Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Det tråkiga svaret är, vi hänger inte heller längre med. Uppkäftigheten, det alternativa kreativa, det provocerande - det finns även idag. Men vi som var med "då" ser inte det, eller kan inte uppskatta det...
/ B
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Det tråkiga svaret är, vi hänger inte heller längre med. Uppkäftigheten, det alternativa kreativa, det provocerande - det finns även idag. Men vi som var med "då" ser inte det, eller kan inte uppskatta det...
/ B
Det gäller väl att hitta det då... Det är ju inget som sprids komersiellt i någon större skala.
Men det är mycket svårare att vara provokativ idag när så mycket redan gjorts på 70- och 80-talen. Det spelar liksom ingen roll vad du har för frisyr, Sigue Sigue Sputnik sopar banan med dig med dom som dom hade redan på mitten av 80-talet.
Någon dam som försöker göra sig märkvärdig snoppas raskt av utav Grace Jones. Mycket svårt att komma med något som kan uppfattas som radikalt idag. Men det måste ju inte vara radikalt för att vara bra.
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev:Det tråkiga svaret är, vi hänger inte heller längre med. Uppkäftigheten, det alternativa kreativa, det provocerande - det finns även idag. Men vi som var med "då" ser inte det, eller kan inte uppskatta det...
/ B
Det gäller väl att hitta det då... Det är ju inget som sprids komersiellt i någon större skala.
Men det är mycket svårare att vara provokativ idag när så mycket redan gjorts på 70- och 80-talen. Det spelar liksom ingen roll vad du har för frisyr, Sigue Sigue Sputnik sopar banan med dig med dom som dom hade redan på mitten av 80-talet.
Någon dam som försöker göra sig märkvärdig snoppas raskt av utav Grace Jones. Mycket svårt att komma med något som kan uppfattas som radikalt idag. Men det måste ju inte vara radikalt för att vara bra.
Strmbrg skrev:Vem bygger en plastmodell idag?
Hur många går en fotorunda på väg till jobbet istället för att försöka klämma in ett gympass mellan dagislämnandet och morgonmötet på kontoret?
darkg skrev:Fast det där kanske är en tanke. Med ett utvecklat print on demand-tänk och en separering av innehåll och paketering kunde vi kanske få egozines, tidningar sammanställda unikt efter våra intressen och preferenser.
Bill50x skrev:darkg skrev:Fast det där kanske är en tanke. Med ett utvecklat print on demand-tänk och en separering av innehåll och paketering kunde vi kanske få egozines, tidningar sammanställda unikt efter våra intressen och preferenser.
Ja, jo. Men det är kul att bli överraskad också.
/ B
Bill50x skrev:Jag har ställt mig samma frågor.
Bekymret är att det såg likadant ut för trettio år sedan, dvs när vi var unga. De äldre hade ingen aning om vad vi pratade om. Det tråkiga svaret är, vi hänger inte heller längre med. Uppkäftigheten, det alternativa kreativa, det provocerande - det finns även idag. Men vi som var med "då" ser inte det, eller kan inte uppskatta det. Vad vi ser idag är det strömlinjeformade lagom farliga, något som har en koppling till vad vi för länge sedan uppskattade. Vilken ung människa idag tror du köper de glättiga magazinen? Det gör dom inte, det är bara vi gamla kufar som tror att vi hänger med....
/ B
Max_Headroom skrev:Med anledning av tråden om Harry Pearsons (The Absolute Sound) bortgång så startar jag en ny tråd. Om Hifi-pressen.
Jag kände inte till TBAs omslag i början. Jag gillar dom, och hela idén. Istället för apparater på framsidan har man konstnärliga motiv, gärna med anknytning till numrets innehåll. Geneialiskt. Ingen har vad jag vet det idag. Konceptet med specailritade omslag drar också Hifi mer mot konsten, och konst och musik hör ju så att säga ihop. I sina bästa stunder så kombineras konst (måleri, grafik, skulptur eller annat) med musiken till ett gemensamt koncept. Så mycket mer intressant med en HiFi-blaska som kan skriva om musik, lite nyheter om apparater och samtigt göra det på ett enhetligt sätt.
Men, finns det en marknad för ett sådant koncept idag? Skulle jag kunna tänka mit att köpa TBA som den såg ut 1978? Ja, absolut. Skulle jag kunna tänka mig att köpa deras senasre nummer, utifrån en bedömning av omslaget? Nej.
Jag har på senare tid tittat en hel del på videos om dels synthmusikens utveckling i UK men även i Tyskland och Krautrock i allmänhet. Tidsandan var uppenbart en annan. En annan kreativitet och musik togs på ett större allvar. Men var finns det idag? Och hur kan HiFi-pressen hitta tillbaka till en mer kreativ uttrycksform, bättre koppling till musik som konstform? Och går det att sälja? Måste ju vara fler än jag som vill ha något annat än glättiga magasin?
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag har ställt mig samma frågor.
Bekymret är att det såg likadant ut för trettio år sedan, dvs när vi var unga. De äldre hade ingen aning om vad vi pratade om. Det tråkiga svaret är, vi hänger inte heller längre med. Uppkäftigheten, det alternativa kreativa, det provocerande - det finns även idag. Men vi som var med "då" ser inte det, eller kan inte uppskatta det. Vad vi ser idag är det strömlinjeformade lagom farliga, något som har en koppling till vad vi för länge sedan uppskattade. Vilken ung människa idag tror du köper de glättiga magazinen? Det gör dom inte, det är bara vi gamla kufar som tror att vi hänger med....
/ B
Tala för dig själv du.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag gjorde ett intressant experiment med tidningen när den hade den formen, jag ställde en bunt MoLtar i tidningshyllan på Ica i Täby och på några andra ställen, och räknade noga hur många exemplar av alla andra hifi-tidningar som fanns i hyllorna - och kunde några veckor senare konstatera att MoLt såldes mest av dem alla!
Vh, iö
Morello skrev:Jag är hyggligt säker på att glättade magasin, även kallat salongsporrnografi, säljer även idag.
Det finns nämligen ohyggligt mycket blaskor i handeln. Jag misstänker att Bill50 har fel på den punkten.
IngOehman skrev:Max_Headroom skrev:Med anledning av tråden om Harry Pearsons (The Absolute Sound) bortgång så startar jag en ny tråd. Om Hifi-pressen.
Jag kände inte till TBAs omslag i början. Jag gillar dom, och hela idén. Istället för apparater på framsidan har man konstnärliga motiv, gärna med anknytning till numrets innehåll. Geneialiskt. Ingen har vad jag vet det idag. Konceptet med specailritade omslag drar också Hifi mer mot konsten, och konst och musik hör ju så att säga ihop. I sina bästa stunder så kombineras konst (måleri, grafik, skulptur eller annat) med musiken till ett gemensamt koncept. Så mycket mer intressant med en HiFi-blaska som kan skriva om musik, lite nyheter om apparater och samtigt göra det på ett enhetligt sätt.
Men, finns det en marknad för ett sådant koncept idag? Skulle jag kunna tänka mit att köpa TBA som den såg ut 1978? Ja, absolut. Skulle jag kunna tänka mig att köpa deras senasre nummer, utifrån en bedömning av omslaget? Nej.
Jag har på senare tid tittat en hel del på videos om dels synthmusikens utveckling i UK men även i Tyskland och Krautrock i allmänhet. Tidsandan var uppenbart en annan. En annan kreativitet och musik togs på ett större allvar. Men var finns det idag? Och hur kan HiFi-pressen hitta tillbaka till en mer kreativ uttrycksform, bättre koppling till musik som konstform? Och går det att sälja? Måste ju vara fler än jag som vill ha något annat än glättiga magasin?
På min tid så införde jag för MoLt att musiken alltid skulle komma först i tidningen. Och att omslaget INTE skulle prydas av glättiga apparatbilder. Jag ville istället att omslaget skulle berätta om tidningen, om just det numret, och med en poetisk tusch. Men inte direkt från författarnas visioner, utan från ett upplevelseperspektiv, men ändå kondenserat... Så en verbal klippa (Thomas Hedén) fick i uppdrag inför varje nummer, att skriva något lite poetiskt om artiklarna i tidningen, baserat på att han först läst dem.
Det var i och för sig inte så länge sedan, 90-talet och framåt.
Jag gjorde ett intressant experiment med tidningen när den hade den formen, jag ställde en bunt MoLtar i tidningshyllan på Ica i Täby och på några andra ställen, och räknade noga hur många exemplar av alla andra hifi-tidningar som fanns i hyllorna - och kunde några veckor senare konstatera att MoLt såldes mest av dem alla!
Så, jag tror att man bedrar sig om man tror att det finns goda skäl till att "allt är som det är". Alltså att magasin ser ut som de gör för att man vet att de måste göra det. Min uppfattning är att det praktiskt taget alltid är klokare att vända sig inåt och fråga sig vad man själv gillar, än att försöka bli expert på andras dåliga smak.
Folk har inte så dålig smak som det kan verka/som man kan tro - de bara får så mycket dåligt att välja mellan, och så lite odåligt.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:...uppdiktade lyssningsintryck.
Max_Headroom skrev:Alltså ...
Max_Headroom skrev:
phloam skrev:Skulle gissa att musiktidningar idag tar många läsare från hifi-tidningar.
Bill50x skrev:phloam skrev:Skulle gissa att musiktidningar idag tar många läsare från hifi-tidningar.
Det var länge sedan jag läste musiktidningar, alltså tryckta magazin. Jag vill lyssna på musik och om man läser musiktidningar på nätet kan man med ett litet klick lyssna på det dom skriver om. Mycket händigt.
HiFi-tidningar har väl alltid varit för en begränsad målgrupp, nu ännu mer än någonsin eftersom så många har valt bort läsande av tryckta alster.
/ B
hifikg skrev:... o köra Volvo t ex blir mycket trevligare med en bra bok i öronen.
Bill50x skrev:hifikg skrev:... o köra Volvo t ex blir mycket trevligare med en bra bok i öronen.
Tveksamt, högst tveksamt...
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster