Moderator: Redaktörer
doze84 skrev:*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!
doze84 skrev:*Hejsan, det var ett tag sedan jag hängde här. Det var ju lite debatter sist. Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist. Skulle vara kul att höra era berättelser!
doze84 skrev:Tänkte bara höra, om det är någon som sett ljuset och konverterat till Linn sen sist.
Nimrod skrev:Bill50x skrev:Grattis!Nimrod skrev:Jag lyssnar på Linn gratis!
Tack, lyssnar på Linn Classical webradio på Pioneer N-50 helt gratis.![]()
Dom sänder med 320kbps.
zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.
robotno skrev:Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.
Hmm, ska nog ta och få det fixat innan det är för sent.
Nimrod skrev:robotno skrev:Något hyffsat OT men @Nimrod. Tycker du att din N-50 ger ifrån sig ett litet nätbrum tros? Funderar på om jag råkat ut för ett litet måndagsexemplar. Ville bara kolla. Har ett litet tag kvar på garantin, men har inte direkt brytt mig om det förrän åter igen för några dagar sen. Nu tycks jag höra det hur jag än vrider och vänder på mig.
Hmm, ska nog ta och få det fixat innan det är för sent.
Har inte tänkt på det tidigare men nu när jag testade och lyssnade nära lådans överkant så finns det lite brum till höger, det gör det.
Men som sagt, det är så svagt att hade du inte frågat så hade jag aldrig märkt det.
Bill50x skrev:zartok skrev:Vet inte om tråden är seriös, men jag vart och lyssnade på akurate 242 och måste säga att jag vart grymt besviken. Dom lät väl helt ok, men absolut inte att det lät som ett par högtalare för 90.000 kr. Passade utmärkt till stränginstrument och bra inspelningar, men kalopsejsade totalt när man körde från spotify eller cd med lite sämre inspelningar. Toto lät bra, iron maiden lät skit typ.
Jag har dissat nästan alla Linnhögtalare, just för att dom inte låter speciellt bra. Det började redan med Kan på 70-talet, efterföljaren Sara likaså. 242 kan låta väldigt bra med "rätt" musik men annars inte och med tanke på priset är de rena katastrofen. Första gången jag tyckte det lät riktigt trevligt var på en musikafton hos HighFidelity (Sthlm) där de då nya Akubarik användes. Det lät riktigt trevligt och dessa ligger i typ samma prisklass som 242. Med inbyggda slutsteg typ 160 tusen. Senare har jag lyssnat på Linn Klimax Exakt och det är nog den bästa återgivning jag har hört, möjligen med undantag av ett par rördrivna Focal hos en kamrat. Men 340 tusen för ett par högtalare, om än aktiva så det räcker med en mobiltelefon som matning, är ändå i saftigaste laget. Men helt klart har Linn utvecklats och de kan idag även producera högtalare av klass.
/ B
Mats skrev:Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!!
Bill50x skrev:Mats skrev:Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!!
Hehe,jo, det var ju där jag lyssnade på Exakt andra gången. Och då kom ju också chefskonstruktören (till slut) på besök och berättade om utvecklingen av systemet.
/ B
Zeeall skrev:Vem är du?
Bill50x skrev:Mats skrev:Håller med dig Bill. Har bara lyssnat på Linn Exakt-systemet vidett tillfälle hittills men det var så bra att det inte var klokt. Gå till Karlavägen 42 (sthlm) och lyssna vettja!!
Hehe,jo, det var ju där jag lyssnade på Exakt andra gången. Och då kom ju också chefskonstruktören (till slut) på besök och berättade om utvecklingen av systemet.
/ B
Bill50x skrev: I alla fall hos HF var det en avsevärd skillnad mellan "rak" återgivning och Exakt.
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.
doze84 skrev:Det var ju lite debatter sist.
ivor-isobarik skrev:Bassman och undertecknad hörde ett annat par A242 installerat av en "Expert" här med ADS som källa. Som inledande försvar bör tilläggas att försteget,en Exotik,lämnat byggnaden och en Klimax Kontrol var på ingående.
Minns inte hela upplevelsen i detalj men Bassman kanske har någon reflektion? Det var hur som helst inte bra. Det var väldigt ljust och detaljerat,Led Zeppelinlåten vi hörde fick en påträngande banjoplockande dominans och total avsaknad av botten. Hade inte hört Linn på nästan 15 år vid tidpunkten och drog slutsatsen att Linn inte längre var någonting att ha.
Objektivisten skrev:pinnen skrev:Ino/NAD grått
Väl talat!
IngOehman skrev:Sameness är det värsta jag vet.
IngOehman skrev:Då är det inget du behöver fungera på.
IngOehman skrev:Javisst. Det finns de som inte tycker musiken begränsas ens
av uppspelning i iphone via den inbyggda högtalaren.
Och då är det, som sagt, bara att säga grattis!
Å andra sidan kan jag tänka mig att de som inte uppfattar lik-
riktningen kanske går miste om väldigt mycket? Men om de
inte lider av det så spelar det ju ingen roll.
Vh, iö
Bill50x skrev:PappaBas skrev:Hmm jag tycker Linns Exakt system verkar misstänkt likt svenska Diracs Live system?
Aldrig hört talas om, berätta mer!
/ B
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Även om det var det bästa jag hört något system spela i affären är det bättre hemma hos mig. Både ljudmässigt o musikaliskt.
Lyckos! Vad spelar du på idag?
/ B
Zzombie skrev:Konvertera låter lite religionsrelaterat...vilket det i o f sig kan vara med Apple och Linn...
pinnen skrev:Linn var ju ballt på 80-talet men hur går det för märket numera?
Bill50x skrev:Magnuz skrev:Inte konverterat - men väl uppgraderat.Nu till Keltik.
Vad driver du dem med?
ivor-isobarik skrev:Magnuz:
Visste inte att du oxå hade den goda Keltiksmaken!
ivor-isobarik skrev:Min kompis sitter i skrivande stund, någonstans mellan. Övik och Boden med sitt treje Keltikpar i skuffen. Någon i Umeå köpte par nummer två efter nervägen.(är det måhända du som är vår nye lekkompis?)
ivor-isobarik skrev:Billigt sätt att driva dem "tills vidare" är LK2 upp till 280/spark. Bättre än betydligt dyrare prylar.
ivor-isobarik skrev:Sätt filtren i en "Tunebox" dvs typ Linns variant på Öhmans låda. Fördelen är att du kör valfria slutsteg och vilka filter du vill(mono eller Chakra)
ivor-isobarik skrev:Dock så inser man när man recappat +10 LK2/80 och +5 Klouts att en frisk "LK2" är sinnesjukt bra för småpengar. Är inte Klouten genomgången så är utgången oviss vid jämförelse..
ivor-isobarik skrev:Dock så hade samma, tidigare nämnda "frälsare" varit och strött sitt tunedemstoff över högtalarna,något som ingen korrigering kan bota..
Laila skrev:Dä häringa, tycker ja som sketen lekman, låter ju helt fantastiskt . . . typ.
En icke lekman som t.ex. iö, anser ju av vad jag förstår, att det inte
har hänt så värst mycket på stärkaravdelningen de senaste säg, 20 åren.
Trotts detta så fortsätter Linn å spotta ut "bättre" å "bättre" stärkare
med jämna mellanrum . . . fortsätteräsåhäringa ett par år till så måste
man/vi kanske börja töja på t.ex. begreppet 100% perfekt/odetekterbar.
Vilket i sig skulle vara kul . . . kanske.
ivor-isobarik skrev:Saknar den gamla tiden. Det var dyrt med Linn,men kunden skulle frälsas,och såld produkt skulle leverera hemma hos kunden,varför installation alltid skulle ingå. När brister i servicen uteblir så det inte ens spelar halvbra,så skapas utrymme för andra aktörer. De som vänder den felriktade kabelmattan rätt eller som ser till att alla skruvar i tolvan sitter fast. När dessa aktörer inte bryr sig om att lära sig lyssna,och förstå,vad det handlar om, så blir resultatet som exempelvis exaktsystemet som kompisen just hört. Sen så undrar man hur många system som levererar på 25% av vad den skulle kunna prestera?
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Magnuz skrev:Inte konverterat - men väl uppgraderat.Nu till Keltik.
Vad driver du dem med?
Inte alls än så länge, p.g.a. slutstegsbrist. Det verkar inte längre vara helt lätt att få tag i de gamla hederliga LK-stegen. Det var mono-korten som följde med, så det är väl mest LK100 som är aktuellt. Kloutarna är fortfarande lite väl dyra för min smak.
Magnuz skrev:Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.
sportbilsentusiasten skrev:Magnuz skrev:Har hört Keltik låta bara fint med LK100, men det går förstås inte att spela så högt. Eftersom jag bor i lägenhet är det inget större problem. Men visst vore t.ex. 5105 eller LK240 att föredra i basen.
Problemet är inte maxvolym, det är kontroll av alla element i Keltik.
Det blir bumligt och dåligt i största allmänhet - om man jämför med riktig drivning.
Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra.
sportbilsentusiasten skrev:Men har man inte hört hur det SKA låta, tycker man säkert att Keltik med LK100 är bra.
bassman skrev:Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..
Jag har hört Espek med lite olika riggar (dock inte LK100 tror jag) och det har aldrig imponerat.hcl skrev:Espek var annars också en högtalare där LK100 inte räckte till
Magnuz skrev:bassman skrev:Men varför måste man ha Linn-steg? Det finns ju pris-effektiva slutsteg med rejält med pulver..
Då måste man ha Tunebox också eller fixa någon egen lösning för de aktiva filtren.
ivor-isobarik skrev:Har du riggat upp Keltikarna ännu Magnuz?
Bill50x skrev:Jag vet inte om jag uppfattat det fel... men är det inte så att Linns elektronik är ordentligt driftsäker?
ivor-isobarik skrev:2X2200(med chakra baskort)Klout i mitten och sen LK2 på diskanterna
ivor-isobarik skrev:För att hoppa till frågan om Chakrafilter i basen,nu ger jag mig på en gissning,bara av att lyssna på hur isobarikovalerna låter i ensamt majestät med topparna avstängda,så förefaller basen spela högre upp,med chakrakorten på basarna,oavsett om man pluggar in Twin eller Solo så låter det som att man tveksamt kan höra något över 300hz(280 troligtvis)med mono och stereokorten, ett förvirrat mumlande i jämförelse med Chakra.
ivor-isobarik skrev:Vet inte vilken budget du siktar på eller hur starkt du ämnar spela
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster