Denon 2808/3100&Yamaha 1020 stänger av sig.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Denon 2808/3100&Yamaha 1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 12:35

Hade en kompis över igår och han ville höra lite hur anläggningen lät, ett tag sedan han var här och det har hänt rätt mycket sedan han hörde den sist.
Såklart ville man visa anläggningen från sin bästa sida, så jag drog på lite :D

Vi körde två potenta ljudspår(enligt mig i alla fall), var av den ena var slutfighten i The Incredible Hulk. Jag hade skruvat upp volymen på recievern 5db mer än vad jag själv kör som max när jag ser film. Tyvärr mätte jag inte med någon decibelmätare men det går att göra det om det skulle krävas. Det man kan säga är väl att det är högt, men jaja skit samma.

Helt plötsligt så stänger min Denon 2808 av sig, mitt under det mest bombastiska scenerna, och börjar blinka rött. Alltså har väl någon form av skyddskrets slagit in.
Men nu till det som förbryllar mig lite, jag gick fram och kände på recievern och den kändes inte speciellt varm. Upplevde den att vara lite varmare än kroppstemperatur kanske. Sen driver min Denon 2808 bara fyra stycken mupps, alltså surrounder som är delade vid 120hz. Är det inte lite konstigt att skyddskretsarna slår ut av att driva endast fyra mupps? Frontarna drivs av separat slutsteg via preout.

Vad säger kunskapsbanken, är det bara att köpa en annan reciever om man vill spela så högt som jag gjorde, alternativt hänga på ett slutsteg även för surroundkanalerna? Eller är finns det någon annan lösning? Vad är "felet"?
Senast redigerad av genstruktur 2019-06-13 14:48, redigerad totalt 3 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Denon 2808 stänger av sig själv, orkar inte driva?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 12:48

Om det är extrem infrabas så stänger gärna Denon och Marantz receivers av sig vid högre signalnivåer.
Detta oavsett om några högtalare faktiskt är inkopplade eller inte. Jag har samma problem hos mig.

Det kan vara surrounderna, men jag tror att du hade fått precis samma resultat utan dessa inkopplade. Det kan du ju enkelt testa om du vill.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 13:20

AndreasArvidsson skrev:Om det är extrem infrabas så stänger gärna Denon och Marantz receivers av sig vid högre signalnivåer.
Detta oavsett om några högtalare faktiskt är inkopplade eller inte. Jag har samma problem hos mig.

Det kan vara surrounderna, men jag tror att du hade fått precis samma resultat utan dessa inkopplade. Det kan du ju enkelt testa om du vill.

What? 8O

Händer samma hos dig, har du också Denon? Hur gör du om du vill se sådana filmer på de volymerna då?

Så om det är extrem infrabas stänger de av sig per automatik? Lustigt, not! :)

Du menar att köra samma spår igen, på samma volym, men i endast tvåkanal och se om resultatet blir samma?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 13:24

genstruktur skrev:What? 8O

Händer samma hos dig, har du också Denon? Hur gör du om du vill se sådana filmer på de volymerna då?

Du menar att köra samma spår igen, på samma volym, men i endast tvåkanal och se om resultatet blir samma?

Jag har en Marantz, men jag har vänner som har Denon och de beter sig likadant. Ämnet har även vart uppe på faktiskt tidigare och fler här intygade att jag inte var ensam. Olika modeller verkar dock klara det olika bra, men alla verkar ha en begränsning någonstans.

Jag sänker helt enkelt. Någon bättre lösning har jag inte listar ut. Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

Ja precis ta bort surrounderna och spela filmen i 2kanal och se vad som händer.

För att bekräfta att det är just infrabas som är problemet så kan du ju alltid testa med en signalgenerator och se. För mig så stänger förstärkaren av sig tidigare och tidigare ju lägre frekvenser som spelas. Dvs med bibehållen signalstyrka och bara ändra frekvensen på tex en sinus. Se bara upp så du inte bottnar något.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 13:52

Min 3806 gjorde också så ibland. Oftast i inledningen på Oldfields "Finale", vid kraftigt volympådrag.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 14:02

AndreasArvidsson skrev:

Jag har en Marantz, men jag har vänner som har Denon och de beter sig likadant. Ämnet har även vart uppe på faktiskt tidigare och fler här intygade att jag inte var ensam. Olika modeller verkar dock klara det olika bra, men alla verkar ha en begränsning någonstans.

Jag sänker helt enkelt. Någon bättre lösning har jag inte listar ut. Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

För att bekräfta att det är just infrabas som är problemet så kan du ju alltid testa med en signalgenerator och se. För mig så stänger förstärkaren av sig tidigare och tidigare ju lägre frekvenser som spelas. Dvs med bibehållen signalstyrka och bara ändra frekvensen på tex en sinus. Se bara upp så du inte bottnar något.

Det var som tusan, det hade jag ingen aning om. Finns det någon tillverkare som inte lägger in sådana begränsningar? Kunde vara bra att känna till, nästa gång man köper reciever. Men alla som pratar om att de ser film på referensnivå, de har inte en Denon eller Marantz då?

Okej, ja det är väl kanske inget problem för mig just nu heller, ser inte film på den nivån som jag hade när det hände. Brukar har -8db till -10db när jag ser film på hög volym. Igår var det nog -3db eller om det var -5db, minns inte riktigt. Men inför framtiden, om man har anlägggningen i ett större rum som kräver att jag drar på mer för att få samma ljudtryck, så kan det här potentiellt bli ett problem. Kunde vara bra att känna till vilka revievers man skulle undvika i så fall. Finns det någon gammal tråd där man listar vilka tillverkare eller modeller som inte har den här begränsningen?

"Ta bort surrounderna", det räcker väl med att köra filmen i pure direct med frontarna bara, jag behöver väl inte fysiskt koppla bort surrounderna från recievern va? Skall provaköra scenen igen på samma volym, och mäta med db-mätare också, sen även köra med bara frontarna och återkomma :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 14:02

Martin_Dewens skrev:Min 3806 gjorde också så ibland. Oftast i inledningen på Oldfields "Finale", vid kraftigt volympådrag.

Din nuvarande reciever, gör den också så? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-17 14:27

Kan det ha något att göra med att du kanske kör utan center, och att då mixas den ihop till för hög nivå i hö/vä kanal, kanske redan i digitaldomänen?
Kanske även .1-kanalen kan ställa till problem om den är inmixad i hö/vä?
Det finns ju någon form av kompression när man kör phantom center och den kanske ska ta hand om problemet, jag vet inte säkert.
Var det Dolby Digital-spår eller DTS-spår som ställde till det? Mest frågor från min sida alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
filiphag

Inläggav filiphag » 2014-05-17 14:45

Jag hade liknande problem när jag körde b&w högtalare. Funkade bra med min denon 2807, men när jag byte till en 4311 fick jag samma problem, detta hände dock endast om jag körde frontarna i fullrange. Delade jag frontarna vid 40 eller högre försvann problemet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 14:49

genstruktur skrev:Det var som tusan, det hade jag ingen aning om. Finns det någon tillverkare som inte lägger in sådana begränsningar? Kunde vara bra att känna till, nästa gång man köper reciever. Men alla som pratar om att de ser film på referensnivå, de har inte en Denon eller Marantz då?

Okej, ja det är väl kanske inget problem för mig just nu heller, ser inte film på den nivån som jag hade när det hände. Brukar har -8db till -10db när jag ser film på hög volym. Igår var det nog -3db eller om det var -5db, minns inte riktigt. Men inför framtiden, om man har anlägggningen i ett större rum som kräver att jag drar på mer för att få samma ljudtryck, så kan det här potentiellt bli ett problem. Kunde vara bra att känna till vilka revievers man skulle undvika i så fall. Finns det någon gammal tråd där man listar vilka tillverkare eller modeller som inte har den här begränsningen?

"Ta bort surrounderna", det räcker väl med att köra filmen i pure direct med frontarna bara, jag behöver väl inte fysiskt koppla bort surrounderna från recievern va? Skall provaköra scenen igen på samma volym, och mäta med db-mätare också, sen även köra med bara frontarna och återkomma :).

Det finns det säkert, men jag vet tyvärr inte hur det ligger till med andra tillverkare.
Det är nog inte heller så många som faktiskt ser på film i de nivåerna. Det är smärtsamt för öronen i många scener enligt mig och infran kan ju bottna de flesta bassystem vid de nivåerna, men några finns det nog. Vad de kör vet jag ej.

Ja har du ett rum som kräver att du ökar nivån ut ur försteget så kan det ju förstås bli ett problem.
Någon sådan lista har jag inte sett.

Surrounderna bör fungera i pure direct också, men jag antar att du kan välja stereo läge eller stänga av dem inne i högtalarinställningarna.

Precis som paa är inne på så tror jag att hur förstärkaren mixar kanalerna kan bero på. I mitt fall så använder jag inte .1 kanalen utan denna mixas till frontarna. Är nog en anledning till att problemet uppstår.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 15:58

genstruktur skrev:
Martin_Dewens skrev:Min 3806 gjorde också så ibland. Oftast i inledningen på Oldfields "Finale", vid kraftigt volympådrag.

Nej. min nuvarande Nad T773 gör inte så.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 16:44

paa skrev:Kan det ha något att göra med att du kanske kör utan center, och att då mixas den ihop till för hög nivå i hö/vä kanal, kanske redan i digitaldomänen?
Kanske även .1-kanalen kan ställa till problem om den är inmixad i hö/vä?
Det finns ju någon form av kompression när man kör phantom center och den kanske ska ta hand om problemet, jag vet inte säkert.
Var det Dolby Digital-spår eller DTS-spår som ställde till det? Mest frågor från min sida alltså.

Ja, det skulle kunna vara en möjlig förklaring kanske. Det var ett DTS-spår jag körde.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 16:45

filiphag skrev:Jag hade liknande problem när jag körde b&w högtalare. Funkade bra med min denon 2807, men när jag byte till en 4311 fick jag samma problem, detta hände dock endast om jag körde frontarna i fullrange. Delade jag frontarna vid 40 eller högre försvann problemet.

Aha, kanske är för att jag mixar lfe i frontarna då. Då borde problemet kvarstå om jag kör 2-kanal med andra ord.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 16:55

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det var som tusan, det hade jag ingen aning om. Finns det någon tillverkare som inte lägger in sådana begränsningar? Kunde vara bra att känna till, nästa gång man köper reciever. Men alla som pratar om att de ser film på referensnivå, de har inte en Denon eller Marantz då?

Det finns det säkert, men jag vet tyvärr inte hur det ligger till med andra tillverkare.
Det är nog inte heller så många som faktiskt ser på film i de nivåerna. Det är smärtsamt för öronen i många scener enligt mig och infran kan ju bottna de flesta bassystem vid de nivåerna, men några finns det nog. Vad de kör vet jag ej.

Ja har du ett rum som kräver att du ökar nivån ut ur försteget så kan det ju förstås bli ett problem.
Någon sådan lista har jag inte sett.

Surrounderna bör fungera i pure direct också, men jag antar att du kan välja stereo läge eller stänga av dem inne i högtalarinställningarna.

Precis som paa är inne på så tror jag att hur förstärkaren mixar kanalerna kan bero på. I mitt fall så använder jag inte .1 kanalen utan denna mixas till frontarna. Är nog en anledning till att problemet uppstår.

Jag kan bara köra 2-kanal i pure direct, så det blir nog bra att prova med i så fall.

Men du mixar väl .1-kanalen i fontarna och kör sedan delningsfilter och subar? Men det kanske blir så ändå för att man inte använder subwooferutgången på recievern och därmed aktiveras skyddskretsen oavsett om man har ett kapabelt system?

Om jag får ett större rum så lär det iofs bli flera feta subar :). Fast det skulle vara synd om man ändå är begränsad, för jag antar att jag kommer köra som du gör, att ta ut allt via preout på frontarna och sedan dela och förstärka externt så att säga.

Det lustiga är iofs, att kompisen som var här igår sa att det hänt honom också. Han har också en Denon 2808 men han delar mot sub, på subwooferutgången.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 17:01

Martin_Dewens skrev:
genstruktur skrev:

Nej. min nuvarande Nad T773 gör inte så.

Trevligt! :) Skall jag lägga på minnet. Kör/körde du delat, eller frontarna i fullrange?

Användarvisningsbild
filiphag

Inläggav filiphag » 2014-05-17 17:34

Jag kunde inte ens köra dom specifika spår som orsakade problem i pure direkt med b&w603s3 som fullrange frontar

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 17:37

filiphag skrev:Jag kunde inte ens köra dom specifika spår som orsakade problem i pure direkt med b&w603s3 som fullrange frontar

Låter som ännu ett tecken på att det beror på om man har delning inställt i receivern och kör med sub på sub out.

Skall prova här hemma också, så skall vi se om det blir samma.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 18:21

Jag körde den som 6kanaligt försteg till ett aktivt delat system. Jag använde endast 4 av de inbyggda slutstegen för att driva diskanterna.
Jag tror att fenomenet ligger i försteget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-17 19:04

Martin_Dewens skrev:Jag körde den som 6kanaligt försteg till ett aktivt delat system. Jag använde endast 4 av de inbyggda slutstegen för att driva diskanterna.

Jag tror att det ligger i den digitala signalbehandlingen, att den blir överstyrd i vissa fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-17 19:06

paa skrev:
Martin_Dewens skrev:Jag körde den som 6kanaligt försteg till ett aktivt delat system. Jag använde endast 4 av de inbyggda slutstegen för att driva diskanterna.

Jag tror att det ligger i den digitala signalbehandlingen, att den blir överstyrd i vissa fall.

Kan vara så. Den använder väl troligen digital signalbehandling fast än jag matade den analogt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-17 20:05

genstruktur skrev:Jag kan bara köra 2-kanal i pure direct, så det blir nog bra att prova med i så fall.

Men du mixar väl .1-kanalen i fontarna och kör sedan delningsfilter och subar? Men det kanske blir så ändå för att man inte använder subwooferutgången på recievern och därmed aktiveras skyddskretsen oavsett om man har ett kapabelt system?

Om jag får ett större rum så lär det iofs bli flera feta subar :). Fast det skulle vara synd om man ändå är begränsad, för jag antar att jag kommer köra som du gör, att ta ut allt via preout på frontarna och sedan dela och förstärka externt så att säga.

Det lustiga är iofs, att kompisen som var här igår sa att det hänt honom också. Han har också en Denon 2808 men han delar mot sub, på subwooferutgången.

Ok jag använder surround och pure direct ihop. Kanske inte fungerar likadant på Marantz och Denon där.

Ja jag delar med extern delningsfilter.
Delvis tror jag att problemet är att det är så låga frekvenser i frontkanalerna. Skyddskretsarna slår från helt enkelt.

Om du skaffar fler basar så får du förhoppningsvis högre verkningsgrad på bassystemet och då blir inte problemet värre.
Mitt tips är att du inte lägger pengar på att lösa problemet förrän det verkligen existerar. Du kan ju alltid byta i framtiden om du så vill.

Samma skyddskretsar kanske existerar på sw-utgången också. Isf spelar det ingen roll hur man kopplar. Jag har inte testat så det är bara en spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-17 21:21

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Jag kan bara köra 2-kanal i pure direct, så det blir nog bra att prova med i så fall.

Ok jag använder surround och pure direct ihop. Kanske inte fungerar likadant på Marantz och Denon där.

Ja jag delar med extern delningsfilter.
Delvis tror jag att problemet är att det är så låga frekvenser i frontkanalerna. Skyddskretsarna slår från helt enkelt.

Om du skaffar fler basar så får du förhoppningsvis högre verkningsgrad på bassystemet och då blir inte problemet värre.
Mitt tips är att du inte lägger pengar på att lösa problemet förrän det verkligen existerar. Du kan ju alltid byta i framtiden om du så vill.

Samma skyddskretsar kanske existerar på sw-utgången också. Isf spelar det ingen roll hur man kopplar. Jag har inte testat så det är bara en spekulation från min sida.

Mmm verkar som att det kan vara så, just när man kör låga frekvenser i frontkanalerna.

Okej, men det låter bra iofs, att problemet kanske minskar om man kör basar som dig.

Nej, jag tror inte att jag gör något åt det i dagsläget, speciellt eftersom jag inte normalt i kör så högt. Blev lite förvånad när det hände bara, eftersom jag inte trodde att det var så svårt för Denonen att driva 4 mupps. Men det verkar som att det inte är därför den slår ifrån i alla fall.

Skall testa lite mer här i dagarna, har inte orkat idag.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-06-09 11:06

Provade Incredible hulk igen 1.32 tim in i filmen och 2-3min framåt. Tänkte jag skulle stegra lite upp i volym och se vart den stängde av sig. Började på -8db, den stängde faktiskt av sig redan där. Mätte med min db-mätare och den visade då peak på 105db c-vägt, fast. Nu mäter iofs min db-mätare bara ner till 30hz, och högtalarna spelar inte speciellt mycket under 25hz.

Det konstiga är att jag har för mig att jag kört den scenen på -8 förr på recivern. -10db fungerade dock bra nu.

Edit: Terminator Salvation ca 6 min in i filmen till ca 13 min. -8db på recievern fungerar bra, peak 110.3db c-vägt fast. Fast på den scenen stängde inte receivern av sig första gången heller, är väl inte så mycket infrabas där kanske som i The incredible hulk.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 11:10

Då var det dags igen, fast med en Denon 3100 istället!

The war of the worlds på ref - 10! Gott schtånka, smaskade på fint! Men, 1:05:32 in i filmen stängde recievern av sig, provade samma scen 3 gånger, hade dessutom hunnit sänka till - 15. En pansarvagn som sköt ett skott. För mycket infra så skyddskretsarna löste ut antar jag? Aldrig hänt innan med denna recievern. Tycker också att det är mer bas första 20 min än just den scenen, och där var det inga problem. Eller? Är väl massa infra i början av filmen med?
http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... 0#entry317

viewtopic.php?f=16&t=55715&p=1927266#p1927197

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-23 12:36

genstruktur skrev:Aha, kanske är för att jag mixar lfe i frontarna då.

Sent inlägg i tråden, men exakt det där är problemet med min Marantz. Om jag kör LFE via front L/R så löser min receiver på infrabas. Men om jag kör LFE bara via LFE OUT så är det inga problem, oavsett om jag kör fullrange eller högpassfilter på frontkanalerna. Problemet verkar ligga i signalbehandlingen på lågnivå, så det har inget med belastningen på slutstegen att göra. Jag har inga högtalare anslutna till frontkanalerna, utan kör bara via line out till separata filter/slutsteg.

All info finns i denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=58435

Edit, ser att du också deltog i den tråden...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 14:42

Kalejdokom skrev:
genstruktur skrev:Aha, kanske är för att jag mixar lfe i frontarna då.

Sent inlägg i tråden, men exakt det där är problemet med min Marantz. Om jag kör LFE via front L/R så löser min receiver på infrabas. Men om jag kör LFE bara via LFE OUT så är det inga problem, oavsett om jag kör fullrange eller högpassfilter på frontkanalerna. Problemet verkar ligga i signalbehandlingen på lågnivå, så det har inget med belastningen på slutstegen att göra. Jag har inga högtalare anslutna till frontkanalerna, utan kör bara via line out till separata filter/slutsteg.

All info finns i denna tråd:

Edit, ser att du också deltog i den tråden...

Jo det verkar vara så om man läser din tråd och vad du kommit fram till. Lite synd det där.
Sen har det bara hänt en gång för mig med denna reciever, skulle de börja hända mer frekvent får jag väl se mig om efter en reciever som inte beter sig på detta sätt.
Med min setup har jag inte möjligheten att göra på annat sätt än att mixa lfe-kanalen i frontarna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 15:46

Angående god forumsed. Bör jag justera trådrubriken nu när det visade sig att problemet inte var desamma som jag först antog? :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 15:50

AndreasArvidsson skrev:
Nu ser jag oftast på film på ca -10dB och då är det inget problem, men upp runt och speciellt över 0dB så stänger den av sig ibland beroende på material som spelas.

Angående detta, är det inte lite väl tidigt att stänga av sig på -15dB som min gör?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-23 15:55

Jo det är lite väl tidigt. En tanke är att kanal- och ingångskalibrering kan påverka. Dvs att du har kanske samma gain på -15dB som jag har på 0dB. Inte jättetroligt, men en möjlighet. En annan är att din förstärkare helt enkelt är mer känslig för infra.

