Hur längg håller en receiver?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hasse

Hur längg håller en receiver?

Inläggav hasse » 2005-04-18 09:28

Hur länge håller en surroundreceiver?

Jag har tittat på olika förstärkare både med 2 kanal och flerkanar. Och mycket tyder på att suroundreceivers är mer prisvärda, men om dom lägger av efter någr år så är det ju inte så kul.

Nån som har positiva eller negativa erfarenheter?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-04-18 15:04

Inte helt lätt att svara på. Det finns som jag ser saken inget gererellt som säger att en AV-receiver skulle vara mindre driftssäker än en tvåkanals-förstärkare. Visst innehåller en tvåkanalare mindre prylar som kan gå sönder men det är sällan rent elektroniska prylar som brukar paja först i en konstruktion - förutsatt att den är ordentligt hopskruvad från början. Man får också tänka på att driftsmiljön för en AV-receiver är ganska snäll kontra t.ex. vad en mobiltelefon brukar vara med om under ett liv.

Faktiskt skulle jag kunna tänka mig att populariteten kan vara en faktor som höjer driftsäkerheten hos en apparat. Genom att produktionsserierna är högre har tillverkaren inte råd med en dålig produktion-yield (producerade kontra kasserade apparater). En hög produktions-yield bygger på en robust produkt med hög kvalitet vilket vidare brukar betyda en hög driftsäkerhet/tillförlitlighet för slutanvändaren.

Sedan finns det ju alltid undantag och du skulle säkert kunna höra massor med åsikter om att det och det märket eller den och den apparaten har brakat för sina användare. Jag skulle däremot tro att inget generellt ändå kan sägas om märken eller apparater. Om en apparat en viss årgång skulle vara behäftad med uppenbara fel är det väl rimligt att tro att tillverkaren åtgärdar felen till nästa årgång. Här finns det ju stora pengar att förlora/tjäna...

Inom tillförlitlighetsgebitet brukar man tala om en "badkarskurva" som beskriver felintensiteten hos en komponent eller produkt under dess livscykel. I början av en produktserie (dvs när första produkten av ett visst slag släpps på marknaden) har produkten oftast relativt många fel (brukar kallas "Infant mortallities" eller barnsjukdomar). När majoriteten av dessa fel rättas till av det tillverkande företaget kommer en tid i en produkts livscykel där egentligen ingenting händer. Denna tid kan vara allt från 3-40 år beroende på hur väl man konstruerat produkten utifrån den driftsmiljö som produkten "ser". Efter denna tid av stillestånd i felintensiteten, kommer återigen en höjning av felintensiteten när materialen i de ingående komponenterna börjar närma sig sin tekniska livslängd. Denna del i badkarskurvan kallas "wear-out" och efter i tid i detta tillstång är produkten verkligen klar för skroten.

Med detta i bakhuvudet kan man också dra en slutsats att om en produkt har överlevt några års användnng utan synbara fel kan man också förvänta sig att den kommer att klara många år till innan det är klar att skrotas.

Jag själv har både positiva och negativa erfarenheter av AV-apparater. En DVD från ett litet engelsk företag som har gott renome som kvalitetstillverkare visade sig vara helt hopplös med ständiga verkstadsbesök, medan DVD-spelare från koreanska dussintillverkare tycks hålla i evigheter.

hasse

Inläggav hasse » 2005-04-19 08:48

tack för informationen.
När man pratar om kvallite tycker jag man ofta fokuserar på hur produkten serut och hur bra den kan låta. det man ofta glömmer är hur bra produkten faktiskt håller.
Conan ; Är du också en produktions tekniker? I industrin pratar man ofta om total life cycle cost. Med det manas att att man letar efter en produkt som är lönsammast över tiden.

detta vill jag se mer av i hifi världen?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: Hur längg håller en receiver?

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 09:20

hasse skrev:Hur länge håller en surroundreceiver?

Tills den går sönder... :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-04-19 12:29

hasse,

Nej, jag jobbar inom materialteknik och tillförlitlighet. Just tillförlitlghet och driftsäkerhet är områden som verkligen är intressanta. Generellt tycker jag det underligt att prylarna håller så bra som de gör faktiskt. Men kanske är det mer tur än skicklighet i många fall.

Nu får vi ju se vad som händer när det nya EU-direktivet om utökat producentansvar börjar gälla nästa år. Kanske blir det mer intressant för tillverkare att producera produkter som både håller bra och som också går att uppgradera/återanvända. Det är ju egentligen det som måste till för att vi ska få en hållbar utveckling inom massvolymsegmentet på elektronikmarknaden.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-19 14:43

Nån säljare/service borde veta mycket bättre än jag hur det förhåller sig men det enda jag har haft problem med i mina anläggningar är pottar, switchade nätdelar och mekaniska drivverk.

Vad innehåller en receiver:

nätdel
surround decoder (dsp)
radiomottagare
nåt försteg med ingångsväljare och volymkontroll
slutsteg

Ser man till delarna separat så borde väl de hålla ungefär lika länge integrerade i en apparat som uppdelade i flera apparater tycker jag.

Återgå till Generellt om hifi