Gammal DVDA-kompatibel spelare-fundering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ninecats

Gammal DVDA-kompatibel spelare-fundering

Inläggav ninecats » 2015-07-09 19:38

Hej hopp!

Jag har har en väl utrustad receiver, funderar nu på att skaffa en begagnad dvda-kompatibel spelare då jag har en hel del sådana skivor (inser jag efter lite inventering). Min blurayspelare spelar inte dvda. Om jag köper en dvda-spelare, måste den ha 5.1-ljud utöver det 5.1 som redan finns i receivern? Eller räcker det med "en enda signal" till receivern som sedan sprider ut det i 5.1?

Utöver det, de få som gör DVDA-skivor idag, kan de spelas på äldre spelare? Dvs de första som presenterades i början på milleniet. Eller är det en annan kodning? Hoppas ej. Jag är inte så sugen på att köpa ny spelare då de verkar i princip utdöda, de få nya som finns är väl tilltagna i priset.

Och helt riktigt, jag är inget tekniskt vidunder som ni märker. :)

Användarvisningsbild
idea

Re: Gammal DVDA-kompatibel spelare-fundering

Inläggav idea » 2015-07-09 23:25

En Oppo fixar väl de flesta format. Min gamla BDP83 tror jag tar DVDA och jag har för mig att senare modeller även gör detta.
Idea what a great ID

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-07-09 23:40

Jo, det har du rätt i. Jag har dock en mycket välljudande blurayspelare som återger bluraymusik riktigt bra, så det känns lite kaka på kaka att ha två blurayspelare.

Såvitt jag förstår så bör en dvda-spelare ha analog 5.1-utgång samtidigt som receivern ska ha 5.1-ingång (eller tekniskt sätt är det väl 5.0), detta för att bibehålla det högupplösta och inte "bara" få DTS-signalen.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-09 23:47

Eller skaffa musiken i mer hanterbart format....
DVD-A..finns det fortfarande? Jag har max 3-4 plattor, spelades på min Japan only Pioneer
DV-S9 för 10 år sedan...
SACD är väl allena rådande numera? Och knäckt... :o
'Audiophile in hibernation'

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-07-10 11:51

I hear you.

DVDA var väl nästan aldrig inne i första läget, men en viss marknad finns det. Bara de senaste åren har det kommit flera album mixade i 5.1, en av mina favoritmusiker går i bräschen för detta, Steven Wilson. Högupplöst musik mixad i 5.1 via antingen DVDA eller bluray är riktigt läckert, så sålånge det finns en liten marknad så är jag på. :)

Jag är inget fan av det digitala mediet, spotify eller mp3 kan väl vara smidigt men har jag kvalitetstid så är den typen av lyssning portad :)

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-10 12:20

Finns inte samma material på SACD?

DVD-A knäcktes väl för övrigt för snart 10 år sedan?

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-07-10 13:39

Knäcktes?

Även om SACD rymmer möjligheten att inneha flerkanalsmix så är det sällan fallet. Allt som oftast är det bara två lager på SACD, dels det högupplösta stereospåret, dels hybridspåret som kan spelas på vanliga spelare.

Det jag vurmar mest för är 5.1-möjligheten, den är väsentligt mkt mer vanligare förekommande på DVDA och bluray. SACD tycker jag lämnas för mycket outnyttjat i och med att man sällan har med det. Den "förbättrade" ljudkvalitén lyser oftast med sin frånvaro i mina öron också dessutom.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-10 14:48

Kopieringsskyddet på både DVD-A och SACD är knäckta, dvs de går att kopiera till annat media om man vet hur man gör.

Det är riktigt, men jag jag har ett antal SACD med 5.0 och 5.1 ljud, både köpta och rippade.
http://store.acousticsounds.com/c/10/Hy ... annel_SACD

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-07-10 14:58

Ja, du menar så. Jodå, gjorde det själv för flera år sedan men har nu mer tröttnat på det digitala och föredrar det fysiska. Vill dessutom stödja den verksamheten, men visst kan man även göra det genom att köpa från hdtracks etc.

Jo den sidan besöker jag ofta :) SACD har länge varit mest populärt bland klassisk musik och jazz, men jag hoppas och tror på en liten trendvändning. Kommande Roger Waters Amused To Death exempelvis, rock av finaste slag, 5.1, på både sacd och bluray, släppt på en stor katalog.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-10 15:11

Liksom SACD är DVD-A tvingad till analog anslutning mellan spelare och förstärkare.
Är inte helt uppdaterad om någon spelare med DSD klarar att gå förbi detta via HDMI...Tror inte det, ytterligare en orsak att köra rippat. 8)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-07-10 16:19

Låter som en skröna, åtminstone vad gäller SACD. Kör SACD på min Oppo via HDMI till recievern utan problem.
Idea what a great ID

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-07-10 17:07

Har ej koll på det, men gissar att HDMI bör klara en högupplöst PCM-signal (sk lossless) också, alltså mer än "bara" lossy DTS, men jag är dåligt insatt.

Såvitt jag förstår så finns det två varianter. Spelare med analog 5.1 ut -> reveiver 5.1 in. Där sker omvandlingen redan i spelaren.
Annars spelare med hdmi -> receiver hdmi in, där sker då omvandlingen i receivern.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-07-10 17:21

Från hästens mun, dvs Oppo:

What is the SACD data rate if I use HDMI for the audio into my receiver?

SACD can be sent over HDMI to the AV receiver in PCM or DSD format. If the receiver can support DSD decoding, the data rate is 2.8224Mhz, 1-bit per channel. The AV receiver may show it as 44.1kHz because HDMI flags the data stream using 1/64 of the actual data rate. If the receiver can only support PCM, or PCM is chosen from the player's setup menu, the data rate is 88.2kHz, 24-bit per channel.

Why is there no sound from the digital optical and coaxial output when I play SACD?

The SACD license prohibits digital output from "unprotected" digital interfaces. The digital optical and coaxial (S/PDIF) interfaces are considered "unprotected" by the license because no data encryption is used. For this reason all SACD players on the market, including the BDP-93, do not allow digital output for SACD over optical and coaxial. You will need to use either the analog or HDMI output for SACD.

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-07-11 22:33

Min plan är att skaffa en rejäl blurayspelare som stöder DVDA/SACD men i väntan blir det något mindre brunstigt, men ändock fungerande. Har ni några erfarenheter so fire away :) Blir begagnat eftersom den marknaden verkar helt ute.

Återgå till Generellt om hifi