JBL LS80 - Polera bort repor.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jens_L

JBL LS80 - Polera bort repor.

Inläggav Jens_L » 2015-04-07 23:31

Hej!

Jag har köpt ett par begagnade JBL LS80. Dessvärre har dom varit utsatta för en småbarnsfamilj, så dom ser ut därefter också. På håll ser dom bra ut men synar man dom nära
finns det en hel del att önska i finnish. Vågar man sig på att våtslipa med riktigt fint sandpapper. Alternativt polera dom med maskin precis som man gör på en bil eller är lacken för tunn på högtalare för att göra det?. I värsta fall får man väl köpa vinylfilm och klä om dom till annan färg. Men det vore synd då dom är snygga som dom är.

Eller om ni har några andra tips på hur jag ska kunna snygga till dom.

/Jens Löfgren.
DLS R60,HK990,XTZ CD-100 och Pro-ject RPM5.

Doofus

Re: JBL LS80 - Polera bort repor.

Inläggav Doofus » 2015-04-08 08:00

Hej Jens !

Är det faner, plast, vinyl eller målad MDF som är repigt ?
Kan du bifoga en bild ?

Hur som helst, reparation av plastdetaljer har jag gjort med "screen fix" för mobiltelefoner. Det fyller skåran med en genomskinlig epoxy som går att putsa upp.

Är det faner eller målad mdf så går det givetvis bra att slipa med fint papper, sålänge faneret / färglagret är tillräckligt tjockt.
Vinyl är värre då får jag nog rekommendera att klä om högtalarna.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Jens_L

Inläggav Jens_L » 2015-04-08 11:18

På sidorna är det högglans körsbärsträ och uppe på och frampå är det mattsvart plastyta. Det är mest sidorna som är utsatta. Kan ordna bilder ikväll efter jobbet.

Jens_L

Inläggav Jens_L » 2015-04-08 17:32

Här kommer några skräckexempel, blixten spär på lite extra också. Förmodligen kommer det inte gå att få bort helt men kanske bättre iaf.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-08 17:50

Plast? Novus 1-2-3. = Super! :)
Bild

Inte riktigt samma sak, du hade ju rätt stora repor också, men kolla mina bilglas (plast) före och efter:
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-09 01:08

murgatroyd skrev:Plast? Novus 1-2-3. = Super! :)
[ Bild ]

Inte riktigt samma sak, du hade ju rätt stora repor också, men kolla mina bilglas (plast) före och efter:
[img]http://s9.postimg.org/wjb2yxu4f/Peugeot406_Novus_large2.jpg/img]

Har du jämfört med någon annan plastpolish/polish?

Vart köper man det utan jättedyr (hittade på Ebay med 200 kr fraktkostnad) frakt?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-04-09 14:39

LCD-rengöring på netonnet kostar ungefär en hundralapp och gör samma sak. Fungerar mycket bra till mindre repor.
Nu är ju dina repor ganske stora så jag undrar om det verkligen går att få riktigt bra, filler för stenskott till bilglas behövs nog då. Det blir helt genomskinligt och fyller hela sprickan. Men till en högre kostnad och du måste ta med dig högtalarna till affären.

Testa först LCD-rengöringen, det har gjort underverk hemma hos mig och kostar nästan inget :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-09 16:44

Grejen med NOVUS är att det är trestegare. 1-2-3, hade en gång en skivspelarhuv hos en bekant som såg riktigt illa ut, efter lite "elbow grease" och minimalt med Novus
så var det 95% som ny, mycket teknik dock hur man jobbar. Samma sak med mina lyktglas och en massa annat, typ display"glas", rena undermedlet.

Novus används utav många som restaurerar Flipperspel (tex jag) mycket plaster i sett sådant och går också att använda till andra delar.

Köpte mina NOVUS för 10år sedan, de funkar fortfarande ! (Från USA.) Dyr dollar gör dyr frakt (ganska tunga 'flaskor') men man får leta, borde finnas i UK också, men det är en USA-produkt.

Annars : köp från amazon.com, det ligger under tullvärdet, Amazon.com tar SEK 255,59 idag för hela rasket, inkl frakt.
Eller bättre med 2 uppsättningar, det blir mer ekonomiskt : SEK 393,86, "Estimated tax to be collected: SEK 0,00"

http://www.amazon.com/NOVUS-7100-Plasti ... tic+polish
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-09 17:07

Vägde de ovan nämnda flaskorna, det är minst 3/4 kvar i varje, 8 FL OZ styck, det ger nästan 700g på vågen. Så ca <>1 kg packat, kostar en slant via AIR MAIL från USA.
Novus finns även i 3 FL OZ flaskor.

Återgå till Generellt om hifi