Leka med ljudbilden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Leka med ljudbilden

Inläggav Xiro » 2015-01-13 00:59

Gör just nu fultest med gratisappen Equalizer FX för Android. Provar funktionerna Virtualization och Reverbation. Spontant verkar jag föredra Virtualization på cirka 4/5 och Large hall. Jag tycker mig höra att ljudet blir distat, grovkornigt och med harmonisk dist kanske. Men den förändrade ljudbilden lockar mig, såpass att disten efter ett tag sorteras av min hjärna som en rätt ok känsla av en äldre och charmigt rå anläggning. Ljudbildsändringen gör att jag upplever det mer som högtalarlyssning, än ren lurlyssning, och som sagt gillar jag det.

Har ni några erfarenheter av att tweaka ljudbilden vid lurlyssning? Finns det några välfungerande appar/program till android/windows för detta, som kanske t o m är gratis? (Jag brukar lyssna via Foobar, VLC, eller webläsaren.)

Och jag måste passa på att fråga om ni även "tweakar" ljubilden vid högtalarlyssning någon gång? T ex reverb, surroundeffekt, röreffekt, softar till ljudet för easy listening, högtalarna på rygg, mono, etc? Vilken apparat/verktyg använder ni då?

Hifi är ju inte bara signal in/ut, det är ju en upplevelse :D

God bless Faktiskt :D

Användarvisningsbild
Xiro

Re: Leka med ljudbilden

Inläggav Xiro » 2015-01-13 11:31

Nu testar jag med crossfeed-plugin i Foobar. Känns bra, och verkar inte tillföra någon hörbar dist. Kör "mixel level" på max, övriga två reglage orörda. Testade Meier-varianten, men den kändes spontant inte lika trevlig, gav den dock bara några minuter. Ska försöka testa Bauer också, lyckades dock inte installera den på första försöket.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-13 12:22

Finns DolbyB knapp?
Om inte så är jag inte intresserad. 8)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-13 12:26

Finns en dolby surround plugin till Foobar, men jag vet inte om den har en sån där klassisk B-knapp :) (ser morsans lätt champagnefärgade Marantz-bandare framför mig, den hade minsann två olika Dolby att välja på :))

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-13 15:17

Nu hittade jag ett exempel som verkligen känns naturlig med crossfeed (Meier) - Tchaikovskys Capriccio italien! Utan crossfeed känns onaturligt och smått tröttsamt i jämförelse, liksom in-your-face. Med Meier kommer jag ut lite på läktarn, trivs bättre där än bakom dirigenten :)

Har nu fastnat för Meier på max.

Ps. Lyssnar med Koss Porta Pro, for the record.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-14 10:27

Någon som vet hur man installerar Bauers crossfeed i Foobar? Jag har lyckats installera Meier och en annan crossfeed, men Bauer vill inte. Testade att kopiera in dll-filen i alla Foobars undermappar, men icke. Och det dyker inte upp någon Bauer-fil när jag försöker vanliga vägen med Install under Components.

Igår lyssnade jag lite mer på Androiden (SGS2) med Equalizer FX, och då kunde jag inte längre förnimma den grovkorninghet/dist jag upplevde igår. Däremot upptäckte jag att mina Porta Pro har glapp i kabeln - kan ha varit detta som orsakade disten. Jag fastnade åter och njöt, denna gång med lugna låtar från bl a Wakenius album For You samt Vagabond.

Sjuk bang for no buck måste jag säga, känns som två freeware har förhöjt min lurlyssning något enormt!

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-16 09:35

Lekandet fortsätter! Nu testar jag pluginen Dolby headphone wrapper, med och utan Meier. Behöver leka runt då det blir rätt olika beroende på vilken musik man provar med.

Återgå till Generellt om hifi