Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Att släcka FM-nätet vore dödsstöten för Sveriges Radio tror jag.
RogerJoensson skrev:Digitalradio över mobilnätet diskuterades väl redan på gsm-tiden. Nu borde i alla fall kapacitetsbristen inte vara något problem.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Digitalradio över mobilnätet diskuterades väl redan på gsm-tiden. Nu borde i alla fall kapacitetsbristen inte vara något problem.
Fast jag undrar det... Tänk bilkön in på Nynäsvägen kl 8 på morgonen. Kan ske 50% har någon radiokanal på. En mobilbasstation täcker upp kanske 1000 bilar med 192 kbit/s, det är 100 Mbit/s effektivt. Jag tror att det är gränsfall. Och i andra änden, hur får man en server att försörja hela Sverige med samma dataström, med individuell uppkoppling till alla? Jag hörde någon siffra om att dagens servrar klarar 30000 samtidiga användare. Alltså för det som sänds ut på nätet. Jag tror att man ganska snart kommer att börja snålkoda för hårt.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Digitalradio över mobilnätet diskuterades väl redan på gsm-tiden. Nu borde i alla fall kapacitetsbristen inte vara något problem.
Fast jag undrar det... Tänk bilkön in på Nynäsvägen kl 8 på morgonen. Kan ske 50% har någon radiokanal på. En mobilbasstation täcker upp kanske 1000 bilar med 192 kbit/s, det är 100 Mbit/s effektivt. Jag tror att det är gränsfall. Och i andra änden, hur får man en server att försörja hela Sverige med samma dataström, med individuell uppkoppling till alla? Jag hörde någon siffra om att dagens servrar klarar 30000 samtidiga användare. Alltså för det som sänds ut på nätet. Jag tror att man ganska snart kommer att börja snålkoda för hårt.
Max_Headroom skrev:Här i Norge är det DAB som gäller i framtiden. FM-nätet skall släckas ned. Vet inte exakt när, men det är på gång.
JohanM skrev:Ett förslag är att använda TV-nätet, går det att göra radiomottagare som är så små att de går ner i fickan eller att få in i en mobiltelefån?
Tänker nog mest på antennen.
JohanM skrev:Ett förslag är att använda TV-nätet, går det att göra radiomottagare som är så små att de går ner i fickan eller att få in i en mobiltelefån?
Tänker nog mest på antennen.
RogerJoensson skrev:Ett problem med att använda mark-tv-nätet är att det nog blir svårt att få till avbrottsfri täckning mobilt. Signalnivån är på många ställen låg och frekvenserna är ofta höga. Titta på hustaken vilka antenner som krävs på många håll...
RogerJoensson skrev:Svante skrev:RogerJoensson skrev:Digitalradio över mobilnätet diskuterades väl redan på gsm-tiden. Nu borde i alla fall kapacitetsbristen inte vara något problem.
Jag menade naturligtvis envägslösning. Inte att det ska strömmas 1000-tals individuella radiokanalsströmmar från en och samma sändare.
Du pratade om envägslösning i Indien. Jag svarade på det och spann vidare. Jag trodde inte att jag behövde förtydliga att det rörde sig om en envägslösning, eftersom alternativet ju blir absurt belastningsmässigt. Jag är inte hur korkad som helst.![]()
Jag tror inte att idén på gsm-tiden var att strömma 1000-tals individuella strömmar via just gsm nätet, heller för den delen.![]()
F.ö så är det inte så lätt att få till avbrottsfri täckning digitalt och trådlöst i trafiken, vilket är ytterligare en anledning att behålla FM-sändningarna, tycker jag. Jag säger detta redan nu för att förekomma ytterligare missförstånd om vad jag tycker eller säger.
Johan_Lindroos skrev:RogerJoensson skrev:Ett problem med att använda mark-tv-nätet är att det nog blir svårt att få till avbrottsfri täckning mobilt. Signalnivån är på många ställen låg och frekvenserna är ofta höga. Titta på hustaken vilka antenner som krävs på många håll...
Många mottagarchip har dubbla mottagare med diversitetsfunktionalitet för dubbla antenner redan inbyggt, som gör underverk för att använda antingen små antenner eller att förbättra mottagningsförhållandena rejält.
DQ-20 skrev:Max_Headroom skrev:Här i Norge är det DAB som gäller i framtiden. FM-nätet skall släckas ned. Vet inte exakt när, men det är på gång.
Om den sista Sovjet-republiken genomför något bör det stämma till eftertanke.
/DQ-20
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Att släcka FM-nätet vore dödsstöten för Sveriges Radio tror jag.
Det är åtminstone inte långsökt att tänka tanken.
sportbilsentusiasten skrev:Om man buffrar i mobilen som redan sker idag, minskar problemet med dropouts till nära noll. min mobil fixar att sömlöst gå mellan mobilnät o Wifi = inga problem där heller.
RogerJoensson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Om man buffrar i mobilen som redan sker idag, minskar problemet med dropouts till nära noll. min mobil fixar att sömlöst gå mellan mobilnät o Wifi = inga problem där heller.
Hur lång minuters fördröjning ska man ha? För där jag rör mig så fungerar ju inte ens telefonsamtalen problemfritt där signalstyrkan är hyfsad. Både varierande signalstyrka och reflexer ställer till det. 3G och 4G-täckningen är inte i närheten av FM(88-108MHz)-täckningen vad gäller hörbarhet, särskilt inte utanför den täta bebyggelsen (och inte alltid där ens pga reflexer etc) och de stora vägarna. Men visst, behåller man FM och ser det andra som bonus där det funkar och inte ersättning för FM så blir det nog bra. Trafikmeddelanden kan fortsätta sändas via FM, så att man slipper mobilnätets buffring=fördröjning.
Att komma upp i samma mobiltäckning som FM-nätet, så att det kan släckas ner, vad kostar det? Och hur sårbart är det?
RogerJoensson skrev:Om jag provar streama sr över internet idag , så funkar det skitdåligt när jag kommer någon km ut i skogen och rör mig. Det blir helt enkelt ingeting bitvis. Trots att täckningskartorna anger användbar täckning för både 3G och 4G, där kartorna anger fläckar går det ofta inte alls. Står jag stilla på rätt ställe funkar det.
Inne i stugan funkar det ännu sämre, oavsett operatör. Trots att täckningskartorna anger användbar täckning för både 3G och 4G. Höga frekvenser, tjocka väggar + halvdan signalstyrka och kvalité = svårt.
Trots att det är långt från FM-sändaren, så funkar radion överallt.
I bilen funkar det också kasst bitvis, delvis beroende på att antennen inte sitter på utsidan framrutan har sådan där silverbeläggning och terrängen ser ut som den gör. Minsta svacka, berg eller tät skog, så blir det dålig signal. Även om man hade haft takantenn så skulle det inte funka överallt utan lång buffring. Frekvenserna är höga (ett klart problem) och signalen störs därmed lättare av olika hinder och mobilmasterna är dessutom nästan alltid låga, vilket gör att byggnader och andra hinder lättare blir just hinder. På många håll fungerar 4G bättre, då 4G ibland arbetar med lägre frekvenser än 3G, som ändå är mycket högre än FM-frekvenserna...
Det är en bra bit kvar innan full täckning, liknande FM-utsändningarna, även på landsbygden och utanför samhällena. Om man bestämmer sig att bygga ut, så visst går det att få bättre täckning överallt. Frågan är vad de det kommer att kosta och om någon vill investera. Delvis går det att förbättra svagheterna genom att blåsa på med en ordentlig dos reservdata, men där det inte finns täckning, där finns det ingen täckning och många nya sändare kommer att behövas för att täcka alla småhålen. Sårbaheten idag har ju visat sig flera gånger, när t ex hela telias nät gått ner sig helt pga ett centralt programfel. Det behövs alltså rätt stora strategiförändringar på hur signalerna hanteras i näten.
FM är simpelt, robust, säkert och finns redan. Det är najs att kunna falla tillbaka på, åtminstone tills det där ultimata mobilnätet verkligen visar sig klara uppgiften.
Tycker jag.
RogerJoensson skrev:Jag pratade om Streaming för att det är vad man själv kan prova nu. Täckningsproblemen blir nog inte mycket bättre för att strömmen blir enväga, eftersom när det skiter sig så verkar det ofta inte finnas mycket till signalstyrka eller signalkvalité där man befinner sig. De höga frekvenserna, låga masterna, många men svaga sändare ger inte tillräckligt täckning överallt lika bra som FM-sändingarna. Ungefär så.
RogerJoensson skrev:Jo, jag nämnde det där med redundans, men problemet när man kommer lite "off" i terrängen är att det inte alltid finns signal ens (låga master, lappverk med förhållandevis svaga sändare med kort räckvidd där man koncentrerat sig på vägtäckning och samhällen där det bor tillräcklig många för att nå bra statistik och höga frekvenser som är känsliga för hinder och har svårare att tränga igenom byggnader). Det verkar som att sändarantennerna riktar signalerna hårt (av ekonomiska skäl gissar jag) och att det är därför signalen ibland dalar så snabbt när man kommer utanför vägarna.
Det kan naturligtvis lösas, men frågan är om operatörerna är beredda att satsa på att täcka områden där det är riktigt glest befolkat och vad det kommer att kosta.
phon skrev:Blir det DAB även i lokal(reklam)-radiokanalerna, eller är det bara i SR 1-4?
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Jo, jag nämnde det där med redundans, men problemet när man kommer lite "off" i terrängen är att det inte alltid finns signal ens (låga master, lappverk med förhållandevis svaga sändare med kort räckvidd där man koncentrerat sig på vägtäckning och samhällen där det bor tillräcklig många för att nå bra statistik och höga frekvenser som är känsliga för hinder och har svårare att tränga igenom byggnader). Det verkar som att sändarantennerna riktar signalerna hårt (av ekonomiska skäl gissar jag) och att det är därför signalen ibland dalar så snabbt när man kommer utanför vägarna.
Det kan naturligtvis lösas, men frågan är om operatörerna är beredda att satsa på att täcka områden där det är riktigt glest befolkat och vad det kommer att kosta.
Pratar du nu om broadcast eller streaming? Med broadcast är det mycket lättare att täcka stora områden eftersom kommunikationen är enkelriktad och alla lyssnar på samma dataström; man kan använda större celler.
Svante skrev:Jo täckningen blir bättre om man inte behöver dimensionera nätet för 100 samtidiga skilda strömmar. Det är bara EN ström som går utvid broadcast och då kan man lägga in mycket mer redundans. Med broadcast behöver man heller inte små celler; en digital sändare kan täcka en hel stad.
RogerJoensson skrev:Om jag provar streama sr över internet idag , så funkar det skitdåligt när jag kommer någon km ut i skogen och rör mig.
p1plarson skrev:Personligen är jag skeptisk till teknik där man strömmar saker hit och dit
i olika datanät bara för att det går. Som det ser ut idag har vi ju fungerande
rundradio i hela landet.
mangrove skrev:DAB i Sverige verkar nu vara dött, hurra hurra hurra!
Magnuz skrev:http://www.svt.se/nyheter/regeringen-slopar-planerna-pa-dab-radion Dock med den lilla brasklappen "Regeringen stänger inte dörren helt för DAB utan ska följa utvecklingen i Norge, där FM-nätet släcks ner 2017" på slutet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster