Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet är Sentec's prylar ofta vettigt konstruerade med god drivförmåga. Då ska det inte vara något problem. Volymkontrollen bör ha korta kablar för säkerhets skull, främst efter mot slutsteget.
rickardk skrev:Vill helst inte skruva och mickla med steget så färdiga lösningar känns bättre.
RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet är Sentec's prylar ofta vettigt konstruerade med god drivförmåga. Då ska det inte vara något problem. Volymkontrollen bör ha korta kablar för säkerhets skull, främst efter mot slutsteget.
Morello skrev:Jag vill direkt avråda från att använda passiva försteg.
Problemet är inte källans drivegenskaper, utan det faktum att utgångsimpedansen från emotivas pot är i värsta fall 2,5 kohm (-6dB dämpning) vilket är på tok för mycket för att driva slusteg då slutstegts ingångsfilter i förekommande fall kan få en alltför låg brytfrekvens.
Morello skrev:Jag vill direkt avråda från att använda passiva försteg.
Problemet är inte källans drivegenskaper, utan det faktum att utgångsimpedansen från emotivas pot är i värsta fall 2,5 kohm (-6dB dämpning)
vilket är på tok för mycket för att driva slusteg då slutstegts ingångsfilter i förekommande fall kan få en alltför låg brytfrekvens.
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet är Sentec's prylar ofta vettigt konstruerade med god drivförmåga. Då ska det inte vara något problem. Volymkontrollen bör ha korta kablar för säkerhets skull, främst efter mot slutsteget.
Så enkelt är det inte. Se ovan.
Morello skrev:Om jag får schema kan jag räkna. Kostar dock 1'000 kr/timme plus moms.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Om jag får schema kan jag räkna. Kostar dock 1'000 kr/timme plus moms.
Lär av din konsult-kollega IÖ som gärna delar med sig gratis av sin kunskap.
Morello skrev:Men jag skojade bara. Klart jag kikar om den som söker svaret också serverar ett schema.
Morello skrev:Den är försumbar; gissningsvis mellan 50 och 100 ohm.
RogerGustavsson skrev:Jag läser ut ca 1 dB tapp vid 20 kHz. Emotiva-stegen verkar ha 3.3-5 gånger ingångsimpedans. Borde reducera tappet en del.
PerStromgren skrev:Bra! Men jag kan inte läsa axlarna ordentligt. Vilket worst case fick du vid 20kHz?
PerStromgren skrev:Så det handlar om ca 1dB vid 20kHz.
Det tycker jag kan vara en bra gund för beslut för var och en. För mig personligen är det helt ohörbart, så jag kan mycket väl använda en passiv volymkontroll i det beräknade exemplet.
Tack, då har vi klarat ut det!
PS. Jag tycker att svaret kunde blivit "Nja, om du hör 1dB tapp vid 20kHz är det ingen bra idé, annars är det bara att köra!"
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Såvitt jag vet är Sentec's prylar ofta vettigt konstruerade med god drivförmåga. Då ska det inte vara något problem. Volymkontrollen bör ha korta kablar för säkerhets skull, främst efter mot slutsteget.
Så enkelt är det inte. Se ovan.
Nej, för så sitter inggångsfiltret före poten!
Nej, det är det inte men det fungerar ändå bra i många fall. Ett kort kablage tillsammans med en potentiometer är inget jag skulle ligga sömnlös för. Många slutsteg med volymkontroller på ingången fungerar på detta vis.
Morello skrev:...- man ser tydligt det olämpliga med detta arrangemang!
Objektivisten skrev:Morello skrev:...- man ser tydligt det olämpliga med detta arrangemang!
Är steget felkonstruerat?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster