I GÅR SLÄPPTES Bruce Springsteens album ”Devils and dust” i butikerna. I USA kommer skivan bara i det nya dualdiscformatet, som innehåller både en cd och en dvd på samma skiva. Men i Sverige blir det två skivor i förpackningen.
– Men före sommaren har vi nog dualdiscskivor i Sverige också, säger Calle Ekdahl på Sony BMG.
På ”Devils and dust” innehåller cdsidan det ”vanliga” albumet och dvd-sidan bjuder på en film där Springsteen framför de nya låtarna och en intervju där han diskuterar den nya skivan.
DANIEL ÅBERG/TT SPEKTRA
Jag kan säga att DualDisc redan finns som import i handeln här. Jag har en dylik framför mig med bandet Mudvayne. DVD-sidan av skivan har i det fallet hela skivan i "enhanced stereo" samt en massa videomaterial och foton. Nu har jag inte testat den hemma än så jag vet inte vad de menar med "enhanced stereo". SonyBMG har även en hemsida om DualDisc. Där kan man läsa om vad DualDisc innebär och det finns en lista på lite skivor som finns som DualDisc.
Det intressanta är att utöver CD* så får man lite extramaterial och främst verkar det som man får ett stereospår med extra bra kvalitet. Det verkar i regel bestå av ett LPSM-spår eller DVD-Audio. (Är det kanske så att LPSM är DVD-A?)
Så vad tror ni? Kan detta kanske vara bli en motvikt mot alla sönderkomprimerade skivor? Eller är det bara skivbolagens nya knep för att få folk att köpa skivor igen genom att lägga till en massa extra(bonus)material? Kan kanske ett extra ljudspår med extra bra ljud göra att skivor i allmänhet börjar produceras med bättre ljudkvalitet?
PS
*Som i fallet DualDisc inte helt följer CD-standarden, på vilket sätt står inte på hemsidan. (Kan det vara kopieringsskydd?

PPS
Tips: Om någon vecka eller så kommer Nine Inch Nails nya skiva på just DualDisc.