Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Ett 400W slusteg som bara kan ge 2 Volt, men 200 Ampere är inte mycket att ha till alla våra normala högtalare. 200 Volt och 2 Ampere är inget lysande det heller. Vettig kapacitet på båda hållen är det som gäller.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Ett 400W slusteg som bara kan ge 2 Volt, men 200 Ampere är inte mycket att ha till alla våra normala högtalare. 200 Volt och 2 Ampere är inget lysande det heller. Vettig kapacitet på båda hållen är det som gäller.
Lagom är bäst.

Panelguy skrev:AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Ett 400W slusteg som bara kan ge 2 Volt, men 200 Ampere är inte mycket att ha till alla våra normala högtalare. 200 Volt och 2 Ampere är inget lysande det heller. Vettig kapacitet på båda hållen är det som gäller.
Lagom är bäst.
De här pjäserna är nog "lagom"
HiLo skrev:opps jag glömde att jag var på faktiskt, så frågan borde lydigt vilken brödrost skall jag välja!
Jag nämnde 3490 och 980 från HK, vad är det mest välljudande av dessa?
Nattlorden skrev:HiLo skrev:opps jag glömde att jag var på faktiskt, så frågan borde lydigt vilken brödrost skall jag välja!
Jag nämnde 3490 och 980 från HK, vad är det mest välljudande av dessa?
Du är på faktiskt, HK är inte välljudande - skaffa en NAD 208.
HiLo skrev:... men nu är det så att jag är troende på rörljud för finlyssnande...
... men jag funderar ändå på att stärka upp ljudvolymen vid behov av just trissor.
HiLo skrev:har börjat fundera på att testa ett trisse steg för att öka ljudtrycket en aning,
och igår så snöade jag in på HKs stärkare pga tillgängligheten, vad dagsbudgeten tillåter är det 3490 eller 980 som är mest aktuella ca2k beg.
Men problemet är att 3490 levererar mer watt (110w) medans 980 levererar mindre watt(80w) men betydligt mer i amp.
Vilken av siffrorna är mest pålitlig?
Vad bör man sikta in sina ögon på i jakten?
Eller är ett PA steg att föredra?
Fast jag har ledsnat på mitt protonsteg som idag agerar försteg!
HiLo skrev:hade jag varit starkt övertygad att trissor kan förmedla värmen i ljudet jag önskat hade jag vågat ta steget fullt ut, men nu är det så att jag är troende på rörljud för finlyssnande, men jag funderar ändå på att stärka upp ljudvolymen vid behov av just trissor.
(har redan en FET elräkning pga 2st klassA steg med rör)
Men vill kunna spela starkare.....
IngOehman skrev:HiLo skrev:hade jag varit starkt övertygad att trissor kan förmedla värmen i ljudet jag önskat hade jag vågat ta steget fullt ut, men nu är det så att jag är troende på rörljud för finlyssnande, men jag funderar ändå på att stärka upp ljudvolymen vid behov av just trissor.
Mitt råd till dig är att sitta nöjd ett tag, för snart kommer en grunka som
jag inte kan berätta mera om, men som nog kommer att göra dig mer än
nöjd...
Vh, iö

IngOehman skrev:Jasså? Varför det?
Jag citerade det som HiLo skrivit av en anledning. Är inte riktigt på
det klara med vad det är av det som HiLo-skrivit som får dig att ta
fram just detta slutsteg som förslag.
Jag vet just ingenting om det nota bene, undrar bara över vad det
är, vilka egenskaper de har alltså, som fick dig att föreslå det.
Vh, iö
IngOehman skrev:HiLo skrev:hade jag varit starkt övertygad att trissor kan förmedla värmen i ljudet jag önskat hade jag vågat ta steget fullt ut, men nu är det så att jag är troende på rörljud för finlyssnande, men jag funderar ändå på att stärka upp ljudvolymen vid behov av just trissor.
Mitt råd till dig är att sitta nöjd ett tag, för snart kommer en grunka som
jag inte kan berätta mera om, men som nog kommer att göra dig mer än
nöjd...
Vh, iö
HiLo skrev:det hela slutade med en bioförstärkare, en Onkyo 605, ligger visst på 105w/8ohm och 75amp.
RogerGustavsson skrev:HiLo skrev:det hela slutade med en bioförstärkare, en Onkyo 605, ligger visst på 105w/8ohm och 75amp.
De där 75 amperen får du nog leta efter... 105 W i 8 ohm kan väl uttryckas som 29 V och då blir strömmen 3.62 A för en resistiv last.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], johaneriksson, smile och 7 gäster