detta axplock. Klout, Isobarik, Keilidh, Espek, Trampolin, Ninka, Kiko, Akurate, Keosa..

Me like lot :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 12:42

Objektivisten skrev:

Färggladare än Ino finns inte. :)

Jag erbjuder dem i över 2000 olika färger, och multipla färger är ju
också möjligt. Sen finns en massa faner (mer än 100 olika) man kan
välja därtill. Men framförallt så excellerar de ju med förmågan att
kunna återge alla tänkbara nyanser.

Sameness är det värsta jag vet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-02-06 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-06 12:43

fanns de i päron å? ;)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 13:07

Javisst. Har levererat fler är ett par i päron.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-06 13:21

IngOehman skrev:Sameness är det värsta jag vet.

Jaha, ok. Ja, jag vet inte, jag har aldrig upplevt det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 13:35

Då är det inget du behöver fungera på. Grattis.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-06 13:47

IngOehman skrev:Då är det inget du behöver fungera på.

Fungerar bra ändå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-06 14:01

Javisst. Det finns de som inte tycker musiken begränsas ens
av uppspelning i iphone via den inbyggda högtalaren.

Och då är det, som sagt, bara att säga grattis!

Å andra sidan kan jag tänka mig att de som inte uppfattar lik-
riktningen kanske går miste om väldigt mycket? Men om de
inte lider av det så spelar det ju ingen roll.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-06 14:06

IngOehman skrev:Javisst. Det finns de som inte tycker musiken begränsas ens
av uppspelning i iphone via den inbyggda högtalaren.

Och då är det, som sagt, bara att säga grattis!

Å andra sidan kan jag tänka mig att de som inte uppfattar lik-
riktningen kanske går miste om väldigt mycket? Men om de
inte lider av det så spelar det ju ingen roll.

Vh, iö

Nu blandar du och ger friskt. Begränsningar är inte samma sak som likriktning.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-02-06 22:05

JConsul skrev:Japp, tacka vet jag Linns färglada design!
Bild

Har funderat en och två gånger på att bli linnist mest p.g.a. de fina LK-lådorna faktiskt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-06 22:31

Bill50x skrev:
PappaBas skrev:Hmm jag tycker Linns Exakt system verkar misstänkt likt svenska Diracs Live system?

Aldrig hört talas om, berätta mer!

/ B

Verkar som en kombination av dessa två:

http://www.dirac.se/en/technologies/dir ... ption.aspx

http://www.dirac.se/en/technologies/dir ... ption.aspx

Rumskorrektionssystemet finns till konsument vet inte om de digitala delningsfiltren ingår då.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-07 00:16

Då skall jag leta efter ett par pip i modernt regnbågskitch. Det är inne nu. Framförallt i Moskva har jag hört :)

Skämt å sido så finns ju NAD, Linn och naturligtvis som konstruktören påpekar Inohögtalare i fräcka nyanser. NAD och Linn har ju tuffa silverprylar men faktiskt föredrar jag nog dom där svarta lådorna dom hade på 90-talet i alla fall. Jag såg en bild någonstans på ett par Ino pi60 (tror jag) i marmor. Det hade varit riktigt häftigt att ha ett par sådana.

Vid närmare eftertanke så föredrar jag nog inte Linn i någon färg i alla fall... :|

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-07 08:22

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.

Lyckos! Vad spelar du på idag?

/ B

Skickar PM, ligger lågt med outa prylar offentligt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-02-09 13:19

Konvertera låter lite religionsrelaterat...vilket det i o f sig kan vara med Apple och Linn...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-02-09 13:26

Zzombie skrev:Konvertera låter lite religionsrelaterat...vilket det i o f sig kan vara med Apple och Linn...

Var ser du inte religion här, finns inget forum där ljud och pryttlar är så religionsladdat som här.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-11 00:57

Galet kul att ha en hobby i alla fall. Känns som man snart har pratat med eller besökt varenda Linnist i Sverige. Jag hade visst missat en nere i skåne,men som tur var så hade han en annons ute häromveckan varvid jag pratade fast honom i två och en halv timme i telefon. Visade sig vara en bra lekkompis med ett par Isobarik som garagestereo.

Hann med byta lite Linngrejor och information. Bland annat så fick jag veta att inom kort så återupptas tillverkningen av de åtråvärda elementen i Isobarik.

Skulle vara skoj att veta hur stor andel här som vurmar för brittisk hifi?
Vet det finns fler blandmissbrukare än undertecknad. Sålde mina inos till sn Tannoysnubbe som var nyfiken. Nu kör han isobarik. Andra har gjort tvärtom och kör fluffigt i stället för ösigt. Det är lite det som är charmen. Leka med leksaker..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-11 21:15

Inte konverterat - men väl uppgraderat. :D Nu till Keltik. 8O

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-11 21:30

Linn var ju ballt på 80-talet men hur går det för märket numera?

Engelsk hifi överhuvudtaget var ju inne på 80-talet. Jag minns att jag sprang på Ågrens och lyssnade på Arcam och Meridian och på Radiolagret för att lyssna på Cyrus/Musical fidelity och så var jag ibland inne och tokdiggade ihop med Anders på Tonläget och lyssnade på Linns vinylsvarv LP12. Ju mer Linnprylar (helst de dyraste) ju mer diggade Anders :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-11 21:33

pinnen skrev:Linn var ju ballt på 80-talet men hur går det för märket numera?

Det går alldeles utmärkt. Nya produkter kommer stadigt och högtalarna låter allt bättre. Prisvärda lär väl aldrig grejorna bli men det låter bra.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-11 21:34

Magnuz skrev:Inte konverterat - men väl uppgraderat. :D Nu till Keltik. 8O

Vad driver du dem med?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-11 21:36

När jag köpte min nuvarande LP-12a för sisådäringa 30-talet år sen
så fick jag med ett litet grönt slippapper avsett för nålrengörning.

LP-12an står å skräpar men "det lille gröne" har tjänat mig så gott
som dagligen under alla dessa år . . . typ. Stort tack Ivor ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-11 21:55

Bill50x skrev:

Vad driver du dem med?

Inte alls än så länge, p.g.a. slutstegsbrist. Det verkar inte längre vara helt lätt att få tag i de gamla hederliga LK-stegen. Det var mono-korten som följde med, så det är väl mest LK100 som är aktuellt. Kloutarna är fortfarande lite väl dyra för min smak.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-12 00:51

Magnuz:
Visste inte att du oxå hade den goda Keltiksmaken! Min kompis sitter i skrivande stund, någonstans mellan. Övik och Boden med sitt treje Keltikpar i skuffen. Någon i Umeå köpte par nummer två efter nervägen.(är det måhända du som är vår nye lekkompis?) Vet en till snubbe som håller på och bygger sin "Mancave" för fullt till Keltik och samlar Kloutar,tror han har två vid det här laget och håller till godo med aktiva Tukan så länge.

Billigt sätt att driva dem "tills vidare" är LK2 upp till 280/spark. Bättre än betydligt dyrare prylar. Sätt filtren i en "Tunebox" dvs typ Linns variant på Öhmans låda. Fördelen är att du kör valfria slutsteg och vilka filter du vill(mono eller Chakra)

Medan man letar Klout så kan man köpa på sig ovanstående steg och vartefter man hittar det man egentligen vill ha så skiftar man ut LK2/80..

Dock så inser man när man recappat +10 LK2/80 och +5 Klouts att en frisk "LK2" är sinnesjukt bra för småpengar. Är inte Klouten genomgången så är utgången oviss vid jämförelse..

Keltikmannen vittnade om hur ett Exaktsystem kan låta efter dagen äventyr. keltiksäljaren i Västernorrland hade fyndat nya linnprylar.
350Exakt har potential. Dock så hade samma, tidigare nämnda "frälsare" varit och strött sitt tunedemstoff över högtalarna,något som ingen korrigering kan bota..

Skulle alla dagar i veckan byta bort bägge våra Linnhandlare mot en eldsjäl som exempelvis Simonsson i GbG.

Ni kan få A-K och P-B i utbyte. Ena begriper inte sig på religionen utan bara på hur man dränerar plånboken effektivast på kunden och säger att nu lirar det, den andre aktören är trött,less men begriper sig på det hela,och därför anställt nån icke trovärdig wannabee.

Saknar den gamla tiden. Det var dyrt med Linn,men kunden skulle frälsas,och såld produkt skulle leverera hemma hos kunden,varför installation alltid skulle ingå. När brister i servicen uteblir så det inte ens spelar halvbra,så skapas utrymme för andra aktörer. De som vänder den felriktade kabelmattan rätt eller som ser till att alla skruvar i tolvan sitter fast. När dessa aktörer inte bryr sig om att lära sig lyssna,och förstå,vad det handlar om, så blir resultatet som exempelvis exaktsystemet som kompisen just hört. Sen så undrar man hur många system som levererar på 25% av vad den skulle kunna prestera?

Kompisens 104 var visst roligare.. Hur hemskt är inte det?
Senast redigerad av ivor-isobarik 2014-02-12 03:40, redigerad totalt 1 gång.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-12 01:46

ivor-isobarik skrev:Magnuz:
Visste inte att du oxå hade den goda Keltiksmaken!

Jodå, har haft Linn i många år men aldrig riktigt tillhört den frälsta skaran (begriper mig t.ex inte på tunedem). Jag råkar bara gilla hur en del av produkterna låter och - inte minst - ser ut. Keltik har jag hört en hel del och nu när jag fick tillfälle att knipa ett par kunde jag inte motstå frestelsen...

ivor-isobarik skrev:Min kompis sitter i skrivande stund, någonstans mellan. Övik och Boden med sitt treje Keltikpar i skuffen. Någon i Umeå köpte par nummer två efter nervägen.(är det måhända du som är vår nye lekkompis?)

Låter väl inte otroligt. :D

ivor-isobarik skrev:Billigt sätt att driva dem "tills vidare" är LK2 upp till 280/spark. Bättre än betydligt dyrare prylar.

Jag hade en LK2 en gång i tiden och var inte imponerad. Verkligen inte. Kanske var det något fel på den?

ivor-isobarik skrev:Sätt filtren i en "Tunebox" dvs typ Linns variant på Öhmans låda. Fördelen är att du kör valfria slutsteg och vilka filter du vill(mono eller Chakra)

De växer inte på träd, tyvärr. Det vore nog ingen större affär att bygga en själv, men frågan är som alltid om man ids.

ivor-isobarik skrev:Dock så inser man när man recappat +10 LK2/80 och +5 Klouts att en frisk "LK2" är sinnesjukt bra för småpengar. Är inte Klouten genomgången så är utgången oviss vid jämförelse..

Oj! Det hade jag aldrig trott. Har aldrig hört 280-varianten, dock.

ivor-isobarik skrev:Dock så hade samma, tidigare nämnda "frälsare" varit och strött sitt tunedemstoff över högtalarna,något som ingen korrigering kan bota..

Hänger inte riktigt med här, tror jag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-12 02:11

Dä häringa, tycker ja som sketen lekman, låter ju helt fantastiskt . . . typ.

En icke lekman som t.ex. iö, anser ju av vad jag förstår, att det inte
har hänt så värst mycket på stärkaravdelningen de senaste säg, 20 åren.

Trotts detta så fortsätter Linn å spotta ut "bättre" å "bättre" stärkare
med jämna mellanrum . . . fortsätteräsåhäringa ett par år till så måste
man/vi kanske börja töja på t.ex. begreppet 100% perfekt/odetekterbar.

Vilket i sig skulle vara kul . . . kanske. :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-12 02:57

Slutstegen jag pratar om är i "yngsta fall" minst tolv år gamla. Linn Klout upphörde tillverkas 2001/2002. De andra är föregångare som är i pricip uppbyggda på samma sätt.

Linn Exakt som jag nämner i förbifarten är en, för företaget ny satsning. Vi som skriver om den har inte heller vittnat om någon hallelujaupplevelse. En dyr djärv lifestylesatsning. Den bjuder på en del,som den som har råd att betala kan uppskatta och ha behållning av. Men det är ingen trollerilåda.

Folk på andra sidan sjön har börjat ha extremt gott ställt,Linn inriktar sig på där det är möjligt att tälja sig guld. Gilad Tiefenbrun sägs trivas i dessa kretsar. Inget märkvärdigt.

Vi är många som har svinkul med,cirkus i snitt, 20 år gamla Linngrejor. Det jag också skriver är att nyare Linnprodukter går att få att spela jäkligt trevligt men att det alls inte är någon självklarhet att handlaren har nån koll på hur man får det att lira. Och då Linn inte är det vassaste när det kommer till vad en del menar med välljud så kan man ju lika gärna vara utan grejor,eller köpa nån trist väljjudande audiofilpryl i stället.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 14:43

Laila skrev:Dä häringa, tycker ja som sketen lekman, låter ju helt fantastiskt . . . typ.

En icke lekman som t.ex. iö, anser ju av vad jag förstår, att det inte
har hänt så värst mycket på stärkaravdelningen de senaste säg, 20 åren.

Trotts detta så fortsätter Linn å spotta ut "bättre" å "bättre" stärkare
med jämna mellanrum . . . fortsätteräsåhäringa ett par år till så måste
man/vi kanske börja töja på t.ex. begreppet 100% perfekt/odetekterbar.

Vilket i sig skulle vara kul . . . kanske. :)

Det är mycket enkelt, Linns tidiga stärkare var inte så värst bra rent ljudmässigt.
De svängde iof bra men lät mediokert.
Linn har aldrig varit duktiga på elektronik, de är kungar på skivspelare. Det var så företaget uppstod.
De lierade sig med Naim som sålde elektronik.
Linn tog även fram högtalare.

Först på senaste 15åren som de med Klimaxelektronik fick fram verkligt BRA elektronik.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 14:49

ivor-isobarik skrev:Saknar den gamla tiden. Det var dyrt med Linn,men kunden skulle frälsas,och såld produkt skulle leverera hemma hos kunden,varför installation alltid skulle ingå. När brister i servicen uteblir så det inte ens spelar halvbra,så skapas utrymme för andra aktörer. De som vänder den felriktade kabelmattan rätt eller som ser till att alla skruvar i tolvan sitter fast. När dessa aktörer inte bryr sig om att lära sig lyssna,och förstå,vad det handlar om, så blir resultatet som exempelvis exaktsystemet som kompisen just hört. Sen så undrar man hur många system som levererar på 25% av vad den skulle kunna prestera?

Medhåll!
Trist är vad det är.
Linns tidiga koncept var att krama ut all prestanda ur varje produkt HOS KUND.
Nu slarvar vissa handlare med det.

Notera att Linn själva ersätter handlare för att de SKA installera hos kund. Detta gäller fortfarande.
Linns ledning är uppmärksammade med problemet att vissa handlare skiter i installationen och ser mycket allvarligt på fenomenet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 16:29

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:

Vad driver du dem med?

Inte alls än så länge, p.g.a. slutstegsbrist. Det verkar inte längre vara helt lätt att få tag i de gamla hederliga LK-stegen. Det var mono-korten som följde med, så det är väl mest LK100 som är aktuellt. Kloutarna är fortfarande lite väl dyra för min smak.

OBS, Keltik behöver kraftfull drivning så skippa LK100 och andra svaga budgetsteg
Om du inte kör med rediga grejer kommer inte Keltik att prestera bra alls!!!
Klout eller LK280/spark skulle jag säga är minimum - ivarjefall på basen.

2250 och 5125 (samt 5105 om jag minns namet korrekt) är andra alternativ.
Sedan ska du helst driva med 4 slutsteg.
Lycka till, hade Keltik under 10 år med 4*Klout. Spelade på bra :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-12 18:48

Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-12 19:32

Magnuz skrev:Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.

Problemet är inte maxvolym, det är kontroll av alla element i Keltik.
Det blir bumligt och dåligt i största allmänhet - om man jämför med riktig drivning.
Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra. :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-12 19:46

Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..

Kan jag tänka :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-02-12 19:56

sportbilsentusiasten skrev:
Magnuz skrev:Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.

Problemet är inte maxvolym, det är kontroll av alla element i Keltik.
Det blir bumligt och dåligt i största allmänhet - om man jämför med riktig drivning.
Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra. :wink:

Det minsta jag skulle testa är 5125, LK100 går fetbort på Keltik. 2250 funka bra (även om jag själv inte testat just den kombon, har däremot haft 3x2250 på Espek och det rockade - Espek var annars också en högtalare där LK100 inte räckte till).

Glöm inte vettig källa! Squeezebox eller liknande är Inte bra nog.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-02-12 19:58

bassman skrev:Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..

Kan jag tänka :)

Sant. Allt som är bra funkar givetvis, oberoende av vad som står på fronten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-12 20:05

Jag kommer ihåg när Linn kom med sin första förstärkarserie och tvingade
generalagenten i Sverige att byta ut Naim-stärkare till Linn på sina demon.
Senare har jag för mig att sagde generalagent tvingades att sluta med Naim
ö.h.t., men jag kan minnas fel . . . typ.

Naim-stärkarna spelade musik riktigt bra medan Linnarna lät, i mitt tycke, apa.

Kan kanske inte ha varit enbart enkelt att ha agenturen på Linn på den tiden. :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-12 20:12

sportbilsentusiasten skrev:Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra. :wink:

Jag har hört Keltik med allt från LK100, 85, 140, 240, Klout, 5125 (tror jag) till fullmatat med Klimax. :)

bassman skrev:Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..

Då måste man ha Tunebox också eller fixa någon egen lösning för de aktiva filtren.

hcl skrev:Espek var annars också en högtalare där LK100 inte räckte till
Jag har hört Espek med lite olika riggar (dock inte LK100 tror jag) och det har aldrig imponerat.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-12 21:37

Magnuz skrev:

Då måste man ha Tunebox också eller fixa någon egen lösning för de aktiva filtren.

Ja där ser man hur mycket jag vet om det här med aktiva Linn-högisar!

Men jag har för mig att det alltid haft svårt att blanda in annan "ohyra" när det gäller aktivt.. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2014-02-13 00:05

Får passa på när en del Linn entusiaster är här med en fråga. Har sett att det ibland dyker upp gamla Linn försteg på beg marknaden, vilka är okej beg köp i de lägsta prisklasserna. Tänker på sådana som jag sett ibland som Wakonda,Kairn och Kolektor (någon mer?)utan att jag vet ifrån vilka år de kommer. Nu är de säker för dyra ändå för min extra stereo, men ändå lite nyfiken vad som är vettiga pris för dem och om de håller vettig kvalite dvs brukar fungera som de ska utan att gå sönder hela tiden.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-14 00:27

Gå sönder tror jag inte de brukar göra. Till din extrastereo kanske det skulle duga med en LK1? Den borde man väl kunna få för kring en tusenlapp eller så. Hyggligt RIAA-steg har den också om det är intressant. Mindre kul är att den har XLR-kontakter...

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-14 02:00

Har du riggat upp Keltikarna ännu Magnuz? Jobbar natt med killen som ägt det andra paret killen du handlade av haft i sin ägo.
Detta par körs enligt följande recept:
LP12 Kairn,2X2200(med chakra baskort)Klout i mitten och sen LK2 på diskanterna.(filtren för mid och diskant i linn Tunebox)Spelar riktigt bra. Sparar in på nålkontot med en Sneaky DS som utfyllnad.

Angående LK försteg så är en Kairn PRO inte så dum om du klarar sig utan phono. Ett fint exemplar, skiftade för inte så länge sedan, ägare för så lite som 2500:- De har alltid sista nätdelen,så kallad briliant slimline. En sen Wakonda kan du hitta ännu billigare. Den är inte dum heller. Sena exemplar har ovan nämnda nätdel. Kolektor tycker jag man kan undvika. Den har det ynkligaste i strömförsörjningsväg jag sett. Fin tom låda att bygga DIY i möjigen då den redan från scratch är i det närmaste tom. Hade en sådan som jag avsåg plantera ett Klimax DS kort i men blev motvilligt övertalad att sälja den. Hoppas stackaren blev nöjd.. Enda fördelen var ett RIAA som överträffade många dedikerade produkter för flera tusen. Något som vår gemensamme lekkamrat Burke fick erfara.

Behöver man RIAA så är Kairn nog det bästa. Den är relativt dyr men man får igen slantarna vid försäljning. Dvs gratis hyra.