EDIT: Kom på att jag inte mixade in .1 i frontarna utan körde denna direkt till delningsfiltret. Det kan säkerligen påverka en del.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 16:08

AndreasArvidsson skrev:Jo det är lite väl tidigt. En tanke är att kanal- och ingångskalibrering kan påverka. Dvs att du har kanske samma gain på -15dB som jag har på 0dB. Inte jättetroligt, men en möjlighet. En annan är att din förstärkare helt enkelt är mer känslig för infra.

EDIT: Kom på att jag inte mixade in .1 i frontarna utan körde denna direkt till delningsfiltret. Det kan säkerligen påverka en del.

Frontarna, Ino pi60+bs60, står på -1dB
Surround, 3 Ino a1 per kanal, står på -10dB har jag för mig.

Jo det lär väl påverkar om du inte mixade in.1, som jag gör i frontkanalerna. Ja det lär säkerligen vara olika mellan olika modeller och märken, kändes lite väl känsligt att stänga av redan på -15dB tyckte jag bara :lol:

Jag kanske skall göra en översyn bakom stereobänken för säkerhes skull, så det inte är något som ligger emot någon terminal eller så.

Så märkligt bara, spelade första 30-40 minuterna av filmen på -10dB utan problem och det kändes som att det var bra mycket mer bas där än i scenen som receivern stängdes av vid. Och andra sidan hör jag väl inte infran i mitt system och kan därför inte bedöma när det är mycket eller lite av den varan :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-05-23 18:57

Kontrollerade, verkar som alla kablar och anslutningar är ok. Provade även scenen igen i The war of the worlds, vid - 15dB stängde recievern av sig igen. Så det är nog skyddskretsarna som går igång på grund av infra.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-05-23 19:29

AndreasArvidsson skrev:

Vad pratar vi om för frekvenser?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-23 21:22

i skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Vad pratar vi om för frekvenser?

Ju lägre frekvens desto lägre nivå triggar problemet och det är infra vi pratar om. Var länge sedan jag skrev ovanstående, men jag tror att för att förstärkaren skulle stänga av sig vid 0dB så krävdes under 10Hz.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-06-25 19:28

Ratatouille gillade inte min reciever heller, stängde ned i början på filmen när den gamla damen skjuter med hagelbraket.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-06-26 08:28

Kanske dansbandsfiltret är för snålt inställt :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-06-26 09:31

Haha, ja det är möjligt! Flamingokvintetten rycker ut!

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-08-12 12:22

Har alla som upplever de här problemen ett CR80 i kedjan?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-08-12 14:43

Bubben skrev:Har alla som upplever de här problemen ett CR80 i kedjan?

Nej jag har bara bc60

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-12 16:28

Bubben skrev:Har alla som upplever de här problemen ett CR80 i kedjan?

På vilket sätt tror du att det skulle påverka?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-08-12 16:40

Ingen aning, men min Denon gick i skyddsläge när CR80 skickade en transient pga jag råkade trycka in väggbulan under drift. Det som orsakade oljudet var altså efter receivern i signalkedjan.
Men jag har ingen teori än gång vad som kan orsakat det, kan för lite om sådant här.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-12 17:30

Bubben skrev:Ingen aning, men min Denon gick i skyddsläge när CR80 skickade en transient pga jag råkade trycka in väggbulan under drift. Det som orsakade oljudet var altså efter receivern i signalkedjan.
Men jag har ingen teori än gång vad som kan orsakat det, kan för lite om sådant här.

Det vill säga:
- Det är inte den normala driftsituationen, du gjorde något som man inte brukar göra
- cr80 sitter senare i signalvägen

==> Således ingen ytterligare anledning att spekulera i detta.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-08-12 19:28

Bubben skrev:Ingen aning, men min Denon gick i skyddsläge när CR80 skickade en transient pga jag råkade trycka in väggbulan under drift. Det som orsakade oljudet var altså efter receivern i signalkedjan.

Känner igen det där, tryckte i bulan när allt var påslaget, och slutstegets kanaler som är kopplade med CR80S gick i protect.
Bara att starta om slutsteget och sedan var/är allt som vanligt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-08-12 21:00

Maccis skrev:

Känner igen det där, tryckte i bulan när allt var påslaget, och slutstegets kanaler som är kopplade med CR80S gick i protect.
Bara att starta om slutsteget och sedan var/är allt som vanligt.

Jo, men nu var det receivern INNAN delningsfiltret som gick i protect. Slutsegen stängde också av sig med det är mer förståeligt eftersom de ligger efter i signalkedjan.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Denon 2808/3100&Yamaha rx-a1020 stänger av sig.

Inläggav genstruktur » 2018-02-19 17:21

Ny receiver gamla problem :).

Bytte till en Yamaha rx-a1020 för ett tag sedan som jag är mycket nöjd med! :D

Men den delar tyvärr samma problem med Denon 2808 och 3100. Provade med Ratatouille när jag fick den och den löste ut i början av filmen när gamla damen skjuter med hagelbraket, även om den klarade några fler skott än vad min Denon gjorde. Den löste även ut en bit in i filmen War of the worlds på ett pansarskott.

Idag såg jag Hacksaw Ridge :D . Kände mig på riktigt hifihumör och avspelade filmen på ref -7dB. Efter en timme cirka när de inleder stormandet av åsen dundrade det på utav bara satan. Jag tyckte att elementen fladdrade en del på mina pi60 (sällan det fladdrat på det viset faktiskt) så jag sänkte till ref -10. Efter en stund stänger receivern av sig. Infra antar jag? Sänkte till ref - 15, den stängde av sig igen efter en stund. Sen körde jag resten av filmen på ref -20. Liiiite tråkigt och väl lågt att se film på faktiskt. Lite synd :( .

Är det mycket infra i ljudspåret till Hacksaw Ridge?

Edit: Testade Ratatouille nu. Ref -7dB löste den ut på. Men volymen upplevs inte så starkt då tycker jag.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-23 22:35

Hej genstruktur,

Ditt problem ligger nog i att du väljer för klena förstärkare för ditt ändamål.
Majoriteten av alla förstärkare har strömbegränsare i slutsteget. De är till för att skydda slutsteget mot att stryka med när strömuttaget blir för högt.

Du verkar vilja kunna dra på en del när du tittar på film. För att kunna göra det krävs också en hel del effekt, i synnerhet om högtalarna du använder är trögdrivna.
Vad du behöver är helt enkelt betydligt kraftfullare förstärkare än de du hitintills valt. Sålunda är det inget fel på de tre olika förstärkarna du använt dig av (Denon 2808 (förmodar du menar AVR-2808), Denon 3100 (förmodar du menar AVR-X3100) och nu slutligen Yamaha RX-A1020.

Basregistret är det som kräver mest effekt för att låta. Då de tre förstärkarna (snarare receivrar) är klena når du upp till de nivåer som gör att strömbegränsarna slår till och kopplar bort högtalarna för att skydda slutstegen från att bryta ihop.

De flesta receivrar har inte den kraften, effektmässigt, som du uppenbarligen behöver. I ditt fall är lösningen separat slutsteg som kan ge dig kraften att få upp ljudnivån så det blir som du önskar.
Det du bör ha i åtanke är att en dubblering av uteffekten innebär en märkbar höjning men inte mer. Skall du uppleva att ljudet blir mer än en märkbar höjning behöver du fyrfaldiga uteffekten jämfört med vad du har idag.

Alternativt väljer du betydligt mer lättdrivna högtalare än de du har idag. Det är också ett sätt att öka ljudvolymen med samma effekt in till högtalarna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 11:37

grubblaren skrev:Hej genstruktur,

Majoriteten av alla förstärkare har strömbegränsare i slutsteget. De är till för att skydda slutsteget mot att stryka med när strömuttaget blir för högt.

Du verkar vilja kunna dra på en del när du tittar på film. För att kunna göra det krävs också en hel del effekt, i synnerhet om högtalarna du använder är trögdrivna.
Vad du behöver är helt enkelt betydligt kraftfullare förstärkare än de du hitintills valt. Sålunda är det inget fel på de tre olika förstärkarna du använt dig av (Denon 2808 (förmodar du menar AVR-2808), Denon 3100 (förmodar du menar AVR-X3100) och nu slutligen Yamaha RX-A1020.

Basregistret är det som kräver mest effekt för att låta. Då de tre förstärkarna (snarare receivrar) är klena når du upp till de nivåer som gör att strömbegränsarna slår till och kopplar bort högtalarna för att skydda slutstegen från att bryta ihop.

De flesta receivrar har inte den kraften, effektmässigt, som du uppenbarligen behöver. I ditt fall är lösningen separat slutsteg som kan ge dig kraften att få upp ljudnivån så det blir som du önskar.
Det du bör ha i åtanke är att en dubblering av uteffekten innebär en märkbar höjning men inte mer. Skall du uppleva att ljudet blir mer än en märkbar höjning behöver du fyrfaldiga uteffekten jämfört med vad du har idag.

Alternativt väljer du betydligt mer lättdrivna högtalare än de du har idag. Det är också ett sätt att öka ljudvolymen med samma effekt in till högtalarna.

Hej!

Du har rätt angående modellnamnen. Det gick dock inte att få in fler tecken i rubriken :oops: .

Angående effekten. Jag skrev det tror jag i mitt första inlägg att jag har ett slutsteg som driver frontkanalerna via pre out, men det tål kanske att nämnas igen :). För närvarande ett NAD 208, så jag tror inte att det är effektresurserna som är problemet.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 12:03

genstruktur skrev:Hade en kompis över igår och han ville höra lite hur anläggningen lät, ett tag sedan han var här och det har hänt rätt mycket sedan han hörde den sist.

Vi körde två potenta ljudspår(enligt mig i alla fall), var av den ena var slutfighten i The Incredible Hulk. Jag hade skruvat upp volymen på recievern 5db mer än vad jag själv kör som max när jag ser film. Tyvärr mätte jag inte med någon decibelmätare men det går att göra det om det skulle krävas. Det man kan säga är väl att det är högt, men jaja skit samma.

Helt plötsligt så stänger min Denon 2808 av sig, mitt under det mest bombastiska scenerna, och börjar blinka rött. Alltså har väl någon form av skyddskrets slagit in.
Men nu till det som förbryllar mig lite, jag gick fram och kände på recievern och den kändes inte speciellt varm. Upplevde den att vara lite varmare än kroppstemperatur kanske. Sen driver min Denon 2808 bara fyra stycken mupps, alltså surrounder som är delade vid 120hz. Är det inte lite konstigt att skyddskretsarna slår ut av att driva endast fyra mupps? Frontarna drivs av separat slutsteg via preout.

Vad säger kunskapsbanken, är det bara att köpa en annan reciever om man vill spela så högt som jag gjorde, alternativt hänga på ett slutsteg även för surroundkanalerna? Eller är finns det någon annan lösning? Vad är "felet"?

genstruktur skrev:

Hej!

Du har rätt angående modellnamnen. Det gick dock inte att få in fler tecken i rubriken :oops: .

Angående effekten. Jag skrev det tror jag i mitt första inlägg att jag har ett slutsteg som driver frontkanalerna via pre out, men det tål kanske att nämnas igen :). För närvarande ett NAD 208, så jag tror inte att det är effektresurserna som är problemet.

Jag har gått igenom tråden 3 gånger efter att du skrivit att du omnämnt NAD208 som den förstärkare som driver dina högtalare. Jag finner inte denna uppgift i något av dina inlägg, inte ens det första, som du skriver att det nämnde det första gången. Sålunda kände jag inte till att du använder en NAD208 för att driva dina högtalare.

I och med dina nya uppgifter utgår jag från att du använder Yamaha RX-A1020 som försteg enbart och har så gjort med de två tidigare Denon-förstärkarna också.
Om så är fallet tycker jag det är märkligt att de stänger av ljudet via Pre Out eftersom det inte finns några skyddskretsar där. Det finns ingen anledning till det då det inte är någon effekt att tala om via Pre Out.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-24 12:22

Att hembioreceivrar stänger av sig vid lågfrekventa ljud är ett känt faktum som har diskuterats tidigare på Faktiskt. Det gäller alltså även om man har andra slutsteg kopplade till preout. Bl a Denon och Marantz har diskuterats. Min gissning är att skyddkretsarna reagerar på lågfrekventa signaler, alltså inget som har med ström att göra. En förhoppning borde då vara att ett hembioförsteg inte skyddsstänger av sig själv. Jag håller med om att ovanstående problem inte är bra. I värsta fall kan det orsaka så att produktionerna högpassfiltreras p g a kunder som annars klagar på att det inte går att spela filmen. Det vore bätre om skyddskretsarna modereras istället. Det vore ju ett bra säljargument för tillverkare att kunna säga at deras apparat kan spela upp såna filmer som är kända att vara knepiga, till exempel "How to train your dragon"! ;)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 12:26

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Hade en kompis över igår och han ville höra lite hur anläggningen lät, ett tag sedan han var här och det har hänt rätt mycket sedan han hörde den sist.

genstruktur skrev:

Hej!

Jag har gått igenom tråden 3 gånger efter att du skrivit att du omnämnt NAD208 som den förstärkare som driver dina högtalare. Jag finner inte denna uppgift i något av dina inlägg, inte ens det första, som du skriver att det nämnde det första gången. Sålunda kände jag inte till att du använder en NAD208 för att driva dina högtalare.

I och med dina nya uppgifter utgår jag från att du använder Yamaha RX-A1020 som försteg enbart och har så gjort med de två tidigare Denon-förstärkarna också.
Om så är fallet tycker jag det är märkligt att de stänger av ljudet via Pre Out eftersom det inte finns några skyddskretsar där. Det finns ingen anledning till det då det inte är någon effekt att tala om via Pre Out.

Nej det står bara att frontarna drivs av separat slutsteg via preout i mitt initiala inlägg och inget om NAD 208, jag tror till och med att det var ett annat slutsteg som drev frontarna när jag startade tråden. Jag har för mig att det var ett Rotel RB 991 då. Så du har rätt på den punkten!

Ja precis, båda mina Denonrecievers och Yamahan drev/driver bara surroundkanalerna.

De diskussioner som först hittills på forumet verkar rikta in sig på att det är några skyddskretsar som löser ut. Kanske blir dessa även lite känsligare eftersom jag även mixar centerkanalen i frontarna och jag kör utan centerhögtalare.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2018-03-24 13:53

Min erfarenhet är att det hänger ihop med om man har sub-utgången aktiverad eller inte, i kombination med någon av övriga utgångar fullrange.
Förmodligen skickas alla signaler under 20Hz till subwoofer, oavsett om man har delningsfrekvens aktivt eller inte. Finns ingen subwoofer ansluten går dessa signaler till H/V istället, och det fixar inte receivern.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 14:02

Jo precis, det verkar inte hända om man har sub-utgången aktiv. Tyvärr kan jag inte ha den aktiv i min setup. Köper jag en sprillans ny reciever någon dag är detta något jag kommer att undersöka på en gång innan ångerrätten löper ut.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 15:12

genstruktur skrev:Nej det står bara att frontarna drivs av separat slutsteg via preout i mitt initiala inlägg och inget om NAD 208, jag tror till och med att det var ett annat slutsteg som drev frontarna när jag startade tråden. Jag har för mig att det var ett Rotel RB 991 då. Så du har rätt på den punkten!

Ja precis, båda mina Denonrecievers och Yamahan drev/driver bara surroundkanalerna.

De diskussioner som först hittills på forumet verkar rikta in sig på att det är några skyddskretsar som löser ut. Kanske blir dessa även lite känsligare eftersom jag även mixar centerkanalen i frontarna och jag kör utan centerhögtalare.

Så bra att jag fått klart för mig hur du har din uppkoppling.
Då är vi tillbaka till att de receivrar du valt helt enkelt är för klena!

Om du driver huvudkanalerna med en NAD208 och sedan resterande högtalarsystem, inklusive bas (eventuellt subbas) med så klena receivrar kommer du, när du väl drar på, att överstyra kapaciteten för vad slutstegen i receivrarna orkar med. Effektuttaget blir för högt för dem och då går strömbegränsarna in och stänger ned för att slutstegen inte skall haverera. Signalen ut via pre out till NAD208 påverkas inte av att signalen stängs så dina fronthögtalare bör ljuda hela tiden.
Skyddskretsarna är helt enkelt strömbegränsare. I ett slutsteg uppbyggt kring diskreta komponenter utgörs "skyddskretsarna" eller mer korrekt, strömbegränsarna, i huvudsak av transistorer. I äldre förstärkare går det att koppla bort transistorerna så de inte längre har effekt. Hur det ser ut i moderna förstärkare beror helt och hållet på hur slutsteget är uppbyggt. I dagens receivrar är det många gånger integrerade kretsar som utgör själva slutstegen. När det gäller de tre aktuella receivrarna tror jag dock att själva slutstegen utgörs av diskreta komponenter då effektuttaget är relativt högt.

Om det är så att du driver basenheter med receivrarna och kör fronthögtalarna med NAD208 är systemet felbalanserat. Basen i ett ljudsystem är betydligt mer energikrävande för att låta högt än vad mellan respektive det högre registret kräver.

Alternativet du har är att antingen se till att ha betydligt mer resursstarka receivrar eller betydligt mer lättdrivna högtalare.

Vad är det för förhållande i verkningsgraden mellan fronthögtalarna och resten av högtalarsystemen?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-24 15:22

Kört min Onkyo TX-RZ800 till allt och det är bara att kräma på, men jag har bara surrounder inkopplad till den,resten pre-out. Men jag har också klagat en del på allt för klena nätdelar på Hembiostärkare då de inte har mycket att komma med om man är tvungen att använda de interna slutstegen fullt ut. Få som tur är, tror att de är någon sorts kraftmonster när de ser siffrorna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2018-03-24 15:54

Grubblaren> Övriga systemet till receivern består av några surroundhögtalare delade vid 120Hz, det spelas ingen bas från den. Genstruktur har ingen subwoofer över huvud taget.
Hur kraftig receiver tycker du man borde ha för fyra högtalare som spelar mellan 120-20000Hz?

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 16:15

Bubben skrev:Grubblaren> Övriga systemet till receivern består av några surroundhögtalare delade vid 120Hz, det spelas ingen bas från den. Genstruktur har ingen subwoofer över huvud taget.
Hur kraftig receiver tycker du man borde ha för fyra högtalare som spelar mellan 120-20000Hz?

Hur många är "några surroundhögtalare"?
Hur är verkningsgraden fördelad mellan de olika högtalarna?

120Hz är fortfarande inom det normgivande området för bas. Subbas brukar anges mellan 20-60Hz.
Basområdet brukar anges mellan 60-250Hz.

Specifikationerna för de aktuella receivrarna är inte särskilt upplyftande i jämförelse med NAD208 gällande effektresurserna.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2018-03-24 17:46

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 18:19

Jag har ingen subbas. Lfe-spåret mixas in i frontarna precis som centern, jag kör med fantomcenter. Surround är numer delade vid 100 Hz och är sex stycken Ino audio a1, parallellkopplade tre och tre på respektive surround left och surround right.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-24 18:38

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Nej det står bara att frontarna drivs av separat slutsteg via preout i mitt initiala inlägg och inget om NAD 208, jag tror till och med att det var ett annat slutsteg som drev frontarna när jag startade tråden. Jag har för mig att det var ett Rotel RB 991 då. Så du har rätt på den punkten!

Om du driver huvudkanalerna med en NAD208 och sedan resterande högtalarsystem, inklusive bas (eventuellt subbas) med så klena receivrar kommer du, när du väl drar på, att överstyra kapaciteten för vad slutstegen i receivrarna orkar med. Effektuttaget blir för högt för dem och då går strömbegränsarna in och stänger ned för att slutstegen inte skall haverera. Signalen ut via pre out till NAD208 påverkas inte av att signalen stängs så dina fronthögtalare bör ljuda hela tiden.
Skyddskretsarna är helt enkelt strömbegränsare. I ett slutsteg uppbyggt kring diskreta komponenter utgörs "skyddskretsarna" eller mer korrekt, strömbegränsarna, i huvudsak av transistorer. I äldre förstärkare går det att koppla bort transistorerna så de inte längre har effekt. Hur det ser ut i moderna förstärkare beror helt och hållet på hur slutsteget är uppbyggt. I dagens receivrar är det många gånger integrerade kretsar som utgör själva slutstegen. När det gäller de tre aktuella receivrarna tror jag dock att själva slutstegen utgörs av diskreta komponenter då effektuttaget är relativt högt.

Om det är så att du driver basenheter med receivrarna och kör fronthögtalarna med NAD208 är systemet felbalanserat. Basen i ett ljudsystem är betydligt mer energikrävande för att låta högt än vad mellan respektive det högre registret kräver.

Alternativet du har är att antingen se till att ha betydligt mer resursstarka receivrar eller betydligt mer lättdrivna högtalare.

Vad är det för förhållande i verkningsgraden mellan fronthögtalarna och resten av högtalarsystemen?

Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 19:08

genstruktur skrev:Jag har ingen subbas. Lfe-spåret mixas in i frontarna precis som centern, jag kör med fantomcenter. Surround är numer delade vid 100 Hz och är sex stycken Ino audio a1, parallellkopplade tre och tre på respektive surround left och surround right.

Om jag förstår dig rätt parallellkopplar du tre högtalare på var sin kanal och använder dig av två kanaler.
Är det rätt uppfattat?

Vilken impedans har Ino Audio A1? Jag hittar inga uppgifter om dem på nätet.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 19:11

Johan_Lindroos skrev:
grubblaren skrev:

Du får gärna vara mer utförlig och förtydliga dig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 19:21

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:Jag har ingen subbas. Lfe-spåret mixas in i frontarna precis som centern, jag kör med fantomcenter. Surround är numer delade vid 100 Hz och är sex stycken Ino audio a1, parallellkopplade tre och tre på respektive surround left och surround right.

Om jag förstår dig rätt parallellkopplar du tre högtalare på var sin kanal och använder dig av två kanaler.
Är det rätt uppfattat?

Ja precis!

Impedansen skall vara 12 ohm.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-24 19:45

genstruktur skrev:
grubblaren skrev:

Är det rätt uppfattat?

Ja precis!

Jag har hittat lite uppgifter på dem nu. Tack för informationen angående impedansen.
Med 3 stycken högtalare parallellkopplade till en kanal får du en impendans på 4 Ohm.

Vad har du för fronthögtalare? Vill du inte uppge det kan du då upplysa om impedans samt verkningsgrad på fronthögtalarna?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-24 20:17

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
grubblaren skrev:

Är det rätt uppfattat?

Ja precis!

Jag har hittat lite uppgifter på dem nu. Tack för informationen angående impedansen.
Med 3 stycken högtalare parallellkopplade till en kanal får du en impendans på 4 Ohm.

Vad har du för fronthögtalare? Vill du inte uppge det kan du då upplysa om impedans samt verkningsgrad på fronthögtalarna?

Fronthögtalarna är Ino audio pi60+bs60. Jag är något osäker på impedansen och verkningsgraden. Någon kanske kan de siffrorna?

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-25 00:17

genstruktur skrev:
grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
Ja precis!

Fronthögtalarna är Ino audio pi60+bs60. Jag är något osäker på impedansen och verkningsgraden. Någon kanske kan de siffrorna?

De uppgifter jag lyckats få fram på nätet är följande:

pi60: 88dB vid 2,83V. Impedans 7 Ohm
bs60: 94,5dB vid 2,83V. Impedans 10 Ohm
a1: 86dB vid 2,83V. Impedans 12 Ohm

Om ovanstående specifikationer stämmer är min uppfattning fortfarande att de receivrar du använt och använder är för klena för att uppnå det ljudtryck du eftersträvar.
En skillnad i ljudtryck på 3dB motsvarar en märkbar ändring men innebär också en skillnad i effekt på det dubbla (eller en halvering om ljudtrycket sänks).

Känsligheten mellan dina a1 och pi60 är 2dB, vilket i sig är nästan en märkbar skillnad. Men det innebär också att dina a1 kräver nästan den dubbla effekten i watt för att nå samma ljudtryck som pi60.
Nu är det också en fysisk skillnad mellan högtalarna.

Om du ser till specifikationerna för NAD208 så anges uteffekten på den stärkaren enligt FTC-normen (även IEC), där båda kanalerna är drivna samtidigt och den ger 250W per kanal. Denna effekt är mätt över 20-20000Hz och med en maximal THD på 0,05%. Denna typ av mätning sker också under minst 1 timmes drift över 8 Ohm.

Motsvarande för Yamaha-receivern är 110W per kanal, två av kanalerna drivna samtidigt över 8 Ohm med en THD på 0,06%. I princip likvärdig mätmetod som för NAD208.

Du har tillgång till mindre än hälften av uteffekten hos Yamaha, som skall driva högtalare som kräver nästan den dubbla effekten för att ge samma ljudtryck som de högtalare du har kopplat till den förstärkare, som ger mer än den dubbla uteffekten till dessa.

Du kanske inte behöver samma ljudtryck från dina a1 som från dina pi60 men du behöver pressa Yamaha-recievern för att nå ett ljudtryck som kanske ligger i nivå med den upplevelse du vill ha.

En märkbar höjning av ljudtryck betyder en höjning med 3dB. 3dB ändring innebär en dubblering av uteffekten från en förstärkare.
Har du en högtalare som ger ett ljudtryck på 88dB vid 2,83V (normalt anger man ljudtrycket som dB/W/m, d.v.s. dB per Watt per meter) behöver du mata nästan den dubbla effekten till en högtalare som ger ett ljudtryck på 86dB vid 2,83V för att de skall låta lika högt.

Om du matar in 100W i dina pi60 måste du mata in nästan 200W i dina a1 för att uppnå samma ljudtryck.
Nu använder du a1 som surroundhögtalare och behöver kanske inte uppnå samma ljudtryck som dina fronthögtalare.
Du har också parallellkopplat 3 stycken a1 per kanal. Yamaha-receivern ger en något högre uteffekt över 4 Ohm men den effekten är fördelad på 3 högtalare. Det i sin tur ger ett lägre ljudtryck per högtalare.

Om dina a1 är längre ifrån din lyssningsplats än dina fronthögtalare behöver de också mer effekt för att låta då ljudtrycket avtar med avståndet från högtalarna.
Du använder surroundhögtalare som kräver mer effekt än dina fronthögtalare men matar dem med en förstärkare som är klenare än till fronthögtalarna.

Slutsatsen är att det kan inte vara något fel på din Yamaha. Strömbegränsarna går igång när du belastar den för hårt, vilket uppenbarligen sker när du drar på ditt system. De gör detta för att förstärkaren inte skall ”brinna” och du behöver få den reparerad. Samma resultat gäller för båda dina tidigare Denon-receivrar då de har likvärdiga specifikationer som Yamaha-receivern.

Den lösning jag ser är att du inte drar på mer än vad Yamaha-receivern klarar för då bryter den inte ljudet genom att aktivera det inbyggda skyddet mot ett haveri i slutsteget.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-03-25 00:54

8O . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 12:15

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
grubblaren skrev:

De uppgifter jag lyckats få fram på nätet är följande:

pi60: 88dB vid 2,83V. Impedans 7 Ohm
bs60: 94,5dB vid 2,83V. Impedans 10 Ohm
a1: 86dB vid 2,83V. Impedans 12 Ohm

Om ovanstående specifikationer stämmer är min uppfattning fortfarande att de receivrar du använt och använder är för klena för att uppnå det ljudtryck du eftersträvar.
En skillnad i ljudtryck på 3dB motsvarar en märkbar ändring men innebär också en skillnad i effekt på det dubbla (eller en halvering om ljudtrycket sänks).

Slutsatsen är att det kan inte vara något fel på din Yamaha. Strömbegränsarna går igång när du belastar den för hårt, vilket uppenbarligen sker när du drar på ditt system. De gör detta för att förstärkaren inte skall ”brinna” och du behöver få den reparerad. Samma resultat gäller för båda dina tidigare Denon-receivrar då de har likvärdiga specifikationer som Yamaha-receivern.

Den lösning jag ser är att du inte drar på mer än vad Yamaha-receivern klarar för då bryter den inte ljudet genom att aktivera det inbyggda skyddet mot ett haveri i slutsteget.

Jag kortade ned citatet något.

Jag tror inte det stämmer.

När tre stycken Ino Audio a1 sitter parallellkopplade skall känsligheten vara 90dB har jag för mig. Det illustreras även av att när jag har ställt in nivåskillnaderna mellan frontar och surround h&v i recievern, så är nivån i surroundkanalerna ställda 10dB lägre än frontkanalerna. Känsligheten verkar alltså vara mycket högre för surroundhögtalarna än fronthögtalarna.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-03-25 12:47

Jag vet inte om detta har varit uppe redan i tråden; Står receivern fritt och luftigt? Jag hade en Onkyo för några år sedan som stängde av sig ibland, då den blev för varm. Den stod litet för instängt och när jag placerade den mer öppet, så upphörde problemen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 12:57

MichaelG skrev:Jag vet inte om detta har varit uppe redan i tråden; Står receivern fritt och luftigt? Jag hade en Onkyo för några år sedan som stängde av sig ibland, då den blev för varm. Den stod litet för instängt och när jag placerade den mer öppet, så upphörde problemen.

Min nuvarande Yamaha har helt fritt fram och bakåt. Höger, vänster och uppåt är det cirka 10 cm fritt. Mina tidigare två Denon som hade samma problem stod helt fritt vid tidpunkten. Men visst, det kan väl vara något att beakta.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-03-25 13:01

genstruktur skrev:Min nuvarande Yamaha har helt fritt fram och bakåt. Höger, vänster och uppåt är det cirka 10 cm fritt.

Om den blir väldigt varm, kan detta vara problemet. Om den inte blir det, så är det nog något annat.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 15:12

MichaelG skrev:
genstruktur skrev:Min nuvarande Yamaha har helt fritt fram och bakåt. Höger, vänster och uppåt är det cirka 10 cm fritt.

Om den blir väldigt varm, kan detta vara problemet. Om den inte blir det, så är det nog något annat.

Absolut, skulle kunna prova att ställa en fläkt påslagen vid recievern eller ta ur den i bänken och köra om samma filmscener och se om det gör någon skillnad. Viktigt att tillägga är väl att det inte är något generellt problem att spela upp filmer här hemma på ref - 7, utan hittills är det tre filmer som gjort att recievern stängts av.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-25 21:46

genstruktur skrev:

När tre stycken Ino Audio a1 sitter parallellkopplade skall känsligheten vara 90dB har jag för mig. Det illustreras även av att när jag har ställt in nivåskillnaderna mellan frontar och surround h&v i recievern, så är nivån i surroundkanalerna ställda 10dB lägre än frontkanalerna. Känsligheten verkar alltså vara mycket högre för surroundhögtalarna än fronthögtalarna.

Det är okej med mig att korta ned citaten. De kan bli rätt långa och ta upp mycket plats.

Du svarar att du inte tror på det jag skriver. Vad föranleder det?

1. Vilka villkor är det som gäller för att få 90dB verkningsgrad med tre stycken a1 på samma kanal? Vad jag läst mig till om dem gäller det när de sitter samlade. Sitter dina samlade eller är de utspridda?
2. Hur långt avstånd har du från a1 till lyssningsplatsen respektive pi60 och lyssningsplatsen?
3. Är du medveten om att de tre a1:orna delar på uteffekten från Yamaha-receivern?
4. Du skriver att du ställt in nivåskillnaden mellan fronthögtalarna och surroundhögtalarna så nivåskillnaden är 10dB lägre till frontkanalerna. Har du kalibrerat systemet och säkerställt att signalskillnaden verkligen är det på respektive högtalarutgång (lämpligast används konstlast för denna mätning)?

När jag läser tråden på nytt ser jag att du gärna tar till dig att problemet kan bero på infraljud, värme med mera men inte överbelastning av receivern. Symptomen du har, har haft på de två Denon också, är klassiska för just överbelastning. Har du provat att använda en betydligt kraftfullare förstärkare till dina a1 än vad de tre omnämnda receivrarna mäktar med?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-25 22:12

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:

Det är okej med mig att korta ned citaten. De kan bli rätt långa och ta upp mycket plats.

Du svarar att du inte tror på det jag skriver. Vad föranleder det?

1. Vilka villkor är det som gäller för att få 90dB verkningsgrad med tre stycken a1 på samma kanal? Vad jag läst mig till om dem gäller det när de sitter samlade. Sitter dina samlade eller är de utspridda?
2. Hur långt avstånd har du från a1 till lyssningsplatsen respektive pi60 och lyssningsplatsen?
3. Är du medveten om att de tre a1:orna delar på uteffekten från Yamaha-receivern?
4. Du skriver att du ställt in nivåskillnaden mellan fronthögtalarna och surroundhögtalarna så nivåskillnaden är 10dB lägre till frontkanalerna. Har du kalibrerat systemet och säkerställt att signalskillnaden verkligen är det på respektive högtalarutgång (lämpligast används konstlast för denna mätning)?

När jag läser tråden på nytt ser jag att du gärna tar till dig att problemet kan bero på infraljud, värme med mera men inte överbelastning av receivern. Symptomen du har, har haft på de två Denon också, är klassiska för just överbelastning. Har du provat att använda en betydligt kraftfullare förstärkare till dina a1 än vad de tre omnämnda receivrarna mäktar med?

Jo eftersom det inte är något generellt problem att spela upp film på den volymerna, det har bara hänt vid tre filmer.

Systemet är kalibrerat med brus och ljudtrycksmätare. Konstlast vet jag inte riktigt vad det innebär och har därför inte möjlighet att genomföra någon sådan kalibrering.

Om jag skulle använda en kraftfullare förstärkare, skall jag då använda en annan receiver eller ett externt slutsteg? Hur kraftfulla skall dessa vara för att fungera tänker du? Eller skulle man inte bara kunna testa att spela upp filmen i två kanaler (frontkanalerna som drivs av NAD 208) endast i receivern, då borde väl inte receivern få arbeta så hårt eftersom den inte driver något alls i sådana fall?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-25 22:25

Ja, om problemen uteblir med en annan receiver så vet man fortfarande inte säkert var skon klämde, och det är ju trist (om än kanske acceptabelt).

Det verkar ju finnas två tydliga alternativa förklaringar som säkert går att pröva.

Jag har tyvärr inte lusläst tråden, men ni som är mer inne i frågan kan säkert komma fram till ett utslagsgivande experiment!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2018-03-26 09:14

Du kan ta reda på exakt vad det handlar om genom att stänga av ditt Nad 208, koppla ur dina A1'or och spela samma sekvens på samma volym igen. Triggar skyddskretsarna så är det med all sannolikhet det problem som t.ex. Arvidsson och Lindroos har varit inne på. De som har haft problem med detta tidigare har lyckats härleda det till att receiverns försteg och/eller DSP triggar detta, inte slutstegen.

Se t.ex. följande trådar:
viewtopic.php?f=9&t=47056
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 09:19

Fostex skrev:Du kan ta reda på exakt vad det handlar om genom att stänga av ditt Nad 208, koppla ur dina A1'or och spela samma sekvens på samma volym igen. Triggar skyddskretsarna så är det med all sannolikhet det problem som t.ex. Arvidsson och Lindroos har varit inne på. De som har haft problem med detta tidigare har lyckats härleda det till att receiverns försteg och/eller DSP triggar detta, inte slutstegen.

Du menar att stänga av NAD 208 och koppla ur A1 men fortfarande ha frontkanaler och surround aktiva i menyer i receivern?
Senast redigerad av genstruktur 2018-03-26 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2018-03-26 09:22

Precis! :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 09:30

Fostex skrev:Precis! :)

Ja det är ju enkelt att prova iofs. Får göra det! Återkommer....

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-26 11:27

grubblaren skrev:
Johan_Lindroos skrev:
grubblaren skrev:

Du får gärna vara mer utförlig och förtydliga dig.

Jag tyckte jag var ganska tydlig i mitt inlägg från lör mar 24, 2018 12:22 pm, men du kanske inte läste det, eller?

Men du har senare vidhållit din synpunkt i flera inlägg. Och hur ställer du dig till att Genstruktur bara upplever problem med vissa enstaka filmer? Hur förklarar du det med ditt sätt att se på saken? Enligt mig får ditt resonemang svårt att hålla då.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 12:06

Johan_Lindroos skrev:

grubblaren skrev:Du får gärna vara mer utförlig och förtydliga dig.

Johan_Lindroos skrev:Jag tyckte jag var ganska tydlig i mitt inlägg från lör mar 24, 2018 12:22 pm, men du kanske inte läste det, eller?

Men du har senare vidhållit din synpunkt i flera inlägg. Och hur ställer du dig till att Genstruktur bara upplever problem med vissa enstaka filmer? Hur förklarar du det med ditt sätt att se på saken? Enligt mig får ditt resonemang svårt att hålla då.

Jag ser inte att du hänvisar till ditt inlägg, skrivet den 24 mars 2018 12:22. Det framgår inte i din kommentar, "Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.".

Har jag missat någonstans i tråden att Yamaha-receivern, liksom de två tidigare Denon-reveivrarna stänger av ljudet på pre out till NAD208?

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 12:15

Bubben skrev:Grubblaren> Övriga systemet till receivern består av några surroundhögtalare delade vid 120Hz, det spelas ingen bas från den. Genstruktur har ingen subwoofer över huvud taget.

Hur kraftig receivern bör vara beror på hur högt ljudtryck man önskar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-26 13:53

grubblaren skrev:
Har jag missat någonstans i tråden att Yamaha-receivern, liksom de två tidigare Denon-reveivrarna stänger av ljudet på pre out till NAD208?

Möjligen här:

genstruktur skrev:Jo precis, det verkar inte hända om man har sub-utgången aktiv. Tyvärr kan jag inte ha den aktiv i min setup. Köper jag en sprillans ny reciever någon dag är detta något jag kommer att undersöka på en gång innan ångerrätten löper ut.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 14:36

jonasp skrev:
grubblaren skrev:

Möjligen här:

genstruktur skrev:Jo precis, det verkar inte hända om man har sub-utgången aktiv. Tyvärr kan jag inte ha den aktiv i min setup. Köper jag en sprillans ny reciever någon dag är detta något jag kommer att undersöka på en gång innan ångerrätten löper ut.

Kan du förklara kopplingen mellan min fråga om receivern eventuellt skulle stänga av pre out och citatet ovan från genstruktur?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-26 14:45

Problemet som tidigare beskrivits är att något överstyrs signalmässigt (möjligen i den digitala domänen) när LFE utgång inte används. Skulle så vara fallet försvinner problemet när sub-utgången - alltså LFE-utgången - används. Som jag tolkar ordningen på inläggen gäller detta även på Yamaha-grunkan.

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 15:16

jonasp skrev:Problemet som tidigare beskrivits är att något överstyrs signalmässigt (möjligen i den digitala domänen) när LFE utgång inte används. Skulle så vara fallet försvinner problemet när sub-utgången - alltså LFE-utgången - används. Som jag tolkar ordningen på inläggen gäller detta även på Yamaha-grunkan.

Jag får fortfarande ihop det med huruvida trådskaparen har nämnt att även Pre out påverkas när receivrarna stänger av ljudet till högtalarna. I tråden framgår det att högtalarna anslutna till receivern slutar låta men inte ljudet från högtalarna kopplade till slutsteget.

Vad är det jag missar här?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 15:59

Nu vet jag inte om jag missförstår diskussionen i tråden :) .

Men det som har hänt (problemet som tråden syftar på) med alla tre receivers är att de stänger av sig helt. Inga kanaler låter, inget ljud kommer. Det är som att trycka på Power off.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-26 16:20

genstruktur skrev:Nu vet jag inte om jag missförstår diskussionen i tråden :) .

Men det som har hänt (problemet som tråden syftar på) med alla tre receivers är att de stänger av sig helt. Inga kanaler låter, inget ljud kommer. Det är som att trycka på Power off.

Och även med Yamahan försvinner problemet om du slår på LFE-kanalen?

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 16:29

Gäller det även ljudet från NAD208, som är kopplad till pre out på receivern?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 17:00

grubblaren skrev:

Ja, hela receivern "dör". Det kommer inget ljud från frontarna heller, som är kopplade via preout till NAD 208.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-03-26 17:31

Jag var inne på att receivern kanske blir för varm, så att skyddskretsarna slår till. Ett annat problem jag hade kortvarigt med en Yamahareceiver (mellanmodell på 7x95w) var att när jag ställt in receivern på 6 ohm (vilket man "ska" göra om inte högtalarna var på 8 ohm) slog skyddskretsarna till vid kraftiga utbrott i en film. När jag ställde om till 8 ohm, slog skyddskretsarna inte längre till när jag såg på film. Kan det vara någon sådan inställning du gjort, tro?

Användarvisningsbild
grubblaren

Inläggav grubblaren » 2018-03-26 17:44

genstruktur skrev:
grubblaren skrev:

Ja, hela receivern "dör". Det kommer inget ljud från frontarna heller, som är kopplade via preout till NAD 208.

Den uppgiften ställer det hela i en helt annan dager! Det gör dessutom problematiken betydligt mer intressant. I äldre modeller av förstärkare/slutsteg/receivers sitter det ett relä, som är kopplat till skyddskretsen, som stänger av högtalarutgångarna.
Att det finns något som blockerar pre out, som är en lågnivåutgång, om det blir ett "fel" är något jag inte kände till sedan tidigare.

Jag har uppfattat problematiken med att det bara är receivrarna som stängt av ljudet.

Någon som har schema på någon av receivrarna? Jag skulle mer än gärna vilja se hur schemana är på någon av modellerna för att se hur kopplingarna är gjorda bl.a. till pre out.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2018-03-26 17:48

Jag har haft samma problem med iaf tre olika hembiogrunkor.
Stark volym lågfrekvent bas, receivern stängs av.
Har testat att koppla bort allt utom just pre out så receivern driver nada ändå samma fel. Kall som varm spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 18:34

jonasp skrev:

Jag kan prova det! Och Fostexs tips. Skall bara hinna med livet med 8) . Återkommer!!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 18:35

MichaelG skrev:Jag var inne på att receivern kanske blir för varm, så att skyddskretsarna slår till. Ett annat problem jag hade kortvarigt med en Yamahareceiver (mellanmodell på 7x95w) var att när jag ställt in receivern på 6 ohm (vilket man "ska" göra om inte högtalarna var på 8 ohm) slog skyddskretsarna till vid kraftiga utbrott i en film. När jag ställde om till 8 ohm, slog skyddskretsarna inte längre till när jag såg på film. Kan det vara någon sådan inställning du gjort, tro?

Nästan säker på att det står på 8ohm men skall kolla det!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 18:40

grubblaren skrev:
genstruktur skrev:
grubblaren skrev:Gäller det även ljudet från NAD208, som är kopplad till pre out på receivern?

Den uppgiften ställer det hela i en helt annan dager! Det gör dessutom problematiken betydligt mer intressant. I äldre modeller av förstärkare/slutsteg/receivers sitter det ett relä, som är kopplat till skyddskretsen, som stänger av högtalarutgångarna.
Att det finns något som blockerar pre out, som är en lågnivåutgång, om det blir ett "fel" är något jag inte kände till sedan tidigare.

Jag har uppfattat problematiken med att det bara är receivrarna som stängt av ljudet.

Någon som har schema på någon av receivrarna? Jag skulle mer än gärna vilja se hur schemana är på någon av modellerna för att se hur kopplingarna är gjorda bl.a. till pre out.

Jag har inget schema tyvärr :oops:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-26 18:41

blixten_no1 skrev:Jag har haft samma problem med iaf tre olika hembiogrunkor.
Har testat att koppla bort allt utom just pre out så receivern driver nada ändå samma fel. Kall som varm spelar ingen roll.

Har du hittat någon nu som inte uppvisar symptomet? :)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2018-03-27 07:52

genstruktur skrev:

Har du hittat någon nu som inte uppvisar symptomet? :)

Nope

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-27 13:48

:cry:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-27 14:25

Blixten, har du liknande konfiguration dvs att du kör utan LFE enablad?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2018-03-28 14:58

Här finns servicemanual med schema till AVR-2808: https://www.manualslib.com/download/122 ... -2808.html

Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men tittade lite snabbt på blockdiagrammet för frontkanalerna:
Bild

Den övre delen visar vad jag antar är Pure Direct-kedjan. Switchen längst ut till höger följs av volymkontrollkrets, sedan pre out / de interna slutstegen. Den finns i helhet på sida 52 i servicemanualen. Det ser ut som att insignalen alltid går vidare till A/D-omvandlaren (PCM1803) och matar receiverns PLD via I2S. Förutom att snacka med ADC, DSP och DAC och en hel del annat styr PLD'n protect-funktion och av/påslag.
Bild
Pin 18 är ingång för att trigga protect (tyckte även att det såg ut som att power-knappen använder denna), pin 63 är ingång för överspänningsskydd och pin 19 är utgången som styr av/på-relä. Det kan ju vara så att den har programmerats för att endast tillåta signal inom viss spec, där rolig infrabas inte tänkts med. Svårt med workaround då, om man inte vill bryta protect-kretsen helt och hållet. Då kan man dock inte starta förstärkaren heller om jag såg rätt.

Alternativt sitter det någon extern krets och övervakar signalen, och triggar mot PLD'n, hade lite svårt att få en bra överblick på en 13"-laptop. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-28 15:58

grubblaren skrev:
Johan_Lindroos skrev:

grubblaren skrev:Du får gärna vara mer utförlig och förtydliga dig.

Johan_Lindroos skrev:Jag tyckte jag var ganska tydlig i mitt inlägg från lör mar 24, 2018 12:22 pm, men du kanske inte läste det, eller?

Jag ser inte att du hänvisar till ditt inlägg, skrivet den 24 mars 2018 12:22. Det framgår inte i din kommentar, "Nej, du skriver saker här som om det vore fakta, men det är det inte.".

Nej, mitt inlägg från skrivet den 24 mars 2018 12:22 var såklart inte primärt adresserat till dig, utan till alla.

I min enfald(?) trodde jag kanske att folk läser i tråden det som andra tycker, eller tycker annorlunda.

Men nu då, nu vet du i alla fall vad min synpunkt var.

Vill ge dina synpunkter på mina undringar, eller vill du fortsätta köra med retorikspåret?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-28 16:05

Jag kan meddela att jag inte glömt av det hela. Men livet går vidare och igår hann jag inte. Nu under påsken borde jag hinna med att prova :) .

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-30 10:32

Johan_Lindroos skrev:Nej, mitt inlägg från skrivet den 24 mars 2018 12:22 var såklart inte primärt adresserat till dig, utan till alla.

I min enfald(?) trodde jag kanske att folk läser i tråden det som andra tycker, eller tycker annorlunda.

Men nu då, nu vet du i alla fall vad min synpunkt var.

Vill ge dina synpunkter på mina undringar, eller vill du fortsätta köra med retorikspåret?

Johan, man kan ha rätt utan att för den skull trycka ned sina diskussionsmotståndare, vilket jag tycker att du gör här. Jag skriver i svart, notera det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-30 11:22

genstruktur skrev:Jo eftersom det inte är något generellt problem att spela upp film på den volymerna, det har bara hänt vid tre filmer.

Det kanske kan vara läge att ta reda på om dessa tre filmer innehåller extrem djupbas, så att vid tillräckligt hög nivå triggar det skyddskretsar som (miss-)uppfattar det som likspänning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-30 11:32

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Jo eftersom det inte är något generellt problem att spela upp film på den volymerna, det har bara hänt vid tre filmer.

Det kanske kan vara läge att ta reda på om dessa tre filmer innehåller extrem djupbas, så att vid tillräckligt hög nivå triggar det skyddskretsar som (miss-)uppfattar det som likspänning?

Va? Jag som trodde att era kompetenta basriggar fixade DC! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-30 12:04

Nattlorden skrev:

Filmerna det handlar om är:

Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge

Får eftersöka lite mer information om dem.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-30 14:45

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:

Filmerna det handlar om är:

Ratatouille
War of the worlds
Hacksaw Ridge

Får eftersöka lite mer information om dem.

Ratatoullie:
http://data-bass.ipbhost.com/topic/383- ... ll-closed/

War of the worls:
http://data-bass.ipbhost.com/topic/12-t ... omment-317

Hacksaw Ridge:
https://imgur.com/EDoGILi
https://imgur.com/iQ95ix6
https://imgur.com/rGSc1EQ
https://imgur.com/KTuMBaJ

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-30 15:50

Finns en god möjlighet att jag gissade rätt då... de är djupa alla tre.

skulle vara spännande om du testade att köra genom någon av dem först på lägre volym och sedan ökande så du vet både när det händer och var... och om det kan matchas med djupbas...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-30 18:43

Nattlorden skrev:Finns en god möjlighet att jag gissade rätt då... de är djupa alla tre.

skulle vara spännande om du testade att köra genom någon av dem först på lägre volym och sedan ökande så du vet både när det händer och var... och om det kan matchas med djupbas...

Jo men jag vet var det är.

Ratatouille är när tanten skjuter med hagelbössan i början. Det är mycket infra där och en "känd" scen.

War of the worlds är cirka 1 timmen in. En pansarvagn som skjuter ett skott. Lite konstigt är att hela första 20mim av filmen går fint trots att det dundrar på en hel del.

Hacksaw Ridge är när de stormar klippan. När slagskeppet skjuter sina kanoner och en stund efter det. Precis innan någon bunker stormades har jag för mig.

Så att det är infra är nog ingen högoddsare.

Jag hoppas få tid imorgon att prova Fostex tips!

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2018-03-30 21:34

Om du har filmen Nine (9) så kan du se om den stänger av sig där, den filmen har väldigt mycket lågbas.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-30 22:01

-Palle- skrev:Om du har filmen Nine (9) så kan du se om den stänger av sig där, den filmen har väldigt mycket lågbas.

Nej det har jag inte men den kanske kan uppenbara sig 8).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 00:10

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Finns en god möjlighet att jag gissade rätt då... de är djupa alla tre.

Jo men jag vet var det är.

Ratatouille är när tanten skjuter med hagelbössan i början. Det är mycket infra där och en "känd" scen.

War of the worlds är cirka 1 timmen in. En pansarvagn som skjuter ett skott. Lite konstigt är att hela första 20mim av filmen går fint trots att det dundrar på en hel del.

Hacksaw Ridge är när de stormar klippan. När slagskeppet skjuter sina kanoner och en stund efter det. Precis innan någon bunker stormades har jag för mig.

Så att det är infra är nog ingen högoddsare.

Jag hoppas få tid imorgon att prova Fostex tips!

Nå, då kan ju alla diskussioner om surroundhögtalarna bordläggas i alla fall.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-03-31 00:29

Har inte läst/följt tråden så noga . . . men om det är försteget som triggar "avstängningen" så kan man kanske testa med att spela de aktuella avsnitten på låg volym . . . typer ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 10:39

Laila skrev:Har inte läst/följt tråden så noga . . . men om det är försteget som triggar "avstängningen" så kan man kanske testa med att spela de aktuella avsnitten på låg volym . . . typer ?

Man kan göra så, men det är inte rätt :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-31 10:50

Volymkontrollen sitter ju i försteget så sänker du nivån så stänger apparaterna inte av sig längre. Så fungerar det iaf på de marantz och denon jag testat.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 10:56

genstruktur skrev:
Fostex skrev:Du kan ta reda på exakt vad det handlar om genom att stänga av ditt Nad 208, koppla ur dina A1'or och spela samma sekvens på samma volym igen. Triggar skyddskretsarna så är det med all sannolikhet det problem som t.ex. Arvidsson och Lindroos har varit inne på. De som har haft problem med detta tidigare har lyckats härleda det till att receiverns försteg och/eller DSP triggar detta, inte slutstegen.

Du menar att stänga av NAD 208 och koppla ur A1 men fortfarande ha frontkanaler och surround aktiva i menyer i receivern?

Provade detta nu. Den stängde av sig på ref - 7 ändå. På exakt samma ställe. Skulle säga att det var exakt 10min in i filmen.

Receivern har nu varit påslagen i 10min och är helt sval. Så att det är något värmeproblem finner jag osannolikt.
Senast redigerad av genstruktur 2018-03-31 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 11:04

genstruktur skrev:
jonasp skrev:

Jag kan prova det! Och Fostexs tips. Skall bara hinna med livet med 8) . Återkommer!!

Med LFE - kanalen påslagen (subwoofer) går Ratatouille att spela upp på ref - 7 utan problem. Receivern stänger ej av sig vid 10min. (Damen som skjuter med hagelbössan).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 11:09

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
jonasp skrev:

Med LFE - kanalen påslagen (subwoofer) går Ratatouille att spela upp på ref - 7 utan problem. Receivern stänger ej av sig vid 10min. (Damen som skjuter med hagelbössan).

Kanon... då får du börja använda den då. :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 11:12

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
genstruktur skrev:

Kanon... då får du börja använda den då. :wink:

Skall bara köpa basar, ett slutsteg till och ett cr80es :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 11:50

Jag funderade på vad cr80(e)s egentligen gör om man kopplar in .1 signalen men spelar fullrange.... Blandar den in .1 då eller inte? Någon som vet?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-31 12:01

Det gör den inte; .1 mixas endast in till LP utgångarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 12:02

AndreasArvidsson skrev:Det gör den inte; .1 mixas endast in till LP utgångarna.

Misstänkte det kunde vara så, men vågade inte anta det... IÖ kan vara väldigt klurig ibland.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 14:58

Eftersom jag är väldigt nöjd med mina pi60 och bs60 blir det nog att försöka hitta en reciever i framtiden som inte beter sig på detta sätt. I alla fall när jag skall köpa en ny. Är väl kanske inte högst upp på prioriteringslistan detta problem.

De som har en reciever som sköter sig får gärna skiva vilken modell det är :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 15:26

genstruktur skrev:Eftersom jag är väldigt nöjd med mina pi60 och bs60 blir det nog att försöka hitta en reciever i framtiden som inte beter sig på detta sätt. I alla fall när jag skall köpa en ny. Är väl kanske inte högst upp på prioriteringslistan detta problem.

Tror det är ganska få som vet hur sin receiver beter sig vid ref-7... Jag spelar sällan film högre än ref-14 i min bio och kanske max ref-10 till musik. (Och använder enbart externa slutsteg.)

(Om nu ref mätts in korrekt, dvs)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-31 15:29

Kan man inte analogt mixa in lfe-utgången med vanliga pre-out? Då blir du immun mot problemet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 17:37

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Eftersom jag är väldigt nöjd med mina pi60 och bs60 blir det nog att försöka hitta en reciever i framtiden som inte beter sig på detta sätt. I alla fall när jag skall köpa en ny. Är väl kanske inte högst upp på prioriteringslistan detta problem.

Tror det är ganska få som vet hur sin receiver beter sig vid ref-7... Jag spelar sällan film högre än ref-14 i min bio och kanske max ref-10 till musik. (Och använder enbart externa slutsteg.)

(Om nu ref mätts in korrekt, dvs)

Hmmm. Ja kanske?

Jag har följt Palles "guide" här på forumet för att ställa in recievern så det skall vara korrekt kalibrerat mot Referensnivå. Så hoppas jag inte far med osanning nu :).
viewtopic.php?f=20&t=65248&full=1#p1911623

Men är väldigt sällan jag ser film under - 12. Det är någon gång ibland, eller när det skall demas.
Senast redigerad av genstruktur 2018-03-31 17:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 17:39

jonasp skrev:Kan man inte analogt mixa in lfe-utgången med vanliga pre-out? Då blir du immun mot problemet.

Finns det någon sådan grunka som inte försämrar ljudkvaliteten?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-03-31 17:42

genstruktur skrev:

Jag har en Yamaha RX-A3030 som försteg när jag lyssnar på stereo och som surroundförstärkare (center, surround, surround back + aktiva basar) när jag ser på film, eller lyssnar på surroundmusik. Normalt spelar jag bara starkt. Ibland när jag ser på film drar jag på riktigt starkt. Emellanåt - när programmaterialet så tillåter - spelar jag ohemult starkt (=lomhörd direkt efter). Receivern har aldrig lagt av.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 17:47

MichaelG skrev:
genstruktur skrev:

Jag har en Yamaha RX-A3030 som försteg när jag lyssnar på stereo och som surroundförstärkare (center, surround, surround back + aktiva basar) när jag ser på film, eller lyssnar på surroundmusik. Normalt spelar jag bara starkt. Ibland när jag ser på film drar jag på riktigt starkt. Emellanåt - när programmaterialet så tillåter - spelar jag ohemult starkt (=lomhörd direkt efter). Receivern har aldrig lagt av.

Men du har subutgången aktiv låter det som? Om du kör lika starkt men med frontarna fullrange utan sub, vad händer då? Och helst spelandes någon av filmerna jag nämnt tidigare :).

När jag spelat musik har min reciever aldrig stängt ned.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-31 19:07

genstruktur skrev:
jonasp skrev:Kan man inte analogt mixa in lfe-utgången med vanliga pre-out? Då blir du immun mot problemet.

Vet ej, blir nog till att bygga en ev.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-31 19:11

jonasp skrev:
genstruktur skrev:

Tillägg. Borde rent av kunna göras passivt och läggas in i kontrollboxen för bs60!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 20:10

jonasp skrev:
jonasp skrev:
genstruktur skrev:

Tillägg. Borde rent av kunna göras passivt och läggas in i kontrollboxen för bs60!

IÖ kanske har en i påskägget? 8)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-03-31 23:24

genstruktur skrev:Men du har subutgången aktiv låter det som? Om du kör lika starkt men med frontarna fullrange utan sub, vad händer då? Och helst spelandes någon av filmerna jag nämnt tidigare :).

När jag spelar/tittar på flerkanal, är subbarna alltid igång. Jag får testa att titta på något av dina filmexempel utan sub och se vad som händer. Återkommer om detta.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-31 23:52

MichaelG skrev:
genstruktur skrev:Men du har subutgången aktiv låter det som? Om du kör lika starkt men med frontarna fullrange utan sub, vad händer då? Och helst spelandes någon av filmerna jag nämnt tidigare :).

När jag spelar/tittar på flerkanal, är subbarna alltid igång. Jag får testa att titta på något av dina filmexempel utan sub och se vad som händer. Återkommer om detta.

Jo hade varit kul om du gjorde det. För med subutgången aktiv fungerar det fint med min med nämligen :).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-04-05 22:48

Nu har jag testat scenen med damen med hagelbössan i Ratatouille. Jag har testat både i stereo och i surround med avstängd sub och rejält högt. Det vibrerar i soffan trots avstängd sub, men receivern stänger inte av sig. Yamaha RX-A3030 som sagt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-04-05 22:55

MichaelG skrev:Nu har jag testat scenen med damen med hagelbössan i Ratatouille. Jag har testat både i stereo och i surround med avstängd sub och rejält högt. Det vibrerar i soffan trots avstängd sub, men receivern stänger inte av sig. Yamaha RX-A3030 som sagt.

Okej, vad bra! Kan vara en kandidat inför framtiden då :).
Men du hade stängt av suben i recievern med så att frontarna spelade fullrange? Alltså att lfe-spåret mixades i frontarna?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2018-04-05 23:23

MichaelG skrev:Nu har jag testat scenen med damen med hagelbössan i Ratatouille. Jag har testat både i stereo och i surround med avstängd sub och rejält högt. Det vibrerar i soffan trots avstängd sub, men receivern stänger inte av sig. Yamaha RX-A3030 som sagt.

Kalibrerat eller okalibrerat vad hade du volymen på?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-04-06 06:45

genstruktur skrev:Men du hade stängt av suben i recievern med så att frontarna spelade fullrange? Alltså att lfe-spåret mixades i frontarna?

Ja, subbarna var avstängda i receivern och frontarna var "large" och är anslutna till externa slutsteg. Center, surround och surround back är alla "small", delade vid 80 Hz och anslutna till receiverns slutsteg.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2018-04-06 06:50

blixten_no1 skrev:Kalibrerat eller okalibrerat vad hade du volymen på?

Kalibrerat. Jag körde på 0-nivån nu när jag testade. Jag vet inte hur korrekt kalibreringen är, men jag kör sällan på 0-an. Det är för högt för mig i normalfallet. Oftast kör jag mellan -5 och -10 när jag ser film själv, eller med kompisar. Med hustrun är vi oftast nere på -15 eller till och med -20. Fast då är det ofta SVT play (om det nu har någon betydelse).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-04-06 07:20

MichaelG skrev:
genstruktur skrev:Men du hade stängt av suben i recievern med så att frontarna spelade fullrange? Alltså att lfe-spåret mixades i frontarna?

Ja, subbarna var avstängda i receivern och frontarna var "large" och är anslutna till externa slutsteg. Center, surround och surround back är alla "small", delade vid 80 Hz och anslutna till receiverns slutsteg.

Okej, tack! :)

Ja då verkar din reciever bete sig då. Den åker upp på min lista.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-06-13 14:44

genstruktur skrev:
genstruktur skrev:
jonasp skrev:

Nu med Onkyo TX-NR838 gick Rattatouille att spela upp på ref - 6 utan problem med sub off :). Men tyckte elementen fladdrade en del så ville inte prova starkare. Idag i alla fall 8). (för det är väl inte så bra att bottna dem?)

Edit: Har ju följt Palles guide för att kalibrera mot ref nivå men jag får naturligtvis reservera mig för fel. Körde scenen från Ratatouille igen nu och mätte upp 108.6dB vid lyssningplats med dB-mätare C-vägt fast på ref - 6.Vet inte om det säger något om hur vida referensnivån är korrekt kalibrerad eller ej. Hur som helst ser jag aldrig på film så starkt.

Återgå till Generellt om hifi