Morello skrev:Låter Revoxen bra med dagens mått mätt?

Lite sugen på en sådan nämligen.
G36:an är ju en rörhäck och låter ju naturligtvis som en sådan, på gott och ont. Revox har ju alltid varit ett mycket "teknik-orienterat" företag och inte alltid satt ljudkvalitén ur audiophil-synvinkel som prio 1. Förmodligen låter deras G36a som dåtidens rörsteg gjorde, dvs mycket musikaliskt, varmt men också mjukt och runt. Jag har lyssnat på denna bandare för jättelänge sedan, men både mina öron och kringutrustning var färgade enligt dåtidens ideal
Det är ganska vanligt med moddade Revoxar, men de jag sett har oftast varit de transistoriserade varianterna. Bland annat fanns det någon firma i Göteborg som i slutet av 70, början av 80-talet byggde om Revoxar (tex A-77).
Mekaniskt har dessa grejor varit av högsta kvalité om jag förstått det rätt så är man bevandrad i elektronik kan man säkert göra underverk med dessa maskiner!
Framför allt med liveinspelningar kan det bli hur bra som helst. 19cm/s var ju normal lågfart, 38 cm standard. Men vissa maskiner byggdes för 76 cm/s och de data som då uppnåddes skäms inte för sig än idag, sedan får digitalputtarna säga vad dom vill
Och det är väl vad man kan använda en Revox G36 till - liveinspelningar. Ska man kopiera nerladdade mp3´or från nätet kan man säkert hitta smidigare lösningar...
/ B