McIntosh C22 clon kan det vara ngt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

McIntosh C22 clon kan det vara ngt?

Inläggav JM » 2015-03-24 19:45

Hittade en C22 klon på Ebay. Vad tror ni?

http://www.ebay.com/itm/Tube-Pre-Amplif ... 4aa70dcc09
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: McIntosh C22 clon kan det vara ngt?

Inläggav Vinylcalle » 2015-03-25 02:53

Jag tror att originalet är snyggare :mrgreen:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-25 09:02

Är det endast ett linjesteg? Originalet är långt mera komplicerat och bjuder på många funktioner, http://www.ebay.com/itm/MCINTOSH-C22-CE ... 1891214013

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-25 12:15

JM skrev:Hittade en C22 klon på Ebay. Vad tror ni?

http://www.ebay.com/itm/Tube-Pre-Amplif ... 4aa70dcc09

Det är en helt vanlig rör-krets med feedback. Kan vara så att distorsionen är lite för låg för vissas smak. C22:ans främsta företräde är inte dess kretslösningar utan dess funktion som en "control amplifier". Tycker jag, alltså.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-25 15:07

Pratar ni om originalet eller om den senare återupplivade C-22'an?
Som inbiten McIntosh-frälst så måste jag erkänna att jag alla dagar i veckan skulle föredra en uppdaterad SP-3a. Maccen lät ganska trött när jag hade den, alltså originalet. Slutstegen är en helt annan sak.

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2015-03-25 16:06

Harryup skrev:Pratar ni om originalet eller om den senare återupplivade C-22'an?
Som inbiten McIntosh-frälst så måste jag erkänna att jag alla dagar i veckan skulle föredra en uppdaterad SP-3a. Maccen lät ganska trött när jag hade den, alltså originalet. Slutstegen är en helt annan sak.

/Harryup

Tror inte på McIntosh C22 klonen. Det är inte jubileumsutgåvan utan en kinesisk billig klon.
Intressant att du tar upp Audio Research SP-3an. Under 1980-talet hade jag SP-3 som inte var helt ok. Den levde sitt eget liv. Ibland var den helt ok för att några sekunder senare bli helt dysfunktionell. Utseendet gjorde att den fick vara kvar.
http://www.tonepublications.com/old-sch ... amplifier/

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-25 16:16

C22-klon av vad kan man undra?
Den ursprungliga C22 tillverkades från 1963 till 1972 och dess företräden är väl främst flexibiliteten och omkopplingsmöjligheterna.
När de var nya kanske komplexiteten inte drabbade transparensen märkbart med den tidens programkällor, men nu när de är ca. 50 år gamla tvivlar jag på att det är värt möda och kostnader att renovera en sådan till nyskick, för även då kommer den att låta tämligen bedagat.

1995 till 1998 gjordes en jubileumsmodell som går under flera namn som C22-II eller C22 CE ( Frank McIntosh Commemorative reissue ).
Den bygger i stort sett på originalmodellen men har kompletterats med balanserade utgångar.

Till 50-årsjubileet (1999) gjordes en komplett nykonstruktion kallad C2200, helt utan likhet med C22 på vare sig in-eller utsida. Ett utmärkt försteg med vissa fjärrstyrningsmöjligheter, men endast ingång för MM-pickuper.
Efter 9 år kom C2300, till det yttre lik C2200 men internt helt nykonstruerad (igen!) med både MC- och MM-ingångar, 4 balanserade samt obalanserade ingångar, helt fjärrkontrollerbar mm. Hittills McIntoshs bästa en-box försteg - jag har det själv!

Till 60-årsjubileet kom ett C22 60th Anniversary försteg som till det yttre liknar de gamla C22 men inuti är ett C-2300, fast något strippat.
De gjordes i mycket liten upplaga (kanske bara 80 st), men helt nyligen annonserade de att de tillverkas igen.
http://www.mcintoshlabs.com/us/Products/pages/ProductDetails.aspx?CatId=preamplifiers&ProductId=C22

Källa
http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-465171.html
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

JM

Inläggav JM » 2015-03-25 16:45

lennartj skrev:C22-klon av vad kan man undra?
Den ursprungliga C22 tillverkades från 1963 till 1972 och dess företräden är väl främst flexibiliteten och omkopplingsmöjligheterna.
När de var nya kanske komplexiteten inte drabbade transparensen märkbart med den tidens programkällor, men nu när de är ca. 50 år gamla tvivlar jag på att det är värt möda och kostnader att renovera en sådan till nyskick, för även då kommer den att låta tämligen bedagat.

1995 till 1998 gjordes en jubileumsmodell som går under flera namn som C22-II eller C22 CE ( Frank McIntosh Commemorative reissue ).
Den bygger i stort sett på originalmodellen men har kompletterats med balanserade utgångar.

Till 50-årsjubileet (1999) gjordes en komplett nykonstruktion kallad C2200, helt utan likhet med C22 på vare sig in-eller utsida. Ett utmärkt försteg med vissa fjärrstyrningsmöjligheter, men endast ingång för MM-pickuper.
Efter 9 år kom C2300, till det yttre lik C2200 men internt helt nykonstruerad (igen!) med både MC- och MM-ingångar, 4 balanserade samt obalanserade ingångar, helt fjärrkontrollerbar mm. Hittills McIntoshs bästa en-box försteg - jag har det själv!

Till 60-årsjubileet kom ett C22 60th Anniversary försteg som till det yttre liknar de gamla C22 men inuti är ett C-2300, fast något strippat.
De gjordes i mycket liten upplaga (kanske bara 80 st), men helt nyligen annonserade de att de tillverkas igen.
http://www.mcintoshlabs.com/us/Products/pages/ProductDetails.aspx?CatId=preamplifiers&ProductId=C22

Källa
http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-465171.html

Lennart du verkar vara en klok person med mycken erfarenhet. Ej smicker utan min bestämda uppfattning.
1 Jag behöver ett nytt rörförsteg till rimlig kostnad så vad finns det då för alternativ i rangordning o om du orkar med motivation.
2 Du har liksom jag Dynaco Mk III slutsteg. Mina är helt oskruvade o ligger bara väntar på modifiering. Har du kommit till beslut vilken modifiering o vilka rör är bäst.

JM

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-25 18:23

Kort svar från en vibrerande buss mot Göteborg.
1.Har du läst min kravlista på näst sista sidan i Stora förstegstråden? Min slutsats är tyvärr att bra och flexibelt försteg är oförenligt med rimligt pris. Än så länge listar Mcintosh både C2300 och C2500 som aktuella men jag tror att det snart utgår ur sortimentet och blir mer prutbart.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-08 16:04

Meningen var att jag skulle komplettera mitt förra svar redan samma kväll, men för mycket annat kom emellan.
Just nu kom jag på en punkt jag glömt ta med i min kravlista för försteg
- tillräckligt hög produkt- och komponentkvalitet samt historiskt gott rykte som gör det sannolikt att det är det sista analoga försteg jag behöver köpa, som så kallad "55+".
Därmed gick i princip alla begagnade bort, så vida jag inte stött på något som bara var några år gammalt.
Med mitt ovillkorliga krav på tonkontroller slapp jag öda tid på att jämföra och värdera massor av säkerligen utmärkta men för mig ointressanta försteg.
Förutom de tidigare nämnda McIntosh-modellerna hade något av dessa Luxman Tube pre-amps
CL-40, CL-36, CL-35 MKII, CL-35 MKII, CL-34 eller CL-32 varit intressanta att jämföra med, men jag hittade inget och
Vincent SA-T1 ännu inte kommit ut, som kan vara ett lågprisalternativ idag.
Med mitt tidsperspektiv var ett gammalt Dynaco PAS-2 (har ett stående, förresten) eller PAS-3 helt ointressant och bland de oräkneliga uppgraderingsförslag man hittar på nätet börjar nästan alla med att riva ut tonkontrollsteget... :evil:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-09 00:04

Fortsättning...
Jag såg just dina kommentarer i tråden om Stig C.
Trots att jag har aningen mörkt färgande Isoda-kablage i mina OA52 står diskantkontrollen som default på -2 på mitt C2300-försteg, men stegen är mycket små och går från +12 till -12, fast råkar en inspelning vara mörk i klangen justerar jag bekvämt upp den med fjärren.

2. Även om jag inte byggt och provlyssnat Bo Hanssons Candela-drivsteg i några Mk.III ännu är jag tämligen övertygad om att Perkas radikalombyggnad http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf låter bättre, men den kostar mer både i komponenter, arbete och något försämrad driftsäkerhet - DET BLIR VARMT!
Lyckas men dessutom få tag på NOS (eller lätt begagnade) äkta minst 40 år gamla amerikanska General Electric 6550 eller engelska GEC KT88 kan de ge en nästan holografisk ljudbild från riktigt goda inspelningar gjorda i naturlig akustik, och med ett par Philips E80CC som drivrör och ett välrenommerat ECC88 på ingången så vet jag inte många slutsteg som gett mig bättre musikaliska upplevelser under förutsättning att deras 30 W är tillräckliga för de högtalare, rum och musik som används.
Ca. 1995 hade jag kört slut på mina sista matchade NOS GEC KT88, men flyttade i samma veva och trodde att den sämre perspektivåtergivningen berodde på mitt nya lyssningsrum. När jag lånade de synbarligen nästan oanvända 6550-rören från ett par närmast perfekta Mk.III som jag kom över (billigt, dessutom) förra året insåg jag att jag hade fel. Perspektivåtergivningen jag saknat i 20 år var tillbaka. Under den tiden har jag provat 7-8 varianter av nytillverkade 6550 och KT88, men inga har levererat som de gamla!
Nu måste jag dras med två slutsteg bredvid varje högtalare, ett par andra som normalt är inkopplade för vanlig lyssning och dessa för koncentrerad finlyssning. Det är sannolikt mycket dyrt att komma över ytterligare en uppsättning likvärdiga rör innan de nuvarande börjar bli slutkörda.
Livet är tufft :oops:

PS. De Mk.III jag lät bygga om var "fulmoddade" utan medföljande originakomponenter, men jag har inget foto på dem från före 1987.

Bild

Mk.III i gott originalskick skulle jag hellre bevara.

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-09 17:53

lennartj skrev:Mk.III i gott originalskick skulle jag hellre bevara.

Tja... Drivern är ju minst sagt tveksam. Man kan ju modda bara genom att byta ut kretskortet som håller drivern. Då är det lätt att byta tillbaka till original.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Generellt om hifi