Ska man handla nyare beg Linnförsteg så tror jag vi börjat enas om att Exotik är mest pang för pengen.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-14 09:20

Jag visste väl att du ivor-isobarik satt inne med info om lämpligt försteg :-)

Personligen tycker jag dock att 5103 låter aningen bättre på allt och kan fås för samma peng som Kairn. Ja, om man nu gillar en stor klumpig låda med trista gummiknappar och med en väsnande fläkt. Skillnaden var dock inte större än att jag valde Kairn. Och som en liten brasklapp, min jämförelse gjordes enbart i min egen anläggning och med Mimik samt SB som källa.

Jag vet inte om jag uppfattat det fel... men är det inte så att Linns elektronik är ordentligt driftsäker? Jag har själv inte haft några problem med mina grejor och de är i genomsnitt typ 15 år gamla. Visserligen sköter Linn-nördar sina apparater med en omsorg deras barn bara kan drömma om men ändå...

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-15 01:22

ivor-isobarik skrev:Har du riggat upp Keltikarna ännu Magnuz?

Tyvärr, ännu råder slutstegsbrist.

Bill50x skrev:Jag vet inte om jag uppfattat det fel... men är det inte så att Linns elektronik är ordentligt driftsäker?

Jag tror också det. Möjligt undantag är CD-spelarna som verkar ha en tendens att behöva laserbyte ibland.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-15 01:24

ivor-isobarik skrev:2X2200(med chakra baskort)Klout i mitten och sen LK2 på diskanterna

Blandning av chakra- och gamla monokort alltså? Finns delningsfrekvenser o.s.v. för de olika filtren att få tag på någonstans? Linn verkar vara mycket hemliga med det där. LK2 i diskanten förresten? 8O

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2014-02-16 09:13

Nu låter jag som sportis, skicka ett PM eller ring Mats som du köpte burkarna av. Eftersom att jag nu vet att installatören i fråga läser i tråden så tänker jag inte outa mer jag heller. Min förhoppning är att sagda installatör antingen ber sin chef att skicka honom på kurs hos Linn och försöka lära sig förstå "tune method" eller i alla fall åka och lyssna in sig på hur vi Linnfolk vill att det ska låta som var med förr. Jag är medveten om att soundet och kvaliten har förbättrats sedan LK eran men vad jag upplever(ej att tas som någon sanning) är att metoden för att tuna inte skiljer sig sedan vi höll på under öronvaxtiden på mitten av nittiotalet. Gamla goda Göran Rudling metoden. Här är faktiskt ett stort tack till Peder Oddbratt på sin plats i ärlighetens namn.

Man kan läsa sig till det mesta som min gode vän Ingenjör Järnet brukar hävda. Lägg tvåtusen hängivna timmar på valfritt ämne och du är rätt insatt. Jag själv är att betrakta som en en oslug farkost med en odiagnostiserad ADD. Dock så kan jag därav brinna för ostskivesmala intressen, jag kan,då inget störmoment finns i närheten,gräva mig ner bortom allt rim och reson i ett ämne. Syskonen är annorlunda med många fina examina bakom sig. Frun likaså,kan växla reptilsnabbt och kasta sig över för mig svåra saker. Som att läsa multipla kurser på universitetet och klara ADL med allt vad det innebär plus styra upp min vardag.

På de öar jag bemästrar och brinner för så flyter det på desto bättre. Man kan säkert förklara bort detta och exempelvis säga att genom repeterande av blindtester så kan man trolla bort mig. Samtidigt så kan en sakkunnig auktoritet som exempelvis Ingvar mäta upp ett rum och köra fast, och komma "på banan" igen genom att testa högtalarpositionen som jag fann rätt hygglig på fyllan,när det blev tal om tunedem (med viss skepsis)och på uppmaning ombads demonstrera vad det handlade om.

För att hoppa till frågan om Chakrafilter i basen,nu ger jag mig på en gissning,bara av att lyssna på hur isobarikovalerna låter i ensamt majestät med topparna avstängda,så förefaller basen spela högre upp,med chakrakorten på basarna,oavsett om man pluggar in Twin eller Solo så låter det som att man tveksamt kan höra något över 300hz(280 troligtvis)med mono och stereokorten, ett förvirrat mumlande i jämförelse med Chakra. Ändrar man bara i elektroniken och börjar fälla domen över vad som är bättre eller sämre,så lär många föredra monokorten i basen. Oavsett förstärkeri så är det inte särskilt ovanligt att högtalarna hamnar en sisådär 27 cm från bakvägg med detta baskort. naturligtvis en dumregel men säg iaf att de sannorlikt hamnar mellan 25-32cm från bakvägg.

Sätter du i Chakrakorten i en Tunebox, eller i ditt för ändamålet avsedda slutsteg,kör filtret(om rummets dimensioner tillåter) med en utsträckning ner till 20hz, så kommer du,även med de gamla goda monokorten, troligen finna att "draget" inte helt omöjligtvis dyker upp med högtalaren betydligt närmare positionerad mot bakvägg,säg för att hugga till med en någorlunda kvalificerad gissning,22-24cm. Kan variera med slutsteg och hur väl din källa "drar igång" rummet och förstås rummets beskaffenheter. Linnhögtalare har vad jag erfarit, inget emot stenkåkar, men kan även låta riktigt ösigt i gamla träkåkar. Bassmans(fd Järnets)Linn Keilidh förvånade dock mig i hans Öhmankonsulterade källare,föredrog dem nästan före pi-P, trots felpositionering deluxe och avsaknad av spikes.

Får du chakrafiltren att fungera i miden också, så bli inte förvånad om du hamnar ännu närmare bakväggen. detta ska du inte helst tänka på när du drar i burkarna så du går i någon fälla.

Gör dig en spellista med,gärna okänt material,av skramlig karaktär,inte mässmusik eller demolåtar. Spela inte tokhögt utan tänk på att spara öronen så de stoppar under hela sessionen. kör du fast så är det inget som hindrar att man avbryter och fortsätter en annan dag. dra igång en låt,spela en femton sekunder,upprepa. Högtalarna ställer du upp där de rimligtvis kan komma att hamna inledningsvis,Dessa godingar skulle jag inte bli förvånad i fall de trivdes bättre efter en långvägg. Utgå från två orimligt knasiga positioner gällande avståndet från bakvägg,hör du/ni skillnad? Bättre/ sämre,är ni inte helt väck eller något är totalfel så är ni nog tämligen omgående överens om vilket som var bättre,här nöjer vi oss inte med mindre än att bekräfta detta ånyo. Det bättre måttet jämförs med det nyare och om det visar sig vara bättre,ja då börjar vi om från början och verifierar detta genom repetition. Naturligtvis så görs jämförelsen åt bägge hållen. Att det är tidsödande och koncentrationskrävande inser de flesta. Ju närmare målet man kommer desto mer känsligt och tydlig blir det. Samma sak görs i sidled. Efter ett tag så är låten "förbrukad" och vi brukar begagna oss av andra spår.

En bra källa är definitivt ingen nackdel när man håller på.

Vet inte vilken budget du siktar på eller hur starkt du ämnar spela,är ekonomin knapp så skulle jag hellre satsa på de äldre LK stegen,typ LK2/80 eller Klout. En del har klarat sig med 5125 men jag vet inte vad jag ska säga om det,undantaget är snubben som körde med en 6100/chakra och en LK140 och ett stereobaskort i bakre paret med ett obegripligt bra resultat. Han hade dock en stenkåk och matjord i fickorna.

skippa LK100, ska du ändå snåla så kan jag berätta att jag fått till en fungerande kombo med två LK85i toppen och två kloutar där nere.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-02-16 11:00

Jag har en skivspelare från Linn, en Linn Basik. Den gör sitt jobb.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-02-16 14:31

ivor-isobarik skrev:För att hoppa till frågan om Chakrafilter i basen,nu ger jag mig på en gissning,bara av att lyssna på hur isobarikovalerna låter i ensamt majestät med topparna avstängda,så förefaller basen spela högre upp,med chakrakorten på basarna,oavsett om man pluggar in Twin eller Solo så låter det som att man tveksamt kan höra något över 300hz(280 troligtvis)med mono och stereokorten, ett förvirrat mumlande i jämförelse med Chakra.

Ingen bra idé att blanda alltså.

ivor-isobarik skrev:Vet inte vilken budget du siktar på eller hur starkt du ämnar spela

Låg och svagt. :D

Återgå till Generellt om hifi